tv
IN DE KOMENDE WEEK
Tlieime
UITGAVEN
ZATERDAG 18 JANUARI 1964 Erbij PAGINA VIER
Goochelen
Beer op sokken
Toekomst documentaire
Beatles in de film
Expeditie
Anna Karenina
De illusionist
Muzikale comedie
Vrijdagavond kunnen we genieten van
de spanning die Leo de Hartog weet te
leggen in zijn stuk „De illusionist"
V.l.n.r. Cor van Rijn, Jan Lemaire Sr
en Coba Keiling.
gelijkingsstof, want beide series (van
Willy Walden en Johan Kaart) komen
uit Engeland. De regie is in handen
van niemand minder dan Willy van
Hemert. Medewerkenden zijn Mimi
Boesnach ook al voor de tweede
keer deze week Bert v. d. Linden,
Robert Sobels, Ab Hofstee en Fred
Wiegman.
De aovnd wordt besloten met een
reportage van de interland volleybal
wedstrijd tussen Nederland en Italië,
die in Brussel wordt gespeeld en die
van uitermate veel belang voor beide
partijen is, omdat de winnaar gerechtigd
is deel te nemen aan de Olympische
Spelen in Tokio. Frans van Dusschotèn
zal dus ongetwijfeld een spannende
strijd commentariëren.
de uitzending voor politieke partijen,
waarin deze keer de V.V.D. aan het
woord komt.
Daarna een kort filmpje, dat als
(vreemde) titel draagt „Wie kan het
langst". En dat is dan „op één been
staan".
„Gevaarlijk bezoek" is de titel van
het volgende voorfilmpje, een kort
detectivefilmpje, waarin de politie nu
eens niet een bende misdadigers in
bedwang houdt, maar omgekeerd, een
dame de politie onder druk zet en wel,
omdat ze haar man wil wreken. Ze
schijnt dingen te weten, die niemand
graag openbaar wil zien.
De hoofdfilm van de avond is een
oude bekende „Anna Karenina". Julien
Duvivier verfilmde het bekende ver
haal van de grote Russische schrijver
Leo Tolstoi. Het verhaal van de beeld
schone jonge vrouw, die echtbreuk
pleegt en daarvan de gevolgen moet
dragen. Een prachtig geschreven, ont
roerend verhaal, dat bijzonder preg
nante karaktertekeningen heeft en dat
een indringend beeld geeft van het
gewetensconflict van een jonge vrouw.
Julien Duvivier van wie de kenners
vele meesterwerken uit het hoofd kun
nen opnoemen nam voor de hoofd
rollen de beeldschone Engelse actrice
Vivian Leigh en Ralph Richardson.
DINSDAG. In de schooluitzending een
TV-les over het verkeer, waarin de
kinderen wordt geleerd ook rekening
te houden met anderen. Een schoolklas
buigt zich aan de hand van werkelijke
voorbeelden over verkeerssituaties. Het
is •duidelijk, dat zo'n les eigenlijk voor
iedereen bestemd zou moeten zijn.
Om half acht beantwoorden mgr. P.
Nierman en mgr. W. Beckers vragen
over het concilie.
Na het journaal Brandpunt en dan
de Rens van Dordt-show. Voor de
tweede keer in dit seizoen deze ge
routineerde vakman met zijn gemoede
lijke manier van „even aankomen"
op het scherm. Rens van Dordt heeft
in het verleden ondervonden, dat juist
voor de TV overdaad schaadt. Hij is
nu zuiniger op zijn talent, met als
gevolg, dat zijn programmaatje geen
uitschieter is, maar toch ook beslist
niet in het negatieve uit de toon valt.
En dat is heel wat waard tegenwoordig.
Behalve Rens zelf werkt uiteraard
goochelaar Fred Kaps mee. Verder zijn
te zien Maya Bouman, Nannie Boda,
Rob Milton en Cas Oosthoek.
Een interessante uitzending kan de
documentaire opleveren, die Henk Neu-
man bewerkte over het leven van de
Italiaanse oliekoning Enrico Mattei.
