Iwan Toergenjevs „De klaploper" fif Ui KLASSIEK en JAZZ voor uitverkocht huis 0 CUNARD THE SOUND OF MUSIC TONEEL IN HAARLEM DE PROGRAMMA'S Zestig inzendingen voor de Schnitger-prijs Zwolle Trini Lopez met molentje ZATERDAG 8 FEBRUARI 1964 23 Ontroerende creatie van Max Croiset Simon Koster Nieuwe produktieleiders bij de KRO Paul Vlaanderen jubileert nabeschouwingen TRINI LOPEZ: sympathieke eenvoud De radio geeft zondag Rechtstreeks vanuit Rotterdam met de moderne passagiers schepen CARMANIA'of de „FRANCONIA" (elk 23.000 ton). Twee namen verbonden aan het Cunard-begrip: „verfijnd reiscomf ort'V oorbeelden Volledige airconditioning privébad of -douche en -toilet in vrijwel elke hut meer dan één Lido-dek met zwembad en openluchtbar nachtclub met cabaretvoorstellingen in de toeristenklasse. Ongekende luxe, dat biedt Cunard op Uw reis naar Canada en vanzelf sprekend ook op de beide snelle Queen-schepen die U naar Amerika brengen. Uw passage- en reisbureau licht U graag nader in. De regering en het R.E.M-eiland T el evisie pro gramma De radio geeft maandag sentimentele superkitsch, gebracht met meesterhand Cineast Joris ivens op de t v. IWAN TOERGENJEV kreeg in 1847 het verzoek van de destijds vermaardste Russische acteur, Mikhail Sjtsjepkin, een toneelstuk voor hem te schrijven. Een jaar later stuurde Toergenjev hem het manuscript van het stuk, welks titel („Nachlebnik") nu vertaald is als „De klaploper". Sjtsjepkin, die toen zestig jaar was en het idool van de Moskouse schouwburgbezoekers, was enthousiast. Maar de tsaristische censuur keurde het stuk af; in 1857 mocht het eindelijk onder een iets minder „aanstoot gevende" titel worden uitgegeven en ook toen duurde het nog vier jaar eer er toestemming kwam om het op te voeren. Toch heeft de toen 73-jarige Sjtsjepkin er nog triomfen in kunnen vieren, triomfen die voor een groot deel daaraan te danken waren dat hij in deze rol kon demonstreren wat hij had bereikt als baanbreker voor de modernisering van de Russische toneelspeelkunst. Hij geldt in Rusland nog steeds als de grondlegger van de naturalistische speelstijl en van het ensemblespel, twee prestaties waarmee hij zoals Stanislavski later volmondig heeft erkend de weg heeft gebaand voor de schitterendste periode in de geschiedenis van het Russische toneel: de periode Stanislavski. PETER SJAROF, devoot leerling en nog I debrood aangewezen maar zijn afkomst altijd apostel van de Stanislavski-school. toch nooit verloochenende landedelman te heeft nu de cirkel voltooid door bij de To- geven, zonder er een „one-man show" van nee! groep Ensemble „De klaploper" te re- te maken, zonder van het toneel een duim gisseren in de stijl van zijn grote meester breed méér op te eisen dan binnen het en daarbij de ideeën, oorspronkelijk af- kader van het ensemble mogelijk is. Toch komstig van Mikhail Sjtsjepkin, op zijn komt de rol daardoor bij hem niets te kort. beurt over te dragen op de Nederlandse In een prachtige, gestadig naar een cli- vertolker van de titelrol, Max Croiset. Dat max stuwende opeenvolging van speldé- die kringloop, die een volle eeuw tijd om- tails (waarbij Sjarof hem ongetwijfeld tot vat. mogelijk was, is bepaald wel een zeld- grote steun is geweest) bouwt Croiset de raam verschijnsel in de dramatische kunst, figuur van de zielige Koezovkin op tot wij De inhoud en de betekenis van het stuk vertrouwd zijn met alle kanten van dit en de mérites van de opvoering (de eer- wonderlijk gave karakter, dat ondanks al- ste in ons land) zijn nog pas verleden week maandag, naar aanleiding van de nationale première in Tilburg, door onze toneelmedewerker Hans van den Bergh besproken. Ik zal