Peter Shaffers „Horen en Zien"
Nog geen spoor van
gestolen Rubens
de
fl
BAMI
TONEEL IN HAARLEM
Ramb!ers"-leider houdt er mee op
SSS SE rss.-u-J1-J55=
srjrs p«VKf'a
VERKOUDHEID?
NEGEN MUZEN
SPAANSE
SINAASAPPELEN
Televisierechtbank weer uitstekend
Bouwmeesterpenningen
eet U graag
AFN wijdt programma's
van Pasen aan Nederland
DINSDAG 18 FEBRUARI 1964
6
Gespeeld door jongeren van de Haagse Comedie
Theo Uden Masman: „Ik kan niet meer
tegen die zielloze tienermuziek"
Adr. van Ostade geveild
V.C,
van Smakelijk...
kenteken van de
:iSEö
nabeschouwingen
Ad Interim
Massale reactie op de
,Ik doe mee"-actie
T elevisieprogramma
hoest? keelpijn?
GROENE KRUIS
HOESTBONBONS
W?.. y -y
DE HAAGSE COMEDIE heeft zich op drie achtereenvolgende avonden in
de Haarlemse Stadsschouwburg van drie verschillende kanten laten zien: zater
dagavond, met de groep spelers rondom Ida Wasserman en Frans van der Lingen
in Fry's „Het donker is licht genoeg" van de intellectueel-verfijnde kant, zondag
avond met Bob de Lange en een heel andere groep in „Tot elke prijs" van de
satirisch-humoristische kant, en gisteravond met een vijftal jongere spelers in
„Horen en Zien" van een speelse en tedere kant die min of meer tussen de twee
andere in ligt. Al valt op alle drie de vertoningen wel iets aan te merken, het
gezelschap heeft er zijn grote capaciteiten nog eens overtuigend mee bewezen.
„HOREN EN ZIEN" een gecombi-1 de man-van-middelbare-leef tijd, gaf een
neerde titel voor twee eenakters van de uitstekende vertolking van de stijve hark
Engelsman Peter Shaffer: „The private waarin ergens binnen-in toch ook wel een
ear" en „The public eye" staat al mensenhart ligt. „The public eye", ver-
sedert begin december op het repertoire toond in een zeer geslaagd decor van Lou
van het Haagse gezelschap en daardoor steenbergen, was met al zijn ongaafhe-
kreeg men in Haarlem een grondig inge- den en onwaarschijnlijkheden toch wel het
speelde voorstelling te zien. Maar deson- beste deel van deze avond. Het publiek
danks kwamen de zwakke plekken van heeft er zich ook heel goed mee geamu-
Shaffers eenakters toch wel duidelijk aan seerd.
het licht. Want hoewel de auteur een on
miskenbare handigheid heeft in het beden
ken en uitwerken van komische situaties
en tevens een zekere flair voor psycholo
gische contrastwerkingen, lijdt hij daar-1
naast aan een gebrek aan onderschei
dingsvermogen tussen wat „zin" en wat I
„onzin" is, tussen dialogen die echt en
die onecht klinken. Bijgevolg zijn deze
eenakters verre van gaaf en evenwichtig. I
Maar zij bevatten tal van komische en
ook wel ontroerende scènes, waardoor zij
het publiek toch pakken, te meer omdat
zij rollen opleveren waarmee talentvolle
spelers heel wat kunnen doen.
„THE PRIVATE EAR", het weinig ori-1
ginele geval van een verliefde maar be
deesde jongeman die (met het bekende
noodlottige gevolg) bij het eerste bezoek
van zijn aangebedene de assistentie van
zijn veel vlottere vriend inroept, was ge
regisseerd door Broes Hartman en dit of
ficiële regie-debuut was voor mijn gevoel
geen onverdeeld succes. Want Hartman I
heeft de eenakter zwaardere accenten ge- I
geven dan nodig en gewenst was, terwijl
hij anderzijds het komische er wel wat erg
dik heeft opgelegd. Het stukje, hoe aar
dig het overigens ook is uitgewerkt, kan
noch het een, noch het ander goed ver
dragen. En bij de spelers zou wat meer
„under-acting" bepaald geen kwaad heb-1
ben gekund.
