Opdrachten aan auteurs
DE PROGRAMMA'S
Belgische schilder en graficus
woonde en werkte in Rotterdam
„Cremer" boekt verdiend succes met
het blijspel „De kinderen van Eduard"
Anna Pavlova-herdenking door
het Nationale Ballet
Danstheater opent met
„Omnibus" de
Boekenweek
Willi Boskovsky
dirigeert N.Ph.O.
Glorieuze rentree
van Maria Callas
Ward Ruyslinck sprak in
serie „levende schrijvers"
Snuif en wrijf
WOENSDAG 22 JANUARI 1964
9
Joseph Schildkraut t
Kwartet Hans Felderhof
bij „Ekestos"
MORGEN IN HAARLEM
KNTV-huisconcert
Stipendium voor auteurs
Op dinsdag 5 mei
nabeschouwingen
Goede KRO-avond
Expositie in De Vishal
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
HET KOMT BIJNA NIET meer voor dat Belgische schilders in Nederland
komen werken. Zo'n jaar of vijfendertig geleden, na de eerste wereldoorlog,
hadden sommigen van hen nog wel eens gelegenheid vrienden en broeders in de
kunst, die naar het voor hen veilige Nederland waren uitgeweken, te komen
bezoeken. Anderen, zoals baron Opsomer en Tytgat, zeilers onder de wijde hemel,
trokken wel met een boeier de Zeeuwse stromen op en namen hun schetsboeken
mee. Van Tytgat bestaat zo een hele reeks kleine met waterverf opgehoogde
schetsen en Opsomer heeft verscheidene malen in Veere gewerkt.
DAN WAS ER Rudolf Schoenberg, ge
boren in 1901 te Brussel en daar tweeën
veertig jaar later door de Gestapo ver
moord omdat hij een verzetsgroep van
kunstenaars en intellectuelen had geleid.
Hij heeft bij voorkeur langs de Zeeuwse
stromen gewerkt. Zijn grafisch oeuvre I
omvat meer dan 200 bladen. Daarbij zijn
vele gezichten in en rondom Veere. Ook
kwam hij wel te Rotterdam, waar fami
lie van hem woonde. Er zijn ook aquarel
len en enige schilderijen van hem bekend. I
Een tentoonstelling in de Brusselse
kunsthandel „Racines" leert ons dat twin
tig jaar na Schoenberg's dood een andere I
jonge Belgische graficus geboeid is door
het Nederlandse waterschap. Jacques Mul
ler, een in 1930 te Brussel geboren schil
der en graficus, heeft in de zomer van
het vorige jaar twee maanden te Rotter
dam doorgebracht. Hij is van zijn bezoek
teruggekomen met enige goede schilderij
en van de schepen op de rivier en aan j
de kaden en met een grote map met vier
entwintig etsen, welke hij de titel „Rot
terdam" heeft gegeven.
MULLER HEEFT de lessen aan de|
Brusselse Academie gevolgd en vervol
gens heeft hij te Parijs aan de Academie I
de la grande Chaumière gewerkt. Ook
heeft hij een zomersemester les gehad
van Oskar Kokoschka te Salzburg. Die in
vloed van Kokoschka is duidelijk in zijn
schilderijen te onderkennen. Al zal men
de schilder toch ook moeten geloven wan
neer hij zegt: „Ik ben bij Kokoschka gaan
werken omdat ik hem zo bewonderde en
omdat ik in zijn schilderijen datgene vond,
waarnaar ik zelf steeds zocht". Hoe hij op
de gedachte was gekomen naar Rotter
dam te gaan? Jacques Muller was reeds
in 1954 in Nederland geweest en de her
innering was hem bijgebleven. Vandaar
dat hij nu het vorige jaar twee maanden
in een klein hotel te Rotterdam verbleef.
Hij kreeg er een extra tafel in zijn ka
mer om zijn etsplaten te kunnen behan
delen.
GEEN VIJF MINUTEN van zijn tijde
lijk onderdak vond hij de rivier en de
havens en hij trok ook nog verder weg
«fe-.A 'f
Jacques Muller
ge kunstenaar die een goed vakmanschap
verraden.
