André Kaart benoemd tot directeur Stedelijke Muziekschool Beverwijk „Ein Deutsches Requiem" van Brahms Lode Baekelmans 85 jaar P De Neöen Muzen Alphenaar DE PROGRAMMA'S Wereldtelevisie van Olympische Spelen uw handen lopen nu gevaar door de Christelijke Oratorium vereniging DONDERDAG 23 JANUARI 1964 Electronische orgels Ruim tweehonderd leerlingen T oekomstplannen Willem Hespe overleden KRUISWEG 47-49 HAARLEM EMINENT 40 vanaf f 1995- New York gaat enorm filmcentrum bouwen nabeschouwingen Gemengde avond Kennemer Kunstkring Directe bescherming is nodig tegen afwashanden, ruwe en schrale han den. Ze vragen de tederheid van Clipp crème met de verzachtende citroen-olie. Clipp crème met de beschermende siliconen en het huid- vernieuwende allantoïne. Verkrijgbaar grote doos en royale tub na elke afwas Clipp.... uw handèn altijd fluweel-zacht De radio geeft vrijdag Miljoen meer nodig voor verbouwing schouwburg in Amsterdam Trenet veroordeeld 7 elevisieprogramnia Met ingang van 1 januari 1964 dus met terugwerkende kracht is door het bestuur van de stichting „Stedelijke Muziekschool Beverwijk" tot directeur van dit instituut benoemd de heer André Kaart uit Haarlem. De heer Kaart is in de Spaarnestad vooral bekend als dirigent van „Die Haerlemsche Musyckkamer en het Haarlems Jeugdorkest. Het ligt in de bedoeling van de nieuwe directeur zich zo spoedig mogelijk in Beverwijk te komen vestigen. Zoals bekend is hij daar als leraar van het Pius-X-College reeds enige jaren met de leiding van de koor klas belast. Het bestuur van de stedelijke muziek school bestaande uit C. van het Maal- pad (voorzitter), drs. A. C. M. de Kok (penningmeesteres) en de leden J. Ben- ning, J. H. M. Brockhus en J. van Ey- kern is met deze benoeming bijzonder ingenomen, omdat de benoeming van een eigen directeur tevens de oplossing betekent van het probleem, dat sedert de oprichting werd gevormd door het tij delijk waarnemen van deze functie door de heer Waanders. Deze was als direc teur van de Muziekschool in Velsen met haar ongeveer dertienhonderd leerlingen op deze wijze immers ruimschoots over belast. Vandaar dat het bestuur in Be- verwijlt hem bijzonder erkentelijk, is. voor zijn assistentie bij de overwinning op de stichtings- en aanloopmoeilijkheden, vooral nu de directiewisseling tevens onderling in goede verstandhouding kon worden geregeld, waarbij de gerezen mis verstanden volledig werden opgehelderd. De gemeenteraad van Beverwijk ver leende in september 1963 zijn fiat aan een desbetreffend rapport van de B.S.C.R. plus een subsidie waardoor de stich ting van een volksmuziekschool mogelijk werd gemaakt. Deze benaming is sinds dien al weer gewijzigd in stedelijke mu ziekschool, omdat hierdoor de didaktiek van dit instituut beter wordt aangegeven. Als leerkrachten werden aangetrokken mejuffrouw J. Mechelse (Bloemendaal) en de heren P. Potgieser (Beverwijk), B. J. Beylevelt (Amsterdam) en Th. Weyer (Bloemendaal). De lessen worden twee maal per week van vier tot zes uur ge geven in de verenigingsgebouwen Ooster wij k en Meerestein, het Harmoniegebouw, de' Kelder „Regina Coeli" en de r.k. school in Wijk aan Zee. Zo mogehjk zul- i j-kheid te bieden tot een algemene muzi- len„ in- kale vorming. Vandaar dat hij overweegt André Kaart, de nieuwe directeur van de stedelijke muziekschool te Beverwijk. nog enige plaatselijke leraren worden in geschakeld, waarvoor het overleg al gun stig is verlopen. De belangstelling voor dit muziekon derwijs in Beverwijk kan stellig bevre digend worden genoemd, want voor het lo