Georges Wilson presenteert zich als een waardige opvolger van Vilar „MUZIEK en ONDERWIJS" Een avond met Wim Sonneveld DE PROGRAMMA'S THÉATRE NATIONAL POPULAIRE Gebroeders Lutz doen niet meer mee Goethe-avond voor de Vrienden van Centrum Zwolsman en de commerciële t.v. Orgelconcert door Piet Kee KATERDAG 4 JANUARI 1964 17 „Iphigeneia in Tauris" II HIJ KAN MEER DAN HIJ LIET ZIEN II RADIO LUXEMBURG RADIO VERONICA LUISTER ZONDAG OM 12.30 UUR NAAR RADIO LUXEMBURG OF MAANDAG OM 3 UUR NAAR RADIO VERONICA EN U MAAKT KANS OP HET WINNEN VAN f 1000.- EN EEN PRACHTIGE GRATIS REIS NAAR AMERIKA! Goya niet verbrand nabeschouwingen Albert van Dalsum T elevisie pro gr anima Uitvoering door C.O.V. AVRO-personeel nam afscheid van H. de Wolf Nieuw, belangwekkend tijdschrift De radio geeft zondag De radio geeft maandag HET THedTRE NATIONAL POPULAIRE dat zijn sei zoen altijd pas een anderhalve maand na de andere groepen pleegt te beginnen, heeft onder de nieuwe leiding van Georges Wilson, de opvolger van Jean Vilarhet jeugdwerk van Maxime Gorki, „De Zonnekinderen"ten tonele gevoerd. Een gebeurtenis in tweeërlei opzicht. De Parijse toneel minnaars werden vorig jaar immers met minstens gelijke intensiteit bezig gehouden door de vraag die toen plotseling actueel werd, wie ooit Jean Vilar gelijkwaardig zou kunnen DE GEEST EN OVERTUIGINGSKRACHT, de esthetiek en ook de sociale ethiek van Vilar, lijken van nu af dan voort te leven in Wilson, en die geheel eigen atmos feer van geestdrift en verbondenheid tussen podium en zaal die een TNP-voorstelling altijd tot zo'n bijzondere belevenis maken, heerste ook nu weer onverminderd onder het nieuwe bewind in het gigantische Chaillot-paleis. Wilson had trouwens een bezet ting op de been gebracht waarmee hij, vooral in de vrouwenrollen met Catherine Sellers en Emmanuelle de Riva (bekend uit de films van Resnais) zijn voorganger de loef misschien nog wel wist af te steken; de sobere decors van Le Maruet en de als steeds evocatieve muziek van Maurice Jarre deden de rest om het vertrouwen in de nieuwe leiding te bevestigen. EEN RESERVE ZOU men slechts kun nen maken met betrekking tot de keuze van Gorki's jeugdwerk, dat in sommige retorische passages en met zijn wat erg nadrukkelijk-didactische opzet, ietwat door de tijd scheen achterhaald. De titel „Zonnekinderen" was door Gorki ironisch bedoeld en heeft betrekking op de fami lieleden van en de kring rond de wereld vreemde chemicus Pavel Piodorovitsj Pro- tassov die, met de beste bedoelingen be zield, een zorgeloos leven leiden op een soort sociale vulkaan, waarvan ze de voor tekenen der naderende eruptie niet vermo gen te onderscheiden. Aan dat kunstma tige geluk komt op een kwade dag ech ter plotseling een einde wanneer Liza, de vrouw van de geleerde, hem onthult dat ze zich diep armzalig voelt en hem daar om wil verlaten. En datzelfde uur der waarheid slaat vrijwel gelijktijdig ook voor alle andere leden van de Protassov-clan. ALLERHANDEN AMOUREUZE gevoels banden die tot dat ogenblik de verschil lende figuren meer of minder klandestien hadden beheerst, worden dan plotseling bloot gelegd, zonder dat die sentimenten wederzijds echter afdoende beantwoord worden om als grondslag voor nieuwe be trekkingen, laat staan voor een nieuw ge luk, te kunnen dienen. Het hele gezelschap valt dus ten prooi aan een staat van ver warring, wanhoop, ontreddering of erger. De drie gebroeders Lutz zullen niet meer meewerken aan de nog te produce ren Corry Brokken-shows van de VARA- televisie. Als officiële reden wordt hier voor door de VARA opgegeven dat zij het te druk hebben met hun eigen toneelwerk. In plaats van de Lutzen zal in de vol gende Corry Brokken-show worden opge treden door telkens andere gast-artiesten. In de eerstkomende uitzending, op 26 januari, zijn dat de tienerzanger