Wenen als litterair gesprekscentrum tussen het oosten en het westen WITTE KRUIS i Indiër exposeert in Haarlem I DE PROGRAMMA'S STEEDS MEER ONPOLITIEKE CONTACTEN Een uitgave van het Rijksmuseum ALLEEN EEN WETENSCHAPPELIJK BEPROEFDE KOMBINATIE Amerikaan Peter Fuchs gastdirigent bij N.Ph.O. WOENSDAG 15 JANUARI 1964 15 Bob Buys MAAKT U VLOT WEER FIT! Verkoudheid? Koorts? Reumatische- of perio dieke pijnen? Witte Kruis poeders helpen vlug en goed. Het geheim schuilt in de speciale kombi- natie van uiterst werkzame bestanddelen. Weten schappelijk verantwoord. Witte Kruis poeders zijn: pijnstillend, koortswerend, opwekkend. Ze bevatten géén salicylzuur dat vaak maag klachten veroorzaakt. Deze poeders zijn fan tastisch goed. Voor kinderen en volwassenen! Ensemble staakt „De Opvolger'' Overjarige en inruil Rechtstik. Zig-Zag en Automatic NAAIMACHINES hand, trap, electr. Normale garantie. Service en les. Kunstschilder Chr. Beekman overleden Cuggenheimprijs voor Ciacometti nabeschouwingen Pleidooi voor betere sexuele voorlichting Week van de Fotografie opent in Haarlem Bob Buys Togliatti bezoekt Tito De radio geeft donderdag T elevisieprogramma (Van onze correspondent) WENEN. Binnen afzienbare tijd zal men de opera- ensembles uit Praag, Boedapest en Belgrado regelmatig in Wenen kunnen horen. Ook zal men normale contacten met Tsjechische, Hongaarse en Zuidslavische schrijvers kunnen opnemen, omdat zij regelmatig in Wenen op bezoek komen. In de communistische landen behoren de schrijvers nog altijd tot de bevoorrechte groep. Hun werk wordt naar verhouding zeer goed gehonoreerd, zodat zij zich een auto kunnen ver oorloven en naar het naburige buitenland kunnen reizen. Hun innerlijke politieke overtuiging wordt niet meer onder zocht, zo vertelde ons kortgeleden de grote Hongaarse roman cier Tibor Dertj, men mag alleen niet tegen het regime schrijven. OOSTENRIJK HEEFT als politiek centrum weliswaar aan betekenis verloren, maar toch blijft Wenen in de ogen van de schrijvers in de communistische nabuurlanden een van de belangrijkste culturele snijpunten. Onlangs waren hier een twintigtal Russische schrijvers en litteratuurhoogleraren op bezoek, die in het geheel geen propaganda wilden maken voor het communistische systeem, maar die zich eenvoudig op de hoogte wilden stellen over de stand van de Westerse litteratuur en de littera tuurwetenschap. Een van hen was een Kafka-specialist, maar de instituutsbibliotheek van zijn universiteit bezit nog niet alle publikaties die men in het Westen gedurende de laatste twintig jaar heeft uitgegeven. Hij heeft nu niet alleen een volledige lijst van deze publikaties in Wenen kunnen opstellen, maar hij krijgt de meeste boeken ook nog nagestuurd. TIJDENS ZIJN LAATSTE bezoek in We nen heeft Kroesjtsjev de dirigent Von Ka- ra jan uitgenodigd om een paar avonden in Moskou op te treden- Als voorschot heeft Von Kara jan al vast voor het festival van Salzburg 1965 een Russische opera, „Boris Godoenov," in zijn repertoire opgenomen. Hij zal hiervoor een aantal Russische so listen uitnodigen die hun rollen in 't Rus sisch zullen zingen, wat ook 't Oostenrijkse opera-koor zal moeten doen. Karajan kan dat doen omdat het Oostenrijkse ope ra-publiek de verschillende werken zó goed kent. dat de kennis van de taal er maar weinig aan toe doet. Italiaans kennen de meeste opera-en thousiasten in Wenen, de grondbeginselen van het Tsjechisch resp. Servo-Kroatisch beheersen zij voldoende om het verloop te kunnen volgen, alleen het Hongaars ver oorzaakt moeilijkheden. HET HELE OPERA-ensemble uit Bel grado treedt thans met solisten, koor, bal let en orkest m Wenen op. Zij beginnen met de Russische opera „Chowansjtsjina" van Moessorgski, die echter in het Servo- Kroatisch wordt gezongen. Voorts wordt het jeugdwerk van Prokofjev „De Speler" ten gehore gebracht - en „Don Quichotte" van Massenet. Het ballet danst „Vibra ties," een interessant werk van Tribec, alsmede ,.De wonderbare Mandarijn" van Bartók, ook in ons land bekend, maar niet