De realistische stroming in de beeldende kunst van België HOORTOESTELLEN -UITGAAN IN HAARLEM» r 1 Ziekenfondsbijdragen DE PROGRAMMA'S Radioprogramma over de Carlistenbeweging NEGEN MUZEN Expositie in de Lakenhal te Leiden VRIJDAG 14 FEBRUARI 1964 11 N.Ph.O. speelde voor de jongste scholieren P. Zwaanswijk Bob Buys N.T.B. verwijt N.R.U. en N.T.S. discriminisatie Thierry Maulnier in Académie Frangaise Amsterdamse Persprijs voor Evert Werkman nabeschouwingen Matig t.v.-spel Mannequin contra „Televizier" GEERVLIET N V Koningstraat ULLIIWUL I II. V. Haarlem, Tel. (02500) 16171 van alle binnen- en buitenlandse fabrikaten. MUZIEK JAZZ TONEEL AMATEURTONEEL CABARET VOLKSUNIVERSITEIT TENTOONSTELLINGEN DIVERSEN De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma les De Groux (1825 1870) met zijn „rea- IN HET STEDELIJK MUSEUM de Lakenhal te Leiden is tot 9 maart een tentoonstelling te zien van de realistische stroming in België van de negentiende eeuw tot heaen uit het bezit van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. De heer J. N. van Wessem, directeur van de Lakenhal, kon deze expositie overnemen uit Brussel. De heer F. C. Legrand, conservator aan ge noemde Belgische musea, schreef een inleiding tot de geïllustreerde catalogus, waar ik gaarne naar verwijs. Realisme in de kunst is tegenwoordig voor ons mis schien een meer omvattend begrip dan vroeger beoogd werd met de naam Realismevoor een bepaalde richting in beeldende kunst en litteratuur. Voor wat betreft de schilderkunst wordt de grote Franse schilder Courbet als de vader van het Realisme gezien. In 1851 kon men te Brussel kennismaken met werk van Courbet, dat toen diepe indruk maakte. Een tiental jaren later kwam hij te Antwerpen persoonlijk zijn ideeën verkondigen. En hij is van grote invloed geworden op vele Belgische schilders. MEN MOEST VOOR DEZE tentoonstelling wel spreken van de „realistische stro ming", omdat be paalde definities van het realisme niet al les dekken wat in de vorige eeuw in ieder geval als reactie op een zekere traditie ontstond. Voor ons van vandaag is het al wonderlijk te ver nemen dat een Char- lisme" nog zoveel weerstand kon op roepen. Het woord zou niet op onze lip pen komen als we niets wisten van zijn plaats in een ontwik keling. Zijn moed was het de boer en de arbeider een plaats te geven in de schilder kunst, en dat nog op een wijze, die niets uitdagends had. En men moet tegen woordig al bijna een halve eeuw achter zich hebben om het revolutionaire te zien van de beeldhouwer schilder Constantin Meunier (1831-1931), die verder ging door zijn arbeiders het fi guur van helden mee te geven en zich daarmee achter een sociale beweging stel de. Ik vermoed dan- ook dat deze expositie Iets vertederends zal hebben voor velen onzer, iets vertede rends en iets ouder wets en misschien zelfs iets provinciaals wanneer we denken aan Franse schilder kunst uit dezelfde tijd. .i' TOCH GELOOF IK DAT DEZE exposi tie van meer dan alleen historisch belang is. Wij zouden minstens moeten vergelij ken met wat er in dezelfde tijd in Neder land werd opgebracht. Een figuur als een Meunier hebben wij zo vroeg niet gehad. Een realisme van dezelfde klasse als Meu niers beelden is hier bovendien niet aan te wijzen. En dan trof mij in het algemeen bij de schilderijen die gezonde aardse zin nelijkheid, resulterend uit een heerlijk genieten van de natuur in een veelal echt smakelijk te noemen wijze van