HAIMITO VON -DODERER Exposities in het STEDELIJK MUSEUM 1 V - 1 DE PROGRAMMA'S lekker en gezond de meest Weense romancier van Oostenrijk N.Ph.O. in Iberische sfeer onder Silva Pereira Bob Buys „DE KLAPLOPER" in premièrie bij Ensemble W nabeschouwingen Voor de vuist weg liep uit de hand De radio geeft zondag Belgische radio- en t.v.-„ambassadeur" „Honest to God" Sas Bunge De radio geeft maandag T el evisie programma ZATERDAG 25 JANUARI 1964 (Van onze correspondent) WENEN (GPD). In de waardering van het buitenland staat de hedendaagse roman laag genoteerd dit in tegenstelling tot de eerste decennia van deze eeuw, toen Hofmannsthal, Schnitzler, Stephan Zweig, Werf el, Kafka, Trakl, Brod en Joseph Roth wereldnamen waren. Daarop volgden nog Robert Musil en Ernst Bloch, die echter in den vreemde stierven en wier voornaamste werken: „Mann ohne Eigenschaften" en „Der Tod des Virgü" pas na 1945 internationaal bekend werden. Bezit het huidige Oostenrijk een schrijver die, bijvoorbeeld, vergeleken kan worden met een Böll of een Günter Grass uit DuitslandDe Oostenrijkers zelf zijn van mening dat dit niet het geval is. Ze hebben een paar goede dichters en maar één grote romancier, namelijk Haimito von Doderer. VON DODERER is de zestig gepasseerd en heeft een tiental romans geschreven. Zij vallen op door hun grote omvang; „Daemonen" bijvoorbeeld telt meer dan duizend bladzijden. Daardoor wordt meni ge lezer afgeschrikt, en ook de eigen fa milie van de schrijver. Zijn oudere broer vertelde mij laatst dat de familie, elke nieuwe roman krijgt toegestuurd en dat iedereen daarin altijd nieuwsgierig begint te lezen. Na verloop van tijd blijkt dat niemand „er doorheen is gekomen". Dit zegt misschien niet veel, want in de fami liekring was de schrijver altijd een bui tenbeentje. Zijn vader was in de Oosten rijks-Hongaarse monarchie een vooraan staand ingenieur die onder meer de eerste spoorweg op de Semmeringberg bouwde. Alle Doderers hebben iets met techniek, chemie en fabrieken te maken. De enige uitzondering was indertijd de moeder van de schrijver die voor haar plezier toneel stukken schreef en deze dan in het grote patriciërs-huis door de gasten liet opvoe ren. OM DODERER ENIGSZINS te kunnen benaderen, moet men weten dat hij veel op reis is geweest. Na de eerste wereld oorlog is hij jarenlang in Russische krijgs gevangenschap geweest. Hij is niet alleen schrijver, maar ook historicus', op rijpere leeftijd heeft hij aan de Weense universi teit geschiedenis gestudeerd, en de archief- school doorlopen. Hij houdt van oude Latijnse documen ten die hij dan ook graag in zijn werk inlast. Dat geldt ook voor psychologische beschouwingen, waardoor hij overeen komst vertoont met Musil. Het grootste gedeelte van al zijn romans speelt zich af in twee periodes uit de jongere geschiede nis van Oostenrijk. Gewoonlijk laat hij personen optreden die eerst nog in weel de leven onder de monarchie en die dan later onder veranderde omstandigheden de republiek meemaken. DIT PROCéDé beheerst hij meester- lijk. Plaats van handeling is vrijwel altijd Wenen. De schrijver houdt van deze stad of liever van bepaalde wijken met specia- MINDER EXPOSITIES in het „Stede le plekjes. Daarom draagt zijn eerste gro- lijk" en meer aandacht voor de eigen col- te roman de titel „Strudelhofstiege", een I lectie en uitbreiding daarvan. Ik geloof elegant ontworpen trap van natuursteen, dat de nieuwe directeur, mr. E. de Wilde, die in Wenen's negende wijk tegen een hiermee tegemoet komt aan veler verlan- heuvel is gebouwd en twee stadsgedeel- gen. Voor mijn doen was ik lange tijd ten met elkaar verbindt. Vorig jaar pu- niet in dit museum geweest. Het was heer- bliceerde hij „Die Merovinger", een soort lijk schilderijen van Van Gogh, van Fran schelmenroman, zeer sarcastisch en cy- se impressionisten, van Matisse, van nisch, die zijn lezers teleurstelde. De Bonnard en Vuillard en van Van Dongen schrijver heeft nu