Hij was de bouwer van geweldige olie
projecten en tijdens zijn leven-reeds-
.een legendarische figuur. Niet lang
geleden kwam hij onder nogal ver
dachte omstandigheden bij een vlieg
ramp om het leven.
Een spannende zeg maar gerust
super-spannende Hitchcock voor het
slapen gaan. James Mason speelt de
hoofdrol in de een uur durende af
levering uit de producties van de
master of suspense: „Moord per band
recorder".
WOENSDAG. Top of flop deze
keer weer met tieners komt uit
Zwolle, waar de jongelui ook van de
tienermuziek van Herman Stok houden.
Na het journaal, Achter het nieuws
en om kwart voor negen het eerste
TV-spel van de week, nl. „Beer op
sokken", een één-acter van Feydeau,
geregisseerd door de jonge V.A.R.A.-
regisseur Lou Steenbergen. Niet léng
geleden zagen we het eerste produkt
Donderdagavond Thera Verheugen en
Joop van der Donk in het televisiespel
„De buurman".
„OP EN OM ORANJE'S TROON"
door J. J. Bouman, Uitgave Europese
Bibliotheek, 's Gravenzande.
Ruim 300 bladzijden over twee eeu
wen Vorstenhuis doet enigszins over
vloedig aan in een tijd, die zich ken
merkt door afrekening met verouderde
en onwerkelijke sentimentaliteiten met
betrekking tot de vaderlandse geschiede
nis zowel als de wereldhistorie. Toch
kan het boek zijn lezerskring wellicht
nog vinden, omdat het zich begeeft
in nagenoeg onbekende details en de le
vens van nagenoeg onbekende leden van
de Oranjestam. Bovendien is het geluk
kig in sobere, eenvoudige bewoordin
gen gehouden, zodat de ontroerende ex
clamaties en liefdesuitingen uit vroe
gere oranje-biografieën schitterend af
wezig zijn. Inplaats daarvan zijn feiten,
maar dan ook weinig meer dan feiten
opgesomd, die een stuk vaderlandse ge
schiedenis weergeven in de oranjespie-
gel. Die spiegel is niet altijd sociaal
zuiver, zodat de grootste beroeringen
van deze twee eeuwen er slechts zwak
in uitkomen, maar de rol van Oranje
in de bouw van het Nederlandse konink
rijk wordt er in ieder geval duidelijk
door omlijnd, zij het uit een ander mid
delpunt dan het zuiver geschiedkundig
noodzakelijk zou zijn om een werke
lijk modern en nuttig stuk Nederlands
nationaal leven te beschrijven.
LUISTERRIJK. Dat is de kwalifica
tie die de langspeelplaat „Sinatra's Si
natra" krijgt. Het is een collectie van
Frank Sinatra's meest favoriete songs,
gearrangeerd en begeleid door Nelson
Riddle (en zijn orkest). Deze nieuwe
plaat is de tiende l.p. die hij voor Re
prise maakte. Enkele songs: Young at
heart, Nancy, All the way, Pocketful of
miracles, Call me irresponsible, I've
got you under my skin, Of the morning.
(Reprise MGRR 1010).
BIJ DE AAN HET EIND van het vo
rig jaar gehouden populariteitsverkie-
zingen kwam Cliff Richard in Neder
land als eerste (vocale) buitenlandse
artiest uit de bus. Zijn vaste begelei
ders The Shadows als eerste buiten
landse instrumentale groep. In" Enge
land werden zij na The Beatles respec
tievelijk twee en drie. Gerekend over
34 landen werd Cliff kampioen! The
Shadows kwamen op de derde (wereld)
plaats, De laatste uitgaven van Cliff
Richard en The Shadows: Don't talk to
him, Say you're mine. (Columbia 45
CH 3040). Van Cliff, begeleid door de
Norrie Paramor Orchestra kwam de
e.p. „Love songs" uit met: I'm in the
mood for love, Secret love, Love let
ters, I only have eyes for you. (Co
lumbia SEG 8272).