Rob de Nijs met zijn begeleiders „De Lords", als mede het zangeresje Willeke Alberti. Voorts is de VARA-tv in onderhandeling met Rob de Nijs voor een show, waar van hij het middelpunt moet worden. Op 1 mei komt er weer een Rudi Carrell- show op het scherm. Het wordt een in cidentele uitzending, dus niet het begin van een nieuwe serie. Wel is er sprake van dat Rudi Carrell in het volgende win terseizoen weer een serie tv-shows zal gaan verzorgen, doch dit staat nog niet vast. Op 9 januari aanstaande zal de vereni ging „Vrienden van Toneelgroep Centrum" in de Renaissanrezaal van het Frans Hals museum bijeenkomen om te luisteren naar drs. H. L. Prenen en Robert Freitag. Aanleiding hiertoe is de première op 18 januari in Haarlem van „Iphigeneia in Tau ris" van Goethe door de Toneelgroep Cen trum. Drs. Prenen zal een beeld geven van de epoche waarin het stuk ontstond en over Goethe spreken; gast-regisseur Robert Frei tag (van de Schauspieltruppe Zürich) zal over zijn aandeel aan de voorstelling spre ken. De avond wordt opgeluisterd met mu ziek en fragmenten uit andere opvoeringen; onder meer zal de stem van de actrice Ma ria Becker, echtgenote van Robert Freitag, te horen zijn. Een zwager pleegt zelfmoord, een zuster wordt waanzinnig en de rest is gedoemd als „dode zielen" verder te vegeteren. DAT SOMBERE BEELD van de onder gang van een milieu of een klasse wordt door Gorki geprojecteerd op de achter grond van de sociale verhoudingen in het pre-revolutionaire Rusland van het begin van deze eeuw, toen het stuk geschreven werd. In tegenstelling met Tsjechov, die zich voor het „gewone volk" alleen in de vervangen, zoals politieke kringen, sedert nog langere tijd, zich al de hoofden braken over het probleem wie eens de plaats van generaal De Gaulle in het Ehjsée moest innemen. Na Wilsons eerste daad als directeur van het TNP waartoe hij overigens sedert de oprichting al behoorde mag men nu de vijfde republiek slechts toewensen straks bij het terug treden of, eerder, verdwijnen van de generaal voor zijn opvolging even gelukkig te mogen slagen. functies van dienstknechten, tuinlieden of kamermeisjes scheen te intereseren; voert Gorki hier ook de „verworpenen der aar de" als handelende en vooral lijdende fi guren ten tonele, met als duidelijk voor opgezette bedoeling de menselijke onder gang van de Protassov-clan te verklaren uit het maatschappelijke onrecht waarop zijn bestaan, comfort en aanvankelijke geluk gevestigd was. En terwille van die demonstratie werden de nuances in de indi viduele karaktertekeningen wel enigszins verwaarloosd, waardoor een publiek dat het Russische toneel bijna met Tsjechov vereenzelvigde, het gevoel kreeg met Gor ki niet helemaal aan zijn psychologische en vooral poëtische trekken te komen. Als vertolkingsprestatie verdiende als ge zegd, de regie van Wilson die ook de Pro- tassov-rol voor zijn meesterlijke rekening nam, echter de hoogste lof en 't leek zelfs moeilijk voor een eerder zwakke, zo niet verloren, zaak een overtuigender pleidooi te leveren. Frank Onnen w 7 o HALF /aaf M'J Fair Lady ziet men Wim Sonneveld eindelijk weer een avond lang in zijn eigen show in zijn eigen De la Martheater m Amsterdam. Wie nu meent dat die twee-en-een-half jaar een gedegen voor- et ei ingstijd djn geweest en weet dat Sonneveld moet concurreren tegen het enorme succes van Toon Hermans' one man show in Carré; wie het prachtige tooi pi oefje „.'later Venantius op de televisie heeft gezienSonnevelds grote talenten kent en om die redenen een glorieuze come back in de wereld van de kleinkunst verwacht, zal het theater zeker teleurgesteld verlaten. Wel ziet men de uitnemende artiest, showman, conferencier, typeur en liedjes zanger die Sonneveld ongetwijfeld is kwis tig met al die talenten schitteren, maar nergens haalt hij het onderste