De op een dom wicht en op klassieke I
muziek verliefde kantoorbediende van Ju-1
les Royaards had niettemin uitstekende
momenten en het was waarschijnlijk niet
zijn schuld dat het „weemoedige" in de
tekst zoveel nadruk kreeg. Wim van Rooy
gaf dé hulpvaardige vriend al de brutale
vlotheid waar de rol om vraagt. En Do I
van Stek was heel komisch als het oer-1
burgerlijke typistetje, maar zou met min
der nadruk op de typering stellig nog
méér bereikt hebben.
Simon Koster
Vondst in Sophiakerk in Dresden. In
de puinhopen van de beroemde Sophiakerk
in Dresden, die negentien jaar geleden
door een luchtbombardement werd ver
woest, is een kistje gevonden met de brief
wisseling tussen Friedemann Bach en
Juliane Luise von Keyserlingk. Uit deze
brieven zou blijken dat de Russische ge
zant Keyserlingk niets wilde weten van
een verbintenis van zijn dochter met de
beroemde zoon van Johann Sebastian Bach.
Friedeman Bach was van 1733 tot 1745
organist van de Sophiakerk en Juliane
Luise von Keyserlingk was zijn leerling.
U.S.O. naar West-Duitsland. Het
Utrechts Stedelijk Orkest concerteert deze
week in West-Duitsland. Onder leiding van
Paul Hupperts speelt het U.S.O. in Bens-
berg, een voorstad van Keulen en zondag
in Recklinghausen.
„BRANDPUNT" - REDACTIE
VERSTERKT
Met ingang van 1 april 1964 is bij de
KRO-televisiedienst aangesteld de heer
E. van Westerloo. D" heer Van Westerloo
zal, als redacteur-regisseur, worden toege
voegd aan de KRO-actualiteitenrubriek
„Brandpunt" Hij is thans werkzaam bij
het A.N.P. in Amsterdam. De heer Van
Westerloo 'erzorgde in 1962 de berichtge'
ving van hel A.N.P. vanuit Nieuw-Guinea
HET IS NIET OM „gezondheidsredenen", zoals de VARA heeft gemeld, dat Ram-
blers-Ieider Theo Uden Masman binnenkort de dirigeerstok neerlegt. Theo Uden
Masman, 38 jaar geleden oprichter en sindsdien onafgebroken leider van Nederlands
meest befaamde dansorkest, onthulde tegenover ons dat de recente ontwikkelingen
in de lichte muziek hem zozeer tegenstaan, dat hU hierbij niet langer betrokken
wenst te zijn „De tegenwoordige tienermuziek vind ik zonder ziel en zonder waarde,
monotoon, arm aan melodie en harmonie, kortom, afschuwelijke schreeuwmuziek
En omdat tegenwoordig vrijwel uitsluitend dat soort muziek nog in de mode is, houd
ik er mee op. Want ook het succes van „The Ramblers" bestaat sinds enkele maanden
nog slechts by de gratie van de tienermusici met wie ik voor de VARA-radio samen
werk", zei de 63-jarige Theo Uden Masman.
