DS. MARTIN LUTHER KING Het grote struikelblok voor de negers op hun weg naar vrijheid is de gematigde blanke die meer ver knocht is aan de orde dan aan rechtvaardigheid. ZATERDAG 18 JANUARI 1964 PAGINA DRIE BEDOLVEN NOOIT VRIJWILLIG EMMER IS VOL ZIEL MISVORMEN NIET EXTREEM LIEFDE Brief uit gevangenis „Ik ben hier, omdat ik hier enkele fundamentele organisatorische banden heb. Bovendien ben ik in Birmingham, omdat hier onrecht geschiedt. Ik kan niet werkeloos in Atlanta zitten en mij niet bezorgd maken over wat er in Birmingham gebeurt. Onrecht op één plaats is een bedreiging voor het recht overal elders. We zitten gevangen in een onontkoombaar net van wederzijdse beïnvloeding dat geknoopt is tot één enkel kleed van het lot. Wat één mens direct treft, treft allen indirect". Ds. King vervolgt dan: „U betreurt de demonstraties die op dit ogenblik in Birmingham plaats vinden. Maar ik vind het jammer dat uw verklaring niet een even grote bezorgdheid uitsprak over de toestanden die tot de demonstraties geleid hebben". Hij wist erop dat iedere geweldloze actie vier fundamentele fasen heeft. Er moeten feiten- worden verzameld om te kunnen vaststellen of er onrechtvaar digheden begaan worden. Dan moet men gaan onderhandelen. Daarna komt het moment van de zelfloutering en dan is de tijd voor de directe actie aange broken. „In Birmingham zijn we door al deze fasen heengegaan. Niemand kan ont kennen dat deze gemeenschap onder rassen'onrecht bedolven is". Dan volgt een opsomming van de ontstellende feiten. „De bordjes bleven", aldus de brief, „ondanks alle afspraken en beloften. Er was voor de negers geen alternatief. Slechts de directe, geweldloze actie bleef over. Wij stelden onszelf herhaal delijk de vraag: ben je in staat klappen te krijgen zonder terug te slaan? Ben je in staat de beproevingen van de ge vangenis te doorstaan?" Met die actie wilden wij spanning creëren, aldus ds. King, een construc tieve, geweldloze spanning. Daardoor zal de mens zich kunnen verheffen „uit de donkere diepten van vooroordeel en rassenhaat naar de majestueuze hoog ten van begrip 'en broederschap." Zulk een spanning voert onvermijdelijk tot onderhandelen. Dat is ons doel, aldus de brief. Het verwijt dat de actie „voorbarig" is geweest, wijst ds. King af. „Waarde vrienden, ik moet u zeggen dat we op het gebied van gelijke rech ten nooit iets gewonnen hebben zonder vastbesloten wettelijke en geweldloze druk. De geschiedenis is het lange en tragische verhaal van het feit dat be voorrechte groepen zelden hun voor rechten vrijwillig opgeven." „Wij weten door pijnlijke ervaring dat de vrijheid nooit vrijwillig door de onderdrukker wordt geschonken; ze moet door de onderdrukten opgeëist worden. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegedaan aan een directe actie die „precies op tijd" was, volgens het sche ma van hen die niet zo erg onder de ziekte van de rassenscheiding hebben geleden. Al jaren hoor ik het woord „wacht!" Het klinkt iedere neger af schuwelijk bekend in de oren. Dit „wacht" heeft bijna altijd de betekenis gehad van „nooit." „We hebben meer dan 340 jaar ge wacht op onze grondwettige en door God gegeven rechten. De volken van Azië en Afrika gaan met de vaart van een raket af op het doel van politieke onafhankelijkheid en wij kruipen nog voort met de snelheid van een paard en wagen naar het verwerven van een kop koffie in een cafetaria. Ik vermoed dat het voor hen die nooit de stekende pijlen van de rassenschei ding gevoeld hebben makkelijk is om te zeggen „wacht". Maar wanneer je kwaadaardige me nigten naar willekeur je vaders en moeders hebt zien lynchen en uit een gril je zusters en broers hebt zien