uit de kan telkens werkt hij met materiaal ver on der zijn niveau en kunnen. Bijna steeds zoekt hij het gemakkelijke succes van de brede lach en de gewaagde opmerking, en bijna nooit komt er een wezenlijke toon van een eigen kijk op mens of wereld deze kleinkunst het niveau verlenen waar zij recht op heeft. Natuurlijk kan men bewondering hebben voor het zeldzaam-ontspannen gemak waarmee Sonneveld zich over het toneel en door de avond heen beweegt; er is een aantal volmaakte typetjes, stemmetjes, gebaartjes en grapjes te beleven, maar vaak is er een pointeloos eind aan een op zet die veel meer deed verwachten, heel Scotland Yard heeft meegedeeld dat de doos met as welke volgens een anonieme tipgever de resten van een vermiste Goya waren, niets met het portret van de Her tog van Wellington te maken had. Dit schilderij werd in augustus 1961 uit de National Gallery gestolen. De waarde wordt geschat op 1.4 miljoen gulden. PROF. WALLTER KüHN OVERLEDEN Prof. Walter Kühn, een der bekendste Duitse muziekpedagogen, is donderdag op 81-jarige leeftijd in Hannover overleden. Hij genoot ook bekendheid als componist. (DPA). Wim Sonneveld als éénmansorkest vaak is er het ijdel pronken met eigen naam en faam en heel erg vaak is er het geuren met oeroude grappen uit eigen en andermans repertoire. In het programmablad staat Sonnevelds naam welgeteld éénentwintig maal afge drukt maar in het gespeelde programma ziet men eigenlijk maar twee maal wat die naam betekenen kan. Dat is bij het uitbuiten van het heerlijke dom-blije van Frater Venantius, en de tweede keer vlak na de pauze als hij snel na elkaar vier volmaakte mannetjes neerzet: een boze kapper, een ei-ïge loketbediende, een dro ge chef en een Haagse Heer. Daarmee is meteen gezegd waarom in het algemeen het gedeelte voor de pauze nog het minst bevredigt: daarin zijn to taal geen hoogtepunten en is het spelen met het „ontdekkinkje" Marijke Merckens gênant, overbodig en bovendien door Sonneveld al wel vaker vertoond. Na de talrijke vóórpremières die Sonne veld in het land heeft gehouden is, voor de consciëntieuze artiest die hij altijd is geweest, deze avond een bewijs van onbe grijpelijke nonchalence en onderschatting van zijn publiek. De entourage waarin hij werkte liet ove rigens niets te wensen over: de combo met de onverbeterlijke Jan Blok vormde een volmaakte muzikale, en de decoraties van Friso Wiegersma een fraaie visuele achtergrond. Hans van den Bergh INDIEN DE onderhandelingen tot het te eerwachten resultaat leiden zal de AVRO- regisseur Theo Ordeman waarschijnlijk de leiding krijgen van de afdeling regie van de tv-produktiemaatschappij n.v. „Me- com" te Rijswijk, een nauw aan het Zwols- manconcern gelieerde onderneming, wel ke zich bezighoudt met het maken van commerciële tv-programma's voor uitzen ding in „closed circuit." DE HEER R. Zwolsman is een der aan deelhouders van deze onderneming, die krachtens daartoe gesloten overeenkoms ten de beschikking heeft over de door Zwolsmans reclamechef Ben Essing gecon tracteerde artiesten. De n.v. „Mecom" heeft een studio in het pas door Zwolsman gebouwde winkelcentrum „In de bogaard" te Rijswijk. Op woensdag-, vrijdag- en za terdagmiddagen verzorgt de n.v. „Me com" in dit winkelcentrum reclame-tv- programma's in „closed circuit," met vas te medewerking van onder meer Karin Kraaykamp. Het komend zomerseizoen zullen eveneens reclameprogramma's ge bracht worden in „closed circuits" op de Pier te Scheveningen en op de terrasjes aan de Scheveningse boulevard, beide Zwolsman-bezit. DE N.V. „MEMOX" heeft een reportage- trein en Ampex-instellatie in bestelling om het maken van reclame-t.v.-program ma's grootscheeps aan te kunnen pakken. Men wil onder meer programma's gaan opnemen in de talloze zalen welke eigen dom zijn van het Zwolsman-concern, als het Scheveningse kurhaus, het gebouw voor K. en W. in Den Haag, Carré in Amsterdam en dergelijke. Wanneer het tweede nationale t.v.