er dus niet opnieuw uit voerig op ingaan. Maar wel wil ik graag ook mijnerzijds wijzen op de bewonderens waardige creatie die M'ax Croiset van de titelrol heeft gemaakt. Het is een rol die, zoals gezegd, voor een „ster" is geschre ven en die indertijd Mikhail Sjtsjepkin vol op gelegenheid gaf alle facetten van zijn talent te laten schitteren. De rest van het stuk is, heel duidelijk merkbaar, om die rol heen geschreven. Maar Croiset speelt het niettemin klaar, een diep aangrijpen de vertolking van de dood-arme, op gena le vernederingen ongehavend blijft omdat hoon en vulgaire spot afstuiten op zijn bij na bovenaardse gelatenheid. Dit is een vertolking van heel groot formaat, hoe in getogen ze ook wordt gepresenteerd, en al leen al het feit dat men zelfs bij de dronkemansscène in de volle Haarlemse schouwburg gisteravond een speld kon ho ren vallen toont hoezeer het publiek erdoor gegrepen werd. Ook de andere rollen waren in 't alge meen uitstekend bezet. Jan Retèl gaf heel goed de dom-zelfbewuste en innerlijk kou de Petersburgse ambtenaar weer. Marja Habraken was het typisch negentiende- eeuwse ingénue-vrouwtje met de bijbeho rende ietwat geforceerde kinderlijkheid. Dick Scheffer speelde prachtig het schuwe buurmannetje Ivanov, een karikatuur van de verarmde en vervallen Russische land adel die de tsaristische censuur liever niet op het toneel uitgebeeld zag. Alex van Royen gaf de judasserige Tropatsjev de volle maat aan irritante vulgariteit. Mag- da Janssens had zich op bewonderenswaar dige wijze ontfermd over het heel kleine rolletje van de huishoudster. „De klaploper" wordt tot en met dins dag elke avond in Haarlem vertoond. Wie graag goed toneel ziet spelen mag zich deze voortreffelijke voorstelling van een niet sterk maar toch wel belangwekkend stuk niet laten ontgaan. VOOR DE DOOR de Stichting Schnitger- prijs Zwolle in juli van het vorige jaar uitgeschreven wedstrijd in orgelcomposi tie zijn thans uit veertien landen zestig in zendingen ontvangen. De inzendingster mijn sloot op 1 februari. Als eerste prijs is vijftienhonderd gulden en als tweede prijs duizend gulden beschikbaar. De com posities komen uit Duitsland, Italië, Is rael, Oostenrijk, Nederland, Engeland, Zwitserland, Noorwegen, de Verenigde Staten, Tsjechoslowakije, Japan, België, Canada en Zweden. DE INZENDINGEN zullen worden be oordeeld door prof. Hendrik Andriessen, Kees van Baaren, directeur van het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag en Adriaan Engels, hoofdleraar voor orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. De met een eerste prijs bekroonde com positie zal in druk verschijnen en er zal een grammofoonplaat van worden ge- maakt. De prijzen zullen komende zomer worden uitgereikt. De bekroonde werken zullen dan ten gehore worden gebracht tij dens een concert in de Grote Kerk m Zwol le. In deze kerk staat het machtige Schmt- ger-orgel, een van de grootste scheppingen van Arp Schnitger en zijn zoons. Het machtige instrument, gebouwd in de jaren 1718 tot 1721, werd voltooid door Franz Caspar Schnitger, die het uitbreidde met een vierde manuaal. In de loop er eeuwen onderging het orgel verscheidene veran deringen, maar in de periode 1953-1956 werd het in zijn oorspronkelijke luister hersteld. De Stichting Schnitger-prijs Zwolle stelt zich ten doel belangstelling voor dit cul- tuurmonument te wekken en het te ge bruiken voor eigentijdse orgelmuziek. (Van onze radio- en t.v.