mm
1
1
V
1
Fidelio bij de Nederlandse Opera
met Gré Brouwenstijn en Wolfgang Windgassen
Heyboer en Lataster
exposeren in Wenen
DE PROGRAMMA'S
Pianorecital door
Henk van Eeuwijk
Kerkconcert te
Aerdenhout
N.T.S. koopt vliegtuigje
NEGEN MUZEN
N.T.S. reageert op bericht
over personeelsuittocht
ZATERDAG 15 FEBRUARI 1964
23
os de Klerk
Nederlandse éénakters
bij Toneelgroep Studio
Werk van Jan van Heel in
restaurant Walserij-Oost
W nabeschouwingen
Radio-documentaire
over de Carlisten
Praten bij foto's
Damshuizer
Weense prelaat leidt een kunsthandel
WENEN. Nederlandse kunstenaars zijn in Wenen niet onbekend. Het mu
seum van de twintigste eeuw bezit werken van Wagenaar en Lucebert en op het
ogenblik wordt er een groot aantal werken van Heyboer en Lataster tentoon
gesteld in de galerij St. Stefan. Deze belangstelling is grotendeels te danken
aan het initiatief van een vooraanstaande r.-k. geestelijke, die ons land heel goed
kent. Deze, mgr. Mauer, is niet alleen officiél dompredikantdie men dan ook
elke zondagavond in de St. Stefanskathedraal kan beluisteren, maar tevens direc
teur van ae kunstgalerij St. Stefan die zich op moderne kunst specialiseert.
Persiflage op dr. Kildare
door Rijk de Gooyer
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
Ethertips
T elevisieprogramma
OVER BEETHOVEN'S Fidelio, waarvan
een hermontering vrijdagavond in de
hoofdstedelijke Stadsschouwburg in pre
mière ging is niets meer te vertellen wat
niet reeds in het verloop van anderhalve
eeuw duizenden malen gezegd en geschre
ven is. Met het een „énig" werk te noemen
accepteert men het zowel met zijn zwakke
als met zijn geniale kwaliteiten en klas
seert men het als een opera die vereen-
xaamd staat tussen een wereldproduktie
van eeuwen, zoals van de Negende Sym
fonie ook geen equivalent bestaat. Om die
exclusieve positie zal Fideliobelang
stelling blijven wekken, zij het dan meer
om te beluisteren dan om te bekijken.
HET WERK was scenisch heringestu
deerd door Jacqueline Jacobi naar de regie
van Wolf-Dieter Ludwig. Er was vooral in
te waarderen dat aan de statische momen
ten die de zuivere muzikale realisatie vergt,
geen afbreuk werd gedaan. Deze soberheid
kon men ervaren als een akte van respect
voor het essentiële van Beethoven 's„énige".
De dynamiek die zowel in de actie als in
muziek bij het koor der gevangenen was
waar te nemen is te loven als een treffend
•tukje regie, en dit juist op een punt waar
•en beetje actie het hoofdzakelijk moet
doen. Ook de decors van Wim Vesseur zijn
met respect afgestemd op de realiteit van
het gegeven.
DUS SCENISCH geen buitenissigheden
•n vandaar alle ruimte voor de muziek, die
men dan kan ondergaan als een ideaal ope
ra-concert-met-actie. De uitvoering ging
onder directie van Arnold Quennet, de eer
ste dirigent van de Deutsche Oper am
Rlhein, die de muzikale leider van de Ne
derlandse Opera, Fr. Bauer Theussl, wegens
zeer ernstige familie-omstandigheden van
deze verving.
Het mocht dan in 't begin een beetje on
wennig gaan tussen boven en onder, al
gauw toch bleek, dat er met overgave on
der veilige leiding prachtig gemusiceerd
werd. De uitvoering van de Derde Leonore-
ouvertune, die als overgang naar het laatste
tafereel gespeeld werd, was als interpreta
tie en vertolking een triomf voor dirigent
«n orkest.
Gré van Swol-Brouwenstijn, die men
weer eens in haar kapitale Leonorepantij
mocht horen, werd bij haar verschijning op
het toneel spontaan door het publiek ver
welkomd. Wat men van haar verwachtte
hiaeft zij ruimschoots gegeven: rijp werk,
gegroeid tot iets eigenis, waarin je geloven
kunt omdat het het waarmerk heeft van
het zelf doorleefde. Moet ik wijzen op haar
briljante aria in I „Abscheulicher"Het
•ubliemste moment van de avond was voor
Gré Brouwenstijn en W. Windgassen
in „Fidelio".
mij: nog haar stralend partij geven in het
duet met haar partner Wolfgang Windgas
sen; dit „O namenlose Freude" mocht een
triomf van beider vocaliteit heten.