ver drinken; wanneer je gezien hebt dat met haat vervulde politie-agenten ongestraft je zwarte broeders en zusters uitvloeken, schoppen, bruut behandelen en zelfs doden; wanneer je ziet dat de grote meer derheid van je twintig miljoen neger broeders gesmoord wordt in een lucht dichte kooi van armoede temidden van een maatschappij vol overvloed; wanneer je plotseling merkt dat je stottert en stamelt als je aan je zes jarige dochter probeert uit te leggen waarom zij niet naar het lunapark kan gaan dat zojuist op de televisie is ge adverteerd en de tranen in haar ogen ziet opwellen wanneer haar verteld wordt dat de plezierstad niet toegan kelijk is voor niet-blanke kinderen en ziet hoe de neerdrukkende wolken van minderwaardigheid zich beginnen te vormen aan haar geestelijke hemel en ziet hoe ze begint haar kleine persoon lijkheid te misvormen door onbewust een gevoel van bitterheid tegen blan ken te ontwikkelen; wanneer je een antwoord moet verzinnen, omdat je vijfjarige zoon diep verdrietig vraagt: „Papa, waarom behandelen blanken negers zo - gemeen?"; wanneer je een rit door het land maakt en merkt dat het nodig is dat je iedere nacht weer ongemakkelijk in een hoek van je auto slaapt, omdat geen motel je wil toelaten; wanneer je dag-in dag-uit vernederd wordt door de krenkende bordjes met „blanken" en „negers"; wanneer je roepnaam „nigger" wordt en je tweede naam „boy" (hoe oud je ook bent) en je familienaam „John"; wanneer je vrouw en je moeder nooit behoorlijk „mevrouw" genoemd wor den; Ds Martin Luther King is de lei der van de geweldloze acties die de negers in de Verenigde Staten voe ren om in hun vaderland een eind te maken aan de rassendiscriminatie. Hij heeft herhaaldelijk in de gevan genis gezeten. Midden april vorig jaar werd hij, met vele van zijn broeders, zonder enige vorm van proces opgesloten in de stadsgevan genis van Birmingham (Alabama) Een groep van acht blanke gods dienstige leiders, gematigde mannen, uit die staat richtte zich toen tot hem in een openbare verklaring. Daarin keuren zij de geweldloze ac ties af. Zij noemen die „onverstandig en voorbarig". Zij zeggen dat niet de straat, maar de rechtzaal de plaats is waar burgers moeten proberen recht te krijgen. Ds King heeft hier op geantwoord. Dat antwoord is een geloofsbelijdenis. De hoofdpunten van deze brief vindt u hiernaast. Ze ven organisaties gaven hem in het Nederlands uit. Men kan hem voor 50 cent bestellen bij het Quakercen trum, Vossiusstraat 20, Amsterdam (giro 313040). wanneer je dag en nacht achtervolgd wordt door het feit dat je een neger bent „Er komt een tijd dat de emmer van de lijdzaamheid overloopt en dat men sen niet langer bereid zijn in een af grond van onrecht te worden onderge dompeld waar ze de grauwheid van de verterende wanhoop ervaren. Ik hoop, heren, dat u ons gewettigde en onver mijdelijke ongeduld kunt begrijpen." Men kan terecht vragen, aldus King, hoe ik het overtreden van sommige wetten kan bepleiten en het gehoor zamen van andere wetten kan voor staan. „Het antwoord is te vinden in het feit, dat er twee soorten wetten zijn: er zijn rechtvaardige wetten en er zijn onrechtvaardige wetten. Ik zal de eerste zijn die er voor is recht vaardige wetten te gehoorzamen. Men heeft niet alleen wettelijk, maar ook moreel de verplichting rechtvaardige wetten te gehoorzamen. Daarentegen heeft men de morele verplichting onge hoorzaam te zijn aan onrechtvaardige wetten. Ik ben het met Augustinus eens dat „een onrechtvaardige wet helemaal geen wet is". Hij vervolgt dan: „een rechtvaar dige wet is een door mensen gemaak te wet die overeenkomt met de mo rele wet of de wet van God. Een on rechtvaardige wet