„De Wij ze Kater" van Heijermans bij Studio
de
stadsorganist
preludeert
1
V
1
Geen enkel schilderij in de
National Gallery verzekerd
DE PROGRAMMA'S
Aanwinsten voor het
Frans Halsmuseum
Den Haag koopt collectie
E. H. Crone
Carel Enkelaar adviseur bij de KRO
Doeltreffend middel tegen diefstal
Vb
DONDERDAG 9 JANUARI 1964
Alleraardigste voorstelling van een vriendelijk stuk
Piet Kee
Hans van den Bergh
NEGEN MUZEN
Exposities in Haarlem
Bob Buys
Q
W nabeschouwingen
Portret van Plesman
Mies Bouwman schadepost
voor weekblad Televizier
Natal ja Orlowskaja
verlaat Nationaal Ballet
Scherpere controle op
Britse commerciële t.v.
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
IN HET PROGRAMMABLAD be
horende bij de voorstelling die de toneel
groep Studio gisteravond in het Amster
damse theatertje „De Brakke Grond"
in première heeft gegeven, staan teke
ningen van Heijermans en van De Wijze
Kater zodanig afgedrukt dat men, door
even vouwen, het bovenlijf van Heijer
mans kan doen aansluiten op het onder
lijf van zijn kater en omgekeerd.
Dat is geen slechte vondst: De toneel
schrijver Heijermans was zelf in menig
opzicht het verlengstuk en het niet weg
te denken fundament van zijn schepping,
de onbehouwen natuurkracht: de kater,
die in de corrupte mensenwereld rond
stappend, deze voortdurend bestookt
met zijn grappen en lang niet malse
waarheden. Zo voelde Heijermans zich
ook. En zo is dan, ter gelegenheid van
het feit dat Heijermans dit jaar honderd
zou zijn geworden, opnieuw een voor
stelling gegeven van zijn „boosaardig
sprookje" „De Wijze Kater" en wel door
ons avant-garde theater Studio.
Daar in dat ultra-moderne milieu, waar
men gewend is de hardste waarheden en
de somberste denkbeelden over mens en
wereld te horen verkondigen, zoals die be
grijpelijkerwijze in het modernste reper
toire opgeld doen, daar in de Brakke
Grond klonk Heijermans' sprookje ons be
paald niet boosaardig meer in de oren.
Integendeel het is een vriendelijk vertelsel
over een goedhartige koning die een heel
klein beetje bestookt wordt door de men
selijke en dierlijke ratten aan zijn hof,
maar die door het optreden van de kater
•tered wordt omdat de natuur alles beter
regelt dan de mensen.
HET DOET SOMS wel eens even kin-
uajipe
Wim van den Brink en Henk van Ul-
sen in „De wijze kater" van Heijer
mans bij (ie Toneelgroep „Studio".
De stadsorganist Piet Kee geeft hierbij
weer een inleiding op het orgelconcert,
dat hij hedenavond om acht uur in de
gemeentelijke Concertzaal te Haarlem
zal verzorgen.
IN DIT ARTIKEL wil ik eens enkele
minder bekende componisten werken,
die op mijn programma voorkomen, be
lichten.
Van de zeventiende-eeuwse Zwitser Ni-
kolaus Bruhns vermeldt het programma
een preludium en fuga in e kleine terts.
Dit werk neemt in de orgellitteratuur een
bijzondere plaats in. Het is gecomponeerd
volgens een vrij gangbare methode. Na
èen kort, geladen preludium volgt een
zangerige fuga, d'ie uitmondt in enkele
tussenspelen, waarin fraaie echo-effecten
voorkomen. Daarna komt een tweede fuga
in een sneller tempo en het stuk wordt
besloten met een briljante coda. Deze con
structie is zeer karakteristiek voor de
Noordduitse orgelschool en men herkent
er zonder moeite de invloed van de leer
meester van Nikolaus Bruhns, Dietrich
Buxtehude, in. Wat is echter de grote melo
dische rijkdom, die deze muziek uittilt
boven het meeste dat in die tijd werd ge
componeerd? Niet alleen zijn de thema's
stuk voor stuk geniale invallen, maar zelfs
tot in de kleinste details drukt deze melo
dische schoonheid een bijzonder stempel op
het werk.
De maker van deze barokke muziek moet
ook als mens zeer barokke eigenschappen
hebben gehad. Zo is van Bruhns bekend,
dat hij in staat was een aria te zingen en
tevens zichzelf te begeleiden op de viool,
waarbij hij nog kans zag de basso continue
met de voeten op het orgelpedaal te spelen.
