Carnaval trekt steeds
meer noorderlingen
HOE IS HET ONTSTAAN? -n
V.
J
Wereldraad vraagt hulp voor
de overlevende Watoetsi's
K n i r u l l ft n n ii i
PRINSES IRENE
II
Weduwe Oswald twijfelt niet
aan schuld van haar man
i/ ii i n o r i n n
llllll
Hotels in Maastricht volgeboekt
Studenten stalen bord
Prinses Ireneschool
Hurkos wijst een
verdachte aan in
Bostonse moorden
Lawine kost vier
Noren het leven
Nieuw proces in
moordzaak van
een negerleider
Topoverleg over
Sovjet-landbouw
Dr. Josef Mengele
waarschijnlijk
Paraguees
Aartsbisschop van
Zuid-Afrika zegt
waar het op staat
Nasser acht een
oorlog met Israel
onvermijdelijk
1964
FEBRUARI
ZATERDAG
ipiii
lllgfi-::
SPÉÉ
lil i
liiiili
Bijenkorf naar Eindhoven
Dit woord: SPOED
Dit woord: SOM
Dit woord: OCH
Dit woord: SCHRAP
Ofschoon men in Limburg van het carnavalsfeest geen vreemdelingenindustrie
wil maken zakken ieder jaar meer noorderlngen naar het zuiden af om een snuifje
van dit grote folkloristische volksfeest te proeven. Als voorboden van de Hol
landse bezoekers treden ieder jaar studenten van de verschillende universiteiten
op, maar dit jaar boekten ook hele vriendenclubs, gezelschappen, tot complete
gezinnen toe voor een reis naar het Limburgse camavalsland, waar men van
zondag af drie dagen op gepaste wijze de kop lof heeft. Een kop op een
camavalspakje, al of niet gemaskerd of geschminkt.
Met de jaarlijkse gasten uit België,
Duitsland, Luxemburg, tot Nrd.-Frankrijk
toe, komen dit jaar ook vele gasten uit
de steden boven de grote rivieren in Lim
burg carnaval vieren.
De stedelijke en provinciale V.V.V.'s
hebben inlichtingen aan de lopende band
kunnen geven. Heel wat hotelbedden in
de plaatsen waar carnaval bruisend wordt
gevierd, zoals Maastricht, Valkenburg en
Venlo, zijn al besproken. Trekpleisters in
deze plaatsen zijn de specialiteiten op het
camavalsmenu en de dwaze optochten,
die zondag en maandag als een bonte
storm van gemaskerde carnavalsvierders
met tientallen humoristische praalwagens
rondtrekken, prins Carnaval en zijn raad
van elf ter ere.
Volgeboekt
De grote hotels in Maastricht zijn al
weken van tevoren volgeboekt. De helft
van de gasten reserveert meestal dade
lijk weer voor het komend carnaval.
Daarbij zijn ook vele oud-Maastrichte
naren, die naar het „buitenland" geëmi
greerd zijn, maar voor geen goud het
carnavalsfeest willen missen.
Valkenburg, dat een grotere hotelac
commodatie heeft dan Amsterdam, raakt
niet zo gauw uitverkocht. Daar is nog wel
een bed te vinden voor de nakomer, die
zich deze drie dolle dagen in het plezier
wil storten.
Straatcarnaval
Maastricht schijnt bijzonder in trek te
zijn bij de Amsterdammers, de Groningers
en de Rotterdammers. De Limburgse
hoofdstad is dan ook de enige stad in dit
camavalsland, die het onovertroffen straat
carnaval viert. De straten in de binnen
stad zijn carnavalesk versierd en verlicht.
Het Vrijthof krijgt binnen de bonte licht-
guirlandes tussen de bomen een enorme
dansvloer. Tot diep in de nacht dansen in
deze openlucht-troonzaal van Maastricht
de „maskers" op de typische carnavals
muziek. Wie dit weekeind in Maastricht
arriveerde en naar het carillon van het
stadhuis op de markt luisterde kon er al
kennis mee maken. Vier maal per uur
speelt het carillon er carnavalsdeuntjes. De
„volksliederen" van de vele prinsen car
naval, die de stad met wijsheid regeerden.