is een wet die niet De grootste manifestatie die de negers en hun blanke medestanders ooit in de Verenigde Staten hebben gehouden tegen de rassendiscriminatie is de „mars naar Washington" geweest. Die werd vorig jaar op 28 augustus gehouden. Alles verliep in volmaakte rust en orde. Hoogtepunt was ongetwijfeld de massale bijeenkomst vóór de hal waar het standbeeld van Abraham Lincoln troont, de Amerikaanse president die in 1863 een einde maakte aan de slavernij van de negers in zijn land. De demonstratie had tot doel op vreedzame wijze aan te dringen op een snelle aanneming door het Congres van Kennedy's wetsontwerp op de burgerrechten. van zijn afschuwelijke vervreemding, zijn vreselijke zondigheid? Dus kan ik mensen aanzetten om de beslissing van het Hooggerechts hof in 1954 te gehoorzamen, omdat die moreel goed is en ik kan hen aanzette, om rassenscheidinsvoor- schriften niet op te volgen, omdat ze moreel verkeerd zijn." Laten we de zaak concreter stellen, aldus gaat King door. „Een onrecht vaardige wet is een wet die een meer derheid oplegt aan een minderheid, maar die niet bindend is voor haarzelf. Dit is het wettig maken van het ver schil. Aan de andere kant is een rechtvaardige wet een wet die een meerderheid een minderheid dwingt Op te volgen en die ze bereid is ook Die laatste groep „bestaat uit men sen die het geloof in Amerika verloren hebben, die het christendom volkomen verworpen hebben en die tot de conclu sie gekomen zijn dat de blanke een on geneeslijke „duivel" is." „Ik ben God dankbaar dat door de negerkerk de dimensie van de geweld loosheid aan de strijd is toegevoegd. Als deze levensbeschouwing niet naar voren was gekomen zouden er naar mijn overtuiging nu reeds in vele stra ten in het Zuiden stromen bloed vloeien." Hij dankte vervolgens enkele „van onze blanke broeders" die de strijd van hem. en de zijnen steunen. „Hun aantal is nog maar al te gering, maar hun kwaliteit i^ groot." Ds. King steekt niet onder stoelen of banken „ernstig teleurgesteld" te zijn in de blanke kerk en zijn leiders, de priesters, predikanten en rabbies. Som mige hunner waren uitgesproken tegen standers en verspreidden over de ac ties valse berichten. Al te veel anderen verkozen voorzichtigheid boven moed. Zij „hebben zich stil gehouden achter de verdovende veiligheid van glas-in- lood ramen." in harmonie is met de morele wet. Om het met de woorden van Thomas van Aquino te zeggen, een onrecht vaardige wet is een menselijke wet die niet geworteld is in de eeuwige wet en de natuurwet. Iedere wet die de menselijke persoonlijkheid verheft is rechtvaardig. Iedere wet die de menselijke persoonlijkheid vernedert, is onrechtvaardig. Alle rassenscheidingsreglementen zijn onrechtvaardig, omdat rassen scheiding de ziel misvormt en de per soonlijkheid schaadt. Ze geeft hem die scheidt een vals meerwaardig- heidsgevoel en hem die gescheiden wordt en vals minderwaardigheidsge voel. Om de woorden van de grote Jood se filisoof Martin Buber te gebruiken: „rassenscheiding stelt een ik-het ver houding in de plaats van de ik-gij verhouding en verlaagt tenslotte per sonen tot het niveau van dingen." Dus is rassenscheiding niet alleen ongezond, maar ze is moreel ver keerd en zondig. Paul Tillich heeft gezegd dat zonde scheiding is. Is rassenscheiding niet een existentiële uitdrukking van de tragische schei ding van de mens, een uitdrukking zelf op te volgen. Dit is het wettigen van de gelijkheid. Een onrecht vaardige wet is een wet die aan een minderheid wordt opgelegd, terwijl de minderheid geen deel had aan het ma ken en opleggen van de wet, omdat ze niet onbelemmerd het recht had te stemmen. Wie kan zeggen dat de