bij
DE PROGRAMMA'S
Haarlems
Gelukkige start van
Jeugd Orkest
Rika Jansen terug uit Israel na
gewonnen proces met impresario
Scapino terug uit
de Verenigde Staten
Teatraal", nieuw
toneeltijdschrift
Nederlands romandebuut
in Den Bosch niet
te koop
.MAANDAG 6 JANUARI 1964
J. Damshuizer
Bijdrage Aviva Semadar
aan „Europa 1, 2, 3"
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Kaart voor een
Prior blijft bij de AVRO
„Appeltje, appeltje"
afgelast
Het weekeinde
Onder leiding van André
uitverkocht huis
Actrice beroofd
van de aan deze historische gebeurtenis
gewijde beeldverslagen.
Gewaarschuwd als wij waren door de
vóór-publiciteit, die de K.R.O. aan dit pro
gramma gaf, verbaasde het ons niets, dat
de eerste aflevering van de Erik Sikkesse-
rie niet de verwachting rechtvaardigt, dat
dit programma in de lange rij van amu
sementsuitzendingen een opvallende plaats
gaat innemen. De eerste greep uit de be
levenissen van de vrijgezel Erik Sikkes,
ontleend aan de Britse schrijver en ko
miek Eric Sykes, waren dankzij het spel
van Willy Walden en de regie van Kees
Brusse toch wel koddig en kluchtig. Mieke
Verstraete gaf Walden goed tegenspel.
De onvermoeibare, „practical joker" mr.
Kiekeboe, met overgave gespeeld door
Wim Brugman, nam, gesteund door de
verborgen camera en microfoon weer tal
van landgenoten bij de neus, Het moet ge
zegd, dat deze schelmenstreken, die wei
eens de grens van het onoirbare raken,
ons enige keren hartelijk deden lachen om
de wijze, waarop de mens reageert op on
gebruikelijke en onzinnige situaties. De be
koring van de twee gesprekken, die de
Vlaming Omer Grawet, kennelijk goed
voorbereid en bovendien kundig, voert
schuilt zeker ook in 't feit, dat hij de kijker
in kennis brengt met markante persoon
lijkheden, die hun werk niet opvallend ver
richten. Dat gold nu weer voor de voorma
lige koopvaardij-officier drs. W. Z. Mulder,
die zich niet alleen de Chinese en Japan
se talen eigen maakte, maar ook de geest
en de levenshouding van het Boeddhis
me. Deze medewerker van het Museum van
de Tropen, die mede de jonge vrijwilligers
voor de ontwikkelingslanden opleidde,
bleek een boeiende gesprekspartner voor
Grawet te zijn.
De 29-jarige Israëlische zangeres Aviva
Semadar heeft vrijdagmiddag in een boek
handel in Amsterdam-Z. de eerste exem
plaren van haar eerste langspeelplaat
verkocht, waarvan zij de helft der op
brengst ter beschikking stelt van de jeugd-
aktie „Europa 1, 2, 3." De zangeres werk
te mee aan het programma van de ope
ningsbijeenkomst van de actie op 2 de
cember in het RAI-gebouw te Amsterdam.
De opbrengsten van deze onder auspiciën
van de Nederlandse Jeugd Gemeenschap
gevoerde actie zullen worden gebruikt om
leeftijdsgenoten van de Nederlandse jeugd
in de ontwikkelingslanden te helpen bij on
der meer de bestrijding van analfabetisme,
ziekte en honger.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15
Ouverture radio voor vroege mensen. 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de
jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Koormu
ziek (gr.>, ïo.oo voor de kleuters. 10.15 Licht
baken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmu
ziek. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol-
a anvoocuit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04
Draaiorgelklanken (gr.). 12.20 Bloemen voor.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw
12.33 Wij van het land. 12.45 Platennieuws. 12.55
Katholiek nieuws of actualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Draaien maar lichte grammofoon
muziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10
Rieleksen: amusementsprogramma (herh. v.
zaterdag jl.). 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag
van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken.
16.30 U hebt voorrang, Godsdienstig program
ma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvin
ders. 17.50 Regeringsuitzending: Viswedstrijden
op Bonaire, door Ph. J. Evertsz. 18.00 Lichte
grammofoonmuziek voor de teenagers. 18.20
Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Par
tij. 18.30 Strijkorkest. 18.50 En nu mijn geval:
vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua
liteiten. 19.25 Licht instrumentaal ensemble.