Fotografen en filmers waren paraat
op de rijksweg langs het paleis S'oest-
dijk om op hun wijze bij te dragen
aan de verslaggeving over de ge
beurtenissen in en om het konink
lijk gezin.
De Delftse politie heeft de daders gear
resteerd, die in de nacht van donderdag
op vrijdag het naambord hebben verwij
derd van de Br i n s es -1 r en ekl euter scho ol
aan de Molslaan te Delft.
Het bleken vier studenten te zijn, in de
leeftijd variërend van 17 tot 20 jaar, die
zich na een borrelpartij op de sociëteit
aan een ware strooptocht te buiten waren
gegaan. Ze namen verkeersborden, een
kap van een benzinepomp, twee achterlich
ten, een auto-koplamp en na het forceren
van een sigarettenautomaat 75 pakjes si
garetten mee naar huis.
De jongelui zijn, beschuldigd van dief
stal met braak, vernieling en baldadigheid
in verzekerde bewaring gesteld.
BOSTON (Massachusetts) (AP) De
Nederlandse psychometrist Peter Hurkos
heeft een week in het diepste geheim in
Boston doorgebracht om in samenwerking
met de plaatselijke autoriteiten te trach
ten de elf wurgingen van vrouwen in het
oosten van de staat Massachusetts op te
lossen.
Procureur-generaal Brooke vertelde dat
Hurkos de autoriteiten geleid heeft naar
een verdachte, die thans in een inrichting
voor geesteszieken is opgenomen.
Hurkos beweert, naar Brooke zei, in
zeventien landen geholpen te hebben bij
de oplossing van 27 moorden. Hurkos on
derzocht bewijsstukken die verzameld
werden en kwam toen met een beschrij
ving die klopte met die van een 57-jarige
man die wordt ondervraagd en psychia
trisch onderzocht. Hurkos beschreef zijn
gewicht, lengte, lichaamsvormen, kleur
van zijn haar, ogen en andere fysieke en
geestelijke eigenschappen. Hij had als
leeftijd ongeveer 57 opgegeven.
Brooke verklaarde dat Hurkos' bevin
dingen in een proces niet als bewijsmate
riaal kunnen worden gebruikt. Hurkos
meent dat alle elf wurgingen het werk zijn
van één persoon. Hij rekende een hono
rarium van 1.000 dollar plus onkosten die
de 1.000 dollar niet te boven zullen gaan
Het initiatief om hem naar Boston uit
te nódigen kwam van een burger die onbe
kend wenst te blijven; ook het geld kwam
uit particuliere bronnen.
(Van onze correspondent)
De Bijenkorf gaat een vierde warenhuis
in Eindhoven vestigen. Het gebouw zal
volgend jaar verrijzen. Het warenhuis zal
worden geflankeerd door een winkelgalerij
die door een aparte n.v. wordt geëxploi
teerd. De Bijenkorf heeft zaken in Amster
dam, Den Haag en Rotterdam.
Er was in het Middelnederlands een
werkwoord hem spoen: zich be
ijveren, iets met vlijt behartigen Men
neemt aan dat dit werkwoord samen
hangt met het Latijnse s p a t i u m dat
ruimte betekent en ook met spes:
hoop, verwachting Eigenlijk is spoed
dus: voortgang, vandaar nog het
spreekwoord: haastige spoed is zelden
goed. Uit voortgang vloeit voort:
levensgang, lot; men zeide bijvoorbeeld:
elk bidt dat zijn spoed betert. Vandaar
dat spoed ook gebezigd werd in de zin
van voorspoed. Vondel zegt: Ik
wensch, tot heyl van 't huis, u aller
hande spoed.
De tegenwoordige betekenis is:
haast. Men spreekt van een spoed
bestelling, een spoedbehandeling enz.
Natuurlijk horen bij spoed de woorden
zich spoeden en spoedig.
De som is de uitkomst ener optel
ling. Het woord is ontleend aan het
Franse s o m m e dat weer komt van
het Latijnse summa: de hoofdzaak,
het geheel. Daarna is som gaan be
tekenen: bedrag aan geld. Men spreekt
van een aardige som of van een ronde
som. Verder gebruikt men som voor:
rekenkundig vraagstuk. Er is dan
sprake van een moeilijke of gemakke
lijke som en van de proef op de som.