Misschien dat hier de oorsprong is te zoe
ken van het dubbel-pedaal (het gebruik
'•an beide voeten tegelijkertijd), dat in zijn
muziek herhaaldelijk voorkomt!
EEN ANDERE merkwaardige figuur is
"Mmuel Wesley. Hij behoorde tot de En-
"'olse familie van die naam, die in de 18de
~n 19de eeuw verscheidene beroemdheden
loeft voortgebracht. Zo was zijn oom John
W. Wesley de grote leider der Methodisten.
Zijn vader Charles Wesley heeft een schat
van hymnen gedicht en zijn zoon Samuel
Sebastian was de componist van één der
meest gezongen liederen der protestantse
kerk namelijk „Eén naam is onze hope".
Samuel Wesley zelf hij leefde van
1766 tot 1837 heeft een groot aantal in
strumentale en vocale werken gecompo
neerd, waartoe een reeks van orgelwerkjes
behoort, die in 1815 verscheen onder de
titel „Twelve short pieces for the Organ
with a Full Voluntary added Composed
and inscribed to Organists in General".
Hiervan werden tot voor kort slechts ge
speeld dé zogenoemde Air en Gavotte.
Kortgeleden is echter een kopie van de
oude uitgave verschenen, waaruit ik voor
dit concert een serie van zes stukken heb
gekozen.
Vermeldenwaard is ook dat Samuel
Wesley zich zeer heeft beijverd om belang
stelling voor de muziek van Johann Sebas
tian Bach te wekken. Dit heeft reeds in
1813 geleid tot een Engelse uitgave van het
volledige „Wohltemperiertes Klavier"!
Znige maanden voor zijn dood heeft Wes
ley een ontmoeting gehad met Mendels-
"ohn, die zich eveneens voor de verbreiding
an Bachs muziek had ingezet. Op beide
kunstenaars moet deze kennismaking grote
indruk gemaakt hebben.
HET CONCERT zal worden geopend met
een concerto grosso van de Italiaanse com
ponist Taglietti, voor orgel bewerkt door
Johann Gottfried Walther. Dit is een ar
rangement van het soort zoals Bach ze
maakte van de concerten van Vivaldi.
Verder bevat het programma werken van
"achelbel, Honegger en de monumentale
Preludium in d opus 65 van Reger. Tot be
sluit zal ik dit keer voor u spelen de Pre
ludium en fuga in c kleine terts (uit de
tweede Petersband) van Bach.
derlijk en ouderwets aan dat trouwhartige
geloof van Heijermans in de redelijkheid
van het natuurgebeuren, dat door het men
selijk ingrijpen in de war wordt gestuurd.
Zij gaat uiteindelijk terug op Rousseau,
deze romantische conceptie, maar hoe dan
ook heeft Heijermans er een nu nog on
derhoudend stuk uit te voorschijn getoverd
zonder grimmigheid maar met al de ont
wapenende wijsheid van een volkssprook
je, met veel verbaal vernuft op het the
ma „kat-katterig-kat uit de boom als
kat en hond, etc" en waarbij het maxi
mum aan succesrijke munt wordt geslagen
uit die ene theatervondst: een kat die spre
ken kan en als mens verkleed de wereld
ingaat.
Welke Nederlandse auteur van vandaag
zou kans zien vanuit dit gegeven een zaal
met modern publiek een avond ontspan
nen amusement te bezorgen?
HET IS ZEKER dat Studio's opvoering
overigens een belangrijke bijdrage voor
het succes van de avond heeft geleverd.
Het is moeilijk te zeggen wie hiervoor de
meeste lof toekomt: Kees van Iersel voor
het grappige stalen decor dat zulke prach
tige changeer mogelijkheden bood, Lisette
van Meeteren voor haar onbetaalbare, op
het kaartspel geïnspireerde kostuums en
voor haar komisch-werkende maskers die
de vele spelers bij hufif mahnëtjes-maken
zozeer te hulp kwamen, of Henk van Ul-
sen. die de titelrol alle denkbare beest
achtigheid heeft verleend en die speelde
met een precisie in details en een gerou
tineerd gemak of het zijn dagelijks werk
was en alsof het hier een volkomen inge
speelde voorstelling betrof. Naast hem was
Wim van den Brink onovertrefbaar als de
oliedomme, geplaagde koning met toch
een rest van waardigheid.