pende cursusjaar werden reeds tweehon derdvijftien leerlingen ingeschreven. Zij worden gerecruteerd uit de derde en vier de klassen van alle plaatselijke openba re en bijzondere lagere scholen, omdat het de bedoeling is deze muziekcursus gelijk met hun lagere schoolperiode te beëindi gen. Zij kunnen op dit moment met hun eventueel talent nog „alle kanten uit zoals dit heet. De ouders zullen dan ook ieder half jaar doormiddel van een een voudig rapport met de prestaties van hun kinderen op de hoogte worden gehou den. Dank zij subsidies van gemeente en provincie respectievelijk 8.000.- en 4.000,- kon reeds een zeer behoor lijk instrumentarium worden aangeschaft. De heer Kaart heeft zich als directeur het doel voor ogen gesteld, met deze ste delijke muziekschool een ieder de moge- Oud-dirigent van Haarlems Polyhymnia cursussen voor volwassen in de avonduren in te stellen, waarbij een balletklas voor houding en expressie tot de mogelijkhe den behoort. Ook een speciale opleiding voor leden van harmonie- en fanfarekorp- wordt door hem in overweging nomen vooral ten gunste van de plaatse lijke muziekverenigingen. En zelfs waagt hij het evenals het bestuur nu al te denken aan een eigen centraal gebouw. Alleen zal deze wens voorlopig nog als muziek der toekomst moeten worden be> schouwd, welk vak door diverse overheids instanties helaas nog lange tijd zal moeten worden onderwezen Tetsoero Foeroekaki, Japans diplomatiek adviseur, heeft te Monte Carlo verklaard dat de Olympische Spelen in Tokio van de komende herfst over de gehele wereld per televisie zullen worden uitgezonden. Foeroekaki, de voormalige Japanse am bassadeur in Parijs, heeft dit bekendge maakt tijdens een receptie die werd gege ven door de organisatoren van het vierde jaarlijkse internationale televisiefestival van Monte Carlo. Hij zei dat er onderhan delingen gaande zijn met verschillende landen en dat die onderhandelingen in een stadium zijn gekomen waarin een bekend making verantwoord is. De uitzendingen geschieden door middel van in de Ver enigde Staten gelanceerde communicatie satellieten en nog te installeren relayeer- posten. In New York zijn woensdag plannen be kend gemaakt voor de bouw van een „filmstad" in Manhattan. De filmstad zal zevenenvijftig geluidsinstallaties krijgen en op het grote platte dak kunnen buiten opnamen gemaakt worden. De kosten wor den geschat op 22 miljoen dollar. Alan Havmes zei dat het centrum New- York opnieuw tot filmhoofdstad van de wereld moet maken. Het werk aan de filmstad zal in november beginnen en te gen de lente van 1966 voltooid zijn. Er komt onder meer een twintig verdiepingen hoog gebouw. Het gebouw kan door film maatschappijen en ook door onafhankelij ke cineasten worden gehuurd. Het belangrijkste onderdeel van het t.v.-programma van gisteravond werd uiteraard de extra-uitzending, waarin de Nederlands hervormde, gereformeerde en christelijk gereformeerde kerken op uit nodiging van de VARA reageerden op het nummer „Beeld-religie" in de laatste af levering van de serie „Zo is het toevallig ook nog eens een keer". Dominee Buskes, die het woord voerde namens het mode- ramen van de synode van de Nederlands hervormde kerk noemde, nadat hij o.m. op de grote betekenis van de presentatie In zijn woning te Amsterdam is woens dag op 88-jarige leeftijd overleden de com ponist en koordirigent Willem Hespe. Willem Hespe, die op 25 december 1875 DE CHRISTELIJKE Oratoriumver- eniging heeft met de uitvoering van „Ein I deutscfies Requiem van Johannes Brahms op het concert, dat het