EEN MEESLEPEND melodietje om
het liefdesverdriet beter te laten uitko
men, een droevige tekst en „There I'
ve said it again". Ik heb gezegd, wat
valt er nu nog niet meer zeggen, niet
waar Bobby Vinton? Keerzijde van dit
toch wel aardige plaatje: A girl with
the bow in her hair. (Columbia 45 CH
3047).
DE AMERIKANEN zien blijkbaar
wat in Little Stevie Wonder. Hij werd
voor zijn „veelzijdig talent" onderschei
den. Zijn muzikale prestaties: wat ge
schreeuw, ge-la-la-la, een praatje en
dat alles met een rommelige instrumen
tale achtergrond. Zijn laatste plaatje:
Workout Stevie. workout: Monkey Talk.
(Motown GO 42.564).
EEN LEUK PLAATJE van Bobby
Rydell: The woodpecker song, met op
de keerzijde: Little queenie. Bobby wel
bekend door „Forget him" en zijn op
treden in de film „Bye bye birdie".
(Cameo-Parkway CP 28.398).
THE FIVE STRANGERS noemen ze
zich omdat ze door voortdurend verblijf
in het buitenland in eigen land (Neder
land. min of meer vreemdelingen
zijn. Het combo maakte een platende-
buut met „Surfin' strangers", keerzij
de: Home on the range. Wat wel Op
valt is dat dit soort combo's allemaal
„zo hetzelfde zijn". (Artone Dïl 25.196).
BIT COEN VAN ORSOUW hoort een
accordeon. En hierbij weer de Tip
toppers, zodat we samen de Tip-top
parade (deel 3) krijgen. Liedjes als:
Oh donna Clara, Eenzaam zonder jou,
Die laatste dag met jou. Zevenduizend
koeien. (Artone DR 25.300).
DE KLASSICUS ZEGT „nee"; de mo
dernist zegt „ja". Wij blijven liever in
het midden om geïnteresseerden hun
keus onbeïnvloed te laten bepalen. Het
gaat om de single waarop twee num
mers van de Franse langspeelplaat
„Jazz Sebastian Bach" door de Swingle
Singers: de fuga in d. kl. t. uit „Die
Kunst der Fuge", en de prélude in f.
gr. t. uit „Das Wohltemperierte Kla
vier". Technisch knap. (Philips JF
328.007).
CORRY BROKKEN is een ras-arties
te. Ook van Nederlandse liedjes, die
door de buitenlandse markt vaak in/de
verdrukking worden gebracht, weet ze
iets te maken. „Nu meer dan ooit" met
op de keerzijde „Tra-la-la-la-la" is een
van haar laatste nummers. (Philips JF
327.596)'.
EEN LANG-NIET-GEK plaatje van The
Sunbeams met „Washington Square"
en „Saturday night" (Philips JF
327.595). Rob de Nijs met The Lords
nog eens met „Ik" (Je) en „Zeg niet
nee". Aardig showwerk! (Decca AT
10.040).
VUURWERK HOUDEN WE het liefst
voor het slot: Johnny (Halliday) New
York met: I got a woman, Be bop a
lula. Maybelenne, Blueberry Hill, res
pectievelijk een twist-rock, slow-rock,
twist, en slow-rock. (Philips Medium
432.761 BE).
Henny Schoute
van Feydeau „Even in bad". Het bleek
een voor velen onverteerbaar verhaal
tje, alleen maar geschreven om wat
gewaagde scènetjes en woordspelinkjes
mogelijk te maken. Als dat „boulevard
toneel" is, mogen ze liever doodgewoon
zijstraattoneel brengen, schreef een
krant. Vanavond een meester, een
knecht, een minnares van de een en
een aanstaande schoonmoeder van de
ander. Op de boulevard paraderen Bob
Verstraete, Allard v. d. Scheer, Ina
van Faassen en Mimi Boesnach.
„Vreemdeling" is de titel van de
documentaire over buitenlandse ar
beidskrachten in ons land, die Pier
Tania maakte en die om vijf voor half
tien te zien is. Die buitenlandse arbeids
krachten sukkelen soms met grote aan
passingsproblemen. Hoe die op te los
sen? Hoe deze mensen te helpen? Zie
daar enkele vragen, die Tania stelt.
