Trini Lopez in Amsterdam GOLDEN '-1-- FICTION N.T.S. faalde volledig bij aankomst verloofden DE PROGRAMMA'S De langste nacht van Soestdijk V< Voor role era met een eigen stjjl MAANDAG 10 FEBRUARI 1964 De 37 volrijpe en dus zachte tabaksoorten - nauwkeurig gemengd - zorgen voor het na tuurlijke aroma van Golden Fiction. De tabakken van deze sigaretten worden dus niet gesausd en bevatten geen toegevoegd aroma. HET BEELDLOZE SCHERM Een t.v.-straalverbinding moet toch in vijf uur kunnen worden gerealiseerd Haagse Gomedie aanstaand weekeinde in Haarlem Examens J. Damshuizer Snellere serie-opvolging De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma DE RADIO UNDA-prijs voor KRO M de: mil eer de lan eer doe nat tin: dit wa noj vo( ziel jar( (Ne z Van een redactrice) VOORAL DE CHARME en de eenvoud van zanger Trini Lopez waren zondag avond in het Amsterdamse Concertgebouw doorslaggevend voor het welslagen van Zijn optreden. Er zijn bijna geen excessen geweest. De employees van het Concert gebouw hielden de leiding op prettige ma nier vrij strak in handen. „In de rijen graag. Het is voor uw eigen bestwil," en met uitnodigende hand werden zoveel men sen uit de paden geweerd als mogelijk was. ER WAREN DITMAAL geen horden Jongelui die het podium als bezetenen op stormden, Daardoor was de presentatie van een non-stop programma van de meest bekende songs door deze 26-jarige „Dallas-boy", die iedereen zo graag mag, mogelijk. We spraken Lopez de eerste keer in ons land, de dag vóór het Grand Gala du Disque Populaire 1963, toen hij zijn eerste buitenlandse trip (naar Nederland) maak te: een confuus-hartelijke artiest die zijn bewondering voor ons land niet onder stoe len of banken stak. Gisteren spraken we hem nog even in de solistenkamer en hij maakte de indruk wéér bijzonder tevreden te zijn over zijn optreden dat hij juist in Den Haag had gehad (ondanks de vele technische mankementen in het gebouw van K. en W.). HET CONCERT in het Concertgebouw was goed. De menigte in de bijna uit verkochte zaal zong spontaan mee, riep in spreekkoren „We want Trini", zwaaide met petjes waarop de naam van de zan ger, stampte en twistte, maar niet hinder lijk. Alles verliep in goede orde. Door die spontaniteit ook valt het moeilijk een objectief oordeel te vormen. De sfeer waarin een dergelijk optreden zich af speelt sleept de betrokkenen mee. Het ge mak waarmee Trini Lopez zijn reper toire brengt deed de show als in een roes voorbijgaan en de ontnuchtering komt pas buiten het gebouw. N LAURENSPRODUKT (Van onze radio- en televisiemedewerker) Heel Nederland zat zaterdagavond popelend voor het televisiescherm en zei ge- ergerd: „Waar blijven ze nou?" Via de radio had men 's middags om drie uur al vernomen, dat prinses Irene en haar verloofde aan het begin van de avond op Soest- dijk verwacht werden en men wilde die aankomst ook zien. Maar de NTS liet jammer lijk verstek gaan. Tot acht uur bleef het scherm zwart en was er alleen geluidsver binding met de verslaggevers Gerard van de Berg en Koos Postema, die zich moei zaam staande hielden in de chaotische menigte voor het paleis. De door heel Neder land zo fel begeerde beelden bleven echter uit. Het excuus „we hadden pech", dat de heer J. Castelijns (adjunct-directeur K.R.O. en bestuurslid van de N.T.S.) la ter op de avond kwam aandragen, was naar onze mening niet alleen nogal onvol doende, het was ook en vooral een duide lijke demonstratie van de onvolwassenheid waarin de N.T.S. nog altijd verkeert. De heer Castelijns verklaarde in „Brand punt", dat de P.T.T. voor uitzendingen op zaterdag en zondag al straalverbindingen had verzorgd met Den Haag, Roosendaal en Haarlem en daardoor helaas te laat gereed kwam met de zo noodzakelijke straalverbindingen vanuit Soestdijk. Wij vroegen de heer Castelijns of men dan helemaal niet opgewassen was tegen on verwachte gebeurtenissen, zoals zaterdag J.l. De N.T.S. wil gaarne voor vol aange zien worden en staat erop mee te tellen als