Chefarine „4" DE PROGRAMMA'S Dr. Viotta, componist van geheide volksliedjes, 150 jaar terug geboren Lustrum van het Danstheater „Diogenes" koopt weer panden voor kunstenaars Maniak stichtte brand in Londense kunsthandel Bestrijding van pijn belangrijk verbeterd! Noorse Stichting verfoeit de jazz van Ellington op thema's van Grieg Amerikaanse radiozender in Soesterberg IJmuidense kotter viste mijn op Venray laat clandestien gebouwde houten huizen afbreken NEGEN MUZEN ALLEEN BIJ CO-OP ELK TWEEDE PAKJE TURKEY RUG DINSDAG 14 JANUARI 1964 9 Rob van Reijn, Danzi Kwintet en Wim lbo Ferme jongens - Zie de maan - De Zilvervloot op de juiste poollengte! Wij hebben deze bekende ta pijtwol nu in handige plastic verpakking met 320 draadjes van 7 cm lengte. In 69 prachtige kleuren verkrijgbaar bij; Muziekprijs Hilvarenbeek Jos de Klerk KRO-televisieserie over bevolkingstoename Haarlemse pianist voor AVRO-microfoon Tijdelijk geen stereo radio-uitzendingen Tegen pijn en griep wordt meer en meer een combinatie gebruikt van geneesmiddelen die eikaars werking ondersteunen. De combinatie van Chefarine „4" werkt niet alleen krachtig maar ook veilig, want één der bestanddelen zorgt dat de maag niet van streek raakt. Jack P. Loorij leidt oratorium van Handel De e> woensdag T el evisie programma Achtereenvolgens in Tingel Tangel Het cabaret Tingel-Tangel van Sieto Ho ving zal tijdens de zomermaanden op tour nee gaan naar Suriname, de Antillen en de Verenigde Staten om de Nederlandse kolonies aldaar hun nieuwe programma te laten zien en horen. Het gezelschap bestaat uit Marijke en Sieto Hoving, Maria de Booy, Paul Deen en pianist Wouter de Nijs. Sinds een week trekt het gezelschap langs een groot aantal Nederlandse ste den waar op uitnodiging wordt gespeeld. In 't fraaie nieuwe theatertje aan de N. Z. Voorburgwal te Amsterdam treedt Rob van Reijn- op tot begin februari. Vóór de pau ze presenteert hij zijn beste nummers uit het oude programma, daarna treedt hij op als clown. In april wordt het Tingel-Tan- geltheatertje concertzaaltje als onder de titel „Het Danzi-kwintet nodigt uit" door dit kwintet een serie muziekavonden wordt gegeven. Van 15 mei tot 15 augustus is Wim lbo gastheer in Tingel-Tangel van kleinkunstartiesten uit vooroorlogse jaren. CO-OP THEE 25 GENT GOEDKOPER! WANNEER JAARLIJKS in de Sint-Nicolaastifd heel Nederland met het wijsje van „Zie de maan schijnt door de bomen" in het hoofd loopt, vraagt niemand zich af waar het vandaan komt. Het deuntje kleeft zo vast aan de figuur van de ,ygoedheilig man", dat het lijkt alsof het van eeuwen her diens legendarisch bestaan vergezelt. Om de waarheid in deze recht te doen, dienen wij er heden op te wijzen, dat het heden, 14 januari pas honderdvijftig jaar geleden is, dat ae man die deze onvergankelijke schlager muzikaal verzon te Amsterdam, de Hollandse Sint-Nicolaasstad, als een der achttien kinderen van een Italiaanse koopman werd geboren en als Joannes Josephus Viotta in het register van de burgerlijke stand werd ingeschreven. HET MOGE DAN te bewijzen zijn dat het Nederlandse volk in de loop van ruim een eeuw het „Zie de maannaar zijn eigen inzichten gefatsoeneerd heeft, waardoor het in werkelijkheid een „volks lied" werd, 't was echter Viotta, die het op een tekst van Heye ontwierp. Het was niet het énige versje van deze laatste dat hij de vleugelen aanbond van zijn op de volkszin aangepaste inventie; wij danken aan beider samenwerking een onzer mar kantste volksliedjes, het „Heb je wel ge hoord van de Zilvervloot", dat, zoals vele anderen (o.m. het „Ferme jongens, stoe re knapen", „Een scheepje in de haven lag," „De beste stuurlui staan aan wal," „Een kloeke hand, een rappe hand") een aanval deed op de Jan Salie-geest van hun dagen. Gezien de bijval die deze volks liedactie verwekte, beantwoordde zij aan het gestelde maatschappelijk doel. NIET HETGEEN VIOTTA als amateur componist verder leverde of wat hij aan zeer verdienstelijks voor het Nederlandse muziekleven tot stand bracht, bepaalt in hoofdzaak de aanleiding tot het herdenken van de honderdvijftigste verjaring van zijn -■ Smyrnahuis „Labor", Rijksstraatweg 127, Haarlem Wol- en Handwerkzaak Dames C. P. van Dam. Zandvoortselaan 85, Heemstede „Het Wolhuis" M. Molenaar, Amsterdamstraat 68, Haarlem „Wollana", Tempeliersstr. 