NAAST DE BEROEMDE Wagnertenor
Windgassen, die het echt lyrisch zingen on
danks Wagner's „Sprechgesang" niet ver
leerd heeft, was er ook als buitenlandse
gast de bariton Heiner Hom, die met mar
kant en toch buigzaam geluid uitstekend de
Don Pizarro-partij vertolkte. En dan weer
onze eigen mensen: Jeanette van Dijck, die
een charmante en frisse Marcelline op de
planken zette, Guus Hoekman, een gemoe
delijke Roeco die zijn sonoor geluid weet te
sparen tot waar het van pels komt, een vlot
te Jacquino met goeddragend geluid van
Rudolf Kat, een goed getimbreerde Don
Fernando van Bert Bijnen en ten slotte Si
mon van Trirum en Gé Genemans die in 't
koor der gevangenen een goede solistische
beunt maakten. Bovendien een bijzonder
mooi koor. Aldus een enige verklanking
van een „énige" opera.
De Haarlemse pianist Henk van Eeuwijk
gaf vrijdagavond op uitnodiging van de
Heemsteedse Kunstkring een recital met
een programma, dat over het geheel geno
men romaans georiënteerd was. Composi
ties van Isaac Albeniz („Evocacion" en „El
Puerto") vormden daarvan de inleiding. Zij
werden gevolgd door werken van Claude
Debussy, te weten „Hommage a Rameau",
„Reflets dans l'eau", „Berceuse hérioque
n vier études.
Na de pauze kwamen dan een Sonatine
van Albert Roussel de „Mouvements per-
pétuels" van Francis Poulenc en de 3e So
natine van Willem Pijper, waarvan de mu
zikale sfeer een merkwaardig contact heeft
met de Franse muziek, ondanks de intel
ligent overwogen structuur.
Henk van Eeuwijk toonde zich bij de
vertolking van al deze werken een bewo
gen instrumentalist, die zijn interpretaties
een frappant persoonlijk en daardoor ge
lijkschakelend accent verleende met een
In absolute zin ontplooide dynamiek, die
overwegend een groot klankvolume beoog
de. De muzikale zin van de vertolkte wer
ken moest vaak terugtreden voor deze dy
namische, concretiserende gerichtheid, het
geen door de geluidverwerkende gesteld
heid van de foyer van het Minerva Thea
ter, waar deze klavieravond werd gegeven,
merkbaar werd gestimuleerd.
Ik heb mij afgevraagd of Van Eeuwijk
de klanksterktedosering van zijn spel
misschien had berekend op een grotere
zaal met sublimerend-akoestische voor
waarden. Indien dit inderdaad zo het ge
val was dan hebben nu de gedeelten, waar
voor Van Eeuwijk een ingetogen piano
klank ontwikkelde (bijvoorbeeld het lang
zame deel van Roussels sonatine en de
opzet en afsluiting van de sonatine van
Pijper) onwillekeurig tot hoogtepunten
van deze klaviervoordrachtsavond kunnen
worden. Dat kan zonder voorbehoud als
een grote ervaringswinst worden gezien,
waarvan Van Eeuwijl: bij een volgend op
treden doeltreffend gebruik zal kunnen
maken.
IN DE ADVENTSKERK te Aerdenhout
is vrijdagavond een concert gegeven door
de Haarlemse stadsorganist Albert de
Klerk met medewerking van Haakon Sto-
tijn, eerste solo-hoboïst van het Concert
gebouworkest. Het smaakvol samengestel
de programma was afgestemd op het tim
bre en de speelmogelijkheden van het door
Flentrop gebouwde orgeltje. Met het Con
certo in d van Vivaldi, in de bewerking
van Bach, gaf de organist een staal van
zijn technische beheersing in passagespel
en zijn gevoel voor polyfone opbouw. Een
Sonate van Bach's tweede zoon Philipp
met name in het Adagio e mesto, in over
eenstemming met meer affectieve opvat
tingen als voorbode van de romantiek. Als
voorbeeld van een welluidende, op timbre
verfijning gebaseerde orgelkunst, waren
twee stukjes gekozen van Jean Langlais,
organist van de Sainte-Clotilde te Parijs,
„Nasard" en „Frangaise" getiteld.
HAAKON STOTIJN bewees zijn kwali
teiten in een Sonate in g van J. S. Bach.
