Goethe's JPH1GENEIA IN TAURIS" ■mnpmm 1 1 TONEEL IN HAARLE DE PROGRAMMA'S Schweitzer pr ij zen uitgereikt aan J. de Bruin en ir. W. van Tijen NEGEN MUZEN Sir Tyrone Guthrie leidt Nottingham's Playhouse BOEKENHOEK Nederlands Studenten Orkest meteen al zeer goed op dreef MAANDAG 20 JANUARI 1964 5 Een hoogtepunt in de carrière van Elisabeth Andersen A FN-zendertje in Soesterberg Succes voor Haarlemse harmoniegezelschappen m W nabeschouwingen Het weekeinde Verborgen microfoon uitzending bij VARA P. Zwaanswijk VARA over het besluit van minister Bot De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma v\ -v*" DE TONEELGROEP CENTRUM heeft zaterdag voor een aandachtig pu bliek, dat de Haarlemse Stadsschouw burg tot de laatste plaats vulde, haar nationale première gegeven van Goethe's „Iphigeneia in Tauris", in een nieuwe, zeer geslaagde vertaling van Gerrit Kouwenaar. Het was de eerste Neder landse vertoning van een Goethe- drama in heel lange tijd, want het werk van de grote Duitse toneeldichter wordt zelden bij ons gespeeld omdat naar men beweert het schouwburgpubliek in ons land nogal schuw tegenover Goethe's toneelstukken staat. Van die schuwheid is in dit geval echter niets gebleken, want de voorstelling van „Iphigeneia" hield het publiek van het eerste tot het laatste woord (en het zijn vaak moeilijk te verwerken woorden) ademloos geboeid, tot er aan het slot een ovatie losbarstte waaraan geen einde scheen te komen. Centrum heeft met deze opvoering danook opnieuw en zo kort na „Huis Clos" een zeer be langrijke artistieke daad verricht en daarmee nogmaals bewezen volledig recht te hebben op een vooraanstaande plaats onder onze toneelgezelschappen. EEN VERTONING VAN Goethe's „Iphi geneia" in onze tijd is bepaald geen onge vaarlijke onderneming. Want het is, al thans uiterlijk, een zeer statisch stuk waarvan de dramatische bewogenheid niet spontaan in de handeling tot uiting komt maar slechts waarneembaar is uit de tekst die de dichter bezield door ideeën, niet door daden of karakters zijn per sonages in de mond heeft gelegd. Het ging Goethe bij het schrijven van dit toneel spel immers niet om het dramatiseren van een antieke legende (in dat opzicht probeerde hij Europides zeker niet te ver beteren) maar om het belichamen van de nieuwe humanistische en deels ook van de maatschappelijke idealen die in de perio de van de Amerikaanse en de Franse re volutie de wereld begonnen te veroveren. In de door hem herziene Iphigeneia-figuur schiep hij de geïdealiseerde vrouwenge stalte van die tijd; in de geestelijke neder laag van koning Thoas tegenover Iphige neia en Orestes verbeeldde hij de verdrin ging van verouderde denkbeelden omtrent macht, onderhorigheid en traditie door de toen revolutionaire ideeën van geestes vrijheid en individuele mensenwaarde. On der de invloed van deze denkbeelden heeft Goethe in zijn stuk de boodschap willen leggen dat de adel van de onafhankelij ke menselijke geest zelfs de machtsmid delen der tirannie kan overwinnen. DE VOORBEELDEN, die hij daarvoor gekozen heeft, zijn beschouwd met het scepticisme van onze tijd niet erg over tuigend, want wanneer men de karakters psychologisch gaat ontleden blijft er niet veel van over. Bij een opvoering kan de bijzondere waarde van het werk danook alleen onaangetast blijven als de nadruk vóór alles op de ideële en ethische beteke nis van de figuren komt te liggen, zodat De Albert Schweitzerprijs 1964 voor christelijke en humanitaire arbeid, toege kend aan de directeur van het clubhuis „De Mussen" in Den Haag, de heer J. de Bruin, en die voor de kunst aan de Zandvoortse architect ir. W. van Tijen, zijn door de voorzitter van de Stichting Albert Schweitzerprijs, prof. dr. C. W. Mönnich uitgereikt tijdens een bijeenkomst in het Concertgebouw te Amsterdam. De prijs bestaat uit een oorkonde, voor het