Vroeger was een gewone term: i n
s o m m e voor: kortom. Ook bestond
een merkwaardig gebruik dat men o p
een sommetje drinken noemde,
waarbij men, speciaal bij een bruiloft,
met iemand van het andere geslacht uit
één glas dronk onder het wisselen van
kussen. Men neemt aan dat dan het
aantal kussen per glas werd opgeteld,
maar zeker is dit niet.
Grammaticaal is och een tussen
werpsel, ontstaan uit ach. Uit de vol
gende voorbeelden blijkt dat het woord
zowel misnoegen als ontevreden berus
ting, verlangen, vrome verzuchting en
tedere aandoening kan uitdrukken. Men
vergelijke: Och, mijn plezier is er al
weer af; och, het vers was zo goed als
uit; och toe, mevrouw, zei Koosje; och
mijnheer, de rijke lui weten dat zo niet:
och heer, zei mijn tante halfluid en
haar ogen werden allervriendelijkst
klein. Ze zijn alle ontleend aan het
verhaal De Familie Stastok in de Ca
mera Obscura.
Wie de jammerklacht och! niet ern
stig opvat, antwoordt: O g was de
koning van Bazan. Bazan Was
een landstreek ten oosten van de Jor
daan en ofschoon Og een reus was, ver
sloeg hem Mozes met zijn Israëlieten.
(Deut 3 11).
In het hedendaagse Nederlands komt
schrap eigenlijk alleen voor in de
uitdrukking: zich schrap zet
ten: zich gereed maken een aanval af
te weren. Wij hebben te maken met een
woord dat samenhangt met het werk
woord schrappen: een streep trekken.
De eigenlijke betekenis van schrap
is dus: de streep waarop men de
voet plaatst bij het begin van een wed
loop. Zich schrap zetten wil dus zeggen:
de voet stevig tegen de aarde drukken
om zich op een gegeven teken goed te
kunnen afzetten. Vroeger kende men
ook de verbindingen: schrap staan, ra
ken, komen, stellen, maar die komen
thans nog slechts dialectisch voor. De
Groningers zeggen: hij is goud (goed)
schrap voor: hij is schrander.
De wereldraad van kerken heeft ge
vraagd om een miljoen dollar (3,6 mil
joen gulden) voor hulp aan de overleven
den van de Watoetsi-stam in Afrika. Vol
gens de wereldraad wordt het aantal in
de laatste weken in Rwanda vermoorde
Watoetsis geschat op twintigduizend.
Protestantse zendingsposten in en bij
Rwanda hebben meegedeeld dat op grote
schaal genocide (rassenmoord) wordt toe
gepast door de regerende Bahoetoe-stam
HORNINDAL (westelijk Noorwegen)
(AP). Vier Noren zijn om het leven ge
komen en vier werden gewond toen enorme
massa's losse sneeuw neerstortten op twee
gebouwtjes die worden gebruikt door ar
beiders die bezig zijn om een krachtcen
trale te bouwen in het dal de Hjortedalen.
Op 24 januari kwamen op dezelfde plaats
twee arbeiders om door een lawine.
Jackson (Missisippi) (Reuter) In het
proces te Jackson in de Amerikaanse
•taat Mississippi tegen Byron de la Beck-
with, die beschuldigd wordt van moord op
de negerleider Medgar Evers, is de jury
na een etmaal van afzondering niet tot
overeenstemming kunnen komen. De rech
ter bepaalde hierop, dat er een nieuw pro
ces moet komen.
Evers werd vorig jaar in Jackson door
«en schot in de rug dodelijk gewond. Beck-
with, een handelaar in kunstmest, heeft
steeds ontkend de dader te zijn. Volgens
zijn zeggen was hij de bewuste avond zelfs
niet in Jackson.
Voor het proces kon beginnen waren
vele dagen nodig om de jury samen te
«tellen. Om verschillende redenen werden
alle negerkandidaten niet aanvaardbaar
geacht. Tenslotte werd de jury uit twaalf
blanken samengesteld. De meeste waarne
mers hadden verwacht dat de beklaagde
zou worden vrijgesproken. In Jackson,
waar de spanningen tussen de negers en
de blanken groot zijn, is het voor blanken
«en ondankbare zaak om een blanke te
vervolgen wegens moord op een neger.
