Hoogleraren bezorgd over de reacties op „Zo is het..." VARA betuigt uitzending „Zo spijt over is het..." Indische schilder exposeert in Haarlem In memoriam A. Marja DE PROGRAMMA'S Explosie van onlustgevoelens die veel dieper oorzaken heeft" Gesprek over de christelijke eenheid Rengelink: Kerken kunnen in onze zendtijd hun standpunt toelichten" Antwoord aan minister Bot verzonden B lauw-wit-rood ZATERDAG 11 JANUARI 1964 RADIO LUXEMBURG RADIO VERONICA LUISTER ZONDAG OM 12.30 UUR NAAR RADIO LUXEMBURG OF MAANDAG OM 3 UUR NAAR RADIO VERONICA EN U MAAKT KANS OP HET WINNEN VAN f 1000.- EN EEN PRACHTIGE GRATIS REIS NAAR AMERIKA! ZORG DAT U EVA NR. 2 VAN 11 JANUARI IN HUIS HEEFT! Expositie van Veldhoen in Amsterdam Bellevue wordt t.v.-studio NEGEN MUZEN Initiatief van het Stedelijk UNESCO-comité W nabeschouwingen Waardig antwoord Kerkelijk nieuws De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma I Een aantal hoogleraren op het gebied van de sociologie en de psychologie en enkele functionarissen van de geestelijke volksgezondheid hebben naar aanleiding van de reacties op het V.A.R.A.-program- ma „Zo is het" in een gezamenlijke ver klaring o.m. gezegd een deel van deze reac ties „een aspect van geestelijke onge zondheid vertoont dat aller bezorgdheid verdient." De bijzonder agressieve toon van de kri tiek en de bedreigingen met geweld wij zen, volgens de hoogleraren, op een ver ontrustende hoeveelheid en intensiteit van opgekropte onlustgevoelens. Deze hebben zich naar aanleiding van de uitzending 'n ogenblik kunnen ontladen, maar de oor zaak ervan stoelt naar hun oordeel vrij zeker op een duidelijk onbehagen dat die per wortelt. Deze uitbarsting van haat en rancune, aldus de verklaring, staat name lijk in generlei verhouding tot de aanlei ding, waarvan de vorm wellicht minder gelukkig en de inhoud misschien aanvecht baar was. Een gedeelte van de onderteke naren vond de vorm zelfs bepaald onge lukkig. Dat het juist deze uitzending was die de aanleiding tot protest vormde, achten de ondertekenaren van minder belang dan de blijkbaar massale aanwezigheid van ver drongen haatgevoelens, die door deze uit- BIJ DE KUNSTHANDEL Ina Broerse te Amsterdam is tot 7 februari een tentoon stelling te zien van etsen en lithografieën van A. J. Veldhoen. Veldhoens werk is al eens „In 't Goede Uur" geëxposeerd, Bij een bespreking heb ik toen gewag ge maakt van een zekere primitiviteit in het werk van deze voor velen ogenschijnlijk zo knappe artiest, die in sommige gevallen toch eigenlijk minder verbeelddedan wel aandachtig „natekende". Er was zelfs in bepaalde prenten die overigens zeker enige verbeeldings kracht verraden, toch ook een reconstru eren zichtbaar. Dat betekende voor mij dat Veldhoen niet altijd 'n voldoende gro te greep op zijn onderwerp heeft. Nu is hij nog jong genoeg om een verdere ont wikkeling te doen verwachten. DE EXPOSITIE BIJ Ina Broerse blijkt te voldoen aan de verwachtingen en is te vens interessant door de betrekkelijkheid van een en ander. Dat zijn in liefde verke rende paren door sommige beschouwers maar moeilijk geaccepteerd kunnen wor den blijf ik begrijpelijk vinden. De rede nen daartoe liggen echter minder in de aard van het onderwerp dan wel in de wijze van realiseren van deze prenten, waarin soms zo sterk dat reconstrueren te ervaren is. Het is natuurlijk als bij zijn op straat liggende gewonde mensen; de po se kon nooit langdurig genoeg zijn voor deze uitvoerig getekende prenten, die iets hebben van een koele illustratie, waarbij het aanleiding-gevend beleven versche merde onder de uitvoering van de prent. 