Moskou krijgt geleidelijk positie van „derde Rome" Actief orthodox centrum I hui Hervormde predikanten houden taptoerel-standpunt vast L II PROTESTANTEN IN SPANJE Nederlandse dokter helpt de vluchtelingen in Algerije KORT NIEUWS Utrechtenaar bouwt dijk Handdruk van de ouderling is een zinvol gebaar Gereformeerden willen veel kerken bouwen w: v Vreemde rancunes Noodsituatie ZATERDAG 15 FEBRUARI 1964 Erbi? PAGINA TWEE DEVERSPRBDIN0VAW.DE OOSTERS-ORTHODOXE KERKEN OOSTERSE CHRISTENEN Principiële vraag Door modder Kleding en dekens Diakenen in welvaartsland Onbegonnen werk Open kaart Kinderen i ngkona Een nieuwe koers? Moskou is bezig weer een actief centrum te worden in de oosters-orthodoxe kerken. Naar schatting telt de wereld honderddertig tot honderdvijftig miljoen leden van de oosters-orthodoxe kerken, waarvan er ongeveer honderd vijftien miljoen in Europa en de Sovjet-Unie en negen mil joen in Azië leven. De oosters-orthodoxe kerken zijn ont staan uit de Byzantijnse staatskerk, na de scheuring met Rome in 1054. In tegenstelling tot een centraal geleide kerk bestaat de oosterse orthodoxie uit meerdere nationale kerken (patriar chaten) onder eigen leiding en met eigen opvatting, die echter door eenheid van dogma en ritus zijn verbonden. gonial belijdersvd. Oosterse-Orihodoxie Mongolië r.' T AShArobi Belangrijkste verspreiding v.d. Oosters-Orthodoxe religie Kr bestaan nationale kerken in Al banië, Bulgarije, Cyprus, Griekenland, Joegoslavië, Roemenië, Rusland, Polen, Finland, Turkije en Ethiopië, met daar naast nog diaspora in verschillende landen. Over het algemeen kan men de patriarch van Constantinopel als het geestelijk hoofd van de oosterse ortho doxie beschouwen. Men heeft daarom Constantinopel (Istanboel) wel eens het „tweede Rome" genoemd. De laatste tijd is echter de Russisch-orthodoxe kerk, onder patriarch Alexis van Mos kou, op weg een „derde Rome" te worden. Dat kan doordat de nationale kerken alle een grote mate van onaf hankelijkheid bezitten. Overigens is de naijver tussen Constantinopel en Moskou al heel oud. De patriarch van Moskou heeft dan ook altijd al een heel bijzondere positie ingenomen in de oosters- orthodoxe kerk. De Russisch-ortho doxe kerk is ook lid geworden van de Wereldraad van Kerken. De Russische kerk sloeg plotseling •en geheel eigen weg in door waar nemers naar het tweede Vaticaanse concilie te zenden, een pijnlijke ver rassing voor het patriarchaat Constan tinopel, dat afwezig was. In juli vorig jaar is er in Moskou Bij Narowal in Pakistan is onder lei ding van de landbouwkundige Wim van der Linden uit Utrecht onlangs een begin gemaakt met de aanleg van een dijk, die een groot gebied van de ak kers bij deze plaats zal beschermen tegen watersnood. De heer Van der Linden is een van de deskundigen, die door de gerefor meerde kerken in ons land voor hulp naar het buitenland zijn uitgezonden. Hij is uitgeleend aan de raad van ker ken in West-Pakistan ten behoeve van de vluchtelingencommissie van deze raad. De directeur van het algemeen dia- konaal bureau der gereformeerde ker ken, dr. J. van Klinken, heeft meege deeld dat besloten is dat de sociaal- econoom van de zending, drs. Chr. Steenwinkel, een groot deel van zijn tijd zal gaan besteden aan het vluch telingenwerk en belast zal worden met de leiding van de vluchtelingencommis sie van de genoemde raad van kerken van West-Pakistan. De dijk, die bij Narowal komt, wordt twee kilometer lang en op sommige punten twee-en-een-halve meter hoog. Sinds 1957, toen in het gebied van Na rowal een oude verwaarloosde dijk door het rivierwater werd weggespoeld, ko men er jaarlijks overstromingen voor. Met honderd vrijwilligers werkt Wim ven der Linden aan de dijk. Hij zorgt er voor dat de mensen dagelijks een maaltje rijst krijgen en hij levert