64-68, Haarlem „De Luifel". Marktplein 7, IJmuiden De gemeente Hilvarenbeek stelt een tweejaarlijkse prijs van 1000,- beschik baar voor een compositie van oorspronke lijke harmonie- of fanfaremuziek. Voor 1964 wordt een prijs toegekend voor een compositie met middelmatige moeilijk heidsgraad voor harmonie. Rekening dient gehouden te worden met de gangbare in strumentatie. De tijdsduur der compositie moet min. 7 en max. 10 minuten zijn. De eompositievorm is vrij. De volledige partituur moet onder motto worden ingezonden aan het gemeentebe stuur van Hilvarenbeek. Bij de inzending moet een gesloten enveloppe worden ge voegd, inhoudende de werkelijke naam en het adres van de componist, alsmede een verklaring dat 't ingezonden werk nog niet is uitgegeven, hoe dan ook, dat het nog niet in enige prijsvraag is bekroond. Deze enveloppe zal worden gedeponeerd ten kan tore van notaris H. N. G. Murray, Doe lenstraat 31, Hilvarenbeek. De inzen dingstermijn sluit 1 juni 1964. De jury bestaat uit R. van Yperen, voor zitter; G. Nieuwland en H. van Lijn- •chooten. geboorte, doch het zijn uitsluitend die een voudige dingen, waarmee hij het hart ge raakt heeft, en die, zoals prof. E. Reeser zegt, „met al hun goede en minder goede kwaliteiten de primaire muzikaliteit van de Nederlander verrassend goed uitdrukken," welke deze bescheiden hulde wettigen. Voor zoverre vele van deze liedjes een wat ouderwets karakter zijn gaan krijgen, is dit eer te wijten aan de teksten, dan aan de pittig ritmische melodieën en hun rake trefbaarheid. NAAR BERICHTEN van zijn zoon Hen ri, ontwaakte Joannes Josephus' liefde voor de muziek toen hij koorknaap was in de Amsterdamse St. Jozefkerk. Als kun stenaar bleef hij autodidact, maar hij deed medische studies aan de Leidse universi teit, waar hij in 1837 promoveerde op een proefschrift getiteld „De voce sana et mor- bosa" („over de gezonde en zieke stem"). Uiteraard is dit te zien in verband met de amateuristische muziekbeoefening in zijn studietijd Hij schijnt een vaardig pia nist en organist te zijn geweest en zich in Leiden reeds aan het componeren van een symfonie, een ouverture en talrijke salonstukken voor piano te hebben ge waagd. TOEN HIJ ZICH te Amsterdam als arts had gevestigd, werd hij een ijverig be stuurslid van de „Maatschappij tot bevor dering der Toonkunst" en werkte hij als repetitor van de zangafdeling geregeld met Van Bree. Tevens beijverde hij zich als recensent van de Amsterdamse Cou rant om de werken van Mendelssohn, Schumann en Gade te propageren. Ook als bestuurslid van het „Nut" liet hij zich mu zikaal gelden, hoofdzakelijk als bevor deraar van het volkszangonderwijs. In bei der verband „Toonkunst" en „Nuf ontwikkelde zich de hechte samenwerking met Heye, waaruit de blijvertjes van zijn compositorische bagage ontstonden. WAT VAN HEM in het vergeetboek raakte, zijn destijds veelgezongen Missen, zijn kunstliederen en a-capella-koren be reikten het peil dat toenmaals over 't al gemeen ook voor beroepswerk gold. Viot ta schijnt bovendien een goed pianist ge weest te zijn. Maar een uitblinker was hij op het gebied waar de eenvoud zich als het ware overtuigend manifesteert. Hier aan danken wij het kernachtige Piet Hein- liedje en het lijflied van allen die echt of gefingeerd in