Schöffer, Hoflehner en Michaux
Exposities in het Stedelijk museum
LEXINGTON
Hf
1
M V
UITGAAN IN HAARLEM
Orgelconcert
Vier Nederlandse fotografen uit
Parijs exposeren in Amsterdam
W
Panggilan'': goed stuk van Keuls
shave
lotion
VRIJDAG 21 FEBRUARI 1964
11
uit de zuiverste tabakken
Veroverend fris.
Bob Buys
Restaurant TER BURG
beverwijk
„Wederzijds" voldeed niet
aan subsidievoorwaarden
De lonen van dirigenten
van amateurensembles
Europees Concours voor
vertolkers van muziek
van onze tijd
•yk."
nabeschouwingen
Nederlandse t.v. heeft
interesse in Vlaamse quiz
J. Damshuizer
De radio geeft zaterdag
MUZIEK
JAZZ
TONEEL
AMATEURVOORSTELLINGEN
MARIONETTENTHEATER
CABARET
VOLKSUNIVERSITEIT
TENTOONSTELLINGEN
DIVERSEN
T elevisie programma
IN HET STEDELIJK MUSEUM te Amsterdam vraagt een drietal exposities
onze aandacht. Tot 2 maart is werk te zien van Nicolas Schöffer. Het gaat om
reliëfsdie enigszins in de buurt van het werk van de Stijlmensen komen; voorts
om abstracte metalen plastieken, die draaiende en beschenen gebruikt worden
om op matglazen schermen een lichtspel te veroorzaken, en tenslotte om pro
jecten voor een toekomstige ideale architectuur. Die reliëfs zijn, met hun her
haling in licht gevarieerde vormen, niet onaangenaam, maar lang zal men door
dit deel van de tentoonstelling niet geboeid worden, dacht ik. De plastieken
bieden het nieuwe van gebruikt te kunnen worden voor genoemd lichtspel. Ook
op andere wijze creëerde Schöffer een lichtspel. Eenvoudiger zag ik zoiets al bij
„juke-boxes"Misschien is het iets voor de fabrikanten daarvan om aan Schöffer
te denken. Ten aanzien van Schöffers architectonische projecten ben ik niet tot
oordelen bevoegd. Maar zo op het uiterlijk bekeken droom ik toch liever van een
realisatie van cle projecten van de Nederlander Constant, die al eens eerder in
het Stedelijk Museum te zien zijn geweest.
TOT 4 HAART ZIJN in de Nieuwe Vleu
gel ijzerplastieken te zien van de Ween-
se beeldhouwer Rudolf Hoflehner; veelal
tot teken geworden figuren, die mij meer
boeien dan het plastische werk van Schöf
fer, die meer samenstelde dan vormde,
gelijk Hoflehner dat doet. Toch is voor
mij het werk van Hoflehner iets te stereo
tiep. Steeds moest ik door het silhouet
van Hoflehners figuren denken aan ster-
rekijkers of miscroscopen.
En in het oude gebouw weer is dan
tot 23 maart een grote tentoonstelling te
zien van tekeningen, gouaches en schilde
rijen van Henri Michaux. De eerste kwa
lificatie, die in me opkwam was „poë
tisch". Michaux is dan ook dichter. De
welverzorgde en nu ook goed leesbare
catalogus bevat inleidingen tot het werk
van Michaux door Geneviève Bonnefoi en
van René Bertelé. Wij leren daaruit dat
de dichter Michaux tot het tekenen en
schilderen kan komen wanneer het door
hem gezochte en gevondene niet meer
met woorden te zeggen is. Michaux zei
zelf: „Men identificeert gedachten altijd
met woorden, alsof er geen andere uit
drukkingsvormen dan woorden zouden
zijn. Maar het zijn juist de gebrekkigste
Gebaren, mimiek, lijnen, kleuren
ziedaar de oorspronkelijke, zuivere en di
recte uitdrukkingsmiddelen".
Men heeft Michaux wel surrealist ge
noemd. Hoewel hij zich zelf het meest
verwant voelt aan Max Ernst verschilt
hij toch te zeer met de surrealisten. Voor
mij is zijn werk niet zo bedacht te noe
men als dat der surrealisten. Hij is een
avonturier, die zich niet aan „richtingen"
bindt. Bevreemd, maar steeds geboeid is
men dan ook in deze expositie. Men wordt
herinnerd aan kalligrafie aan tachisme,
aan Klee soms. Vaak zal men niet het
contact vinden. Maar mij was het moei
lijk zo maar aan werk voorbij te gaan.