-medewerker) De heer Rene Sleven is benoemd tot producer op de afdeling schooltelevisie en kinderprogramma's van de KRO. Tot voor kort was hij werkzaam als administrateur van KRO's televisiedienst. Op 1 april treedt de heer H. Brouwer bij de KRO-omroep in dienst als producer op de afdeling amusement. Hij is thans werk zaam bij de Nederlandse Radio Unie. Twaaff februari 1939 debuteerde voor de radio in Nederland Paul Vlaanderen. AVRO-directeur Wilem Vogt bedacht vijf entwintig jaar geleden de naam van de speurder wiens mysteries door de Engels man Francis Durbridge te boek werden gesteld. Paul Vlaanderen werd geïntrodu ceerd door regisseur Kommer Kleijn. Na vier afleveringen werd de reeks door de oorlog afgebroken. Kommer Kleijn regis seerde de uitzendingen tot hij in 1959 met pensioen ging. De spelleiding heeft sedert dien Dick van Putten. De hoofdrollen wer-mrinnr 1 4. den aanvankelijk vertolkt door Theo Fren- HENRI ARENDS, onverdroten voort kei en Lily Bouwmeester. Zij werden op- gaand op de weg van de door hem voor gevolgd door Jan van Ees en Eva Jansen. gestane democratisering der muziek, VPRO huurt piland Iia het veelbesProken „Hartewenscon- V r IX IJ nuuri eiianu I cert» van vorige zomer staan ons aan (Van onze correspondent) I het eind van dit jaar nog bijzondere DEN HAAG (GPD) De VPRO heeft evenementen te wachten heeft vil voor een jaar een eilandje in de Vinkeveen- dagavond enkelen geshockeerd en velen •e plassen gehuurd. Het ligt in de bedoeling gepjezierd door in de geheiligde abonne- t t.v.-regisseur Ton Hasebos program- mentsCyCius klassiek en jazz op één pro- eiland afspelen. gramma te combineren Dit initiatief werd in zeker opzicht al beloond voor de eerste noot geklonken had, want de zaal was tot de verste hoeken uitver kocht en alle zitplaatsen die anders leeg blijven waren nu bezet met een jeugdig publiek dat door zijn opkomst toonde de nieuwe formule gretig te accepteren. Zelfs op het podium waren enkele banken bijgeschoven. HET PROGRAMMA was goed samen- I gesteld (alleen helaas te lang) en kreeg cachet door de medewerking van een voor treffelijk combo, „The Diamond Five". Dat Howard Brubecks „Dialogues for Jazz combo and Orchestra" niet kon doorgaan omdat het orkestmateriaal niet gearriveerd was, kon het genoegen niet verminderen. Daarvoor in de plaats kreeg men nu twee improvisaties door The Diamond Five, cul minerend in een geraffineerd opgebouwde drumsolo van Jo'hn Engels. Waarmee aan de virtuositeit en fantasie van de andere leden, zoals die onder andere te bewon deren vielen in een improvisatie over „What is this thing called love?" niet wordt afgedaan. Een critische beoordeling hiervan gaat buiten mijn competentie, evenals van het eerste nummer van het programma, aangezien ik daarbij niet aan wezig kon zijn. Het betrof een selectie uit t Trini Lopez, de 26 jarige Spaans-Mexi caanse Amerikaan die al enkele maanden op de hoogste toppen der hitparades ver blijft, vergastte giste ren televisiekijkend Nederland op een re cital van ziin ae- zellige Latijns-Ame rikaanse liedjes, die zoveel „beat" hebben dat Trini zijn fans telt onder de tieners van alle leeftijden" Natuurlijk kreeg hij een paar „echt-Hol landse" souvenirs, zoals deze muziekmo- len, hem gepresen teerd door 'n authen tieke Volendamse. „Hedenavond Voorstelling" het Amsterdamse „Bellevue", waar zelf» tal van oudere mensen gegrepen werden door de „Lopez-beat". Knap brachten hij en zijn metgezellen de wereldberoemde top-hits als „The hammer" en „Ameri ca", ritmische liedjes, die prettig in het gehoor liggen. En op een enkele uitzonde- verviel gis- ring na liet het publiek zich gaarne door teravond als gevolg van moeilijkheden bij zijn „Everybody" (zoiets van „Nu alle- de voorbereiding. De VARA had echter maal"); verleiden, mee te klappen en te gezorgd voor twee goede reserve-program- Een gevarieerde en veelal