De hoeveelheid commentaren over
wat nu toch wel echt de „kwestie-Irene"
is geworden is zo langzamerhand over
stelpend geworden. De buitenlandse
bladen brengen al het nieuws over deze
zaak op de voorpagina en in de DAILY
MAIL werd al een afstanddoen van ko
ningin Juliana aangekondigd. Het is
daarom ook onmogelijk een volledig
overzicht te geven van wat er zoal leeft.
We bepalen ons in deze knipselkrant
dan ook tot de overgang van de prinses
tot het rooms-katholicisme.
In een radiotoespraak heeft ds. H. J.
Kater kardinaal Alfrink dringend gevraagd
of prinses Irene bij haar overgang naar
het rooms-katholicisme wél of niet is ge
doopt.
,Het is sinds kort mode om de niet-
rooms-katholieke christenen te begroeten
als broeders en zusters in Christus en om
dan daarbij te verwijzen naar de doop,
die ons allen verbindt. Maar het is dui
delijk dat je dan niet meer een protes
tant, die rooms-katholiek wordt, kunt gaan
dopen."
Afgoderij
De kerkeraad van de hervormde ge
meente in Brakel (Bommelerwaard) stuur
de een telegram naar Soestdijk, waarin
men signaleerde, dat „prinses Irene van
Oranje zich had gebogen voor de afgoderij
en de dwalingen van de Roomse hiërar
chie".
In HET VRIJE VOLK wordt als toelich
ting van verzender ds. Langhout ge
noemd:
„Onze geliefde prinses m Spanje naar
een kathedraal, waar alleen de meest fa
natieke rooms-katholieken komen, die niet
van oecumene willen weten. In Noord-Bra
bant heeft op koninginnedag nog nooit de
vlag uitgehangen".
En de deputaten van de oud-gerefor
meerden zeiden in een telegram:
„Koningin en prinses eerbiedigen deze
stap, niettegenstaande de koningin volgens
de Heidelbergse catechismus heeft bele
den dat de roomse mis een verloochening
is van Christus en een vervloekte afgode
rij".
Mislukte speculatie
DE TIJD spreekt over een mislukte
speculatie:
„Wij mogen wel aannemen dat het ko
ninklijk huis de publicatie van de over
gang wilde laten wachten op die van de
verloving en wel terwille van dat deel van
de publieke opinie, dat een overgang zon
der verloving vermoedelijk slecht zou op
nemen. Een begrijpelijk motief, tenmin
ste, zolang er op korte termijn een verlo
ving te verwachten viel. De hele specu
latie is op twee manieren mislukt. Dit
toont wel aan, dat het, achteraf bezien
beter ware geweest twee zelfstandige ge
beurtenissen niet te willen koppelen in
één publicatie. Voor een groot deel van
het publiek was dat niet nodig en zelfs
minder sympathiek. Het merkwaardige is
nu, dat juist dat deel van het publiek
terwille van wiens gevoelens de overgang
naar het katholieke geloof voorlopig ge
heim is gehouden, het hardst heeft gepro
testeerd over de gebrekkige voorlichting.
Ironie
THE GUARDIAN schrijft over de ironie
van de historie:
Het was door een revolutie tegen een
Spaanse edelman dat Nederland als natie
ontstond en het Huis van Oranje leidde
deze. En nu staat Spanje onder een recht
se dictatuur. De socialisten kunnen iets
meevoelen van de protestantse bezorgd
heid".
DE PROTESTANT zegt dat een overgang
tot Rome een uitdrukkelijke verwerping
houtd van de (in r.k. ogen) protestantse
„dwalingen".
Het is daarom misplaatst in verband
met zo'n overgang het woord „oecume
nisch" te gebruiken. Met een dergelijk
lichtvaardig gebruik van het woord „oecu
menisch" doet men de zaak der oecumene
geen dienst".
Spaanse brief
Het dagblad EL CORREO CATALAN
uit Bilbao heeft een open brief aan prin
ses Irene gepubliceerd, die een anti-pro
testants karakter draagt. Men legt zelfs
de uitspraak van de Nederlanders, dat
Irene vrij is om de godsdienst te kiezen
die haar goeddunkt, uit als een verkla
ring dat alle godsdiensten evenveel waard
zijn.
