COCKTAILSHAKESPEARE BIJ
DE NEUWE KOMEDIE
«UITGAAN IN HAARLEM
DE PROGRAMMA'S
VARA antwoordt
minister Bot
Instemming met
„Zo is het enz."
„Alleman" een succes
Ondanks orgeldefect schonk Piet Kee
zijn publiek een avond van muziekgenot
De Vriendenavond van Centrum
VRIJDAG 10 JANUARI 1964
7
Trim Lopez komt weer
naar Nederland
Jazzsociëteit Ekestos
ffft W nabeschouwingen
De Vlucht van de Duif
Tweede t.v.-net spoedig
experimenteel in gebruik
De radio geeft zaterdag
MUZIEK
TONEEL
CABARET
TENTOONSTELLINGEN
AMATEURTONEEL
JAZZ
DIVERSEN
T elevisieprogramma
MET EEN ZEVENTAL jonge spelers
van zijn eigen gezelschap „De Nieuwe
Komedie" heeft Erik Vos Shakespeares
400ste verjaardag willen gedenken door
de opvoering van een programma met
fragmenten.
Nu lijkt zoiets een dankbare en niet
al te moeilijke taak: uit dit enorme reper
toire moet het toch makkelijk zijn om
een aantal scènes bijeen te garen, die
een bont geheel van luim, poëzie en tra
giek kunnen opleveren waarmee Shake
speare als dichter en toneelschrijver
recht wordt gedaan.
IN DE PRAKTIJK is de keuze kennelijk
niet meegevallen. Wat. wij gisteravond in
Diligentia in Den Haag te zien en te ho
ren kregen, laat zich misschien nog het
best omschrijven als „Shakespeare-caba
ret." Onder de titel What's in a name",
die al niet zo gelukkig gekozen lijkt
(waarom niet liever „As we like it",
„Much ado about him" of iets dergelijks?)
werden vijftien dialogen of monologen op
gevoerd en daardoorheen een vijftien En
gelse liederen gezongen.
HET GEHEEL viel dus om te beginnen
al in vermoeiend veel onderdelen uiteen.
De liederen waren weliswaar ingestudeerd
door Harry van Os, maar dat kon niet
verhinderen dat ze werden uitgevoerd op
het. niveau van goedwillende amateurs.
Daar komt nog bij dat de meeste van
deze liederen in hun entourage van het
Shakespeare-stuk een uitsluitend sfeerbe
palende (de narrenliederen) of karakter-
De VARA heeft gisteren geantwoord op
de dinsdagochtend jl. ontvangen brief van
de minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, naar aanleiding van een
onderdeel van de televisieuitzending „Zo
is het toevallig ook nog eens een keer"
van zaterdag 4 januari jl. Over de inhoud
van dit antwoord zullen voorlopig geen me
dedelingen worden gedaan omdat de VA
RA van oordeel is dat de minister rustig
de gelegenheid moet hebben het standpunt
van de VARA te overwegen.
De VARA heeft in haar antwoord de be
windsman doen weten dat hij in aanslui
ting hierop nog nader zal worden geïn
formeerd over de gedachtenwisseling in
de hoofdbestuursvergadering van de VA
RA die een dezer dagen zal plaats vin
den. Daarna hoopt de VARA ook nadere
mededelingen aan de pers te kunnen doen.
Er is inmiddels ook geantwoord op de brie
ven, die de VARA heeft ontvangen van
het moderamen van de Generale Synode
der Gereformeerde Kerken in Nederland.
De gedachte van de gereformeerde ker
ken om via de televisie te getuigen van
de motieven, waardoor men zich bezwaard
voelt, spreekt de VARA wel aan, vooral,
wanneer de mogelijkheid blijft een derge
lijke getuigenis uit te breiden tot de Ne
derlands hervormde kerk en wellicht ook
tot de rooms katholieke kerk. Na de hoofd
bestuursvergadering zal de VARA hierop
terugkomen, teneinde in gezamenlijk over
leg te onderzoeken, op welke wijze het
verlangen naar beter wederzijds begrip
het best kan worden verwezenlijkt.