-net een feit is zal de n.v. „Mecom" ook kant en klaar-program- ma's kunnen gaan leveren aan de N.T.S. en de omroepen, of aan wie ook maar met de verzorging van de programma's op het tweede net belast zal zijn. De n.v. „Mecom" rekent er namelijk op dat door gebrek aan technische outillage en aan artistiek talent grote behoefte aan de door haar te produceren programma's zal be staan. De n.v. „Mecom" streeft er ook naar om een lijn te huren van het door de P.T.T. tot stand te brengen draad-televi sienet, om ook daarop commerciële t.v. te gaan brengen. DE DIRECTEUR van de n.v. „Mecom", de heer M. C. Witte, verklaarde ons dat sensationele geruchten, als zou hij voor Zwolsman tegen astronomische salarissen artiesten en t.v.-mensen bij de omroepen wegkopen, geheel uit de lucht gegrepen zijn. „Wij betalen juist volkomen normale salarissen, om de markt niet te beder ven", aldus de heer Witte. tr* SwK-M-jV- '.t.v De aanblik die de heer Stiefbeen senior, achtereenvolgens gezeten in teil en bad, bood, zal ongetwijfeld op de lachspieren van vele kijkers gewerkt hebben. De bij zonder onsmakelijke handelingen, die de ze heer in een bui van reinheid vervolgens verrichtte, hebben wellicht in menige huis kamer „bruliertjes" veroorzaakt. Wij ech ter konden voor het eerst tijdens het vol gen van deze komische serie begrip voe len voor Stiefbeen Junior, die door deze luchtige vertoning beurtelings misselijk en verontwaardigd werd. Maar deze kibbel- serie, steunend op allerlei onmogelijke si tuaties, zette zich weer rustig voort en een heel groot deel van het publiek schijnt het allemaal bijzonder leuk te vinden. Voor hun knappe, tot in details uitgekiende ac teerprestaties verdienen Rien van Nunen en Piet Römer die waardering in ieder geval wel. Behoudens een enkel onderdeel, was de show van Bueno de Mesquita en Rita Co- rita aanmerkelijk minder origineel en amusant dan het vorige werk van dit twee tal. Enige parodieën lagen nauwelijks bo ven het niveau van de goedkope imitaties, die een nieuw sterretje van populaire zan geressen als Connie Froboess en Anneke Grönloh gaf. Het nummertje, waarin Bue no voor een andere, Nederlandse t.v.-be- roemdheid werd aangezien, zagen wij kort geleden in een andere amusementsuitzen ding. En het gooi- en smijtwerk van twee bekende trio's, die ten slotte tot een inci dentele samenwerking kwamen, deed ook al aan als een slechte nabootsing van een oeroud. Amerikaans lachfilmpje. De enor me toeloop van deels befaamde artiesten, die zich aan het slot misschien symbolisch achter Rita en Bueno opstelden, vermocht ons oordeel, dat het een wat rommelige en zouteloze vertoning was, niet te wij zigen. Aan het eind van het gesprek, dat hij in de serie „Onder vier ogen" met Albert van Dalsum mocht hebben, merkte David Koning op, dat het een acteur gemakke lijker valt, andermans zinnen over te bren gen dan eigen gedachten te formuleren (daarom juist was hij de bijna 75-jarige acteur zo erkentelijk voor diens spontane medewerking). Erg hoffelijk vonden wij die opmerking niet, maar het daaraan voorafgaande gesprek bewees, althans ten dele, wel, dat de heer Koning geliik had. Mede door de soms overrompelende vra gen had de heer Van Dalsum het vaak VOOR ZATERDAG VARA: 15.00 Rawhide geschaduwd wes tern. 15.50 Casper en zijn hondevriend.ie, te kenfilm. 16.00 Expeditie verzande Arabische koninkrijken. 16.30 Sport, gezien, gehoord en belicht 17.00-17.30 Voor de kinderen. 19.30 Vrije nieuwsgaring Die lieve Minnie Morgan, film. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws 20.45 Top of Flop, jeugd over muziek 21.15 Geen ontkomen aan, televisiespel. 