DE LAATSTE TIJD was voor mij het I de modezaak van zijn echtgenote, neemt
leiden van „the Ramblers" geen genoe- Theo Uden Masman er in de^ toekomst
gen meer, integendeel, ik ergerde mij ver- zijn gemak van. Een df'
schrikkelijk. En in zoverre is er wel iets niet hij vol overmoed
waar van die „gezondheidsredenen", datl Hij heeft een zeldzaam mooie platencol-
ik een paar jaar geleden ernstig ziek ben lectie, zorgvuldig geselecteerd m de loop
geweest (trombose in de hersenen) en mijn van vele jaren. Ongeveer de helft he
arts mij sindsdien bezworen heeft dat ik staat uit klassieke werken, de andere
mij onder geen voorwaarde mag opwin- helft bevat opnamen van zijn favoriete or
den boosmaken of ergeren, ook al ben kesten, als van Duke Ellington en Count
1 Basie. Want jazz is Masmans grote hob-
De diefstal uit het Museum voor Oude
wIT no VATV VTVK werkeliik kan als Kunst te Brussel van het schilderij „Neger-
Hier speelt zij een' vrouwtje dat door haar opgaan over de onvoldoende bewaking van
fw^ügTaar oudereman vin barmeisje tot de Belgische musea^ Het
dame is ontwikkeld maar daardoor in I van de Belgische staat. De diefstal is de
haar echtgenoot meer een schoolmeester derde in de omgeving van 'n
dan een huwelijkspartner is gaan zien. De laatste paar De cons
inderdaad zeer geslaagde „grap" van de het museum, PIbUippc
eenakter is dat zij de detective, die haar verklaard, dat de dieven blijkbaar precies
man achter haar aan heeft gestuurd, voor wisten welk schildery zy wilden stelen,
een zwijgende aanbidder is gaan houden omdat zy verscheidene anderegaarde-
en tussen hen een wonderlijke romance volle doeken, waaronder het „Portret van
heeft gefantaseerd. Maar zijn grote char- Pierre Pecquius ook van Rubens, onaan-
me krijgt dit werkje toch vooral door de geroerd lieten. Het schildery werd uit de
heel fijne en gevoelige manier waarop lyst gesneden. De conservator heeft enkele
Shaffer laat zien dat het jonge vrouwtje, maanden geleden om uitbreiding van de
hoe verachtelijk ze ook spreekt over de nachtbewaking verzocht.
Van de dader of daders ontbreekt nog
Het gestolen doek „De Negerkoppen"
van Rubens.
in het museum is gevestigd, wordt gesloopt
voor de nieuwbouw van de Koninklijke
Bibliotheek. Het gestolen schilderij is een
tijdlang toegeschreven geweest aan de
Vlaamse schilder Antonie van Dijck. De
koppen stellen voor: ernst, verwondering,
geluk en hoop.
Een gesigneerd schilderij van Adriaen
van Ostade, voorstellend een gezelschap
voor een buitenherberg, heeft op een in
veilinggebouw „De Zon" te Amsterdam
gehouden kunstveiling 12.500 gulden op
gebracht.
ik inmiddels geheel hersteld.'
„Sympathiek als ik Rob de Nijs en de by. Hij kent vrijwel alle wereldberoemde
Lords vind, en ondanks het feit dat ik I jazzgrootheden persoonlijk. De legendari-
geloof dat deze tienermusici vootreffelijk sche saxofonist Coleman Hawkins heeft
in hun soort zijn, is het juist deze soort voor de oorlog wekenlang in het Ramblers-
muziek die mij zo intens tegenstaat. Het orkest als gastsolist gespeeld. Dat was in
soort muziek waarvan de Shadows (Cliff het Rotterdamse „Pschor". „In die weken
Richard) het bekendste voorbeeld zijn. En vergaten wij onze populaire successen als
het is trouwens niet alleen de tienermu- „wie is Loesje" en „Meneer de Baron" en
ziek die mij ergert, doch ook het publiek speelden wij alleen maar jazz. Want met
dat er warm voor loopt en er veelal als het spelen van jazzmuziek bezorgden wi;
een bende hysterici op reageert; dat onszelf intens plezier. De populaire mu-
top of flop" -publiek. Ik heb er geen zjek is voor het plezier van het publiek."
zin meer in met mijn „Ramblers" in deze
sfeer op te treden. En om het geld hoef
REGELMATIG PLACHTEN de Ram
ik het niet te doen. Ik heb het goed en hlers in hun uitzending orkestrale jazz
radiowerk betaalt trouwens toch erbarme- nummers op te nemen die door vele luis
lijk. Al met al leg ik het bijltje er liever teraars zeer gewaardeerd werden. In de
bij neer".