nieuwsorgaan. De heer Castelijns verklaarde: „Toen we zaterdagmiddag om drie uur vernamen dat er des avonds iets zou gebeuren op en om Soestdijk, zijn wij onmiddellijk gaan overleggen met de P.T.T. hoe we de straalverbinding tot stand konden brengen. We kwamen tot de conclusie dat de ver binding van Haarlem moest worden af gebroken en overgebracht naar Soestdijk. Helaas was men daarmee te laat klaar. Niemand treft hierin enige schuld. De moeilijke voorlichting van de afgelopen dagen heeft ons parten gespeeld. Als we alles wat eerder geweten hadden Deze redenering lijkt niet steekhoudend. Er waren zaterdag drie straalverbindin gen tot stand gebracht (Haarlem, Den Haag en Roosendaal) en de P.T.T. kan op één dag vier of desnoods vijf verbindin gen verwezenlijken. Maar zelfs als de af braak van de ene installatie noodzakelijk is voor de bouw van de andere, moet men zulks in vijf uur tijds toch kunnen waar maken. Is dat niet het geval, dan is de P.T.T. en dus ook zijn opdrachtgever, de N.T.S-, niet voor zijn taak berekend. Schoorvoetend gaf de heer Castelijns hieromtrent toe: „Ja, voor de normale gang van zaken hebben we voldoende ma teriaal en mogelijkheden, maar we zijn niet voorbereid op het uitbreken van een grote brand". Waarmee voor ons weer eens de vraag beklemtoond wordt: hoe moet dat binnen kort met het tweede net? De N.T.S. roept al zo lang dat het tweede net niemand an ders dan haar toekomt en dat zij voor de bezetting volledig gereed is. Wij moe ten dat sinds zaterdag wel enigszins be twijfelen. In het weekend 15 en 16 februari a.s. zal De Haagse Comedie in de Stadsschouw burg in Haarlem spelen. Op zaterdag 15 heeft de eerste voorstelling te Haarlem plaats van: „Het donker is licht genoeg" (The dark is light enough), een winterspel in drie bedrijven van Christopher Fry in de vertaling van Bert Voeten. Onder regie van Paul Steenbergen spelen hierin mede: Ida Wasserman, Frans van der Lingen, Anne-Marie Heyligers, Pim Dikkers, Gijs- bert Tersteeg, Joris Diels, Carl van der Plas, Annie Leenders, John Koch, Guido de Moor, Manfred de Graaf en Jan Veelo. Hep van Delft ontwierp voor dit spel de decors; Has Noordhoek Hegt de costumes. Wegens uitverkochte zaal op tweede kerstdag volgt dan op zondag 16 februari een herhaling van „Tot elke prijs", spel in drie bedrijven door David Turner. Onder regie van Pim Dikkers en in de vertaling van Max Nord spelen hierin mede: Bob de Lange, Georgette Hage- doorn, Bat ten Batenburg, Annie Leen ders, Jan van Ees, Trins Snijders, Guido de Moor, Paula Petri en Manfred de Graaf. Amsterdam (V.U.) Doctoraal theologie: D. P. Bergsma (Chicago, Noord-Amerika). Groningen. Bevorderd tot arts: W. J. Bergsma (Groningen) en A. J. Slim (Hoo- gezand). Het Nederlandse volk, in spanning gehouden door het steeds wisselende nieuws der laatste dagen, heeft helaas niet via het televisiebeeld kunnen meeleven met de intocht en de aan komst van prinses Irene en prins Hugo van Bourbon Parma. Al deden de technici van PTT verwoed hun best om een verbinding tussen de reportagepost voor paleis Soestdijk en de zender tot stand te brengen, het lukte niet dit te realiseren. De Nederlandse kijkers konden slechts kijken naar een vast beeld: „U luis tert naar onze verslaggever in Soest dijk" en derhalve bood hun tv- toestel niet meer dan hun radio apparaat. NADAT DE NTS overeenkomstig haar taak in extra-uitzendingen miljoenen Ne derlandse kijkers op de hoogte had ge houden van de gebeurtenissen en moei lijkheden rond de verloving van prinses Irene, faalde zij volledig tijdens de aan komst van de vorstelijke personen bij het paleis Soestdijk. Een aankomst, die zoals reporter v. d. Berg zei, vergeleken kon worden met de hulde die men koningin Wilhelmina in 1918 bracht op de Malie baan in Den Haag. In een door deze bij zondere gebeurtenissen uiteengerafelde aflevering van de rubriek „Brandpunt" trachtte de adjunct-directeur van de KRO, de heer J. Castelijns, alsnog het wel zeer zielige figuur van die NTS