ypn
Zeg het
met
bloemen
Holland Festival 1964
Zeven opera's in zes talen
De elektrische stoel
Studieopdracht televisie
Themis en de Muzen", proefschrift van het
Haarlemse raadslid mr. Van den Bergh
Eerste uitvoeringen
door het N.Ph.O.
Ruth Levin exposeert bij M. L. de Boer
WOENSDAG 12 FEBRUARI 1964
Si*!
J
NEGEN MUZEN
nabeschouwingen
De Tweede Kamer als
„vorstenschool"
J. Damshuizer
Theo Uden Masman
verlaat de Ramblers
1 anggllan op liet scnerm I de gedachtenwisselingen in de Tweede Ka- I
14 februari
VALENTIJNDAG
dag der vriendschap
Zweedse prinses opent
Madurodam-expositie
Schilderijtje van Sam
Middleton gestolen
Werk met een sterke Israëlische eigenheid
Bob Buys
T elevisieprogramma
ALS MEN AAN HET BEGRIP festival „iets bijzonders" wil verbinden of meer nog
noviteiten, dan zijn het dit jaar vooral de Engelsen, die dat waar moeten maken. Na
lange tijd komt The Royal Ballet weer eens naar Nederland al zal het de vraag zijn
of Margot Fonteyn meekomt. „The Bristol Old Vic" zal in het kader der Shakespeare-
herdenking de minder bekende stukken „Henry V" en „Love's Labour's lost" komen
spelen en Benjamin Britten laat een ruim deel van zijn scheppingen horen naar aan
leiding van zjjn recente vijftigste verjaardag. Een nieuwe korte opera „Crossing the
River" naar een Japans Nö-spel is daarvan de belangrijkste.
HET HOOFDACCENT ligt ook dit jaari AAN HET FESTIVAL werken voorts
weer op de opera's. Niet minder dan ze- mee het Rotterdams Philharmonisch Or-
ven zal Peter Diamand er presenteren, kest met een Schönberg-programma, het
De Kroatische Opera uit Zagreb komt Radio Philharmonisch Orkest, het Neder-
Moessorgsky's „Boris Goedonov" in het lands Kamerorkest, een aantal kleinere
Russisch zingen, evenals Sjostakowitsj's ensembles en voorts een reeks solisten.
„Katerina Ismailova." Voor de Britten- Daartoe behoren Elisabeth Schwarzkopf,
opera steekt de London Opera Group de Dietrich Fischer-Dieskau, Ernst Haflicher,
Noordzee over. In een Haagse en een Am- Erna Spoorenberg en Cora Canne Meyer,
sterdamse kerk kan men de continentale Het toneel is voorzover bekend maar van
première van dit werk beluisteren, dat geringe omvang, om over moderne thea-
door vier solisten (onder wie Peter Pears), terkunst maar helemaal te zwijgen. Het
een koor van negen leden en een orkest bezoek uit Bristol en Wenen werd reeds
van zeven man wordt uitgevoerd. genoemd. Bij de Nederlandse gezelschap'
De Nederlandse Opera brengt in wereld- pen is de interesse niet bijster groot. Er
première de door Guillaume Landré in op- wordt nog met ensembles in het buiten
dracht geschreven opera „Jean Levec- land onderhandeld maar of dat veel posi
que" naar het verhaal van Guy de Mau- tieve resultaten zal opleveren? In de bal
passant met Guus Hoekman in de titel- letsector is er wat meer activiteit. Het
rol. In hetzelfde programma gaat „Le Ser- Londense bezoek is verheugend. Niet min-
ment" van Alexandre Tansman, door de der dan drie programma's worden er in
opera van Lubeck enige tijd gelegen met zeven voorstellingen gebracht: „The slee
succes in het Théatre des Nations in Parijs ping Beauiy", „La Fille mal gardée" en
gebracht. In het Duits zingt Gré van „Danse Concertante" van MacMillan. Het
Swol Brouwenstijn de titelrol in Gluck's Kroatische Nationale Ballet is de andere
„Iphigeneia auf Tauris". Verdi's „Nabuc- buitenlandse groep die naast Het Nationa-
co" wordt in het Italiaans gezongen. le Ballet (met een nieuw werk van Rudi