Hij is na zijn 85,schoon" opmer
kelijk rustig gebleven. Het wordt tijd,
dat er weer eens een goede documen
taire uit zijn vingers komt, want in
het verleden heeft hij bewezen zijn vak
te kennen.
Een aflevering van het Filmvenster
van Jan Blokker sluit de avond af.
DONDERDAG. Fred en Barney zoe
ken het om half acht hoger op in de
23ste aflevering van The Flintstones.
Na het journaal, Brandpunt en om
kwart voor negen een optreden van
De Beatles weten te profiteren van
de geweldige populariteit, die hun zo
maar plotseling te beurt Is gevallen.
De Nederlandse televisie kan daarvan
meepraten. Bussum heeft een poging
gedaan om de jongelui met de pony
haren voor een uitzending naar ons land
te krijgen, of was het alleen maar om
de kijkers eens te laten zien, waarvoor
al die Engelsen te hoop lopen. Het ho
norarium van de jongelui was evenwel
hoger dan de Nederlandse t.v. voor een
nummer kan betalen.Maar de eer
biedwaardige Times heeft dan ook een
zeer waarderend artikel geschreven
over de muzikaliteit van dit gitaarspe
lend zanggroepje. Overigens hebben ze
ook een contract getekend voor een film.
Hun manager, Brian Epstein heeft be
kendgemaakt, dat ze in februari zullen
beginnen met de opnamen, die zullen
worden geregisseerd door Richard Les
ter van United Artists. In mei geven de
Beatles een nachtconcert in ons land.
Misschien is er dan kans op een t.v.-
uitzending.
Zondagavond 26 januari om 9.20 uur
zien wij Dorus op het scherm terug, nu
als weledelgeboren landloper die alle
moeilijkheden oplost. Het vrolijke tele
visiebeeldverhaal speelt in Volendam.
Behalve Dorus treden erin op André
Carrell en Frans du Mee.
„MIJN MOOISTE GRIEKSE liede
ren" heeft Nana Mouskouri de nieuwe
langspeelplaat genoemd die het certifi
caat „Grand prix du disque Paris"
kreeg. Twaalf poëtische liederen waar
onder als de meest bekende „Les en-
fants du Pirée". Verder noemen we
nog: Le jeune insensé, Pauvre petite
Mamie chérie, Le petit cyprés, Toi mon
astre disparu, Tu étais doux et cares-
sant. (Fontana Standard 680.233 ML).
Drie avonden achtereen een tele
visiespel; Johan Kaart een van onze
populairste toneelfiguren in een ge
heel nieuwe t.v.-strip; en als slot van
de week een daverende sportrepor-
tage. Dat is wat het beeldscherm de
volgende week zo'n beetje te bieden
heeft. En dan is het wachten op wat
Hilversum t.v. II zal brengen. De
NTS en de omroepverenigingen be
raden zich nog. Ze hebben het een
en ander gekocht, ze nemen wat
Eurovisieprogramma's over en ze
gaan zelf wat maken. Experimenteel,
zeggen ze. Het betekent in gewoon
Nederlands, dat ze er vooralsnog niet
aan denken, het eerste programma
ook maar in de verste verte concur
rentie aan te doen.
ZONDAG. In de middaguren eerst
nog een kijkje bij de Hahnenkamm-
rennen, skieërs in aktie bij Kitzbühel.
Dat duurt van vijf voor half twee tot
drie uur.
In de ochtend heeft men dan al
kunnen kijken naar een kerkdienst, die
in Eurovisieverband wordt uitgezonden
uit Genève, waar in de kerk van St.
Gervais ds. W. H. Visser 't Hooft van
de Wereldraad van Kerken voorgaat
in een dienst, die wordt gehouden in
het kader van de Wereldgebedsweek.
In deze week zijn christenen in de
gehele wereld in gebed verenigd.