in de choreografie van Parlic die in We nen wordt vertoond. De culturele betrekkingen met Tjsecho- «lowakije zijn nog niet zo intensief, omdat de regering in Praag tot voor kort erg stroef was. Maar er komt verbetering. De Opera in Praag heeft het peil van We nen, Boedapest of Belgrado nog niet be reikt. Toen onlangs een Praagse opvoering van de „Verkochte Bruid" van Smetana via televisie ook naar Oostenrijk werd uit gezonden, was dit een grote teleurstelling. De interpretatie was ouderwets, naturalis tisch en niet subtiel, omdat het muziekle ven in Praag het communistische isole ment nog niet kan doorbreken. IN WENEN HAD MEN zo'n laag niveau niet verwacht, omdat men de Tsjechen kent als een artistiek en muzikaal volk met sprankelende indeeën en invallen. Zij hebben onder andere het korte verhaal tot in de perfectie uitgewerkt; ze zijn de ma kers van de beste poppenfilms. Een van hen, A. Radok, is de uitvinder van de zo genaamde „Laterna Magica," een film procédé dat tegelijkertijd op meerdere beeldschermen verschillende thema's pro jecteert, die tot één geheel zijn gecompo neerd. Deze Radok voert nu besprekingen in Wenen, omdat hij als regisseur in het Theater in der Josefstadt zal optreden. Maar Radok is niet de enige Tsjech die in Wenen op bezoek is. Op 't ogenblik zijn er zo'n 500 die men in wijnlokalen, musea, schouwburgen en in winkels kan ontmoe ten Zij spreken vrij goed Duits en heb ben schijnbaar deviezen genoeg. Het zijn beslist niet allemaal doorgewinterde com munisten, maar eerder goed betaalde in tellectuelen die open voor hun mening uit komen. Wenen vinden zij moderner dan HET RIJKSMUSEUM heeft een boekje uitgegeven met een keuze van de tekenin gen, die bewaard worden in het Rijks prentenkabinet in Amsterdam. De heer K. G. Boon geeft in een voorwoord een ver antwoording van deze honderd afbeeldin gen bevattende uitgave, die werd. opgezet door prof. dr. J. Q. van Regteren Altena. In verband met de expositie van facsimi les in het Huis van Looy citeer ik. enkele regels uit dit voorwoord. De heer Boon schrijft: „Wij leven niet meer in een tijd, waarin men voor de grote facsimile-uitga ven, die de Prentenkabinetten vroeger plachten uit te geven, ruimte kan vinden in de bescheiden studeerkamers van lief hebbers en kenners van de tekenkunst. Hiervoor in de plaats is het kleinere, ver zorgde fotoboek gekomen, dat in iedere boekenkast kan worden ondergebracht. Wij hopen, dat het in deze vorm ook meer ter hand genomen zal worden dan zijn in drukwekkende voorgangers, die thans een vergeten bestaan leiden in de groot-folio- kasten van de bibliotheken". Niet alleen schrijver dezes schijnt tegenwoordig meer te zien in prententieloze foto's boven fac similes. De keuze werd gedaan door prof. Van Regteren Altena en mag gelden als een persoonlijke keuze van de vroegere direc teur van het Rijksprentenkabinet. In zijn inleiding schrijft Van Regteren Altena over de geschiedenis van de collectie, over het tekenen en over de verschillende tekentech nieken. Bij zijn inleiding zijn de nummers vermeld van de reprodukties, die zijn in leiding kunnen illustreren en levend ma ken. Het plaatjes kijken wordt ook door die inleiding boeiender. Prof. Van Regte ren Altena werkte sinds 1948 samen met mej. I. C. J. Frerichs. Aan haar werden danook de teksten voor de catalogus toever trouwd. Waar deze teksten in het vlak der kunsthistorie liggen en mej. Frerichs de kunstbeschouwing meed zullen zij voorna melijk interessant zijn voor de specialis ten onder de liefhebbers en voor de ken ners. Toch ontmoette ik aardige wetens waardigheden voor een breder, minder ge specialiseerd publiek. Als voorbeeld daar van noem ik het verhaal over de grote Franse schilder Ingres, die door de val van Napoleon en bepaalde gevolgen daar van zo in financiële moeilijkheden was ge raakt, dat hij gedwongen werd in zijn on derhoud te voorzien met het tekenen van portretjes, die door hun geringe kosten en daarvoor verlange kortere tijd van po seren zeer gezien en gevraagd