WENEN ZAL GOED vertegenwoordigd van Dantzig) en het Nederlandse Dans-
zijn tijdens de Oostenrijkse week, die de- theater de dansliefhebbers op hun wenken
ze zomer wordt gehouden. Het Weens zullen bedienen
Philharmonisch Orkest onder leiding van
Herbert von Karajan geeft in Den Haag I GEDURENDE HET HOLLAND FESTI-
en Amsterdam concerten met onder meer VAL zal in het Rijksmuseum in Amster-
Mozart en Schubert. Het Wiener Burg- dam een expositie worden gehouden van
theater komt met een nog nader vast te werken van Rembrandt, Vermeer en
stellen stuk. Het Concertgebouworkest Frans Hals en een tentoonstelling van
staat onder leiding van een reeks grote Franse tekeningen. Het Stedelijk Museum
dirigenten onder wie George Szell en Otto in Amsterdam houdt een permanente ten-
Klemperer. Het orkest brengt een Richard toonstelling, waarin de bezoekers ook de
Strauss-programma en voert in Amster- beroemde Van Gogh-collectie zullen kun-
dam tweemaal Benjamin Brittens „War nen bewonderen. In het Mauritshuis in
Requiem" uit. Den Haag zullen Nederlandse schilderijen
Het residentie-orkest dat op 15 juni uit de zeventiende eeuw worden geëxpo-
het festival in de Grote Kerk opent onder seerd, alsmede schilderijen uit de Vlaam-
leiding van Willem van Otterloo met het se School. Het Gemeente Museum in Den
„Te Deum" van Diepenbrock staat tij- Haag komt uit met een tentoonstelling van
dens dit festival onder leiding van onder moderne realisten, gevolgd door schilde-
meer Giulini, Henze Maderna en Schu- rijen van Walther Spies. Het museum Boy-
richt. Als noviteit speelt het orkest een mans-Van Beuningen in Rotterdam houdt
pas ontdekt celloconcert van Haydn met een permanente tentoonstelling van Van
stislav Rostropowitsj als solist.
Eyck tot Van Gogh en voorts een exposi
tie van moderne schilderijen en beeld
houwwerken.
V M "v
1 /aSkr'v.".
\-;>v - ■-»-'« v' 'ftö.
De K.R.O. brengt dinsdag 18 februari
een waarheidsgetrouwe filmverslag op het
beeldscherm over een Amerikaanse ter
dood veroordeelde.
Jaren na zijn veroordeling tot de elek
trische stoel en in het zicht van de vol
trekking van het vonnis, proberen de ad
vocaten van Paul Crump, een jonge neger,
gratie te verkrijgen op grond van een
nieuw motief: rehabilitatie.
Een Amerikaans filmteam volgt de ver
twijfelde pogingen van de advocaten, in
deze voor Nederlandse begrippen onge
bruikelijke rechtsprocedure, op de voet.
De 65-jarige Nederlandse cineast
Joris Ivens die reeds in de dertiger
jaren ons land verliet en sindsdien
met talloze internationale documen
taires naam verwierf, is op uitnodi
ging van Het Nederlands Film
Museum, in ons land aangekomen.
Hij zal enkele dagen in zijn vader
land doorbrengen ter viering van zijn
65ste verjaardag. Het is de bedoeling
dat hij in het Filmmuseum in de
komende dagen toelichtingen zal
geven bij de films die daar van hem
zullen worden vertoond. Hij zal he
denmiddag een persconferentie geven
in het Stedelijk Museum in
Amsterdam.
Prof. dr. H. J. Prakke. Prof. dr. H. J
Prakke (Assen/Munster) zal in de komende
maanden op verzoek van het Europese
Centrum van de Johns Hopkins Universf
ty te Bologna een gastprofessoraat vervul
len en college geven over „public opinion
analysis".
I protestanten en katholieken. Hiertoe had
hij ds Kater en pater Pouwels uitgeno
digd. Onze indruk was dat, inzoverre hier
sprake kan zijn van stagnatie, deze ge-
dachtenwisseling niet veel geholpen heeft.