Er is in Nederland behoefte aan een sa
tiriek televisie-programma en in deze be
hoefte wordt door de groep, die „Zo is
het toevallig ook nog eens een keer" ve-
zOrgt, uitstekend voorzien. Dat is de strek
king van een verklaring, die 118 bekende
Nederlanders overwegend kunstenaars
hebben ondertekend en die is afge
drukt in „Vrij Nederland" van deze week.
De groep zegt verbaasd te zijn over de
verontwaardigde reacties op de laatste af
levering van het televisieprogramma
„Eventuele maatregelen van de overheid
naar aanleiding van deze uitzending zóu
den naar de opvatting van ondergeteken
den blijk geven van bekrompenheid en
onverdraagzaamheid en in strijd zijn met
de vrijheid van meningsuiting." Bij de on
dertekenaars zijn de namen van Hans An
dreus, Mies Bouhuys, Remco Campert.Si
men Carmiggelt, Hugo Claus. Jack en
Verti Dixon, H. A. Gomperts, Hella Haas-
se, dr. W. F. Hermans, Han G. Hoekstra
Wim lbo, Harry Mulisch, Fons Radema
kers. Rob van Reyn, Bert Schierbeek, Arv
nie M. G. Schmidt en Jan Wolkers.
Allé achttien theaters waarin Bert Haan.
tra's ..Alleman" word't vertoond hebben
deze film voor de vierde week geprolon
geerd. Dit weekeinde wordt de 500.000ste
bezoeker verwacht. „Alleman" zal nu in 25
kopieën in roulatie gaan.
Dirk Decleir en Etha Coster in
„What's in a Name", Shakespeare-
fragmenten bij De Nieuwe Comedie.
tekenende (Desdemona's wilgenlied) func
tie hebben en dat zij, losgemaakt uit hun
verband totaal niets meer te betekenen
hebben, noch in lyrisch, noch in muzikaal,
noch in dramatisch opzicht.
Van de gespeelde fragmenten werd een
aantal niet onbekwaam uitgevoerd en bij
een onderdeel als de onstuimige vrijage
uit „De Getemde Feeks", door Trees van
der Donck en Cor Stedelinck kreeg men
een enkel ogenblik te zien wat samenstel
ler Erik Vos voor ogen moet hebben ge
staan: Hier was heel even sprake van
een gave impressie van Shakespeares spe
ciale boertige humor, van de fonkeling van
zijn taal en van aardig spel in een zorg
vuldige regie en charmante aankleding.
Maar in de meeste nummers kwam een
onduidelijke figuur op, die uit vaak min
der bekende stukken, een nauwelijks ver
staanbare, zwak gebrachte tekst begon op
te zeggen behorende bij een sfeer en een
situatie waar men uitsluitend door een al
of niet uitbundige lichtstand iets van aan
voelde. De meeste van deze stukjes waren
bovendien zo kort dat juist tegen het mo
ment dat men begon te begrijpen waar de
toneelfiguur het over had, het nummer
weer was afgelopen.
SOMMIGE van de opgevoerde teksten,
zoals een monoloogje van Thersites uit
Troilus en Cressida, waren zelfs, zonder
kennis van de context, principieel onbe
grijpelijk. Het is al met al een raadsel
dat een zo verantwoordelijk en serieus
werkend toneelleider met dit ratjetoe van
tekstjes en liedjes, en met sommige, nau
welijks boven de dilettanten-status uitge
groeide spelers, deze Shakespeare-herden-
king heeft aangedurfd. Want zelfs als voor
stelling voor middelbaar-scholieren lijkt
me dit programma niet geëigend, omdat
juist alleen wie met Shakespeare ver
trouwd is, aan sommige fragmenten nog
énige vreugde kan ontlenen.
Het was een pijnlijke avond vol mis
verstanden, waarbij men naast het sym
pathieke optreden van Dirk Decleir als
Hendrik V en de handige kostuums van
Leontien van Beurden, eigenlijk alleen de
ongetwijfeld goede bedoelingen kon waar
deren.