dit uitstapje naar het weer te zien. Het zou mooier geweest zijn groteske onderbroken en is weer terugge- als er nog meer uit eigen collectie ver- ZIJN NIEUWSTE WERK is het eerste deel van een vierdelige „Roman Nummer 7" en draagt de titel „Wasserfalle von Slunj". Ook hier speelt de geschiedenis zich weer af op een dubbel vlak, rond het jaar 1880 en een goede twintig jaar later. Wenen is weer het uitgangspunt, waarvan de atmosfeer met liefdevolle kennis van za ken wordt opgeroepen. De hoofdpersonen maken met de Semmeringspoor een reis naar Joegoslavië en bezoeken de water vallen van Slunj, waar de zoon van het echtpaar in de watervallen verdrinkt Twintig jaar later keren de hoofdpersonen weer terug, het drama heeft hun noodlot getekend, maar het leven is sterker ge bleken. Zodoende wordt de afloop met een mengeling vap weemoed en blijheid be schreven. Het werk van deze schrijver wordt ook in Duitsland veel gelezen en het werd daar ook uitgegeven, maar in het buitenland vond het nog geen verta ler. DODERER IS NIET alleen de meest markante, maar ook de meest Weense ro mancier. Dit „Weense" maakt hem overi gens niet blind voor de schoonheid van an dere steden. Kortgeleden verscheen in het blad „Neues Oesterreich" deze uitspraak van hem die een kijk geeft op zijn brede visie en op zijn stijl: „In de loop van mijn leven heb ik veel sferen begrepen en bijna .lichamelijk" gevoeld: de Russische huis' jes en de winteravonden, het Turkse kof fiehuis, het duif grijze landschap van het Kanaal aan de kust van Normandië, de eenvoudige lieftalligheid van Boheemse dorpen, de diepe ernst van het gesteente in Noorwegen, het episch-poëtische van de Hongaarse laagvlakte, het voorzichtige, bijna houterige voorttrekken van de ka melen in Mandsjoerije en de diepe vrien delijkheid, verbonden met de melancholie, van een Weens café in een buitenwijk, het merkwaardige terugkeren van zuidelijke mildheid wanneer men uit Noord-Duits- land opeens in Denemarken aankomt en ook de vele voortreffelijke eigenschappen van een ontbijt in Londen. Ik voel dit al les zo diep tot in merg en been, dat ik als een echte Oostenrijker veel vaderlan den heb. Ik houd van al die vaderlanden en ben toch in het geheel geen intematio- list. Met de grootste tevredenheid heb ik vastgesteld dat Londen nog steeds zeer Enigels is: en met de waterstand" van het Weense in mijn eigen vaderstad ben ik uiterst tevreden." keerd naar de hem vertrouwde wereld, HET VIJFDE concert in de vrijdagserie van het Noordhollands Philharmonisch Or kest werd geleid door de Portugese gast- dirigent Silva Pereira die een programma- bracht dat het stempel van zijn zuidelijke afkomst droeg. De ouverture „Gabriela, Cravo e Canela" van zijn landgenoot F. Lopes-Graga (de titel is ontleend aan een Braziliaanse roman) was een introductie van gering soortelijk gewicht, met een wel erg voor de hand liggend gebruik van La tijns-Amerikaanse ritmen. Een andere noviteit (waarom wordt dit I inarVct liggende schilder en dat verant- nooit meer op de programma's vermeld, woor(jt Wel een tentoonstelling in Neder- is men bang het publiek af te schrik- jan(j Maar men had het gerust met min- ken?) was het Vioolconcert van de Ita- der bunnen doen. Het werd een overzichts- liaans-Amerikaanse componist Gian-Carlo tentoonstelling. Vroege landschappen en Menotti, waarin concertmeester Jan Hes- tekeningen kunnen we gerust „aardig" merg de solopartij vervulde. Menotti, die noemen. Daarna komt, althans voor mij, vooral door zijn opera's naam gemaakt da verveiing. Hartung ging puur abstract heeft, o.a. het pathetische „De Consul" werjten. Er is ook wel sprake van en het charmante kerstopera'tje „Amahl I tekens" misschien, zeker later van calli- and the Night Visitors", is een eclecticus grafjej waartoe hem de schilders en calli- die volgens aloude recepten een smakelijke grafen u;t het verre Oosten geïnspireerd muziek schrijft die niemand kwaad doet I kunnen