JACQUES MULLERS schilderijen boei-
naar de linkeroever. Vierentwintig etsen en ook- heeft, in de trant van zijn be-
heeft hij ter plaatse gemaakt: Delf shaven, wonderde leermeester, de Rotterdamse
de metrowerken, de aanleg van een brug ven me^ vee^ kleurigheid gebeeld en hij
bij Brienenoord, schepen en kranen in de .ee^ daarbij toch ook de stoere vormge-
havens, kortom alles wat Rotterdam hem vin2 nle^ over het hoofd gezien. Voorlopig
op dit terrein te bieden had. Hij heeft dat nog geef ik aan ziin grafiek de voorkeur,
alles geëtst in een stijl, die men expressio
nistisch kan noemen. Voor de grote weid
se wijdte van het Rotterdamse haven
schap heeft hij een goed oog en een sub
tiele ontvankelijkheid gehad zoals men aan
die twee dozijn bladen kan zien. Het zijn
niet alleen waardevolle documenten ge
worden van de situatie anno 1963, maar I
ook mooie, gevoelige notities van een jon-
A. Glavimans
De toneel- en filmspeler Joseph Schild
kraut, winnaar van twee Oscars voor bij
rollen, is gisteravond overleden in zijn flat
in New York. Hij was 68 jaar oud. Een
van zijn bekendste toneelrollen van de
laatste jaren was de rol van Otto Frank
in de toneelversie „Het Dagboek van Anne
Frank".
Schildkraut was Oostenrijker van ge
boorte. Hij kwam in 1921 naar de Ver
enigde Staten, waar hij op Broadway de
buteerde in „Liliom" van Ferenc Molnar.
Daarna ging hij werken voor de, toen nog
stomme, film. Hij kreeg zijn eerste Oscar
voor zijn uitbeelding van Alfred Dreyfus
in „Het Leven van Emile Zola" in 1938.
Vier jaar later kreeg hij de onderschei
ding nogmaals voor een bijrol in „The
Telltale Heart" naar een verhaal van Ed
gar Allan Poe.
Zijn vrouw Leonore was bij hem toen hij
ineenzakte en stierf. Hij zou dit jaar op
Broadway zijn teruggekeerd in een musi
cal, „Cafe Crown". Hij zou hierin de rol
spelen van een Joods restauranteigenaar
in de Joodse wijk van Manhattan.
Zondagavond 26 januari zal het kwartet
Hans Felderhof spelen in de jazz-socië-
teit „Ekestos" aan het Stationsplein in
Haarlem. Het kwartet is samengesteld uit
Hans Felderhof, sax; Rob Hoffmann,
slagwerk; Roelof Kloete, piano; Tom
Bronsfoort, sax.
FRED HOYTE WEER VOOR T.V.
Fred Hoyte zal in de toekomst toch weer
op het televisiescherm verschijnen. Vorig
jaar presenteerde hij in VPRO-uitzendin-
gen een aantal Franse zangers. Sinds enige
tijd werkt de heer Hoyte als adviseur bij
de Algemene Nederlandse Vereniging voor
Vreemdelingenverkeer. Aanvankelijk stond
deze organisatie afwijzend tegenover de
televisiewerkzaamheden van de heer
Hoyte, die toen dan ook zijn medewerking
opzegde aan de chansonprogramma's. De
ANVV is nu teruggekomen op de bezwaren
waardoor de heer Hoyte zijn televisiewerk
zal kunnen hervatten.
DE HAARLEMSE letterlievende ver
eniging „J. J. Cremer" heeft dinsdag in de
Stadsschouwburg opnieuw voorkeur ge-
toond voor het lichtere genre, zodat het
tot dusver vrolijk getinte repertoire werd
voortgezet met een opvoering van het
.ondeugende" Franse blijspel „De kinde
ren van Eduard". De drie auteurs Mare
Gilbert Sauvajon, Frederic Jackson en R.
Bottomley het programma vermeldde
alleen de naam van eerstgenoemde schrij
ver hebben wel een bijzonder schalks
gegeven voor hun stuk ter hand genomen,
de historie namelijk van madame Denise
Darret Stuart, die haar drie kinderen aan
de vooravond van hun huwelijk moet ont
hullen dat zij zelf nog steeds in ongehuw
de staat verkeert en dat ieder kind zich
in het bezit van een andere vader mag ver
heugen. Dit onder meer als gevolg van
haar uitzonderlijk vrije levensopvattingen,
IN HET BELANG van de kinderen ver
klaart Denise zich echter alsnog bereid met
een der vaders in het huwelijk te treden,
zodat de drie vroegere minnaars zich na
ongeveer twintig jaar opnieuw als serieuze
pretendenten kunnen melden. In het
tweede bedrijf geschiedt dit inderdaad. De
onderlinge karakterverschillen der huwe
lijkskandidaten een flegmatieke Engelse
diplomaat, een van eigenwaan barstende
Poolse concertpianist en een mysterieuze
Franse gentleman-bandiet vormen dan
voor het het publiek een bron van dave
rende vrolijkheid. Deze confrontatie tussen
vaders en kinderen vormt tevens de climax
Uw verkoudheid van neus.