St. Nicolaas geloven. Het Nederlandse muziekleven in opkomst heeft dr. Viotta te vroeg moeten ontberen; hij overleed reeds in 1859. Zijn zoon, mr. Hen ri Viotta (1848-1933) heeft, als promotor van de Wagnercultus in Nederland de fa milienaam verbonden aan het „Zie de maan schijnt door de bomen" hoog ge houden. Ter gelegenheid van het vijfjarig be staan van Het Nederlands Danstheater worden in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag gala-voorstellingen gegeven op dinsdag 28 januari en maandag 3 febru ari met medewerking van het Residentie orkest, onder leiding van Louis Stotijn. Het programma vermeldt „Reprises van het Matrigalesco" van Benjamin Harkar- vy, „De Hospita" van John Butler en twee premières. Jaap Flier ontwerpt een dra matische Pas de Deux getiteld „Interieur op Muziek" van Otto Ketting die deze componeerde in opdracht van de Johan Wagenaar Stichting. De uitvoerenden zijn Willy de la Bije en Charles Czamy. Glen Tetley maakte het slotballet voor dit lus trumprogramma, namelijk een choreo grafie geïnspireerd op het schilderij van Rembrandt „De anatomische Les" op mu ziek van Marcel Landowski. Het is de eerste uitvoering van deze eerste symfonie van Landowski met de titel „Jean de la Peur". Nicolaas Wijnberg ontwerpt de de cors en kostuums. De hoofdrollen worden vertolkt door Jaap Flier (de man), Willy de la Bije (zijn moeder), Alexandra Ra dius (zijn vrouw), Job Sanders (de pro sector), Charles Czarny (assistent) en voorts het gehele ensemble van het Dans theater. Voorts zullen uitvoeringen worden gege ven op 29 januari in de schouwburg te< Tilburg op 4 februari in de schouwburg te Rotterdam en op 11 februari in de Utrechtse Schouwburg, DOOR EEN BIJDRAGE VAN 24.500 uit de opbrengst van de zomerpostzegels, heeft de Stichting Diogenes in Amsterdam weer drie oude huizen kunnen aankopen. Het betreft de panden Goudsbloemstraat 79, 81 en 83 in de Amsterdamse Jordaan, die na restauratie bestemd worden voor de huisvesting van musici. DE STICHTING DIOGENES werd in 1960 opgericht met het doel woon- en-of werkruimte te verschaffen aan kunste naars, bij voorkeur in te Amsterdam gele gen panden welke waardevol zijn voor het stadsbeeld. Het bezit van Diogenes was per ultimo december jl. gegroeid tot acht entwintig huizen en vijf lege panden, die opnieuw bewoonbaar worden gemaakt. Eén pand (Bethaniëndwarsstraat 18) kon worden aangekocht uit de contributies van de Vereniging Vrienden van Diogenes. In uitvoering zijn thans de restauraties van de panden Koestraat 34-36 (zes woningen en vier ateliers, Nieuwe Looiersdwars straat 1 (één woning met atelier), Egelan tiersgracht 66, 68 en 70 (vier woningen, twee ateliers), Barndesteeg 15 (drie wo ningen, één atelier) en Zandhoek 10 (twee woningen, één atelier). Deze vijf werken zullen in de loop van dit jaar worden vol tooid. De bouwkosten hiervan bedragen in totaal 730.000. Het stichtingsbestuur hoopt binnenkort ook te kunnen beginnen met de restaura tie van de panden Egelantiersgracht 15, Looiersgracht 60, Langestraat 72, Wete ringstraat 16-18 en Lindenstr. 14-24. Over de aankoop van verschillende andere pan den zijn reeds onderhandelingen gaande. Steeds betreft het huizen van historische betekenis en in de meeste gevallen in ern stige staat van verval. De stichting, die zonder kapitaal werd op gericht, begon met het bijeenbrengen van de koopsom van 4000,- voor het inmiddel gerestaureerde huis le Tuindwarsstraat 19. LONDEN In het hartje van Londen Is, zoals wij gisteren nog op pagina 1 kon den melden, een kunsthandel in de nacht van zondag op maandag ernstig door brand geteisterd. De kunsthandel be vindt zich op de hoek van een winkelgale rij in Piccadilly. Vijftien schilderijen, waarbij een Canaletto (een stadsbeeld van Rome voorstellende) ter waarde van 