Zijn iets vibrerende toon gaf aan de melo
dische lijnen bijzondere charme. Dit ver
mogen het instrument te laten zingen
kwam sterk tot uiting in een Fantasie van
J.L. Krebs, een leerling van Bach senior.
Elegante voordracht en virtuositeit ken
merkten zijn spel in de vriendelijk, hier
en daar humoristische „Suite Bucolique"
van onze landgenoot Hugo Godron.
Albert de Klerk besloot de avond met
een improvisatie over Psalm 32, „Ver
heugt U in den Heer".
Sas Bunge
De toneelgroep Studio geeft op woens
dag 26 februari in het Studio-theater „De
Brakke Grond" in Amsterdam de première
van drie Nederlandse één-akters.
Van E. Brent Besemer worden opge
voerd „De Schaft" en „de Zwanen" onder
regie van Peter Oosthoek. De medespelen
den hierin zijn Liesbeth Struppert, Jules
Hamel en Frans Vorstman. Van Henk
Sparreboom wordt gespeeld „De stenen
Salomo" onder gastregie van Jurg Mole
naar. Hierin spelen mee Frans Vorstman
en Peter Oosthoek.
De Nederlandse Televisie Stichting koopt
een eigen sportvliegtuig om filmmateriaal
voor het N.T.S.-journaal sneller uit de
provincie naar Bussum te kunnen brengen.
Uiteraard kan het vliegtuigje, een Cessna,
ook voor andere doeleinden worden ingezet
het tijdig bezorgen van sportopnamen voor
„Sport in Beeld" bij voorbeeld. Ook de
omroepen mogen er gebruik van maken.
Het vliegtuigje, dat tot nu steeds gehuurd
werd, wordt definitief gestationeerd op het
Hilversumse vliegveld. De piloot is Char
les van der Heyden, die tevens werkzaam
is op de produktie-afdeling van het N.T.S.-
journaal.
In de m.m.s. ,,'t Kopje" in Overveen
prijken op het ogenblik in een vitri
ne de toneeljuwelen van wijlen me
vrouw Betty HoltropVan Gelder, de
bekende oud-actrice die op 20 oktober
1962 op 95-jarige leeftijd in Haarlem
overleed. De in Bloemendaal wonen
de zoon van deze oud-actrice, dr. M.
W. Holtrop heeft met zijn zuster me
vrouw Marie HoltropBrokhorst,
thans in Zwitserland woonachtig
die ook aan het toneel is geweest
de toneeljuwelen van hun moeder
aan de Kennemer Scholengemeen
schap (Kennemer Lyceum, Thijsse-
lyceum en m.m.s. 't Kopje) geschon
ken, opdat er bij passende gelegen
heden tijdens toneelopvoeringen ge
bruik van zal worden gemaakt. Me
vrouw W. de VitaRoesink, lid van
de oudercommissie heeft haar bemid
deling bij de schenking verleend. Tot
de thans geschonken juwelen behoren
een koningskroontje met robijnen,
enige diademen en een klein en een
tuur. Nadat deze toneeljuwelen enige
groot collier met bijpassende cein-
tijd in de m.m.s. 't Kopje geëxpo
seerd zijn, zullen zij in het Kennemer
Lyceum en het Thijsselyceum te be
zichtigen zijn. De Kennemer Scholen
gemeenschap is de erven bijzonder
erkentelijk voor deze schenking.
Biennale in Venetië. De commissie
voor de Nederlandse inzending naar de
32e Biennale in Venetië, heeft hiervoor
werk uitgekozen van de schilders Karei
Appel te Parijs en Lucebert te Bergen,
en van de beeldhouwer Jaap Mooy te
Bergen. De biennale wordt op 20 juni
geopend. De commissie bestaat uit de
heren Jan van Heel, commissaris, C.
Doelman en prof. dr. H. L. C. Jaffé, leden.
Indonesië vraagt filmadvies. Gerard
J. Raucamp, directeur van Carillon Films
in Rijswijk, is naar Djakarta vertrokken
om de Indonesische regering te gaan ad
viseren over de produktie van een kleu
renfilm, die een beeld moet geven van
het hedendaagse Indonesië. De uitnodi
ging voor het advies is uitgegaan van
het Indonesische ministerie van Buiten
landse Zaken. De film is bestemd voor
vertoning in de Verenigde Staten.
In het Restaurant Walserii-Oost van
de Hoogovens in IJmuiden zal zon
dagmiddag van 14 tot 17 uur een
expositie te bezichtigen zijn van
werken van Jan van Heel.