19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Concertge
bouworkest: klassieke muziek (opn.). 20.45 Reis-
oogst: zwerftochten door gedroomde en werke
lijke werelden (S). 21.15 Gitaarduo. 21.40 Om-
roepkamerkoor. 22.00 De zingende kerk: bespre
king over kerkmuziek uit verschillende stijlpe
riodes. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Vreemd Een keuze uit woord,
zang en dans van elders en anders. 23.10
Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Program
ma-overzicht en lichte grammofoonmuziek. 9.00
Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15
Oude kamermuziek, (gr.). 9.40 Morgenwijding.
9.55 Boekbespreking. 10.00 Lichte grammofoon
muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de
zieken. 12.00 Licht ensemble met zangsolisten.
12.20 Regeringsitzending: Uitzending voor de
landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Metropole orkest, klein koor:
amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede
delingen. eventueel actueel of grammofoonmu
ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Orgel en zang:
amusementsmuziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.40
Schoolradio. 15.00 Lichte grammofoonmuziek.
15.30 Altviool en piano: klassieke muziek. 16.00
Van mens tot mens. lezing. 16.15 Licht ensem
ble. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York cal
ling. praatje. 17.35 Voor de jeugd. 18.00 Nws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Van. voor en door
amateurs. 18.40 Licht instrumentaal kwartet met
zangsoliste. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris
vous parle, de gesproken brief uit Parijs. 19.10
Bel canto: operafragmenten (gr.). 19.50 Harpre-
cital (gr.).: moderne muziek. 20.00 Nieuws.
20.05 Radio Revue, gevarieerd proogramma.
21.00 Radar: radioperiodiek. 21.45 Zang met in
strumentale begeleiding: populaire liedjes. 22.Of)
Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten.
23.00 Modern toneel. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Interludium. 12.10 Tuin-
bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beurs
berichten. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20
Kamermuziek. 14 00 Nieuws. 14.03 Schoolradio.
15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Klassieke mu
ziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte
muziek. 17.45 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe
richten en radiokroniek. 19.40 Jazzmuziek. 19.50
Syndicale kroniek. 2.0.00 Klassieke muziek. 21.3n
Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15
Amerikaanse muziek. 22.35 De zeven kunst»n.
22.50 Licht programma. 23.00 Nieuws. 23.05 Mu
ziek van Belgische componisten. 23.55 Nieuws.
24.00-0.10 Voor de scheepvaart.
VOOR MAANDAG
CVK-1KOR-RKK: 19.30 Logboek, jeugdprr
gramma over de Bijbel. 19.45 Kenmerk, het ma
gazine van de kerken. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke par-
tijen: uitzending van de Katholieke Volkspar
tij. 20.30 Separate tables, speelfilm 22.05 Ook
noten kraken moet je leren, documentaire film.
22.35-22.40 Journaal.
VOOR DINSDAG
NCRV: 19.30 Voor de kinderen. NTS: 19.35
Internationaal agrarisch nieuws. NCRV: 19.=3
Het Manneke. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 2" "0
Memo. 20.30 Hoe bestaat het. populair-weten-
schappelijk programma. 21.00 Onvoltooide evo
lutie, documentaire over Mexico. 21.<D "tCder
van Maison Rouge. TV-feuilleton fdl.7. 22.05
Zang en piano. 22 30 Dagsluiting. NTS: ï.'10-
22.45 Journaal.
Twee maal
IN DE GLOEDNIEUWE, en indruk
wekkend strakke Nijmeegse Schouwburg
heeft de toneelgroep Theater zaterdag
avond de première gegeven van twee
van de lange eenakters van August
Strindberg die elk op zich al ruimschoots
voldoende somberheid, sexuele obsessie
en mensenhaat bevatten om een hele
avond te vullen.
HET EERSTE, Spooksortate" (een
van Strindbergs laatste werken uit 1907,
dat nog niet zo lang geleden ten onzent
op de televisie te zien is geweest) drukt
Strindbergs maniakale visie op de mense
lijke samenleving uit in een symbolische
vorm, het is een soort droomspel maar
dan een nachtmerrie.