Ham uan den Bergh
De 26-jarige zanger Trini Lopez uit Hol
lywood, die bekend werd door zijn „If I
had a hammer", is donderdag gecontrac
teerd om op 9 februari in Nederland op
te treden. Het is nog niet bekend waar.
Een optreden in het gebouw van O. K.
en W. in Den Haag is vrijwel uitgesloten
omdat het publiek de zaal bij zijn optre
den op 13 oktober 1963 op stelten zette.
Lopez zal hier ook een televisie-uitzending
maken.
Vorig jaar 11 oktober kwam Trini Lo
pez naar Nederland; hij was geëngageerd
voor het Grand Gala du Disque op za-
terdan 12 oktober. Het was zijn eerste bui
tenlandse optreden. De dag daarop gaf
Lopez shows in Den Haag en Amsterdam.
Daarna schoot de ster als een komeet om
hoog.
Vanavond zal het Rob Hoekekwartet in
de jazzsociëteit „Ekestos" aan het Sta
tionsplein 2 in Haarlen spelen. Op zondag
avond 12 januari speelt het Piet Noordijk-
kwartet. bestaande uit Piet Noordijk, sax;
Misja Mengelberg, piano; Jacques Schols,
bas; Hans Bennjnk, drums.
DE GOEDBEZOCHTE orgelbespeling op donderdagavond in de Haarlemse Concert
zaal, begon met een pauze, tijdens welke stadsorganist Piet Kee, die het concert zou
verzorgen, zich zat te beraden hoe hij, met wijziging van geprojecteerde registraties,
het zou klaar spelen zijn programma op aanvaardbare manier ten gehore te brengen.
Er was namelijk weer eens een defect aan het orgel; de e ééngestreept van het
middenklavier sprak niet aan, met het gevolg dat dit hele manuaal niet te gebruiken
was en dus twaalf registers moesten uitvallen. Het zou al een toeval geweest zijn,
dat er een stuk op het programma stond, waarin geen e 1 voorkwam Dus al de met
zorg uitgekozen registratie omgooien, zien wat er van te maken zou zijn en verder
overleggen met de registrant, dit was dan het onfortuinlijke begin van deze overigens
veelbelovende orgelavond.
wist te redden, deden het best, al misten
wij de sterke contrasten. In het Concert
in Bes van Taglietti, voor orgel bewerkt
door J. G. Walter, leek het alsof er bij al
die labiaalstemmen geen vuiltje aan de
lucht was. De uitvoering kreeg bovendien
ook het zonnige en opgewekte karakter
dat deze soort composities onderscheidt
PIET KEE wist de situatie te redden,
zij het dan met het Choral van Honegger
van het programma af te voeren en enkele
variaties van de Partita over „Was Gott
tut das ist wohlgetan" van Pachelbel on-
gespeeld te laten. Voor laatstgenoemde
compositie een heerlijk stuk over een
eenvoudige maar treffende liedmelodie
moet juist beroep gedaan worden op gro
te verscheidenheid van timbres. Maar de
zeven variaties, die Kee van het totaal
IN DE RENAISSANCEZAAL van het
Frans Halsmuseum zijn de „Vrienden van
Centrum" gisteravond ten tweede male
in hun nog jonge verenigings-historie bij
eengekomen, ditmaal om zich voor te be
reiden op Goethe's „Iphigeneia in Tauris",
waarvan de toneelgroep Centrum op 18
januari in Haarlem de première zal ge
ven. Drs. H. L. Prenen liet een aantal
bespiegelingen en anekdotes los over
Goethe en diens tijd in een speels be
toog, dat nadrukkelijk geen „lezing" wil
de zijn. Velen zullen er aangenaam door
zijn onderhouden; anderen, die wellicht
een wat meer studieuze analyse van het
onderhavige stuk hadden verwacht, zul
len er misschien wat door zijn teleurge
steld.