koor woensdagavond onder leiding van zijn dirigent George Robert in de gemeente lijke Concertzaal heeft gegeven, onge twijfeld talrijke muziekvrienden aan zich verplicht. DE UITVOERING door de Christelijke Oratoriumvereniging kenmerkte zich over het geheel genomen door een meditatieve sfeerscheppende bezonkenheid. Die sfeer gaf het accent van deze vertolking; voor de koren als „Denn alles Fleisch" en (Herr, du bist würdig" kon zij doorbro ken worden door een groter muzikale spanningskracht. Ook de koorklank was gericht op het behoud van een innerlijke stille bezinning op de tekstgedachten en dit interpretatieprincipe werd doeltreffend gehandhaafd. Over het algemeen, een ogenblik van onzekerheid over een inzet van het beginkoor en enige intonatie-moei lijkheden daargelaten, bleek het koor goed opgewassen tegen de uitvoerings eisen, die door de intenties van dirigent George Robert werden bepaald. DE SOPRAAN Nelly Groenevelt, die de door ziekte verhinderde Annette de la Bije verving, vervulde haar taak met be kwaamheid, al leek het of de voor haar beschikbare tijd van voorbereiding te kort was geweest om ook aan de hoge tonen hun glans te geven. De bariton Rom Kalma zong zijn aan deel in het werk met sonore klank en met begrip. Het tweede gedeelte van de avond was bestemd voor de uitvoering van het stralende „Gloria" van Antonio Vival di. Met dit werk kreeg het koor een prachtige kans om een jubelende hymni sche klank te doen horen, zoals voor het „Gloria in excelsis Deo!" en voor „Prop ter magnam". De uitvoering vergde uiter aard een bijzondere aanpassing aan de eigen religieuze mentaliteit van dit „Glo ria", een gerichtheid, die niet het minst werk, dat het koor ook bij de voorberei ding ongetwijfeld veel muzikaal genot ver schaft heeft. De medewerking van de so pranen Nelly Groenevelt en May Oranje den Uyl, de alt Elly Jens, de organist Gosse Kroese en het Noordhollands Phil- harmonisch orkest, dat ook met de bege leiding van het Requiem een belangrijke taak had, is voor de bijzonder gewaar deerde uitvoering, van veel betekenis ge weest. P. Zwaanswijk in Den^Haag^ werd"geboren" lTeoefëndë aan- I door het karakter van Vivaldi's muziek vankelijk de beeldhouw- en de houtsnij-1 wordt weerspiegeld kunst. Later ging hij zich meer toeleggen op de toonkunst. Hij studeerde bij parti culiere leraren en ontwikkelde zich verder door zelfstudie. Met de oprichting van het kinderkoor „Zanglust" koos hij op 23-jarige leeftijd het beroep van koordirigent. Sinds 1908 was hij dirigent van en componist voor mannen-, gemengde en kinderkoren. Hij verleende elk jaar zijn medewerking aan de uitvoeringen van de Matthaus Passion en de Mahler-concerten in het hoofdstede lijke Concertgebouw. Ook werkte hij me- MEN MAG de dirigent George Robert dankbaar zijn voor de keuze van dit fraaie De Haarlemse toneelvereniging „De Kennemer Kunstkring" geeft dinsdag februari weer een toneelvoorstelling in de Stadsschouwburg, waarbij een opvoe ring zal worden gegeven van „Het huis de"aan"'belangrïj"k"econcerten" in het bui-1 op de rots'', thriller in drie bedrijven door tenland, o.a. in Parijs onder leiding van Strawinsky. Tot de koren die Willem Hes pe heeft geleid, behoren het a capella-koor I „Crescendo en de gemengde zangvereni gingen „Polyhymnia" te Haarlem en „Crescendo" in Noord-Scharwoude. Hij heeft veel gedaan voor de bevordering van de Nederlandse volkszang. Ongeveer 40 koorwerken heeft Willem Hespe gecom- poneerd, onder andere „De Storm en de Eik" en „Het Kerkklokje." George Batson; de regie is van