1 L Merkwaardig forum over de „nood" van het tonee lonesco's „De koning sterft" Vijfhonderd gulden voor een loge tijdens het Operabal hoogtepunt bij Weense carnava 1 DE PROGRAMMA'S TONEEL IN HAARL Johan Elsensohn tachtig jaar VARA-hoofdbestuur over „Zo is het toevallig..." Conclusie: „Er is eigenlijk geen sprake van enige nood MAANDAG 13 JANUARI 1964 6 WAAR VORSTEN KOMEN MAAR OOK KLEINE LUIDEN „Rijdend bijbelhuis" in Haarlem-Noord nabeschouwingen Uitstekend „Brandpunt' De radio geeft dinsdag Prachtige creatie van Ton Lutz Toneelstuk van Saunders in Engeland bekroond T elevisieprogramma i (Van onze correspondent) WENEN. Aan de Donau is het carnaval reeds op 1 januari begonnen, maar het gaat er veel rustiger aan toe dan in de steden langs de Rijn en de Roer, waar men grote papieren mutsen opzet en waar de camavalspret zich niet alleen in grote zalen, maar ook op straat afspeelt. In Oosten rijk, en speciaal in Wenen, wordt er tijdens het carnaval vrijwel uitsluitend gedanst en nog eens gedanst. Als ik het 'ALLE MOGELIJKE organisaties van handel, nijverheid en industrie, van kunst en wetenschap, maar ook van de politiek hebben hun eigen balavond, die gewoon lijk om 21 uur begint en 's nachts tegen 4 of 5 uur eindigt. Er wordt gedanst, gedron ken en op de late avond ook wat gege ten, geflirt en weer opnieuw gedanst: ouderwets, wals of modern. Meestal'staan er twee of drie orkesten ter beschikking die elkaar afwisselen. De oudere jaargan gen blijven in de grote bovenzaal waar men wals danst, de jongere generatie zoekt de kleinere bijzaaltjes op, 't liefst in de kelder waar moderne dansmuziek wordt gespeeld. De meest elegante en duurste bals worden gegeven door het Weense Philharmonisch Orkest, door de Jechtvereniging, de Weense artsen, tech nici en juristen. Ook de Nederlands-Oos tenrijkse Vereniging heeft een balavond in het paleis Palffy, evenals de meeste ver enigingen én grotere firma's, jeugdgroe pen, middelbare scholen en zelfs paro chies. Het Weense doorsnee-carnaval is dus een vrij onschuldig en burgerlijk ver maak. In de zevende wijk geeft de burge meester een bal, waar ouden van dagen, gepensioneerden en armlastigen worden onthaald. Onschuldiger kan het al niet. IETS LUIDRUCHTIGER zijn da gemas kerde bals, die hier „Gschnas" (geinfees ten) worden genoemd. Hier mag men al leen gekostumeerd verschijnen; wie niet verkleed is, moet boete betalen. Tot deze groep behoren de sterk in trek zijnde „bals voor eenzame harten", waar men óók aan de toekomst denkt, verder de „Dollemans avonden" van ettelijke zangverenigingen, het lompenbal van de kunstenaars die wel iets hartigs gewend zijn, en ten slotte het bal van de „ondeugende meisjes," dat eer der koddig dan gevaarlijk is. Ook dit jaar vormt het opera-bal het hoogtepunt op 6 februari. Dit gebruik gaat eigenlijk terug op een verordening van keizer Frans Josef die in 1860 de opdracht gaf tot de oprichting van een nieuw operagebouw, waar zoals hij uitdrukkelijk verklaarde „opera's, operettes zullen worden opge voerd, maar ook opera-bals kunnen plaats vinden." Toch had Wenen hiermee niet de primeur, want het volgde hierin het voor beeld van Parijs. Daar echter de keizer de Parijse buitensporigheden en ge waagdheden bijvoorbeeld de cancan wilde vermijden, werd het eerste Weense opera-bal in 1877 speciaal voor een lief dadig doel georganiseerd en wel voor een pensioenfonds ten bate van de oude leden van de Hofopera. Later was dit doel er niet meer en bleef het opera-bal het grote evenement in het balseizoen, waar de up per samenkwam, danste en over de toe komst van de ongehuwde dochters beslis te. OOK NU NOG is dit bal een elegante en dure aangelegenheid, waar men ieder een wil zien en vooral hoopt door ieder een gezien te worden. Voor deze éne avond wordt er een planken vloer boven de fauteuils van