NA DE PAUZE luisterden de Centrum
vrienden naar de heer Robert Freitag uit
Zürich, die voor „Iphigeneia" bij Centrum
als gast-regisseur optreedt. Het spelen
van dit klassieke stuk is voor acteurs en
regisseur een bevrijdende ervaring, zo zei
hij. Het grijpt me steeds weer aan, zon
der dat ik weet waarom. En daarbij speelt
de landsaard van de acteurs geen enkele
rol als we te maken hebben met mensen
van het eerste plan, zoals in dit geval
Elisabeth Andersen en Guus Hermus, al
dus Robert Freitag. Voor de vertaling
van Gerrit Kouwenaar had hij de hoog
ste lof, omdat zij het ritme van Goethe's
klassicistische meesterwerk onafgebroken
overbrengt. De regisseur bracht enkele
monologen uit „Iphigeneia" ten gehore
die op de grammofoonplaat werden ge
zegd door zijn echtgenote, de actrice Ma
ria Becker.
Robert Freitag (links) en drs. H. L.
Prenen.
van de meeste werken die origineel voor
orgel en kerkdienst zijn geschreven. Ook
de verklanking van Preludium en Fuga in
E van Nicolaas Bruhns kwam met het no
dige effect de zaal in, ongeacht wat de
executant nog meer aan verhoogde kleur
had willen toevoegen aan dit fantastisch
stuk, dat met zijn declamatorisch élan en
vormzoekend karakter de echte barok
vertegenwoordigt.
WIE NIET WIST wat er met het orgel
aan de hand was, zal niets aan registra
tie-effect gemist hebben in de vertolking
van zes stukjes van Samuel Wesley en
evenmin in die van Bachs Prelude met de
vijfstemmige Fuga in C. waarmee Piet
Kee zijn bespeling grandioos besloot.
Een mankement aan het orgel, zoals dit
keer weer eens voorkwam, duidt erop, dat
het noodzakelijk is, dat een van de des
kundigen, die steeds vooraf het instrument
komen stemmen, tijdens het concert in de
buurt blijft om in te grijpen als er zich
een defect voordoet. Maar het wijst ook op
de dringende noodzaak de verwachte res
tauratie van het kostbare instrument on
verwijld ter hand te nemen.
Jo,s de Klerk
De schrijver Donald Wilson liet in zijn
stuk „De Vlucht van de Duif" een niet
zo erg origineel thema een luchtreis ma
ken: hoe reageren overgeciviliseerde men
sen in geval van nood op elementaire din
gen des levens? In dit geval werd het
mensengeslacht vertegenwoordigd door een
vlieger en zijn drie passagiers die huive
rend en alleen voorzien van linkse handen
geconfronteerd werden met de geboorte
van een nieuwe mens. Beseffend dat voor
noemd thema, aldus uitgewerkt, de kijker
en luisteraar opnieuw zou „pakken" heeft
de auteur het waarschijnlijk voldoende ge
acht de hoofdpersonen van zijn spel wei
nig genuanceerd, om niet te zeggen zwart
wit, af te schilderen. Zo ontstond een
spel, dat niet boven het niveau van een
feuilleton of van een gemiddeld weekblad-
verhaal kwam, maar evenals die lec
tuur wel had kunnen boeien, als het
goedkope karakter door de opvattingen
van regisseur Paul Cammermans en de
hem toegewezen acteurs niet geaccentueerd
was. Een zeer sterk voorbeeld hiervan gaf
Leo de Hartogh, die de Amerikaanse pro
ducent van miljoenen-films moest neerzet
ten als een primitieve, ruwe geldmaker,
als vanouds uitgerust met een dikke sigaar
en een fles whiskey. Bén Royaards beeld'
de niet zonder moeite een keiharde
Britse captain of industry uit en Fritz
Butzelaar was zo uit het sjabloon van de
(ogenschijnlijk) weinig vitale, cynische
Britse diplomaat gestapt. Johan Walhain
voorzag de piloot, die hij moest voorstel
len, van de nodige branie en van de men
selijke trekjes, die het bij Italianen altijd
zo goed doen. En het amoureuze tussen
doortje, waartoe Rita Maréchal een foto
model zonder „glamour" en Wim van
den Heuvel zich leenden, versterkte in al
zijn onwaarschijnlijkheid het stuk nu ook
niet bepaald.