ook „arbeidsvitaminen" in de vorm van luidsprekermuziek. Het plan, dat het algemeen diakonaal bureau der gereformeerde kerken te Utrecht vorig jaar heeft gelanceerd voor adoptie van één of meer jongens van een christelijke landbouwschool te Takana in de Punjaab met honderd twintig leerlingen heeft succes gehad, zo deelt de informatiedienst van deze kerken mee. Reeds negentig jongens zijn geadop teerd door diakonieën, jeugdverenigin gen en particulieren, die honderdtach tig gulden per leerling per jaar beta len. Het is daarbij de bedoeling dat men voortdurend contact onderhoudt met de leerling, die men heeft geadop teerd en deze bij diens verjaardag of een ander feest iets stuurt. De gereformeerde kerken in Nederland nemen hiermede voor het eerst officieel deel aan het ontwikkelingswerk in In dia, waaraan reeds jaren door kerken uit alle delen van de wereld krachtig wordt bijgedragen. Voorts probeert men vanuit Neder land Iets te doen voor de zestigduizend Tibetanen, die in 1959 door de Chinese legers uit hun vaderland zijn verdre ven en nu in India een nieuw bestaan zoeken. Meer dan eens, aldus de informatie dienst der gereformeerde kerken, zijn hiervoor gelden ter beschikking gesteld. een grote viering geweest van het jubileum van de patriarch van Moskou. Leidende personen uit de orthodoxe kerken waren hier bijeen. Sommigen zagen dit als een doorbreking van het religieuze isolement van Moskou. Dit jaar zal op Rhodos een bijeenkomst worden gehouden van vertegenwoor digers van orthodoxe kerken. Het doel is om te komen tot een grote bijeen komst van alle oosters-orthodoxe ker ken, een orthodox „concilie". Hier zullen dan uiteindelijk de pa triarchen van Jeruzalem, Antiochië, Alexandrië, Constantinopel en het thans grootste patriarchaat van Mos kou aan één tafel gaan zitten, samen met de andere vertegenwoordigers van de oosterse kerken. 50-90milj. 14milj. O 03 ff „De handdruk van de ouderling voor de aanvang van de dienst is een zinvol gebaar, dat het gebed in de kerke- raadskamer bevestigt. Ligt het niet het meest voor de hand, dat dit zwijgend gebeurt? Waarom daar dan nog een ze genwens bij uit te spreken (Gods ze gen, dominee; sterkte, dominee)?. Is dat niet overtollig en daarom te veel? Er is immers even te voren om zegen gebeden!" Dit schrijft de Wassenaarse predikant J. T. Wiersma in het speciale ouder lingen-nummer van „Woord en Dienst". Hij betoogt, dat de handdruk van de dienstdoende ouderling, zichtbaar voor het oog van de gemeente gegeven na 't einde van de dienst, en in de kerke- raadskamer door de ouderlingen her haald, tot uitdrukking brengt, dat de gehouden godsdienstoefening niet alleen voor verantwoordelijkheid ligt van de dienaar, die haar leidde, maar van al die leden van de kerkeraad, „die mede verantwoordelijkheid voor de zuivere en waardige bediening van Woord en Sa crament dragen" (formulier voor de bevestiging van ouderlingen). „Een ouderling kan weigeren de pre dikant, die voorging, de hand te druk ken, omdat hij meent geen verantwoor delijkheid te kunnen dragen voor de prediking of voor wat verder in de dienst geschiedde. Dat is een schokken de zaak. Maar ze kan zich voordoen. De handdruk is tenslotte niet een leeg ge baar. Maar de ouderling moet er dan wel diep van overtuigd zijn, dat niet het evangelie werd gepredikt, maar een „ander evangelie" in de zin van Gala ten 1". „Hoe staat het met de protestanten in Spanje? Worden zij daar vervolgd of niet? Zijn zij vrij in de uitoefening en beleving van hun godsdienst? Kan een reformatisch christen daar een bijbel kopen en zijn kerk bezoeken? Geruchten zijn er genoeg, maar hoe liggen de feiten en wat is de waar heid?" De omstandigheid, dat het bericht van de overgang van prinses Irene naar de rooms-katholieke kerk ons via Spanje bereikte, was voor