te redden (het gold hier namelijk geen KRO- maar een NTS-reportage), maar hij maakte het nog erger. Duidelijk werd namelijk, dat men veel te laat besloten had, een reportage wagen en andere technische midddelen naar Soestdijk te sturen, terwijl verwacht mocht worden, dat de prinses en haar verloofde daar ontvangen zouden worden. De mededeling, dat het overplaatsen van een voor zo'n directe reportage vereiste technische eenheid van Haarlem naar Soestdijk (en terug) geen sinecure is, maakte het nog erger. Het ontbrak de NTS-mensen, verantwoordelijk voor het organiseren van rechtstreekse beeldver slagen, aan het inzicht, dat een gemiddel de persfotograaf of journalist in dergelij ke omstandigheden moet kunnen opbren gen^ OVERIGENS VOELDEN WIJ wel" mee met voornoemde verslaggever en zijn col lega Koos Postema, die ons nadat de beeldverbinding tot stand was gebracht tot 's nachts drie uur op de hoogte moes ten houden van alles wat zich daar voor het Paleis afspeelde. Welke moeilijkhe den ook nog in de weg stonden aan een officiële bekendmaking van de verloving, dit onmogelijk lange wachten, deze erger nis had men zowel de miljoenen kijkers, als de pers en ook de NTS kunnen be sparen. In tegenstelling met de reporta ges uit Den Haag, waar men op een fat soenlijke wijze de moed erin hield, bo den de verslagen, gemaakt voor het pa leis ons tenslotte de aanblik van een ge deeltelijke dronkemansbijeenkomst, waar de zanger Willy Alberti (zo nodig zijn ge zicht moest laten zien (laten wij zingen „In naam van Oranje doe open de poort") en waar ons tweede volkslied (van de woorden en de daden) weerklonk, als gold het een voetbalwedstrijd. DE NOODZAAK VAN een betere voor lichting openbaarde zich ook gisteren. Pas dertien uur na de nachtelijke bekendma king van de verloving konden Prinses Ire ne en Prins Don Carlos zich aan de pers, aan de t.v. aan het Nederlandse volk en de wereld voorstellen. De wijze, waarop zulks geschiedde, moge pikant geweest zijn voor de kijkers (die nu eens een 18- karaats indruk kregen van de hianier, waarop een officiële reportage door de RVD wordt geregeld) insiders moeten zich wel zeer geërgerd hebben aan al het ge doe, dat voorafging aan de komst van het prinselijk paar. Dit was de keuken van de Koning van de wereld, de pers, onnodig getoond door de RVD, die o.m. filmverslaggevers van de Franse televi sie weigerde. Dat de reporters v. d. Berg en Mulder kennelijk nog niet gewend aan zulke gebeurtenissen daarbij hun boekje te buiten gingen (de eerste prees in vleiende woorden de RVD, de tweede uitte aanvankelijk critiek op deze dienst) konden wij hun nauwelijks kwalijk nemen. De bereidwilligheid, waarmede de dui delijk gelukkige verloofden voor de we reldpers poseerden een kwelling op zichzelf maakte gelukkig weer veel goed. AANSLUITEND OP al deze gebeurte nissen, bracht de AVRO gisteravond eni ge goede en minder goede wijzigingen in zijn programma aan. Minder goed was ze ker de van een papiertje voorgelezen le vensloop van Prins Don Carlos en een wel zeer overbodige nabeschouwing, die Peter Fock, geholpen door zijn collega's Oster, Mulder en Suurhoff in „AVRO's Televi- zier" gaf van de hiervoor gewraakte wilde tonelen, die zich gistermiddag in de pa leistuin afspeelden. Temeer daar de heren nogal tevreden over hun werk waren, kre gen wij nogmaals de indruk, dat zij voor het eerst in hun leven met de wereldpers hadden mee mogen doen. Veel boeiender en leerzamer was de toespraak van de nestor der parlementaire journalisten, dr. E. van Raalte, die in een opvallend leven dig betoog duidelijk maakte, welke moei lijkheden bij deze verloving overwonnen moesten worden, om het voortbestaan van een ons volk dierbaar instituut, het natio nale koningschap, te garanderen. Zeer toepasselijk was ook de uitstekende Engel se documentaire over de geschiedenis van Spanje. In navolging van de AVRO heeft nu ook de N.C.R.V. besloten de afleveringen van televisieseries in snellere opeenvolging op het scherm te brengen. Terecht is men van mening, dat men te veel van het ge heugen der kijkers vergt als de serie-afle veringen met tussenpozen van een maand of langer uitgezonden worden. Voorlopig zullen „Ridder van Maison Rouge" en „Herrie om Harry" frequenter te zien zijn. Trini Lopez in het Amsterdamse Concertgebouw. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouvertureradio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo- foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammof oonmuziek. 11.50 Volaanvooruit, praatje. 12.00 An gelus. 12.04 Lichte muziek. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren". 12.45 Platennieuws. 12.55 Aktua- liteiten of Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!: lichte grammofoon- muziek met commentaar. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Rieleksen: amu sementsprogramma (herhaling van zater dag jl.). 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang, Godsdien stig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Regeringsuitzending: Nieuws uit de Neder landse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Lichte grammofoonmuziek voor de teen agers. 18.20 Uitzending van de Boeren Par tij. Tot u spreekt de heer H. Koekoek, voorzitter van de Boeren Partij. 18.30 Licht instrumentaal ensemble en zangso liste. 18.50 Van klanten en wanten weten: vragenbeantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktualiteiten. 19.25 Feest Reuzen!!!: Vastenavondprogramma. 22.00 De zingen de kerk: bespreking over kerkmuziek uit verschillende stijlperiodes. 22.20? 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemdeen keuze uit woord, zang en dans van elders.en anders. 23.10 Dis co Rendez-vous. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht en lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke kamer muziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Elek tronisch orgel. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble met zangsolist. 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht orkest (opn.). 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Ik hoor, ik hoor wat U niet hoort, lezing met gram mofoonplaten. 15.40 Een Gulden Vlies (II) mythe, sage en sprookje dooreen, lezing. 16.00 Jeugd en ritme. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade orkest en solist. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Pa ris vous parle, gesproken brief uit Parijs. 19.10 Sopraan en piano. 19.45 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 20.00 Nws. 20.05 Kleurrijke klanken: muziek-revue. 21.00 Radar: AVRO's radioperiodiek. 21.45 Licht ensemble. 22.00 Oude gewijde mu ziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Klassieke grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio (Om 15.00 Nws.) 15.45 Gitaarmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Oud- slavische dansmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte orkestmuziek. 17.45 Balkanmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Amusements muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte orkest muziek. 19.50 Syndikale kroniek. 20.00 Symfonische muziek. 20.45 Chansons. 21.30 Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amerikaanse muziek. 22.35 De zeven kun sten. 22.50 (On)zinnetjes over ons wereld je. 23.00 Nieuws. 23.05 Muzikaal program ma. 23.55 Nieuws. 24.00-010 Voor de scheep vaart. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 The flying ace (Comedy Ca per), film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen ding Christelijk Historische Unie. KRO: 20.30 Carnaval, filmreportages. 21.00 Pot- asch en Perlemoer met vakantie, T.V.- klucht. NTS: 23.10-23.15 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie. VARA: 19.30 Mijnheer de Voorzitter, forum. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Muzikaal programma. 21.15 Dick Powell De kluis, T.V.