hebben. Het werd in de latere ja- en onderhoudend is. Modem in de zin dat ren anemaai zelfs zeer fraai en soms bij hij nieuwe informatie geeft, is hij niet. 51^1^ dat deze meestal toch niet voldoen- Het betreffende Concert geeft de viool al- de hielpen. En zo kwam het dat ik bij le gelegenheid tot welluidende zangerig- na gelijk aan de natuur, waarbij dan ge heid, het orkestrale aandeel is stuwend dacht wordt aan het wuivende riet van de toond was. Maar de helft van de boven verdieping bleek bij mijn bezoek ingeno men door de grote tentoonstellingen van Hartung (tot 27 januari) en van Matta (tot 2 maart) terwijl een kabinettengalerij boven en een reeks zalen beneden geslo ten waren voor mogelijke voorbereidingen van andere exposities of opstellingen van eigen bezit. Weer bleek aandacht besteed aan de z.g. Cobra-groep, waarvan ver scheidene deelgenoten met later werk ook boven zijn vertegenwoordigd. Deze aan dacht kwam me overigens niet overdreven voor dit keer. Want na de verveling bij het zien van Hartungs werk ondergaan en weinig ingang tot Matta's werk gevonden te hebben bleek ik me plotseling toch meer thuis te voelen bij de Jongens van Cobra", wier getuigenissen me duidelijker en pakkender zijn dan die van Matta of Hartung. HARTUNG IS EEN hoog aan de Parijse maar nooit eigenmachtig, de virtuositeit is goed gedoseerd, en de solopartij maakt de indruk, prettig voor het instrument te zijn geschreven. Jan Hesmerg toonde zijn onmiskenbare kwaliteiten, een gedegen techniek en een glanzende toon die de lyriek sprekend maakte. Zijn muzikaliteit behoedde hem voor kwezelarijen waar een dergelijke, emotioneel nogal „gemakkelijke" muziek, aanleiding toe kan geven. Bovendien had de vertolking de verdienste van een grote eensgezindheid met het orkest, mede door de verstandige leiding van Pereira. Deze speelde zijn beste kaarten na de pauze uit, toen het programma geheel in de Iberische sfeer kwam met de Danzas Fantasticas van Turina en de Rapsodie Espagnole van Ravel. Het is altijd weer merkwaardig mee te maken hoe een or kest zijn toon en gerichtheid kan veran deren na luttele repetities onder een vreemde dirigent, mits hij van klasse is, zoals deze avond het geval was. De mo gelijkheid tot deze wendbaarheid is gege ven met het verbeterde niveau van ons or kest in de afgelopen vier, vijf jaar. Neem Ravels Rapsodie: die veerkrachtige rit men vol ingetoomde drift, de lichte glans van de gediviseerde strijkers in de Haba nera, het lenige, briljante samenspel in de Feria, dit nachtelijke tumult door een feëriek waas overtrokken, het ging alle maal zo vanzelfsprekend alsof het orkest zijn standplaats niet in Haarlem (Noord holland) had maar ergens aan de Middel landse Zee. De dirigent betrok de musici Japanners. Mooi voor de decoratie van bars of dure huizen, vervelend om er lang naar te kijken. HEEL ANDERS is dat met de in 1911 te Santiago in Chili geboren Roberto Sebas tian Matta. Hem is het zeker niet begon nen om fraaie schilderijen. Zijn schilderen is allereerst een protest tegen een vijande lijke wereld. Er is stof genoeg voor hem geweest: het proces Rosenberg, de Alge rijnse oorlog en andere gebeurtenissen Hij zocht die stof niet. Deze drong zich aan hem op. Die noodzaak voor Matta is zichtbaar aan zijn werk. Hij dwingt mij tot geloof in hem. Dat deed Hartung met zijn kleine interpretatie van een schilde rij van Goya beslist niet. Maar toch lukt' het me te weinig Matta geheel te ver staan. Zijn werk vertoont surrealistische trekken, hoewel het toch anders is dan het historisch geworden surrealisme. Zijn schilderijen hebben voor mij soms die verontrustende sfeer van 'laboratoria, che mische fabrieken en zekere elektrische in stallaties. En schilderkunstig bezien ont moet ik te weinig verschillen, die mede zouden kunnen openbaren waar ik het on geveer zou moeten zoeken. Men kan overigens zeggen dat alle smerigheiden in de wereld van eenzelfde aard zijn, aan