schilderen, waarbij de kostelijke verf zo „lekker" uit de verzadigde penselen en kwasten liep. LEGRAND LEERT ONS dat een belang rijke karaktertrek van de Belgische rea listen hun streven was naar weergave van het echt eigentijdse onderwerp. Van hen werd verlangd verslaggevers van hun tijd te zijn. Daarin kwamen de Franse impres sionisten echter verder en zo zullen we ons meer thuis voelen in het Museum van het Impressionisme bij het Louvre te Parijs dan tussen de vele schilderijen in deze ten toonstelling. Maar daarom is het ook ge raden in deze expositie vooral te letten op de wijze, waarop die Belgen met de verf omgingen. Dan toch zullen verscheidene figuren ons opvallen om meer kwaliteiten. Voor de leerlingen van de vijfde klasse van de scholen voor lager onderwijs in de gemeente Haarlem geeft het Noordhol lands Phïlharmonisch Orkest in de ge meentelijke concertzaal twee concerten. Tijdens het eerste concert, gistermiddag, maakte de dirigent Marinus Adam de aan wezige leerlingen bekend met de samen stelling van een symfonie-orkest. Hij noemde de groepen van de strijkinstru menten, de houten blaasinstrumenten en van het koper en enkele orkestleden stel den daarop hun instrumenten aan de jeug dige toehoorder voor door er enige „trek jes" op te spelen. Met de uitvoering van de Trumpet-vo- luntary, waarmede het concert werd in geleid, kregen de trompetten een prach tige kans om eens goed voor de dag te komen en van die kans maakten hun be spelers met de gewaardeerde steun van de andere orkestleden dankbaar gebruik. Het stuk van Jeremiah Clarke, dat al meer dan honderdvijftig jaar geleden werd ge maakt, viel bij de Haarlemse jeugd bij zonder in de smaak. Minder uitbundig, maar toch ook wel erg mooi uitgevoerd, bleek hierna de „Water-music" van Georg Friedrich Han del. Een aardig menuet uit een symfonie van Haydn werd de overgang naar een schilderachtig muziekstuk van Bedrich Smetana, Bij deze muziek paste goed een Slavi sche dans van Dworsjak. Een fijn stuk, dat de jongens en meisjes vast wel twee keer hadden willen horen. Besloten werd met „Peer Gynt" van Grieg. „De Lampenist" (151,5 x 91 cm, 1880) van James Ensor. Ik denk bijvoorbeeld aan Félicien Rops (18331898), die het wel zocht onder de „demi-mondaines". Naar onderwerp zullen vele landschappen gemakkelijk te genieten zijn. Ik denk aan die van de kust van Louis Artan de Saint Martin (19371890), aan die uit de Ardennen van Alfred Bas- tien (18731955) en Hippolyte Boulenger (18371874) en aan die van het vlakke land van Baron Franz Courtens (19541943), Jean Degreef (18521894) en Alfred Jac ques Verwee (18381895). De veelgeroemde Henri de Braekeleer (18401888) heb ik pas langzaam leren waarderen. Ik dacht dat zijn hier ver toonde schilrijen van mispels en een stilleven door de wijze van schilderen wel licht een gemakkelijker entree bieden tot zijn kunst dan de vaak zo volle interieurs, die ik dan toch als van een uitzonderlijke kwaliteit ben gaan leren zien. De tentoonstelling omvat veel tneer dan het genoemde en doet mij verlangen naar meer uit België, aan welks beeldende kunst hier de laatste jaren toch wat te weinig aandacht is besteed. De secretaris van de Nederlandse Toon kunstenaars Bond, de heer M Ferares, verwijt de besturen van de Nederlandse Radio Unie en de Nederlandse Televisie Stichting discriminerend te handelen ten aanzien van de N.T.B. Dit blijkt onder andere uit de openlijke mededelingen van N.R.U. en N.T.S. in diverse studio's, al dus de heer Ferares. De besturen van radio- en televisie-or ganen zouden hebben meegedeeld dat ze besloten hebben geen contact of overleg meer te voeren met de N.T.B. Zoals be kend is de Toonkunstenaarsbond op 18 juli van het vorige jaar uit het N-V.V. ge sloten, nadat de meerderheid van de af gevaardigden zich achter het beleid van de heer Ferares had geplaatst. De heer Ferares stelt nu in een open brief aan de N.T.S.