Fons Jam sen. Aan deze opvoering is voor het pu bliek een attractie verbonden in de vorm van een prijsvraag, waarbij men voor de pauze de geheimzinnige moordenaar uit het stuk zal moeten aanwijzen. Voorts geeft de vereniging zaterdag 8 februari een kienavond in het gebouw van de HK.B. aan de Tempeliersstraat, met na afloop bal op muziek van „The Flintstones" onder leiding van J. Beun. Gisteren hebben wij het overlijden gemeld van de Oostenrijks-Ameri kaanse toneel- en filmspeler Joseph Schildkraut, een zoon van de des tijds wereldberoemde acteur Rudolf Schildkraut. Onze foto toont Joseph Schildkraut in de rol van Otto Frank, zoals hij deze in de ook hier te lande vertoonde film „Het dagboek van Anne Frank" (een bewerking van „Het Achterhuis") heeft vertolkt. Sophie Tucker. Sophie Tucker heeft met nadruk verklaard dat ze 76 jaar oud is hoewel in een aantal naslagwerken haar leeftijd als 80 jaar wordt opgegeven. De gezette zangeres, met de stem die klinkt alsof ze dagelijks gorgelt met gemalen kiezelstenen, heeft 20 januari haar ver jaardag gevierd. Zij vertelde een journalist dat het haar eigen schuld was, dat de boe ken haar ouder opgeven dan ze werkelijk is. „Ik was 16 jaar toen ik naar New York trok. Je kon daar niet in een cabaret wer ken als nog geen 18 was. Ik schilderde me dus flink op, stak mijn haar op en vertelde dat ik 20 was. Die vier jaar verschil hebben me verder mijn hele carrière dwars' gezeten". derom, dat de kijker, wil hij gevrijwaard blijven van „televisitis", meester moet blijven en zo niet: worden over zijn toestel. „Top of Flop", Boulevard Feydau, Vreemdelingen en een bespreking van het diepzinnige werk van de filmer Ingmar Bergmann; daaraan nog toegevoegd het nieuws van N.T.S. en VARA; dat alles moet hun die niet beroepshalve de uitzendin gen volgen wel een geestelijke spijsver teringsstoornis opleveren. De éénakter „Beer op Sokken" pikant en meesterlijk opgebouwd door de kam pioen van het boulevard-toneel Georges Feydeau, vond in Allard van der Scheer, Ina van Faassen, Mimi Boesnach en Bob Verstraete uitstekende vertolkers, die on- bij het medium televisie gewezen had, het der regie van Loet Steenbergen duidelijk nummer een stijlloze profanatie. Hij laak te zowel de vele reacties, die van on christelijke haat getuigden, als sommige reacties op die reacties, die mede werden ingegeven door een haat tegen het Chris tendom. Dominee Buskes moedigde ten slotte de kijkers aan, alles te doen om de kloof te overbruggen, die zoals genoem de t.v.-uitzending bewees de bevolking van Nederland scheidt. Hij meende, dat de VARA eerder door hem bedankt voor de tot de N.h. kerk gerichte uitnodiging hierin ook een aandeel zou kunnen heb ben. Ds. J. Overduin, die namens de gere formeerde en christelij k-geref ormeerde kerken sprak, vergeleek het nummer „Beeldreligie" met het profaneren van het rooms-katholieke mis-offer (dat zich ge zien zijn ceremonieel daartoe zo goed zou lenen) en met het misbruiken van woor den, die door ons dierbare mensen op de ontroerendste ogenblikken van het leven werden gesproken. Hij verklaarde zich be reid, te geloven in de goede bedoelingen van het team van Herman Wigbold, dat naar zijn mening in deze de grens van het satirische overschreden had. Dominee Overduin wees daarbij de samenstellers op Christus, die steeds de waarheid sprak, maar zulks nimmer ten koste van de lief de deed. Ook hij toonde zich ontdaan door de vele zwarte reacties, die zich over Wigbold, Peter Lohr en Mies Bouwman uitstortten. Daarbij gebruik makend van de