eerst ditmaal voorzien van de handteke ning van Schweitzer, een gouden kruis van verdienste met een kleine diamant en een bedrag van duizend gulden. Prof. dr. K. A. H. Hidding gaf een mo tivering voor de vereniging van de prijs. De heer De Bruin, ereburger van Den Haag heeft in de 38 jaar waarin hij het clubhuiswerk doet steeds de geesteshou ding getoond waarin blijk gegeven wordt van de liefde voor de medemens en de mensheid. Architect A. Komter gaf de motivering voor de toekenning van de prijs aan ir. Van Tijen. Deze heeft door zijn werk blijk gegeven van een intense maatschappelijke belangstelling en van liefde en begrip voor zijn medemens. Hij heeft de proble men bestudeerd van de intermenselijke verhoudingen met betrekking tot woon- en leefruimte in woning en wijk. In beide heeft hij getracht de mensen iets te bren gen waardoor zij vrijer en gelukkiger zou den zijn. In woord en geschirft heeft ir. Van Tijen begrip gewekt voor een ho gere wooncultuur. Vrijdagavond om half zes is de eerste buitenlandse radiozender in Nederland in de lucht gekomen. Het is de American Forces Network-f.m.-zender op de vlieg basis Soesterberg, die voor de 750 Aineri- kaanse luchtmachttroepen die op deze ba sis zijn gestationeerd en voor hun bij de vliegbasis wonende familie (ong. 1750 zie len) een dagelijks Engelstalig programma van zeven uur gaat uitzenden. De inge blikte programma's van de 10 watt zen der (frequentie 93.1 herz) kunnen binnen een straal van 25 kilometer duidelijk ont vangen worden. Daarbuiten wordt de ont vangst moeilijker, hoewel men al bericht uit Amstelveen (36 km. van Soesterberg) heeft ontvangen, dat de uitzendingen daar redelijk te beluisteren waren. die figuren meer symbolen dan mensen worden. En het gebrek aan handeling kan slechts worden gecompenseerd door zoveel mogelijk aandacht te vragen voor de ge voelswereld, die bij Goethe gewoonlijk achter de gedachtenwereld verscholen ligt, en voor de zuivere glasheldere vormge ving van de begrippen die de dichter op de toeschouwers (in dit geval vooral toe- hóórders) wil overbrengen. De regie van de Zwitser Robert Freitag heeft aan deze eisen voortreffelijk voldaan. Ze was duidelijk afgestemd op een inter pretatie, die tenvolle zou beantwoorden aan Goehte's streven, op het toneel een „ideaal-rijk" te scheppen van „mensen, die niet meer aan hun menselijke kleinheid gebonden zijn maar alleen nog aan hun, van al het aardse bevrijde, zielewereld." Voor acteurs en actrices die zijn opgegroeid met het moderne psycho- logisch-gefundeerde toneel brengt een der gelijke regie-oovatting natuurlijk ontzaglij ke moeilijkheden mee; maar op een an dere manier is dit werk niet te spelen. En het is danook een niet gering succes, voor Freitag èn voor de spelers die onder zijn leiding hebben gewerkt, dat er langs deze weg een bijzonder mooie opvoering tot stand is gekomen; geen vlekkeloze op voering, maar toch wel een die sterk boeit en diep respect afdwingt. HET STRALENDE MIDDELPUNT van deze opvoering vormde Elisabeth Ander sen, wier Iphigeneia naar mijn smaak haar zuiverste en indrukwekkendste creatie van de laatste jaren is geworden. Prachtig klonken uit haar mond de door Gerrit Kouwenaar meesterlijk vertaalde verzen, en haar spel had, bij alle uiterlijke een voud en strakheid, een innerlijke kracht waardoor de figuur precies zoals Goe the het moet hebben bedoeld boven zichzelf uit scheen te groeien. Guus Her mus zal de rol van Orestes wel nauwe lijks als een kolfje naar zijn hand heb ben beschouwd, want de grote kwaliteiten van Hermus liggen nu juist op het psy chologische terrein dat hij hier zo wei nig mogelijk diende te betreden. Het ligt dan ook in de rede dat zijn Orestes de meest aangrijpende momenten had in het sombere tweede bedrijf en vooral later in de scènes waarin hij tot krankzinnig-wor- dens toe door de