ALDUS DE HARTEKREET van de man,
wiens deskundigheid in de wereld van de I
lichte muziek sinds tientallen jaren als
van weinig anderen hoog wordt aangesla
gen en wiens orkest even zo lange tijd I
tot vér buiten onze grenzen grote bekend-
heid geniet. „Farewell-Blues", de af-
scheidstune van de Rambles en Masmans
kreet „Maaaaarrrr wij komen terug,
heeft ontelbare keren in miljoenenhuiska
mers geklonken. Het inluiden van het|
Beatle-tijdperk" maakt er een einde aan.
Farewell-Blues en Theo Uden Masman I
worden door het gedreun van de elektri
sche gitaren en het gegil der tieners I
overstemd. Masman vindt dat hij met
zijn Ramblers niet langer past in radio
programma's als VARA'S maandelijkse I
teenagershow „Vijf seconden van woef",
die alleen maar volle zalen trekken we
gens de optredende tienersterren en waar
de Ramblers applaus oogsten op comman
do van de showmanager,Het enige
verschil tussen dit tienerpubliek en koeien
is, dat koeien er intelligenter uitzien",
zegt Masman ZO HOOG ZIT ZIJN aver
sie tegen de smaak van de moderne tie
ners die de toon aangeeft, omdat het I
tegenwoordig nu eenmaal de tieners zijn I
die de meeste grammofoonplaten kopen
dat Theo Uden Masman zijn 40-jarig ju
bileum als orkestleider er voor laat schie
ten. „En ik had het eigenlijk dolgraag willen
vieren", zegt hij. Buitendien is het buiten
kijf dat de Ramblers juist de laatste tijd
sinds Rob de Nijs en de Lords mee
werken weer opnieuw Nederlands meest
populaire dansorkest zijn geworden. Dat
bleek tenminste uit opiniepeilingen welke
muziektijdschriften vorig jaar onder hun|
lezers hielden.
IN ZIJN COMFORTABELE woning aan I
het Lange Voorhout te Den Haag, boven
to C
toekomst zullen de Ramblers-bandleden
deze liefhebberij nog slechts bijna uitslui
tend kunnen beoefenen in „Boy's Big
Band", waarvan velen deel uitmaken. An
dere orkesten waarin tal van Ramblers
een onderkomen hebben zijn onder meer
die van Klaas van Beeck en Frans Mijts.
De kans is groot dat de Ramblers met
Theo Uden Masman uit de ether zullen
verdwijnen. De naam werd 38 jaar gele
den door Masman zelf bedacht en mag
niet zonder zijn toestemming worden ge
voerd. Indien de VARA een nieuwe leider
voor het orkest zou kunnen vinden, zal de
naam van de band moeten gaan luiden
„Theo Uden Masmans Ramblers". En
uiteraard geeft Masman zijn naam niet
cadeau. Naar alle waarschijnlijkheid gaat
Theo Uden Masman in de toekomst weer
een platenrubriek verzorgen voor de VA
RA-radio. „Vers van de Pers* heeft hij
elf jaar lang in de ether gebracht, tot vo
rig jaar. De VARA overweegt deze ru
briek weer terug te brengen, met Mas
man, van wie wij dus gelukkig nog niet
het laatste woord gehoord hebben. Zou hij
veel tiener-muziek draaien?
„bolhoed met paraplu" met wie ze ge-
j „QrorfieccmrH hnH ffplnkkic iulst die I waarde van twee miljoen Belgische frank
wrbwg^n gw^ls-e^«nenten uit de tekst aan kostbaarheden werd gestolen Het
trnrp»n pphaald en daarmee Do van I wordt niet uitgesloten geacht, dat een
Stek ruime speelkansen gegeven die zij Uefhebber van Rubens als a
d„JU waren een gen., om te „n.ren »»*-«end,
kopen. De diefstal is ongetwijfeld ge
DE ROL VAN DE detective, die binnen makkelijk gemaakt door de omstandig-
•en uur tijds en zonder enige verklaring heid, dat een deel van de gebouwen waar
van een volkomen zot in een zeer ver
standig man verandert, is een bijzonder
zwakke plek in deze eenakter en die moei
lijkheid heeft Van Ingen ook met zijn de
licate regie natuurlijk niet kunnen over-|
winnen, maar al bleef de rol in wezen on
geloofwaardig, Coen Flink maakte er in
elk geval een hoogst amusante en tegen
het einde ook gevoelige figuur van. En
Kees Gooien, hoewel eigenlijk te jong voor WQensdag
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-
24.00 NCRV
NCRV; 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
I berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 klassieke
Mevr. Fie Carelsen en de heer Cor van grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00
der Lugt Melsert hebben zich terugge- Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek.