Na de televisie op donderdagavond heeft
vrijdagavond de radio (Hilversum II) een
documentaire aan de Spaanse Carlisten
gewijd. Er zou geen aanleiding zijn ge
weest bijzondere aandacht aan deze docu
mentaire te schenken de radiogenieke
kwaliteiten kwamen niet boven een goed
gemiddelde uit ware het niet, dat de
samensteller Tom Pauka er op opmerke
lijke wijze in geslaagd was in de bijdra
gen van prof. dr. B. W. Schaper, drs R.
de Jong, Jef Last, Nico Rost en twee uit
geweken Spanjaarden een samenhang te
brengen welke de ontwikkeling van het
Carlisme uit een obscure reactie naar de
tijdens de Spaanse burgeroorlog juist door
de Carlisten bedreven gruwelen op be
klemmende wijze duidelijk maakte. De
mening van Nico Rost die terloops de
aandacht vestigde op zijn dezer dagen her
drukte boek „Goethe in Dachau" over
het gedrag van Don Xavier de Bourbon in
dat Duitse concentratiekamp vormde een
objectieve toevoeging welke het geheel be
hoedde voor een al te nadrukkelijke een
zijdigheid.
Volgens de verwachting maakte Jef Last
van de gelegenheid gebruik, aan het on
recht te herinneren dat de Nederlandse
vrijwilligers in de Spaanse burgeroorlog
nog steeds wordt aangedaan door hen het
Nederlanderschap te onthouden. Hij kan
er over meepraten, want hij behoorde zelf
tot de Internationale brigade, die in de
strijd tegen het fascisme het spits afbeet
in een tijd toen velen liever deden of hun
neus bloedde.
J. H. Bartrmn
De omroep van de verantwoorde pro
gramma's, de V.P.R.O., maakte van de
vrijdagse t.v.-avond een allesbehalve vro
lijke praatavond.
Na het journaal sprak eerst prof. Van
Holk ons vanachter zijn schrijftafel toe.
Het onderwerp, de recente geloofsover
gang van prinses Irene en de oecumeni
sche toenadering, was belangrijk genoeg,
maar het was geen t.v. Enige kennelijk
in moeilijke omstandigheden gemaakte fo
to's konden nauwelijks een voor t.v. ge>
schikte uitzending maken van het daarop
volgende gesprek over de frappante ont
wikkeling, die communistisch China in de
laatste tien jaar doorgemaakt heeft. Na
tuurlijk was het goed, dat hier gesteld
werd, dat wij moeten trachten deze voor
uitgang, hoe bedenkelijk hij ook is, te zien
vanaf het standpunt van de 800 miljoen
Chinezen, die vóór Mao Tse Toeng voor
het grootste deel armoede leden.
De maker van de t.v.-kleuterfilmpjes
over „Kabouter Kandelaar," Ton Hasebos,
raakte even verzeild in Wim Ibo's Caba
retkroniek; het was toch sympathiek, dat
lbo deze begaafde t.v.-medewerker, die
ook de liedjes bij zijn knappe poppen-
filmpjes schrijft, eens aan de „grote men
sen" voorstelde. Het danstrio Nana Lorca
en de zangeres Anica Zubovic gaven deze
aflevering van de kroniek een internatio
naal karakter. Voor een surprise zorgde
echter Fien de la Mar, die op sublieme
wijze de monoloog „De Wals" van de
Amerikaanse schrijfster Dorothy Parker
voordroeg en speelde. Betreurd mag
slechts worden, dat wij deze grote actri
ce zo weinig op het t.v.-scherm te zien
krijgen.
Nadat Toon Hermans op gevoelige wijze
gewezen had op noodzaak, dat hulp ver
leend wordt aan 70.000 in grote nood ver
kerende kinderen van de Masai-stam in
Kenya (hem kan via postbus 11 in Hil
versum medewerking aan deze menslie
vende actie worden toegezegd), volgde de
rubriek „Ziek zijn., beter worden", die in
zijn vorm van gisteravond ook al geen
t.v.-camera's behoefde. Het impressionis
tische spel „Vreemdeling op een Plein"
werd niet meer dan een wat droefgeestig
uitgevallen litteraire of quasi-litteraire
ontboezeming van een ontheemde, die zich
nergens thuis voelt. De tekst stond in dit
programma zo primair, dat hier in ieder
geval niet van film gesproken kon wor
den. Of dit nu werkelijk t.v. was, moeten
wij sterk betwijfelen. Of is een voor
dracht, hier en daar vrij willekeurig, nu
eens goed en dan weer rommelig (gewild-
modem) geïllustreerd met filmscènes
wel t.v.?