- en N.R.U.-besturen dat zijn bond mede-ondertekenaar is van de C.A.O. voor het omroeppersoneel. Nog op 6 november 1963, aldus de heer Ferares, heeft bovendien de N.R.U.-vertegenwoor- diger op een conferentie van de Europe se Radio-Unie verklaard dat de N.R.U. neutraal was in het conflict tussen de N.T.B. en N.V.V. en dat de N.R.U. niets zou doen om het uittreden van musici uit de Toonkunstenaarsbond te begunstigen. De 54-jarige Franse letterkundige Thier ry Maulnier is donderdag gekozen tot lid van de Académie Frangaise. Met 20 van de 27 uitgebracht stemmen werd hij aan gewezen als opvolger van de overleden schrijver Henry Bordeaux. Er waren zes blancostemmen, een stem werd uitge bracht op Ferdinand Lop. Thierry Maulnier heeft veel essays en verscheidene toneelstukken op zijn naam staan. Na de tweede wereldoorlog richtte hij met Frangois Mauriac het tijd schrift „La Table Ronde" op. Ook heeft hij voor het rechtse blad „Figaro" geschre ven. (Van onze radio- en t.v.-medewerker) Na de televisie (gisteravond in „Ach ter het Nieuws") wijdt de VARA-radio vanavond een ingelast programma aan de beweging der Spaanse Carlisten. Tal van vooraanstaande Spanje-kenners zullen hun medewerking aan dit programma verlenen, o.a. prof. dr. B. W. Schaper, hoogleraar aan de Leidse universiteit, auteur N. Rost (die Don Carlos' vader Don Xavier in het centratiekamp Dachau heeft meege maakt), enkele in Nederland wonende Spanjaarden en dr. Jef Last. De uitzen ding heeft plaats van 21.50 uur tot 22.20, in plaats van het aangekondigde program ma „Zie de dijken, hoe sterk zij zijn". Burgemeester mr. G. van Hall heeft in het Hilton Hotel de Amsterdamse Pers prijs 1963 (f 500, beschikbaar gesteld door de gemeente Amsterdam, en een schilde rij) uitgereikt aan de 49-jarige redacteur van „Het Parool" Evert Werkman. De heer Werkman begon zijn journalistieke loopbaan in 1933 bij de Oprechte Haar- lemsche Courant. In 1941 begon hij zijn werkzaamheden voor het toen nog illega le „Parool." Het juryrapport noemt Werkman een allround journalist met een respectabele staat van dienst. „Hij is een journalist die zijn werk in dienst weet te stellen van de stad en de belangen van de gemeenschap. Een van zijn verdiensten is dat het werk van deze uitstekende vakman van jaar op jaar op een zelfde hoog peil staat," aldus het oordeel van de jury, die unaniem ad viseerde de prijs aan Werkman toe te ken nen voor diens oeuvre, vooral in 1963. De voorzitter van de jury, dr. L. de Jong, memoreerde tevens het werk van Evert Werkman als de dichter „Joost" in de Groene Amsterdammer en als dichter van de nieuwjaarswens van Thomasvaer en Pieternel. Dr. De Jong bracht de on derscheiden journalist een toepasselijke hulde, namelijk in een parafrase op de rey van engelen uit Vondels „Lucifer." BELGISCHE RADIO EN T.V. De voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van een nieuw centrum voor de Belgische radio en televisie in Brussel zijn thans zover gevorderd, dat in april met het werk kan