enkele lezers aanleiding om ons bovenstaan de vragen te stellen. Wij willen op deze vragen ingaan. Daarbij laten wij speculaties en vermoedens achter wege om ons te bepalen tot enkele zakelijke en objectieve gegevens. De Spaanse burgeroorlog heeft on der meer tot gevolg gehad dat de rooms-katholieke kerk in Spanje tot staatskerk werd. Al spoedig werd toen duidelijk dat het kennelijk in de bedoe ling lag om het de protestanten on mogelijk te maken hun godsdienst te belijden. Vooral in de periode van 1939-1945 hebben de protestanten in Spanje afschuwelijke tijden moeten doormaken. Vrijwel overal werden de kerken ge sloten en de kerkdiensten verboden. In de jaren vóór de burgeroorlog beston den er protestantse scholen maar daar na mocht er niet één worden heropend. Pas in 1945 waagden de protestanten het hun kerkgebouwen weer voor gods dienstige doeleinden te gebruiken om dat in de „grondwet", Fuero de los Espanoles (vrijheidsbrief van de Span jaarden), het volgende artikel voor kwam: „Omdat de rooms-katholieke godsdienst de godsdienst van de staat is, zal deze het voorrecht van de of- Op een half uur rijden van Con- stantine in Algerije ligt een verwaar loosde groep gebouwen, het over blijfsel van wat eens het dorp El Homblé is geweest. Wanneer men daar op een winterse namiddag rond stapt, is de kans groot, dat men tot over de enkels in de modder wegzakt, maar óók, dat men daar een witte, rijdende kliniek aantreft. dorpelingen bronnen aan te boren ten einde water te krijgen voor de be vloeiing van hun akkers. De CCSA helpt hen daarbij en vooral de 33 weduwen en hun kinderen, voor wie geen land beschikbaar is. Zij vor men wel een deel van de gemeenschap, maar hun positie is nogal moeilijk. Daarom proberen medewerkers van het CCSA-hulpwerk nieuwe bestaansmoge lijkheden met de mensen samen te ontwikkelen. De achttien hervormde predikanten hebben nu al geruime tijd geleden een tweede gesprek met de burge meester van Amsterdam gehad over de „taptoerel". Pas nu hebben zij hun samenvatting van dit gesprek bekend gemaakt. Men wilde eerst overleg plegen over de inhoud van deze samenvatting. Naar de predikanten zeggen heeft men op verzoek van de burgemeester diens antwoorden uit de samenvatting moeten schrappen. Van de achttien predikanten, die had den geprotesteerd tegen het optreden van de politie, had er voor het tweede gesprek met de burgemeester begon één zich teruggetrokken, namelijk ds. J. W. van Kooten. De predikanten hebben in het tweede gesprek gezegd dat de verklaring van de burgemeester geen grond geeft te verwachten, dat in de toekomst in ana loge gevallen niet even hard of nog harder zal worden geslagen door be paalde leden van de politie. Een kleine groep politiefunctiona- risssen zal zich, zo vrezen de predi kanten, door de verschonende woor den van de burgemeester publieke lijk gesterkt voelen en ook een vol gende maal zijn vreemde rancunes niet bedwingen. De predikanten den ken hierbij aan de mishandeling en de zinloze achtervolging na de achter volging in het stadion, inplaats van het opmaken van proces-verbaal of het verrichten van arrestaties. Zij merkten op dat de demonstranten niets liever wilden dan te worden ge arresteerd zodat aanhouding beslist geen problemen behoefde op te roepen. In de kliniek is de Hollandse arts J. Mettau, samen met een Franse ver pleegster, druk bezig de patiënten te be handelen. De kliniek is een gift van de Lutherse Wereld Federatie en de Duitse „Brot für die Welt"-aktie aan het chris telijk comité voor dienstverlening in Algerije ten behoeve van de medische tak van het omvangrijke programma. De „Nieuwsbrief" van de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen vertelt hoe in één van de haveloze, omvangrijke boerderijen, verwaarloosd gedurende de lange onaf