trokken uit de commissie die jaarlijks de g 43 firoler volksliederen (gr.). 9.00 Voor
Bouwmeesterpenningen voor de beste ac- de zfeken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
teursprestaties toekent. Het bestuur van vrouw jo.10 Moderne kamermuziek (gr.),
de Vereniging van Schouwburg- en Con- 1Q 30 Morgendienst. 11.00 Oude clavecim-
certdirecties in Nederland heeft beiden beimuziek (gr.). 11.15 De jeugd op eigen
In een vriendelijke brief dank gezegd wieken, hoorspel, (herhaling van donder-
voor de moeite die zij zich in de afge- dag 13 februari jL). 11.45 Lichte grammo-
Iopen jaren bij de beoordeling voor de foonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land-
toekenning van de prijzen hebben getroost. en tujnbouw. 12.33 Meisjeskoor en licht in-
teven pzien, ik weet het nu wel i feiten 130Q Nieuws. 1315 Musette-orkest
heer Van der Lugt Melsertterugtreden en zangsolisten. 13.40 Moderne grammo-
hem om de reden van zijn teregjWgm foonmuziek. 15.00 Jong Nederland musi-
S8'?o rer weg worden «-S* - ft»
'ijmeg
en de heer Van der Lugt Melsert 81 jaar; Lgevan de Ta^hmrienking ta Utrecht.
„Trouwens, mevrouw Carelsen is op het R-VTJ.: De klassieke ^he en het moder-
_»rror-iKiiir -rXcAr ie vorif? iaar sevHllen 1ne toneel, door drs. G. J. de Voogd. 19.00
en anderhalve maand geleden weer, waar- Nieuws en weerpraatje. 19 Kl Opde man
bij zij een spierblessure kreeg. Het is niet af, praatje. 19.15 Leger des Heilskwarti
direct ernstig, maar zij moet zich ont-1 (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Schotse be
zien", aldus Cor van der Lugt Melsert deren (gr.). 20.00 Radiophilhannomsch or-
„Laat anderen het dus nu maar eens I kest en solist: klassieke muziek. 21.10 Dr
doen" De Bouwmeester-penningen wor- A. S. Talma en zijn werk, lezing. 21.25
den meestal begin juni uitgereikt. De Elektronen klavier (gr.), lichte muziek,
prijswinnaars van verleden jaar waren 21.40 Kanttekeningen. 21.55 Coloratuurso-
Guus Hermus (goud), Henk van Ulsen, praan en piano: Moderne liederen. 22.30
Ank van der Moer en Andrea Domburg I Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
(zilver) en Jules Royaards en Do van Lichte grammofoonmuziek. 23 00 Buiten-
Koop het dan VERS kant en klaar
Alle ingrediënten Zijn reeds toegevoegd. Drie minuten in de
braadpan en het 1$ klaar. Slechts f f,25 per groot pak
Verkrijgbar bij slagerijen,, met verkoop uit gekoelde toonbank,
VERPAKTE KANT EN KLAAR MAALTIJDEN
De pionier van de Chinese keukerr in Nederland.