keel of borst
weg
met
Het Nationale Ballet heeft gisteravond in de Amsterdamse Stadsschouwburg
de première gegeven van het nieuwe programma ter jaarlijkse herdenking van
Anna Pavlova, dat donderdag in Haarlem te zien zal zijn. Vreemd als het mis
schien wat lijkt: het is een verrukkelijk-opwindend feest geworden voor de lief
hebbers van het ouderwetse dansvermaak. Het publiek lijkt iets dergelijks als
een bepaald niet onwelkome afwisseling, wel verwacht te hebben, want het
theater was geheel uitverkocht. Het succes van de vóór de pauze vertoonde
revue van spectaculaire fragmenten uit het laat-romantische repertoire, nam
ovationele vormen aan, zodat tenslotte hoe bestaat het zelfs een gedeelte
gebisseerd moest worden.
,,„f T. ANNA PAVLOVA heeft er onnoemelijk
vJi i w Theater zal op de veei toe bijgedragen de balletkunst, deze
gala-avond in het Concertgebouw te Am- verrijkend door de volledige inzet van
kenwe^k TqrTP fe*>ruan de boe- haar sierlijke en unieke persoonlijkheid
kenweek 1964 wordt geopend, de premiere als vertolkster, opnieuw populair te ma-
rwfn" If1» L »°mn]*,us ya" ken. Nu kan men die telkens terugkerende
bilIT.fr. muziek herdenking een ietwat geforceerde onder-
j dit ballet is van Eddie Sauter en Stan neming vinden, er is niets op tegen haar
nagedachtenis te eren door incidenteel
haar voorbeeld te volgen en van haar nog
wmvlt^piU1Wo^-Qi» t^^. tpvf rUiefeiZOe«l altijd legendarische aantrekkingskracht te
d' een lntegrale scenische uitvoering profiteren. Daartoe was het gezelschap dit-
filfvlf" T Ravela "L Rnfant le® Sor" maal in de bijzonder fortuinlijke gelegen-
s*nfL rJ^aarv°0I\(i'len Teüey de choreo- heid door de aanwezigheid van de Russi-
rirVi ontwerPt- AIvorens de balletgroep sche balletmeesteres Natalja Orlovskaja,
I jammer genoeg binnenkort naar haar
zullen, behalve het eerder genoemde om- vaderlandle^gkeert^T ZB heë« een diver-
J"og emge ancJere nieuwe balletten tissement samengesteld van zeven para-
o "Jf13 v°?rkomen- JaaP Rller denummers uit, of althans in, de stijl van
w erp een dramatische pas de deux het eerste kwartaal van deze eeuw.
„Interieur" op muziek van Otto Ketting.
Dit in opdracht van de Johan Wagenaar MET KUNSTZINNIGE ontwikkeling
Stichting ontworpen ballet wordt voor het heeft het allemaal niet zoveel te maken.
eerst uitgevoerd tijdens de galavoorstelling Men volgt zo'n vertoning tenminste met
op 28 januari in de Koninklijke Schouw- de pikant-gemengde gevoelens van nostal-
burg in Den Haag ter gelegenheid van het gie en adembenemende bewondering. Na-
vijfjarig bestaan van het Dans Theater, tuurlijk —de dans wordt hier geboden als
Het slotstuk van dit lustrumprogramma is een genotmiddel voor bezoekers met een
een choreografie, geïnspireerd op een schil- geraffineerde voorkeur voor sentiment en
derij van Rembrandt „De anatomische sensatie. Maar laten we nu eerlijk zijn:
Les", gemaakt door Glen Tetley op mu- we mogen onze puriteinse drang tot ver
ziek van Marcel Landowski. dieping en veredeling best eens loslaten,
Benjamin Harkarvy komt begin april zolang het zuiver gaat om een plezierig
met een nog naamloos ballet op muziek spel van fenomenale prestaties. Er wordt
van Maurice Ohana (concert voor gitaar en een uur lang gedanst, oppervlakkig met
orkest). In opdracht van de gemeente Am- hart en ziel, intens met armen en benen,
sterdam maakt Job Sanders in samenwer- door springlevende jongelui met verba-
king met de componist Jaap Geraerdts zingwekkend talent, dat het een lieve lust
een ballet getiteld „Grote Genade" waar- I is.
van de première eveneens voor april is
vastgesteld.