rake afleve- ma's: het een gewijd aan de Vlaamse ca- ring van „Achter het Nieuws" ging aan baretier Will Ferdy, het andere aan een deze onderdelen vooraf. Er volgde nog een eenakter van Georges Feydeau. onvervalst Frans avontuur van inspekteur Wie het nog niet wist, kon uit het op- Leclerc, die uitgenodigd op een jachtpar treden van Ferdy leren, dat de taalkun- tij, een geraffineerd voorbereide moord dig met ons verbonden Belgen niet alleen wist te voorkomen. >t beschikken over kleinkunstartiesten in het in de rubriek „Realcties op reakties genre van de bekende Bobbejaan. Ferdy, werd onthuld dat de nieuwe serie van Pipo die in Antwerpen zijn eigen one-man-show de Clown door Wim Meulendijk voor oude- opvoert, liet zich kennen als een prettige re kinderen werd geschreven, omdat de conférencier, een uitstekende imitator en kleuters sinds enige tijd op donderdagmid- een beschaafde chansonnier, die er o.m. dag hun eigen programma hebben. Ouders in slaagde het aloude „Schrijverke" van die bezorgd vaststelden dat hun kleintjes Guido Gezelle, modern getoonzet, te doen niets meer van die Pipo moeten hebben, herleven. kunnen dus gerustgesteld verder leven Van Feydeau kregen wij nu eens niet Damshuizer een pikant boulevardstukje, maar een knap geschreven eenakter „Bruiloft in de dop waarin slechts twee akteurtjes optraden, Barbara Fris en Hansje Boskamp, 10 en 11 jaar oud. Zij speelden het meisje Hen- riëtte en het jongetje René, broer en zus, opmerkelijk goed, al hadden wij wel eens moeite, de kleine actrice te verstaan. Fey deau getuigde met deze knap geschreven eenakter, waarin de realiteit van het kin derleven en de realistische kinderfantasie HILVERSUM I. 402 m. 8.00 IKOR. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.00 NCRV. 20.15—24.00 KRO. IKOR8.00 Nieuws. 8.15 Goede morgen "TT RH nipt alleen I muziek, aktualiteiten en herinneringen. 8.45 fijn verweven waren, dat hij niet aiieen Muziek voor de zondag. 9 0o vroegdienst. 9.45 een bijzonder kundig boulevardauteur was. 1 ^jjeuws en waterstanden, kro: 10.00 inleiding Wii hebben er veel van begrepen, dat Hoogmis. 10.05 Hoogmis. 11.15 Klassieke gram- m t - tin:: nlaat toe Ce- mofoonmuziek. 11.30 Medaillon: fragmenten uit Trim Lopez aan zijn platina plaat toe ge net internationaal muziekrepertoire. 12.05 Zwart komen is. De warmte en de eenvoud, die op wlt. actuele publicaties over kerk en we, 7ün nraatie met Berend Boudewijn char- reld. 12.15 De Stemvork: Bel-Cantoprogramma „spalrton kenmerkten ook ziin optre- met toelichting. 12.50 Buitenlands commentaar, mant maakten kenmeikten J p 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Jaar in den tijdens een directe uitzending vanuit jaar uit. lledjes uit 19S6. 13.30 voor de kinde ren. 14.00 Klassieke kamermuziek. 14.35 Om- roepkamerkoor: Gewijde muziek. 15.00 De vlie gende Hollander, praatje. 15.10 Lichte grammo- foonmuziek met sportreportages en sportuitsla gen. 16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde Kerkdienst. NCRV: 18.00 Negro spirituals (gram.). 18.10 Gewijde muziek. 18.30 Omroeporkest. 18.45 Geestelijke liederen (gr.). 19.00 Vader van 85 Kinderen, klankbeeld. I 19.30 Samenzang- geestelijke liederen. 20.00 Gershwins „Porgy and Bess". De Ballet suite „La Création du Monde" van Milhaud is onder Arends leiding door het Noord hollands Philharmonisch Orkest met alle ritmische beweeglijkheid en exotische kleurenrijkdom gespeeld die deze partituur (die een meesterwerk is, misschien wel hèt stuk van Milhaud) bevat Hobo, klarinet, saxofoon en slagwerk hadden leidende rol len in deze nadichting van een tropisch ritueel, en ons orkest bewees opnieuw zijn flexibele aard door een ferme dosis swing. Qua ritme en orkestraal timbre een prima HOOFDAGENTEN VOOR NEDERLAND: RUYS CO. ROTTERDAM HOOFDAGENTEN VOOR AMSTERDAM: HOYMAN A SCHUURMAN'S SCHEEPSAGENTUUR N.V. Minister mr. Th. H. Bot heeft in antwoord op vragen van 't P.v.d.A.