In de tweede helft van zijn grote repor
tage „De onderste steen boven" verviel
Nico van Vliet bewust en terecht in her
halingen: de vele problemen, verband
houdende met de oplossing van de woning
nood, die in de vorige uitzending door
deskundigen opgediend werden, werden
door dezelfde personen nog eens geser
veerd aan minister Bogaers, die zich be
reid had verklaard de bemoeienissen van
de overheid uiteen te zetten en te verde
digen. Vooral dankzij de bewindsman van
volkshuisvesting en bouwnijverheid, die,
zelfverzekerd, zeer concrete antwoorden
gaf en een betrekkelijk gunstig perspectief
kon tekenen, werd deze uitzending een
sterk slot van een opvallend goede, voor
beeldig opgebouwde reportage.
Damshuizer
De programmacommissaris van de
NTS, de heer J. W. Rengelink, heeft
meegedeeld dat eind februari/begin
maart het tweede televisienet door om
roepverenigingen en NTS zal worden
benut, zij het nog op experimentele
wijze. Een verantwoord programma van
171/2 uur per week over het tweede t.v.-
net is vóór 1 oktober aanstaande on
mogelijk.
De ontvangst tijdens het experimentele
stadium zal slechts in een beperkt deel
van het land mogelijk zijn, namelijk het
centrum en het westen. De heer Rengelink
noemt het een mogelijkheid, het tweede
net voor Eurovisie-uitzendingen te gebrui
ken. Live-uitzendingen zullen niet gebracht
worden op het tweede net. Men heeft reeds
contact opgenomen met de Nederlandse
Bioscoopbond over het gebruik van enkele
speelfilms en met de Duitse en Belgische
televisie-instanties om na te gaan welke
andere kansen er nog bestaan om voor het
tweede net te benutten. Er wordt ook ge
dacht aan herhaling van oude program
ma's. De minister heeft zijn goedkeuring
gehecht aan deze tijdelijke voorziening
door omroepverenigingen en NTS.
Dinsdag 14 januari, Concertgebouw, 20.15
u.: Concert door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest o.l.v. Peter Paul
Fuchs. Vijfde concert, serie D. Solisten:
Branka Musulin, piano. Programma:
Ouverture uit „La gazza ladra", van
Rossini; Pianoconcert in f kl.t. van
Chopin; The black masquers van Ses
sions; Les préludes van Liszt.
Vrijdag 17 januari, Concertgebouw, 16.15
en 19.30 u.: Derde schoolconcert door
het Noordhollands Philharmonisch Or
kest o.l.v. Marinus Adam. M.m.v. de
Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriend
schap" en de alt Martha van Kerkhoff.
Programma: fragmenten uit „Lohengrin"
van R. Wagnér, „Rigoletto" van G.
Verdi, de Altrapsodie van Brahms, het
symfonisch gedicht „Finlandia" van Si
belius, negrospirituals, de Boléro van
Ravel.
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat-Nieuwe Kerksplein: Dagelijkse
klassieke grammofoonconcert van 21
tot 22 u. Tot en met 19 januari César
Franck.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land no. 1: Dagelijks van 2022.30 u.:
Klassiek grammofoonplatenconcert, vrij
dag: Oratoria; zaterdag: Mozart; zon
dag: Moderne muziek; maandag: Oudé
meester; dinsdag: Vivaldi; woensdag:
Bach; donderdag: Schubert.
Vrijdag 10 januari, Stadsschouwburg, 20
u.: Toneelgroep Ensemble met „De mar
kiezin van Arcis" van Carl Sternheim.
Regie: Karl Guttmann. M.m.v. Mary
Dresselhuys, Ko van Dijk, Magda Jans-
sens e.a.
Zaterdag 11 en zondag 12 januari. Stads
schouwburg. 20.15 u.: De Nederlandsche
Comedie met „De koning sterft" van
Ionesco. Regie: Teun Lammertse. M.m.v.
Ellen Vogel, Elisabeth Hoytink, Ton
Lutz, Allart van dér Scheer, Lóus Hen-
sen é.a.