HET IS ONBEGONNEN werk op deze
plaats alle namen van componisten, cho
reografen, en uitvoerenden te noemen.
Eigenlijk zou alleen een criticus van een
.vorige generatie bij machte zijn de sma-
Enkele leden van de afdelmg Haarlem kelijke vergelijkingen te trekken ter waar
van de Koninklijke Nederlandsche Toon- dering van deze meer of minder artistieke
Kunstenaars-Vereeniging zullen op zater- versnapering. Want wat kan iemand nu
uag 25 januari, 's avonds om 8 uur, een I de wetenschap schelen dat Alexander Gors-
concert geven ten huize van het echtpaar ki geprobeerd heeft de nalatenschap van
Glas aan de Delftlaan 235 te Haarlem. Marius Petipa van vreemde smetten te
De uitvoerenden zijn: Ans Bouter, Miep zuiveren? Of zou iemand de componist van
van Luin, Helène Andre de la Porte speeldoosmuziek Liadow meer waarderen
(Piano), de cellist Henri van Marken en als hij wist dat Corry van Gorp en Pieter
de zangeres Ann Bohlen Er worden wer- Roowaan diens „Dans van de Russische
ken uitgevoerd van Debussy, Pijper, De Poppen" zo grappig hadden uitgevoerd als
Talla, Hans Kox, Arnold Bax en Rudolf intermezzo tussen virtuoos dribbelwerk en
Escher.
melodieuze krachtpatserij?
DE CRITICUS registreert met dank-
I baarheid dat Natalja Orlovskaja erin is ge-
na slaagd voor de demonstraties van virtuo
sitT u"S van OndTerw«s-Kun" siteit, burlesque, bravoure en charme,
j, r Wetenschappen, drs. L. J. M. van acrobatisch tilwerk en gewaagde vang-
vLL^hee t °P JV00rS,tel van d^.,Raad kunst de juiste mensen met ambities te
de Kunst aan de auteurs Aya Zikken, kiezen. In het circusnummer aan het slot
J- W. Holsbergen, beiden te Amsterdam, werd de jeugdige Olga de Haas opzien-
g. J. Kelk te IJmuiden en M. Mok te barend gepresenteerd. Van de anderen in
Menton (Frankrijk) een stipendium toe- dit gedanste variété moeten Panchita de
lekend.
Péri en Sylvester Campbell met speciale
waardering worden genoemd. Over het al
gemeen trouwens werd er gewerkt met
het voor dit genre noodzakelijke behage-
lijke gemak door beheersing van de soms
tot fantastische uitersten gaande bewe
ging.
Het Kunstmaandorkest heeft er onder
leiding van André Presser even pittig als
exact toe bijgedragen dat de stemming er
inbleef, ook na de pauze, toen als toepas
selijke voortzetting de „Hongaarse" varia
ties in een pas de dix uit de finale
van het balelt Raymonda van de compo
nist Alexander Glazoenow in een betrek
kelijk recente aaneenschakeling van Geor
ge Balanchine onder meeslepende en uit
dagende aanvoering van Scott Douglas tot
vertoning werden gebracht. Ter inleiding
en afsluiting dienden twee scheppingen
van Fokine, namelijk Les Sylphides, nog
al teleurstellend aan het begin, en de Po
lowetzer Dansen uit Prins Igor tot besluit.
Morgen, 23 januari, treedt het Nationale
Ballet met dit programma in de Haarlem
se Stadsschouwburg op.
David Koning
De viering van de herdenking van de
bevrijding op dinsdag 5 mei, zal dit jaar
in Haarlem een bijzonder muzikaal as
pect krijgen. Op deze dag zal het Noord
hollands Philharmonisch Orkest namelijk
een uitvoering geven in het Haarlemse
Concertgebouw onder leiding van de con
certmeester van de Wiener Philharmonie-
ker, Willi Boskovsky.