-Tweede-Kamer- lid de heer Vondeling verklaard dat op het ogenblik inderdaad wordt onderzocht, of en in hoeverre jurisdictie kan worden uitge oefend op een kunstmatig eiland, zoals dat van de REM tv-reclamemaatschappij, dat buiten de territoriale wateren wordt ge- j installeerd. De regering staat nog volstrekt afwijzend tegenover elk optreden, dat in strijd is met het internationaal radioreglement, dat bi;i de internationale conventie van Genève 1 inzake de verre berichtgeving hoort. VOOR ZATERDAG NTS' 11.55 Olympische winterspelen Inns bruck 1964- Skiën, slalom heren te Lizum. KRO: 15.00 De avonturen van Christobal, Fran- Nieuws. 20.08 Meditatie KRO: 20.15 Reportage se TV-film. 15.30 Rechtstreekse reportage van van de sluitingsplechtigheden van de Olympi- de aankomst, intocht en installatie van Prins I sche Winterspelen te Innsbruck. 21.00 Lichte Wannes I te Bergen op Zoom. 16.15 Huis, Thuis, grammofoonmuziek. 21.10 Klassieke kamermu- Wonen- hobbvkroniek. 17.00 Flip, de tovenaars- Ujek. 22.00 Wissewassen. licht programma, leerling TV-verhaal, deel 23. NTS: 19.30 Olym- 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws. Dische winterspelen Innsbruck 1964: Nederlands 22.40 Avondgebed. 22.50 Dwars door de groene commentaar op feiten en gebeurtenissen van hel (9), lezing. 23.05 Retourtjes, veertiendaag- de dag. 19.45 Filmverslag van de Olympische se terugblik op het programma. 23.30 Piano- winterspelen 1964 te Innsbruck. 20.00 Journaal, recital: romantische muziek. 23.55-24.00 Nws. KRO- 20 20 Brandpunt, actuele beeldkroniek. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 21 00 'Midavondserenade, showorogramma. 21.45 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. Stadhuis op stelten (slot), TV-spel. 22.10 Ge- VARA- 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so- huwd en ongehuwd, disuussie. 22.40 NTS: Jour- cialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, naai 22 45-23 30 Olympische winterspelen Inns- gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, bruck 1964- IJshockey Canada-USSR en Ceré- toespraak. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 monie nrotocolaire in het Ijsstadion te Inns- Kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 bruck I Grammofoonmuziek. 11.45 Resonans opgevan- vnnR ZONDAG gen en teruggekaatst uit het hedendaags doen li 00-Dlni 1215 Quinquagesima Hoog-I en denken. AVRO: 12.30 Licht ensemble met mh NTS 1 55 Olympische Winterspelen Inns- zangsoliste (plm. 12.30 mogelijke afgelastingen Ineciaal Skispringen in het Bergisl- van wedstrijden). 13.00 Nieuws. 13.07 De toe- bruck 1964 -P Week-iournaal 16.00-17.30 stand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen „nkele finales van de Open Ne- of grammofoonmuziek. 13.20 Op de plaat rust.., derlandle badmintonkampioenschappen te Haar- strijdkrachtenprogramma 14.00 Radiophilhar- lem 13 45 oSische Winterspelen Innsbruck harmonisch orkest en solist: klassieke en mo- ilw- Nederland?commentaar 10.00 NTS-Journaal derne muziek. 15.25 Voordracht. 15.35 Dansor- iqos snort in beeld AVRO: 19.35 Dick van Dyke kest met zangsolisten. 16.30 Sportrevue. 17.00 Show NTS- '0 07 Eurovisie, een door de Oosten- Zing met ons mee: liedjes VARA: 17.30 Voor riikS' televisie vervaardigde samenvatting op de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sport- Sim van dcT vandaag gehouden wedstrijden. 21.00 journaal. 