Maandag 13 tot en met donderdag 16
januari, Stadsschouwburg, 20.15 u.:
Toneelgroep Centrum met „Judith" van
Charles de Peyret Chappuis. Regie:
Vladek Sheybal. M.m.v. Henny Orri en
André van den Heuvel.
Waag-Taveeme: Iedere vrijdag, zaterdag
en zondag van 201 u. het programma
„Wiedewagen" van Coby Schréijer en
Ronnie Potsdammer.
Cafê-chantant „Adam en Eva,". Faamvest:
Iedere avond cabaret van 2123.15 u.:
,,'t Is zonde". Iedere maandag besloten
voorstelling. Medewerkenden: Frans en
Fiet Koster, Annelies Bouma, Cees van
Oyen en Enrico Neckheim (piano). Ge
opend van 20 uur af.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
1017 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur.
Prentenkabinet, tentoonstelling van teke
ningen en reisschetsen van Jacobus van
Looy. Tot en met 19 januari.
Vishal, Grote Markt: Tentoonstelling van
„De groep". Tot en met 12 januari.
Dagelijks van 1017 uur. 'S Zondags
van 1317 uur. Van 17 tot en met 26
januari: Fototentoonstelling „Haarlem-
Osnabrück".
Museum „Het Huis van Looy", Kleine
Houtweg 103, ingang Kamperlaan: Ten
toonstelling „Verkenningen met de
tekenstift", facsimilés, Hollandse teke
ningen 17e eeuw uit de collectie S. H. de
Roos. Tot 16 februari. Geopend dagelijks
van 10-17 uur. Zon- en feestdagen van
14-17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine
Houtweg 103: Geopend donderdag van
1012.30 uur en van 13.3017 uur. Zon
en feestdagen van 1417 uur.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein Tentoon
stelling van kleine schilderijen van
George Rueter. Tot en met 31 januari.
Dagelijks geopend van 10-18 en van 20-24
uur. 's Zaterdags en zondags van 10-18
uur en van 20-21 uur.
Kunstcentrum „De Ark". Nieuw Heilig
land: Expositie „5 tot 500 (gulden)": schil
derijen, tekeningen, aquarellen en gra
vures, dagelijks van 1020 uur.
Teylers Museum, Spaarne 16: Tentoonstel
ling van schilderijen 19de en 20ste eeuw.
Tekeningen Hollandse, Italiaanse en
Franse school 16de tot en met 19de eeuw.
Fossielen, hist, natuurkundige instru
menten, mineralen, 31-toons Fokker
orgel. Geopend (behalve maandag) van
11-15 uur, de eerste zondag van de
maand van 13-15 uur
Kunstzaal „Barteljoris", Barteljorisstraat
32: Tentoonstelling van schilderijen van
Sushil Mazumdar. Van 13 tot en met
22 januari. Geopend op maandag van
1318 uur en dinsdag tot en met zater
dag van 918 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79
Wandelgangen Stadsschouwburg: januari:
werken van de schilder-tekenaar Henk
Kleyn.
R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti
ging melden bij de portier.
Tentoonstelling van kerstvoorstellingen
uit eigen bezit waaronder grafiek, beeld
houwwerken, schilderijen, miniaturen,
etc. Tot en met 26 januari. Verder: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, handschriften
en kunstnijverheid. Geopend op werk
dagen (behalve maandag) van 10-12.30 en
van 13.3"0-17 uur. Zon- en feestdagen van
14-17 uur.
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg
no. 158, Overveen: Tentoonstelling van
bekroonde inzendingen van „Talens'
Prijs 1963-1964". Geopend van 10-17 uur
en zondag van 14-17 uur. Van 4 tot en
met 18 januari.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen
van 912.30 uur. Daarna melden bij ae
portier.
Vrijdag 10 januari, Concertgebouw, 20 u.:
Opvoering van een middeleeuws drie-
koningenspel door leerlingen van de
Rudolf Steinerschool.
Vrijdag 10 januari, Sociëteit Ekestos. Sta
tionsplein 2, 20 u.: Het Rob Hoeke
Kwartet. Zondag 12 januari, 20 u.: Het
Piet Noordijk Kwartet, bestaande uit
Piet Noordijk (sax), Misja Mengelberg
(piano), Jacques Schols (bas) en Han
Bennink (drums).