DE BIJZONDER gecompliceerde maar
toch als een uurwerk lopende mise en
scène was eveneens van Kees van Iersel
die in zijn regie de moeilijk te treffen toon
van lichtvoetigheid met een vleugje paro
die aan al zijn spelers had weten op te
leggen. Trouwens bijna al die spelers ver
dienen onze waardering voor de mooie ty
petjes die ze schijnbaar moeiteloos in gro
ten getale op de been brachten, waarbij
inderdaad de maskers hen schenen te hel
pen bij hun toch niet alledaagse taak: de
levensvatbaarheid te bewijzen van dit
symbolistische toneelspel dat met zijn vér
gaande simplificaties in 1964 niet veel meer
dreigde te zijn dan superieur kindertoneel.
Door schenkingen heeft het Frans Hals
Museum verworven tekeningen van W. A.
van Deventer, Leo Gestel en het portret
van de bekende Haarlemse kunsthande
laar J. H. de Bois door T. Kelder. Ook
is de verzameling verrijkt met een schil
derij door N. Bastert en de aan de heer
H. F. Boot uitgereikte „Keerkring"-pen-
ning, die vervaardigd is door Arthur
Spronken.
Aangekocht werden een tekening van
Is. Israels, etsen van Co Westerik, twee
gouaches van Corneille en een schilderij
van K. Appel. De ocllectie werd verder
uitgebreid met werken van de Haarlem
mers Mies Deinum, H. W. Klijn, K. Okx,
J. G. M. Postma, F. Souwer en Fr. H.
Verpoorten.
Fao'o Grassi naar Nederland. Paolo
Grassi, directeur van de Piccolo Teatro te
Milaan, zal maandag en dinsdag 20 en 21
januari een bezoek aan Nederland bren
gen. Ontmoetingen met het Nederlandse
toneel zal hij hebben op 20 januari in het
Italiaanse Cultureel Instituut in Den Haag
en op 21 januari in het Internationaal Cul
tureel Centrum te Amsterdam. Voorts zal
hij 20 januari een deel bijwonen van de
voorstelling, die De Nieuwe Komedie in
de Koninklijke Schouwburg in Den Haag
zal geven van Goldoni's „De Knecht van
twee Meesters".
De Bjjbelfilm. Een woordvoerder van
de filmproducent Dino de Laurentiis heeft
verklaard dat de producent overweegt de
sopraan Maria Callas te vragen voor de rol
van Sarah in zijn verfilming van de Bijbel.-
De Amerikaanse regisseur John Huston die
het eerste van de drie delen van de film
zal regisseren, verklaarde dat hij Callas
graag in deze rol wilde zien. De woord
voerder verklaarde dat de enige reeds ge
contracteerde speler is Peter A'Toole. Zijn
rol in de film is nog niet bekendgemaakt.
De Haagse gemeenteraad heeft besloten
in het fonds voor de verzamelingen van
kunst en wetenschap een bedrag van
f 228.500 te storten voor de aankoop van
een verzameling van 66 schilderijen uit
de Haagse School, die zich sedert vele ja
ren in bruikleen in het gemeentemuseum
bevindt.
Deze verzameling is het eigendom van
de erven van wijlen de heer E. H. Crone,
die te kennen hebben gegeven het bruik
leen te willen beëindigen, om de schilde
rijen te verkopen. Het verlies van deze,
in elk opzicht bij het bezit van het mu
seum aansluitende werken, zou naar het
oordeel van B. en W. een onherstelbare
leemte veroorzaken.
De onderhandelingen met de erven E. H.
Crone hebben er toe geleid, dat zij erme
de instemmen de verzameling in haar ge
heel aan de gemeente Den Haag te koop
aan te bieden voor een bedrag van
375.000. Zij hebben als voorwaarde ge
steld. dat de collectie in haar geheel in
stand zal worden gehouden en hebben te
vens de wens te kennen gegeven enige
werken uit de verzameling, waarvan in het
musf.umbezit gelijkwaardige stukken aan
wezig zijn, tegen taxatiewaarde te verwer
ven. Voorts hebben zij de voorwaarde ge
steld, dat de zaal, waarin de werken van
de Haagse School zullen wó'rdêrf 'tentoon
gesteld, de E. H. Crone-zaal zal worden
genoemd.
De Vereeniging van Haagsche Museum
vrienden wil voor de aankoop een bedrag
van 30.000 beschikbaar stellen, evenals
de Vereeniging Rembrandt. Verder zal
een legaat, groot 1000 voor dit doel kun
nen worden besteed. Volstaan kan dan
ook worden met een krediet van 228.500
het resterende bedrag van 85.500 kan uit
bovengenoemd fonds worden geput.