18.30 Licht ensemble. 19.00 Bij nader Sluitingsplechtigheid in Innsbruck. AVRO: 21.45 inzien: joumalistenforum. 19 40 Vrij entree, ca- Pia Beek Show 22.30 De verdedigers. 23.20 NTS- baret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Licht ensem- T^f.r^foi ble en zangsolisten. 20.50 Cafe-chantant Adam joumaai. a-Mn Ar- en Eva, cabaret. 21.20 Klassieke grammofoon- -X in» irnmprtv Caper) muziek. 21.45 Gevaarlijke thee. hoorspel (6 e en h M 00 Journaal 'aatste deel). 22.30 Nieuws 22.40 Actualiteiten, film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 2 22.55 Mededelingen en sportuitslagen 2e kla» Htótorische^UnieL KRO20 3? Carnavalfilm- I voetbal. 23.00 Klassieke kamermuziek _(gr.). reportages. 21.00 Potasch en_ Perlemoer _met BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 1100 ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor belang stellenden, gehouden op zondag 2 februari. 15.15 wordt voorbereid. In het middendeel is de aany|^?ns3241 6^° ds' p' N' Kruyswi;>k v' B1'daal- melodiek bepaald nogal zoetig, en in de 12 00' Njeuws. 12.03 Amusementsprogramma. finale lijkt de componist het kruit ver- 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 „v-j™ te hehhen er wordt noS een en voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en schoten te hebben, er worat nog een en Cantoconcert 15 30 sportprogramma (Om ander syncopisch aan elkaar gebreid en 17 0# NIeuws.). 18.00 Nieuws. 18.03 Pianoreci- tenslotte gaat het stuk als een nachtkaars tai. 18 30 Godsdienstige uitzending. 19.00 nws. uit Inderdaad het eerste deel is het beste 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Muzikaal pro- uit. inderdaad, net eerste oeeiis net oesie gramma 22 0t) Nieuws en berichten. 22.15 se- (vond lk). „Ergens IS de toon van het renade; lichte muziek. 22.30 Cabaretprogramma. vakantie"TV-klucht. NTS23.10-23.15 Journaal. I Nieuws. 23.00 Nieuws. 24.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55- stuk niet origineel genoeg, waardoor de vergelijking met Gershwin en Milhaud zich opdrong. Het tegen hen af te leggen is natuurlijk geen schande. Met een selectie uit Bemsteins „West Side Story", door film, grammofoonplaat en radio algemeen bekend en geliefd, kwam I Dagopening. 7.20 klassieke grammofoonmuziek. het einde mn dit enncert dat als DOSinS 7-35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio- het einde van dit concert oat ais poging krant 8 00 Nleuws en NCRV-iied. 8.15 Gewij- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 IN THEATER CARRé heeft vrijdagavond de lang ver beide première plaats gevonden van de eerste muzikale komedie van het beroemde artiestenpaar Rodgers en Ham- merstein in ons land, en alles ziet er naar uit dat hier een groot publiek succes ten doop is gehouden. Daartoe lijkt alles mee te werken: de zingende kinderen, de snoeperige IN ALLE SCèNES is met nooit falende hand een element verwerkt dat een brok naar de keel en een traan naar het oog vermag te jagen. Vooral voor de pauze kan men dikwijls zijn ogen niet geloven bij het aanschouwen van de episoden die stuk voor stuk aan de vervolgverhalen van damesbladen schenen te zijn ontleend. Het hoofdmotief is" al meteen een psychologi sche voltreffer: Een rijke, adellijke we duwnaar met zeven kinderen (daarbij nog knap en met een fraaie zangstem) huwt het aankomende nonnetje dat tijdelijk bij hem dienst doet als gouvernante van zijn kroost. Daaraan worden nog met kwistige hand andere trefzekere motieven toegevoegd: oorlogsdreiging, heldenmoed, ontvluchting over de bergen, dit alles overspoeld met eeri veelstemmig nonnenkoor, afstekend te gen geprojecteerde kerkramen. DIT GEBEUREN, dat