wraakgodinnen wordt be laagd, maar dat deze Orestes na zijn ge nezing minder beantwoordde aan Goethe's Collectie Arntzenius. Zaterdagmid dag heeft de Haagse schilder Paul Arnt zenius in het Catharinagasthuis te Gouda zijn befaamde verzameling van ruim hon derd schilderijen uit de Haagse school en de Franse Barbizonschool aan het Goudse gemeentebestuur overgedragen. De bur gemeester van Gouda, mr. dr. K. F. O. James, toonde zich in zijn welkomstwoord over dit vorstelijk geschenk zeer verheugd en bood de tachtigjarige schilder, die De Marissen, Mauve, Mesdag en Tholen nog persoonlijk heeft gekend, de zilveren ere penning van de stad Gouda aan. Prijsvraag Kon. Ned. Akademie. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen heeft wederom de com missie voor het Hoeufft-fonds gemachtigd een wedstrijd uit te schrijven, waarbij ge vraagd wordt een wetenschappelijke ver handeling, in de Nederlandse of Latijnse taal, over een onderwerp uit het gebied der klassieke oudheid; uitsluitend land genoten kunnen deelnemen aan deze wed strijd. Ditmaal wordt de keuze gegeven uit drie onderwerpen: 1. Platoonse en Ari stotelische elementen bij Herakleitos Pon tikos, 2. Lucretius en Catullus, 3. Een za kelijk commentaar op de Lex Rubria de Gallia Cisalpina. Guus Hermus en Elisabeth Andersen in „Iphigeneia in Tauris" van Goethe. ietwat zoetelijk ideaalbeeld van de edele Griekse held. Peter Aryans had het al evenmin gemakkelijk als koning Thoas, de belichaming van traditie en conservatisme die door de kostuumontwerper ook letter lijk in een keurslijf was gedwongen, maar hij gaf toch een waardige en geloofwaar dige vertolking van de rol. André van den Heuvel was een krachtige Pylades, wiens betuigingen van vriendentrouw zeer over tuigend klonken. Egbert van Paridon ten slotte speelde, nogal zwak van dictie, de rol van Arkas, de bode en raadsheer van de koning. EEN BELANGRIJK AANDEEL in het succes van de opvoering had Roger Chail- loux, die een bijzonder suggestief tempel decor en fraaie kostuums had ontworpen, en daarbij door een geraffineerde belich ting prachtige effecten had weten te be reiken. Aan het slot werden, behalve Elisabeth Andersen, Guus Hermus en de andere spe lers terecht ook de regisseur, de vertaler en de decorontwerper in de geestdriftige huldiging betrokken. Simon Koster Twee Haarlemse hamoniegezplschappen hebben tijdens het gisteren in Heerhugo- waard gehouden zaalconcours van de R.K. Bond van Harmonie- en Fanfaregezel schappen in Noord-Holland bijzondere suc cessen geboekt. De R.K. Harmonie St. Michael behaalde met 204 punten, onder leiding van H. N. van Ossenbruggen, het hoogste puntento taal van de dag. De Haarlemse R.K. Harmonie St. Bavo verwierf met 192 pun ten een eerste prijs in de eerste afdeling. DE DIRECTIE van Nottingham's (En geland) gloednieuwe „playhouse", een van de modernste in Europa, heeft een belang rijke stap voorwaarts gezet op de weg naar decentralisatie van het Britse thea terleven. Tijdens de première van Shake speare's „Coriolanus" is onlangs meege deeld dat Sir Tyrone Guthrie, bekend door de belangrijke rol die hij gespeeld heeft bij de oprichting van de theaters in Stratford, Ontario en Minneapolis in de Verenigde Staten, zich bereid heeft ver klaard op te treden als artistiek adviseur van dit nieuwe gezelschap. HIJ WAS REEDS uitgenodigd om het eerste optreden te leiden; zijn „Coriola nus" draagt alle kenmerken van zijn uit zonderlijk meesterschap. Het stuk, dat in de Romeinse tijd speelt, wordt hier ten to nele gevoerd tegen een achtergrond van Napoleontische oorlogen, met soldaten in witte broeken en rode jassen en helmen met pluimen erop, terwijl de in lompen gehulde burgers doen denken aan een ro man van Dickens. Menenius ziet eruit als een kruising tussen John Bull en Samuel Pickwick. Het eerste bedrijf, dat algemeen erkend