Dit speciale feestconcert, waarvoor zo
wel bij de heer Boskovsky als bij de le
den van hei N.Ph.O. grote belangstelling
bestaat, zal geheel gewijd zijn aan de
Weense muziek. Er zullen met name slechts
werken van Johann, Joseph en Eduard
Strauss worden uitgevoerd.
Willi Boskovsky is ook in Nederland
geen onbekende. Al tien jaar lang diri
geert hij op nieuwjaarsdag in een Euro-
visjeuitzending van de Oostenrijkse tele
visie het nieuwjaarsconcert uit Wenen.
Verleden jaar trad de bekende violist nog
op als gastdirigent van 't Concertgebouw
orkest in Amsterdam.
Bij die gelegenheid is het bestuur van
het „Centrum-comité Koninginnedag" in
Haarlem op het idee gekomen Willi Bos
kovsky voor het feestconcert te vragen.
De toegangsprijzen voor het concert zul
len sterk gereduceerd zijn. Contribuanten
van het „Comité voor Natioinale Feesten"
zullen voorrang hebben bij het plaats re
serveren.
van het stuk, zodat het derde bedrijf weer
beduidend aan actie en humor verlies^.
Slechts voor de volledigheid wordt dan
nog vermeld dat Denise tenslotte toch de
voorkeur blijft geven aan haar ongehuwde
staat, omdat de toekomstige schoonmoeder
van haar kinderen voor wie zij deze
dwaze onderneming uiteindelijk was be
gonnen zo ongeveer in dezelfde positie
blijkt te verkeren. Zodat de oplossing al
even onwaarschijnlijk is als de daaraan
voorafgaande handeling.
VOOR „CREMER" IS de opvoering van
dit overigens toch onderhoudend blijspel
weer een eclatant succes geworden. Voor
namelijk omdat zij werd gedragen door
een sprankelende Denise van Eki Oost-
wald-Bouwer. Een dergelijk zware hoofd
rol, tevens de centrale figuur van dit blij
spel, vereist niet alleen een enorme con
centratie en een feilloze tekstkennis,
maar ook veel charme en een grote vrij
heid van bewegen, plus het vermogen om
beurtelings amusant, vitaal en guitig te
zijn. Al deze facetten werden door Eki
Oostwald-Bouwer met een bewonderens
waardige veelzijdigheid aangegeven en
bovendien in de juiste verhoudingen, zodat
hier sprake was van een voortreffelijk ge
speelde blijspelfiguur. Van de drie min
naars waren Wim Rijke als de met een
beheerste distinctie omlijnde Sir Michael
Norman en Theo Verhulst als de sympa
thieke avonturier ongetwijfeld de besten,
omdat het Jacq. Timmerman ditmaal niet
gelukte de arrogante musicus de gewenste
statuur te geven. Maar dit is dan ook een
verbazend moeilijke typering.
VOORTS SPEELDE Fons Cornet een naar
behoren rustige huisvriend en waren Té
de Waard, Marine Badoux, Jan Heynis, Bob
van Oploo en Ingrid Varenkamp benij
denswaardig vlot en ontwapenend als
de kinderen, waar alles om draaide. Ook
Rie de Nooyer-Christiansen was voldoende
als de gevreesde madame Douchemin en
Agnes Koorenblik kwam weer eens be
wijzen dat er ook van een kleine rol iets
bijzonder aardigs kon worden gemaakt.
De regie van Henk Bakker was opnieuw
boven alle lof verheven en het was waar
lijk een lust om te zien hoe hij door zijn
indicaties en mise-en-scène elk tafereel
het volle pond wist te geven. Alleen de
scène van de eerste ontmoeting tussen
ouders en kinderen miste even de innig
heid en ontroering, welke de schrijvers
onder de tekst hebben verborgen. Voor
het overige was het weer een echte
Cremer" karakteriserende voorstelling,
waar het publiek in de volle schouwburg
veel waardering en bijval voor betoonde.
En terecht!
Jan van Dam
Maria Callas heeft gisteren triomfante
lijk haar terugkeer in de opera gevierd
met de titelrol in Puccini's „Tosca" in het
Royal Opera House in Covent Garden. Een
half uur nadat het doek was omlaag ge
gaan stonden de 2.000 bezoekers de veer
tigjarige sopraan nog toe te juichen. La
Callas zong prachtig en scheen geen hin
der te hebben van de dichte mist welke
zelfs in het operagebouw doordrong. Alle
Londense bladen schrijven vandaag zeer
lovend over de sopraan.