Een tekening van Michaux is de weerga
ve van een gedachtenloop, waaraan het
woord geen deel had.
HET KAN GAAN om weergave van
openbaringen die komen als men zich
neerlegt en de ogen sluit. Zeer verklarend
acht ik de teksten van Michaux zelf, die
voor de catalogus vertaald werden door
Gerrit Kouwenaar. Eén tekst neem ik
over:
Ik word, bewoond; ik praat met wie-ik-
was,
en wie-ik-was praten in mijzelf. Soms
voel ik
een gêne, alsof ik een vreemdeling ben.
Ze vormen tegenwoordig een heel gezel
schap, en
het is me net overkomen, dat ik mezelf
niet meer versta.
Een mens steekt niet alleen in zijn
huid
Op zoek naar wat in ons zelf is kan
men dingen tegenkomen als door Michaux
getekend, geaquarelleerd of geschilderd.
HENRI MICHAUX werd in 1899 te Na
men in België geboren. In 1922 heeft het
lezen van De Lautréamont een grote in
druk op hem gemaakt en hem tot schrij
ven gedreven. De Lautréamond, het is een
naam die in ons op kan komen bij het
zien van sommige van Michaux' werken.
In 1924 vestigt Michaux zich te Parijs. Be
langrijke figuren hadden hem aangemoe
digd bij het schrijven, publikaties van
hem waren al verschenen. Al in 1925 te-
In het Gemeentelijk Concertgebouw zal
op dinsdag 25 februari, 's avonds om
S uur, de stadsorganist Piet Kee een con
cert geven in de serie gratis toegankelijke
orgelconcerten.
Zijn programma vermeldt van Christian
Ritter (164?172?), Preludium en fuga; van
Samuel Scheidt (15871654), Variaties over
het passielied „Da Jezus an dem Kreuze
stand": a. Choralis in Cantu, b. Choralis
in Tenore, c. Choralis in Cantu (duo), d.
Choralis in Cantu (duo), e. Choralis in
Basso, f. Choralis in Cantu per Semi-
tonia; van Dietrich Buxtehude (1637
1707), Preludium en fuga in g. kl. t.; van
Johann Pachelbel (16531706), „Ach,
Herr, mich armen Sünder" („O Haupt,
voll Blut und Wunden"); Aria Sebaldina
(thema met variaties); van Johann Sebas
tian Bach (16851750), Preludium en fuga
in C gr. t.
Na de pauze van Hendrik Andriessen
(geb. 1892), Passacaglia; van Arthur Honeg-
ger (18921955), Choral; van Siegfried Reda
(geb. 1916), Drie kleine stukken; van Petr
Eben (geb. 1927), Musica Dominicalis.
Het laatste avondconcert heeft plaats op
donderdag 12 maart 's avonds om 8 uur,
organist Albert de Klerk.
Exclusief verkrijgbaar bij de kapper
kende en schilderde hij zo nu en dan. Na
1937 doet hij dat regelmatig. Zijn wonde
re kwaliteiten vielen in de beginne niet
zo direct op bij de in schilderkunst geïn
teresseerden. Geestig schrijft Geneviève
Bonnefoi: „Het was immers de tijd, dat
de schilderkunst zevenmijlslaarzen aan
trok en het vooral zocht in formaten en
een overmaat aan materie."
Michaux werkt veelal in bescheiden for
maten. En ook met de waterwerf, die vol
gens sommigen niet meer het middel van
de hedendaagse schilderkunst zou zijn.
Voor hem is juist die waterwerf een deel
van zijn avonturieren. „De „flash", de
kleuren die wegschieten als vissen in een
vijver ziedaar waarvan ik houd in een
aquarel."
Inderdaad dacht ik dan ook dat de wa
terverf zo'n bij uitstek geschikt middel
was bij een subtiel „tachisme." Met de
kans echter dat het middel doel wordt en
het resultaat meer bepaald is door de
geest dan wel door het materiaal. Bij Mi
chaux is dat nooit helemaal het geval.
Het verloop van gedachten in kleur en
lijn kan voor een deel bepaald zijn mis
schien door het te gebruiken materiaal.
Waar u „heerlijk"
eet en drinkt
„VIER EVEN HIER", is de titel van een fototentoonstelling die in de Rijksaka-
demie van Beeldende Kunsten te Amsterdam wordt gehouden. Het is een expositie
van het werk van vier Nederlandse persfotografen, die zich in Frankrijk hebben
gevestigd, en ieder voor zich op hun eigen terrein internationale faam hebben ver
worven. Hun foto's vonden hun weg in bladen als Life, Times en Paris Match. Het
viertal wordt gevormd door Fred Brommet, Eddy van der Veen, Dominique Berretty
en Sem Presser.