Maandag 13 januari, Muziekzaal restau
rant Brinkmann, 20 u.: Causerie met
kleurendia's over „Nederlandse Majo
lica, voorloper van het Delftse aarde
werk", door J. Dingeman Korf. (Ver
eniging Haerlem).
Woensdag 15 januari, Padvindershuis,
Kenaupark 14, 10 u.: Lezing door me
juffrouw C. P. Bal over „Hoe wórdt
het geld van de Anti-Hongeractie be
steed?" (Afd. Haarlem van de Neder
landse Vereniging van Huisvrouwen).
Woensdag 15 januari, Concertgebouw, 20
u.: Simon de Waard met „Reis naar
Tsjecho-Slowakije" met kleurenfilm en
dia's. (Afdeling Haarlem van de Neder
landse Reisverenlging).
Vrijdag 17 januari, Minerva-theater, 20 u.:
Mejuffrouw C. A. W. Hofstede Crull
over oude kunst. (Heemsteedse Kunst
kring).
Op dinsdag 14 januari treedt het N.Ph.O
te Haarlem op onder leiding van de
W eens-Amerikaanse dirigent dr. Peter
Paul Fuchs. (Zie foto).
Peter Paul Fuchs,' geb. in Wenen, kreeg
tot zijn 10de jaar les van zijn moeder
die lerares piano was aan het Conserve
torium te Wenen. Op 14-jarige leeftijd
werd hij leerling in compositie en contra
punt bij de Weense componist dr. Karl
Weigl. Enkele jaren later trad hij toe tot
de Weense Muziekakademie en studeerde
directie bij Felix Weingartner. In die tijd
was hij reeds assistent-dirigent bij de
Weense Volksopera en later by het Deut
sche Theater te Briinn. In 1938 emigreerde
hij naar Amerika, waar hij tien jaar de
functie van dirigent bij de Metropolitan
Opera Company vervulde. Hij werd in
vele Amerikaanse muziekcentra uitgeno
digd gastdirectieste verzorgen. Fuchs
dirigeerde Amerikaanse premières van
werken van Casella, Henze, Reutter en
Searle. In mei 1963 leidde hij het orkest
van de Norddeutsche Rundfunk in Ham
burg en Hannover, in werken van Delius
Krenek, Zador, Sessions en anderen. Elk
seizoen treedt dr. Fuchs enige malen als
pianosolist op.
Vrijdag 17 januari, Concertgebouw, 14 u
Lezing-en demonstratie van vuur- en
vlamvast huishoudglas. (Afd. Haarlem
van de Nederlandse Vereniging van
Huisvrouwen).
Hildebrandzaal. Smedeslraat, 20 u.: Ieder
zondag dansen.
HILVERSUM I 402 m 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed 7 15
Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Geestelijke
liederen. 7.55 Overweging. 8 00 Nieuws. 8.15
Strip voor de jeugd. 8.20 Djinn: gevarieerd
programma. 12.00 Angelus. 12.04 Country and
Western Express (gr.) 12.25 Platennieuws. 12 30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.S3
Licht instrumentaal ensemble en zang. 12.55 Z.
E. Bernard Kardinaal Altrink spreekt over de
jaarlijkse Fax Christi bedevaart naar Den Bosch
13.00 Nieuws. 13.15 Marktberichten. 13.18 Mu
sicerende dilettanten. 13 40 Franse les. 14.00
Voor de jeugd. 15.00 Licht instrumentaal kwar
tet. 15.20 Populaire grammofoonmuziek. 16.00
Grensland: uitzending voor jonge mensen. 16.15
Jazzmuziek met commentaar. 16.40 Lichte or
kestmuziek (gr.) 17.00 Leiding geven (14), le
zing. 17.10 Lichte grammotoonmuziek. 17.30
Boekbespreking. 17.40 Roulette: muzikaal spel
letje. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Populaire gram
mofoonmuziek. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.22 Motorpraat.