GORTMOLEN J7 OEN HAAG TEL I85I2S
vaak zo ver weg wuiuen Riihplvertelline voor de 1eugd. 16.00 Voor
Eindhoven, Nijmegen enz. En je moet ze Bijtelvj^rng voor ae jeuga^ io.uu
allemaal gezien hebben om te kunnen oor- de Jeugd 17.15 L cht instrumentaal en
Stek (brons).
mensen van de maatschappij, lezing. 23.15
Lichte grammofoonmuziek. 23.30 Licht vo
caal ensemble (gr.). 23.45 Lichte grammo
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek en berichten
(7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 8.55 Kookpraat
je. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10
Moderne orkestwerken (gr.). VPRO: 9.40
Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte grammo
foonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40
Radio-Volks-UniversiteitFilmrevue: Film
oogst 1963 door H. Wielek. 12.10 Licht in.
strumentaal ensemble. 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor
het platteland. 12.38 orgelspel. 13.00 Nws.
13.15 Mannenkoor. 13.55 Kamermuziek,
jeugdconcert: jazzmuziek. 14.50 Moeder
en het erfrecht, toespraak. 15.00 Voor de
jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Ritmisch
strijkorkest. 17.50 Regeringsuitzending: Ge
ven en nemen. Tips voor en van wegge
bruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Gesproken
brief uit Vlaanderen. 18.20 Uitzending van
de Volkspartij voor Vrijheid en Democra
tie: Luistert naar De Stem van de V.V.D.
18.30 Fragmenten uit de operette Eine
Nacht in Venedig (gr.). 19.00 Paulus de
boskabouter. 19.10 Kinderkoor en piano
begeleiding. 19.30 Theaterorkest en solis
ten. 20.00 Nieuws. 20.05 Liedjes. 20.30 In
leiding tot het volgende hoorspel. 20.40
De ingebeelde zieke, hoorspel. 22.00 Oude
muziek (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei
ten. 22.50 Europese biljartkampioenschap
bandstoten in Den Helder. 22.55 Muziek
voor kenners en liefhebbers: klassieke en
moderne muziek voor kenners en lief- lacherige publiek.
De meeste verzonnen namen van getui
gen en verdachten bij de televisierecht
bank leken aan de sport te zijn ontleend:
Wilders, Verkerk, mevrouw Van Duin-
Brouwer, Scholte, alleen Buitelaar ken ik
nog niet als sportman, misschien een jon
gen in opkomst. Verrassend voor de ken
ners was het optreden van getuige Ver
kerk, directeur van Gemeentewerken in
Amstelhuizen, in het werkelijke leven ech
ter Geert Lubberhuizen, directeur van de
uitgeverij De Bezige Bij. Ook getuige
Scholte, mevrouw Van Duin-Brouwer en
de beide verdachten maakten een uitste
kend „gecaste" indruk, zodat men, ook al
omdat de verdedigers Grosheide en Rood
zich zeer actief toonden, de indruk kreeg
met de geslaagdste aflevering van de te
levisierechtbank te maken te hebben, een
valse indruk misschien, geboren uit ver
geetachtigheid. Maar een goede is het wel,
dat staat vast.
Alles klopte weer tot in de puntjes, waar.
bij het opviel dat de getuigen en verdach
ten, ondanks de zenuwachtigheid waaraan
zij ongetwijfeld blootstaan, beter in hun
rol plegen te blijven dan het soms te
kwam de omroepster nog even de Boeren
partij rectificeren: men had het postbus
nummer verkeerd opgegeven. Het is dus
waar: die boerenpartij boeren weten geen
raad met al die paperassen.
hebbers: klassieke en moderne muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
Morgen zullen we zien hoe het afloopt.
Volgens mij heeft die Scholte het gedaan,
ik vertrouwde die knaap meteen bij het
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.15 I begin al niet!
Lichte muziek. 12.50 Beursberichten en „Jazz in Aanbouw" leverde een leven
programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 dig geregisseerd, rustig nachtconcert op
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School- met Boy's Big Band en het Max Roach
radio. (Van 15.00-15.03 Nieuws). 16.45 Koor- Kwartet. Aan het einde van de avond
zang. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Engelse les. 16.24 Lichte muziek.
17.00 Nieuws. 17.15 Oud Nederlandse orgel
muziek. 17.45 Klassieke muziek. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal
-filosofie. 18.50 Grammofoonmuziek.