Tijdens de tweede akte werd het wat
wazig in de zaal en in het laatste bedrijf
kon men zelfs vlaagjes mist in het licht
van de schijnwerpers zien drijven. Geluk
kig lachend onderging de artieste de ova
tie waarbij uit de gaanderijen bloemen
naar het toneel geworpen werden.
Dit eerste optreden, sinds La Callas in
juni 1962 in de Scala van Milaan „Medea"
van Cherubini gezongen heeft, is een
enorm succes. Zij zal in Londen nog vijf
maal in „Tosca" optreden. Alle plaatsen
zijn reeds uitverkocht. De rol van Scar-
pia werd gezongen door Tito Gobbi en die
van Cavaradossi door Renato Cioni. Diri
gent was Carlo Felice Cillario.
IN DE UITZENDING „Hoe zit het nu?"
beantwoordden mgr. Beckers, de bisschop
van Den Bosch, en mgr. Nierman, bis
schop van Groningen, vragen die naar
aanleiding van het concilie in een bijeen
komst met de parochianen van het Bra
bantse Best gesteld werden. Temeer daar
het hier vragen gold, die leven bij een
groot deel van het R.K. kerkvolk, was het
jammer, dat dit unieke, zeer levendige
programma, dat op zichzelf reeds type
rend was voor de nieuwe verhoudingen in
deze geloofsgemeenschap, reeds om half
acht op de beeldbuis werd gebracht. De
KRO had het bijvoorbeeld best kunnen
omruilen met de film over de Italiaanse
olie-koning Enrico Mattei. Hoezeer een
dergelijke figuur ook tot de verbeelding
van de gewone mens spreekt, toch bleef
Mattei in deze rolprent waarin hijzelf
meespeelde meer het wat oppervlakki
ge produkt van een goede „public relations
officer" dan van een regisseur, die het be
staat, zijn onderwerp filmisch door te
lichten.
DE REDAKTIE van „Brandpunt" gaf
een wat vreemde draai aan haar uitge
breide reportage over de financiële moei
lijkheden van het dagbladbedrijf. Ook al
waren daar mededelingen over buiten
landse dagbladen aan toegevoegd, toch
had redacteur Han Mulder zich niet mo
gen laten verleiden in zijn slotwoord de
recente publikatie van de Nederlandse dag
bladpers eerder toe te schrijven aan zor
gen om de toekomst, waarin wellicht de
commerciële t.v. een rol gaat spelen.
De cabaretier Rens van Dorth, die vroe
ger, als „hij even langs kwam," wel eens
een allegaartje van liedjes, dansjes en
mopjes placht te brengen, verraste ons
gisteravond met een amusant en gezellig
amusementsprogramma, dat hecht ge
bouwd was op het idee, eens een loopje
te nemen met de gang van zaken op een
„party". De „party" werd natuurlijk ge-
Voor de Haarlemse Volksuniversiteit
heeft gisteravond de 34-jarige Vlaamse
schrijver Ward Ruyslinck gesproken over
eigen werk. Hij analyseerde de thematiek
van zijn romans en verhalen en legde ge
tuigenis af van zijn artistiek en levensbe
schouwelijk credo. Die twee hangen bij
Ruyslinck ten nauwste samen, want zo
zei hij, de auteur heeft thans meer dan
ooit, een sociale taak. Als verdediger van
geestelijke waarden dient hij te getuigen
tegen het cultuurverval van een gemecha
niseerde wereld, die het spoor bijster
raakt in materialisme en schijnwaarden
van dressuur en decadentie.
RUYSLINCK HEEFT een sterke gêtui-
genisdrang. Hij weet zich tot in zijn merg
betrokken bij de menselijke conditie, en,
zo zei hij, „schrijven is altijd een vorm
van protest." In zijn boutade tegen het
cultuurverval dat onze beschaving naar
zijn mening op het ogenblik te zien geeft,
toonde hij zich gisteravond met name be
reid om de sombere voorspellingen van Os
wald Spengler serieus te nemen, dat onze
civilisatie over een jaar of 25 wel eens
haar einde zou kunnen vinden.