hankelijkheidsstrijd, een grote groep patiënten geduldig op de dokter wacht. Na de behandeling begint de lange weg terug naar huis door de modder, want men komt van heinde en ver naar de dorpen, waarvan men weet, dat zij de rijdende kliniek op bezoek zullen krijgen. Een bezoek van honderd patiënten per dag is normaal, zij het nog aan de lage kant. De twee mobiele klinieken, die de kerkelijke hulpver lening in Algerije ten dienste staan, zijn nu reeds twaalf maanden in bedrijf. Dankzij deze klinieken konden de vier medische teams, die de kerken in ooste lijk Algerije hebben, hun werk ook uitbreiden tot geïsoleerde dorpen in bijna verlaten streken. De klinieken zijn volledig uitgerust voor practisch elke medische hulp. Ze zijn voorzien van een compleet set medische instrumenten, ze hebben een eigen röntgen-apparaat en ze kun nen zo nodig veranderd worden in ambulances. De röntgenapparatuur is van grote waarde voor het vaststellen van de diagnose. De hevigste strijd levert men tegen de tuberculose, die In Algerije zeer veel voorkomt. Alleen al met de ste thoscoop vindt dokter Mettau twee of drie nieuwe gevallen per week. Klach ten aan de luchtwegen komen ook zeer veel voor tengevolge van de schaarse voeding en de povere kleding. Tegelijk met de dokter zijn andere CCSA-mensen (Comité Chrétien de Service en Algérie) naar El Homblé ge komen om kleding en dekens te distri bueren, geschonken door kerken in velerlei landen. In El Homblé wonen sedert achttien maanden driehonderd Algerijnen, die gedurende de onafhan kelijkheidsstrijd als vluchtelingen in Tunesië verbleven. Toen zij terug kwamen naar hun geboorteland, wist niemand een plaats voor hen. De bur gemeester van Constantine suggereerde tenslotte de leegstaande gebouwen in El Homblé maar in gebruik te nemen en liet hen elke dag per truck water leveren. Er is namelijk niet genoeg water om het land te bebouwen. Langzamerhand ontstond een ge meenschap. Huizen werden gerepareerd en wegen gemaakt. Nu proberen de Op de principiële vraag van de bur gemeester, hoe de predikanten oorde len over een onwettig optreden binnen een democratische rechtsorde, ant woordden de predikanten er diep van overtuigd te zijn dat ook binnen het democratische bestel, met de wettige bepalingen strijdige methoden van de monstreren moreel geboden kunnen zijn. Hoewel zij zich tot het uiterste wil len houden aan de wettelijke regelen, kan het huns insziens bij zaken van dringende urgentie, die anders gewoon weg niet aan de orde komen, moreel geboden zijn de aandacht te vragen, de gewetens wakker te schudden en te protesteren op wijzen, die formeel on wettig zijn. Zij achten dit standpunt in- haerent aan het christelijk geloof. Juist terwille van de democratie willen zij de democratie niet formaliseren. De gereformeerde kerken in Nederland hebben een „kerkjournaal" in het leven geroepen. WIen wil de voorlichting over kerkelijk werk in een populair vat gieten en heeft daarvoor een middel gekozen, dat in het buitenland en met name in Amerika, al veel ingang heeft gevonden. Wel zijn er in Nederland al veel kerkelijke bladen die zich bezighouden met theologische vraagstukken, ook zijn er wel kerkelijke weekbladen, zoals „Hervormd Nederland", die over het kerkelijk werk in het algemeen berichten, maar een „magazine" op het gebied van leven en werken in de kerk bestaat nog niet. Het blad wordt in een oplage van 150.000 in de gereformeerde kerken in Nederland verspreid. Het „Kerkjournaal", waarmee men de stap heeft gewaagd, is een jaarverslag van het werelddiakonaat van de gereformeerde kerken in Nederland. Er zijn kleine fouten aan te wijzen als de verschillende wijzen waarop men het woord „Karachi" spelt, er is een grotere fout te signaleren in 't kleine lettertype en de te gedrongen opmaak. In dit opzicht zou