FRED BROMMET, 39 jaar oud, is Gro
ninger van geboorte, bezocht de Amster
damse Kunstnijverheidsschool, begon een
architectenstudie, maar kwam na 1945 als
oorlogsvrijwilliger bij de militaire film- en
fotodienst terecht. In 1958 ging hij naar
Parijs om het fotovak verder te leren. Hij
trouwde met een Frangaise en bouwde
van de grond af een fotopraktijk op. Zijn
specialiteiten zijn: mode, ballet, en archi
tectuur. Brommet is de man die het zoekt
in de schoonheid en dan bij voorkeur in
de mondaine wereld. Geheel anders van
aard is het werk van de 41-jarige Eddy
van der Veen, oud-Rotterdammer, die via
Nederlandse en Belgische scholen op de
Farnse universiteit terecht kwam, vervol
gens als steward ging varen en als tolk
en fotograaf in Amerikaanse regerings-
dienst werkte. Ook hij trouwde een Franse
vrouw, reden waarom hij sinds 1951 in
Frankrijk woont. Van der Veen heeft de
voorkeur voor de actuele reportages, waar
van onder meer een serie foto's van een
Russische reis getuigt. Bij de jongste
World Press Photo behaalde hij twee prij
zen.
DOMINIQUE BERRETTY werd in 1925
te Djakarta geboren, kreeg zijn schoolop
leiding in Nederland maar keerde na 1945
als soldaat naar Indonesië terug. Hier ont
dekte hij het avontuur der fotografie. Na
zijn terugkeer in Nederland werkte hij als
chef van de fotodienst van de Marshall-
hulp-NederUnd. Sinds 1950 woont hij in Pa
rijs. Berretty exposeert onder meer kei
harde foto's, die hij tijdens de Algerijnse
opstand maakte.
Sem Presser, 46 jaar, vond zijn loopbaan
als hulpje in de donkere kamer. Zijn foto's
werden bekroond met o.a. de Zilveren Ca
mera en tal van gouden medailles, maar
daarnaast heeft Presser bekendheid gekre
gen door zijn boeken die hij schreef en
illustreerde en zijn radio-praatjes uit Zuid-
Frankrijk waar hij sinds jaren woont. Zijn
geëxposeerde werk heeft voor een groot
deel betrekking op het zonnige zuiden.
De foto's van het viertal waren reeds
eerder tentoongesteld in het Nederlands
Cultureel Centrum te Parijs. Een van de
enthousiaste bezoekers was de directeur
van de Rijksakademie van Beeldende
Kunsten. Hij zag in de foto's een open
bare les voor zijn leerlingen in het leren
zien en meende hun bovendien te kunnen
tonen dat de wereld uit meer bestaat dan
het Leidseplein. In samenwerking met een
buurman van de Rijksakademie. de „Ge-
illustreerde Pers", was het mogelijk de
expositie naar Amsterdam te halen. Hier
kunnen, behalve de leerlingen, alle foto
liefhebbers terecht: tot en met 6 maart da
gelijks van tien tot vijf uur.
Staatssecretaris Van de Laar;
DE Raad voor de Kunst heeft de minis
ter indertijd als advies uitgebracht dat de
film „Wederzijds" niet voldeed aan de
subsidie-criteria. Omdat hij geen dringende
termen aanwezig achtte om van dit advies
af te wijken, heeft dr- staatssecretaris van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, de
heer Van de Laar, het subsidieverzoek af
gewezen. Dit zegt hij in antwoord op schrif
telijke vragen voor het Tweede-Kamerlid
mevrouw Van Someren-Downer (V.V.D.)
De staatssecretaris zegt voorts dat, zelfs
als de journaalopnamen waaruit 'n film is
samengesteld op zich zelf grote histori
sche waarde hebben, dit nog niet inhoudt
dat de film waarin deze opnamen zijn ver
werkt van grote historische betekenis is.
De stichting „Nederlandse Toonkunste-
naarsraad" te Amsterdam streeft naar
een aanpassing van de loonronde voor de
koren van amateurzangers en de ama
teurkorpsen. De dirigenten ondervinden
immers wel de nadelen van de prijsstij
gingen maar niet de voordelen van de
loonronde.