worden begonnen. Het nieuwe centrum, waarvan de kosten voor lopig zijn geraamd op bijna 180 miljoen gulden, komt op de plaats van inmiddels afgebroken militaire gebouwen. Voorzien zijn een toren van 120 meter hoog, ruime administratieve afdelingen, zalen voor grote en kleine orkesten en een groot aantal studio's. De afdeling voor de t.v. zal met het modernste materiaal worden uitgerust. De Ierse vrijheidsstrijd heeft laat ons trachten nuchter te blijven niet veel meer te zeggen dan de Tweede Wereld oorlog aan een kind van tien jaar. Wie uit zo'n persiode in de wereldgeschiedenis strijders en helden ten tonele voert, heeft meer kan op succes dan degene, die een beeld wil geven van de wat lauwe massa, die tracht zijn gezapige leventje ook in jaren van verzet en strijd zo goed en zo kwaad mogelijk voort te zetten. Dit laat ste nu, deed de Ier Sean O'Casey met zijn stuk „De schaduw van een revolver man", een getuigenis van een verzetsstrij der (want dat was de auteur) tegen zijn praatgrage landgenoten, die niets doen. Tot deze groep moeten wij ook de hoofdper soon, Donal Davoren rekenen, de onder gedoken dichter, een laf man, die zich graag koestert in de bewondering die zijn omgeving, hem aanziend voor een revolver man, een actieve strijder, hem toedraagt. Zelfs nadat zijn vriendinnetje, Minnie Po well, een eenvoudig, maar karaktervol meisje, voor hem en voor Ierland haar leven geofferd heeft, gaat zijn ongevoelig brein voort, holle frasen te bedenken om haar nagedachtenis te eren. Verweven in het beeld, dat het leven van enige, klein- Een Amsterdamse mannequin heeft een civiele procedure aangespannen tegen het weekblad „Televizier" en de hoofdredac teur van dit blad, de heer P. de Ruwe. De mannequin eist een schadevergoeding omdat zonder haar toestemming een foto. waarop zij in pyama is afgebeeld, is opge nomen in het nummer van het blad van 5 oktober j.l. in de rubriek „Goed Gescho ten". „Televizier" en de hoofdredacteur van dit blad zijn gedagvaard om op 31 maart voor de civiele kamer van de Haag se rechtbank te verschijnen. Strauss' „Rosenkavalier". De „Stadti- schen Bühnen Frankfurt am Main" zal op donderdagavond 19 maart a.s. een uitvoe ring verzorgen van de opera „Der Rosen kavalier", muziek van Richard Strauss en tekst van Hugo von Hofmannsthal, in de Rotterdamse Schouwburg. Deze bijzondere gastvoorstelling van de Frankforter Opera in Rotterdam heeft plaats in het kader van de Richard Strauss-herdenking. Het is dit jaar een eeuw geleden dat Richard Strauss geboren werd. Bezoekt ons of bel ons op voor het vrijblijvend geven van inlich tingen thuis. Dagelijks geopend van 9-17.30 uur. 's Zaterdags van 9-13 uur. Vrijdag 14 februari, Adventskerk, Aerden- hout, 20 u.: Orgelconcert door Albert de Klerk, m.m.v. Haakon Stotijn, 1ste solo hoboïst van het Concertgebouworkest. Programma: Antonio Vivaldi, Joh. Seb. Bach, Carl Ph. Em. Bach, Johann Ludw. Krebs, Jean Langlais, Hugo Godron, Albert de Klerk. Vrijdag 14 februari, Minervatheater, 20.15 u.: Piano-recital door Henk van Eeuwijk. Programam: J. Albeniz, Claude Debussy, Albert Roussel, Francis Poulenc, Willem Pijper (Heemsteedse Kunstkring). Zaterdag 15 februari, Concertgebouw, 20 u.: Gewestelijke zangersdag met het koninklijk mannenkoor „Caecilia" uit Haarlem; „Orpheus" uit Alkmaar; het koninklijk mannenkoor „Kunst na Arbeid" en „Gewa" uit Amsterdam; de koninklijke liedertafel „Zang en Vriend schap" uit Haarlem; „Zang en Vriend schap" uit Hoofddorp; het koninklijk mannenkoor „Krommenie", het Enkhui- zer mannenkoor. Dinsdag 18 februari, Concertgebouw, 20.15 u.: Concert door het Noordhollands Phil- harmonish Orkest o.l.v. Henri Arends. 