19.30 Omroeporkest en zangsollste: klassieke
muziek. 20.30 Rieleksen: amusementsprogram
ma. 21.30 Buurman's krant: informatie uit het
buitenland. 21.50 Bric e Brac: cabaretprogram
ma. 22.20 Hoogoven-Schaaktournool. 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Kruispunt: dis
cussie over de verschijningsvorm van de kerk
in de wereld van vandaag. 23.10 Nouveautés:
nieuwe klassieke grammofoonplaten. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.90 VARA. 9.40 VPRO.
10.00-24.00 VARA.
VARA7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gram
mofoonmuziek. (Om 7.30 Van de voorpagina).
8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8 18 Lich
te grammofoonmuziek. 8.30 wegwijs: tips voor
trips en vacanties. 8.40 Lichte grammofoonmu
ziek. 9 00 Loon naar werken, uitzending in sa
menwerking met het N.V.V. 9.10 Voor-R(ot)on-
de. gevarieerd programma. VPRO: 9.40 Nie
mand ontziende, iezmg. 9.55 Bijgeloof in de
20ste eeuw, lezing. VARA: 10.00 Buitenlands
weekoverzicht, 10.15 Rotonde, gevarieerd pro
gramma. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Tussen start en finish: sport
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varla. 13.20
Voor de teenagers. 14.10 Voor de twintigers.
14.45 Artistieke Staalkaart. 15.15 Radio Jazz
club. 15.45 Verbonden in één koers, een serie
van acht uitzendingen gewijd aan het gezamen
lijk actie programma van N.V.V. en K.A.B.
(deel 8). 16.00 Concertgebouworkest: klassieke
en moderne muziek. In de pauze (ca. 16.45-
17.05 Boekenwijsheid. 18.00 Nieuws en commen
taar. 18.20 Lichte grammofoonmuziek. 18 30 Mu-
ziekkiosk: nieuwsflitsen uit de wereld van de
lichte muzipk. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Ra-
dioraad. 20.00 Nieuws. 20.05 VARA's Bekercom
petitie. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15
Ka-priolen. cabaret. 21.45 Lichte grammofoon
muziek. 22.00 Langs vergeten wegen, hoorspel.
22.30 Nieuws. 22.40 Balans: hoofd- en bijzaken
uit het dagelijks gebeuren. 22.50 Babysitten.
23.20 Licht Instrumentaal trio en zangsoliste.
23.40 Lichte orkestmuziek, (gr.) 23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL. 324 m.
12.90 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.30 Amu
sementsprogramma. 12.55 Programmaoverzicht
13 00 Nieuws en weerbericht. 13.20 BRT-Hitpa-
rade. 14.00 Nieuws. 14.03 Voor de jeugd. 14.20
Voor de filmliefhebbers. 15.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
VARA: Wow-Ipitsj (Houtsnijders), een ten
toonstelling in het Rijksmuseum voor Volken
kunde te Leiden over het werk van 12 hout
snijders in Zuid Nieuw-Guinea 19.50 Twee bol
letjes wol, Tsjechische poppenfilmpjes. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.45 Voorstelling. 21.30 Reactie op reacties.
21.35 Dr. Kildare De terugkeer van dokter
keiler, T.V.-film. 22.25 Humanisten wat zijn
dat?: flitsen van het Humanistisch Verbond en
van bekende en minder bekende humanisten.
NTS: 22.50-22.55 Journaal.
VOOR ZATERDAG
KRO: 15.00 De avonturen van Cristobal. TV-
film. (dl.5.). 15.30 De nieuwe ark, filmreporta
ge over het redden van in nood verkerende fla
mingo's in Kenya. 15.50 Jazz-orkest. 16.15 Huis,
thuis, wonen, documentair programma. 17.00-
17.45 Voor de kinderen. 19.30 De avonturen van
Ivanhoe. TV-film. NTS: 19 58 't Manneke. 20.00
Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brand
punt, 21 00 De Johnny Kraavkamp-Show. 21.45
Stadhuis op Stelten, TV-spel. (dl.4.). 22.15 Ge
huwd en ongehuwd, reportage (deel 3). NTS:
22.45-22.50 Journaal.