werden bij en door gedistingeerde reizigers, waaronder vooral Engelsen, die langs Rome kwamen, waar Ingres zich toen bevond. Praag, maar nu het Tsjechische regiem gereorganiseerd wordt, hbpen zij het bes te voor de toekomst NOG ALTIJD BESCHOUWT het Hon gaarse volk zich verre verheven boven al le Slaven. Hun culturele betekenis schrij ven zij toe aan de invloed van het westen. Na de revolutie in 1956 is er een jonge generatie van schrijvers op komst die niets met het verleden te maken wil heb ben, niets met de politiek of de revolutie, en die weer van voren wil beginnen. Zij bewonderen weliswaar de oudere schrij vers als Tibor Dery, L. Nagy en G. Hay, die het slachtoffer werden van de Stali nistische politiek. Maar toch, de jongeren willen zich van elk soort politiek distan- ciëren. Zij hebben de raadsels van het individu en van de persoonlijkheid weer ontdekt en beschrijven deze in hun meestal zeer korte romans met verbluffende nuch terheid, hardheid en meedogenloosheid. Alleen het cynisme van de westerse jon ge schrijvers ontbreekt nog, maar men vindt bij hen geen spoor meer van de tra ditionele Hongaarse cliché's, zoals poezta, zigeuners en paprika. Zij willen niet als een romantisch steppenvolk worden be schouwd. maar als een deel van Europa dat zijn hoogste toppen te danken heeft aan de westerse beschaving. Meer dan alle an dere volken achter 't IJzeren Gordijn wil len de Hongaren de jongste litteratuur uit Amerika, Engeland, Frankrijk, Duits land, Italië en Oostenrijk leren kennen. En juist door het lange gedwongen isolement is dit verlangen nog sterker geworden. ook verkrijgbaar in tabletten en cachets. Bij uw apotheker of drogist. Ondanks de onverflauwde belangstelling voor het toneelspel „De opvolger" wordt dit stuk op 1 februari door „Ensemble" van het repertoire afgevoerd omdat de hoofdrolspeler, Ko van Dijk, op die datum overgaat naar „De Haagsche Comedie" om in „Othello" van Shakespeare te spelen. Ko van Dijk heeft zich bereid verklaard, nog aan een extra voorstelling van „De op volger" mede te werken. Deze wordt op 15 februari in de stadsschouwburg te Tilburg gehouden. In het theater „Edouard VII" in Pa rijs is de officiële première gegeven van het toneelstuk van Francoise Sagan „Bonheur, impair et passé". Een van de hoofdrollen in het stuk wordt vertolkt door Juliette Gréco, die wij hier met Frangoise Sagan in gesprek zien even voor de première. HET VIJFDE CONCERT in de dins dagserie van het Noordhollands Philhar- monisch Orkest stond onder leiding van de gastdirigent Peter Paul Fuchs. Deze is Oostenrijker van geboorte en sinds 1938 in Amerika werkzaam, waar hij o.m. gedurende tien jaar dirigent van de Me tropolitan Opera in New-York geweest is. Hij introduceerde op dit programma een werk van de Amerikaanse componist Ro ger Sessions (geb. 1896), een orkestsuite uit het ballet The Black Maskers, een stuk muziek dat, naar me leek, als uitgangs punt voor de dans zeker kwaliteiten heeft, maar in de concertzaal enigszins vlak aandeed. HET IS ALLES vakkundig gemaakt, in een gematigd moderne klank die thans min of meer internationaal gangbaar is en geen problemen stelt. De eindindruk van de met vaart en vaardigheid geschre ven partituur was neutraal, als een soort nul-uitkomst van alle (volgens de toelich ting) opgeroepen emoties. Maar het was in ieder geval belangwekkend eens iets te horen van het „serieuze" componeren uit een land dat met zijn songs en mu sicals de wereld veroverd heeft. OOK FUCHS bleek trouwens op zijn ge bied een Vakman. Uiterlijk was zijn di rectie sober, maar ze was bijzonder effi ciënt. Het was duidelijk merkbaar dat het orkest met plezier onder zijn precieuze, trefzekere leiding musiceerde. Men hoor de als opening de ouverture „La Gazza Ladra" van Rossini, ritmisch tot in de speelse banaliteit. Ook de uitvoering van het symfonisch gedicht „Les Préludes' van Liszt zat haarscherp in elkaar. Het was terecht dat men het geïnspireerde stuk weer eens uit de oude doos gehaald heeft, waar het te lang in is