19.00 Nieuws, en radiokroniek. 19.40 Lich
te muziek. 20.00 Orkestmuziek. 20.30
Zweedse amusementsmuziek. 21.00 Jazz
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
De hartstochtelijke oproep die Toon Her-
muziek. 21.30 Pedagogisch praatje. 21.401 mans vrijdagavond in het televisiepro-
Latijns Amerikaanse muziek. 22.00 Nws. gramma van de V.P.R.O. tot de kijkers
22.15 Griekse volksmuziek. 22.35 De ze- heeft gericht, heeft een ware stortvloed
ven kunsten 22.50 Lichte muziek. 23.00 van reacties ontketend. Maandagmiddag
Nieuws 23.05 Chansons. 23.55 Nieuws. 0.00 waren al meer dan 12000 kaarten geteld
-0.45 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
KRO: 19.30 De Flintstones, tekenfilm
NTS: 20.00 Journaal KRO 20.20 Brand-1 functionaris (sinds 1 februari) Carel En-
punt. 20.45 Jan en Alleman, licht program- kelaar Maar hij doet dit niet als KRO-man
™a, 2.11® Schatten op zolder. 2140 maar als lid van het hoofdkwartier der
elektrische stoel, documentaire. 22.40 Epl- verkenners. „Ik zit hier niet
geadresseerd aan Toon Hermans, postbus
11 te Hilversum: adhesiebetuigingen van
kijkers die spontaan schreven „ik doe
mee".
Stuwende kracht achter de actie „ik doe
mee" ten bate van het verhongerende,
noodlijdende nomadenvolk Masai, is KRO-
loog. NTS: 22.50-22.55 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen.
met de KRO-pet op maar in korte broek",
schetste hij ter verduidelijking. De actie
is van huis uit opgezet om de verkennerij
1 frisse lucht in te blazen.
„Er wordt nogal eens gezegd dat de
19.30 Top of Flop. NTS: 20 00 Journaal. I padvinderij niet van deze tijd is", aldus
VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Carel Enkelaar. „Wij wilden bewijzen dat
film venster. 21.20 Televisierechtbank. NTS: de moderne jeugdbeweging een sociale
De Televisierechtbank: verdachte Jan
Pi eter van Duin, wachtmeester A.
Kaarsemaker, verdachte Adriaan
Wilders en achter hen de juristen
Grosheide en Rood.
helpen probaat en smaken heerlijk!
22.40-22.45 Journaal.
'taak heeft".
„The American Forces Network", de ra
dio-omroep voor de Amerikaanse militai
ren in Europa, zal gedurende de beide
paasdagen baar uitzendingen vrjjwel ge
heel aan Nederland wijden. Via de Ameri
kaanse zenders te Frankfurt, Stuttgart,
MUnchen en Soesterberg zullen acht uur
per dag reportages, Interviews en muziek
uit Nederland ten gehore worden gebracht,
grotenedels „live", waarby Radio Neder
land Wereldomroep voor de technische
faciliteiten zorgt. Er worden ongeveer 50
miljoen mensen door bereikt.
Het is weer een idee geweest van de
Algemene Nederlandse Vereniging voor
Vreemdelingenverkeei A.N.V.V., die vorig
jaar ook de New Yorkse televisie-équipe
van NBC's „Today-Show" naar ons land
haalde. Evenals toen de NBC-tv zal ook de
AFN-radio de nadruk leggen op de toeris
tische aspecten van Nederland. Vele pro
minente Nederlandse artiesten zullen aan
de AFN-programma'd meewerken, even
als Amerikaanse artiesten, die hiervoor uit
de Verenigde Stater overkomen. Er is
sprake van dat het Glenn Miller-orkest
zal meewerken. Voor zover thans bekend
zullen onder meer reportages worden ge
wijd aan de kaasmarkt te Gouda, het
Rijksmuseum, de diamantindustrie, het
Noordhollandse „Kolfspel" (waaruit de in
de V.S. zeer populaire golfsport is ont
staan), Scheveningen en het Nederlandse
„nachtleven".