'Het onderwerp kan dan van een opdrin gend karakter worden, waardoor sommi ge beschouwers zich op pijnlijke wijze „voyeur" voelen. Zelfs zonder de neiging tot vooroordelen jegens het denken en voe len van anderen, heeft men toch recht op eigen gevoel voor discretie. De prenten, die meer lijken te steunen op een directe en voor het werk aan de prent volgehou den aanschouwing, zijn voor mij veel aan trekkelijker. Ik denk bijvoorbeeld aan een meer spontaan getekend ziek klein meisje, dat direct ontroert en bovendien van een grotere beheersing van het tekenen ge tuigt. VOORUITGANG IN DE beheersing van de vorm m°ende ik ook te zien in Spaan se landschappen, in sommige waarvan de zee echter toch geen water werd. Bepaald heerlijk zijn ook andere prenten naar kinderen. Met Veldhoens portretten weet ik nog niet goed raad. De twee mij meest opvallende zijn die van de lithograaf Met ten Koornstra en ex-museumdirecteur jhr. Sandberg. Maar hun types gelijken gauw genoeg. Nu kan men van visie verschil len. Maar is hier eigenlijk wel sprake van visie? Erg gesteld op de kunstenaar en mens Koornstra was ik niet ontroerd, maar evenmin stond me dit portret tegen. Ve'dhoens zin tot getrouwheid in de bena dering van zijn onderwerpen blijft echter geloof in hem schenken, een geloof dat hier nog eens extra gesteund wordt door een lithografie van een eenvoudig Spaans landschap en vermoedelijk ook 'paanse vrouw. Bob Buys Het zalencomplex Bellevue te Amster dam dat onlangs is aangekocht door de gemeente in verband met een op deze plaats geprojecteerd metro-station, zal op 8 maart worden ontruimd. Het grootste deel van het complex waaronder de grote zaal is verhuurd aan de N.T.S. en zal dit voorjaar tot t.v.-studio worden verbouwd. Deze studio komt aan de zijde van de Leidsekade. De zalen aan de Marnixstraat zijn verhuurd aan bioscoopdirecteur mr. P. Meerburg, die hier een Cinera ma-theater zal vestigen. Het Lurelei-caba ret dat aan de Leidsekade een zaaltje in gebruik heeft, kan hier voorlopig blijven. ROME (Reuter) De heilige stoel en het orthodoxe oecumenische patriarchaat van Konstantinopel zullen twee commis sies van deskundigen en godgeleerden sa menstellen om te overleggen, hoe het „ge sprek" tussen beide kerken over de chris telijke eenheid moet worden gevoerd. Dat heeft het rooms-katholieke dagblad II Quo- tidiano meegedeeld. Patriarch Athenagoras heeft vrijdag te kennen gegeven dat hij paus Paulus op nieuw zal ontmoeten. „Er zullen zeker nog meer gelegenheden komen die dat zullen toestaan", zei hij. Volgens berichten uit Jeruzalem was al tot een ontmoeting met paus Joannes besloten. Beide kerkvorsten zouden elkaar hebben moeten spreken in het zomerverblijf van de paus te Castel- gandolfo. Het gesprek zal officieel worden geopend zodra Rome en Konstantinopel officiële voorstellen gaan uitwisselen. VAN LOOY-EXPOSITIE VERLENGD. De tentoonstelling „Tekeningen en reis schetsen van Jacobus van Looy", die momenteel in het Prentenkabinet van het Frans Halsmuseum wordt gehouden, is wegens de grote belangstelling verlengd tot en met zondag 19 januari aanstaande. zending de mogelijkheid tot een respecta bele uitweg kregen. Ervaring en weten schappelijk onderzoek hebben, volgens de hoogleraren, uitgewezen dat hierin 'n ern stige bedreiging ligt voor de samenleving. Zij vinden het bijzonder verontrustend, dat een deel van de pers actief heeft mee gewerkt bij 't ontketenen en op gang hou den van wat, volgens hen, niet anders dan een „hetze" genoemd kan worden. De toch al onmiskenbare terreur van de publieke opinie, zo wordt in de verklaring gezegd, krijgt hiermee een steun in de rug. De ondertekenaars van de verklaring, vertegenwoordigen uiteenlopende levens beschouwelijke richtingen (rooms-katho- liek, Nederlands hervormd, gereformeerd en humanistisch). Het zijn: Prof. dr. H. Bianchi (Amsterdam), dr- C. Boekestijn (Amstelveen), prof. dr. B. Delfgaauw (Heemstede), prof. dr. Sj. Groenman (Utrecht), prof. dr. H. A. Hutte (Groningen), prof. dr. J. P. Kruyt (Bilt- hoveni, prof. dr. G- Kuiper Hzn. (Amster dam), Daniël de Lange (Bilthoven), prof. dr. J. Linschoten (Utrecht), prof. dr. M. Mulder (Leiden), prof. dr. A. Oldendorff (Eindhoven), dr. C. J. B, J. Trimbos (Utrecht) en dr. J. Weima (Bilthoven). aMM PROF. DELFGAAUW ernstig bezorgd .Nederlands goud". Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de stichting .Het Nederlands Goud- en Zilvermuseum" te Utrecht, is een tentoonstelling van Ne derlands goud ingericht, die van 16 ja nuari tot 1 maart in het Haags Gemeente museum te zien zal zijn. De expositie om vat gouden penningen, sieraden, boekslo ten, bekers, snuifdozen, rammelaars en be gint met een ring van omstreeks 1050. En kele stukken van 1909 en 1937 uit het bezit van de koningin vormen het slot van deze interessante expositie. De televisiesecretaris van de VARA de heer J. W. Rengeling, heeft vrijdag avond voor de televisie in de rubriek „Reactie op reacties" een uiteenzetting gegeven over de uitzending „Zo is het toevallig ook nog eens een keer" van 4 januari. Hij zei onder meer dat de VARA naar aanleiding van deze uit zending een aantal brieven heeft ont vangen van mensen, die oprecht ge kwetst waren. „Voor vele gelovigen is de grens vorige zaterdag overschreden. Wij hebben daar begrip voor". „Het aantal van dergelijke brieven was niet zo groot als dat wat loskwam na het verschijnen van de kranten op maandag, Vele reacties hadden met christelijke ge kwetstheid niets meer tg maken. Het waren ordinaire scheldbrieven, anonieme ver dachtmakingen, bedreigingen met geweld". „Een derde stroom van brieven kwam binnen naar aanleiding van de felle reac ties in beschouwingen en ingezonden stuk ken in dagbladen. Het waren brieven van mensen die wilden getuigen van sympathie met het programma dat zij niet graag wil len zien verdwijnen. Velen waren veront rust door de „unfaire en overtrokken wijze" waarop de VARA en zijn mede werkers werden aangevallen", „Het gevaar is dat door alle gewekte emoties de zaak waarom het gaat in het gedrang komt. De VARA heeft door de vorm van de desbetreffende uitzending vele gelovigen gekwetst. Wij hebben het al gezegd: wij betreuren het en zullen na tuurlijk trachten een herhaling te voor komen". De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft de VARA om IN HET KUNSTZAALTJE „Barteljo- ris" in Haarlem wordt van heden tot 22 januari een tentoonstelling gehouden van werk van de schilder Sushil Mazumdar uit India. Deze dertigjarige, die in zijn vaderland reeds op ruime schaal erken ning heeft gevonden voor zijn aan een lange schilderkunsigte traditie vastknopen de werk vertoeft op het ogenblik met een toelage van O. K. W. in Nederland om kennis te nemen van ons museumbezit. Het Haarlems UNESCO-comité heeft hem naar Haarlem gehaald, waar de Indische ambassadeur in Nederland hedenmid dag om half vier zijn tentoonstelling zal openen. Daarna zal Sushil Mazumdar ex poseren in Den Haag en Amsterdam. DE TECHNIEK en de geestelijke ach tergrond van zijn werk zijn die van de Bengaalse School in Calcutta, waar de ideeënschat van Tagore een onderkomen heeft gevonden. Mazumdar werkt voort in de vormen van een eeuwenoude Indische traditie. Zijn doeken, in een voor de wes terse wereld onbekende techniek die in de verte aan het pointilisme doet denken, ademen een door de eeuwen gepolijste ver fijning. De schilder hecht er grote waarde aan, zo vertelde hij ons, dat de kunstenaars van de jonge, pas gedekoloniseerde lan den zich laten voeden door wat er in hun omgeving aan eigen culturele traditie voor handen is. De „modernen" onder zijn landgenoten verwijt hij veelal 'n kopiëren van hedendaagse westerse stromingen, zonder dat zij daartoe door innerlijke noodzaak zijn gedreven. Daarmee gaat samen zo zegt hij, het loslaten van een discipine van geest en levensstijl, die de Indische kunstenaars eeuwenlang heeft ge kenmerkt en hun een belangrijke functie als filosofen heeft gegeven. SUSHIL MAZUMDAR vertoeft sedert enkele jaren in Europa, waar hij kennis neemt van het museale bezit van eeuwen. Hij exposeerde in Londen en Parijs. Een tentoonstelling in Rome volgt binnenkort. Deze jonge Indische kunstenaar acht het van veel belang, dat Oost en West, met behoud van beider eigensoortigheid, meer begrip voor eikaars cultuuruitingen krij gen. De waardering die Sushil Mazum dar in zijn vaderland ondervindt, moge blijken uit het feit, dat een muurschilde ring van zijn hand is aangebracht in het parlementsgebouw in New Delhi. Onze medewerker voor beeldende kunst, Bob Buys, zal binnenkort nader ingaan op het werk van Sushil Mazumdar. een standpunt gevraagd. Dat is aan de minister verstrekt. Het lijkt ons beter, niet op de inhoud van de brief in te gaan voor de minister de gelegenheid heeft gehad van de inhoud daarvan rustig kennis te nemen. Er zijn verder bij de VARA brieven binnengekomen van de generale synode der hervormde kerk, alsmede van de gene rale synode van de gereformeerde kerken, welke laatste vraagt, in de zendtijd van de VARA getuigenis af te mogen leggen van haar opvattingen over het programma. Wij hebben daar, al moeten wij nog spreken over de vorm en al zouden wij daar ook andere kerken bij willen betrekken, indien deze dat wensen, in beginsel geen bezwaar tegen. Het gesprek dat daarover met de Het strekt de VARA tot eer, dat zij bij monde van haar televisie-secretaris gis teravond in de rubriek „Reactie op reac ties" erkend heeft, dat de vorm van het nummer „Beeld-religie" in de laatste af levering van „Zo is het enz." voor een groot deel van ons volk kwetsend is ge weest en dat met dit programma-onder deel de grens tussen oirbaar en onoirbaar werd overschreden: een waardig ant woord. De heer Rengelink sprak, zoals men elders in deze editie kan lezen de hoop uit, dat ook vertegenwoordigers van andere kerkgemeenschappen zich voor een gesprek terzake zullen voegen bij de her vormde en gereformeerde dominees, die naar aanleiding van protesten van hun sy nodes zendtijd van de VARA zullen krij gen om hun kritiek nader toe te lichten, Aan deze belangrijke toespraak gingen twee sterke programma's vooraf: een af levering van de rubriek „Achter het Nieuws" met een aangrijpende reportage van de toestanden op Cyprus en met een alarmerend onderwerp over de onbewaak te overwegen (458 doden in 10 jaar), als mede een deels opmerkelijk goede voort zetting van het programma „Voorstelling" dat nu door Denise de Weerdt met wat meer ingetogenheid werd gepresenteerd Een hoogtepunt was het optreden van de sopraan Marijke Franssen die in Italië zulke éclatante successen oogstte met de bas-bariton Plinio Clabassi. Waarschijn lijk mede door een minder goede geluids regie werd de door Hetty Blok en Maria de Boov gespeelde schets van Noel Co ward een grotendeels onverstaanbare an ti-climax. In een boeiende film van de dr. Kildare-serie gaf de acteur Joseph Schild kraut gestalte en inhoud aan de rol van Max Keiler, een wetenschappelijke vor ser, die hoewel half valide het re sultaat van zijn levenswerk doorgaf aan een aanvankelijk sceptische en bijzonder taktloze jongere collega. Met door leden en sympathisanten toe gelichte filmflitsen onderstreepte ten slot te het Humanistisch Verbond het nut van zijn nu reeds veelomvattend geestelijk en sociaal werk, alsmede zijn recht op een plaats in de t.v.