wordt als het langdradigste, wordt verlevendigd door een komische scène waarin soldaten en notabelen tuimelen over de touwen die gespannen zijn voor de triomfantelijke intocht van Coriolanus in Rome. HIERNA ECHTER komt regisseur Sir Tyrone pas goed op dreef en ofschoon zijn visie op de held van het stuk afwijkt van de gangbare hij ziet hem als een kop pige, ietwat verwijfde patriciër, die nog bij moeders pappot zit en een lichte nei ging tot homosexualiteit vertoont voert hij het stuk naar een grandioos slot, dat goede verwachtingen doet koesteren voor de toekomst van het nieuwe theater. Hij wordt in het stuk bijgestaan door een Co riolanus van Neville; de rol van Volumia wordt vertolk door Dorohy Reynolds, Leo McKern zorgt voor een welbespraak te en doorvoede Menenius, terwijl de wel lustige Tullus Aufidius wordt gebracht door een nieuweling, Ian McKellen. T. H. WHITE OVERLEDEN De Britse auteur T. H. White schrijver van onder meer „The Sword in the Stone" is in Piraeus in Griekenland aan boord van een schip op 57-jarige leeftijd over leden. Dit is in Londen bekendgeworden. „ZWITSERLAND" door R. W. Roen tgens Dekker (Het Wereldvenster, Raam). De schrijver toont in dit boek een grondige kennis van de geschiedenis van Zwitserland. De staatkundige en economische aspecten van deze bijzon dere bondsstaat worden uitvoerig be sproken en voor degene, die zich voor Zwitserland interesseert is dit boek dan ook zeer nuttig. Van een zekere een zijdigheid is het echter niet vrij te plei ten. Hoewel het te begrijpen is, dat de schrijver niet voor de verleiding heeft willen bezwijken aan het boek het ka rakter van een reisgids te geven, is hij iets te ver naar de andere zijde door geslagen. Zo wordt het aspect „toe risme" in een halve bladzijde afgedaan. Wij geloven, dat naast de grondige be schouwingen over land en volk enkele hoofdstukken over Zwitserland® bergen en zijn bedwingers, over berggidsen en hun prestaties in eigen land en ver daar buiten niet hadden mogen ontbreken, omdat het hier een zeer essentieel deel van de Zwitserse volksaard betreft. De AVRO doorbrak ongewild de sleur van zijn niet ongezellig, maar ook niet bijster boeiend zaterdagavond-amusement in het tweede deel van het quiz-uur, waar in een speelster bij 'herhaling de wacht woorden uit haar mond liet vallen en de spelleider niet op zijn tellen paste. Zo wer den wij getuige van het eerste televisie spelletje, dat geheel in de stijl van 'n Hol landse familieavond fraai ten onder ging. Eli Asser leende van een bekend och tendblad de figuur van een fantasierijke reporter, wiens levenspad onvermijdelijk zeer frequent de wegen van allerlei grote t.v— en filmsterren kruist. Aanvankelijk leek het erop, dat Rijk (de Gooyer) deze in t.v.-kringen zo beminde verslaggever ten overstaan van een miljoenenpubliek mooi in de maling zou gaan nemen. Het bleef echter beperkt tot een met fantasie opgebouwde imitatie van de praktijken, die deze journalist toepast om aan sterren stof te komen. In ieder geval leende dit avontuur zich wel goed als basis voor een ontspanningsprogramma, waarin de Max well-acrobaten, de Deense zangeres Bir- the Wilke en onze cabaretère Adèle Bloe- mendaal op functioneel verantwoorde plaatsen hun aandeel tot dit programma konden bijdragen. Boven de middelmaat die dit programma kenmerkte, staken zeker de liedjes over de miljonair en over de Bijlmermeer uit, die respectievelijk door laatstgenoemde artieste en De Gooyer ge- zongne werden. Partij en wederpartij horende, gaf AVRO's Televizier een mondeling verslag van een nachtelijk Amsterdams misver stand, waarbij een politieman een getui ge, die zojuist een inbraak had gemeld, aanzag voor een verdachte en vervolgens op hem schoot. Een keihard Duits filmpje over de gevaren van het sigaretten-roken, dat in deze rubriek getoond werd, loog er ook