Ward Ruyslinck heeft zich, zoals men
wellicht weet, afgewend van de psycholo
giserende roman, waarin de meeste van
zijn generatiegenoten zich uitdrukken. Hij
verwijt deze romankunst een dodelijke
bloedarmoede, omdat de mens er in wordt
losgemaakt van zijn omgeving. De sociale
en organische veelheid van het leven
wordt er geweld in aangedaan.
.WIJ ZIJN VAAK het slachtoffer van
ethische en esthetische dressuur", zei
Ruyslinck gisteren. Het nieuwe is niet zel
den slechts een camouflage van een ge
brek aan het oorspronkelijke. De mens is
de grote constante in de wereldlitteratuur,
zo oordeelde de Vlaamse auteur. „Een
groot schrijver vertelt ons wat we al wis
ten! Zijn hoofdfiguren acht hij tijdloze
mensprojecties, want de mens is het grote
probleem, niet de middeleeuwen de renais
sance of de atoombom".
Ruyslinck protesteerde ertegen, dat
sommige critici hem vanwege de angst
en eenzaamheid in zijn werk hebben in
gelijfd bij de existentialisten. Zij vergeten,
zo zei hij niet zonder sarcasme, dat de
mens altijd aan zijn existentie gebonden
is geweest.
Als een van de belangrijkste thema's
van zijn werk noemde Ruyslinck de hem
obsederende ervaring van de onmacht en
de nederlaag van de onschuld, die het bij
na altijd verliest van het kwade.
De Britse ambassadeur in Den Haag,
Sir Andrew Noble, zal op 30 januari (des
avonds te 20.15 uur) in de Vishal te
Haarlem een expositie openen van heden
daagse Engelse typografie en boeken. De
tentoonstelling zal worden ingeleid door
de heer S. L. Hartz.
De staatssecretaris van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, drs. L. J.
M. van de Laar, heeft de volgende op
drachten verleend:
Het schrijven van 'n novelle aan mevrouw
Clare Lennart te Utrecht; Belcampo te
Groningen; R. Blijstra en P. van Gestel,
beiden te Amsterdam; mr. M. A. Verdaas
donk te Amsterdam; het schrij verf van een
roman aan H. Veraart te Zeist; het schrij
ven van een gedicht of gedichtenbundel
aan J. Bernlef te Amsterdam; H. Kooyman
te Haastrecht; C. Stutvoet te 's-Graven-
hage en H. Warren te Kloetinge; het vast
leggen van een aantal interviews met
schrijvers aan H. U. Jessurun d'Oliviera te
Amsterdam; het schrijven van haar
memoires aan mevrouw Alice van Nahuys
te Ticino; het schrijven van een essay over
Herman Heyermans aan K. Schilp te
Utrecht.
De staatssecretaris heeft voorts op
drachten verleend aan dr. R P. Meijer
te Victoria (Australië) een geschiedenis
van de Nederlandse litteratuur in het
Engels te schrijven; aan dr. R. B. C.
Huygens te Amersfoort een uitgave te
verzorgen avn de Reijnardus Vulpes; aan
A. van Til te Amsterdam een studie te
schrijven over Nescio (1882—1961), mede
aan de hand van diens zakelijke corres
pondentie met uitgevers en redacteuren
van tijdschriften; aan dr. P. J. H. Ver-
meeren in Den Haag een uitgave te ver
zorgen van Constantijn Huygens' Cluys-
werek (1681); aan drs. G. R. W. Dibbets
te Nijmegen een uitgave van het eerste
deel van het volledige werk van Abra
ham de Koningh (15861619) te verzor
gen.
stolen door Fred Kaps, maar ook Maya
Bouma als werkster en als fotomodel
deed knappe dingen, evenals Van Dorth
zelf. De bredere opzet, die van dit pro
gramma een goede show maakte, slaagde
dus en dat zal waarschijnlijk mede te
danken zijn aan regisseur Henk Scholten,
die wel weet wat show is.
Hitchcock, James Mason en een zeer
origineel scenario; daarbij ook nog over
tuigend spel van o.m. Angie Dickinson als
de verraderlijke Janet West en Roland
Winters als haar man. Die talenten en die
mogelijkheden leverden, benut voor de
film „Moord per band-recorder," een zeer
spannend uur op; en de KRO mag terug
zien op een programma, dat voor de
dinsdagavond opvallend goed was.