-programma's. J. Damshuizer kerken zou moeten worden gevoerd, kan naar ons oordeel een wellicht wat bredere basis krijgen. Er is bij velen in de kerken een eerlijke verontrusting ontstaan over de betrokken uitzending, en dat spijt ons terecht. Maar er is bij vele anderen in en buiten de ker ken ook al een even diepe verontrusting ontstaan over de wijze waarop velen op deze uitzending hebben gereageerd". „Misschien is dit de laan des doods, het mos lijkt wel wat eeuwig tussen flit sende plekken zonlicht die met de buien geboren worden en sterven" dat is de eerste strofe van het laatste gedicht uit A. Marja's laatste bundel Van de wieg tot het graf", waarin hij de in de zomer maanden van '62 geschreven gedichten samenvatte. Hij verwachtte, met het leven voortdurend op voet van oorlog, de dood maanden, jarenlang, en schreef zichzelf al in de zelfkeur uit zijn poë tisch oeuvre „Nochtans een Christen" een bitter grafschrift zoals Franqois Villon het had kunnen dichten, grimmig, gallig en uitdagend, zich van zijn schade en schande, van zijn schuld en menselijk tekort pijnlijk bewust, en daarom tot geen compromis bereid met de schijn van deugd, van vroomheid en burger moraal, die hij als dichter van bundel tot bundel, van vers tot vers heeft ge- bruskeerd. IN 1941, TOEN DE HORDE was losge broken, scheurde hij als 24-jarige in zijn enige roman, „Snippers op de rivier", de illusies van zijn jeugd in stukken en wapende hij zich met een fel en bijtend sarcasme tegen elke misleidende frase, die de reële stand van zaken verbloem de en voortging te verdoezelen. „De dro mer dichtte hij hielp ik welbewust om zeep, want enkel dromen houd ik voor steriel". Alles wat, al was het uit de verte, riekte naar jrozengeur en mane schijn naar thijm en marjolein, wees hij met agressieve bitsheid af, zowel in zijn poëzie als in zijn critische beschouwingen. Hij wilde, hij duldde geen uitvlucht en ontluisterde liever het liefste dan schuldig te staan aan een verraad van zijn men- selijk-dichterlijk geweten. VOORTDUREND WAS HIJ in zijn dicht bundels in een zelfgesprek, begaf hij zich in een tweegevecht, tussen de achter zijn cynisme schuilgaande dichter A. Marja en de mens Arend Theodoor Mooy, tussen de schijnbare helden en de met zichzelf strij dende christen, de gekwetste idealist en de sneerend militante realist. Zo, in disso nanten, sprak hij in zijn gedichten „van' mens tot mens", dichtte hij „confiden tieel", als „man van dag en nacht", maar nochtans een christen", die met God, met zichzelf, met het leven in het reine tracht te te komen zonder het al te gemakkelij ke dogma, de bedrieglijke leuze en het voorgewende fatsoen in de kaart te spe len. Vandaar zijn navrante woordspelin gen, zijn bitse galgenhumor, zijn warse praattoon en zijn verbeten tederheden. Het verschil tussen het banaal-alledaagse en het poëtische", het parlando en het vers, is vaak niet meer dan een nuance. Maar juist deze, soms minieme speling in zijn wijze van sprekend-dichten en dichtend- spreken bewijst de eigenheid van zijn ta lent, dat krachtens zijn geweten weiger de om mee te doen aan een „rijmen om des rijms wil, aan fatale pogingen om van dichters nachtegalen te maken". MET ZIJN SARCASME riskeerde hij niet alleen het verlies van goede vrienden en een goede naam, maar stelde hij zijn dich terschap in de waagschaal, zeer wel we tend wat men op het spel zet als men het demasqué van om met Ter Braak te spreken „het carnaval der burgers" tot het bittere einde volvoert. Er was in Marja een onbehagen, een haast boosaar dige moedwil, die zich tegen de leugen achtigheid van een in zichzelf verstrikte wereld in hem en om hem richtte met een schampere opstandigheid die geen hei lige huisjes