niet om. Zondagavond De serie „Memorandum van een dokter' leverde met de aflevering „Een snelle diagnose" weer een gemakkelijk verteerba re en onderhoudende belevenis van de jon ge dokter Finlay op. Aan de groep acteurs die gemiddeld zeer goed en vakkun dig genoemd mag worden, stelt deze reeks, met zijn weinig genuanceerde karakters en zijn noodzakelijke typen, geen hoge eisen. En mede door regisseur Peter Hol De VARA heeft dit seizoen een maan delijkse rubriek op het programma, die onder de titel „Had U dat verwacht? bepaalde misstanden tracht te signaleren. Op maandagavond 20 januari a.s. gebeurt dit, evenals in de vorige uitzendingen, met behulp van de verborgen microfoon. Ditmaal hebben de samenstellers, Piet van de Ende en Kees Buurman, de vin ger willen leggen op de vreemde praktij ken van sommige tv-reparateurs. Ónder zeer deskundig toezicht werd eerst een klein onderdeel, waarvan de kosten ongeveer 0,60 bedragen, vernie tigd. Later werd ingegaan op de ,service- aan-huis-advertenties", zoals deze door televisie-reparatiebedrijven in de dagbla den worden geplaatst. Soms werden de herstelwerkzaamheden bij een van de re dacteuren thuis verricht, in andere ge vallen werd het televisie-apparaat door de servicedienst meegenomen. De bedra gen die al deze reparatiebedrijven bere kenden, liepen zeer uiteen. Een zeker ver schil in prijs achten de samenstellers wel rerklaarbaar, maar in een aantal geval len was de rekening zo hoog dat zij de desbetreffende bedrijven nogmaals een bezoek brachten, waarbij de achtergrond van de verleende reparatie-opdracht uit eengezet werd en gevraagd werd om een verklaring van dit merkwaardige prijs verschil. „Had U dat verwacht?" geeft van deze contacten met tv-reparateurs een boeiend beeld. De uitzending, op 20 ja nuari, begint om 20.35 uur. HET NEDERLANDS STUDENTEN ORKEST heeft zaterdagavond zijn traditioneel geworden tournee ten bate van de stichting „Het Nederlands Studentensanatorium" en van de stichting „Universitair Asielfonds" ingezet met een concert, dat onder zeer grote belangstelling in de grote zaal van „De rustende Jager" te Bergen werd gegeven. Voor de twaalfde keer sinds de vorming van het eerste orkest van vertegenwoordi gers van de Nederlandse universiteiten zal het ensemble, uiteraard weer in een nieuwe samenstelling van jeugdige instrumentalisten, enige steden in ons land be zoeken om de resultaten te doen horen van de vele afmattende repetities (als regel van negen uur per dag) tijdens welke dirigent Jan Brussen met nimmer aflatend enthousiasme er ook dit jaar weer voortreffelijk in geslaagd is al deze begaafde, goed-geschoolde, maar toch individueel-muzikaal gerichte amateurs, tot een hechte vertolkingseenheid te brengen BIJ DE SAMENSTELLING van het pro gramma voor de nieuwe tournee is Jan Brussen de moeilijkheden niet uit de weg gegaan. Uit ervaring weet hij wel, welk technisch en artistiek niveau van zijn orkestleden verwacht kan worden. Het bleek, dat Brussen ook nu juist had ge peild. In het bijzonder gold zijn muzikale prognose het beroemd geworden „Adagio for strings" op. 12 van de Amerikaan Sa muel Barber, de „Eglogues", in 1963 in op dracht van het Nederlands Studenten Or kest gecomponeerd door Robert Heppener, en de Symfonie no 100 (in G) van Joseph Haydn. De begeleiding van het Violoncelconcert in a op. 129 van Robert Schumann, waar van de solopartij op deze avond vertolkt werd door de violoncellist René van Ast, bood door de kwetsbare, detail-opeenvol ging groter moeilijkheden, die goeddeels verdwenen bij de meer houvast gevende tutti-overgangen. Niettemin behoefde de solist René van Ast zich niet geremd te ge voelen bij zijn vertolking, die uitmuntte door jeugdig elan en gave toonvorming, welke van bijzondere betekenis werd voor het tot uitdrukking brengen van de innige poëzie van Schumanns