7e Concert serie D. Soliste: Annie Fiseher, piano. Programma: Schaf er, Flothuis, Schumann, Brahms. Woensdag 19 en donderdag 20 februari. Concertgebouw, 19.45 u.: Provinciaal jeugdconcert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marinus Adam. Soliste: Emmy Verhey, viool. Programma: Clarke, Mozart, Saint Saëns, Mendelssohn, Flothuis, Ravel. Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout straatNieuwe KerkspleinDagelijks klassiek grammofoonplatenconcert van 21 tot 22 u. Tot en met 23 februari Haydn. Tot en met 16 februari: Beet hoven. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 1: Dagelijks van 20-23.30 u. klas siek grammofoonplatenconcert. Vrijdag: Tsjaikowsky; zaterdag: Grieg,; zondag: Beethoven; maandag: Schubert; dinsdag: Bach; woensdag: diverse orkesten; don derdag: Mozart. Zaterdag 15 februari, Sociëteit Ekestos, Stationsplein 2, 20 u.: Het kwintet „Les Routiers du Jazz". Samenstelling: John Scholten, sax; Carl Kalk trompet; Ben van Gelder, gitaar; Dick Eichenberger, bas; Theo ten Wolde, drums. Zondag 16 februari, 20 u.: Kwartet Theo Loevendie. Samenstelling: Theo Loeven- die, sax; Nedley Elstak, trompet; Maar ten van Regteren Altena, bas; Leo de Ruyter, drums. Zaterdag 15 februari, Stadsschouwburg, 20 u.: De Haagsche Comedie met „Het donker is licht genoeg" van Christopher Fry. Regie: Paul Steenbergen. M.m.v. Ida Wasserman, Frans van der Lirugen, Anne-Marie Heyligers, Pim Dikkers, Gijsbert Tersteeg, Joris Diels, Carl v. d. Plas e.v.a. Zondag 16 februari, Stadsschouwburg, 20 u.: De Haagsche Comedie met „Tot elke prijs" van David Turner. Regie: Pim Dikkers. M.m.v. Bob de Lange, Georgette Hagendoorn, Bas ten Baten burg, Trins Snijders, Jan van Ees, Paula Petri, Guido de Moor, Annie Leenders e.a. Maandag 17 februari. Stadsschouwburg, 20 u.: De Haagsche Comedie met „Horen en Zien" van Peter Shaffer. Regie: Broes Hartman en Eric van Ingen. M.m.v. Jules Royaards, Do van Stek, Coen Flink, Wim van Rooij, Kees Coolen. Donderdag 20 februari. Stadsschouwburg, 20 u.: Het Amsterdamse volkstoneel met „Rooie Sien" van Marius Spree. M.m.v. Beppie Nooy en anderen. Vrijdag 14 februari. Parochiehuis St. Jan, Teylerplein, 20 u.: Toneelavond door „De Brug" met „Mijn oom Theodoor". Ragde: Hieke van Norde; „Haarlem-Noord" met „De nalatenschap". Regie: H. de Ruiter; „W.I.K." met „Meneer Pumps als stierevechter". Regie: H. Volkers. Waag-Taveerne: Iedere vrijdag, zaterdag en zondag van 20-1 u. het programma „Wiedewagen" van Coby Schreyer en Ronnie Potsdammer. Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest: Iedere avond cabaret van 21-23.15 u.: ,,'t Is zonde". Iedere maandag besloten voorstelling. Medewerkenden: Frans en Fiet Koster, Carry Tessen, Cees van Oven en Enrico Neckheim (piano). Geopend van 20 u. af. Maandag 17 februari, Frans Hals Museum, 20 u.: Drs. W. Z. Mulder over „Modem Japan tegen een cultureel-historische achtergrond". Eerste voordracht in serie van twee. Woensdag 19 februari, Frans Hals Museum, 20 u.: Mevrouw dr. M. Révész-Alexander over „Italiaanse schilderkunst". Laatste voordracht in serie van drie. Vrijdag 21 februari, Minerva Theater, 20 u.: Mevrouw dr. H. L. Spanjaard over „Provence: land, volk en taal". Eerste voordracht in serie van twee. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62: Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Geopend dagelijks van 1017 uur, zon- en feestdagen van 13 tot 17 uur. Prentenkabinet, tentoonstel ling van Perzische miniaturen. Van 22 februari tot 15 april. Museum „Het Huis van Looy", Kleine Houtweg 103, ingang Kamperlaan: Ten toonstelling „Verkenningen met de tekenstift", facsimiles, Hollandse teke ningen 17e eeuw uit de collectie S. H. de Roos. Tot 16 februari. Geopend dagelijks van 10-17 uur. Zon- en feestdagen van 14-17 uur. Van 18 tot en met 20 februari: handwerk - voorlichtingstentoonstelling van „Goed Handwerk". Geopend op dinsdag van 14-17 u. en 19-21 u.; woens dag van 10-12, 14-7 en 19-21 u.; donder dag van 10-16 u. Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine Houtweg 103: Geopend donderdag van 1012.30 uur en van 13.3017 uur. Zon en feestdagen van 1417 uur. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout straatNieuwe KerkspleinTentoon stelling van tekeningen van Hans Mulder. Tot en met 29 februari. Dagelijk,s geopend van 10-18 en van 20-24 uur 's Zaterdags en zondags van 10-18 uur en van 20-21 uur. Kunstcentrum „De Ark". Nieuw Heilig land: Expositie „5 tot 500 (gulden)": schil derijen, tekeningen, aquarellen en gra vures, dagelijks van 1023.30 uur. Teylers Museum, Spaarne 16: Tentoonstel ling van schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse en Franse school 16de tot en met 19de eeuw. Fossielen, hist, natuurkundige instru menten, mineralen, 31-toons Fokker orgel. Geopend (behalve maandag) van 11-15 uur, de eerste zondag van de maand van 13-15 uur Vishal, Grote Markt: Tentoonstelling van hedendaagse Engelse typografie en boe ken. Dagelijks van 10-17 u. en 's zondags van 13-17 u. Tot 8 maart. Bisschoppelijk Museum. Jansstraat 79 Tentoonstelling van oude religieuze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld houwwerken, handschriften en kunst nijverheid. Dagelijks behalve maandag geopend van 1012.30 uur en van 13.30 17 uur, zon- en feestdagen van 14 17 uur. „Kunstzaal Barteljoris", Barteljorisstraat straat 32, tekeningen en etsen van Jos Jansen en Joop van Meel. Tot en met 29 februari. Geopend op maandag van 13-18 en dinsdag tot en met zaterdag van 9-18 uur. Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon stelling van schilderijen van Hugo Land heer. Geopend op zaterdag van 14 17 uur of na afspraak, tel. 43644. Wandelgangen Stadsschouwburg: februari: werken van de portretschilder Simon de Heer. R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti ging melden bij de portier. Grote of St Bavokerk, Oude Groenmarkt 23, te bezichtigen op werkdagen van 9-17 uur. Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen van 912.30 uur. Daarna melden bij de portier. Zaterdag gesloten. Vrijdag 14 februari, Hotel Lion d'Or, 20 u.: V.V.D.-Haarlem, Bloemendaal, Heem stede en Zandvoort: Ir. W. van der Laan uit Bloemendaal over „Wethouders- Wetenswaardigheden". Vrijdag 14 februari, Frans Halsmuseum, 20 u.: Alliance Frangaise: prof. Charles Dédéyan uit Parijs over „Jacques Rivière a la quête de Dieu". Zaterdag 15 februari, Lorentzlyceum, Sant poorterplein, 14.30 u.: Weer- en Sterre- kundige Kring: Ir. R. A. Quintus over „Bliksemschade". Zaterdag 15 februari, „Treslong" Hillegom, 20 u.: Ontmoetingsavond jeugdsociëteiten „De vliegende schotel", „De sneeuwbal" en „In den Moriaen". Programma: cabaret, toneel, show, bollenbal. Zaterdag 15 februari, De Lingezaal, De Lingestraat, 20 u.: Óverijselse, Gelderse, Drentse Vereniging „De Oosthoek" met de Oosthoek-show. Zondag 16 februari, „De Princehof", Glip- perweg 57, Heemstede, 14 u.: Vereniging „El Cid": thé-dansant m.m.v. The Valiants, dans- en showorkest. Maandag 17 februari, Concertgebouw, 14 u.: Nederlandse Vereniging voor huis vrouwen: voorlichtingsmiddag. Maandag 17 februari, Wijkgebouw Ged. Oude Gracht, 20 u.: N.C.V.B.