ontzag, zomin in de ethiek als in de esthetiek, in de politiek als in de godsdienst. Maar wie aandachtig, dat wil zeggen als een goed poëzielezer, naar zijn gedicht luistert, hoort achter en onder de boventoon van schijnbaar onverschillige warsheid, van korzelige ongenoegzaamheid de tegenmelodie van verbeten heimwee naar een gelukkiger en menswaardiger be staan. dat Christus' woord gestand doet. In die tweespalt was hij aanklager en ver dachte, inquisiteur en veroordeelde, de man van dag en nacht, in zijn eenzaamheid, zijn ontoereikendheid, zijn angst en wan hoop, vechtend om en met God. MARJA HEEFT MET ZIJN gedicht in het geweten gerakeld, hij heeft gehoond en gestriemd, hij heeft met een grauw en een snauw gedicht, met een vloek en een zucht, met bittere gal en bijtend zuur, maar hij heeft zijn waarheid beleden met een zeldzame eerlijkheid, die, hij mag nog zo vaak „buiten het boekje" zijn gegaan, in de diepste onderstroom van zijn poëzie bevestigde wat hij dichtte: Nochtans een christen, wereld: uw ge not bleef, tot het slot, meer dan uw spot hem kwellen. En toch had hij u lief. C. J. E. Dinaux Van het postkantoor van de Brabant se gemeente Schijndel is evenals van alle andere openbare gebouwen in Ne derland de vlag uitgestoken ter ge legenheid van het vijfhonderdjarig be staan der Staten-Generaal. Dat de drie kleur onderste boven hing, het blauw boven het rood onder, had een speciale reden. De P.T.T.-functionaris, die in Schijn del altijd de vlag uithangt, kreeg tele fonisch opdracht dit ook nu te doen „Hoe?" vroeg de man, daarmee bedoe lend te informeren of de oranje-wimpel al dan niet uitgestoken moest worden. Onderste-bovenzei zijn superieur, die achter de vraag een grapje ver moedde en dit met een tegengrapje wil de beantwoorden. Gevolg was dat Schijndel blauw-wit-rood te aanschou wen kreeg inplaats van rood-wit-blauw. Toen een snuggere dorpeling aan het loket ging informeren wat er aan de hand was, werd de juiste hiërarchie der nationale kleuren ras hersteld. Diaconale raad Het breed moderamen van de generale synode van de Nederlands hervormde kerk heeft de nieuwe generale diaconale raad geïnstalleerd. Met algemene stemmen werd drs. A. D. W. Tilanus te Arnhem tot voor zitter benoemd. Deze generale diaconale raad neemt alle werkzaamheden over van de voormalige federatie van diaconieën in de Nederlands hervormde kerk en de algemene diaconale raad, HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.S. 8.00 IKOR. 10.00 KRO 17.00 CONVENT VAN KER- KEN. 18.00 NCRV. 20.15—24.00 KRO. IKOR: 8.00 Nieuws. 8.15 Goede morgen mu ziek aktualiteiten en herinneringen. 8.45 Muziek voor de zondag. 9.00 Nederlands Hervormde Vroegdienst 9.45 Nieuws en waterstanden. KRO: 10.00 Viering van de Heilige Liturgie van St. Joannes Chiysostomos volgens de Slavisch-By- zantijnse ritus. 11.30 Fragmenten uit het inter nationaal muziekrepertoire (gr.) 12.05 Zwart op wit: actuele publicaties over Kerk en Wereld. 12.15 De Stemvork: Bel Canto-programma met toelichting. 12.50Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Jaar in jaar uit: Liedjes uit 1932. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Viool en piano- oude muziek (gr.) 14.10 De hand aan de ploeg, lezing. 14.15 Concertgebouworkest en solist: Klassieke en moderne muziek. I.d. pauze: Gedichten. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeer de kerkdienst. NCRV: 18.00 Negro-Spirituals. 18.10 Gewijde muziek. 18.30 Een op de tien, klankbeeld. 18.50 Geestelijke liederen (gr.). 19.15 Boekbespreking. 19.30 Samenzang: geeste lijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.08 Meditatie. KRO: 20.15 Koorzang en een licht instrumen taal ensemble. 20.45 De andere richting, hoor spel. 21.50 Klassieke grammofoonmuziek. 