In het tweede, Schuldeisers(van
1888 toen Strindberg 39 was) worden
ons die ideeën nog veel directer voor
gezet. Het stamt uit de tijd dat hij nog
naturalistischschreef en nog niet de
meer expressionistische, poëtiserende
vorm had gevonden van zijn beide
droomspelen.
HET STUK IS EVENWEL lang niet zo
gaaf van vorm als het latere dieptragische
„Dodendans" waarvoor deze éénakter wel
een voorstudie lijkt. Om deze redenen is
de volgorde waarin gespeeld werd dus niet
zo gelukkig. Maar de directie van Theater
kan gedacht hebben het avondje wat luch
tiger te moeten besluiten en heeft zich
daarom door de aanduiding „tragi-come-
die" bij het stuk „Schuldeisers" laten
misleiden. We vinden hier al de typische
Strindberg-driehoek, een vrouw en twee
mannen, fataal aan elkaar gebonden, door
het noodlot ertoe gedreven een strijd om
de macht te voeren tot de dood erop
volgt.
Alle obsederende gedachten van deze in
liefde en huwelijksleven bitter teleurge
stelde auteur vinden we hier al in de
grond-vorm bijeen: De vrouw zuigt de
man uit. Zij is onbenaderbaar door de
mannelijke logica. Zekerheid over de lief
de van een vrouw is een illusie. De vrouw
is juist door haar instinctmatige behoefte
aan liefde, gedwongen haar man te kwel
len met ontrouw, wispelturigheid en spot.
IN AL TE uitgesponnen gesprekken tus
sen de eerste en de tweede echtgenoot,
tussen de vrouw en haar eerste en ten
slotte tussen de vrouw en haar tweede
man voltrekt zich het noodlot aan deze
door hun natuur gedreven mensen: de
zwakke tweede echtgenoot, een schilder
wordt in de waanzin en de dood gedre
ven. De beide anderen blijven verpletterd
en schuldbeladen achter. In de lang niet
onverdienstelijke regie van Jurg Molenaar
was vooral aanvankelijk wat te veel na
druk gelegd op de macabere humor die
hierin gelegen is dat de schilder een bijna
kinderlijke zwakte aan de dag legt omdat
zijn wilskracht volledig is opgezogen door
zijn vrouw. De lachsuccesjes die hier uit
werden geslagen leken mij Volkomen mis
plaatst.
In een knap realistisch decor van Wim
Vesseur was fraai spel te zien van Erik
van der Donk in de hoofdrol, terwijl Mia
Goossen in de uiterlijke kant van haar
spel wel iets liet zien van het grillige en
duivelse van deze oervrouw, maar inner
lijk. vooral omdat zij veel te jong is
en er ook veel te jong uitzag kennelijk
geen contact had met wat hier aan demo
nie gevraagd wordt, demonie die voor een
belangrijk.deel een gevolg is van een ver
lies aan primaire bekoorlijkheid. De eer
ste echtgenoot en minnaar werd glad en
met heel veel routine gespeeld door Ton
Lensink.
TON LENSINK had ook de regie ge
voerd over het voorafgaande spel „Spook
sonate", waarin hij tevens de rol van de
ziek geworden Jacques Snoek had moeten
opnemen.
In dit surrealistische spel wordt een
groep mensen ten tonele gevoerd die allen
elkanders leven hebben verwoest. Een
oude half verlamde man, wil schoon schip
maken door de bij elkander in huis hok
kende en door zondige banden aan elkaar
gebonden mensen het masker van fatsoen
af te rukken; maar als zijn eigen zwarte
verleden dan ook wordt onthuld pleegt hij
zelfmoord.
De jonge mensen, wier liefde hij door
zijn optreden een kans had willen geven,
blijken dan ook al te zeer door het kwaad
aangetast om een normaal gelukkig leven
aan te kunnen.
Dit weinig opbeurende geheel dat boven
dien vol zit met destijds wellicht schokken
de, maar nu alleen bizar lijkende droom-
symbolen viel een heel redelijke opvoe
ring ten deel, die echter niet kon verhelen
dat deze kant van Strindbergs oeuvre toch
wel er? gedateerd is.