Het is voor de koren en korpsen moei
lijk hun inkomsten uit vrijwillige bijdra
gen van de leden te verhogen. Dit heeft
tot gevolg, zo zegt de Toonkunstenaars-
raad in een communiqué, dat de dirigen
ten van de koren en korpsen kind van de
rekening worden. In het communiqué
geeft de Toonkunstenaarsraad als zijn me
ning te kennen, dat het de taak is van
de gemeenten om door middel van sub
sidies deze gevaarlijke situatie, waarmee
koren en korpsen worden bedreigd, tot een
oplossing te brengen. De organisaties van
dirigenten, de Nederlandse Dirigentenor
ganisatie, de Vakgroep Dirigenten van de
Kon. Ned. Toonkunstenaarsvereniging en
de Bond van Orkest-dirigenten in Neder
land hebben reeds van hun bezorgdheid
doen blijken.
Vijf bekroonden
Het Europees Concours 1964 te Utrecht
voor vertolkers van muziek van onze tijd
is beëindigd. Het gemiddelde peil der 40
mededingers was hoog. Nadat de enige
organist, Charles de Wolff, eerst in de
Nicolaikerk het orgel op virtuoze wijze
bespeeld had, werd het concert voortge
zet in het Gebouw voor Kunsten en Weten
schappen.
De beslissingen van de jury, bestaande
uit Kees van Baaren (Oegstgeest), Peter
Raicine Fricker (Londen), Claus Huber
Reigoldswil, Johan van den Boogaerd
(Utrecht) en mr. Guillaume Landré (Am
stelveen), werden door burgemeester De
Ranitz bekendgemaakt. De uitslag was
gedeeltelijk verrassend. Het voortreffelij
ke Tsjechische viool-piano-duo Petr Mes-
siereur en Jarmila Kozderkova won ver
diend de eerste prijs 3.000). Tweede
werd de Duitse pianist Norbert Gross-
mann 1500). Verrassend was dat de in
Warschau woonachtige pianist John Tilbu
ry de derde prijs 1.000) behaalde, de
Nederlandse organist Charles de Wolff de
vierde prijs 500), naast de speciale
prijs 1.000) voor de beste Nederlandse
vertolker van het Prins Bernard Fonds.
Chaia Gerstein, de in Amerika geboren en
thans in Nederland woonachtige pianiste
behaalde de vijfde prijs 250), hetgeen
enige verbazing wekte.
De ontmoeting, die Cruys Voorbergh des
tijds in Parijs had met Ilarline Respati,
een Indonesische prinses, heeft dankzij de
schrijver Hans Keuls een spel opgeleverd,
dat, zoals de t.v.-uitzending van gister
avond bewees, een verrijking van onze to
neellitteratuur mag worden genoemd. De
heer Keuls putte namelijk uit die hoogge-
Tijdens de jongste bijeenkomst van de
werkgroep van de Belgische radio en
televisie en de Nederlandse Televisie
Stichting is gebleken dat Nederland be
langstelling heeft voor het programma
„Het is maar een woord". Dit is één van
de aardigste korte programma's van de
Vlaamse t.v. Het staat onder leiding van
Paul van de Velde, een der medewerkers
van het eerste uur van de Vlaamse tele
visie. Twee groepen van vier mensen, „vast
paneel" en „gastpaneel" genoemd, moeten
beurtelings de betekenis verklaren van een
woord, of raden welke de juiste betekenis
is. Het woord moet voorkomen in de grote
editie van Van Dale.
Het aardige is dat drie van de uitleg
gingen van een woord geheel op fantasie
berusten. Lid van het vaste paneel is onder
andere de schrijver Louis-Paul Boon. die
vaak met de vreemdste vondsten komt
aandragen. Het gastpaneel, dat iedere keer
wisselt, wordt variërend gevormd, bijvoor
beeld door Vlaamse schrijvers, acteurs of
leden van een studentenclub. Tenslotte
moeten nog de acht deelnemers gezamen
lijk raden naar de betekenis van een woord
dat Paul van de Velde heeft gevonden.
Iedere keer als het gastpaneel wint, krijgt
het 500 Belgische franken; de winst van
het vast paneel gaat in een pot, waaruit
ezeltjes worden gekocht voor instellingen
ter verpleging van spastische kinderen.
Het Nederlandse plan is nog niet defi
nitief uitgewerkt, maar als eerste zal de
Vlaamse uitzending van 27 februari a.s.
een Nederlands gastpaneel krijgen. Het
zal worden samengesteld uit Simon Car-
miggelt, Godfried Bomans, Hella Haasse
en dr. Victor van Vriesland. Het zou zo
wel door de Vlaamse als door de Neder
landse televisie worden uitgezonden.
stemde ontmoeting waarbij hij aanwe
zig was —de inspiratie voor het drama
tische spel „Panggilan", geschreven voor
bovengenoemde acteurs; door de dood van
Voorbergh kon het stuk door de toneel
groep „Centrum" indertijd niet ten to
nele gebracht worden.