„Dit, komende van de verdeelde protes
tanten, is wel het duidelijkste bewijs dat
prinses Irene haar waarheid het best in
het katholieke Spanje kan weken."
Nihilisten
Het katholieke dagblad ONS NOORDEN
heeft geprotesteerd tegen dat deel van de
uitzending „Zo is het toevallig ook nog
eens een keer," dat handelde over de
overgang van de prinses. Men protesteer
de tegen „de gemene manier, waarop de
Wigbold-nihilisten hebben gespeculeerd op
latente gevoelens van anti-papisme, en
voorts opnieuw een bijdrage hebben gele
verd tot afbraak van onze samenleving.'
In het slot wordt betoogd „hoe lang la
ten wij ons dat allemaal nog aanleunen?"
Spoken
De FRIESE KOERIER meent dat het
blad tegen spoken vecht.
Waarom was er kritiek op prinses Ire
ne? Omdat zij in volle vrijheid, zonder
de minste of geringste noodzaak en met
grote en edele geestdrift een beeld ophing
van Spanje, dat onvolledig was en daajr
door vals. Uit haar relaas kreeg men eer
der de indruk, dat Sinterklaas de baas
is in dat land van Franco(De kri
tiek ging helemaal niet tegen het rooms
worden van de prinses maar tegen de
volstrekt verkeerde geheimzinnigheid daar
na. De kritici nemen niet alleen de prin
ses volkomen ernstig maar ook het room
se geloof. Zij kiezen partij tegen wat het
hof gedaan heeft omdat de intrede van
iemand in de roomse kerk geen minder
waardige daad is die men volhardend
moet verzwijgen om zo aan eeuwige schan
de te ontsnappen
In de NIEUWE ROTTERDAMSCHE
COURANT schrijft prof. dr. H. Kohlbrug
ge uit Utrecht dat dat het hem verbaast
dat een Nederlandse prinses zo bang is
voor de openbare mening dat zij haar ge
loofsovertuiging verstopt.
Een geloofsovertuiging stelt de mens
in vrijheid en grote blijdschap. Wordt
deze verzwegen en dat nog wel met
misbruikmaking van het goed vertrouwen
van anderen, want zij bezocht een oecu
menische jeugdbijeenkomst zonder voor
haar geloof uit te komen dat gaat het
in protestantste ogen niet om een geloofs
overtuiging".
In hetzelfde blad treft men een ander in
gezonden stuk van de heer C. van Cuyck
uit Nijmegen, waarin deze meent dat het
te wensen zou zijn dat bepaalde predikan
ten de moed opbrachten om de juist zeer
discrete behandeling van de overgang
met name door de kardinaal, te waar
deren.
Peccavi
De dringende taak van Christus' kerk
de eenheid te zoeken begint met een pec
cavi in de eerste persoon en vereist
dat men eerbied heeft voor de ander, die
zich in zijn situatie inleeft, zich onthoudt
van commentaar dat zich verder uitstrekt
dan de bekende feiten. Welke christen die
zich misschien oprecht ergert aan de an
der durft deze ergernis strikt te toetsen op
oecumenische bruikbaarheid? Hij zal zich
in gezelschap weten van zeer indrukwek
kende getuigen, ook van de kerk van de
ander."
In de LEEUWARDER COURANT wordt
geschreven over de mogelijke tweede doop
van de prinses, waarover wij ds. Kater al
citeerden:
.Dat zou betekenen dat de eerste doop
van prinses Irene niet als christelijk, niet
als volwaardig door de r.k. kerk zou wor
den erkend. In dat geval doen we maar
het beste met alle toenaderingspogingen
op te houden. „Oecumenisch" betekent
immers niet de ene beweging naar een be
peelde kerk toe, de r.k. kerk namelijk,
maar de gezamenlijke beweging van alle
kerken naar de ene kerk van Christus
toe."
Geen openheid
Het DEVENTER DAGBLAD schrijft
over een „overgang, die geheim gehouden
werd en die juist daardoor die eerlijke
openheid miste, die men van een overtuigd
convertiet verwachten mag."