-Centrum Ledenvergadering met films van het Ned. Bijbelgenootschap. Maandag 17 februari, restaurant Brink- mann, 20 u.: Samenwerkende organisa ties voor het Europees Federalisme: dr. A. Vondeling over „Ontwikkelingen in de E.E.G.". Maandag 17 februari, Gebouw Vrijzinnig Hervormden, Vestestraat, 20 u.: Vereni ging „Weten en Werken": R. M v. d. Hart over „De dwaze tulpenhandel". Dinsdag 18 februari, restaurant Brink- mann, 20 u.: Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging: drs. W. Chr. de Koek uit Amsterdam over „De natuur van Curagao". Woensdag 19 februari, Gebouw Nut van 't Algemeen, Lange Veerstraat, 20 u.: Stichting Yoga-Nederiand: A. J. van Gennep over „Zelf-realisatie". Donderdag 20 februari, A. H. Gerhard- school, Raaks, 20 u.: Haarlemse Disco club. Programma: Schubert, Mozart en Verdi. moedige mensen in een huurkazerne biedt, vermocht dit traag verlopende stuk ons niet te boeien. Dit was zeker mede een gevolg van de wijze, waarop dit spel op het scherm werd gebracht de trant van het verouderde volkstoneel, dat op datzelfde scherm niet alleen onecht aandoet, maar op de duur zelfs irriteert. Het moet de regisseur Her man Fortuin die ook voor een goede vertaling zorgde, aangerekend worden, dat hij de gechargeerde elementen in het spel van het grootste deel der acteurs niet heeft weten te elimineren. Naar onze smaak slaagde alleen Kitty Courbois erin, zonder charge, zonder trucjes, de haar toe gewezen rol, die van het dappere meisje Minnie, te spelen op de manier, die het medium t.v. vereist. Aanvaardbaar, maar meer niet, waren Jan Retèl als de bijge lovige, wankelmoedige marskramer Seu- mas Shields, Leen Jongewaard als de le venslustige bluffer Tommy Owens, Jul ien Schoenaerts als de leeghoofdige poëet, die de hoofdfiguur van het stuk is. Voor de rest werden ons typetjes getoond, die volks moesten zijn, maar het niet waren; een verschijnsel dat wij al zo vaak, zowel op het film- als op het t.v.-scherm zagen. Een beslist niet zo heel sterk toneelwerk, tegelijkertijd weinig overtuigend en ge maakt uitgevoerd, ging zo aan ons voor bij als t.v.-uitzending, die wij gaarne spoe dig vergeten. Damshuizer HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Oude kamermuziek (gr.) 7.45 Geeste lijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Djinn: ge varieerd programma. 12.00 Angelus. 12.04 Liedjes over het verre Westen. 12.25 Pla- tennieuws. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Licht instrumentaal kwartet en zangsoliste. 12.50 Kinderliedjes (gr.). 13.00 Nieuws. 13.16 Marktberichten. 13.18 Musicerende dilettanten. 13.40 Fran se les. 14.00 Voor de jeugd. 15.00 Karak teristiek: lichte muziek en praatje. 15.30 Licht instrumentaal trio. 15.45 Lichte or kestmuziek. 16.00 Grensland, uitzending voor jonge mensen. 16.15 Jazzmuziek met commentaar. 16.40 De Springplank jon ge artiesten. 17.00 Leiding geven (19). le zing. 17.10 Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Boekbespreking. 