(Van onze correspondent)
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
Onder het hoofd „Personeels-uittocht bij
N.T.S." schreven wij 5 februari j.I, dat
in 1963 125 personeelsleden van de N.T.S.
ontslag namen om elders in dienst te tre
den. Wij haalden de onzes inziens onvol
ledige opmerking van N.T.S.-voorzitter
Schüttenheim aan, die op een personeels-
receptie trots had verklaard dat de N.T.S.
in 1963 met 250 nieuwe krachten was ge
groeid. „De heer Schüttenheim verzuimde
evenwel", betoogden wij, „melding te ma
ken van feit dat in hetzelfde jaar 125 per
soneelsleden heengingen".
In een communiqué reageert N.T.S.-
perschef G. van Beek op boven aange
haald artikel met een aantal cijfers, die
de door ons signaleerde „personeels-uit
tocht" in een gans ander iclht stelt. Hij
schrijft: „Het personeel van N.T.S. telde
op 31 december 1963 850 personen, tegen
over 717 op 31 december 1962. Daar in
datzelfde jaar 106 personeelsleden de
N.T.S. verlieten was de feitelijke toename
van nieuw personeel in 1963 239 personen".
In een overzicht toont de N.T.S.-perschef
tenslotte aan, dat van die 106 vertrokken
personeelsleden er 21 heengingen wegens
particuliere omstandigheden (huwelijk, ge
zinsuitbreiding, emigratie), 13 overstapten
naar de N.RU. of omroepen en 19 ontslag
kregen wegens ongeschiktheid.
Wij concluderen dus dat er in 1963 niet
125 doch 106 personeelsleden zijn heenge
gaan; een toch nog alarmerend ruim
12,5 percent aantal in een organisatie
met 850 werknemers. De personeelspoli
tiek van iedere gezonde onderneming in
het bedrijfsleven zou grondig worden her
zien bij een jaarlijkse „uittocht" van 12,5
percent.
Rijk de Gooyer persifleert vanavond, za
terdag, in zijn televisieshow de mierzoete
ziekenhuisdokter, zoals we die kennen uit
de Amerikaanse filmserie dr. Kildare. Eli
Asser schreef ook voor deze „Kijk die
Rijk"-aflevering het scenario en hij zocht
het ditmaal in de belevenissen van een
dromerige dokter, die als hartewens koes
tert eens in een heus circus op te tre
den.
Filmopnamen, gemaakt in de piste van
het wereldberoemde circus Barnum and
Bailey, brengen de droom van de dokter
in beeld. Voor het oproepen van de zie
kenhuissfeer gaf AVRO-regisseur Jef de
Groot de voorkeur aan studiodecors. Het
zou te omslachtig geweest zijn de hele
show in een echt ziekenhuis op te nemen,
Marlies van Alcmaer zal ditmaal niet
tot Rijk de Gooyers vaste entourage be
horen. Marlies had andere werkzaamhe
den, die ze liever liet voorgaan, en ze trok
zich terug. Rijk de Gooyer heeft nog
steeds geen vervangster voor haar kun
nen vinden en hij zoekt er ook niet zo
erg intensief naar. „Eli Asser wilde er
van het begin af aan een sort sexbom
in hebben", zegt hij, „maar ik weet niet
of het wel zo'n succes is. Adèle Bloemen
daal krijgt nu gewoon wat meer te doen"
MARION VAN HARREVELD.
Op vrijdag 21 februari geeft de Haar
lemse claveciniste Marion van Harreveld
van 14.00 tot 14.20 uur een recital voor de
A.V.R.O.-microfoon. Zij zal werken van
Georg Böhm, Girolame Frescobaldi en
Louis Antoine Domei ten gehore brengen.
Marion van Harreveld, die aanvankelijk
drie jaar studeerde bij de Parijse clavicl-
niste Pauline Aubert, deed in 1958 toe
latingsexamen voor het Conservatoire
national de Paris. Zij verliet dit conser
vatorium een jaar later met een tweede
prijs. In 1960 kreeg zij een beurs van de
Franse regering om onderzoekingen te
doen naar onuitgegeven clavecimbelwer-
ken. Marion van Harreveld is thans als
continuo-speelster verbonden aan het
Noordhollands Philharmonisch Orkest.
SIGNALEMENT VAN 40 JAAR
AMERIKAANS TONEEL.