350.000,-, werden volkomen verwoest. Verder werden 25 tot 30 schilderijen waar onder een Jan van Goyen, een Van Dijck en een andere Canaletto zwaar bescha digd. Zij zijn voor de kunsthandel volko men waardeloos geworden. De totale scha de wordt geschat op 2,5 miljoen. De bibliotheek en het archief van de kunsthandel welke gedurende vele jaren zijn opgebouwd en belangrijke gegevens bevatten over tal van schilderijen, die aan musea en verzamelaars over de ge hele wereld werden verkocht gingen ge heel verloren. De brand schijnt door een geestelijk gestoorde te zijn gesticht, die brandend materiaal door een ventilatorgat in het souterrain moet hebben geworpen. De pui van de kunsthandel was helaas niet voorzien van een ijzeren scherm omdat de eigenaar dit onnodig vond uit de overwe ging dat de inhoud van zijn zaak toch geen gevaar liep voor inbrekers omdat het ge- stolene onverkoopbaar zou zijn. Hij heeft echter geen rekening gehouden met een maniak, die thans aan het werk schijnt te zijn geweest. Deze onverlaat heeft ook ruiten van andere zaken in de galerij in gegooid en geprobeerd brand te stichten in een andere kunsthandel. Het is moge lijk dat de dader het speciaal op kunst handels heeft gemunt. De K.R.O.-televisie zal op 23 januari starten met een reeks van zes afleverin gen die tot titel heeft „Het land van onze kinderen", een produkt van Daniel de Lange onder regie van Leen Timp. Hierin wordt het probleem van de be volkingstoename behandeld, die men zal willen bezien in het licht van de progno ses voor de eerste dertig a veertig jaar. Men heeft zich verzekerd van een gro te staf met deskundigen voor het feiten materiaal en voor adviezen en men zal zo veel mogelijk oorpronkelijk materiaal gebruiken. De volgende vijf uitzendingen zijn alle gepland op een woensdag medio in de maand. De duur van een afleve ring wordt geschat op 30 a 40 minuten. Donderdag 16 januari geeft de Haarlem se pianist Rinus Groot, winnaar van de derde prijs van het door de Nederlandse Bond voor piano- en orgelhandelaren en -fabrikanten in november van het vorig jaar ter gelegenheid van zijn vijftigjarig bestaan georganiseerd prijsspel, een recital voor de AVRO-microfoon (van 15.30-16 u.). Achtereenvolgens speelt Rinus Groot de Sonate in Es gr.t. opus 81a, beter bekend onder de titel „Les Adieux" van Ludwig van Beethoven, en enkele composities uit „Preludes" boek I van Claude Debussy. (Van onze correspondent) De vorig jaar via Hilversum I begonnen stereo-uitzendingen zijn met ingang van 1 januari tijdelijk gestaakt, omdat de hoofd controlekamers van de studio's van N.C.R.V. en K.R.O., die na de viermaan delijkse zenderwisseling per 1 januari zijn gaan uitzenden via Hilversum I, nog niet voor stereo zijn gereedgemaakt. De technische dienst van de N.R.U. legt momenteel de laatste hand aan deze ap paratuur, zodat binnenkort ongeacht welke omroep op het eerste net uitzendt de stereo-uitzendingen weer zullen wor den hervat. Zoals bekend bevinden deze stereo-uitzendingen zich nog in het expe rimentele stadium, doch sinds eind vorig jaar, toen de industrie radio-ontvangers op de markt begon te brengen waarmee men deze stereo-uitzendingen kan beluisteren, is het aantal luisteraars groeiende. Mede daarom ook is het jammer dat de omroepen voor het continueren van de ste reo-uitzendingen niet wat beter gecoördi neerd hebben, waardoor deze tijdelijke stopzetting overbodig zou zijn geworden, aangezien de omroepen immers gebruik kunnen maken van eikaars studio's. Zo is b.v. de VARA-studio volledig toegerust met de allermodernste stereo-apparatuur. Vier middelen in één tablet werken krachtiger zonder de maag van streek te maken I BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET De typische Noorse fi guur Peer Gynt heeft het altijd moeilijk gehad, en