Rika Jansen en Kees Manders zijn het afgelopen weekeinde uit Israel in Amsterdam
teruggekeerd. Uit vele meegebrachte artikelen in Israëlische kranten en tijdschriften
blijkt dat de one woman-show van Rika Jansen in Tel Aviv en in Haifa groot succes
heeft gehad. „Israel is een heerlijk land en het publiek is er allerliefst", aldus een
enthousiaste Rika Jansen. „Soms werd ik op straat aangeklampt door mensen die mij
uitbundig feliciteerden met mijn succes. Dat is een fijne belevenis voor een artieste".
MAAR ER WAREN ook andere beleve
nissen. Het impresariaat Herman en Sha-
fran, dat Rika Jansen had uitgenodigd
naar Israel te komen, kwam zijn financië
le verplichtingen niet na. De reiskosten
werden slechts gedeeltelijk vergoed en van
de recettes van de voorstellingen werd
niets afgedragen. Niettemin werd op grond
van het contract geëist dat Rika Jansen
haar programma tot tweemaal toe zou
prolongeren. Toen Rika Jansen en Kees
Manders daags voor Kerstmis te kennen
gaven, niet langer zonder betaling te willen
optreden, liet het impresariaat beslag leg
gen op hun auto en andere bezittingen en
werd hun verboden het land te verlaten.
Twee zittingen van de rechtbank in Tel
Aviv hadden tot resultaat dat het impre
sariaat in het ongeljjk werd gesteld en
Rika Jansen en haar man scheep konden
gaan naar Europa.
.„WIJ HEBBEN NOG een vordering van
tenminste f 10.000 op de heren Berman en
Shafran, als gevolg van hun unfaire han-
Strindberg bij „Theater"
Mia Goossen en Ton Lensink in
„Schuldeisers" van Strindberg bij
„Theater".
In een uiteraard söber zwart droomde-
cor maakte Hans Tiemeijer als de diaboli-
sclié man in de rolstoel wel iets duidelijk
van Strindbergs bedoelingen. Willem Nij-
holt en Nienke Sikkema worstelden met
de opgave de twee aanvankelijk onbedor
ven maar toch al ten dode opgeschreven
jonge mensen te spelen, zonder ze echt tot
leven te kunnen wekken.
Eigenlijk was het van de talloze andere
spelers alleen Jacqueline Royaards-Sand-
berg gegeven om iets indrukwekkends te
presteren in de hier vereiste niet-realisti-
sche droomstijl. Zij maakte op haar hoge
leeftijd grote indruk als de zich een pa
pegaai wanende oeroude vrouw, de
„mummie" geheten.
Als museumstuk van een voorbije kunst
richting was de opvoering dus eerder
merkwaardig dan meeslepend, maar had
in ieder geval sfeer en getuigde van de
volledige inzet van de medespelenden en
vooral van regisseur Lensink.
Ham van den Bergh
Naar aanleiding van eerder deze week
verschenen publikaties omtrent een ont
slagaanvrage van de heer Karei Prior,
deelt het bestuur van de AVRO mede,
dat de heer Prior heeft verzocht de door
hem ingediende aanvraag tot ontslag als
niet gedaan te beschouwen.
Als reden voor zijn gewijzigd inzicht
heeft de heer Prior gezegd, dat hem bij
een nadere beschouwing van het door hem
gewraakt salarisbeleid is gebleken, dat de
door hem geopperde bezwaren niet steek
houdend zijn. Het bestuur van de AVRO
heeft zich bereid verklaard de intrekking
van het ontslag te accepteren, aldus het
AVRO- bestuur.
delingen," aldus Kees Manders. „Deze
mensen, die zich over de gehele wereld
voordoen als machtige impresario's blij
ken geen cent te bezitten. Gelukkig wa
ren wij niet onbemiddeld maar er zijn tal
van artiesten die door hen naar Israel
zijn gehaald en daar hun ondergang heb
ben gevonden. Ik zal via de internationale
vakpers een waarschuwing laten uitgaan
naar alle artiesten om te voorkomen dat
zij daar in de val zullen lopen."