VARA's maandelijkse programma „Sig
nalement", dat figuren en verschijnselen
uit de wereld van muziek, litteratuur,
toneel en beeldende kunst behandelt, heeft
op zondag 23 februari het Amerikaanse
toneel van de laatste veertig jaar tot
onderwerp.
Oorspronkelijk waren „Broadway" en
„Off-Broadway" twee tegengestelde be
grippen in de Amerikaanse toneelwereld,
Bij „Broadway" dacht men aan het com
merciële toneel, de showbusiness, de hits
en musicals. „Off-Broadway" stond voor
een niet-commerciële, meer op wezenlijke
waarden gerichte toneelkunst. Hoewel die
tegenstelling voor een deel verdwenen is,
kan men stellen dat de toneelschrijfkunst
die zich buiten het commerciële Broadway
heeft ontwikkeld en waaraan namen als
O'Neill, Miller, Gelber en Albee verbonden
zijn nu het wezenlijke Amerikaanse
toneel vertegenwoordigt. Over dat toneel
repertoire gaat „Signalement" van 23
februari. De samenstelling en regie van dit
programma zijn in handen van Theun
Lammertse en Henk de By. (Zondag 23
februari, 22.1022.45 uur).
DAAR DEZE PRELAAT goede contac
ten met kunstenaarskringen in ons land
onderhoudt hij is bevriend met de vroe
gere directeur van het Stedelijke Museum
jhr. Sandberg worden in deze galerij
geregeld werken van onze landgenoten
tentoongesteld. Over een paar weken zal
Jef Diederen aan het Weense publiek wor
den voorgesteld.
Als een soort inleiding ontmoet men
eerst collages van J. Schreiter, die docent
is aan de Kunsthogeschool van Bremen.
Zijn werk bestaat uit grote, zwart beschil
derde vellen vloeipapier die Schreiter met
kleine stukjes vloeipapier beplakt. Deze
stukjes zijn echter even aangebrand of
met een sigaret doorgebrand, zodat ze
met hun bruine randen grillige tinten en
vervormingen vertonen die eerder op een
toevallig spel van de natuur lijken dan
op bewust opzettelijk handwerk Men zou
het ook „spelen met vuur" kunnen noe
men.
VAN LATASTER ziet men in Wenen
alleen grafisch werk in wit en zwart, gro
te bladen met golvende en telkens uit
één intensief middelpunt zich bewegende
lijnen, explosies van ingehouden kracht
die aan zijn schilderij „De Val van het
Vuur" herinneren en die van een buiten
gewone kunstvaardigheid getuigen.
Heyboer maakt wel de meeste indruk
op het publiek. In zijn werk staan de span
ningen tussen de mannelijke en vrouwe
lijke eros, tussen de polygame verdeeld
heid van de man en de monogame be
houdzucht van de vrouw op de voorgrond,
Temidden van het moderne gewoel en van
de op elkaar botsende hartstochten zoekt
hij rust op het land tussen de dieren. Zijn
etsen doen denken aan bladen uit het
Egyptische dodenboek waarin ook hele
rijen van figuren en voorstellingen van
een begeleidende tekst zijn voorzien. He
le vlakken zijn met teksten in spiegel
schrift gevuld, maar de hoofdmotieven
staan goed leesbaar in hoofdletters uit
gedrukt. Zij verduidelijken de innerlijke
conflicten en het zoeken naar een oplos
sing in de vergeving uit het evangelie.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 10.00 CON
VENT VAN KERKEN. 11.15 KRO. 17.00
IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammo-
foonmuziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoog
mis. 9.45 Nieuws. CONVENT VAN KERKEN:
10.00 Gereformeerde (Vrijgemaakt) kerkdienst.
KRO: 11.15 Fragmenten uit het internationaal
muziekrepertoire (gr.). 12.05 Zwart op wit: ac
tuele publikaties over kerk en wereld. 12.15 De
stemvork: bel canto-programma met toelichting.
12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en
mededelingen. 13.05 Bisschoppelijke Vastenactie,
toespraak. 13.10 Liedjes uit 1937. 13.30 Voor de
jeugd. 14.00 Omroeporkest en solist: Moderne
muziek. 14.50 Radiokoor: oude muziek. 15.00
De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Lichte gram-
mofoonmuziek, sportreportages en -uitslagen.
Tijdens dit programma: Boven bij Jan. 16.30
Een god van mensen, avonddienst. IKOR: 17.00
Nederlands hervormde kerkdienst. 18.00 Oecu
menisch nieuws. 18.10 Geestelijke liederen. 18.30
Geloven met handen en voeten, klankbeeld
over interkerkelijk hulpwerk in Amsterdam.