Ter ontmoediging van allerlei politie
functionarissen en opvoeders liet Dick Po-
I well in een nieuwe aflevering van zijn
'Luitenjjie - Door sommige^ oppervlakkige dan wel I filmproduktie zich een misdaad voltrekken,
De Nederlandse rechtsgeleerde prof. mr. anti-democratische landgenoten zijn de b I dje wèi betaalde. De afloop van het ge-
J. Pompe geeft vooral een schets van het de Kamers der Staten-Generam ^wel^ een val wag wel heel onduidelijk.^
De minister van Onderwijs, Kunsten en
Amerikaanse rechtssysteem ter verduide- I „Praatc°lleges'' gcnocrrid. Als ooit het Ne
lijking van de procedure, die men in de derlandse volk de kansi heeft gehad[zich te
zaak-CrumD volst overtuigen van het nut en het belang van
zaak crump volg deze democratische instellingen, dan is het
Ponrfrfilnn nn «r-hprm wel gisteren geweest door de reacties en
ln samenwerking met de toneelgroep I mer. waartoe een brief van minister-pre- 1 wetenschappen mr. Th. H. Bot, heeft op-
Centrum brengt de KRO donderdag 20 fe- sident Marijnen, betrekking hebbende op dracbt verieend tot het schrijven van een
bruari a.s. „Panggilan", een spel in drie de verloving van prinses Irene aanleiding verhandeling over de ontspanningsfunctie
episoden van Hans Keuls, op het scherm. I gaf. Die kans namelijk werd ons volk ge- I van de televisie aan de heer H. Schaafs-
Het stuk is in de Haarlemse Schouwburg boden door de N.T.S., dje in een vierde- ma te utrecht. De opdracht werd ver-
opgenomen. lige, rechtstreekse reportage de gemiddeld leend op voorstel van de adviescommissie
André Valerius, (Pirn Dikkers) oud-re- sterk in deze verloving en de daarmede studieopdrachten Televisie, die 26 april
sident in het voormalige Nederlands In- gepaard gaande moeilijkheden geinteres- ig63 is ingesteid. De heer Schaafsma is
dië, komt na een afwezigheid van twintig seerde staatsburger in staat s^ide, ae medewerker van de Nieuwe Rotterdam-
jaar in Nederland terug vergezeld van volledige vergadering te volgen. Wij mo- se courant.
zijn dochter Martine (Harline Respati), gen het slechts betreuren, dat een groot
(over wie wij vorige maand in Erbij een deel van de natie, daartoe verhinderd door
artikel publiceerden, en zijn huishoudster dagelijkse beslommeringen, geen luist -
Lien Bongers (Nell Knoop) raar en toeschouwer mocht zijn bijI de
Valerius is een fijnzinnig, vereenzaamd eerste helft van deze kamerzitting, waa
iemand, die zijn omgeving maar vooral in de fractievoorzitters van alle ParLjen
zijn dochter Martine geheel overheerst, aan het woord kwamen Al is de gave aer scbejd nemen van zijn Ramblers. Gezond-
In Martine groeit een verzet hiertegen, welsprekendheid beslist niet evenredig aan beidsredenen nopen hem de leiding van
waarvan zij echter de ware oorzaken niet de grootte der partijen verdeeld, al zou- I dit bekende orkestneer te leggen. Theo
begrijpt. den wij sommige woordvoerders in ande- uden Masman heeft The Ramblers in 1926
Niemeyer (Peter Aryans), oud-planter re omstandigheden als ongeschikt voor een opgericht. Zijn orkest is één van de wei
en een cynische materialist, is zijn anti- t.v.-uitzending hebben afgewezen, toch njge ensembles uit de Nederlandse lichte
pode. Hij doet zich voor als een vriend, maakte vooral dit deel van de bijeenkomst, mUziekwereld, dat zich alle wisselingen
maar het blijkt langzamerhand dat hij ge- waarin noch het hof, noch de regering ge- in smaak en mode ten spijt, door de jaren
komen is als een soort rechter van in- spaard werd, duidelijk, hoeveel onze poli- heen voPedjg heeft weten te handhaven,
structie, die Valerius ter verantwoording tieke partijen is gelegen aan de handha-
roept voor diens verleden. Bij het ontra- ving van de grondwet, aan het behoud van DDflODAMSUSA'Q
felen van dit verleden komt aan het licht, de constitutionele monarchie en aan de be- II tl U |l n IVIIVI H O
dat ook de verhouding tussen Valerius en scherming van het nationale koningschap. I
Martine een heel andere is dan Valerius Geldt dit laatste niet voor de communis-
doet voorkomen. Nu begrijpt Martine de tische partij, dan mogen wij het toch wel JJe radi0 geeft donderdag
roepstem (Parggilan) die zij in zich hoort, als een democratische verworvenheid zien,
en de onvermijdelijke konsekwenties. dat deze groepering ook in deze uitzending
Andere figuren in het stuk zijn Henk aan het woord kwam.