Behoudens enige technische tekortkomin
gen (zowel in de close-ups als in de over
zichten werd er geknoeid met de scherp
te) is deze t.v.-première een succes gewor
den. Dat is natuurlijk in de eerste plaati
te danken aan het kundig in dit stuk ver
weven conflict tussen de oud-resident An-
dré Valerius en de door hem uit het toen
malige Indië weggewerkte oud-planter Nie-
meyer. Geholpen door een voor ons moei
lijk aanvoelbare occulte macht, die zich in
het gedrag van Martine Valerius manifes-
festeert, kri.igt Niemeyer de kans zich op
de oud-resident te wreken. Van de integere
verfijnde Valerius blijft dan niet veel meer
over dan een jaloerse, zelfzuchtige man,
die het kind van een door hem aanbeden
prinses „geadopteerd" heeft. Met de Indo
nesische dansen, functioneel in het geheel
geplaatst, bood dit stuk, dat zich op een
zolderverdieping van een Haags herenhuis
afspeelt, regisseur en spelers vele kansen
die bijna alle tenvolle werden benut.
Zonder de natuurlijke, Oosterse ingeto
genheid en diepte van Harline Respati,
zonder haar van nature vorstelijke, boeien
de verschijning was een uitvoering van dit
stuk hoogstwaarschijnlijk onmogelijk ge
weest. Gehoopt mag slechts worden dat
zij nu een gevierde actrice in Parijs
in dit stuk ook nog eens op het Neder
landse toneel zal staan. Pim Dikkers stond
voor de zeer zware opgave, de rol van
de oud-resident te spelen, die op de Indi
sche ervaringen van Voorbergh gemaakt
was. Subliem sloeg Dikkers zich door deze
moeilijke taak heen. Peter Aryans had
niet veel problemen met de rol van de
zich revancherende oud-planter. De actri
ce Nell Knoop was verrassend als de wat
primitieve, maar ook wijze en hartelijke
baboe Lien Bongers en Sara Heyblom
speelde overtuigend de rol van Valerius'
zuster, die geboren en getogen in Neder
land, niets van die Oosterse mystiek be
greep. Zwakker was de creatie van Carol
Linssen, die er niet geheel in slaagde de
oud-vrijwilliger Henk Beaujon als een
reële, mannelijke figuur neer te zetten.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20
Djinn, gevarieerd programma. 12.00 An
gelus. 12.04 Country and Western Express
(gr.). 12.25 Platennieuws. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht
ensemble met vocaal ensemble. 12.55 Ka
tholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Markt
berichten. 13.18 Musicerende dilettanten:
Fanfare-orkest. 13.40 Franse les. 14.00
Voor de jeugd. 15.00 Licht ensemble. 15.20
Reisbureau Musica; muziek uit vele lan-
tet. 16.00 Voor de jeugd. 16.15 Jazzmuziek
met commentaar. 16.40 Licht instrumen-
Maandag 24 februari, Minervatheater,
20.15 u.: Liederenavond door Rohtraud
Hansmann, sopraan, en Henk Bijvanck,
piano. Programma: Mozart, Bijvanck, R.
Strauss (Heemsteedse Kunstkring).
Dinsdag 25 februari, Concertgebouw, 20 u.:
Orgelconcert door Piet Kee. Programma:
Christian Ritter, Buxtehude, Padhelbel,
Bach, H. Andriessen, Honegger, Reda en
Peter Eben.
Dinsdag 25 februari, Concertgebouw, 20 u.:
Concert door Die Haerlemsche Musyck-
camer onder leiding van André Kaart.
Programma: J. S. Bach, A. Vivaldi, G.
Ferrandini, A. Voormolen.
Vrfjdag 28 februrai, Concertgebouw, 20.15
uur: Concert door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest o.l.v Henri
Arends. Solist: Daniël Wayenberg, piano.
Programma: Van Hemel, G. Gershwin,
Strawinsky, Janaatsjek (Serie V).
Vrijdag 28 februari, Hervormde kerk „De
Hoeksteen", Santpoort-Z„ 8 u.: Orgel
concert door Albert de Klerk. Program
ma: Nikolaus Bruhns, Jimenez, Orlando
Gibobns, Sweelinck, Frescobaldi, Hinde-
mith en J. S. Bach.