„Toen om recente voorbeelden te noe
men, een dominee Van der Linde, een do
minee Loos tot het katholicisme overgin
gen, kwamen zij daar met iets van ver
heugde openlijkheid voor uit. Er blijkt
verder bij de katholiek geworden prinses
een kennelijke voorliefde, door speciale
pelgrimages onderstreept, voor de Spaan
se signatuur van het katholicisme, een te
gelijk mystieke en zowel in maatschappe
lijk als dogmatisch opzicht conservatieve
signatuur, geheel anders dan die welke
ook de niet-katholiek in het bewust pro
gressieve en hoe langer hoe opener katho
licisme van eigen Nederlandsen huize lief
is".
tegen de Watoetsiminderheid in het kleine
land.
Een bericht maakte melding van ri
vieren die rood van bloed zien en over
lichamen die in een tempo van veertig per
tien minuten onder een brug doorstromen.
Een ander bericht meldt dat van zesdui
zend Watoetsis in een bepaald district
slechts twaalf zich hebben kunnen redden.
Op een zendingspost in Boeroendi be
vinden zich 2.500 Watoetsis, die uit Zuid-
Rwanda zijn gevlucht. Zij zijn de overle
venden van een gemeenschap van vijftien
duizend stamleden. 150.000 Watoetsis zou
den uit Rwanda naar Boeroendi, Oegan
da, Tanganjika en Kongo zijn gevlucht
en dringend hulp nodig hebben.
De raad richt de oproep aan de 209 aan
gesloten kerken, protestantse, anglicaan
se en orthodoxe. Het hulpfonds is ook be
stemd voorvluchtelingen uit Portugese
koloniën, Zuid-Afrika en Soedan. Het be
stuur van de raad zal de toestand bespre
ken op een vergadering, die volgende
week in Odessa begint.
Het blad zegt dat het verband met een
verloving, dat later is gebleken, de zaak
tot een openbare maakt. Het blad, vindt
dat een snelle opening van zaken nodig
is.
„Nederland is allerminst gebaat bij het
opkomen van republikeinse gevoelens, die
tot nu toe zelfs bij de principieel republi
keinse socialisten van vóór 1940 nimmer
een onderwerp van praktische politiek zijn
geweest".
MOSKOU (Reuter) Volgende week
komt in Moskou het plenum bijeen van het
centrale comité van de Russische commu
nistische partij ter bespreking van maat
regelen om de landbouwopbrengsten te
verhogen. De voornaamste spreker op de
vergadering, die maandag begint, zal de
Russische minister van Landbouw, Ivan
Volovtsjenko zijn.
Het centrale comité is twee maanden ge
leden het laatst bijeen geweest en drong
toen aan op een grootscheepse expansie
van de chemische industrie, met speciale
nadruk op de produktie van kunstmest.
Het gewijzigde zeven jarenplan voorziet in
'n toeneming van de produktie van kunst
mest met 75 percent in twee jaar tijd, met
een produktie van 25,5 miljoen ton dit jaar
en van 35 miljoen ton volgend jaar.
Het plenum zal naar verwachting vol
gende week speciale aandacht wijden aan
het gebruik van kunstmest ter verhoging
van de graanproduktie, die verleden jaar
in sommige gebieden angstwekkend laag
WASHINGTON (AP) Mevrouw Os
wald heeft verklaard dat haar man „ab
normaal" was geworden na in 1962 te
zijn teruggekeerd uit de Sovjet-Unie. Ook
heeft hij geoefend in het richten met een
geweer en het afstellen van een telescoop
vizier in de maanden voorafgaande aan
de moord op president Kennedy op 22 no
vember. Zij verklaarde dat zij zijn ab
normaliteit begon te beseffen na een aan
slag op het leven van generaal-majoor
Edwin A. Walker in Dallas op 1 april
1963. De in Rusland geboren vrouw zei niet
te weten waarom haar man de schoten op
Kennedy afvuurde. Voor de moord had Os
wald nooit uitlatingen tegen Kennedy ge
daan tegenover haar. Zij zei niet te weten
of Oswald ook op gouverneur Connally
had geschoten of dat deze per ongeluk
was gewond.