Beaujon (Carol Linssen), een ex-soldaat Wie alleen 's avonds kon kijken en luis-
die gediend heeft in de politionele acties, teren, kon gelukkig ook vaststellen,
ii li 1«Li r\rt norll ion aün
Theo Uden Masman zal binnenkort af-
11.45
gediend heett m ae ponuoneie acu», leren, kuii Sciun.na6 "".r 711 Ouverture
Anna Valerius (Sara Heyblom), een hoeveel aandacht regering en partijen aan - Overwi
a - j Jaa» ..nnimnnrr on ol haav farPTTPn ne- I
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO.
VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
radio voor vroege men-
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Strip voor de jeugd, 8.20 Lichte grammo-
en bestel tijdig!
oudere zuster van André Valerius. I deze verloving en al haar facetten be- vuur ue
Allen hebben banden met Indonesië en steedden. Bovendien was dit gedeelte van foonPmuziefc 8 go y0or de huisvrouw. 9.35
hun zeer uiteenlopende visies op de ver- de zitting, waarin de antwoorden van de Waterstanden 9 40 schoolradio. 10.00 Voor
houding Nederland-Indonesië bepalen me- premier en de replieken kwamen nog wel kleuters. 10.10 Franse chansons (opn.)
de de oplossing van de menselijke ver- zo spectaculair en boeiend Bij de keuze Klassieke orkestmuziek (gr.) Stereo
wikkelingen, waarbij zij alle zes betrok- Van de camera-beelden volgde>deregis- fon-sche uitzending. n.0o Voor de zieken,
ken zijn. seur, Ger Roos, voortreffelijk de S vpRO, 11.45 Lichte grammofoonmuziek.
PRIX D'EXCELLENCE I zodat de kijker, wanneer er nam - j2 4g Leven op het land, gesprek. '2.30
De heer Arie J. Keijzer uit Amsterdam len bijna altijd de betrokkene, voorzover I Mededebngen t.b.v. land- en tuinbouw,
heeft aan het Rotterdams Conservatorium in de zaal aanwezig, te zien kreeg 12.33 Deze week, praatjes en berichten,
de prijs van uitnemendheid voor orgel be- zegt: „Nou, dat mag dan wel moge1 - Nieuws. 13.15 Klassieke en moderne
denken, dat het in vorige tv.-uitzendingen k 13 4g Voor de vr0Uw.
wel eens anders is geweest). Boven ien NCRV. 14 lg Lichte orkestmuziek (gr.),
hadden de cameramensen vee oogvoor Ij Da hoorspel. 15.10 Moderne
de typische kamer-side-lines (fluisterende, k stmuziek (gr 16.oo Bijbeloverden-
kranten lezende parlementanere, a er^ei king 163Q Moderne kamermuziek. 17.00
apartjes, druk doende boden en p Voor de jeugd. 17.25 Grammofoonmuziek.
I wfeke^kbunes^ziSs6b v. Rinus Fe&i-I 30 Schoolzang. 17.45 Koorzang. 18.05
haald.