18.45 Grammofoonmuziek. 18.50 De kerk aan het
werk: actualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00
De Open Deur, veertiendaagse rubriek. NCRV:
19.30 Veel gevraagde geestelijke muziek (gr.).
20.00 Nieuws. 20.08 Reflex: een wekelijkse be
spiegeling over leven en samenleven. KRO: 20.15
Kinderkoren en instrumentaal ensemble: amu
sementsmuziek. 20.40 De wind vertelt van Wal-
demar Daa en zijn dochters, sprookje met mu
zikale illustraties. 21.25 Klassiek klarinetkwintet
(gr.). 21.50 Pianoduo: klassieke muziek. 22.00
Wissewassenlicht programma. 22.20?
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.30 Piano
recital: klassieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland.
8.30 Weer of geen weer, gevarieerd programma.
9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Viool en
piano: moderne en klassieke muziek. 10.30 Ge
sproken portret. 10.45 Alleen op zondag, geva
rieerd programma. AVRO: 12.00 Muziek is
troef: dansorkest en solisten. 13.00 Nieuws. 13.07
De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mede
delingen of grammofoonmuziek. 13.20 Knipper
licht, programma voor alle weggebruikers. 14.00
Boekbespreking. 14.15 Gastenmiddag, gevarieerd
programma. 15.35 Pianorecital: klassieke mu
ziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Discobal:
dansmuziek voor de jeugd. 17.30 Hoorspel voor
de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sport
journaal. VPRO: 18.30 Vorm en visie, lezing.
18.45 Parlando, licht gevarieerd programma.
19.30 Remonstrantse kerkdienst. AVRO: 20.00
Nieuws. 20.05 Promenade-orkest, klein radiokoor
en solisten: Der Vogelhandier, operette. 21.10
Dansmuziek. 21.25 Pas op, konijnen, hoorspel.
22.05 Pianorecital: moderne muziek. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 22.55 Mededelingen en sport
uitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Licht instru
mentaal trio. 23.25 Berlijns kamerorkest: klas
sieke muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor belang
stellenden, gehouden op zondag 9 februari 15.15
Kinderdienst. 16 00 ds. P. N. Kruyswijk v. Bl'daal.
BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch
programma. 12.55 Programma-overzicht. 13.00
Nieuws en weerbericht. 13.20 Voor de soldaten.
14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantoconcert.
15.30 Sportuitzending. (Om 17.00 Nieuws). 18.00
Nieuws. 18.03 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige
uitzending. 19.00 Nieuws. 19.40 Amusementsmu
ziek. 20.00 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.03
Kamermuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
AMY— 'maandag f febr—
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dag
opening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.35
Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant.
8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Lich
te grammofoonmuziek. 8.45 Lichte grammofoon
muziek. 9.00 Verzoekprogramma. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Opera-ouvertu
res (gr.) 10.20 Rondom het Woord: theologisch»
etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek.
12 25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen
tb.v. land- en tuinbouw. 12.33 Orgelspel: amu
sementsmuziek. 12.53 Grammofoonmuziek, even
tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht or
kest. 13.35 Joodse melodieën, (gr.) 13.55 Lichte
grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Mo
derne kamermuziek (gr.) 15.05 Herhaling wed
strijd Opsporing verzocht. 15.45 Vocaal ensem
ble: moderne liederen. 16.00 Uit de Bijbel. Bij
beloverdenking. 16.30 Pianorecital: moderne mu
ziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd.
17 30 Voor de teenagers. 17.50 Regeringsuitzen
ding: Indrukken van het culturele leven in Su
riname en de Nederlandse Antillen, door drs.
M. D. Thijs. 18.00 Kapel van de Koninklijke
Luchtmacht: marsmuziek (gr.) 18.20 Uitzending
van het Gereformeerd Politiek Verbond: Bevol
kingsdichtheid en Geboortebeperking. Tot u
spreekt Dr. A. J. Verbrugh, secretaris van het
Gereformeerd Politiek Verbond. 18.30 Klassieke
grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraat-
je. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Licht in
strumentaal kwartet. (Stereofonische uitzending)
19.30 Radiokrant. 19.50 Licht orkest. 20.35 Da-
yuma, hoorspel (dl. 2). 21.25 Utrechts Stedelijk
Orkest en solisten: moderne muziek. 21.05 Ame-
rika's zon- en schaduwzijden, lezing. 22.15 Spaan
se pianomuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover-
overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Vertol
kers beluisterd, bespreking van een aantal ver
tolkingen van éénzelfde werk. 23.45 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 8.40 VPRO.