muziek. HET ADAGIO van Barber werd door gevoelige, genuanceerde uitvoering een in drukwekkende inleiding voor het concert, dat na de pauze nog twee verrassende hoogtepunten zou krijgen. Het eerste be trof de „Eglogues" van Robert Heppener, een vierdelige compositie, welke in zijn geheel afgestemd bleek op het muzikaal impressionisme. Heppener noemde de delen: „Parysage", Vents", „Pierres" en „Cirques". Men zal echter goed doen de concrete betekenis van deze bijschriften niet aan de muziek te verbinden. Heppe- ners voortreffelijke compositie heeft dit niet nodig. Ik heb haar ondergaan als een verrukkende stroom van melodieën en van verrassend rijk getinte harmonieën, ge kleurd zowel door de complexen van „ab solute" klanken als door instrumentaal koloriet, waarvan de frequentie hier en daar misschien wat beperkt had kunnen worden. BLIJKENS DE ZEER geïnspireerde uit voering hadden de jonge musici zich met deze echte muziek treffend vereenzelvigd. Jan Brussen handhaafde steeds een grote muzikale spanning. De componist, die har telijk werd toegejuichd, had terecht reden om dirigent en orkest zijn erkentelijkheid te tonen. Het tweede hoogtepunt was de bewonde renswaardige vertolking van Haydns ranke, .verfijnde en geestige symfonie, een verrukkelijk werk, waarmede het orkest zichzelf overtroffen heeft. Zo kan ook de tournee 1964 van het N.S.O. weer een groot succes wordenl Jan Brussen land werd het dan ook een goede t.v.-voor- stelling. De reis- en rij-opnamen, die cameraman Didier van Koekenberg moest maken van de Tellem-expeditie op haar weg naar Zuid-Spanje, stelden verslaggever Kee» van Langeraad voor het probleem, com mentaar te schrijven die aan deze inlei ding cot het grote Afrika-avontuur van de expeditie nog enig gewicht kon geven. Het commentaar werd wel wat te opgeschroefd en gewichtig en daardoor kon men ons niet van de waarde van dit weinig nieuws be vattende reisfilmpje overtuigen. Dirigent Bernard Haitink bleek in de ru briek „Onder vier ogen" de man te zijn, zoals men hem kent: artistiek, consciën tieus, bescheiden, sympathiek. In feit» was dit gesprek onder vier ogen dus wei nig verrassend; en de gebruikelijke super- close-ups versterkten ons gevoel, dat deze rubriek door zijn te uniforme vormgeving wel eens vervelend kan worden. J. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Week van ge bed voor de eenheid der Christenen. 7.20 Ouverture: lichte grammofoonmuziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kin deren. 1015 Lichtbaken, praatje. 1025 Klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan... vooruit, lezing. 12.00 Ange lus. 12.04 Draaiorgelklanken (gr.). 12.20 Bloemen voor... 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Wij van het land. 12.45 Platennieuws. 12.55 Reportage Rally de Monte Carlo 1964 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!!!: lichte grammofoonmu ziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Rieleksen, gevarieerd programma, (herhaling van zaterdag j.l.). 15.10 Voor dracht. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang: godsdienstig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvin ders. 17.50 Regeringsuitzending: Nieuws brief uit de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Voor de jeugd. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialisti sche Partij: Het geld van de overheid: Uw geld! 18.30 Strijkorkest: lichte mu ziek. 18.50 En nu mijn geval: vragenbe- antwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali teiten. 19.25 Licht ensemble. 19.50 Licht» grammofoonmuziek. 19.55 Het 26e Hoog- ovensehaaktoemooi te Beverwijk: beschou wing over de vandaag gespeelde wedstrij den. 20.00 Pianorecital: klassieke muziek. 20.25 Reis oogst' zwerftochten door ge droomde en werkelijke werelden. 20.55 Ra diokamerorkest en solist: klassieke en mo derne muziek. 