22.00 Wissewassen. licht programma. 22.20? 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 «Avond gebed. 22.50 Dwars door de groene hel, reisver haal. (5). 23.05 Vrije muziektribune- 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.S. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so cialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, ge varieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe spraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Neder lands Hervormde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 Reso nans opgevangen en teruggekaatst uit het hedendaags doen en denken. AVRO: 12.30 Licht orkest en zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13 20 Op de plaat rust!, strijdkrachtenprogramma. 14.00 Strijk kwartet: klassieke en moderne muziek. 15.00 Toneelbeschouwing. 15.10 Sopraan en luit: oude muziek. 15.30 Voordracht. 15.55 Dansorkest en zangsolisten. 16.30 Sportrevue. 17.00 Zing met ons mee, een muzikale wervelwind vol varia tie. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. 18.30 Licht en semble met zangsolist. 19.00 Bij nader inzien, journalistenforum. 19.40 Vrij entree, cabaret. AVRO- 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole orkest en solisten. 20.50 Café-chantant Adam en Eva. 21.20 Klassieke grammofoonmuziek. 21.50 Gevaarlijke thee, hoorspel (dl.2). 22.50 Nieuws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen 2e klas voetbal 23.00 Klassieke grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENLAAL. 245,3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal - viering Heilig Avondmaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uit zending dienst voor belangstellenden, gehouden op 5 januari. 15.15 Kinderdienst. 15.45 ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal - voortzetting H. Av. VOOR ZONDAG NTS: 19.30 Weekjournaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in beeld. AVRO: 20.30 Kunstgrepen. 21.00 De Verdedigers, TV-film. 21.50 Voordracht. 22.10 Jazzmuziek. NTS: 22.35-22.40 Journaal. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Actualiteitenkroniek. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de soldaten 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantoconcert. 15.00 Sportprogramma. 18.00 Nws. 18.03 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzen ding. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws. 20.15 Lichte muziek. 22.30 Cabaretprogramma. 23.00 Nieuws. 3.05 Gevarieerd programma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM I. 402 m. 1.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7,10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmu ziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Ra diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.). .30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoek programma oor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke gram mofoonmuziek. 10.20 Rondom het woord: theo logische etherleergang. 11.05 Muziek bij het werk: lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumentaal kwartet. 12.53 Grammofoonmuziek eventueel aktualitei ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Promenade-orkest: amu sementsmuziek. 13.45 Lichte Ierse orkestmuziek (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Klassieke gram mofoonmuziek. 15.05 Herhaling Wedstrijd Op sporing verzocht van donderdag 2 jan. j.l. 15.45 Hadiokoor. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Piano recital: klassieke en moderne muziek 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Op tienertoeren: lichte-grammofoonmuziek voor de teenagers. 17.50 Regeringsuitzending: De visse rij in Suriname, door ir. W. Lionarons. 