HET HAARLEMSE RAADSLID mr. Govaert van den Bergh zal vrijdag aanstaande,
14 februari, zijn proefschrift „Themis en de Muzen" verdedigen ter verkrijging van de
graad van doctor in de rechtsgeleerdheid aan de universiteit van Amsterdam. De pro
motie geschiedt in de aula der universiteit, tijdelijk de lutherse kerk (Singel, hoek
Spui), 's middags om vier uur. Promotor is prof. mr. dr. A. Pitlo. Het proefschrift is
het resultaat van een zeer uitvoerig bronnenonderzoek, dat volgde op een artikel
„Poëzie in het Recht" dat de heer Van den Bergh nog tijdens zijn studietijd gepubli
ceerd mocht zien in het Nederlands Rechtsgeleerd Magazijn, een bijzondere eer omdat
dit tijdschrift geen bijdragen van studenten pleegt op te nemen. In dat artikel bleek
reeds de persoonlijke betrokkenheid van de dichter-jurist, thans promovendus, bij zijn
onderwerp. Zijn creatieve aanleg schonk hem een onbekrompen artistieke visie op
het tot dan toe uit beperkte gezichtshoek benaderde thema; zijn wetenschappelijke
geest stelde hem anderzijds in staat da gevaren van die werkwijze ordenend te
bezweren.
ALS ONDERTITEL HEEFT HIJ het
proefschrift gegeven ,JDe functie van de
I gebonden vormen in het recht", om de mis-
I verstanden te vermijden die uit „de func
tie van de poëzie in het recht" zouden
voortvloeien. Daarmee is ontstaan en re-
I sultaat van deze studie getekend: ontstaan
uit de spontane belangstelling van een lit-
II eratuurminnaar voor de bezwerende en
WFT 7WFNDF concert in de dinsdag- emotionele kracht van woorden en woord
."e JZ^rZu"Ji PMItemf- hertenden ,n
de O»» i» D
Duitse componist Karl Schaf er. leggen op studie van dit thans voor het
HOEWEL het werk Espressioni Cordiali eerst overzichtelijk gemaakte terrein. Een
van Marius Flothuis, dat het programma litteratuurlijst van 12 dichtbedrukte pagi-
hierna vermeldt, al enige malen door het tia's besluit het proefschrift. Van de twaalf
orkest werd gespeeld, wordt dit geschenk stellingen citeren wij stelling VIII: „Het
dat ter gelegenheid van het 150-jarige is niet gewenst, in de gemeentewet de
bestaan van het orkest werd aangeboden mogelijkheid te openen tot benoeming van
door de Stichting Cultuur-Fonds BUMA wethouders buiten de kring der gemeente-
thans voor het eerst te Haarlem uitge- raadsleden"; en voorts stelling XI: „De
voerd. De pianiste Annie Fischer is hier- stelling dat de overheid met betrekking
na soliste in het Pianoconcert van Schu- tot de cultuur slechts een subsidiaire taak
mann. Na de pauze heeft een uitvoering heeft te vervullen, berust op een te enge
plaats van de 2e Symfonie van Brahms, en eenzijdige interpretatie van het begrip
I CUltUUT.''
ANNIE FISCHER werd geboren in Boe
dapest en was daar leerlinge van prof. HET PROEFSCHRIFT behandelt dus de
Szekeli en prof. Dohnanyi. Op 8-jarige rol, welke formules, rijmen, spreuken en
leeftijd trad zij reeds met orkest op, waar- spreekwoorden in heden en verleden in de
bij zij een Pianoconcert van Beethoven taal van het recht spelen,
speelde. Op 13-jarige leeftijd maakte zij Deze gebonden vormen die, naar men
een succesvol debuut in de Salle Pleyel I aannam, vooral de taal van het oude recht
te Parijs. Sindsdien speelt Annie Fischer kenmerkten, zijn door Jacob Grimm en
geregeld in bijna alle Europese landen. I door enkele anderen in groten getale verza-
In Nederland trad zij op tijdens het Hol- meld, maar hun functie in het recht is tot
land Festival als soliste met het Neder- dusverre nimmer onderzocht. De meest
lands Kamerorkest, zowel in Amsterdam gangbare opvatting sloot aan bij de roman
als in Den Haag. tische denkbeelden, welke Jacob Grimm in
1815 in een opstel over de poëzie van het
oude Duitse recht uitsprak. Deze komt er
op neer, dat de gebonden vormen sporen
zijn van een primitieve, poëtische fase van
het recht; het Duitse recht, waaruit
De expositie van werken van Zweedse I Grimm de meeste van zijn voorbeelden
beeldhouwers die van 15 juni tot 7 augus- putte, zou dichter bij deze vroegste fase
tus in Madurodam wordt gehouden, wordt van de rechtsontwikkeling zijn gebleven,
geopend door prinses Brigitte óf prinses dan het Romeinse. De gedachte dat poëzie
Margaretha van Zweden. I voorafgaat aan proza, dat de vroegste fa-
De expositie wordt gehouden in het ka- sen van de beschaving poëtischer zijn dan
der van het Holland Fesüval en wordt ge- de latere, is echter veel ouder dan de Ro-
organiseerd in samenwerking met de mantiek. Zoals in het proefschrift wordt
Zweedse Vereniging van Beeldende Kun- aangetoond, gaan Grimm's denkbeelden in
stenaars en het Zweedse Instituut voor feite terug op een veel oudere litteraire
Culturele Uitwisseling. Voor de tentoon- traditie, die haar oorsprong vindt in uit de
stelling wordt een Madurodam-kleinplas- Griekse oudheid stammende, half-mytho
tiekprijs van 1500.- uitgereikt. Aan de logische, half-historische verhalen over
expositie is voorts een fotowedstrijd ver- dichter-wetgevers en wetten-in-verzen. De-
bonden. |ze verhalen nemen sedert de Renaissance
Mr. G. C. J. J. van den Bergh werd
geboren in Haarlem op 18 maart 1926.