men nog eens goed in de leer moeten gaan bij de op makers van moderne periodieken, die het juist in de ruimte zoeken. Ook de meeste evangelisatiebladen hebben een wat „opener" opmaak. Afgezien van deze schoonheidsfouten, die gemakkelijk verholpen kunnen worden, en die de samenstellers ongetwijfeld zelf hebben gezien, omdat ze ook mooie ruime bladzijden hebben gemaakt, is de inhoud zeer prijzenswaardig. Het blad geeft inderdaad de informatie, die men er van verwacht. De predikanten zijn van mening, dat de situatie in Angola, waarvoor wij zij delings medeverantwoordelijkheid dra gen, terecht door de demonstranten ge zien wordt als een noodsituatie. Zij be treuren het dat deze demonstranten, die zij beter menen te kennen, door de bur gemeester worden beschouwd als een knokploeg met anarchistische tenden- zen en herhalen hun vraag, waarom deze gevaarlijke lieden dan niet gear resteerd werden. De wederzijdse standpunten zijn in dit gesprek duidelijk tegenover elkaar komen te staan, aldus de predikanten, van wie de hervormde predikant H. de Nie de samenvatting heeft ondertekend. Hij wijst er op dat de burgemeester voor zijn antwoorden verwijst naar de door hem aan de raad overgelegde nota. De plaatselijke gereformeerde kerken in ons land hebben voor de verdeling van het bouwvolume 1964 in totaal 67 bouwprojecten ingediend bij de generale deputaten voor kerkopbouw. Daaronder zijn aanvragen voor 49 nieuwe kerkge bouwen. De totale stichtingskosten, waarbij inbegrepen de kosten van de grond, orgels en inventaris, zijn begroot op 24,5 miljoen gulden. Bovendien hebben de gereformeerde kerken voor de bouw van vrijstaande pastorieën en kosterwoningen nog een bedrag van ongeveer zevenhonderddui zend gulden nodig. Daardoor moeten deze kerken in to taal aan stichtingskosten voor dit pro gramma ruim 25 miljoen gulden opbren gen. ficiële bescherming genieten. Niemand mag gehinderd worden in zijn godsdien stige overtuiging of in de persoonlijke beleving van zijn geloof. Openbare godsdienstige plechtigheden zijn slechts toegestaan voorzover zij op de katho lieke godsdienst betrekking hebben". Over de interpretatie van dit artikel is eindeloos gediscussieerd en afhanke lijk van tijd en plaats, heeft men hier aan een verschillende uitleg gegeven. In ieder geval ontketende de rooms- katholieke kerk een grootscheepse aan val op alles wat protestants was door middel van herderlijke brieven, tijd schriftartikelen, brochures en aansla gen op personen en gebouwen van de protestantse gemeenschappen. Wat binnen de christelijke kerk altijd gebeurd is, vond ook thans plaats: „het Spaanse protestantisme breidde zich, ondanks of juist dank zij de druk, uit. Men groeide naar een eenheid die thans gevonden wordt in de Iglesia Evangelica Espanola, een kerk die uit sluitend door Spanjaarden wordt be stuurd. Bovendien zijn er nog drie kerk genootschappen, waarbij Amerikaanse en Engelse zendelingen ingeschakeld zijn. Daarnaast bestaan er kleine ge meenschappen zoals die van de Adven tisten, de Pinkstergemeenten, de Baptisten en de Jehova Getuigen. Nog steeds heeft de Spaanse rege ring de protestantse kerken niet er kend, doch kort geleden heeft de re gering bekend gemaakt, dat zij de positie der protestanten opnieuw wil regelen. In december zijn daartoe een aantal leidende figuren uit de Spaanse evangelische kerken bijeen gekomen om gezamenlijk hun hou ding tegenover de wetgeving, die op stapel staat, te overleggen en te be palen. In die bijeenkomst waren vertegen woordigd de hierboven genoemde vier kerken, samen met de Baptisten. De se cretaris van de „Comision de Defensa Evangélica" bracht verslag uit aan de vergadering over de contacten dia plaats gevonden hebben tussen de com missie en de regering. Daarbij bleken sterke spanningen te bestaan in rege