genomen dat we het over smerigheden eens zouden kunnen zijn. IK NOEMDE EEN paar aanleidingen tot Matta's uitingen, waarover het mis schien moeilijk discussiëren is. Maar over „De kwestie Djamila", een werk dat ont stond naar aanleiding van de desbetref fende episode uit de Algerijnse oorlog, be hoeft men dan toch wel niet van mening te verschillen. De vraag is voorts of men in bedoeld werk die episode zou zien. Achteraf weet ik niet eens of dit schilde rij hier vertoond wordt of niet. Ik heb immers niet alle titels gelezen omdat me het doorlopen van de kabinetten en zaal, gewijd aan Cobra, me meer thuis voelde Vooral Constant viel me weer op door de duidelijkheid van zijn getuigen. Men be hoeft het werk van hem niet mooi te vin den, al verraadt er zich toch een echte schilder in. Kunst behoeft niet per se mooi te zijn. Maar wanneer men behoefte aan schoonheid heeft dan is de levende schoon hed van de schilderijen van Bonnard en Vuillard te prefereren boven de estethiek van een Hartung. Vanavond brengt de NCRV de be faamde musical „Brigadoon" op het beeldscherm. Een scène uit dit zang spel met hoofdrolvertolkers Jenny Arean en Jacco van Renesse. AANGEMOEDIGD door het succes van de Toergenjew-voorstelling van het vorig jaar („Een Maand op het Land') heeft de directie van Ensemble nu op nieuw een stuk van deze Russische schrij ver op het repertoire genomen en gister avond is in de Schouwburg van Tilburg dus de komedie „De Klaploper" in pre mière gegaan, opnieuw onder regie van Peter Scharoff en in de vertaling van Karei van het Reve. WIJ HOPEN in de maandagavondeditie nader op deze voorstelling terug te komen, voorlopig zij ermee volstaan te vermelden dat het hier een merkwaardige komedie geldt, waarbij het eigenlijk gaat om een hartverscheurend menselijk drama, terwijl de afloop merkwaardig blijft zweven tus sen een happy ending en een tragische ontknoping. PETER SCHAROFF had opnieuw kans gezien een merkwaardig realistische en ge loofwaardige regie te voeren vol van de typische sfeer- en karakterbepalende de tails van zijn „school". Max Croiset werd aan het slot langdurig toegejuicht voor zijn bewonderenswaardige creatie in de hoofdrol van de verarmde landjonker die door zijn geestelijke minderen getreiterd én onderhouden wordt. De voorstelling Werd gegeven in een bij zonder mooi decor van Lou Steenbergen H. B. I de totaal verguisde Carel Briels, rijk van inhoud en boeiend. Vooral wat Kraay- kamp op een sympathieke en eerlijk» wijze zei over de gebrekkige voorbe reiding van televisie-shows (die volgen» hem eigenlijk eerst enige keren in een zaaltje voor publiek gespeeld zouden moe ten worden) ging ons ter harte. Tussen al zijn grappen en grapjes door toonde hij zich daarmede een man, die gerijpt door minder goede ervaringen, de zaken goed doorziet. Het ware te wensen, dat zij, die I verantwoordelijk zijn voor de uitzending „Voor de vuist weg" ook wat meer tijd I aan de voorbereiding van dit programma gaan besteden; dan wordt het de volgen de keer misschien korter en daardoor nog J. Damshuizer KRO. 18.00 Woensdagavond een eenakter, donder dagavond een eenakter, vrijdagavond ee-n eenakter! Daardoor werd weer eens dui delijk, hoe goed de omroepverenigingen hun programma's coördineren, donderdag avond een psychologische thriller, een nachtmerrie van een door haar jeugdangs- ten overmeesterd, overspannen meisje; vrijdagavond: een parapsychologisch be gaafde geesteszieke doet een illusionist in ^7o breiend" staat van hypnose geloven, dat diens grote angst, zijn jonge vrouw en assistente te verliezen, werkelijkheid is geworden. Daar door werd nog duidelijker, hoe goed die coördinatie wel werkt. Dit alles neemt niet weg, dat „de Illusio nist," het tweede door Leo Derksen ge schreven t.v.