17.40 Instrumentaal Oc tet. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Lichte orkest muziek. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.22 Sportpe- riscoop. 19.30 Klassieke orkestmuziek (opn. stereofonische uitzending). 20.30 Rieleksen: amusementsprogramma. 21.30 Buurmans krant: berichten van buitenlandse corres pondenten. 21.50 Bric a Brac, cabaretpro gramma. 22.20 22.25 Boekbespre king. 22.30 Nieuws. 22.40 Kruispunt: dis cussie over de verschijningsvorm van d« kerk in de wereld van vandaag. 23.10 In strumentaal ensemble: moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon muziek. 8.30 Wegwijs: tips voor trips en vakantie. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Loon naar werken, uitzending in sa menwerking met het N.V.V. 9.10 Klassie ke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Bij belse miniaturen, lezing. 9.55 Als het kind maar een naam heeft vroeger en nu, lezing. VARA: 10.00 Buitenlands overzicht. 10.15 Geknipt voor herhaling. 11.00 Licht orkest en zangsolisten. 11.25 Techniek en leven, discussie. 12.00 Musetteorkest. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Voor de teenagers. 14.10 Voor de twintigers. 14.45 Artistieke Staalkaart. 15.15 Radio Jazzclub. 15.45 Van de wieg tot het graf: vragenbeantwoording op het gebied van de Sociale Wetgeving. 16.00 De Metropolitan 1915-1935: operacon cert (gr.). 17.10 Boekenwijsheid. 17.30 Sa lonorkest en zangsolist. 18.00 Nieuws en commentaar op het nieuws. 18.20 Draai orgelklanken (gr.). 18.30 Weerklank: mu- ziekrevue. 19.00' Voor de kinderen. 19.10 Radioraad: beantwoording van telefoni sche vragen van luisteraars. 20.00 Nieuws. 20.05 En nuRotterdam, gevarieerd programma. 21.00 Socialistisch commen taar. 21.15 The sound of music, musical. 22.00 Langs vergeten wegen, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Balans: hoofd- en bij zaken uit de actualiteit. 22.50 Te waar om mooi te zijn, cabaretprogramma. 23.20 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte orkestmuziek. 12.30 Amusementsprogramma. 12.55 Pro- 14.03 Voor de teenagers. 14.20 Voor de filmliefhebbers. 15.00 Nieuws. 15.03 Hoor spel. 15.45 Amusementsprogramma. 17.00 Nieuws. 17.15 Liturgische zangen. 17.25 Koorzang. 17.45 Engelse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Orgelrecital. 19.00 Nws. en commentaar uit Amerika. 19.40 Lich te muziek. 20.00 Cabaretprogramma. 21.00 Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Dans muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.30 Lichte muziek. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 11.00-11.25 Schooltelevisie. 11.30- 11.55 Schooltelevisie. VPRO: 19.30 De oude draaidoos. NTS: 20.00 Journaal en weer bericht. VPRO: 20.20 Gesprek aan de schrijftafel. 20.30 Achter het bamboe-gor dijn, documentaire over het leven in de Chinese volksrepubliek. 20.50 Cabaretkro niek. 21.35 Ziek zijn, beter worden. 22.10 Vreemdeling op een plein, impressionis tisch artistiek programma. NTS: 22.35-22.40 Journaal. VOOR ZATERDAG AVRO: 15.00 Jazz-gitaarmuziek. 15.30 Uit de voeten: reportages en muzikaal programma. 16.30 In het TV-lab. 17.00- 17.45 Voor de kinderen. 19.30 Luipaard op schoot. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20 Populaire muziek. 20.35 Dick van Dyke Show. 21.00 Quiz uur. 22.00 Kijk die Rijk: amusementspro gramma. 22.50 In AVRO's Televizier. NTS: 23.10-23.15 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 11