wetgevende macht van Alabama, die de rassen- scheidingswetten opgesteld heeft, op de mocratische wijze verkozen was? Overal in de staat Alabama zijn al lerlei soorten stiekeme methoden om te beletten dat negers geregistreerde kiezers worden. Er zijn provincies waar geen enkele neger als kiezer geregis treerd staat, ondanks het feit dat de negers er de meerderheid van de be volking vormen. Kan ooit enige wet die in zo'n staat wordt aangenomen als de mocratisch beschouwd worden?" King wijst er vervolgens op dat er voorbeelden te over zijn van wetten die oppervlakkig beschouwd recht vaardig zijn, maar die onrechtvaardig worden toegepast. Hij geeft enkele van die voorbeelden. „Iemand die een on rechtvaardige wet overtreedt moet het openlijk doen, liefdevol en met be reidheid de straf te accepteren." Hij wijst erop dat de Bijbel vele voor beelden geeft van sublieme burgerlijke ongehoorzaamheid. Ook de eerste chris tenen pasten dit toe, en Socrates. „We mogen nooit vergeten dat alles wat Hitler deed „wettig" was en alles wat de Hongaarse vrijheidsstrijders in Hongarije deden „onwettig". King ontkent dat zijn actie extreem is. Hij zegt in te staan tussen twee stromingen onder de negers in zijn land, de berustende en de hatende, de teleurgestelde. „Diep teleurgesteld heb ik geweend over de laksheid van de kerk. Maar wees ervan overtuigd dat mijn tranen van liefde waren. Ja, ik houd van de kerk; ik houd van haar heilige muren. Hoe zou ik anders kunnen? Ja, ik zie de kerk als het lichaam van Christus. Maar, o! wat hebben wij dat lichaam geschonden door sociale nalatigheid en angst nonconformistisch te zijn." Ds. King spreekt als zijn overtuiging uit dat de negers in de Verenigde Sta ten hun strijd zullen winnen, „omdat het doel van Amerika de vrijheid is". „Ik wilde dat u de negers die deel namen aan de zitdemonstraties en de andere manifestaties in Birmingham om hun buitengewoon grote moed, hun be reidheid om te lijden en hun verbazen de zelfbeheersing temidden van de meest onmenselijke provocaties geprezen had. Eens zal het Zuiden zijn ware helden erkennen. Het zullen de James Mere dith's zijn, die moedig en met een gran dioze doelgerichtheid aan jouwende vij andige menigten en aan de martelen de eenzaamheid die het leven van de pionier kenmerkt het hoofd bieden. Het zullen oude, afgeleefde negervrou wen zijn, gesymboliseerd in een 72-j.a- rige vrouw uit Montgomery, Alabama, die opstond uit een gevoel van eigen waarde en met haar volk besloot niet in bussen waarin rassenscheiding werd toegepast te rijden, en die iemand die haar vroeg naar haar vermoeidheid grammaticaal fout maar heel diepzin nig ten antwoord gaf; „mijn voeten is vermoeid, maar mijn ziel is uitgerust". Het zullen de jeugdige middelbare scholieren en studenten zijn, jonge pre dikanten en een massa ouderen, die moedig en geweldloos aan zitdemonstra ties in cafetaria's meedoen en bereid willig. terwille van hun geweten, de ge vangenis ingaan. Eens zal het Zuiden weten, dat toen deze onterfde kinderen Gods gingen zit ten in cafetaria's ze in feite stonden voor het beste in de droom van alle Amerikanen en de heiligste waarden in ons Joods-Christelijk erfdeel, en zo ons hele volk terugvoerden tot de grote bronnen van de democratie, die door de stichters van ons land in de formu leringen van de Constitutie en de Onaf hankelijkheidsverklaring diep gegrift zijn." King eindigt z'n indrukwekkende getui genis met de bede dat „de donkere wolken van het rassenvooroordeel spoe dig weg zullen drijven en dat de dich te mist van het misverstand op mag trekken boven onze van angst vervul de gemeenschap."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 13