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe KerkspieinDagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21 tot 22 u. Tot en met 23 februari
Haydn. Tot en met 1 maart: Anton
Bruckner.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1 Dagelijks van 20-23.30 u. klas
siek grammofoonplatenconcert. Vrijdag:
diverse orkestwerken; zaterdag: Tsjai-
kovsky; zondag: Beethoven; maandag:
Bach; dinsdag: Mozart; woensdag:
opera; donderdag: Schubert.
Zondag 23 februari, Sociëteit „Ekestos",
Stationsplein 2, 14 u.: Het Rob Hoeke-
kwartet. Bezetting: Rob Hoeke, piano;
Kees Kuypers, bas; Wim Bitter, elek
trische gitaar; Paul Hoeke, drums; 20 u.:
Het Tony Vos-kwartet. Bezetting: Tony
Vos, sax; Boudewijn Leeuwenberg,
piano; Hans van Rossum, bas; Ruud
Pronk, drums.
Woensdag 26 februari, Concertgebouw,
20 u.: Interscholair Comité: Jeugdtoer-
nooi; afdeling jazz.
Zaterdag 22 februari, Stadsschouwburg,
20 u.: De Nederlandse Comedie met „Op
hoop van zegen" van H. Heijermans.
Regie: Han Bentz van den Berg M.m.v.
Mimi Boesnach, Hetty Verhoogt, Johan
Fiolet, Hans Boswinkel, Lex Schoorel
e.v.a.
Zondag 23 februari, Stadsschouwburg,
20 u.: De Nederlandse Comedie met „De
dans van de reiger" van Hugo Claus.
Regie: Ton Lutz. M.m.v. Ellen Vogel,
Mien Duymaer van Twist, Therèse
Steinmetz, Ton Lutz, Paul Cammermans
e.v.a.
Maandag 24 februari, Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelgroep Theater met „Spook-
sonate" van August Strindberg. Regie
Ton Lensink. M.m.v. Jacqueline
Royaards-Sandberg, Mia Goossen. Nien-
ke Sikkema, Hans Tiemeyer, Jacques
Snoek, Ton Lensink e.v.a. Gevolgd düor
„Schuldeisers" van Strindberg. Reigie
Jurg Molenaar. M.m.v. Mia Goossen,
Eric v. d. Donk en Ton Lensink.
Vrijdag 28 februari. Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelgroep Studio met „Pas op
dat je geen woord zegt" van Dimitri
Frenkel Frank. Regie: Peter Oosthoek.
M.m.v. Nell Koppen, Marlies van Alc-
maer, Els Bouwman, Jack Horn, Dore
Smit, Lettie Oosthoek, Ingeborg Uyt den
Bogaard.
Dinsdag 25 en woensdag 26 februari.
Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelvereni
ging Thalia met „Karei kon niet blijven".
Zaterdag 22 februari, Gebouw De Linge,
De Lingestraat, 14.30 en 20 u.: Het Neder
lands Marionettentheater met respec
tievelijk „De toverbal" en „Porgy and
Bess" (Nederlandse Jeugdgemeenschap).
Waag-Taveerne: Iedere vrijdag, zaterdag
en zondag van 20-1 u. het programma
„Wiedewagen" van Coby Schreyer en
Ronnie Potsdammer.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond cabaret van 21-23.15 u.:
,,'t Is zonde". Iedere maandag besloten
voorstelling. Medewerkenden: Frans en
Fiet Koster, Carry Tesfen, Cees van
Oven en Enrico Neckheim (piano).
Geopend van 20 u. af.
Vrijdag 21 februari, Minerva Theater,
20 u.: Mevrouw dr. H. L. Spanjaard over
„Provence: land, volk en taal". Eerste
voordracht in serie van twee.
Maandag 24 februari, Frans Halsmuseum,
20 u.: Drs. W. Z. Mulder over „Modern
Japan tegen een cultureel-historische
achtergrond". Laatste lezing in serie van
twee.
Dinsdag 25 februari, Frans Halsmuseum,
20 u.: A. Bicker Caarten over „Wind
molens in het verleden, het heden en de
toekomst".
Woensdag 26 februari, Frans Halsmuseum,
14 u.: H. P. Baard over „De kunstschat
ten van het Frans Halsmuseum". Eerste
lezing in serie van vier.
Woensdag 26 februari, Frans Halsmuseum,
20 u.: Mej. dr. K. Akkerman over „Le
phénomène humain". Eerste lezing in
serie van drie.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
1017 uur, zon- en' feestdagen van 13
tot 17 uur. Prentenkabinet, tentoonstel
ling van Perzische miniaturen. Van 23
februari tot 15 april.
Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine
Houtweg 103: Geopend donderdag van
1012.30 uur en van 13.3017 uur. Zon
en feestdagen van 1417 uur.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe KerkspieinTentoon
stelling van tekeningen van Hans
Mulder. Tot en met 29 februari.
Dagelijks geopend van 10-18 en van 20-24
uur. 's Zaterdags en zondags van 10-18
uur en van 20-21 uur.
Kunstcentrum „De Ark" Nieuw Heilig
land: Expositie „5 tot 500 (gulden)": schil
derijen, tekeningen, aquarellen en gra
vures, dagelijks van 10—23.30 uur.
Teylers Museum, Spaarne 16: Tentoonstel
ling van schilderijen 19de en 20ste eeuw
Tekeningen Hollandse, Italiaanse en
Franse school 16de tot en met 19de eeuw
Fossielen, hist, natuurkundige instru
menten, mineralen, 31-toons Fokker
orgel. Geopend (behalve maandag) van
11-15 uur, de eerste zondag van de
maand van 13-15 uur
Vishal, Grote Markt: Tentoonstelling van
hedendaagse Engelse typografie en boe
ken. Dagelijks van 10-17 u. en 's zondags
van 13-17 u. Tot 8 maart.
Bisschoppelijk Museum. Jansstraat 79
Tentoonstelling van oude religieuze
kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld
houwwerken, handschriften en kunst
nijverheid. Dagelijks behalve maandag
geopend van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur, zon- en feestdagen van 14
17 uur.
„Kunstzaal Barteljoris", Barteljorisstraat
straat 32, tekeningen en etsen van Jos
Jansen en Joop van Meel. Tot en met 29
februari. Geopend op maandag van 13-18
en dinsdag tot en met zaterdag van 9-18
uur.
Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon
stelling van schilderijen van Hugo Land
heer. Geopend op zaterdag van 14
17 uur of na afspraak, tel. 43644.
Wandelgangen Stadsschouwburg: februari:
werken van de portretschilder Simon de
Heer.
R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti
ging melden bij de portier.
Grote of St Bavokerk, Oude Groenmarkt
23, te bezichtigen op werkdagen van 9-17
uur.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen
van 912.30 uur. Daarna melden bij de
portier. Zaterdag gesloten.
Vrijdag 21 februari, Concertgebouw, 20 u.:
Haarlemse Interscholair Comité: jeugd-
toernooi, afdeling mode-show.
Vrijdag 21 februari, „Irene", Elswoutslaan,
Overveen, 20 u.: N.C.V.B.-Overveen:
Tine Tusveld over „Naar het land van
de kersebloesem".
Vrijdag 21 februari, Hervormde Wljkkapel,
Eenhoornstraat 29, 20 u.: N.C.V.B.-Haar-
lem-Noord: viering tweede lustrum.
Vrijdag 21 februari, „St. Jan", 20 u.: Speel
tuinvereniging „Haarlem-Oost": kienen
t.b.v. clubhuis.
Zaterdag 22 februari, Kantine Sportveld,
Kleverlaan, 20 u.: Jeugdsociëteit „Haer-
lem": sneltekenaar Bram van der Wal.
Zaterdag 22 februari, restaurant Brink-
mann, 20 u.: NIVON: contactavond
m.m.v. een volksdansgroep.
Zondag 23 februari, restaurant Brinkmann,
10.30 u.: Humanistisch Verbond: dr. S. L.
Kwee over „Oosters Humanisme".
Maandag 24 februari, Begijnhofkapel,
19.45 u.: Interkerkelijk Evangelisatie
Comité: ds. H. J. Hegger en ds. J. Gra
vendeel over „Zaken die ons hart be
roeren".
Maandag 24 februari, restaurant Brink
mann, 20 u.: Natuurhistorische Vereni
ging: ledenbijdragen-avond.
Maandag 24 februari, Religieuze Kring,
Oscar Mendlicklaan 5, Aerdenhout, 20.15
u.: Ds. Tj. Hommes over „Verschillen en
overeenkomsten tussen het leven in
Amerikaanse en Nederlandse vrijzinnige
gemeenten".
Dinsdag 25 februari, Jeugdhuis Donkere-
laan, Bloemendaal, 20 u.: Maatschappij
voor Tuinbouw en Plantkunde: dr. J.
Wasscher en J. M. Wentzel over „De
historische ontwikkeling van het bloe-
mencentrum Aalsmeer".
Dinsdag 25 februari, Minervatheater, 20.15
uur: Wereldreizigersserie: echtpaar
Tadema-Sporry over „Slavernij in Afri
ka". Laatste lezing in de serie '63-'64.