-film. 22.05 Ouderavond: gesprekken. NTS: 22.35-22.40 Journaal. DE NEDERLANDSE RADIO heeft de katterige sfeer welke in de afgelopen week rond de verloving van prinses Irene ont stond tot en met de laatste minuut in de nacht van zaterdag op zondag voortreffe lijk weergegeven. Een stroom van melige muziek, afgewisseld met landerige com mentaren en reportages, ebde in de vroege zondagmorgen tenslotte oeverloos weg, toen bleek dat Hilversum niet bij machte was contact met Den Haag te krijgen voor het uitzenden van de door het rompkabinet gegeven persconferentie. DEZE LIJDENSWEG begon zaterdag avond met de rechtstreekse reportage van de aankomst van de vorstelijke verloofden bij paleis Soestdijk. De verslaggevers toon den zich volkomen overrompeld door de omstandigheden en de omstanders, die niet nalieten het nationale gebrek aan zelfbe heersing en goede smaak overvloedig te demonstreren. De in de rubriek „Balans" verzamelde meningen van de man op straat konden door hun politieke en on persoonlijke onbenulligheid concurreren met de parodie die Wim Kan op oude jaarsavond van dat soort programma's gaf. Eém positief punt intussen om twee uur 's nachts: het door Henk van Stipriaan ge ïmproviseerde journalistenforum, waarin met name dr. E. van Raalte tenminste een standpunt innam dat de goegemeente enig houvast kon bieden. OM VIJF MINUTEN VOOR DRIE uur tenslotte kwam de omroeper van de Radio- Nieuwsdienst op zijn bekende effen hak- keltoon, door de hoofdredacteur van de Radio-Nieuwsdienst nog steeds als het top punt van radiojoumalistiek beschouwd, de boodschap vermoorden waarin de prinses en haar ouders van haar verbintenis kond deden. Dat was een etmaal na de bekend making in Spanje. Van een rechtstreekse uitzending van de persconferentie op het Binnenhof, welke juist door haar directheid verhelderend had kunnen werken, kwam dus niets. Hil versum II gaf er zondagmorgen wel een zuur en naargeestig commentaar op, on der meer door een geïmproviseerd jour nalistenforum, doch op deze wijze werd de luisteraar de mogelijkheid van een eigen indruk op grond van citaten onthouden. In het middaguur hoorden we dergelijke aanhalingen van minister-president Marij- pen wel via Frankrijken ze waren niet eens slecht. Het faillissement van de actuele voorlichting in Nederland was daarmee voltooid. J. H. Bartman Tijdens het 7e UNDA-Televisiefestival dat van 3-9 februari te Monte Carlo werd gehouden, is de KRO-produktie „Nova Zi- wa" (het Nieuwe Leven) bekroond met de eerste prijs in de categorie „reportages". Deze tv-produktie over het werk van fa ther Pieter van der Valk in India werd in 1963 in India gemaakt door KRO-regisseur Manus van der Kamp. Deze reportage werd op 29 oktober in het KRO-program- ma uitgezonden onder de titel „En Uw naaste als Uzelf." Manus v. d. Kamp kreeg de eerste prijs, de bronzen UNLA-duif, zaterdag 8 februari uitgereikt tijdens de slotzitting van het festival in het Palais des Beaux Arts. „Fidelio" bij de Nederlandse Opera. Op vrijdag 14 februari zal de Nederlandse Opera in de Stadsschouwburg te Amster dam de eerste voorstelling geven van een serie Fidelio-opvoeringen onder leiding van de dirigent Franz Bauer Theussl. De decors en kostuums zijn van Wim Vesseur; de regie van Wolf-Dieter Ludwig wordt heringestudeerd door Jacqueline Jacobi. De titelrol zal worder gezongen door Gré van SwolBrouwenstijn. De andere rol len door Wolfang Windgassen (Florestan), Heiner Horn (Don Pizarro), Guus Hoek man (Rocco) en Bert Bijnen (Don Fernan do). Marzelline wordt gezongen door Jeanette van Dijck, Jaquino door Rudolf Kat. L der zijr doo hur der gro: die zijr der den een wa: hoe E niei tale dee por van jon vie: dril bui L aan kee de sch voo in tris mai roe] gev kan don lars kop V blei nist een een dra noo nin; den se i A het den ben dim doo koe gan wa: nesi bes! lijk dus te t gev Ind spei beli tocl uitg Ind den reg ver A in woi lisa 1 is doo doo het niei Alb co. blik ong dek van lopi ban onti aan wa: een gev, één O kap Hyt 29 voo ver: De

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 6