CHARLES TRENET VOOR DE RECHTER
Het proces in Aix-en-Provence tegen
de Franse zanger Charles Trenet, die be
schuldigd wordt van onbehoorlijk gedrag
met een aantal minderjarigen, heeft met
gesloten deuren plaats en is niet toe
gankelijk voor de pers.
„IN 'T GOEDE UUR" zijn deze maand
kleine schilderijen te zien van George
Rueter, een van onze oudste levende
schilders die nog steeds aan het werk
blijkt te zijn en zich niet heejt laten ont
moedigen door het feit dat hij zijn mooi
gelegen huis met fraaie tuin op Sloterdijk
heeft verlaten omdat de nieuwe weg naar
de Coentunnel dat noodzakelijk maakte.
Wijlen Johan Buning heeft Rueters tuin
nog enige keren geschilderd uit nostalgie
naar een voorbije tijd. Mocht Buning zich
daarbij op toch eigentijdse wijze uitdruk
ken, Rueters werk is helemaal van die
tijd. Men kan zijn werk situeren naast
dat van Van Looy, wiens tekeningen in
het Prentenkabinet van het Frans Hals
museum hij onlangs weer is gaan genie
ten. Hij verschilt van Van Looy door een
grotere innigheid en zal wel een groot
bewonderaar ook zijn van de Franse schil
der Fantin Latour, aan wie hij doet den
ken met zijn bloemstukken en vruchten
stillevens.
RUETER SCHILDERT iets vrijer en zijn
kleurgeving is wat minder stellig dan van
de Fransman. Voor mij is de eigenheid van
Rueters werk bewezen door het feit dat
hij het op deze wijze zo goed heeft weten
vol te houden. Door tijdgenoten van hem
werd ook wel in deze geest geschilderd,
maar zij wisten niet zo lang de aandacht
te trekken als Rueter dat weet te doen.
Hij is daarmee een uitzonderlijke figuur
geworden. Het licht van het expositiezaal
tje, dat eigenlijk voor tekeningen, grafiek
en aquarellen bedoeld is, blijkt voor Rue
ters schilderijtjes wat moeilijk.
IN HET HUIS VAN LOOY is tot 17 fe
bruari een tentoonstelling te zien van fac
similes uit de collectie S. H. de Roos.
Facsimiles zijn reprodukties van zo
grote kwaliteit, dat men soms zou kunnen
geloven voor originele kunstwerken te
staan. Zelf ben ik ooit de bezitter geweest
van een map facsimiles naar pastels,
tekeningen en aquarellen van Renoir. Aan
vankelijk nogal gelukkig met dit bezit
heeft het me op de duur niet bevredigd.
De toch voelbare afwezigheid van authen
ticiteit werd zelfs irriterend; ik ben nu
gelukkiger met pretentieloze foto's die her
inneren aan wat ik zag.
In deze expositie gaat het om buitenge
woon interessante Hollandse tekeningen
uit de 17e eeuw, waaronder veel van mij
tot nu toe onbekende figuren. Mijn aan
vankelijke interesse sloeg echter ook hier
weer om in een zekere geïrriteerdheid
toen ik voor de reprodukties naar zo ver
trouwde tekeningen van Rembrandt kwam
te staan. En ik betwijfel ook of het goed
is deze collectie te gebruiken voor educa
tieve doeleinden. Pretentieloze foto's heb
ben bij dergelijke doeleinden het bezwaar
dat de beschouwer zich vaak te zeer een
voorstelling naar eigen smaak vormt
waarop bij confrontatie later met de ori
ginelen de gevormde droom geen werke
lijkheid blijkt te zijn en een hernieuwd
instellen vereist is. Facsimiles hebben dit
bezwaar niet, maar lijken me toch niet
bevorderlijk voor de gevoeligheid, die al
leen door het zien van originelen ontwik
keld kan worden.
Erik Peereboom leidde in „Avro's Tele-
vizier" een gesprek over de prijsstijgin
gen, dat bepaald onthullend werd door de
onrustbarende voorbeelden, die de heer
Buitendijk van de Consumentenbond gaf
de tweede gesprekspartner, de heer A
Heijn, directeur van een zeer groot levens-
middelenbedrijf, die zich nogal vaag over
de oorzaken van de prijsverhogingen uit
liet, erkende het belang van de zelfbeheer
sing, die alle handeldrijvenden zich ter
zake moeten opleggen.