22.05 Zo is het toevallig ook nog eens een keer, sa tirisch progi amma over personen, toestanden en gebeurtenissen waarover doogaans met meer respect wordt gesproken. NTS: 22.45- 22.50 Journaal. VOOR ZONDAG NTS: 19.30 Week,journaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in Beeld. KRO: 20.30 Erik Sikkes en de kat, TV-feuilleton. 20.55 Interview. 21.30 Kieke boe: Nederlanders van nabij gezien, gehoord en gekiekt. 21.55 Amsterdams Kunstmaandorkest en soliste: populaire klassieke werken uit het Fran se repertoire. 22.30 Epiloog. NTS: 22.40-22.4è Journaal. VOOR MAANDAG C VK-1KOF-RKK19.30 Logboek, jeugdpro gramma over de Bijbel. 19.45 Kenmerk, het ma gazine van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke par tijen: uitzending van de Katholieke Volkspar tij. 20.30 Separate tables, speelfilm 22.05 Ook noten kraken moet je lerèn, documentaire film. 22.35-22.40 Journaal. De Christelijke Oratoriumvereniging zal op 22 januari aanstaande, onder leiding van George Robert, in het Concertgebouw te Haarlem „Ein Deutsches Requiem" van Brahms en „Gloria" van Vivaldi uitvoeren. De solisten zijn de sopranen Anette de la Bije en May Oranje-den Uyl. de alt Elly Jens, de bariton Ron Kalma en de organist Gosse Kroes*. In het gemeentelijk concertgebouw te Haarlem zal op donderdag 9 januari, deS avonds om 8 uur, de stadsorganist Piet Kee een concert geven in de serie gemeen telijke, gratis toegankelijke, orgelconcerten. Zijn programma vermeldt van Taglietti 1700) Concerto in Bes gr. t. Adagio - al legro - adagio - allegro (voor orgel be werkt door J. G. Walther); van Johann Pa- chelbel (16531706) Partita over „Was Gott thut das ist wohlgetan"; van Niko- laus Bruhns (16551697) Preludium en fu ga in e kl. t.; van Arthur Honegger (1892— 1955) Choral; van Max Reger (18731916) Preludium in d op. 65 II. Na de pauze speelt Piet Kee van Samuel Wesley (1766 1837) a. Air, b. Gavotte, c. Siciliano, d. Ni- vace, e. Andante, f. „Full Voluntary"; van Johann Sebastian Bach (16851750) Prelu dium en fuga in c kl. t. Tijidens de nieuwjaarsreceptie van de AVRO heeft het personeel, nadat het be stuur dat reeds eender officieel had gedaan tijdens een vergadering, afscheid genomen van de per 1 januari j.l. met pensioen ver trokken waarnemend-directeur van het om roepbedrijf, de heer Henk de Wolf. Bij ont stentenis van de waarnemend voorzitter, de heer Hoekstra - hij vertoeft buitenlands - sprak de ondervoorzitter, de heer E. de Jong, enkele woorden tot de heer De Wolf. Jan Boots voerde het woord namens het personeel. „Gelukkig is het geen definitief afscheid: de heer De Wolf blijft zijn rubrie ken „Het klokje van zeven uur" en „De Groenteman" verzorgen". Hij noemde de scheidende directeur de man van het steeds juiste woord en prees diens steun voor iedereen die hem deze vroeg. Hij bood een platenspeler aan namens het personeel. HET HAARLEMS BACH ENSEMBLE Het Haarlems Bach Ensemble o.l.v. George Robert werkt mede aan een dienst in de Bakenesserkerk te Haarlem, op zondag 5 januari a.s. om half acht des avonds. Voorganger is ds. J. Bronsgeest. Uitgevoerd wordt de vijfde cantate uit het Weihnachtsoratorium van J. S. Bach. De vereniging van schoolmuziekleraren, officieel genaamd „Vereniging Leraren Schoolmuziek", heeft uitvoering kunnen geven aan haar plan een tijdschrift uit te geven, dat een informatiebron zou kunnen zijn voor allen, die direct of indirect betrokken zijn bij het muziekonderwijs in al zijn vertakkingen. Het eerste num mer van dit muziek-paedagogische tijdschrift, dat de naam heeft gekregen van „Muziek en Onderwijs" en waarvan elke jaargang vier afleveringen zal tellen, is verschenen. NAAST EEN voorwoord van de secreta ris van de vereniging Han C. M. Koenen, waarin een beroep gedaan wordt op de lezers het blad door een actieve belang stelling te steunen, bevat het nummer een artikel van de