10.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo
foonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje)
8 00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lich
te grammofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO
9.40 Het leven aan de oppervlakte, overdenking.
VARA: 10.00 Voor de vrouw. 11.00 voordracht.
11.20 Nederlandse moderne orkestwerken (gr.)
12.00 Amsterdamse Politlekapel. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het
platteland. 12.38 Licht instrumentaal septet. 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de middenstand, praatje.
13.20 Electronisch orgelspel: fragmenten uit mu
sicals. 13.45 Wikken en wegen, praatje. 14.00
Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzikale le
zing. 14.30 Dit is Uw leven. 15.30 Pianorecital:
moderne muziek. 16.00 Zestig minuten voor bo
ven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Fries»
streekuitzending. 17.40 Pianospel met instrumen
tale begeleiding (gr.) 17.50 Militair commentaar.
18.00 Nieuws. 18.15 Licht instrumentaal trio. 18.35
Parlementair overzicht. 18.50 Openbaar Kunst
bezit. 19.00 Onder de afwas, licht programma.
19.30 Vocaal Trio (gr.) 19.45 Regeringsuitzending:
Mens en samenleving, door het Ministerie van
Maatschappelijk Werk. 20.00 Nieuws. 20.05 Ram
blers Hitparade. 20.35 Had u dat verwacht? 21.05
Licht ensemble met zangsolisten. 21.30 Terug
in de tijd, lezing. 21.45 Lichte grammofoonmu
ziek. 21.55 Jazzmagazine. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Omroeporkest en solisten: klas
sieke muziek. 23.35 Zo klonk het vroeger. 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Voor
de landbouw. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beurs
berichten en programma-overzicht. 13.00 Nws
en berichten voor de scheepvaart. 13.20 Kamer
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45
Chansons. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Programma voor de zieken. 17.00 Nieuws.
17.15 Voor de kinderen. 17.40 Lichte muziek.
17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Pro
testantse uitzending. 18.45 Grammofoonmuziek.
19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 In en om
de opera. 20.00 Klassieke en moderne muziek.
21.30 Lichte muziek. 22.00 -Nieuws en berichten.
22.15 Volksdansen en zangen. 22.35 De zeven
kunsten. 22.50 (On)zinnetjes over ons wereldje.
23.00 Jazzmuziek. 23.30 Lichte muziek. 23 55
Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden.
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
Zaterdag-televisie
Om 21.00 uur: AVRO's quiz-uur met
„Wie van de Drie" en „Wachtwoord". In het
laatste programma-onderdeel verschijnen
de schaakfenomenen Jan-Hein Donner en
Fanny Heemskerk achter de tafel om de
wachtwoorden „aan te praten
Inleiding radio.
Om 21.15 de eerste radio-uitvoering van
„The Sound of Music" zoals die sinds een
week in Amsterdam wordt gepresenteerd
door René Sleeswijk. Voornaamste mede'
werkers: Mieke Bos, Teddy Scholten, JO'
han Heesters en Truus Verstraten.
Zondag televisie.
20.30 weer een filmverslag van de expe
ditie Tellem door de reizende verslagge
vers van de N.C.R.V-televlsie.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 15.00 Jazz-gitaarmuziek. 15.30 Uit d»
voeten: reportages en muzikaal programma.
16.30 In het TV-lab. 17.00-17.45 Voor de kinde
ren. 19.30 Luipaard op schoot. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Populaire
muziek. 20.35 Dick van Dyke Show. 21.00
Quiz-uur. 22.00 Kijk die Rijk: amusementspro
gramma. 22.50 In AVRO'S Televizier. NTS:
23.10-23.15 Journaal.
VOOR ZONDAG
NTS: 15.00-16.15 Eurovisie: Wereldkampioen
schap cyclocross te Overboelaere (België) 19.30
Weekjournaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in
beeld. NCRV: 20.30 Meisjeskoor. 20.40 Tellem,
documentaire. 20.55 Slaap der rechtvaardigen,
TV-spel. 22.40 Dagsluiting. NTS: 22.50-22.555
Journaal.
VOOR MAANDAG
CVK-IKOR-RKK: 19.30 Jeugdprogramma over
de Bijbel. 19.45 Kenmerk: het veertiendaags ma
gazine van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Boeren
partij. VARA: 20.30 Jazz in aanbouw: moderne
jazz. 20.55 Televisierechtbank NTS: 22.35-22.40
Journaal.