-spel, dat gisteravond op het scherm kwam, een boeiend bewijs leverde van de kwaliteiten van deze door AVRO- I Hilversum 1. mm. »crv. imo medewerker Con Nicolaï ontdekte Neder- ncrv. 20 15-24x0 kro landse auteur, al moet hieraan toegevoegd ncrv: 8.011 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 worden, dat men met een mengseltje van Geestelijke liederen (gr.). 8 30 Morgenwijding angst en krankzinnigheid gemakkelijk zo- ^De io!oo Inleiding wel de zinnen van een regisseur en zijn Hoogmis. 10.05 Hoogmis. 11.15 Klassieke gram spelers als die van het publiek kan be- moföonmuziek. 11.30 Medaillon: fragmenten uit dor, Do nnrnnnrmaal-beüaafde het internationaal muziekrepertoire (gr.). 12.05 goochelen. De paranormaal regaaiae Zwart op wlt_ actuele pubiiCaties over Kerk en krankzinnige werd mooi gek ge- wereld 12 ]5 Bei-Canto programma met toe- speeld door Henk Molenberg; Cor van lichting 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Rijn, donderdagavond de personificatie Nieuws ^n^d^elingen. ^13.^ Jaar^in van de angsten van een meisjesstudente, I 24 01-1 Klassieke kamermuziek. 14.40 Klassiek» gaf nu zeer geloofwaardig gestalte aan de pianomuziek (gr.). 15.00 De Vliegende Hollander, van één grote angst bezeten illusionist; het praatje. 15.10 Lichte grammofoonmuziek, sport- „„„1 reportages en -uitslagen. 16.30 Vespers. CON- natuurlijke, prettig vrouwelijke spel van IVENT van kerken: 17.00 Gereformeerde Ingeborg Elzevier maakte het ons niet kerkdienst, ncrv: 18.00 Negro Spirituals (gr.) mogelijk, erin te geloven, dat zij zich door 18.10 Kerk en muziek: geestelijke liederen. s j h I 18.30 Niet met dromerige ogenklankbeeld de vreemde gast het beetnemen, en hoe over bet nulpverleningswerk onder Arabische goed hun spel op de planken vaak ook vluchtelingen. 18.45 Gewijde muziek. 19.15 Zon- Was Jan Lemaire en Coba Kelling ble- dagavondlezing. 19.30 Samenzang: Geestelijke „1,1 in Ho liederen 20.00 Nieuws. 20.08 Meditatie. KRO: ken nog met voldoende bedreven 2() ]5 Koren en instrumentaal ensemble. 20.30 techniek van het beheerste, ingehouden I Het Feestschip, luisterspel. 21.15 Strijkkwartet: spel dat voor microfoon en camera's ver- klassieke muziek. 22.00 wissewassen.licht cict 'is Hot wat poedkore eraDie de broe- programma. 22.20 T 22.25 Boekbespre- eist IS. net wat goeaxope giapje, ue uiue kihg. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 ders even door hun patient te laten nyp- l Dwars door de groene hel, reisbeschrijving over notiseren willen wij Derksen gaarne ver- Brazilië. 23.05 Retourtjes: veertiendaagse terug- 1 blik op het programma. 23.30 Pianorecital: klassieke en moderne muziek. 23.55-24.00 Nws. geven. Willem Duys bestond het, zijn program ma „Voor de vuist weg" gisteravond maar even 50 minuten te laten uitlopen. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so- nicicti even jv muiu^u ™~rf~j" I cialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, De AVRO schijnt hem te sterken m de gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe mening dat hij zich gezien zijn grote spraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Evange- oonul ariteit zoiets wel mag perrnitte- Usch Lutherse kerkdienst. 11.30 Vraag en ant- P°PU v,^,„*ol I woord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 De kerk ren. Wie zich echter realiseert hoeveel ln (,e Spiegei van de pers. 12.00 Het Geladen minuten van dit anderhalf uur durende schip, de rubriek in het raakvlak van kerk en nroeramma verloren gingen aan onbenul- cultuur, avro: 12.30 Licht orkest en zangsolis- programnid veiiuicii e te. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lige babbeltjjes, aan een illusionist (ai 113 ]7 Qp ci„ piaat.rust, strijdkrachtenpro- weer één) en een zangeresje met een te gramma. 14.00 Omroeporkest en soliste: Fran» arote geldingsdrang, aan de techniek van Strijkorkest en solist. 15.30 En Passant, caba- 6 b-rvffio nan ppn I retprogramma. 16.05 Licht instrumentaal ensem- het warm houden van koffie, J*a I oie en vocaal ensemble. 16.30 Sportrevue. 