de grote zaal gelegd, zo dat er een grote dansvloer ontstaat die zowel de zaal als ook het gehele toneel beslaat. Hier kan men de oude en nog niet verarmde adel en de jonge industrie magnaten ontmoeten en voor miljoenen aan juwelen en bont bewonderen. Derge lijke groepen hebben op de eerste of twee de rang een loge gereserveerd, waarvoor meer dan 500 gulden moet worden be taald. Een gereserveerd tafeltje in een van de andere zalen kost minstens 200 gul den en het is begrijpelijk dat de kosten voor consumptie even prijshoudend zijn. Een gewone entreekaart voor een staan plaats kost ongeveer 60 gulden. DAAR DE LAATSTE DAGEN van de Olympische Winterspelen met het opera bal samenvallen, zullen gekroonde hoof den en illustere gasten die in Innsbruck vertoeven een uitstapje naar Wenen ma ken om het opera-bal mee te maken in de bal-kalender van dit jaar goed heb nageteld zijn er officieel meer dan driehonderd bals aangemeld. Er moet vermakelijkheidsbelasting voor worden betaald, zodat de fiscus met de winst gaat strijken. Ze worden ofwel in de spiegelzalen van de oude barokke paleizen gehouden, ofwel in de twee concertgebouwen, de grote restaurants en hotels, in feestzalen en in kleinere gelegenheden. Hiertoe behoren niet Koningin- Juliana, Prins Bemhard én de prinsessen Beatrix en Irene, die overigens al tweemaal het bal hebben meegemaakt. Prinses Beatrix moest de laatste keer verstek laten gaan, omdat zij plotseling zwaar verkouden werd. Men verwacht kroonprins Constantijn van Griekenland en zijn 17-jarige bruid Anne-Marie van Denemarken en prins Al- bert met zijn echtgenote prinses Paola van België. Het bal zal dit jaar worden geopend met de keizerwals van Johann Strauss, welke wals eerst gedanst wordt door het zogenoemde „jeugdcomité". Een stoet van 180 jeugdige paren, waarvan de meisjes-debutanten in wit-zwarte robes zijn gekleed en de jongemannen in rok of in officiersuniform van het Oostenrijkse leger. TOCH KAN OOK DE kleine man aan zijn trekken komen en het bal meema- De acteur Johan Elsensohn viert van daag, 13 januari, zijn tachtigste verjaar dag. Medici van het Zeehospitium te Kijk duin, waar hij thans in het Revalidatie centrum vertoeft, hebben meegedeeld dat hij zich met behulp van zijn wandelstok al aardig kan bewegen op de prothese die zijn onlangs afgezette rechterbeen ver vangt. Niet alleen door zijn grote rollen en door de stukken die hij voor het Volksto neel schreef maar ook later door zijn op treden in de radiohoorspelen, zoals „Gijs langs de Weg", kreeg Johan Elsensohn grote en ruime bekendheid. De jubilaris werd in Amsterdam geboren. Hij begon zijn loopbaan in 1916 als souffleur en re- quisiteur bij een reizend gezelschap. Vóór de oorlog vervulde hij belangrijke rollen bij het gezelschap van Herman Bouber in de Amsterdamse Plantage-Schouwburg Na de oorlog was hij onder meer verbon den aan het gezelschap van Johan Kaart, Meermalen trad hij op bij Het Neder lands Volkstoneel, De Nederlandse Come- die. Comedia en De Toneelvereniging. Van 1930 tot 1940 schreef Johan Elsensohn tek sten voor de jaarlijkse Bouwmeesterre vue, waarin zoals bekend Johan Buziau optrad. Ook maakte hij teksten voor Ne derlandse films. Zijn eerste volkstoneel stuk „Duif en Doffers" verscheen in 1926. Een beeld van de „dure afdeling" van het Weense Operabal. ken. Het is dan wel niet geoorloofd om de grote zaal en de andere benedenzalen te betreden, maar men kan voor vijftien gulden een plaats reserveren op de twee hoogste galerijen en heeft daar eigenlijk het beste uitzicht. Bovendien bevinden zich rondom de gale rijen ook zalen, couloirs en kleinere res taurants met orkestjes, waar men kan dansen en voor een schappelijke prijs een behooorlijke consumptie krijgt. Vroeger eindigde het carnaval op vastenavond, dus de dag voor Aswoensdag, waarop de grote