Hij behaalde in 1946 het eindexamen
Gymnasium A aan het Triniteits-
lyceum. Na vervulling van zijn
dienstplicht 2lU jaar in de tropen
studeerde hij van 1950 tot 1956 rech
ten aan de Universiteit van Amster
dam. Van 1957 tot 1962 was hii ver
bonden aan het ministerie van Bui
tenlandse Zaken in Den Haag en
sedert januari 1963 is hij als weten
schappelijk ambtenaar werkzaam bij
de Afdeling Rechtsgeschiedenis van
het Juridisch Instituut der Amster
damse Universiteit. Sedert 18 febru
ari 1959 is hij lid van de Haarlemse
Gemeenteraad voor de P.v.d.A.; thans
is hij secretaris van de fractie. Hij
publiceerde gedichten, juridische
artikelen, poëzie- en toneelrecensies
in verschillende tijdschriften en dag
bladen, onder meer in Roevina. Het
Vrije Volk, De Maasbode, het Rechts
geleerd Magazijn Themis en het
Nederlands Juristenblad.
een voorname plaats in in de verhandelin
gen over de poëzie (ars poëtica) en van
daar dringen zij ook door in de juridische
en rechtshistorische litteratuur.
DE OUDE THEMA's blijken daarbij tel
kens in andere belichting te worden weer
gegeven, overeenkomstig de heersende op
vattingen van de tijd. De rationalist
schrijft het gezag van de eerste dichters
toe aan domheid en bijgeloof, de roman
ticus idealiseert de oertoestand, waarin
17.45 Koorzang.
j —I mpn i Lichte orkestmuziek (gr.). 18.15 Sportru-
nandusse). Daar nog altijd duizenden briek. 18.30 Licht instrumentaal kwartet.
sen die huiselijke sfeer van een kamer- perspektief lezing. 19.00 Nw.
vergadering met kennen, was het_ g gn weerpraatje 19.10 Op de man af, praat
je. 19.15 Klassieke grammofoonmuziek.
19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammo-
wenst geweest, dat verslaggever Joop van
recht enkel en alleen als geheugenrijmpjes, Os zelf goed thuis in deze wereld, een ou xvaululilallu ia au
de romanticus waardeert ze als poezie. In enkel woord gezegd had, om de foonmuziek. 20.10 De jeugd op eigen wie-
het eerste gedeelte van het proefschrift ding en verbazing, die zich al J ken (2g)) hoorspel. 20.40 Samen uit Sa-
wordt de geschiedenis van deze litteraire een outsider openbaren, g men thuiSj gevarieerd programma. 22.00
traditie geschetst en worden een aantal Overigens - P Kerkorgelconcert: moderne muziek. 22.30
thema's rond de verhouding van „dicht dige en bescheiden manier van zijni taak Nieuwg 22 40 Avondoverdenking. 22.55
en recht" (Huizinga) nader geanalyseerd. Al stuurde deze zeer lange uitzending Boekbespreking 23.00 Platennieuws. 23.30
Hier is een vrijwel onbekend stuk cultuur- het avond-programma Nobelprijswinnaars in vertaling, lezing,
geschiedenis van het recht in kaart ge- de war, gezegd mo®t avorc^®nr; ^„rhatbare 23.55-24.00 Nieuws.