Het avondprogramma van de zondag
is in handen van de N.C.R.V., die
Weekjournaal en Sport in Beeld laat
volgen door „Memorandum van een
dokter", de derde aflevering waarin
Bram v. d. Vlugt en Rob Geraerds
wederom de hoofdrollen vervullen. De
titel is deze keer „Een snelle diagnose"
en het heeft weinig zin meer van het
verhaal te verklappen. Men kent de
sfeer en de tendens van deze serie, die
een van de beste van het seizoen is.
Dankzij de opzet knap voor Neder
land bewerkt en dankzij de uit
voering stuk voor stuk met zorg
gekozen medewerkers, die er iets goeds
van proberen te maken. Hulde dus
voor deze dorpsdokter Finlay.
De meisjes van Sweet Sixteen zingen
vervolgens tien minuutjes vol, waarna
we de eerste beelden krijgen van de
expeditie, die een N.C.R.V.-team mee
maakt met een archeologisch team naar
de Zuid-Sahara om daar de overblijf
selen te zoeken van een oude cultuur
van het bergvolk der Tellem. Kees
van Langeraad en Didier van Koeken-
berg zullen de kijkers regelmatig op
de hoogte houden. We zijn benieuwd,
maar dat er interessante béelden los
komen, staat wel vast.
Om twintig voor tien „Onder vier
ogen". Het jongste slachtoffer tot nu
toe in deze reeks, is de 34-jarige
Nederlandse dirigent Bernard Haitink,
wiens bliksemcarrière de hele wereld
ontzag heeft ingeboezemd. Haitink is
nu een man met een gevestigde repu
tatie; een man met eigen denkbeelden,
die niet hoog verheven boven zijn
medemens alleen maar aan muziek
doet, maar een aardige meneer, met
wie best te praten is. Dat doet Kees
van Langeraad.
De zondag wordt besloten met een
programmaatje van de Engelse TV.
De Australische zangeres Joan Suther
land zingt een aria uit de Hugenoten
van Meyerbeer en samen met de mezzo
sopraan Margret Elkins een duet uit
Norma van Bellini. Begeleiding; het
London Symphony Orchestra.
VRIJDAG. Na Rooster, waarin o.a.
de 27-jarige Larense kunstenaar Cor-
stiaan de Vries drie liedjes zingt en
tekeningen van zichzelf laat zien, Jour
naal, Televizier, het derde televisie
spel van deze week. Het is het tweede
werkstuk van de Nederlandse jour
nalist Leo Derksen. Of eigenlijk het
eerste, want dit stuk was al uitgekozen
en opgenomen, toen het vorige „Gelooft
U in spoken, mevrouw?" op de beeldbuis
kwam. Walter v. d. Kamp heeft ook nu
weer de regie. Leo Derksen, die in
Bergen woont, is een man die uitste
kende dialogen kan schrijven en die
zijn intriges altijd een wonderlijk ge
heimzinnige sfeer mee kan geven. „De
Illusionist" is wederom een psycho
logische thriller. Medespelenden zijn
Ingeborg Elzevier, Coba Kelling, Har-
men de Beukelaer, Rudy Valkenhagen,
Jan Lemaire, Henk Molenberg en Cor
van Rijn in de tweede grote rol in
een week als de illusionist om wie
alles draait. Leo Derksen is inmiddels
aan zijn derde opdracht van de A.V.R.O.
bezig en zijn „Gelooft U in spoken" is
verkocht naar België, terwijl er ook
in Denemarken en Duitsland belang
stelling voor bestaat.
De vrijdag wordt verder in beslag
genomen door Willem Duys, de weg
bereider voor 'n „nieuwe televisie". Wim
Zondagavond in Onder vier ogen", de
dirigent Bernard Haitink.
zijn makkers van „Zo is hetdui
kelden. Waarom zulke bizarre mensen
bezochtgewone mensen zijn vaak
veel interessanter.
ZATERDAG. Alles draait om moeder
en om Swiebertje in het N.C.R.V.-
programma van deze zaterdagmiddag.