17.00 liefelijk stoeipartijtje met een baby-tijger, zingen geblazen, een programma, waarin veel en aan min of meer verborgen propagan- wordt gezongen en weinig geblazen, vara: trrnmrnnfnnnnlaatsies 17-3° Voor de Jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitsla- da voor nieuwe grammofoonplaatsjes, 1 gn en sportJjou8maal. 18 30 Llcht ensemble. moet zich toch wel wat geergerd - 19.00 Bij nader inzien, journalistenforum. 19.40 gaan afvragen of Duys zich nog iéts vrij entree, cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 oi.ori Hit medium en Metropole orkest en solist. 20.50 Ernst met de aantrekt van de eisen, die dit medium en Llchte" Muze; chansons. 21,]5 Klassieke en mo- die de nog niet door televisie bedorven kij- ^erne grammofoonmuziek. 21.50 Gevaarlijke kers stellen. thee, hoorspel (dl.4). 22.30 Nieuws. 22.40 Actua- - ,,T^T. I liteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen 2e Erkend zij, dat het programma weer 1 klas voett,ai. 23.00 Klassieke kamermuziek, (gr.) enige goede onderdelen bevatte, zoals het 23.30 Klassieke orkestmuziek (gr.). 23.55-24.00 optreden van de navrante-liedjesmaker Nieuws. drs. P. en van het Dutch Swing College; van de vele gesprekken, die Duys voer de, waren d-ie met Johnny Kraaykamp, Peter Schilperoort, Herman Krebbers en 20 cent per rot De permanente vertegenwoordiger van de Belgische radio en televisie bij de Nederlandse omroep, de heer J .E. de Laet, heeft zijn intrede gedaan in Hilversum. Tijdens een officieel bezoek heeft de heer P. Vandenbussche, directeur-generaal van de Belgische omroep BRT, Nederlandse uitzendingen, zijn „ambassadeur" voorge steld aan de heren mr. A. B. Roosjen en E. A. Schüttenhelm, voorzitters respectie velijk van de NRU en de NTS, en de heren J. B. Broeksz en J. W .Rengelink, pro- grammacammissarissen van respectievelijk NRU en NTS. De heer De Laet zal optreden als contactman tussen de Vlaamse en de Nederlandse radio en televisie. Zijn functie is een uitvloeisel van de wens om de reedis bestaande samenwerking en uitwisseling op het gebied van radio- en televisie-pro- gramma's voor het Nederlandse taalgebied verder uit te breiden. In „Kruispunt", het wekelijks godsdien stig discussieprogramma van de KRO-ra dio, wordt zaterdag 25 januari a.s. ge sproken over het veel omstreden boek „Eerlijk voor God" van de Anglicaanse bisschop John A. T. Robinson. Aan deze discussie wordt deelgenomen door: prof. dr. B. Delfgaauw, hoogleraar aan de Universiteit van Groningen; drs. Daniël de Lange; pater dr. P. Schoonen- berg S. J. verbonden aan het Katechetisch Centrum Canisianum te Nijmegen; en pa ter dr. L. G. A. van Noort O. S. Cr., stu dentenpastoor te Leiden. Gespreksleider is Joop Reinboud. Dinsdag gaat in musical Music", andere 28 januari Arnhem de „Sound of waarin onder optreden de N ederlands-Duitse filmster Johan Hees ters en een nieuwe ontdekking. Mieke nadrukkelijk in het grote succes. Zij wa- Bos, in première BliJ- ren, lijkt me, op hun beurt de dirigent dankbaar voor de opmerkelijke prestaties waartoe hij hen had weten te inspireren. kens deze foto van de slotscène (met rechts o.a. Teddy Scholten) gaat het er vlot en vrolijk toe. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor be langstellenden, gehouden op 19 Januari. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk van Bloe mendaal. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-berlch- ten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammo foonmuziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws en NCRV-lied. 8.15 Gewijde muziek. 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Vei zoekprogramma voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Gram mofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: theolo gische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoon muziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht in strumentaal ensemble. 12.53 Grammofoonmu ziek eventueel aktualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Fragmen ten uit operettes en musicals (gr.) 14.05 School radio. 