muziekpedagoog Louk Ne- lissen, dat om zijn inhoud beschouwd kan worden als een gelukkige motivering van het uitgeven van het tijdschrift. Nelissen wijst op de problemen, welke zich bij de muzikale vorming voordoen, ook voor hen, die toegerust met theoretische kennis van muziek en pedagogie les geven. Met vele vragen wordt de onbevredigende gang van zaken tot nu toe geïllustreerd. Als eerste voorwaarde voor een verbetering van de situatie stelt de schrijver voor „gedach ten, ervaringen en problemen, die wij da gelijks ontmoeten, te inventariseren Uiteraard zal „Muziek en Onderwijs daartoe een voortreffelijk medium kunnen zijn. DIT WORDT REEDS in deze eerste af levering verder aangetoond met het arti kel „De muziek en creativiteit" van Mar cel Andries, waarin de wenselijkheid ge noemd wordt de muzikale creativiteit ook in esthetische zin te bevorderen. M. Prick van Wely vraagt in een nogal discutabel artikel aandacht voor de „integratie" van de twee expressie-vakken muziek en te kenen, die, zoals de schrijver mededeelt: „reeds langere tijd leeft bij vertegenwoor digers van bepaalde onderwijsrichtingen". Welke musische vorming beoogt men daarmede? Toch niet de rampzalige con cretisering van de muziek in eigen zoge naamd door de muziek geïnspireerde te kenproducten in de zin van de esthetisch- dictatoriale film „Fantasia" van Disney? Het lijkt er veel op, althans wanneer men afgaat op de door Prick van Wely genoem de mogelijkheid om „het specifiek karak ter, bepaalde klankeffecten of de vorm van een muziekstuk"(!) „abstract" uit te beelden. Als voorwaarde wordt dan gesteld dat de leerlingen gevoel moeten hebben voor de „werkelijke gevoelsinhoud". Wie bepaalt deze inhoud? AANVAARDBAAR is nog het voorgestel de tekenen van taferelen ter illustratie van programmatische composities als Smeta- nas „De Moldau" of gedeelten van de „Schilderijententoonstelling" van Moes- sorgsky, al geloof ik, dat dit voorstel voor zeer vele muziekpaedagogen de betekenis heeft van het openen van reeds zeer wijd geopende deuren. Gaarne wensen wij de „Vereniging Le raren Schoolmuziek" veel succes toe met het uitgeven van „Muziek en Onderwijs", dat onder juist beheer van grote waarde zal kunnen worden voor het muziekonder wijs in het algemeen en in het bijzonder voor de muzikale vorming op de scholen. P. Zwoamwijk Anneke Grönloh. Anneke Grönloh, Neerlands troef op het komende Eurovisie songfestival, heeft in het Brabantse foren sendorp Son (8.000 inwoners) een riante villa gekocht van de Eindhovense muziek instrumentenfabrikant J. A. Egmond. Het 21-jarige teeneridool woont momenteel in Amsterdam-Zuid bij haar moeder. moeilijk zijn ideeën over toneel, geloof, po litiek enz. te formuleren. Niettemin beves tigde dit gesprek de grootheid van de on dervraagde, als mens en ais getuigend, consciëntieus kunstenaar, die zijn grote ta lenten niet gebruikt voor goedkope suc cessen. J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 746 kC.S. 8.00 KRO. 10.00 IKOR. 11.15 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.15 IKOR. 19.50 NCRV. 20.15- 24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammofoon muziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. 9.30 Klassieke grammofoonmuziek. 9.45 Nieuws. IKOR. 10.00 Nieuwjaarstoespraak. 10.05 Kerk dienst. 11.05 Vraag en antwoord. KRO: 11.15 Medaillon: fragmenten uit liet internationaal mu ziekrepertoire. 12.05 Zwart op wit: actuele pu blicaties over kerk en wereld. 12.15 De Stem vork: Bel Canto-programma met toelichting. 12.40 Het bezoek van paus Paulus VI aan Het Heilige Land. 12.50 Buitenlands commentaar 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Liedjes uit het jaar 1931. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Pianorecital: klassieke muziek. 14.25 Prome- nadeorkest en zangsolist: amusementsmuziek. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.10 Lichte grammofoonmuziek mei sportreportages en uit slagen. 16.30 Geestelijke liederen. CONVENT VAN KERKEN. 17.00 Vrij Evang. kerkdienst. IKOR: 18.15 Muzikale vormen van het Kyrie: liturgische beschouwing. 18.30 Mensen, lezing. 18.45 Grammofoonmuziek. 18.50 De kerk aan het werk: actualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur, veertiendaagse muziek. NCRV: 19.30 Vocaal ensemble, koor, blaaskwartet en orgel. 20.00 Nieuws. 20.08 Meditatie. KRO: 20.15 Koorzang en instrumentaal ensemble. 20.40 Zij volgen in Vlaanderen nog altijd de ster. docu mentaire over het mysterie van Drie Koningen. 21.20 Strijkkwartet: klassieke muziek. 22.00 Piano-duo: klassieke muziek. 22.20 Het bezoek van paus Paulus VI aan Het Heilige Land. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Dwars door de groene hel (4), reisverhaal. 23.05 Retourtjes- een veertiendaagse terugblik op het programma. 23.30 Lichte grammofoonmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO. VARA: s 00 Nieuws, sportberichten en socia listisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.50 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven toespraak. 10.00 Viool en pianoklassieke muziek. 10.30 Gesproken por tret. 10.45 Alleen op zondag, gevarieerd program ma. AVRO: 12.00 Lichte muziek-kaleidoscoop. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek 13.20 Knipperlicht, een programma voor alle weggebruikers. 14.00 Boekbespreking. 14.10 Tot Uw orders, gevarieerd programma voor de mi litairen. 15.20 Sopraan en piano: klassieke en moderne liederen. 15.55 Lichte orkestmuziek (gr.). 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Discobal: Tieners dans op grammofoonplaten. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws sportuitslagen en sport journaal. VPRO: 1.30 Vorm en visie: beelden de kunst bij schriftloze volken. 18.45 Parlando: een veertiendaags programma van praats en praatjes met plaats voor plaatjes. 19.30 Korte Nederlands Hervormde kerkdienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Klank-omrankte levens. 21.00 Lich te grammofoonmuziek. 21.20 Gevaarlijke thee, hoorspel, (dl. l). 22.00 Strijkkwartet: moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Dansorkest en zangsolisten. 23.30 klassieke gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENLAAL. 245,3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal - uitzending dienst voor belangstellenden, gehouden op 29 december. 12.15 ds. H. J Kouwenhoven van Vlaardingen - jeugdappèldienst te Amsterdam. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.05 Actualiteitenkroniek. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 13.20 Voor de soldaten. I4.no Nieuws. 14.05 Opera- en Bel Canto concert. 15.00 Sport. 17.00 Nieuws. 18.00 Nieuws. 18.03 Piano spel. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. en weerberichten. 19.40 Jazzmuziek. 20.00 Ge varieerd programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Lich te muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening '-20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio krant. 8.00 Nieuws en NCRV-lied. 8.15 Geeste lijke liederen (opn). 8.30 Lichte grammofoon muziek. 9.00 Muziek naar keuze: verzoekpro- gramma voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke gram mofoonmuziek. 10.20 Rondom het woord: theo logische etherleergang. 11.05 Lichte grammo foonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder1. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw 12 33 Or gelspel: hchle muziek. 12 53 Grammofoonmu ziek, eventueel aktualiteiten. 13.00 Nieuws. J3.15 Lichte orkestmuziek en zangsolist. 13.35 Schot- Sf miJzlek (gr.) 13.55 Zang en lichte orkestmu ziek (gr.) 14.05 Licht instrumentaal trio. 14.35 Pianorecital: klassieke muziek (gr.). 