ringskringen ten aanzien van de hou ding tegenover de protestanten. Er zijn in de regering figuren die de protestan ten welgezind zijn. Deze hebben aan de protestantse kerken gevraagd om ge meenschappelijk een stuk op te stellen, waarin enerzijds gronden voor de er kenning der protestantse kerken wor den aangevoerd, maar anderzijds ook grenzen aangegeven worden met be trekking tot de secten, die in Spanje vaste voet proberen te krijgen. Kortom, dit stuk zou de gemeenschappelijke ge loofsbelijdenis van de kerken moeten bevatten en een beschrijving geven van hun inrichting, opdat die bij de verde re onderhandelingen vaststaan. In dit verband zijn ook de uitlatin gen opvallend van de aartsbisschop van Tarragona in Spanje, Benjamin kardinaal de Arriba y Castro, die een dezer dagen op een persconferentie in Madrid zich in gunstige zin uitliet over de vrijheid van eredienst voor niet- rooms-katholieken in Spanje, maar zei hij „zij moeten geen bekeerlingen trachten te maken; per slot van reke ning is Spanje een christelijk land en kent het het Evangelie al". Deze kardinaal heeft al meer uitspra ken gedaan, waarin hij het proselitis me veroordeelde. Ook nu vestigde hij de aandacht op de propagandistische werking van boeken, pamfletten enzo voorts. Hij herinnerde de gelovigen er aan, dat de devotie der Spanjaarden vooral gericht is op de heilige eucha ristie, de maagd Maria en op trouw aan de paus. „De protestantse ketterij heeft in Spanje nooit goed voet aan de grond kunnen krijgen, omdat deze juist die devotie bestrijdt", aldus de aarts bisschop. Hoewel deze berichten slechts een ge matigd optimisme wettigen, toonde de president van de Spaanse Evangelische kerk, dr. Gutierez-Marin, zich toch ver heugd omdat het de protestantse ker ken eindelijk geoorloofd is om tijd en plaats van haar samenkomsten open lijk bekend te maken. Tegelijk voegde hij hieraan echter toe: „De wettelijke positie van de protestanten in Spanje kan pas geregeld worden, als het Vati- caan over de godsdienstvrijheid een duidelijke uitspraak doet". Karakteristiek voor de situatie in het verleden en in het heden is wellicht de beoordeling van de regering met be trekking tot de bijbelverspreiding. Toen generaal Franco destijds de macht in Spanje overnam betekende dit het ein de van het werk van het Brits en bui tenlands bijbelgenootschap. Toen Fran co Madrid binnenrukte werden alle voorraden aan bijbels en evangeliën vernietigd of in beslag genomen. Nog in 1956 werden grote voorraden bijbels geconfisceerd. Daarna is de houding van de Spaanse regering ten aanzien van de bijbelver spreiding enigermate soepeler gewor den. In februari 1963 kreeg het bijbel genootschap toestemming om zijn ar beid te hervatten. Maatregelen tot ver zending van bijbels werden genomen en onlangs werden tweeduizend bijbels en vierduizend nieuwe testamenten door de vertegenwoordiger van het bij belgenootschap in aanwezigheid van verschillende predikanten en van de Britse ambassadeur op het nieuwe cen trum in ontvangst genomen. Verdere zendingen zullen volgen. Naar verluidt mogen er zoveel bijbels worden inge voerd als er protestanten in Spanje zijn (circa 30.000). Ds. D. ter Steeg In Zweden is nu voor het eerst een gehuwde vrouw ingezegend als diaco nes, namelijk de domineesvrouw van österaker, die in het diaconessenhuis van Uppsala de zeigen ontving van aarts bisschop Gunnar Hultgren. In Japan hoorden volgens statistische gegevens in 1962 64miljoen mensen bij de officiële shintotempels, 13% miljoen bij shintosekten, 61% miljoen mensen waren boeddhist, 669.000 chris ten en 41/2 miljoen hadden geen gods dienst. Het vreemde van dit bericht is dat Japan nog geen honderd miljoen inwoners telt, zo deelt „Hervormd Ne derland" mee.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 14