overigens op min of meer historische gegevens schijnt te be rusten (het werd ontleend aan het boek „The Trapp Family Singers" door Ma ria Trapp) is overigens slechts de kap stok, waaraan zoals in een musical ge bruikelijk is, de liedjes als voornaamste ingrediënten zijn opgehangen. Het is alleen na „My fair Lady", „Kiss me Kate" en „Oliver" bijna pijnlijk om te zien hoe juist op dit punt „The Sound of Music" een stap terug is in de richting van de operet te. Op de meest conventionele manier wordt het sentimentele verhaal telkens on derbroken om de spelers gelegenheid te georganiseerde interpretatie, hetgeen ook een compliment voor Henri Arends in houdt. Het Concertino voor orkest en jazzkwin- tet van Otto Ketting moest nu, bij afwezig heid van H. Brubecks werk, bewijzen welke mogelijkheden het samengaan van ensem bles biedt die elk in hun eigen vlak hun kwaliteiten hadden laten horen. Als „plaats van ontmoeting" tussen klassiek en jazz i ki-uuv. o.m, „«uw. vif.1 het stuk mii Dersoonliik wel wat 0111 een gevestigde sleur te doorbreken de muzlek. 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 viel net stuk mij persoomuK wei wai succes genoemd mag worden. Lichte orkestmuziek (gr.). 9.00 verzoekprogram- tegen, ondanks de zeer doordachte manier I - Riinap I ma voor de zieken. 9.35 waterstanden. 9.40 voor waarop telkens de intrede van het kwintet de huisvrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuz. 12.53 Gram.- muz., ev. actualiteiten. 13.00 Nws. 13.15 Licht instr. ensemble. 13.45 Franse chansons. 14.05 School radio. 14.35 Moderne gitaarmuziek. 15.05 Herhaling wedstrijd Opsporing verzocht (30 januari j.) 15.45 Viool en orgel (klassieke muziek). 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Tenor en piano: Ouda en klassieke liederen. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Op tienertoerenlich te grammofoonmuziek voor de jeugd. 17.50 Re geringsuitzending: Kleuteronderwijs in Surina- 7 I me, door Mej. W. v. d. Molen. 18.00 Kerkorgel- decors, de kneuterige kloosterscenes, de smeltende muziek, concert, is.20 uitzending van de Katholieke de conventionele romantiek en dan natuurlijk de internatio-1 ^e^p^niek^^.'ken. Tie'dï' aa^dacht^verd'ie? nale trekpleister: operettetenor Johan Heesters. De prorfu- hem^ioo^Met band^ en piaat Centen Slceswijk en Wunnink schijnen al net ZO precies I instrumentaal ensemble: Onbekende muziek uit 7 7 t. 7 7 r 11 oude handschriften. 19.30 Radiokrant. 19.50 Frag- als de dialoogschnjvers Lindsay en Lrouse te weten, wat menterj Ujt Amerikaanse musicals (gr.). 20.10 rnlfo vnlpn lenn frpkkpti Koorzang: Negerliederen (gr.) 20.20 Dayuma, voue zaien nan hoorspei 2100 Omroeporkest: klassieke muziek. 22.05 Amerika's Zon- en schaduwzijden, lezing. j-I 22.15 Pianorecital: Spaanse muziek. 22.30 Nws. tuurlljkheid gedrild in de Uedjesnummers I 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking, en dat was gebeurd onder de kennelijk 1 23.05 Komponeren in Nederland: muzikaal ge- meer dan kundige leiding van „choreo- sprek^M^O Amusementsmuziek (gram.). 23.55- graaf" George Carden. Het orkest onder HiLvERSUM 11. 298 m. 7.00-24.00 avro. dirigent Garett Davies speelde de makke- avro: 7.00 Nieuws. 7.10 ochtendgymnastiek. Uit oanenrpkenrip maar mmq on het sim- 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws, lijk aansprekendemaar soms1 op nei sim 1 Program<Jna.overz)cht en amusementsmu- pele af eenvoudige muziekjes al bijna zieli (gr,) 9 00 ochtendgymnastiek. 9.10 De steeds zuiver en met het juiste gevoel, groenteman. 