De heren Berman en Shafran zijn dezelf
den die het circus Toni Boltini hebben
gecontracteerd om in februari een tour
nee door Israel te beginnen. Vanuit Tel
Aviv heeft Kees Manders de heer Boltini
telegrafisch gealarmeerd en hem geadvi
seerd beslist niet te gaan. „Betrouwbare
mensen in Israel hebben mij verzekerd
dat dit Nederlandse circus daar zijn on
dergang tegemoet zal gaan. Als Boltini
met Berman en Shafran in zee gaat, be
tekent dat zijn faillissement en voor zijn
artiesten en dieren zal het een tragedie
worden
Zichtbaar blij over het geweldige succes,
dat het Scapino Ballet met zijn optreden
in New York heeft behaald, is balletleid
ster mevrouw Hans Snoek met haar groep
van vijfentwintig dansers en danseressen
uit New York op Schiphol teruggekeerd.
Namens de stad Amsterdam, die in sa
menwerking met het A.N.V.V. en het Prins
Bernhard Fonds de trip van dit Neder
landse ballet naar Amerika mogelijk heeft
gemaakt, was ter verwelkoming aanwezig
mr. P. J. Mijksenaar, die mevrouw Snoek
een grote bos bloemen aanbood.
De balletgroep, die gedurende twee we
ken in New York veertien voorstellingen
heeft gegeven en eenmaal is opgetreden in
het Witte Huis te Washington, heeft in
Amerika veel bijval geoogst.
„Er wordt nu hard gewerkt aan een
tournee, tijdens welke diverse steden in
Amerika zullen worden bezocht", deelde
de balletleidster mee.
Half januari verschijnt het eerste num
mer van een nieuw toneeltijdschrift „Tea
traal" genaamd, dat bestemd is voor de ac
teur en zijn publiek. De redactie bestaat
uit Hans Croiset, Gerrit Altes en Wilbert
Bank, terwijl Dolf Verspoor, Otto Dijk,
Jacques Commandeur, Hans van den Bergh
en Geoffrey Reeves, die tevens medewer
ker is aan het Engelse toneeltijdschrift
„Encore", tot de vaste medewerkers be
horen.
„Wij willen meeijveren voor een gezon
der, doeltreffender en vooral geïnspireer-
der toneelbeleid. De meeste directies heb
ben wel een beleid, dat wil zeggen een za
kelijk beleid, maar artistiek belijden ze óh
zo weinig", zo introduceert de redactie
zichzelf in het eerste nummer. „Teatraal"
zal twee keer in de drie maanden verschij
nen.
De voorstelling die de Toneelgroep
„Studio" hedenavond in de Haarlemse
Stadsschouwburg zou geven van „Appeltje,
appeltje" van Jacques Audiberti, is wegens
gebrek aan belangstelling afgelast.
ROMAN VAN ADRIAAN VAN DER VEEN
ALS BESTE EUROPESE ROMAN
GEKWALIFICEERD
Op de lijst van de beste boeken van
het jaar komt in het januari-nummer van
het Engelse tijdschrift „Books and Book
men" de roman voor van Adriaan van
der Veen „Doen Alsof", die in de Engelse
vertaling van Roy Edwards als „Make
Believe" is uitgekomen. De redactie van
„Book and Bookmen" heeft „Make Be-
lieve" op haar lijst geplaatst als de beste
Europese roman uit 1963.
Natuurlijk zijn ook wij verontwaardigd
over het godvergeten misbruik, dat een
medewerker van „Zo is het toevallig enz."
zaterdagavond maakte van voor de gehele
christenheid gewijde teksten, om de spot
te kunnen drijven met de kijkersmassa,
die zich volledig heeft overgegeven aan de
nieuwe afgod, televisie. Opnieuw demon
streerde daarmede het team van Herman
Wigbold een grofheid en een gemis aan
zelfbeheersing, die doen betwijfelen, of
het wel ooit in staat zal zijn, een echt
satirisch programma te maken.
Mochten zij menen de massa, die hun
voor al dit gedoe betaalt, zó wakker te
schudden, dan vergissen zij zich danig;
zulks werd ons trouwens bevestigd door
telefoontjes van enige zeer geschokte kij
kers. Veeleer wekken dergelijke „geestig
heden" gevoelens van weerzin en een be
grijpelijk wantrouwen in de bedoelingen
van de samenstellers.
Andere onderdelen van deze uitzending
zoals nu weer de nogal stuntelige aan
val van Jan Blokker op Bomans en diens
succes-wijsheden versterken trouwens
het vermoeden, dat deze boze jongens en
meisjes hun inspiratie putten uit een kin
derachtige jaloezie, aloude behoefte, de
medemens alleen maar te kwetsen.