hetzelfde geldt nu voor twee grote kunstwerken die op hem zijn geïnspi reerd. Het voria jaar is een beeldroman over Peer Gynt verboden in Noorwegen wegens inbreuk op het Noorse copyright voor het toneelstuk van Ibsen. Nu staat de versie door Duke Ellington van de muziek die Edvard Grieg geschre ven heeft hetzelfde te wachten. De Grieg-stich- ting die het copyright be handelt werd het voria jaar door het Deense ministerie voor Cultuur aevraaad of grammofoonplaten van een verjazzte versie van de mu ziek. van Peer Gynt moch ten worden verkocht. Het antwoord was een catego risch neen. Het Deense verzoek be trof een plaat van Duke Ellington. In het Noorse antwoord werd gezegd dat de muziek van Ellinaton een duidelijke schending was van de geest van de twee kunstwerken. De Noren zeiden: ,£ou Ellington creatief geïnspi reerd zijn geweest door het toneelstuk, dan zou hij er geheel nieuwe muziek voor geschreven hebben. Maar in plaats daarvan maakte hij gebruik van de interna tionale populariteit die de muziek van Grieg geniet, en met zijn verjazzing pro beerde hij een zo groot mo gelijk gehoor te vinden". „De gedempte trompet in Solveig's Lied klinkt als refreinsolo in een nacht club De melodie van Grieg is een geestelijk symbool van de zuivere liefde van de trouwe Sol- veig. „Ases' Dood" is toon voor toon een vulgarisatie van het origineel door de toevoeging van verschil lende mood-indicators door Ellington. Naar onze me ning heeft Ellington willen profiteren van de interna tionale bekendheid van Grieg en dit commercieel gebruikt. Het is juist het onbeschaamde gebruik van dezelfde titels dat hem de sleutels verschaft als een artistiek geïnspireerde her schepping van de muziek van Grieg". Op donderdag 16 januari brengt de AVRO tussen 20.15 en 23.30 uur in een rechtstreekse uitzending het in Nederland weinig bekende vijftiende oratorium van George Frederic Handel, „L'allegro, il pen- sierose ed il moderato", in een uitvoering onder leiding van Jack P. Loorij. Merkwaardig is het, dat dit bijzondere werk noch tijdens Handels leven noch na zijn dood grote bekendheid heeft genoten. Ten onrechte overigens. Het oratorium „L'allegro, il pensieroso ed il moderato" werd gecomponeerd en voor het eerst uit gevoerd in 1746. Het daaropvolgende jaar werd het opnieuw ten gehore gebracht met vele wijzigingen. In 1844 werd het gecolla tioneerd met Handels manuscript in de Royal Library van het Buckingham Pala ce. In deze versie wordt het door solisten Noelle Barker, sopraan, Gerald English, tenor, Roger Stalman, bas-bariton, Marijke Smit Sibinga, klavecimbel, Arie Elshout, fluit. Willem Hickmann, orgel, Joep Vogt- schmidt, violoncello, het Radio-Kamer orkest en het Koor van de Nederlandse Handelvereniging uitgevoerd. De bovengenoemde bezetting wijkt enigs zins af van de normale. De sopraanpartij is inderdaad zo uitgebreid, dat zij in de praktijk steeds door twee zangeressen wordt gedeeld. Deze bezetting lag ook in het voornemen van de AVRO, doch door ziekte van de twee uitgenodigde sopranen, moesten deze op zeer korte termijn worden vervangen. Alleen Noelle Barker bleef be schikbaar, zodat zij de gehele sopraan partij zingt, uitgezonderd enkele aria's, welke a prima vista worden overgenomen door de tenor Gerald English, die ook al op het laatste moment de ziek geworden Alexander Young vervangt. The American Forces Network heeft een zendinstallatie gebouwd bij het hoofdkwar tier van het Amerikaanse squadron op de vliegbasis Soesterberg. De programma's, die worden uitgezonden via de FM-band op 93.1 Mhz, zijn in Los Angeles op de ge luidsband opgenomen en worden, nadat zij hier gebruikt zijn, doorgezonden naar het Amerikaanse radiostation in Saoedi-Ara- bië. De zender heeft reeds proefgedraaid. Voorlopig zullen de uitzendingen 's avonds