opgeborgen gebleven. Wij zijnnu ver genoeg in de twintigste eeuw om door de bombast van de negentiende heen te horen. Liszt was misschien niet altijd kieskeurig in zijn middelen, maar iets te zeggen had hij wel. SOLISTE was de Joegoslavische pianis te Branka Musulin in het Tweede Piano concert van Chopin. Zij toonde zich een dichteres aan de piano die met zeer ge> nuanceerd toucher de melodieënrijkdom van dit concert overbracht en een fijn oor had voor de subtiele figuren en pas sages die als een net van tranen om de lyriek hangen. Men zou, op de hoogte punten, een gebrek aan fysieke kracht kunnen opmerken. Mij heeft het niet ge stoord, het leek me dat de pianiste van de nood een deugd gemaakt had en dat haar voordracht daardoor juist een ac cent van weerloosheid kreeg tegenover de belagende orkestpartij, een verhouding die expressief te noemen is in het raam van deze teergevoelige muziek. Temeer waar het orkest de soliste nergens over stemde en aan haar spel een gave ach tergrond gaf. Sas Bunge AMSTERDAM (ANP) De kunstschil der Chris Beekman is maandagavond in een ziekenhuis te Hooglaren op 76-jarige leeftijd overleden. Hij begon als schilder in de stijl van de Haagse School. Later ver wisselde hij de donkere kleuren voor een helder palet. Vele van zijn werken zijn in bezit van het Kröller-Müller museum, het Stedelijk museum in Amsterdam en het Haagse Ge meentemuseum. Zijn stoffelijk overschot wordt vrijdag 12 uur op Westerveld gecremeerd. NEW YORK (AP) De Zwitserse beeld houwer-schilder Alberto Giacometti heeft dinsdag met zijn grote olieverfschilderij „Groot naakt, 1962" de hoofdprijs van 10.000 dollar in het internationale Guggen- heimconcours gewonnen. Giacometti's naakt is geschilderd op een 1.80 m. hoog, smal doek in zwarten en grij zen tegen een effen achtergrond. Het is een van de weinige ingezonden doeken waarop een menselijke figuur staat afgebeeld. Van de 78 uitgenodigde schilders uit 24 landen zond de meerderheid atastract- expressionistische werken in, terwijl som migen het in geometrische figuren gezocht hadden. In de VARA-rubriek „Achter het nieuws" herinnerden reportages over de opleiding van de Oostduitse Vopo's en over Cuba ons eraan, dat men in een politiestaat meer dan genoeg doctrine en leuzen, maar niet altijd genoeg brood te slikken krijgt. Een dodelijk ongeluk op de „onbewaakte" aan het Manpad in Heemstede gaf de redaktie van deze rubriek terecht aanleiding het be lang van de alarmerende reportage over de onbeveiligde spoorwegovergangen, die zij vorige week uitzond, te onderstrepen. Wellicht onder de indruk van de enorme produktie van Richard Rodgers, bracht re gisseur Dick Harris zoveel vocale num mers van deze musical-componist samen, dat in het halfuur, dat hij voor dit pro gramma toebedeeld kreeg, niet veel meer overbleef voor het balletgroepje, dat aan deze lichtvoetige serie wat dynamiek moet geven. Goedkoop als de Nederlandse titel („Geld en roeping") was de film uit de Dick Powell-serie, waarin producer Po well tegelijkertijd de wat verjaarde char meur en de slimme advocaat uithing, die gewetensvol streed om het auteursrecht van een striptease-nummer. Deze terwille van het Amerikaanse pu bliek niet te „luchtig" gemaakte rolprent leverde wel enig contrast op met de daar opvolgende uitzending, waarin onder lei ding van Jaap Buys Jr. het onderwerp sex uele voorlichting behandeld werd. De in houd van dit programma, waarin een ge- sprekleidster van de N.V.S.H. en een psy chologe van de Mater Amabilis-scholen op traden, moest het doen en deed zulks, ge lukkig ook. Vooral het pleidooi, dat de laatste, mevrouw Dreese-Koenders, hield voor een wat natuurlijker voorlichting, ge vrijwaard van dokters- en geestelij kentaal, maakte daarbij indruk. Zo ook de me ning, dat ouders, die zich in deze wat zwak voelen, die voorlichting beter aan andere opvoeders kunnen laten. De sexuele op voeding, zonder welke al die voorlichting veelal zinloos is, wordt het onderwerp van het gesprek, dat Buys in de volgende af levering