15.05 Her haling wedstrijd Opsporing verzocht, van don- ,df;cember Jl- 15.45 Vocaal ensemble. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Tenor en piano: l5, f?6 "rdertn. 16.55 Grammofoonmuziek. w™ rte kleuters- 17-15 Voor de jeugd. 11.30 Lichte grammofoonmuziek voor de teen agers. 17.50 Regeringsuitzending: Tussen Coran- tijn en Marowijne (Enkele sociale aspecten van het stuwdr.m-pro.iekt bij Affobakks), door Wil ly dc Gruyter. 18.00 Marinierskapel van de Ko ninklijke Marine: marsmuziek. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. Een nieuw begin Tot U spreekt de heer P. Jonge ling, lid van de Tweede Kamer. 18.30 Klassie ke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19 10 Op de man af, pi aatje. 19.15 Licht instrumentaal kwartet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammo foonmuziek. 20.25 Ik wilde een blanke zijn. het levensverhaal van de kleurlinge Reba Lee 21 30 radio Filharmonisch orkest en groot omroep koor: Gewiide muziek. 22.05 De wereld van van daag en morgen, buitenlands commentaar 22 15 Pianospel: Spaanse muziek. 22.30 Nieuws. 22 40 Avondoverdenking 22.55 Boekbespieking. 23 05 Lichte grammofoonmuziek. 23.30 Vocaal kwar tet: Negro Spirituals (gram). 23.40 Het Evange lie in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO 10.00-24.00 VARA. VARA: Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoor- muziek. 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtend gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke gram mofoonmuziek. VPRO: 9.40 Op zoek naar God overdenking. VARA: 10.00 Voor de vrouw. 11.00 Voordracht. 11.20 Radiokamerorkest: Mo derne Nederlandse orkestwerken. 12.00 Dansor kest met zanesolisten. 12.30 Mededelingen t b v land- en tuinbouw. 12.33 Voor het olatteland. 12.38 Pianoriuo: lichte muziek. 13.00 Nieuws 13.15 Voor de middenstand. 13.29 Elektronisch orgelspel: lichte muziek. 13.45 Wikken en we gen. praatje. 14.00 Grepen uit de muziekgeschie denis. muzikale lezing. 14.30 Dit is Uw leven. 15.30 Pianorecital: moderne muziek. 16.00 Zes tig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Mensen en meningen. 17 40 Mili tair orkest (gr.). 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht instrumentaal trio. 18.35 Parlementair overzicht. 18.50 Onder de af- was: een piogramma alleen voor mannen, die niet mogen afdrogen. 19.20 Melodieën-expres. 19.45 Reperingsuitzending: De radiozilvervloot. gepresenteerd door F.lisabeth Moov en Herman Stok 20 00 Nieuws. 20.05 Walsorkest 20 35 On bewoond: interview en grammofoonmuziek. 21.15 I.teht ensemble met ïsngsolisten 21.40 Terug in de tijd, lezing 21.55 Jazzmaga-.ine. 22.30 Nieuws 22.40 Balans: hoofd- en hiizakon uit het dageliiks gebeuren. 22.55 Cello en piano: klassieke muziek. 23.30 Oude pianomuziek. 23.55-24.no Nieuws. BRUSSEL 324 m 12 00 Nieuws. 12.03 Interludium 12.08 Land- bouwkroniek 12.15 Lichte muziek. 12 50 Beurs berichten. 13.00 Ni»uws en weekbericht. 13.20 Kamermuziek 14 90 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 16.00 Nieuws 16 "3 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerberichten. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Gevarieerde muziPk. 18 00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten ib 18 p.-vn-dpspor'hertchten 18.30 ProteN-its» uit- j zending. 18.45 Grammofoonmuziek ro.on Nieuws en wpo-bertchteo en radiokrontek. Daarna: Cor respondentie Uit Nederland. 19.40 In en om de opera 30 00 Kamermuziek 21.30 Lichte muziek 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Volksdansen en -zangen 22.35 De zeven kunsten. 22.50 T.frht programma. 23 oo Nieuws. 23.05 Jazzmuziek. 23.30 Lichte muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-045 Voor de zeelteden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 17