Donderdag 27 februari, Concertgebouw,
20 u.: De Vrije Wereld: Film- en dia-
avond.
Donderdag 27 februari, Jeugdhuis Donke-
relaan, Bloemendaal, 20 u.: N.C.V.B.-
Bloemendaal: feestelijke jaarvergade
ring.
Haarlemse Kegelbond, gebouw Tempe
liersstraat: Elke middag, behalve zon
en feestdagen, vrij kegelen van 14 tot 18
uur op „geautomatiseerde" banen.
Hildebrandzaal, zon- en feestdagen dansen
van 20-23 uur. Orkest: „The Sunbeams"
o.l.v. R. van de Berg.
taal trio. 17.00 Leiding geven, lezing. 17.10
Lichte grammofoonmuziek. 17.30 Boekbe
spreking. 17.40 Roulette: grammofoonmu
ziek. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Licht or
kest. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nws:
19.10 Actualiteiten. 19.22 Sportperiscoop.
19.30 Concertgebouworkest en sopraan:
klassieke muziek. (Stereofonische uitzen-
programma. 21.30 Buurmans krant: in
formatie uit het buitenland. 21.50 Bric a
brac, cabaret. 22.20 22.25 Boek
bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Kruispunt!
godsdienstige discussie. 23.10 Nieuwe klas
sieke grammofoonplaten met commen
taar. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 8.30 Wegwijs, tips voor trips
en vakanties. 8.40 Lichte grammofoonmu
ziek. 9.00 Loon naar werken, praatje.
VPRO: 9.40 Bijbelse miniaturen, lezing.
9.55 Als het kind maar een naam heeft,
lezing. VARA: 10.00 Buitenlands week
overzicht. 10.15 Rotonde: gevarieerd pro
gramma. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Sportnieuws. 13.00 Nws.
13.15 VARA-Varia. 13.20 Tijd voor teen
agers. 14.10 Uitlaat, programma voor ds
twintigers. 14.45 Artistieke staalkaart.
15.15 Radio Jazzclub. 15.45 Nivellering of
denivellering?, toespraak. 16.00 Matinee
op de vrije zaterdag: Concertgebouw or
kest en solist: klassieke en moderne mu
ziek. (i.d. pauze: 16.40-17.00 Boekbespre
king). 17.50 Het wereldkampioenschap
hardrijden op de schaats in Helsinki. 18.00
Nieuws en commentaar. 18.20 Grammo
foonmuziek. 18.30 Muziekkiosk: nieuws
flitsen uit de wereld van de lichte muziek.
19.00 Paulus de boskabouter. 19.10 Radio-
raad: vragenbeantwoording. 20.00 Nieuws.
20.05 VARA's bekercompetitie. 21.00 So
cialistisch commentaar. 21.15 Ramblers
bandshow. 22.00 Lichte grammofoonmu
ziek. 22.15 Europees biljartkampioenschap
Bandstoten te Den Helder. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 22.50 Babysitten: lich
te grammofoonmuziek. 23.20 Instrumen
taal trio en zangsoliste: jazzmuziek. 23.40
Lichte orkestmuziek (gr.) 23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte orkestmuziek.
12.30 Amusementsprogramma. 12.55 Pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws en mede
delingen. 13.20 BBC-Hitparade. 14.00 Nws.
14.03 Voor de jeugd. 14.20 Programma
voor de filmliefhebbers. 15.00 Nieuws.
15.03 Hoorspel. 16.40 Lichte orkestmuziek
met zang. 17.00 Nieuws. 17.15 Liturgische
zangen. 17.25 Koorzang. 17.45 Engelse les.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Kerkorgelreci
tal. 19.00 Nieuws en commentaar uit Ame
rika. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Quizpro
gramma. 21.00 Lichte muziek. 22.00 Nws.
22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05
Lichte muziek. 23.30 Amusementsprogram
ma. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
AVRO: 19.30 Rooster. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Tele-
vizier. 20.45 Licht orkest en solist. 21.00
Richard Boone Theater, TV-film. 21.50 Voor
de vuist weg. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 15.00 Filatelistisch allerlei. 15.20
Alles draait om moeder. 15.45 Jeugdfo
rum. 16.30 Dier in 't vizier. 17.00-17.45
Voor de kinderen. 19.30 Barend, de beer.
19.35 Lassie, TV-film. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo.
20.35 Herie om Harrie, TV-spel (dl 2).
21.10 Capriolen, muzikaal programma.
22.00 Hoe bestaat 't. 22.30 Wat 'n wereld.
22.55 Morgen is het zondag. 23.05-23.15
NTS-journaal.