vasten begint, maar deze godsdienstige achtergrond is vrijwel in vergetelheid ge raakt. Aswoensdag valt nu op 12 februari maar het balseizoen duurt dit jaar tot 11 april. Het VARA-hoofdbestuur keurt 't beleid goed dat 't dagelijks bestuur te dezer zake heeft gevoerd. Het hoofdbestuur is van mening dat het onderdeel, bevattende een satire op 't televisiekijken niet op zodanige wijze over het voetlicht is gekomen als krachtens de opzet wenselijk ware. Voor zover kijkers door dit programma in gods dienstige dan wel anderszins respectabele gevoelens zijn gekwetst, wordt dit door het hoofdbestuur betreurd. Enigerlei bedoeling van die aard is de VARA uiteraard vol komen vreemd. Het hoofdbestuur is verontwaardigd over de hetze, die rondom dit programma onderdeel is ontketend, daar het ter hand- nemen van het desbetreffende thema en de kennelijke bedoeling om dat tot uit drukking te brengen alleszins veranttvoord zijn te achten. Het hoofdbestuur onder schrijft de mening van de televisiesecre taris dat het programma, al vanwege de sfeer daaromheen ontstaan, hem en zijn staf de hoogste eisen zal stellen. Het hoofdbestuur heeft de redactie verzocht zich de ervaring ten nutte te maken, zich bepaaldelijk bewust te blijven, giegeven ook de aard van 't programma, hoezeer gods dienstige waarden het Nederlandse volk ter harte gaan, alsook zich te realiseren dat voorshands veelal geen alternatieve kijkmogelijkheid te onzent bestaat. Een van de twee tot bijbelwinkel inge richte auto's vari het Nederlandsch Bijbel genootschap. de zogenoemde „rijdende bij belhuizen" zal op maandag 20, dinsdag 21 en woensdag 22 januari in Haarlem-Noord zijn, in het gedeelte tussen de Zaanenlaan- Zaanenstraat en de Kleverlaan-Klooster straat. In de ochtend- en middaguren wordt een rondrit door de gemeente gemaakt. Op dinsdagavond van zeven tot acht uur is het bijbelhuis aan het Soendaplein te be zichtigen. Men kan er tevens bijbels kopen. PRODUCER GERARD MICHON VERLAAT KRO Medio januari zal de heer Gerard Mi ction, producer op de afdeling amusement, de televisiedienst van de KRO op eigen verzoek verlaten. .De heer Michon, die 1 januari 1961 bij de KRO in dienst trad, heeft een journalistieke functie buiten het omroepbedrijf aanvaard. het plaatselijke café-zaaltje, waar de door de oppositie gesteunde club, dankzij sabo tage van de omgekochte toneelmeester een Met een meer dan voortreffelijke afle- gemeentelijke subsidie veroverde. Op amu- vering van haar beeldmagazine toonde de santé wijze speelden de acteurs en ac n- redactie van „Brandpunt" zich ten volle ces de voorstelling van die wel zeel Pr'" het historische feit waardig, dat zij bij rnitieve, amateurvereniging en daar o 1 monde van een zichtbaar verheugde Frits was deze voortzetting van het oreiwer v. d. Poel de meest besproken man van I dat „Stadhuis op Stelten heet. wel e Nederland aan de kijkers mocht voorstel- aanzien waard. len. Wie zich deze man, Zwolsman, had Dat er sinds de jaren van „het rijke voorgesteld als een wat excentrieke of Roomsche leven" in het milieu de misschien hvper-elegante financiële goo- rooms-katholieken heel wat veranderd is, chelaar, kwam bedrogen uit: voor de ca- werd mede bevestigd door dr. Trimbos, mera zat een robuuste, wat houterige Hol- die in de rubriek „Gehuwd en ongenuwd landse zakenman, die echter bij de beant woording van de (bewust?) naïef gehou den vragen blijk gaf, een zeer lenige geest te bezitten. Mgr. Beckers, de bisschop van met enige studenten een gesprek voerde over de sexualiteit en de verloving. Zondagavond Hoewel aanvankelijk wat nerveus, leer- s Hertogenbosch betuigde in zijn reactie de de bekende radio-medewerkstei Ilse op de laatste uitzending van „Zo is het, I Wessel in de AVRO-uitzending van gister- enz." instemming met de verklaring van avond, hoe een t.v.