Mevrouw Oswald zei dat haar man, die
scherpschutter was geweest bij de mari
niers. op 26 september naar Mexico was
gegaan om te trachten een verblijfsvisum
te krijgen voor Cuba. Later wilde hij naar
de Sovjet-Unie gaan, waar hij eerder in
oktober 1959 was geweest. Hij had toen
zonder succes getracht het Russische
staatsburgerschap te verwerven. Hij had
er ook zijn vrouw leren kennen. Oswald
BONN (DPA) Dr. Josef Mengele, die
als kamparts in het concentratiekamp
Auschwitz medische proefnemingen op ge-
interneerden heeft genomen, die aan velen
van hen het leven heeft gekost, kan niet
meer in West-Duitsland worden berecht.
Het Westduitse ministerie van Buiten
landse Zaken heeft medegedeeld dat een
zekere Jose Mengele op 28 november 1959
de Paraguese nationaliteit heeft verkregen
en in de grondwet van Paraguay is be
paald dat geen Paraguees aan een ander
land mag worden uitgeleverd. Het mini
sterie heeft gepoogd een uitlevering van
Mengele te verkrijgen, doch dat is niet
gelukt.
De Paraguese diplomatieke vertegen
woordiger te Bonn heeft namens zijn re
gering medegedeeld dat dr. Mengele zich
niét in Paraguay bevindt.
Deze mededeling heeft veroorzaakt dat
het Westduitse ministerie van Buitenland
se Zaken de zaak-Mengele nog niét als af
gedaan beschouwt. Het ministerie wil nu
eerst te weten komen of de op 28 novem
ber 1959 genaturaliseerde Jose Mengele
dezelfde is als dr. Josef Mengele. Is dit
inderdaad het geval, dan zou niet meer
om uitlevering worden verzocht, wanneer
Mengele door naturalisatie zijn Duitse
staatsburgerschap zou hebben verloren.
was normaal toen zij hem in Rusland ont
moette, maar hij veranderde na hun terug
keer in de Verenigde Staten: „Ik weet niet
waarom," aldus de weduwe.
KAAPSTAD (AP). De nieuwe aarts
bisschop van Kaapstad R S. Taylor heeft
in een interview met de Cape Times de
wettelijke bepaling veroordeeld krachtens
welke personen negentig dagen voorarrest
zonder proces kan worden opgelegd.
De aartsbisschop vindt dat deze bepaling
het christelijke geweten schendt.
De 53-jarige prelaat, die in Groot-Brit-
tannië geboren werd. verklaarde met de
meeste nadruk, dat hij als Zuidafrikaans
burger sprak en zei:
„Indien er redenen zijn om een persoon
te detineren, waarom wordt hem dan niet
verteld welke beschuldiging tegen hem in
gebracht is?"
Waarom krijgt hij geen kans een advo
caat te raadplegen of zelfs contact met
vrienden of verwanten op te nemen?"
„Welke waarborg hebben wij, dat hij niet
slechts gedetineerd wordt omdat iemand
een wrok tegen hem koestert?"
Detentie zonder vonnis en zonder aan
klacht is een volledige negatie van het
recht. Het parlement behoort de eerste de
beste gelegenheid aan te grijpen om deze
schokkende wettelijke bepaling, die de
naam van Zuid-Afrika in de wereld zoveel
kwaad doet, in te trekken".
CAIRO (AFP) Het Egyptische blacf
„Al Achram" heeft een vraaggesprek ge
publiceerd van president Nasser met een
Indisch tijdschrift waarin het Egyptische
staatshoofd zegt, dat een tweede oorlog in
Palestina onvermijdelijk lijkt.
„Wij moeten ons op het ergste voorbe
reiden", aldus zou het Egyptische staats
hoofd gezegd hebben. Nasser verwacht een
reactie van Israel op het Arabisch tegen-
project, de loop van de zijrivieren van de
jordaan te wijzigen. Met de uitvoering van
dit project zou zeer binnenkort een begin
gemaakt worden.
Volgens de Egyptische president baart
niet in de eerste plaats het voornemen van
Israel om het water van de Jordaan voor
bevloeiing te gebruiken zorg. Waarop het
aankomt is, dat verhinderd moet worden,
dat Israel zich versterkt en hoe langer hoe
meer de macht krijgt op gebied, dat het
zich „wederrechtelijk" zou hebben toege-
eigend.