Temeer daar de presentatiekwaliteiten
van deze groep nog beneden het niveau
van een derderangs amateurgezelschap la
gen (de E.E.G.-reportage en de weinig
verrassende, Amsterdamse raadsvergade
ring bewezen zulks het best), werd deze
derde nabootsing van het Engelse „3 x
TW" bepaald geen succes.
Eerlijkheidshalve moet gezegd, dat Van
het Reve's bespreking van de „Gijs-
breght" en het jaaroverzicht van '64 het
niveau hadden of benaderden, waarop dit
programma mits goed gepresenteerd
meer bijval zou kunnen ontmoeten. Het
in dit jaaroverzicht vervatte grapje over
onze in zijn Zuiditaliaans vakantieverblijf
vertoevende prins Bernhard bevestigde de
kleingeestigheid van deze mensen.
In schrille tegenstelling met dit pro
gramma bracht de VARA op deze avond
nog een extra uitzending van het pro
gramma „Top of Flop", die weliswaar
verrassend was, maar geenszins bijdroeg
tot verheffing van de voor het t.v.-toestel
neerknielende massa. Nog scherper was
de tegenstelling, die de redactie van
„Achter het Nieuws" bood met de repor
tage van het pauselijk bezoek aan Pales
tina.
Dankzij de Italiaanse televisie kon de
N.T.S. ons indrukwekkende beelden laten
zien van de pelgrimstocht, die paus Pau-
lus VI door het Heilige Land maakte. De
intocht in het Jordaanse deel van Jeruza
lem waar palmtakken herinnerden aan
de triomftocht van Christus en het pau
selijk oponthoud bij het in Israël gelegen
meer van Tiberias waren hoogtepunten
TOEN, FIER EN VEERKRACHTIG, de eerste akkoorden
van de Salterelle uit de suite Oud-Nederlandse Dansen van
Julius Röntgen, klonken in het gemeentelijk Concertgebouw,
wist men dat het Haarlems Jeugdorkest, nauwelijks zeven
maanden oud, zijn publieke start gemaakt had, en dat het
een gelukkige start was. Van regelmatig repeteren was eigen
lijk eerst sprake geweest sinds de zomervakantie meest op
weekeinden, gedurende de twee weken van de kerstvakantie
dagelijks en men dient dirigent André Kaart een compli-
HET ORKEST KRIJGT ruggesteun van
enkele vakstudenten die door hun oplei
ding aan de conservatoria althans enige
ervaring hebben in orkestspel. Onder hen
zijn de aanvoerders van de eerste violen
Vera Beths en Wybo van Biemen die de
obligaatpartijen speelden in het Concert
voor 2 violen en strijkorkest van Tele-
mann, en de celliste Henny de Vries die
met Vera Beths en Helga Don (viool) de
eerste partij vervulde in het zesde Con
certo Grosso van Handel. Uit de voordracht
van deze werken bleek dat de strijkers,
die de basis van ieder goed orkest vor
men, een homogene klank en een goede
attaque hebben die zeker in de loop van
de tijd nog tot een grotere ritmische accu
ratesse zal leiden. (Het is hier de plaats
om met waardering de technische instruc
tie te vermelden die zij ontvangen heb
ben van de concertmeester van de Neder
landse Opera, Gijs Beths). De uitver
kochte zaal, met een vrijwel uitsluitend
jeugdig publiek, stak zijn enthousiasme
niet onder de stoelen en men zag met
hoge verwachtingen uit naar wat de twee
de helft van de avond zou brengen.
DEZE WERD GEOPEND met en
speels werkje van de Rotterdamse com
ponist Jan van Dijk, Prélude, Mélodie et
Ronde getiteld, voor saxofoon en orkest.
De solo-partij werd zwierig vervuld door
Tim de Wijs en ook het orkest zorgde er
voor dat geen moment van de vlotte,
maar geenszins goedkope charme van het
stuk verloren ging Bepaald veelbelovend
was vervolgens de uitvoering van drie
ment te maken voor het feit dat het hem gelukt is in zo korte
tijd van een gezelschap jonge mensen voor wie het musiceren
in groepsverband onbekend terrein was, een echt team te
maken. Verreweg de meesten van hen zijn amateurs, en
menige orkestdirigent voor wie het werven van nieuwe
krachten, met name strijkers, tegenwoordig een probleem is,
zal met enige jaloezie vastgesteld hebben met hoeveel toe
wijding, en soms echt talent, instrumenten als viool en alt
viool door jonge mensen voor puur plezier bespeeld worden.