bracht en worden lijnen getrokken tussen dium televisie weer eens zijn onschatb; HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
verschijnselen, welke tot dusverre slechts waardebewees, nui als hulpmiddel bij VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
los van elkaar werden bestudeerd. voorlichting overhetwerk AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgynv
de Kamer. In een 1corte"a^ch°™g' nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
DE ANALYSE van de verschillende the- gistermiddag door hem gegeven, noemd vpRO; 7 5Q Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
ma's der litteraire traditie, die deels nog dr. Van Raalte, de 9^°^ P8.15 Programma-overzicht en lichte gram-
altijd gangbaar zijn, maakt de weg vrij taire journalisten, dezemofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek,
voor een wetenschappelijk meer bevredi- I kamerzitting een „vorstensc lom rv^ om miwiair
gende verklaring vin dl rol, die gebon- sluitend daarop zouden wy deze lange mt
den vormen in de rechtstaal nu even- zending een stuk schooUelevisiegillen im»- 10.50 Voor de kleuters. 11.00
zeer als vroeger kunnen spelen en van I men, in het bijzonder nu t;g hi1 I Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Parels
de verschillende factoren, welke het ge- Nederlariiders, wie men - der muziek in mozaïek: een gevarieerd
bruik van gebonden vormen bepalen. De-1 ligheid voor onze parlem muziekprogramma. 12.00 Licht orkest.
ze verklaring wordt gezocht door een ana- tische instellingen verwij I 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
lyse van de communicatieprocessen, wel- De heilige ernst van deze vergaaering bouw 12.33 Metropole orkest. 13.00 NWS.
ke aan de instandhouding van de rechtsor- werd, voorzover zij nog 113.15 Mededelingen, eventueel actueel of
de ten grondslag liggen, met behulp van bleef hangen, weggevaag ri grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten,
begrippen uit de betrekkelijk nieuwe en nog digheid van het interview, P 13 39 Dansorkest met zangsolisten. 14.00
niet eerder op het recht toegepaste weten- Irene en prins Carlos p R Sopraan en kerkorgel: klassieke
tfhan der cvbernetica. Bosch toestonden aan t.v.-verslaggever Ja 143(1 niprpn in er
schap der cybernetica.
Uit een expositielokaal op de eerste ver-
dè° n"z. ^Voorburgwal in het centrum van I toegeschrevengorden aani^hetg||^P1k°vI Christeiijk-Historische Unie. 18.30 Licht
Amsterdam is een schilderijtje gestolen seerde karakter ja VAR|!m^dewer- orkest.met zangsoüste.^.OOVoorde kleu-
-1 1 jI ters.
j Hot dp derne muziek. 14.30 Dieren in en rondom
Gerritsen. Opvallend wa h het huis, programma over huisdieren,
prinses, allercharmantst, meer optracI at 1515 Licht instrumentaai trio. 15.30 Alt-
tolk, die de beantwoording viool en piano: moderne muziek. 16.00 Van
goeddeels aan haar verloo vier tot vijf, een radioprogramma in een
feit, dat dit filmmterview in hetbegin Notedop 1700 Voor de ieugd 17 5g De ge_
gepaard ging met het storende geluid van sproken brief 18 00 Nieuws 18 15 Even_
I een of andere motor, I tueel actueel. 18.20 Uitzending van de
van de 36-jarige in de hoofdstad wonende Laat op ae avonuue bedoel- ters' 19 05 Sportparade. 19.30 Voor de
Amerikaanse kunstschilder Sam Middle- derffite Krtne ophrflheugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Brussel-Hilver-
t0n' I «ng van, de stagnatie, die ^gevolg van acllllgs[JluglalIlilla) g,.
Het schilderijtje, „The village Poet is de verwikkelingen rond de yo zien, gelezen, veertiendaags kunstsympo-
36 bij 22 cm en de waarde wordt geschat loving, zou zijn ontstaan m de joecume-1 - -
op 750,—; het was verzekerd.
dedelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Ero,
de schelm, komische opera (3e acte).
23.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek.