-omroepster het best enige hoogleraren, die getroffen waren kan zijn: beschaafd (zonder de indruk dat door de geestelijk ongezonde wijze, waarop zij zó van de kapper en schoonheidsspe- een deel (naar ons gevoel een relatief cialiste komt); beheerst (geen obligate klein deel) van het Nederlandse volk op vrolijkheid, vriendelijkheid of bedruktheid het nummer „Beeld-religie" heeft gerea- aangepast aan de programma-onderdelen) geerd. Geschokt door die van onchristelij- volwassen, evenals het medium radio, ke haat verzadigde reacties, keerde de bis- In een prachtig opgebouwde aflevering schop zich terecht tegen „koppensnellerij". van „Kunstgrepen" bewees Pierre Janssen Of hij daarbij wellicht ook doelde op de aan de beroemde Spaanse schilder Goya aanval, die bij voorbeeld het echtpaar Van de hoogste eer, die een kunstcriticus kan Swol-Brouwenstijn van de zijde van „Zo opbrengen: de erkenning van het onver- is het" moest doorstaan, werd echter niet mogen, gevoelens van bewondering en ont duidelijk. roering in woorden uit te drukken... Aan deze hoogst interessante onderdelen Zeer sterk gespeeld was ook de nieuwe voegden de „Brandpunf'-mensen niet al leen een felle filmreportage tegen de kwa lijke reclame-methoden van een kookpan- nenfirma toe, maar ook een knap geor- aflevering van de Amerikaanse filmserie „The Defenders," getiteld: Het Kind van de rekening. De scenarioschrijver had zich nu eens gewaagd aan een onvervalst „hap- ganiseerd en geredigeerd beeldverslag py ending". Gezien de ontwikkeling van over de omgeving, waarin de concentra- de strijd, die de man en de vrouw om hun tiekamparts dr. Lukas, die nu in Frankfort kind én om hun liefde voerden, was het terecht staat, sinds het einde van de oor- gelukkig geen onlogisch, maar wel mense- log als een (ter plaatse) alom bemind me- lijk en bevredigend slot. dicus gewerkt heeft. Terecht merkte re- Minder bevredigend was de wijze, waar- dacteur Van den Heuvel na het gefilmde op Ko van Dijk een verhaal van Tsjeehov, gesprek met de vrouw van Lukas op, dat getiteld „De dokter" voorlas. De inhoud het aan de rechters is, te oordelen over van deze vertelling leek ons bepaald te teer het gedrag van deze dokter. voor het mannelijke, bruisende talent van Phil Silvers film-persiflage op een rol- Van Dijk, die ons niet kon overtuigen van prent over het Wilde Westen maakte zijn vermogen, een wat naar binnen ge- zouteloos en langdradig als hij was keerde, goede oom, gezeten in een leun- eerder zijn eigen makers belachelijk dan stoel bij het haardvuur, te spelen, bij voorbeeld de makers van „High Noon" Het optreden van Roland Kirk en ziin de „super-western" die wij in tal van scè- kwartet tenslotte werd een door zijn nes en situaties herkenden. vreemdheid extra boeiend spektakelstuk, Het toneel van de politieke stri'd in Blij- of het echte jazz was, zouden wij siet kerk verplaatste zich naar het toneel van kunnen zeggen. Jazz-musicus Pim Jacobs echter was in ieder geval geneigd, in deze meer aan een variété-nummer te denken. Damshuizër DE VERENIGING van Culturele Or ganisaties (V.C.O.) heeft zaterdagmiddag in Amsterdam samen met de Vereniging van Schouwburgdirecteuren een bijeen komst belegd waar door een forum de moeilijkheden in het Nederlands toneel- bestel zouden wordeq besproken. NADAT DE VOORZITTER van het fo rum van „een levensgevaarlijke toestand" van het toneel in ons land had gesproken en gezegd had dat men althans proberen zou een diagnose te stellen, kreeg als in leider de heer Anton Koolhaas, toneelre censent van Vrij Nederland het woord. Het uitgangspunt van zijn betoog was dat de huidige toestand van sociale zeker heid voor de toneelspeler enerzijds, en vol- EUGèNE IONESCO's voorlaatste toneelstuk, „De koning sterft" (zijn nieuwste, ,.Le piéton de l'air", wacht nog op vertoning in Nederland) is na de