om zes uur beginnen. De programma's zul len onder meer bestaan uit nieuwsberich ten, muziek, lezingen en hoorspelen. t Zonder het minste vermoeden te hebben dat men een bijzonder gevaarlijke vangst had gedaan is de bemanning van een kot ter van een reis in IJmuiden teruggekeerd. Op de Noordzee had men een uit de eerste wereldoorlog afkomstige mijn in het net gekregen. Het oorlogstuig zag er zo aftands en ongevaarlijk uit, dat de schipper en zijn mannen de mijn met een gerust hart aan boord hielden. Thuisgekomen verkocht de schipper de mijn aan een IJmuidense handelaar in oude metalen. Deze vertrouwde het zaakje toch niet helemaal. Hij lichtte de politie in en deze stelde op haar beurt de Mijn- opruimingsdienst van de vondst op de hoogte. Inderdaad bleek de mijn nog niets aan vernietigende uitwerking ingeboet te hebben. De explosieve inhoud was ook na bijna vijftig jaar nog uiterst gevaar lijk. De Mijnopruimingsdienst heeft de mijn op het strand tot ontploffing gebracht. Om de clandestiene bouw van houten woningen tegen te gaan, hebben burge meester en wethouders van Venray be sloten, dat alle tot dusver zonder toe stemming gebouwde houten woningen zul len worden gesloopt. Functionarissen van Bouw- en Woning toezicht van de gemeente en de rijks politie zullen dagelijks speurtochten ma ken over het uitgestrekte grondgebied der gemeente (ruim 14.000 ha). Particulieren, die opdracht gaven tot de bouw van een houten woning, beschik ten slechts over een bouwvergunning voor een kippenhok. Tegen hen zal proces verbaal worden opgemaakt, evenals tegen de aannemers. In het grootste deel van Limburg is de bouw van houten woningen niet toege staan. Bij wijze van proef hebben B. en W. van Venray onlangs twee verzoeken voor de bouw van dergelijke woningen in gediend bij Gedeputeerde Staten van Lim burg. FÜCl v> HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammo- foonmuziek 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte orkestmuziek (gr.). 8.30 Inter nationale volksliederen en -dansen (gr.). 8.45 Bekende marsmuziek (gr.). 9.00 Ver zoekprogramma voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoon muziek 10.30 Mor gendienst. 11.00 Moderne pianomuziek ;gr.) 11.15 De jeugd op eigen wieken, hoorspel (24). 11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Meisjeskoor en instrumentaal sextet. 12.53 Grammofoonmuziek eventueel aktua- liteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instru mentaal trio. 13.45 Klassieke grammofoon muziek. 15.20 Samenzang: geestelijke lie deren. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Jazz-perspec- tief. 17.45 Grammofoonmuziek. 17.55 Het Spektrum: lezingen. 18.10 Oude muziek. 18.30 Radio Volks-Universiteit: Muzikaal Spectrum, door Klaas A. Posthuma. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30 Radiokrant. 19.50 Weens Promenade orkest (gr.). 20.05 Russische liederen (gr.). 20.20 Omroeporkest en solist: moderne muziek. 21.00 Medicijn voor de geest (III), gedramatiseerde documentaire in dialoog vorm. Na afloop: commentaar op de do cumentaire en brievenbeantwoording. 21 45 Zigeunermuziek (gr.). 22.00 Kanttekenin gen: actuele rubriek. 22.15 Lichte gram mofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond- overdenking. 22.55 Grammofoonmuziek. 23.00 Buitenmensen van de Maatschappij, lezing 23.15 Lichte orkestmuziek (gr.). 23.40 Gitaarspel. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (Om ca. 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socia listisch strijdlied 8.18 Lichte grammofoon muziek. 8.55 Kookpraatje. 9.00 Ochtend gymnastiek voor de vrouw. 9.08 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 School radio. VARA: 10.00 Lichte grammofoon muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Ka priolen, cabaretprogramma (herhaling v. zaterdag jl.) 12.10 Licht instrumentaal kwintet. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgelkwartet: lichte muziek. 12.55 Euro pese kampioenschappen kunstrijden op de schaats in Grenoble. 13.00 Nieuws. 13.15 Accordeonsextet. 13.35 Licht instrumentaal sextet. 14.00 Kamerorkest: klassieke mu ziek. 14.50 Wat kan mijn grote dochter worden?, toespraak. 15.00 Voor de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Roemeens or kest. 17.50 Geven en nemen: tips voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht pianospel (gr.). 18.20 Uitzending van de Anti-Revolutionaire Partij: Tot u spreekt mr W. R. van der Sluis, secre taris van de Anti-Revolutionaire Partij. 18.30 Jazzband. 1900 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor. 19.30 Dansorkest en zangsolisten. 20.00 Nieuws. 20.05 Tango rumba-orkest met zangsolisten. 20.35 Hart op de tong, programma over een actueel onderwerp. 20.50 Lichte grammofoonmu ziek. 21.15 Oberto. opera. 22.30 Nieuws. 22.40 Balans: hoofd- en bijzaken uit het dagelijks gebeuren. 22.55 Oberto, opera (vervolg). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Interludium. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Koorzang. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engel se les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Klassieke muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Liederen. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Amusementsmuziek. 20.45 Latijns-Amerikaanse muziek. 21.00 Jazz muziek. 21.30 Operetteklanken. 22.00 Nws. 22.15 Tsjechische volksmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Lichte orkestmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Chansons. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG VARA: 19.30 Mijnheer de Voorzitter, fo rum. NTS: 20.00 Journaal. VARA. 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Amusementsor kesten en zangsolisten. 21.15 Dick Powell- Geld en roeping. 22.05 Ouderavond. NTS: 22.40-22.45 Journaal. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. VPRO: 17.10-17.45 V. de nderer. 19.30 Onder vuur: vragenbe- antwoording. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Medische ru briek. 20.55 A Valparaiso, documentaire film. 21.25 Balladen en rondelen van de moderne middeleeuwen. 22.00 Welkom in het leven lieve kleine, film. NTS: 22.35- 22.40 Journaal. Operaconcours. La Scala in Milaan nodigt alle componisten van de wereld uit in het kader van het Giacomo Puccini- concours voor 31 december 1965, een nieuw, nog niet opgevoerde opera in te zenden. De winnaar van het concours krijgt een prijs van 5 miljoen lire (30.000 gulden), alsmede de garantie dat zijn opera op het toneel van La Scala in wereld première zal gaan. Twee jaar geleden is het Giacomo Puccini-concours eveneens gehouden, maar toen is er geen winnaar uitgeroepen. De jury achtte geen van de ingezonden werken daarvoor goed ge noeg. De inzenders moeten hun werken vóór 31 december 1965 opsturen aan: Se- gretaria dell'Ente autonomo del Teatro alle Scala, Via Filodrammatici 2, Milano. De componisten moeten onder motto een orkestpartituur, twee partituren voor piano en zangstem en vijf teksten van het libret to met een vertaling in het Italiaans of een uitgebreide samenvatting inzenden. Tentoonstelling over Japan. De ten toonstelling van Japanse kunstvoorwerpen, die onder de titel „Japan; recente kunst nijverheid naar oude traditie" tot zondag in het Museum voor Land- en Volkenkun de in Rotterdam werd gehouden, heeft 8137 bezoekers getrokken. De expositie geeft weer hoe in Japan getracht wordt het oude handwerk en de oude kunstnij verheid levend en nuttig te houden. De tentoonstelling zal een tournee door Euro pa maken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9