gewijde woorden van het Onze Vader, deed Do minee Overduyn tenslotte op allen het be roep, elkaar de hand te geven in een geest van christelijkheid en humaniteit. Het overigens zeer goede VARA-program- ma leerde ons in zijn verscheidenheid we- ZONDAG AANSTAANDE, 26 januari, zal de Vlaamse roman- en toneelschrijver Lode Baekelmans te Antwerpen zijn vijf entachtigste verjaardag vieren. Hij woont er in een ruim apartement aan de Ame- rïkalei en de „oude vrijdenker" zoals hij zichzelf noemt verrast binnenkort zijn lezers met twee nieuwe bundels. „In de Spiegelbol" (Vlaamse Pocket van uit geverij Heideland) bevat herinneringen aan figuren die hij gekend heeft, als in een spiegelbol gezien: niet helemaal na tuurgetrouw maar toch naar het leven ge tekend. „Bont was mijn wereld" (uitgave van De Ontwikkeling) bevat eveneens herinneringen. Lode Baekelmans schrijft elke dag op vaste uren; niet met een schrijfmachine maar met de hand, want toen in 1900 hij was klerk in het stad huis van Antwerpen de eerste schrijf machines in het stadhuis kwamen, nam hij zich voor nooit op zo'n ding te leren tikken, want „ze zouden je er wel eens voor je leven aan vast kunnen ketenen". Hij heeft, behalve zijn vaste schrijfuren, ook zijn vaste leestijd en televisiekijktijd. „Om tien uur ga ik dan naar bed, tenzij er iets heel bijzonders is". BAEKELMANS IS DE doyen van de Vlaamse schrijvers. Hij is oud-voorzitter van de Vereniging van Vlaamse Letter kundigen, lid van de Vlaamse Akademie, oud-bibliothecaris van de Antwerpse in Stadsbibliotheek en stichter van het Vlaams Letterkundig Museum. Als beschrijver van het Antwerpse volksleven heeft hij zijn hoogtepunt onge twijfeld bereikt in de roman „Tille" (1912), een meisje uit het Schipperskwartier. Schreef hij aanvankelijk wat navrant realistisch over de armoe en de zelfkant van de havenstad, later werd zijn toon milder en kwamen zijn olijkheid en spot lust meer op de voorgrond. ZELFS THANS NOG houdt deze sym pathieke en met een gul gevoel voor humor begiftigde auteur de litteratuur nauwlet tend bij. Ook de ontwikkelingen van het Vaticaanse Concilie hebben zijn grote be langstelling. Zijn verjaardag hoopt hij in stilte te vieren maar daar zal wel niet veel van komen. Hij heeft zich teveel vrienden gemaakt, onder meer na de oor log toen hij vele Vlaamse schrijvers ge- (zuivering). al hun komische talenten inzetten, om een stukje theater-historie te doen herleven. Verstraete in het bijzender verraste ons daarbij als een Vlaamse butler, die ook al in de ogen van Feydau niets anders kon zijn dan een primitief en sappig schepsel. De buitenlandse arbeiders, die o.m. door hun wat zwieriger en eleganter kledij in het Nederlandse straatbeeld blijven opval len, kwamen dichter bij ons door de do- kumentaire „Vreemdelingen" van Pier Tania. Hoewel wij even de indruk kregen, dat in een enkel geval zuidelijke hoffelijk heid de Italiaanse en Spaanse arbeiders in de weg stond, om als gast van Neder land de waarheid te spreken, was het beeld, dat Tania van het leven van deze buitenlandse werker gaf, positief en vleiend voor ons, de gastheren. De typi sche t.v.-gewoonte, in stukjes gehakte in terviews met elkaar te vermengen, had ook in dit programma wel eens een ave rechtse werking. Dat bleek vooral duide lijk, toen antwoorden van een zeer gebrek kig Nederlands sprekende Spaanse arbei der tussen fragmenten van een gesprek met Italiaanse arbeiders geplaatst wer den. Daar vooral ging Tania aan zijn doel, door beeldwisseling en door nieuwe gelui den spanning te brengen, voorbij. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Week van gebed voor de eenheid der Christenen. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Rijn- en Donauliederen (gr.). 8.30 Licht koor en orkest (gr.). 8.45 Bala laika-orkest (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Kamerorkest (gr.): klassieke muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassiek hoornkwintet (gr.). 11,15 In 't zil ver: programma voor oudere luisteraars. 12.00 Oud worden jong blijven: muzika le herinneringen. 12.30 Mededelingen t.b. v. land- en tuinbouw. 12.33 Koorzang: volksliedjes. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Promenade orkest, en soliste: Klassieke en moderne muziek. 13.55 Lichte koorzang (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.25 Lichte mu ziek. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 De mu ziek der volkeren, muzikale lezing met grammofoonplaten. 16.15 Duizendschoon, praatje over planten. 16.30 Pianorecital: moderne muziek. 17.00 Voordracht van ge dichten. 17.20 Moderne grammofoonmu ziek. 17.40 Accordeonorkest. 18.00 Chris telijke muziekvereniging. 18.30 Halte, een programma om even bij stil te staan. 18.50 Regeringsuitzending- de politie nu. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Van horen zeggen en zingen. 19.15 Klassieke gram mofoonmuziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Oude muziek (gr.). 20.00 Geestelijke liede ren. 20.30 Prisma: Hootenanny! show programma 21.30 Klassieke grammofoon muziek. 22.00 Commentaar en discussie. 22.10 Klassieke pianomuziek (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld, inter nationale oriëntatie in kerk, zending en oecumene. 23.00 Kerk en muziek: HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.20 Van de voorpagina, praatje). 800 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne kamermuziek (gr.). VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte grammofoonmu ziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55 Orgelspel. 12.20 Regerings uitzending- Voor de landbouw. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstellingsagenda. 12.38 Licht instru mentaal septet. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00 Fluit en piano: klassieke en moderne muziek. 14.20 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd program ma. VPRO: 16.00 Verjaardagskalender van KRO-opdracht aan Oscar van Hemel. De KRO heeft aan de componist Oscar van Hemel opdracht gegeven tot het schrijven van een compositie, die door het Concert gebouw Orkest op het repertoire genomen kan worden tijdens de Nederlandse mu ziekdagen in mei van dit jaar. De KRO zal tezijnertijd een televisieuitzending ver zorgen van deze nieuwe compositie. De Nederlandse Muziekdagen worden jaar lijks georganiseerd door de Stichting Nederlandse Muziekbelangen. Ensemble Susana y José. Het Spaanse dansensemble „Susana y José" zal, na een afwezigheid van twee jaar, vanaf 31 januari een tournee door Nederland ma ken, die alle grote steden behalve Am sterdam omvat en tot medio april duurt. Als flamencogitarist neemt opnieuw Perdo Sevilla aan de tournee deel; Jesus Herdia treedt bij het ensemble voor het eerst in Nederland op als flamencozanger. De Zwitserse concertpianist Armin Jans sen verzorgt de begeleiding aan de vleu gel. Smds 1 januari is de Nederlandse musicus Rykle van der Heide als alt hoboïst en slagwerker aan het gezelschap verbonden. Fries toneel. De toneelgroep van de Friese vereniging „Gysbert Japicx" geeft op woensdagavond 29 januari in de turn zaal van het Concertgebouw te Haarlem een voorstelling van „De Moskeflap", een vrolijk toneelstuk van de bekende Friese auteur Y. C. Schuitmaker. Literatuurprijs Hilvarenbeek. De ge meente Hilvarenbeek heeft de jaarlijkse literatuurprijs voor 1964 als volgt ver deeld: 1. een prijs van ƒ400,voor de beste roman, verschenen in het afgelopen kalenderjaar. 