van dit programma leidt. Damshuizer De Week van de Fotografie gaat dit jaar in Haarlem van start. Zij wordt op 29 april a.s. in het Rembrandt Theater officieel ge opend in aanwezigheid van talrijke autori teiten. De Week zelf duurt van 2 tot en met 9 mei. Zij zal in Haarlem gemarkeerd wor den door verschillende manifestaties op 't gebied van de amateurfotografie, waar over wjj binnenkort nader hopen te be richten. Als onderwerp voor de nationale fotowedstrijd, die traditiegetrouw tjjdens de week van de fotografie begint zal dit jaar waarschijnlijk „de krant" fungeren, HET WERK, dat de Indische schilder Sushil Mazumdar tot 22 januari in de kunst zaal Barteljoris exposeert, is grotendeels ontstaan in de twee laatste jaren. Deze in 1933 geboren schilder studeerde in Calcut ta aan het Government College of Art Craft in de jaren 1950-'55. Hoe het onder wijs daar gericht is weet ik niet. We kun nen echter wel aannemen dat de ontwik keling van de beeldende kunsten in de zo wel genoemde „ontwikkelingsgebieden" een uiterst moeilijk vraagstuk is. Op het moment dat deze landen gekoloniseerd werden ontstond er veelal immers een breuk in de ontwikkeling der beeldende kunsten. Door teveel over te nemen van geldende Westerse tendensen verliest de kunstenaar het contact met zijn landgenoten en mo gelijk alras zijn eigenheid. Welwillende opvoeders in de beeldende kunst uit de koloniale tijd brengen de jonge kunstenaars vaak niet verder dan tot een uitingsvorm die hinderlijk kan herinneren aap, die tijd. SUSHIL MAZUMDAR zoekt zowel steun in een oude traditie als in contacten met geldende Westerse kunst en beperkt zich tot onderwerpen, die van alle tijden zou den kunnen zijn, zoekt uitdrukking te ge ven aan algemeen geldende menselijke gevoelens. Dat er in zijn land honger heerst, dat er in zijn land grote fabrie ken gebouwd worden, dat in zijn land met Chinezen gevochten moest worden, dat daar onderlinge onenigheid tot felle uit barstingen heeft geleid, dat alles is aan zijn werk niet te zien. Hij woont en werkt thans in Parijs, vermeldt zijn levensbe richt in de catalogus. Maar evenzeer als de Japanner Foujita niet meer zonder Pa rijs te denken is, zozeer staat Sushil Ma zumdar nog buiten onze wereld, waar hij nog te kort in verkeert. En dat zullen wel de redenen zijn, waarom zijn werk niet zo sterk aanspreekt. Ik kan hem dat niet verwijten, omdat ik hem in een ontwikke ling zie, die zijn natuur nog niet teveel houvast kan bieden. Hij heeft recht op zijn eigen, mij soms wat te lieve dromen. BEPAALDE WERKEN staan voor mij naar de geest niet zover af van die der Prae-Raffaelieten. Daaraan zou wel eens een Engels-getinte opvoeding schuld kun nen zijn. Gezegd zij verder, dat Sushil Mazumdar het veelal mooi doet. Zijn tech niek is wel verfijnd. Als hij echter meent anders te zijn met zijn aquarelleer-tech- niek dan Westerse schilders, dan vergist hij zich, want ik ken er die bij een overigens andere vormgeving de wa terverf op dezelfde wijze toepassen (de jonge Pander van de Aquarellistenkring bij voorbeeld). Met hem kan ik het eens zijn dat de Engelsman, die hem vertelde, dat hij met een enkel werkstuk dicht in de buurt zat van De Toulouse Lautrec, weinig historisch geschoold moet zijn. Su shil Mazumdar kan deze invloed nooit ge zocht hebben, want Lautrec is immers tot zijn vormgeving geïnspireerd door een kunst, die minder ver van India ontstond dan Sushil Mazumdar nog van ons staat. Misschien denkt men over dit laatste an ders als men de koloniale tijd meege maakt heeft. Sushil Mazumdar moge nog jong zijn en opgevoed in een bevrijd In dia, hij vertoont toch alles van een over gangstijd. Zoals gezegd, dat is zijn schuld niet. BELGRADO (AP) Palmiro Togliatti, de leider van de Italiaanse communistische partij, is in Belgrado aangekomen voor een bezoek van zeven dagen en bespre kingen met president Tito. HILVERSUM I 402 m 7.00 KRO. 11.40 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture radio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Amusementsmu ziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Lichte klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de zieken (Om 9.35 Waterstanden). VPRO: 11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.15 Le ven op het land, gesprek. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week, praatjes en berichten. 13.00 Nieuws. 13.15 Promenade-orkest en zangsolisten: Opera-fragmenten. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte orkestmuziek en solis ten (gr.). 14.35 Ik wilde een blanke zijn, het levensverhaal van de kleurlinge Reba Lee. 15.40 Akkordeonorkest. 16.00 Bijbel overdenking. 16.30 Viool en piano: klas sieke muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.45 Metropole-orkest: lichte muziek. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht in strumentaal trio. 18.50 Sociaal perspektief. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Mannenkoor met orgelbegeleiding: Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammo foonmuziek. 20.10 De jeugd op eigen wie ken, hoorspel. 20.40 Samen uit Samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerk orgelconcert: klassieke en moderne mu ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Boekbespreking. 23 00 Radio- philharmonisch orkest en groot omroep koor: Moderne gewijde muziek. 23.30 En kele aspecten van een experimentele ro man in Vlaanderen, lezing. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groente man. 9.15 Kamermuziek (gr.). 9.40 Mor genwijding. 10.00 Lichte grammofoonmu ziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huis houdelijke zaken, praatje. 11.15 Parels der muziek in mozaiek, een gevarieerd mu ziekprogramma. 12.00 Licht ensemble. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Orgelspel: lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Militair orkest. 14.00 Cello en piano: moderne en klassieke muziek. 14.30 Wiener Blut, operette (gr. verkor te uitvoering). 15.00 Gehoord, gezien, ge lezen, het veertiendaags kunstsymposion. 15.30 Pianorecital: Klassieke en moderne muziek. 16.00 Van vier tot vijf, een radio programma in een Notedop. 17.00 Voor da jeugd. 17.55 Gesproken brief. 18.00 Nieuws. 18.15 Europese kampioenschappen kunst rijden op de schaats te Grenoble. 18.20 Uitzending van de Christelijk-Historische Unie: Politoeren. Nieuws en commentaar van de Christelijk Historische Unie. 18.30 Dansorkest en zangsolisten. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 L'Allegro, il pen- siero ed il moderato, oratorium. (I). 21.20 Voordracht. 21.35 L'Allegro, il pensiero ed il moderato, .oratorium (D1.2). 22.30 Nws. en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 L'Allegro, il pensiero ed il moderato, ora torium (D1.3). 23.30 Licht orkest. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Interludium. 12.15 Lichte muziek 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 16.55 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinde ren. 17.50 Zuidamerikaanse muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar- desportberichten. 18.30 Moderne muziek. 19.00 Nieuws. 19 40 Pianospel. 19.50 Vrij» politieke tribune. 20.00 Klassieke en mo derne muziek. 21.20 Klassieke muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Volksmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel Cantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. VPRO: 17.10-17.45 V. de nderer. 19.30 Onder vuur: vragenbe- antwoording. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Medische ru briek. 20.55 A Valparaiso, documentaire film. 21.25 Balladen en rondelen van de moderne middeleeuwen. 22.00 Welkom in het leven lieve kleine, film. NTS: 22.35- 22.40 Journaal. VOOR DONDERDAG VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Billy Fury en de Tornados. NTS: 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit. 21.15 De Speelmakkers, TV-spel. 22.05 Twaalf vlaggen in het Zuidpoolgebied, do cumentaire. NTS: 22.55-23.00 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 15