9.15 Klassieke koormuziek (gr.). De rol van regisseur Ton Lutz in dit 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoon geheel was noch geheel duidelijk noch op- riswoUw° ?2.oHïcM%n?emb" nXa^gsolist' merkelijk, behalve dat hij aan het slot 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. Mieke Bos en Johan Heesters vele malen 12.33 voor ons platteland. 12.40 Licht instrumen- naar voren moest halen voor het uitbun- taaj^sexteh^oo N.euw^^i^^ededejingen, dige applaus. Beursberichten. 13.30 Militair orkest. 14.00 Pia- Deze klank van muziek" is zeer zoete I noreeital: klassieke en moderne muziek. 14.30 koek en men zal het er vast wel in groten ^e(i)E~o,oonmuziekn Het gulden getale voor willen opeten. lezing. 15.05 Radio matinee (gr.): moderne mu- I7m, Jen Kproh ziek. 16.25 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor tlans van aen nergn de padvindcrs. 17.15 Combo-klanken. 17.50 Mili tair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel geven alleen of met elkaar een nummer te zingen. Als men dan weinig van die zangtekst verstaat is het verlies gering, want daarna gaat het verhaal pas weer verder. Van de pogingen in meer recente musi cals ondernomen, om de muzikale gedeel ten organisch op te nemen in het geheel is hier dus nog geen sprake. Van de schitterende vondsten op het punt van mo derne enscènering of decoratie zoals men die in „West Side Story" b.v. kon be wonderen is in „The Sound of Music" ook nog niets te zien. Alles wordt tegen or thodox beschilderde achterdoeken en in het licht van fondantkleurige schijnwer pers vaardig, maar nergens overrompe lend gespeeld. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er bij de individuele prestaties heel veel bijzonders werd gepresteerd. MEN KON bewondering gevoelen voor de imponerende toneelroutine van vete, raan Johan Heesters, al leek zijn stem vooral in de eerste helft weinig op dreef. De sentimentaliteitswaarde van zijn terug keer naar het land van herkomst maakt bovendien dat men hem zijn storende Duit se accent toch wel vergeeft. Naast hem is de jeugdige frisheid van ex-Selvera Mieke Bos des te opmerkelij ker. Zij brengt de ingenue kanten van de ze Maria Trapp bijzonder overtuigend over het voetlicht en haar klankrijke buigzame stemmiddelen waren zonder meer een openbaring. De kinderen waren tot opvallende na- Van onze radio- en t.v.-medewerker) actueel. 18.20 Amateursprogramma. 18.50 Open baar kunstbezit. 19.00 Operaconcert (gr.) 20.00 Nieuws 20.05 Negen muzen, elf provincies ge varieerd programma. 21.30 De gouden kruik, hoorspel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten 23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Landbouv.' k i oniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.20 Kamermuziek 14.00 Nws. T J 114.03 Schoolradio 15.00 Nieuws, daarna: school- In de KRO-rubnek „Brandpunt van I radj0 ig 2g Gelegenheidsuitzending. 15.45 Gram- vanavond krijgt televisiekijkend Nederland mofoonmuziek I6.00 Nieuws. 16.03 Beursberich- elnHpliilf pon, i¥*t8 te zien en te horen I ton. 16.09 Voor de zieken 17.00 Nieuws. 17.15 emdelijK weer eensiCTSieaenen te noien ioor de kinderen 17 40 Gramm0foonmuziek. van de fameuze landgenoot-filmer Joris I7 45 pranse jes 75.00 Nieuws. 18.03 voor de Ivens. Hans Mulder en cineast Piet Kaart soldaten. 18.2c Paardesportberichten 18.30 Or- -nphfpn Tnris Ivens dezer dasen OD in ziin I kestmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 zoenten J ons ivens aezer udgen op lu zijii 1 en Qm dg opera 20 00 Missieklankbeeld 20.1s woning te Parijs en ontlokten hem een ver- I Europese pianomuziek. 20.45 Grammofoonmu- filmd vraaggesprek. In 1945 maakte de I Ziek. 21.00 Amusementsprogramma. 22.00 Nws.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 23