Veelal zelden vertoond, historisch film
materiaal; foto's die des temeer gingen
spreken door de stem van de grote lucht
vaartpionier die daarbij weerklonk en ver
klaringen van mensen als prof. Tinbergen
de heer Van Heek en Ds. Fagel vorm
den het materiaal, waarmede Jan Vene-
ma een documentaire over dr. Albert
Plesman kon samenstellen. Door een goed
gebruik van dit uitstekende materiaal en
door enige, originele vondsten bewees Ve-
nema opnieuw een kundig en veelbelovend
regisseur te zijn. Het resultaat was een
krachtig en ontroerend „portret" van een
groot mens, Plesman. Het maandelijkse
muziek-magazine „Scala", geleid door
Theo Ordeman en gepresenteerd door Jo
Leemans, bereikte zeker niet het niveau
van de vorige afleveringen. Noch het ver
heugende weerzien met de nog altijd char
mante Wienerin Greta Keller, noch de
rentrée van „the Blue Diamonds" bood ge
noeg tegenwicht aan het slotnummer, een
profiel van de liedjesmaker André Meurs
die met enige grollen en grappen en ge
holpen door de „Roetetoeters" voor humor
afkomstig uit de feestneuzenwinkel, zorg
de. Het was goed gezien, dat Hans Keiler
in de rubriek „Literaire Ontmoetingen'
de schrijver Adriaan Morriën door diens
geboorteplaats IJmuiden liet dwalen; dui
delijker dan in elke aflevering van deze
rubriek werd deze keer namelijk, hoezeer
jeugdervaringen van invloed kunnen zijn
op het karakter, de levenshouding en het
kunstenaarschap van een schrijver. Bo
vendien verlevendigden deze filmbeelden
een uitzending, die nogal mat begon (door
Ook het weekblad „Televizier" als
bestrijder van de omroepzuilen en voor
stander van reclametelevisie, bepaald
geen pleitbezorger voor de VARA on
dervindt de nadelige gevolgen van het
gewraakte t.v.-programma „Zo is het toe
vallig ook nog eens een KeerDe
bezorgers moeten nog al eens ervaren dat
het blad wordt opgezegd. De reden: de
rubriek „Je hoort nog 's wat" in „Tele
vizier" wordt geschreven door Mies
Bouwman.
Carel Enkelaar, oud-hoofdredacteur
van het NTS-journaal, is benoemd tot
adviseur van de KRO. Op 1 februari
gaat de benoeming in. De heer Enkelaar
is thans directeur van Joop Geesinks
Filmproduktie n.v. „Starfilm".
De KRO deelt over deze benoeming het
volgende mee-
De ontwikkeling op het gebied van de
radio en de televisie plaatst de leiding
van de KRO in toenemende mate voor
belangrijke problemen, waarvan de bete
kenis veelal groter is dan in de dagelijkse
beleids- en bedrijfssfeer kan worden opge
vangen. Vraagstukken, verband houdende
„HET GEEFT ME inderdaad zorgen", zei de lange magere man. Met die zórgen
bedoelde hij een waarde van 560 miljoen dollar aan schilderijen. De verantwoordelijke
man is Sir Philip Hendy, de 60-jarige directeur van het Britse Nationale Museum
(National Gallery). Begrijpelijkerwijs is Sir Philip terughoudend als hij over de
voorzorgsmaatregelen van het museum praat. Hoe minder er Over bekend is, des té
doeltreffender zijn ze. Maar het is geen geheim dat na de diefstal in augustus 1961
van het portret van de Hertog van Wellington van Goya de veiligheidsmaatregelen
zijn versterkt. De geüniformde suppoosten die de eerste verdedigingslinie vormen
zijn bijvoorbeeld in aantal toegenomen van 55 tot 116. Daardoor zijn de jaarlijkse
uitgaven van het museum met 10.000 pond gegroeid.
NIEUWE ALARMSIGNALEN, elektroni
sche waarschuwingsapparaten, een andere
manier van ophangen van de doeken heb
ben ook bijgedragen tot het opvoeren van
de kosten voor de bescherming van de
2.000 schilderijen in het museum, waar
van slechts de helft is tentoongesteld. In
een interview zei sir Philip, dat thans door
museums en andere kunstzalen in het ge
hele land zoveel wordt uitgegeven voor de
veiligheid van de kunstwerken, dat de dief
van de Goya zijn eigen doel is
voorb ij gehold. De mensen die het
doek stalen hebben laten weten, dat zij er
tegen zijn dat zulke grote bedragen wor
den uitgegeven voor schilderijen. Maar het
geld dat thans in het gehele land wegens
de diefstal van de Goya extra moet wor
den uitgegeven voor de bescherming van
de kunstwerken is meer dan de waarde
van de Goya. De waarde van de gestolen
Goya wordt op 140.000 pond geschat.