2. een prijs van 250,— voor het beste nog niet gepubliceerde gedicht, een tweede prijs van 150,en een derde prijs van 100,—. De jury bestaat uit Emiel van Hemeldonck te Vosselaar, An ton van Duinkerken te Nijmegen en Jan Naaijkens te Hilvarenbeek. Portret van Greet Koeman. Van de operazangeres Greet Koeman, die op 2 september 1961 is overleden, is in op dracht van een onbekende gever een olie verfschilderij gemaakt door de schilder Theo Swagemakers. Dit schilderij is aan geboden aan de gemeente Amsterdam en heeft thans een plaats gekregen in de Stadsschouwburg. holpen heeft bij de „repressie1 Hij verafschuwt fanatisme en vooroordeel. de ücht(er)e muziek. 16.30 Inzicht en Uit' Zijn in al zijn werken beleden liefde voor zicht, een half uur voor wie tijd heeft broederschap en trouw heeft hij niet aan desillusies blootgesteld. Het zal een blij feest worden aan de Amerikalei op 26 januari. De Amsterdamse gemeenteraad heeft het krediet voor de verbouwing van de stadsschouwburg verhoogd met bijna een miljoen gulden tot 3.318.000,-. De wethouder voor de Kunstzaken, mr. R. van den Bergh, verklaarde dat de ver bouwing bijzonder gecompliceerd is ge bleken. Er waren 11 herbouwplannen no dig. Bovendien waren de ramingen van het voorlopige plan veel te laag. De Franse zanger Charles Trenet is woensdag tot een voorwaardelijke gevan genisstraf van een jaar en een boete van tienduizend frank veroordeeld. Hij was er van beschuldigd betrokken te zijn geweest bij handelingen die in strijd met de goede zeden worden geacht. Het proces tegen Trenet is met gesloten deuren gevoerd. Trenet zelf was bij het vonnis door de rechter niet aanwezig. Hij had zich door zijn advocaten laten verte genwoordigen. De beschuldiging jegens Trenet was uitgebracht door de minderja rige Robert Berlin. om te luisteren. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Ronduit, blikopener voor opgroeiende men sen. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30 Sportspiegel. 18.40 Jazz-rondo. 19 00 Kiosk: bespreking van artikelen uit zo juist verschenen weekbladen. 19.10 Ter discussie, programma voor jonge volwas senen. 19.30 Fragmenten uit de musical The sound of music (gr.). 19.50 Daarom., praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gemeente on derweg, lezing. 20.20 Pianoduo: moderne muziek. 20.50 Bèta: nieuws uit de wereld van de natuurwetenschappen. VARA: 2100 Metropole-orkest, solisten en koor. 21.30 Alle elf!, een radiocompetitie. 22.15 Licht instrumentaal trio. 22.30 Nieuws. 22.40 Ma rimba, actuele kroniek. 23.10 Lichte gram mofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG KRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 De Flinstones, tekenfilm (dl. 23). NTS 20.00 Journaal. KRO 20.20 Brandpunt. 20.45 Lichte muziek. NTS: 21.10 De buur man, TV-spel. KRO 22 05 Het land van onze kinderen, programma over de pro blemen rond de bevolkio"- o Neder land (dl. 1). 22.40 Erü'o"" 'TS 22.50- 22.55 Journaal. VOOR VRIJDAG AVRO: 19.30 Magazine vo de rijpere jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20.45 De il lusionist, T.V.-spel. 21.50 Voor de vuist weg. NTS: 22.45-22.50 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 7