Amsterdamse première, drie weken geleden, in ons blad al vergeleken met de middeleeuwse moraliteit „Elckerlyc". Die vergelijking dringt zich inderdaad wel op, maar daarbij dringt zich dan tegelijk de gedachte op dat de onbekende dichter van „Elckerlyc" zijn spel bondiger, afwisselingsrijker en ondanks alle primitiviteit met meer gevoel voor de eisen van de dramatiek heeft geschreven dan onze Roemeens-Franse tijdgenoot. Want hoe beklemmend, hoe ontroerend verschei dene scènes van „De koning sterft" ook zijn, als geheel is dit korte stuk toch nog te lang, te vol van herhalingen en te statisch om de aandacht van de toe schouwer onafgebroken geboeid te houden. En dat kan „Elckerlyc' nu juist wel. ALS PARABEL van de confrontatie van de mens met de nadering van zijn dood heeft „De koning sterft" ongetwijfeld kwa liteiten, vooral in het dichterlijke vlak. De mens, koning in z'n rijkje-van-elke-dag, die tegen 't einde van z'n leven 't gebied, waarover hij in zijn jeugd zo zorgeloos heeft geheerst, voor zijn ogen ineen ziet schrompelen, is door Ionesco met onmis kenbare dichterlijke visie uitgebeeld. Als door paranimfen wordt de koning in het uur van zijn dood geflankeerd door zijn twee koninginnen (is het te simplistisch, hen als symbolen van „het gevoel" en „het verstand" te zien?), maar hij tracht de verstandelijke redeneringen van de ene, die hem de onontkoombaarheid van zijn naderend einde voorhoudt, te ontvluchten bij de andere, die hem troost biedt in de vorm van onberedeneerde hoop. DE OVERIGE personages van het stuk zijn figuren van heel andere aard: de dok ter, een soort van groteske medicijnman a la Molière, die bij Ionesco echter de be perktheid en de gewetenloosheid van de wetenschap schijnt voor te stellen; de dienstbode, die 't contact van de sterven de met zijn onmiddellijke omgeving ver tegenwoordigt; en de paleiswacht, sym bool van het contact met de buitenwereld. Als de dood tenslotte intreedt na een rijk is aan gevoelig uitgewerkte nuances wijken al die personages terug, behal ve de verstandelijke vrouw die, zich gelei delijk onthullend als een bovenaardse, mystieke figuur, de stervende van zijn aardse lasten en zelfs van zijn aardse „ik" ontdoet om hem het hiernamaals binnen te leiden. Die slotscène is van waarlijk grootse allure en ongetwijfeld het meest indrukwekkende deel van een stuk, dat voor het overige bepaald niet het sterkste van lonesco's toneelwerken is DE ZWAKKE KANTEN van het stuk hadden wellicht verdoezeld kunnen worden door een meer fantasierijke en meer in- nerlijk-bewogen regie dan die van Theun Lammertse, de dramaturg van het gezel schap die met deze opvoering als toneel regisseur debuteerde. Toch hield dit regie debuut, zoals bij de voorstelling van zater dagavond in de Haarlemse schouwburg bleek, ook wel een belofte in, vooral voor zo ver het de karakter-contrastering van de drie hoofdpersonen betreft. Ook in de uitwerking van de climax naar de aan grijpende slotscène was de regisseur zeer goed geslaagd. Maar zijn fantasie was dui delijk te kort geschoten ten aanzien van de figuur van de paleiswacht, waarvan Bob Verstraete nu alleen maar een opdreuner van teksten maakte. En de rol van de ..hulp in de huishouding" had hij nooit strijd die, naast talloze herhalingen, ook mogen bezetten met Elisabeth Hoytink, die als actrice nu juist niets heeft voor een volkstype als deze Juliette. DIT ALLES IS echter van secundair belang, want voorop in deze voorstelling staat de vertolking van de hoofdrol door Ton Lutz, en dat is een bijzonder mooie creatie geworden. In het eerste deel ver viel hij nog wel eens in herhalingen (bij de Haarlemse voorstellingen was, anders dan in Amsterdam en tegen de aanwij zingen van de schrijver in, een pauze in gelast), maar daarna won zijn spel voort durend aan rijkdom van nuances en zui