SIR PHILIP ZEI dat de veiligheid in
een museum neerkomt op een compromis
tussen de manier waarop een bank haar
geld en fondsen beschermt en het zo open
lijk mogelijk tentoonstellen voor het pu
bliek. „Tenslotte is het onze taak om
schilderijen te laten zien, en daarop wor
den we beoordeeld".
Maar het ene houdt het andere in even
wicht. Door bijvoorbeeld de schilderijen
zo op te hangen dat ze niet snel verwij
derd kunnen worden, hebben we het gevaar
van verlies vergroot in geval van brand,
aldus de directeur.
Het museum telt 40 buitendeuren en 250
ramen. De voornaamste tentoonstellings-
verdieping telt 34 afdelingen die voor het is zal willen aanraken.
publiek toegankelijk zijn en nog vijf die
voor het publiek gesloten zijn. De begane
grond telt 90 kamers, waarvan er vele
voor het publiek toegankelijk zijn. De rest
bestaat uit kantoorlokalen. Dan zijn er 90
kamers in het souterrain en twee studio's
en zes kamers op de bovenste verdieping.
DE MEESTE DIEFSTALLEN uit open
bare musea worden door sir Philip toege
schreven aan dieven die zich verbergen
tot het museum gesloten wordt. Daarom
moet elke dag alles worden gecontroleerd.
De National Gallery heeft de tijd die hier
voor nodig is bekort door patrouillehonden
met hun mannen te gebruiken van een
veiligheidsdienst.
Een aantal schilderijen van de National
Gallery- -zijn elk meer dan een miljoen
pond waard. Daartoe behoren „Huwelijk
van Giovanni Arnolfini" van Jan van Eyck
en „Bacchus en Ariadne" van Titiaan.
Toch is er geen enkel schilderij van de
National Gallery verzekerd.
„Wij zijn een regeringsinstantie en de
regering verzekert haar schilderijen even
min als zij haar slagschepen verzekert,
hoewel de marine als ze een slagschip
zou verliezen dit ongetwijfeld zou vervan
gen. Maar in zeker opzicht is het ontbre
ken van een verzekering onze beëte ver
zekering. De meeste gestolen schilderijen
worden tenslotte door de verzekerings
maatschappijen tegen een gereduceerde
prijs bij de eigenaar teruggebracht. Maar
aangezien de onze niet zijn verzekerd,
wint een dief er niets bij, omdat waar
schijnlijk geen enkele handelaar een ge
stolen schilderij dat officieel geregistreerd
Carel Enkelaar
met réclame in de televisie, draadtelevi
sie, regionale televisie, omroepstructuur,
alsmede de binding Van de KRO met zijn
publiek vragen steeds grotere en regelma
tige aandacht. In het bijzonder van belang
zijn daarbij de vragen, verband houdende
met de plaatsbepaling van de katholieke
omroep, als grootste cmroep, in de Neder
landse samenleving en de vormgeving in
radio en televisie aan de versnelde evolu
tie van gevestigde opvattingen in het gods
dienstige en maatschappelijke leven. De
KRO is van oordeel, dat de bestudering
en de uitvoering van deze andere projec
ten aparte en wellicht vergaande voorzie
ningen eisen. Als begin van deze Ontwik
keling heeft het KRO-bestuur dê heer En
kelaar als adviseur aan de leiding toege
voegd.
De KRO wil gaarne uitdrukking geven
aan zijn erkentelijkheid jegens de leiding
van het Geesink-concern voor de in deze
aangelegenheid verleende medewerking,
ondanks de door het vertrek van de heer
Enkèlaar voor dit bedrijf ontstane éonse-
quenties."
Ip verband met zijn benoeming bij de
KRO zal de heer Enkèlaar vanaf 31 ja
nuari geen deel meer uitmaken van de di
rectie van de Geesink-groep. Bij zijn in
diensttreding bij deze groep, zo wordt van
deze zijde meegedeeld, is met de heer
Enkelaar overeengekomen, dat hij zou
kunnen vertrekken om redenen zoals die,
welke thans aan zijn nieuwe benoeming
ten grondslag liggen.