21.50 Orgelconcert: klassie ke muziek. 22.00 De zingende kerk: be spreking over kerkmuziek uit verschillen de stijlperiodes. 22.20 22-25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd., een keöze uit woord, zang en dans van elders en... anders. 23.10 Licht orkest en zangsolisten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n. 298 m. 7.00 AVRO- 7.50 VPRO. 8.00-24 00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO. 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.15 Programma overzicht: Aansluitend: lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespreking. 10.00 Arbeidsvitami nen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor d» zieken. 12.00 Lichte instrumentaal ensem ble en zangsolist. 12.20 Regeringsuitzen ding: Voor de landbouw. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Metro- pole-orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin gen, eventueel actueel of grammofoonmu ziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansor- kest en zangsolisten. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte grammo foonmuziek. 15.30 Bariton en piano: klas sieke en moderne liederen. 16.00 Voor dracht. 16.15 Licht instrumentaal kwartet en zang 16 30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Lichte grammofoonmu ziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Johan Willem Fri- so Kapel 18.45 Licht instrumentaal kwar tet en zangsolist. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle: gesproken brief uit Parijs. 19.10 Bel Canto (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Hou je aan je woord, een programma vol speelse invallen en lite raire spitsvondigheden. 20.45 Cabaretpro gramma. 21.15 Pianorecital: walsmuziek. 21.45 Bejaardenzorg klankbeeld. 22.13 Licht instrumentaal ensemble. 22.30 Nws. en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Viool en piano: moderne muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.15 Lich te muziek. 12.50 Beursberichten en pro gramma-overzicht. 13.00 Nieuws en weer bericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Kamermuziek. 17.00 Nws weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. Aansl. Radiokro niek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Casinoconcert. 21.30 Jazzmu ziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Ame rikaanse muziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Licht programma. 23.00 Nieuws. 23.05 Belgische muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0-10 Voor de scheepvaart. Het dagelijks bestuur van de VARA heeft kennisgenomen van de brief van de minister van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen inzake de uitzending van een onderdeel van het programma „Zo is het toevallig ook nog eens een keer" van za terdag 4 januari jl. Hoewel de VARA zich niet met alle in de brief gegeven over' wegingen kan verenigen en ter zake nog nader contact zal opnemen met de minis ter, heeft zij met voldoening kennisge nomen van de conclusie van de minister generlei maatregelne tegen de VARA te treffen. VOOR MAANDAG CVK/IKOR/RKK: 19.30 Logboek, jeugdprogram ma over de bijbel (dl. 47). 19.45 Kenmerk, het magazine van de kerken NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Volkspar tij voor Vrijheid en Democratie. 20.30 Wie kan het het langst, film. 20.40 Gevaarlijk bezoek, TV- film. 21.00 Anna Karenina, speelfilm. 22.45—22.50 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie: ver- keersprogramma. KRO: 19.30 Hoe zit het nu?: beantwoording van vragen over het concilie. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.40 Rens van Dorth komt even langs. 21.05 Enrico Matteï, documen tair programma. 21.35 Een uur met Hitch cock, filmprogramma. 22.25 Epiloog. NTS: 22.35-22.40 JoumaaL

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 5