14.35 Klassieke orkestmuziek (gr.) 15.05 Herhaling wedstrijd: Opsporing verzocht van 16 januari jl. 15.45 Kerkorgelmuziek (gr.) 16.00 Bij beloverdenking. 16.30 Klassieke pianomuziek, (gr.) 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Regeringsuit zending: Suriname Journaal. 18.00 Koninklijks Militaire Kapel. 18.20 Uitzending van de Katho lieke Volkspartij: Kaarten op tafel. Een uitzen ding over politieke zaken, die de aandacht ver dienen. 18.30 Met band en plaat voor u paraat (gr.) 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Instrumentaal ensemble: onbekende muziek uit oude handschriften. 19.30 Radiokrant. 19.50 Licht instrumentaal trio. 20.20 Adam wie zijt Gij?, klankbeeld. 21.05 Radio Fil harmonisch orkest en solist: Klassieke muziek. 21.55 Klassieke pianomuziek (gr.) 22.05 Ameri- ka's zon- en schaduwzijde, lezing. 22.15 Piano recital: Spaanse muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Muzikale vraagbaak. 23.40 Walsmuziek (gr.). 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: amuse mentsmuziek (gr.). 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke kamermu ziek (gram.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Licht» grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 12.00 Licht ensemble met zang- soliste. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Licht or kest. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, even tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Viool en plano: moderne muziek. 14.30 Schotse melodietjes (gr.) 14.55 Voordracht. 15.05 Moderne muziek (gr.) 17.00 Voor de Nederland se padvinders. 17.15 Combo-klanken. 17.50 Mili tair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Van, voor en door amateurs. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Operamuziek (gr.) 20.00 Nieuws. 20.05 Radioscoop. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazzmu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Walt Disney-film. 15.25 Filatelis tisch allerlei. 15.45 Alles draait om moeder. 16.10 Slapsticks, film. 16.30 Dier in het vizier. 17.00-17.45 Voor de kinderen. 19 30 Voor de kleu ters. 19.25 Lassie, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Brigadoon, muzikale comedie. 21.50 Hoe bestaat 't, wetenschappelijk programma. 22.15 Herrie om Harry, TV-spel. 22.45 Morgen is het zondag. NTS: 22.55-23.00 Journaal. VOOR ZONDAG RKK: 11.00 Hoogmis uit de kerk van St. Jo hannes de Doper te Vlaardingen. NTS: 15.30- 17.00 Rechtstreekse reportage uit Kopenhagen van de Euiopese kampioenschappen biljarten driebanden. 19.30-19.55 Weekoverzicht. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in beeld. VARA: 20.30 Do- rus' beeldroman, vrolijk televisiebeeldverhaal. 21.15 De wereld van vandaag. 21.25 Aanvang da mes en heren. muzikaal amusementspro gramma. 22.15 Signalement: figuren en verschijn selen uit de wereld van muziek, literatuur, to neel en beeldende kunst. NTS: 22.45-23.00 Jour naal. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 The hired hand (Comedy Caper), film. 19.45 Openbaar kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd politieke par tijen: Partij van de Arbeid. 20.30 Life in emer gency ward 10, (Alarm op zaal 10), film. (16 jaar en ouder). 21.55 „De bezetting XV", her haling van 17 december 1963. Een serie doku- mentaires over Nederland in de tweede wereld oorlog: De gevangenissen en concentratiekam pen. 23.15-23.20 Journaal. isie, 8.4S u.: fel- >are Tij- 0.15 73, de» ire- Luis, U1S- u.: om igen 17 >an- 10 ssen 9.15, i u.: aad, 9.45, St. .0.30 9 u. jav» ing- :am. :ms- u. ene- ene- u.; aan, u.: U.i ds. org- ens- ijer; ouw :ule; u.: i de lein; ;r. 60 119, ds. tijk- der- sen- ds. :nst; ere- Don van 10 ïen- u.: ?en- nga, :nst. »één 122, C. ssen 9.30, en ilige nis); ïeb- wse Bas ole- het in de mei.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 5