12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 140.03 School
radio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Lichte mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
TOT 26 FEBRUARI IS bij de Kunsthandel M. L. de Boer te Amsterdam ce™ te^~ zie
toonstelling te zien van werken van de Israëlische schilderes Ruth Levin, up ae 16 Qg Franse les 16 25 zangrecital. 17.00
uitnodiging tot deze expositie vertelt ons Hans Redeker dat Ruth Levin m t-raag Nieuws 17.15 voor de kinderen. 17.50 Lich-
oeboren Is. Zij is daar, en in Reichenberg, op kunstscholen, geweest, in 19J5 Kwa™ te muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
zij als jong meisje in Israël, toen nog onder Brits mandaat. Zij werd lm van soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Haganah, de Joodse verzetsorganisatie, die vocht voor de bevrijding van israe Kamermuziek. 19.00 Nieuws en radiokro-
Jeruzalem werkte zij aan de Bezalel Kunstacademie onder leiding van de expres- niek 19,40 Grammofoonmuziek. 19.50 Po-
sionistische schilder Mordechai Ardon. Getrouwd met een diplomaat heeft zij na btieke lezing. 20.00 Klassieke muziek.
de laatste wereldoorlog in Engeland, Australië, de Verenigde Staten en Denemarken
vertoefd; thans woont zij in Kopenhagen.
MEN KAN HAAR WERK wel expres
sionistisch noemen. De reproduktie op de
uitnodiging is die van een schilderij van
twee naakten, een doek, dat in reproduk
tie even aan vroeg werk van Rouault doet
denken. Met de kleur staat het echter an
ders. In het werk van Ruth Levin domi
neren roden, gelen, zwarten en witten. En
die kleur, fel en vaak dik neergezet, moet
gezien werk van andere Israëlische
schilders door het landschap van Is
raël bepaald zijn. Ik doel dus voorname
lijk op die schilders, die zich met het Is
raëlische landschap bezig hielden. Wie ge
noeg werk van deze schilders heeft gezien
zal zich in deze tentoonstelling direct ver
trouwd voelen met het getoonde Het komt
me voor dat er zo reeds sprake kan zijn
van een echt Israëlische kunst die, gezien
de afkomst van zovele Israëliërs, veel
recht en poëzie nog één zijn; de rationalist
beschouwt de gebonden vormen in het met de Europese kunst te maken heeft,
IK GELOOF DAT Ruth Levin haar be
wogenheid bijna even goed in andere, dan
de hier getoonde, onderwerpen had kunnen
projecteren, maar men mag misschien
aannemen dat zij juist haar hier vertoon
de onderwerpen koos om haar bewust Is
raëlische zijn. Niet alleen dat het grootste
deel der schilderijen en alle tekeningen
en aquarellen verbeeldingen zijn van
landschappelijke onderwerpen uit haar
land, maar zelfs een naakt (no. 6) doet
mij als een Israëlisch landschap aan. De
expressionistische visie op een markt be
hoeft niet zozeer aanleiding gevonden te
hebben in het onderwerp en is gevolg voor
al van Ruth Levins bewogenheid. Maar
het onderwerp is duidelijk dat van een
echte Israëlische. En zo leert zij ons dat
het „eigen" zijn van haar werk ook sterk
met haar land te maken heeft.
VOOR WOENSDAG
NCRV; 17.00 Voor de jeugd. NTS: 17.35-
17.45 De Verrekijker, internationaal jeugd
journaal. NCRV: 19.30 Voor de kinderen.
19.35 In gesprek: bespreking over aller
daagse dingen. NTS: 20.00 Journaal. NCRV:
20.20 Memo. 20.30 Stiefbeen en zoon, TV-
spel. 21.05 Als u het mij vraagt: Opinie
onderzoek. 21.55 Filmkader. 22.25 Ridder
van Maison Rouge, TV-feuill. (10). 22.50
Dagsluiting. NTS: 22.55-23.00 Journaal.
VOOR DONDERDAG
VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau
ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Wor
den vrijgezellen werkelijk achtergesteld?
forumdiscussie. NTS: 20.00 Journaal.
VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Uit:
amusementsprogramma. 21.10 De scha
duw van een revolverman (The shadow of
a gunman), TV-spel. NTS: 22.35-22.40 Nws.