verheid van toon. Zijn monoloog over de jeugdherinnering aan een kat, die licht tot valse aandoenlijkheid kan leiden, werd een diep ontroerende scène, en prachtig speelde Lutz de overgang van de aardse naar de onaardse wereld in het mystieke slottoneel. De vertolkingen van Ellen Vogel en Lous Hensen als de twee koninginnen zijn sedert de Amsterdamse première waarschijnlijk gerijpt, want nu was Ellen Vogel als de incarnatie van het koele verstand van be gin af aan zeer indrukwekkend; haar ijs koude toon kreeg dramatische kracht door haar innerlijke spanning en daarmee be reikte zij ook een geloofwaardige overgang naar de mysterievolle mildheid van het slot. En Lous Hensen vond gevoelige, inni ge tonen voor de andere vrouwenfiguur wier aardse liefde niet opgewassen is te gen de onverbiddelijkheid van het lot. De overwegend satirische rol van de dokter werd, wegens plotselinge ongesteldheid van Allard van der Scheer, gelezen door Henk Rigters; hij deed dat naar beste kunnen, maar niet altijd even goed ver staanbaar. Het publiek, dat vóór de pauze vrij koel had gereageerd, toonde zich aan het slot opgetogen, waarschijnlijk vooral dankzij het prachtige spel van Ton Lutz en de climax die het stuk tegen het einde bereikt Simon Koster HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouvertureradio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte gram mof oonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw/., 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleqters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek. 11.00 le zalen met georganiseerd publiek ander- Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon- zijds, althans in theorie ideaal is, maar muziek. 11.50 Volaan.vooruit, praatje, dat in de praktijk blijkt dat de gezelschap- 12.00 Angelus. 12.04 Lichte orkestmuziek pen minder spreidingsvoorstellingen willen (gr.). 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en geven en dat het publiek ach en wee tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Pla- roept. Als oplossing stelde hij voor een tennieuws. 12.55 Europese kampioenschap- Centraal Bureau tot regeling van Vraag pen kunstrijden op de schaats te Greno- en Aanbod, zuiver in het organisatorische ble. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar. vlak, waarbij dan de artistieke vrijheid lichte grammofoonmuziek met commen- der onderscheiden toneeldirecties uiter- taar. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen, aard geheel gewaarborgd zou blijven. 14.10 Rieleksen: amusementsprogramma ER BARSTTE vervolgens een van de (herh. v. zaterdag jl.). 15.30 Als de dag hak op de tak springende discussie los tus- van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de sen enkele toehoorders (o.a. de heer Guus zieken. 16.30 U hebt voorrang, Godsdiens- Oster en mevrouw Jeanne van Schaik-Wil- tig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 ling) met leden van het forum, waarin, be- Regeringsuitzending: Het verkeer op Cu- halve bestuursleden van publiek-organisa- racao, door Tom Lindeijer. 18.00 Lichte ties, ook Egbert van Paridon, directeur grammofoonmuziek voor de teenagers, van Theater en Hans Croiset, acteur bij 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Tot de Nederlandse Comedie, zitting hadden u spreekt de heer H. Koekoek, voorzitter genomen. van de Boeren Partij. 18.30 Licht instru- ER WERD na urenlang wikken en we- mentaal ensemble en zangsoliste. 18.50 Van gen waar ook de wethouder van kunst- klanten en wanten weten: vragenbeant- 7,aken, mr. R. van den Bergh, geduldig woording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei- naar bleef luisteren, tot ieders verrassing, ten. 19.25 Dansorkest. 19.50 Grammofoon- uiteindelijk vastgesteld dat er van enige muziek. 