Eind januari zal mevrouw Natalja Or
lowskaja, na veertien maanden bij het Na
tionale Ballet te hebben gewerkt, terug
keren naar Moskou, waar zij haar werk
zaamheden aan het Bolsjoi Instituut voor
Choreografie en Danspedagogie zal hervat
ten. Zij zal bij Het Nationale Ballet worden
vervangen door mevrouw Helen Tchivaid-
ze, balletmeesteres, lereres en repetitrice
aan het Bolsjoi Theater in Moskou.
Mevrouw Tchivaidze zal zo spoedig mo
gelijk naar Amsterdam vertrekken. In ver
band met het vertrek van mevrouw Or
lowskaja wordt een openbare afscheids
les gegeven in de grote studio van het
Nationale Ballet in de Stadsschouwburg
te Amsterdam op vrijdag 17 januari.
dat Gomperts, bij uitzondering, zijn ge
dachten over Morriën voorlas) en die nog
al geposeerd werd door het moeizame ge
sprek, dat Morriën met z'n vriend, de car
toonist Yrrah, voerde en door andere
filmopnamen van Morriën en zijn gezin.
De gedachtenwisseling over taal en opvoe
ding, die aan duidelijkheid veel te wensen
overliet, maakte er helemaal een wat ge
forceerde en tegelijk vage ontmoeting van.
J. Damshuizer
De I.T.A., het onafhankelijke Britse
gezagsorgaan dat toezicht uitoefent op de
commerciële televisie in Engeland, heeft
woensdag vergaande plannen bekendge
maakt om dit toezicht te verscherpen. Zo
zullen alle programma's nauwkeuriger ge
controleerd werden en zal er een commis
sie worden ingesteld voor de uitstippeling
'van het programma-beleid.
Ook zal het gezagsorgaan alle adverten
ties bekijken voor ze op het scherm ko
men. Midden 1962 werd er een rapport
gepubliceerd, waarin heftige critiek werd
uitgeoefend op de I.T.A. die verantwoor
delijk werd gesteld voor de deining, bij
het Britse publiek ontstaan over de tele
visie. De nieuwe plannen moeten gezien
worden als een antwoord op dit rapport.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24 00 NCRV.
NCRV: 7.000 Nieuws en SOS-berichten. 7 10
Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek.
7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Koorzang.
Zuid-AIrikaanse liedjes (gr.). 8.30 Gitaarspel
(gr.). 8.45 Orgelspel: lichte muziek (gr.). 8.00
Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Moder
ne orkestwerken (gr.) 10.30 Morgendienst. 11.00
Oude kamermuziek (gr.). 11.15 In 't zilver, pro
gramma voor oudere luisteraars. 12.00 Oud wor
den jong blijven, muzikale herinneringen.
12.30 Mededelingen t.b.v. land-en tuinbouw. 12.33
Licht instrumentaal trio. 12.53 Grammofoonmu
ziek eventueel aktualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Ensemble Parade. 14.05 Schoolradio. 14.25 Lich
te orkestmuziek en zang. 15.15 Voor de huis
vrouw. 15.45 De muziek der volkeren: muzikale
lezmg. 16.15 Duizendschoon cyclamen, lezing.
16.30 Klavecimbel-recital: oude muziek (opn.).
17.00 Vocidracht. (16.50 Grammofooomuziek).
17.20 Opera-aria's (gr.). 17.40 Licht instrumen
taal ensemble. 18.00 Koperorkest-amusements-
muziek. 18.20 Halte: programma voor de jeugd.
18.50 Regeringsuitzending: Bescherming Bevol
king. 19.00 Nieuws en weerpraatje 19.10 Van
horen zeggen en zingen. 19.15 Klassieke gram
mofoonmuziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Oude ka
mermuziek (gr.). 20.00 Zingt ten hemel toe-
geestelijke liederen. 20.30 Prisma: gevarieerd
programma. 21.30 Amusementsmuziek (gr.).
22 00 Commentaar en discussie. 22.10 Sopraan
en piano: klassieke en moderne liederen. 22.30
Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld, lezingen. 23.00
Kerk en muziek, programma ter inleiding op het
programma van zondag a.s. 23.10 Nederlands
Strijkkwaï tet: klassieke muziek. 23.55-24 00 NVvs.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO.
10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO.
21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gramnio-
foonmuziek. (Om 7,30 Van de voorpagina). 8 00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek v.
de vrouw 9.10 Klassieke grammofoonmuziek.
VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.Oo School
radio. 10.20 Lichte grammofoonmuziek. 11.00
Voor de vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55
Licht orgelspel. 12.20 Regeringsuitzending: Uit
zending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstellings-
agenda. 12.38 Licht instrumentaal septet. AVRO.
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich
ten 13.30 Licht Orkest. 14.00 Mezzo-sopraan en
piano: Slavische volksliederen. 14.20 Bij de tijd
en bij de thee, gevarieerd programma. VPRO
18.00 Verjaardagskalender \an de lieht(er)e mu
ziek. 16.30 Inzicht en uitzicht, een half uur voor
wie tijd heeft om te luisteren. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Voor opgroeiende mensen. 18 00
Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30 Sportspiegel
13 40 Jazz-Rondo. 19.00 Kiosk: artikelen uit zo
juist verschenen weekbladen 19.10 Het voortbe
staan van een Gemeentelijk Lyceum voor meis
jes in het geding, discussie. 19.30 Hobo en piano:
klassieke muziek. 19.50 Daarom, praatje. 20.00
Nieuws. 20.05 Litteraire lezing. 20.20 Folkloris
tisch panorama (gr.). 20.50 Beta: nieuws uit de
wereld van de natuurwetenschappen. VARA
21.00 Metropole - orkest en solisten. 21.30 AUe
elf!, radiocompetitie. 22.15 Licht instrumentaal
trio 22.30 Nieuws. 22.40 Marimba, wekelijks
vrijdagavond magazine. 23.10 Lichte grammo.
foonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Espe
ranto. 23 55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Interludium. 12.15 Lichte
muziek. 12.50 Beursberichten. 13 00 Nieuws,
weerberichten en mededelingen. 13.20 Licht pro
gramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45
Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich
ten. 16.09 Lichte muziek. 15.40 Oude instrumen
tale muz:;ek. 17.00 Nieuws en weerberichten.
17.15 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nws
18.30 Orkestconcert. 19.00 Nieuws, weerberich
ten en radiokroniek. Daarna: Weefpraatje. 19.40
Lichte muziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20 00
Lichte muziek. 2015 Theaterkroniek. 20 40
Vlaamse volksmuziek. 21.00 Volksmuziek 21.15
Koorzang. 21.45 Volkskunde. 22.00 Nieuws en
berichten. 22.15 Nieuwe grammofoonplaten. 22.35
De zevert kunsten. 22.50 Grammofoonmuziek.
23 oo Nieuws. 23.05 Lichte orkestmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NCRV: 15 00 Voor de vrouw. 15.15 Alles draait
om moeder TV-film. 15.45 Pauze. 16.00-16.15
Voor de kleuters. NTS: 18.30 500 Jaar Staten-
Generaal, een reportage van de hedenmiddag
gehouden bijeenkomst in de Ridderzaal ln Den
Haag. 20 00 Journaal. NCRV: 20 20 Memo. 20.30
De Be\ erly Hillbillies. TV-film. 20 55 De onder
ste steen boven, reportage over het bouwen in
Nederland NTS: 21.20 De vlucht van de duif,
TV-spel. NCRV: 22.30 In gesprek. NTS: 22.50-
22.55 Journaal.
VOOR VRIJDAG
VARA Wow-Ipitsj (Houtsnijders), egn ten
toonstelling in het Rijksmuseum voor Volken
kunde te Lèiden over het werk van 12 hout
snijders in Zuid Nieuw-Guinea. 19.50 Twee bol
letjes wol. Tsjechische poppenfilmpjes. NTè:
20.00 Joufnaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws
20.45 Voorstelling. 21.30 Reactie op reacties,
21.35 Dr Kildare De terugkeer van dokter
keiler. T.V.-film. 22.25 Humanisten wat zijn
dat?: flitsen van het Humanistisch Verbond en
van bekende en minder bekende humanisten.
NTS: 22.50-22.55 Journaal.
Weekeindcursus N.A.T.U. De af
deling Zuid-Kennemerland van de Neder
landse Amateur Toneel Unie heeft weer
een weekeindcursus georganiseerd welke
zaterdag 26 en zondag 27 januari in het
„Gemeenschapshuis" in Zand vóórt zal
worden gehouden. Als docenten voor deze
cursus zijn aangewezen de heren Arend
Hauer (algemeen adviseur), Geleijn Molier
(adviseur voor Noord-Holland) en Frits
Vogels (bewegingsleer).