18.00 Kerkorgelconcert: klassieke en moderne muziek. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volkspartij: Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken die de aandacht verdienen. 18.30 Lichte grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraat- ie. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Instru mentaal ensemble- Onbekende muziek uit oude handschriften. 19.30 Radiokrant. 19.50 Muziek uit Zwitserland (gr.). 20.10 Zang en gitaar: volk liedjes (gr.). 20.20 Een en twee in het huwe lijk: twee korte hoorspelen over alleen-zijn en samen-zijn. 21.00 Pianospel met ritmische be geleiding (gr.). 21.15 Radio kamerorkest, vocaal ensemble en solisten: Klassieke en moderne mu ziek. 22.05 Buitenlands commentaar. 22.15 Pia norecital: Spaanse muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Kompnneren in Nederland, gesprek. 23.40 Wals muziek (gr.,. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht en amusementsmu ziek (gr.). 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Weense klassieke kamermu ziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Even bijpraten, programma voor de vrouw. 12.00 Licht ensemble en zangsolist. 12.30 Medede'inaen t b.v. land- en tuinbouw. 12 33 Voor het platteland. 12.40 Licht ensemble met zangso listen. 13.00 Nieuws 13.15 Mededelingen, even tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Pianorecital: moderne muziek. 14.30 Lichte grammofoonmuziek. 14.50 Voordracht en mu ziek. 15.05 Klassieke en moderne grammofoon muziek. 16.35 I.ichte grammofoonmuziek 17 00 Voor de padvinders. 17.15 Combo-klanken. 17 50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Actua liteiten. 18.20 Amateursprogramma. 18.50 Open baar kunstbezit. 19.00 Fragmenten uit Russisch- romantische opera's, (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Negen Muzen, elf provincies, programma op het gebied van kunst, cultuur en amusement in Nederland. 21.30 Candide. hoorspel. 22.30 Nws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.nn Lich te grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR ZATERDAG KRO: 15.00 De avonturen van Cristobal. TV- fllm. (dl.5.) 15.30 De nieuwe ark, filmreporta ge over het redden van in nood verkerende fla mingo's in Kenya. 15.50 Jazz-orkest. 16.15 Huis, thuis, wonen, documentair programma. 17.00- 17.45 Voor de kinderen. 19.30 De avonturen van tvanhoe. TV-film. NTS: 19 58 't Manneke. 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brand punt. 21.00 De Johnny Kraavkamp-Show. 21 45 Stadhuis op Stelten, TV-spel. (dl.4.). 22.15 Ge huwd en ongehuwd, reportage (deel 3) NTS* 22.45-22.50 Journaal. VOOR MAANDAG 1S'30 Huckleberry Hound, tekenfilm. 20Ü0 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen ding An tl-Revolution ai re Partij. 20.30 Zan«- klassieke en negerliederen. 21.00 Le fauve est laché, speelfilm. 22.35-22.40 Journaal. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Interlu dium. 12.08 I andbouwkroniek. 12.15 Lichte mu ziek. 12.50 Beursberichten. 13 00 Nieuws 13 20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.05 Beurst hei-icht=n. 16.09 Voor de zieken. 17 oo Nieuws 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Grammofoonmu ziek 17.45 Franse les. 18.00 Ni»"-w 18 m Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbenehten 18 70 Lichte muziek. 19.00 Nieuws. '9 'n n-w--,,.,:,!; 20.00 Missieklankbeeld. 20.15 Europe pisnomu.1 ziek 20 45 Grammofoonmuziek. 21 no Musirsi- melodieën. 22.00 Nieuws en bericht-1 22 10 volksdansen en -zangen 22.35 re 22.50 Gevarieerd programm- f oo Nieuws 23 05 .Tazzkroniek. 23.30 Eve:greens 23.55 Nws' 24.00-0.45 Voor de zeelieden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 7