19.55 Beschouwing over het 26e noodtoestand bij het toneel geen sprake Hoogovenschaaktoernooi te Beverwijk, was, dat weliswaar in artistiek opzicht de 20.00 Radiophilharmonisch orkest: moder- toestand niet ideaal is, maar dat er nu ne muziek. 21.15 Fluit en piano: moderne eenmaal over de hele wereld weinig goed muziek. 21.40 Omroepkamerkoor. 22.00 De eigentijds toneel geschreven wordt, en dat zingende kerk: bespreking over kerkmu- in praktisch opzicht de spreidingsregeling ziek uit verschillende stijlperiodes. 22.20 niet geheel voldoet, maar ook zeker niet 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws, verbeterd kan worden. 22.40 Vreemd.een keuze uit woord, De heer Koolhaas toonde zich nog iet- zang en dans van elders enanders. wat bevreemd dat hij kennelijk in consult 23.10 Disco-Rendez-vous. 23.55-24.00 Nieuw geroepen was bij een zich redelijk gezond HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 voelende patiënt en toen gingen de talrijke VPRO. 8.00-24.00 AVRO. aanwezigen uiteen, vrij voldaan dat men AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym- toch weer eens gelegenheid had gekregen nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. de eigen mening helder te formuleren en VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. een aantal idealen in grote eenstemmig- 8.15 Programma-overzicht en lichte gram heid naar het rijk der fantasie te ver- mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek, wijzen. Een merkwaardige middag! 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke kamer muziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Hans van den Berr'h Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht Thans in studie bij Centrum De prjjs voor het beste nieuwe toneel stuk van 1963 ging naar „Next Time I'll sing to you" van James Saunders. Dit stuk zal door de Toneelgroep Centrum dit sei zoen in première worden gebracht, waar schijnlijk te Haarlem. De vertaling is van Max Nord. Sir Alec Guiness, die tijdens het festival orkest. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzen ding voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht en semble met zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Variété-orkest van de B.R.T. en solisten. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, lezing met grammofoonplaten. 15.40 Ne derlandse dichtkunst in 1962. gesprek. 16.50 Zang en piano. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade orkest en soliste. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle, de ge- sterft" heeft de prijs van de Londense theatercritici gekregen voor de beste rol van 1963. van Edinburgh Bérenger heeft gespeeld in sproken brief uit Parijs. 19.10 Kamerkoor: het toneelstuk van Ionesco „De Koning VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Huckleberry Hound, teken film. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending Anti-Revolutionaire Par tij. 20.30 Zang: klassieke en negerliederen. 21.00 Le fauve est laché, speelfilm. 22.35- 22.40 Journaal. VOOR DINSDAG VARA: 19.30 Mijnheer de Voorzitter, fo rum. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Brendan Behan hersteld. De toneel schrijver Brendan Behan is geheel her steld en heeft het ziekenhuis in Dublin verlaten. De 40-jarige schrijver en drinke broer werd twee weken geleden bewuste loos op straat gevonden. Hij had hoofd wonden en longontsteking Laatste voorstelling „Oliver". Naar de directie van de produktie „Oliver" mede deelt zal deze musical op woensdag 15 januari voor de laatste maal in het City- Achter het nieuws. 20.45 Amusementsor- theater te Amsterdam worden vertoond, kesten en zangsolisten. 21.15 Dick Powell- De daaraan voorafgaande avond zal de Geld en roeping. 22.05 Ouderavond. NTS: 100ste opvoering worden gegeven. 22.40-22.45 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 6