„NEGEN MUZEN, ELF PROVINCIES"
De AVRO zal op maandag 13 januari van
20.05 tot 21.30 uur van start gaan met een
gloednieuw radioprogramma onder de ti
tel „Negen muzen, elf provincies". In deze
programma's zullen medewerkers van de
AVRO met de microfoon Nederland door
kruisen ten einde van alles op te vangen,
wat op het gebied van kunst, cultuur en
amusement, al of niet als vrijetijdsbeste
ding, door enkelingen en/of groepen wordt
gedaan. Aan het eerste programma
wordt medegewerkt door het cabaret „De
Muze-kanten" uit Eindhoven, mejuffrouw
B. T. Groen, de directrice van de Open
bare Leeszaal te Veendam, die een toe
lichting geeft op de plaatselijke tentoon
stelling „De geschiedenis van het boek",
het Frysk Orkest te Leeuwarden, een to
neelgroep uit Groningen met fragmenten
uit „Maske in Blau", Cobi Schreijer uit
Steenwijk met enkele liederen, het Tam
boer- en pijpercorps „Jubal" uit Zwolle,
de Brabantse Stichting van Beeldende
Kunst en Edelambacht uit Tilburg, de buu-
tenreednerskampioenen uit Limburg en het
Utrechts Studentenkoor en -orkest.
deeltjes uit Bartók's „Mikrokosmos," door
een leerling van Jan van Dijk zeer smaak
vol georkestreerd. Hier werden eisen van
klankverfijning gesteld waaraan het or
kest al op opmerkelijke wijze voldeed.
KLAP OP DE VUURPIJL was tenslot
te Gershwin's Rhapsody in Blue, een
„evergreen" die bruisend vertolkt werd,
waarbij in de eerste plaats de jonge Nico
de Rooy genoemd moet worden, leerling
van Marinus Flipse, die de solopartij tref
zeker van techniek, elastisch van swing,
en met gevoel voor pianistische kleur ten
beste gaf. Het was een kolfje naar de
hand van dit orkest, natuurlijk, dit nog al
tijd frisse, ongegeneerde stuk muziek. Het
daverende applaus liet niets te raden: aan
de wens van 't publiek werd voldaan door
het gedeelte vanaf de grote cadens te her
halen.
VOOR WIE HET laatst aangedragen
boeket bloemen bestemd was, zal niet al
le aanwezigen duidelijk geweest zijn.
Daarom wil ik hier graag de naam ver
melden van mevrouw J. E. Broekens-Ver-
wer, die zich als „orkestmoeder" reeds
grote verdienste verworven heeft door de
vele besognes op zich te nemen van ad
ministratieve en organisatorische aard,
wat bij een dergelijk uitgebreid „lichaam"
als van deze pasgeborene geen sinecure
is. De toekomst van het Haarlems Jeugd
orkest zie ik, en velen met mij, met be
langstelling en vertrouwen tegemoet.
Sas Bunge
De Bossche boekhandelaren zullen op
verzoek van de politie het boek „Een bij
zonder vreemde Dief" van Ewald van
Vugt niet langer meer verkopen.
De 20-jarige auteur beschrijft in dit werk
een uitgave van De Bezige Bij zijn
jeugd in Brabants hoofdstad op een rea
listische wijze, die vaak cru aandoet. Of
schoon er geen namen worden genoemd in
het boek, hebben verschillende Bosschena
ren er zichzelf in herkend. Enkelen hunner
overwegen een aanklacht wegens beledi
ging.
Twee met pistolen gewapende mannen
hebben uit de woning van de Amerikaanse
actrice Eva Gabor juwelen gestolen ter
waarde van 25.000 dollar en de actrice
zelf ernstig mishandeld.
Toen de actrice samen met haar echt
genoot 's nachts thuiskwam, werd zij
door de inbrekers in het gezicht geslagen
en vastgebonden. Haar man kreeg op
dracht een kostbare diamanten ring uit de
kluis te halen, terwijl Eva Gabor haar
oorbellen werden afgenomen. De actrice
is opgenomen in een ziekenhuis.