J. Damshuizer
K.R.O.-TELE VISIESECTIE
De heer H. E. Brouwer is per 1 april
a.s. bij de televisiedienst van de KRO
aangesteld als producer bij de afdeling
amusement. De heer Brouwer, thans werk
zaam bij de programmadienst van de
NRU, volgt de heer Gerard Michon op
die een journalistieke functie buiten het
omroepbedrijf heeft aanvaard.
Met ingang van 1 maart a.s. is aan
gesteld als regisseur bij de afdeling docu
mentaire programma's de heer Simon van
Adelberg, thans redacteur bij het Alge
meen Dagblad te Rotterdam.
HILVERSUM I 402 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Week van ge
bed voor de eenheid der Christenen. 7.20
Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de
jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Moderne grammofoonmuziek.
11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Gram
mofoonmuziek. 12.15 Leven op het land.
reportage van de landbouwwerktuigenten
toonstelling in de RAI te Amsterdam. Daar
na: Agrarisch nieuws. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week.
13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke en moderne
orkestmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV:
14.15 Lichte grammofoonmuziek- 14.30 Het
slaapliedje voor vanavond heet: Moord,
hoorspel, (herhaling van 20 januari j.l.).
15.50 Oude muziek (gr.). 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Kamermuziek uit heden en
verleden: Moderne kamermuziek. 17.00
Voor de jeugd. 17.25 Licht pianospel (gr.)
17.30 Schoolzang. 17.45 Metropole orkest.
18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht instrumen
taal kwintet. 18.50 Sociaal perspektief, le
zing. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Op de man af, praatje. 19.15 Geestelijke
liederen (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50
Lichte grammofoonmuziek. 20.10 De jeugd
op eigen wieken, hoorspel (dl. 26). 20.40
Samen uit - samen thuis: gevarieerd pro
gramma. 22.00 Kerkorgelconcert: klassie
ke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover
denking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Rond
om het Woord: pedagogische etherleer
gang. 23.30 Blaaskwintet: klassieke en mo
derne muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtend
gymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Ou
de kamermuziek (gr.) 9.40 Morgenwijding.
10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Huishoudelijke zaken, praat
je. 11.15 Radio kamerorkest: moderne
muziek. 11.45 Levenskunst, lezing. 12.00
Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, eventueel actueel of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Nederlands koperorkest. 14.00 Pianoduo:
moderne muziek. 14.30 Hou je aan je
woord: programma vol speelse en lite
raire spitsvondigheden. 15.10 Lichte orkest
muziek (gr.) 15.30 Bariton en piano: klas
sieke en moderne liederen. 16.00 Voor
dracht. 16.25 Lichte grammofoonmuziek.
17.00 Minjon. 17.55 Gesproken brief. 18.00
Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uit
zending van de Partij van de Arbeid.
18.30 Licht instrumentaal ensemble en
zangsoliste. 19.00 Voor de kleuters. 19.05
Sportparade. 19.30 Brussel-Hilversum. 20.00
Nieuws. 20.05 Residentie-orkest en solist:
klassieke en moderne muziek. In de pau
ze: 21.05-21.35 Bejaarden, klankbeeld. 22.20
Gitaarspel. 22.30 Nieuws en mededelingen.
22.40 Actualiteiten. 23.05 Nieuwe grammo
foonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.15
Lichte muziek. 12.50 Beursberichten en
weerbericht, gevolgd door scheepvaartbe-
richten. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Franse les. 16.24 Zang. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen. 17.15 Voor de
kinderen. 17.50 Lichte muziek. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Kamermuziek. 19.00 Nws,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte
muziek. 20.00 Voor de vrouw. 20.30 Casi
noconcert. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15
Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22-50
Volksmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en
Bel Canto concert. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. VARA' 17.10-17.45 Voor
de kleuters. 19.30 Top of flop. NTS: 20.00
Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.45 Beer op sokken, eenakter. 21.25
Vreemdelingen?, een programma over de
aanpassing van buitenlandse arbeidskrach
ten in Nederland. 22.05 Filmvenster. NTS:
22.30-22.35 Journaal.
VOOR DONDERDAG
KRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau
ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 De
Flinstones, tekenfilm (dl. 23). NTS
20.00 Journaal. KRO 20.20 Brandpunt.
20.45 Lichte muziek. NTS: 21.10 De buur
man, TV-spel. KRO 22.05 Het land van
onze kinderen, programma over de pro
blemen rond de bevolkingsgroei in Neder
land (dl. 1). 22.40 Epiloog. NTS: 22.50-
22.55 JournaaL