Zaterdagavond eerst Lassie „Een dub
belganger" dan het journaal en de
Memo's en om half negen voor de
tweede keer een muzikale comedie,
zoals de N.C.R.V. deze winter er nog
enkele wil uitzenden. Werd „Een ster
valt" een succes, nu heeft men een
bestaande musical bewerkt en wel
„Brigadoon" van het beroemde duo
Alan Jay Lerner en Frederick Loewe
die ook „My Fair Lady" op hun
naam hebben staan. „Brigadoon" is een
fris vrolijk verhaal, dat zich afspeelt
in het gelijknamige stadje, ergens in
de Schotse hooglanden. Paul Cammer-
mans en Ab van Eyck bewerkten de
tekst voor Nederland, Harry de Groot
maakte de muziekjes pasklaar. Jenny
Arean en Jacco van Renesse vormen
weer het centrale paar uit het spel,
waaraan verder meewerken Luc Lutz,
Rien van Nuenen (vader Stiefbeen) en
leden van het Scapinoballet. Het wordt
ongetwijfeld een interessante produktie.
Om tien voor tien „Hoe bestaat het"
van Herrie om Harry, waarin Johan
Kaart zijn debuut maakt als „Harry
Links", een Nederlander, die in Londen
woont en daar allerlei onschuldige on
gelukjes meemaakt, omdat hij nu een
maal zo'n sukkelachtig, onhandig man
netje is. Doorsnee-mannetjes scmijnen
altijd sukkelachtig te zijn. Een soort
Erik Sikkes de tweede dus. Mooie ver-
MAANDAG. Logboek en Kenmerk
openen het wekelijkse filmprogramma,
dat uiteraard het Journaal omvat en
Om tien over negen het TV-spel van
de week. Het is een vreemd stuk van
de Engelse schrijfster Jeanne Maxime-
David. Een overwerkte studente be
leeft in een ogenblik van duizeligheid
allerlei vreemde dingen, die het karak
ter hebben van nachtmerries. Mede
spelenden in dit stuk dat werd
vertaald door Nel Bakker zijn Thera
Verheugen, Joop v. d. Donk, Cor van
Rijn en John Soer.
Om tien uur begint dan de reeks
documentaires, waarvan de K.R.O. veel
werk heeft gemaakt. Het is een bij
zonder goede gedachte van de K.R.Ö.
om eens een eigentijds onderwerp uit
puttend aan de orde te stellen. „De
grenzen van het leven" heeft vorig
jaar zeer velen boeiende ogenblikken
bezorgd. Leen Timp en drs. Daniel de
Lange geruggesteund door een aan
tal deskundigen op cultureel, filosofisch,
moralistisch, psycho-hygiënisch, peda
gogisch, demografisch en planologisch
terrein zullen in een serie van zes uit
zendingen de aspecten en de consequen
ties van de bevolkingstoename van
Nederland onder de loep nemen. Hoe
zal ons land er omstreeks het jaar 2000
uitzien? Hoe is „het land van onze
kinderen?" Er komen vele vragen aan
de orde. Een boeiend scala van pro
blemen. Vanavond eerst „de feiten".
Kan heeft gezegd, dat programma's
zoals „Zo is het toevallig ook nog 's een
keer" en „Voor de vuist weg" over
vijf jaar heel gewoon gevonden zullen
worden in ons land. Men moet er alleen
aan wennen en de samenstellers moe
ten het juiste maatgevoel krijgen. Wel
aan, dan respect voor de pioniers, die
bereid zijn zich voor de leeuwen te
gooien om die juiste vorm te vinden.
Willem Duys doet erg zijn best, maar
met de meesten van zijn gasten is hij
gevaarlijk dicht bij de afgrond, waarin
de vermaarde Engelse pianist Russ Con
way, de jongeman, die geen noot kon
lezen, maar die de piano zo leuk vond
dat hij erop ging spelen. Zo maar voor
de vuist weg en hij van beroep
zeeman werd een van de meest ge
liefde artiesten van Engeland. Russ
Conway dus aan de piano, met vrolijke
muziek.