TONEEL IN PARIJS SATIRES OP HET GROTE ZAKENLEVEN Het Songfestival Nieuwe composities in Teylers Museum Theo Uden Masman: Er zijn ook goede tieners' Oude Hongaarse revolutionair Julius Hay -weervrij-verrast met nieuw toneelwerk „Voor de vuist weg'' liep uit de hand 21 Pleidooi voor de K.LM. ETHER-TIPS ZATERDAG 22 FEBRUARI 1964 nabeschouwingen Ad Interim Dolf van der Linden is optimistisch De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma TWEE STUKKEN OP DE Parijse bou levard, één „Made in USA" en één van eigen Franse bodem (ofschoon met Bel gische hand vervaardigd) vormen momen teel een nieuw offensief op de zeden en gewoonten, de gewichtigheden, vrijmoe digheden, beuzelarijen, kortom de eigen folklore van het „grote zakenleven". Een offensief dat in woord, zang en dans wordt uit en opgevoerd. Uitsluitend van woor den bediende zich de (ex)Belgische Pa- rijzenaar Felicien Marceau, die zijn nieu we blijspel „La Preuve par Quatre" on dertussen ook nog zelf en met virtuositeit heeft geregisseerd. Daarentegen is „How to succeed in Business" (hoe in zaken te slagen) een briljant voorbeeld van een Amerikaanse musical, waarvan men dan ook zonder moeite kan begrijpen dat 't gedurende vier jaren onafgebroken volle huizen op Broadway heeft getrokken. VAN FELICIEN Marceau kent iedere toneelliefhebber of theaterhabitué „La bon ne Soupe" en vooral „L'oeuf", stukken die in tientallen landen zijn gespeeld en waarvan nu ook films zijn gemaakt. In „La Preuve par Quatre" (de proef op de som) herkent men Marceau niettemin maar gedeeltelijk terug, omdat hij nu niet een humor hanteert die de fundamentele principes van onze maatschappij en „men selijke condities" bedreigt, maar zich slechts op enkele pittoreske aspecten van een ze ker soort zakenleven richt. Arthur Darras, de hoofdpersoon, is een groot-importeur van nylonkousen die in de kracht van zijn jaren verkeert, doch die niettemin ten gronde dreigt te gaan aan de psychische gevolgen van zijn ge automatiseerde bedrijf mitsgaders alle an dere excessen van het enerverende ritme van het Parijs van zijn en onze dagen. Hij wil de hele santekraam eraan geven. Even voor dat fatale ogenblik, krijgt hij echter bezoek van zijn vriend, gelauwer de schrijver, lid van de Académie Fran- Saise en groot kenner van de psychologie. EDOUARD CHAMPLON, zoals deze zielsexpert heet, heeft zijn kwijnende vriend al gauw de ware wortels van zijn lijden bloot gelegd en hem uiteengezet, dat al zijn narigheden veroorzaakt wor den door een ondoelmatige, wat tè glo bale, exploitatie van zijn driftleven. Hij onderscheidt in de liefde of beter de sexua- liteit, drie functies die daarom in plaats van door één ook door drie partners moe ten worden beantwoord, bediend of ver vuld. De businessman heeft naar die exe gese van zijn ziektebeeld natuurlijk wel oren, en op staande voet wordt besloten kandidaten aan te monsteren. Twee va catures, want de behoefte aan de dage lijkse gezelligheid en de aanspraak en de koffieleut kan madame Darras natuur lijk blijven vervullen. Voor de taak de romantische begeerten op te wekken wordt een kwiek revuemeisje aangetrokken, terwijl 'n tweede, niet minder begaafd, deerntje dan in den vervolg de zorgen mag, enfin, laat ik zeggen, de procedure verder af te ronden. Die taakverdeling be valt een tijdlang iedereen best, en natuur lijk vooral wel de heer Darras die zich Inderdaad nu compleet genezen voelt van zijn vroegere weeën, doch eveneens ma dame die zich achter zijn rug in de per soon van de geleerde adviseur dan ook een amant heeft aangemeten die zo haar driftleven weer in evenwcht brengt. ALS DE OUDERS van de twee reste rende leden van het liefdeskwartet eigen materiële en andere eisen gaan stellen om een herverdeling van de taken te be werkstelligen, komen in het theoretisch zo mooi sluitende systeem allerlei complica ties waardoor de proef op de som tenslot te niet helemaal opgaat. Als boulevard- geval ontketent „La Preuve de Quatre" veel jolijt en hilariteit. Waarbij niettemin opgemerkt mag worden, dat Felicien Mar ceau ons in zijn eerste stukken toch met een ironie en een humor van iets hoger gehalte onderhield, zodat de uitbundigheid De ex-glazenwasser Finch, in een der fases van zijn meteoor-carrière. ook om dié reden toch een wat valse bij smaak achterlaat. FRANK LOESER en Abe Burrows to nen zich met hun voorstelling volleerde vaklieden die in hun langjarig contact met Broadway alle knepen van het amuse mentsmétier tot in de fijnste details heb ben geleerd en beproefd. De songs en de muziek bevatten juist dat mengsel van ironie, sentimentaliteit en gesyncopeerde punch dat zonder Bernstein's „West Side Story" te evenaren de show vaart en variatie en charme verleent; de ballet ten en vooral ook de briljante en veelzij dige bezetting doen de rest om deze Ame rikaanse import ook voor een Frans pu bliek bijzonder verteerbaar te maken. Te meer omdat het verhaal, een onkwaadaar dige satire op de „the American way of life" in de hoge regionen van het zaken- bedrijf, lang niet van esprit is gespeend. EEN GLAZENWASSER die met zijn spaarduiten een handleiding heeft gekocht om zonder moeite in de grote zaken te slagen, leidt binnen enkele weken al een wereldconcern. Een meteoorcarrière waarbij alle infan- tilistische hebbelijkheidjes van arrivisten, pluimstrijkers en andere aanverwante dier soorten in een vriendelijk zonnetje wor den gezet, een zonnetje waarin de toe schouwers die in hun dagelijks leven op kantoor misschien ook met zulke poten taatjes te maken hebben zich dan op hun beurt eveneens mogen koesteren. Het spektakel moet produce Lars Schmidt en de directie van het Théatre de Paris een slordig aantal miljoenen heb ben gekost die de recettes niettemin wel weer beloven terug te zullen schenken. Want algemeen wordt ook deze Franse versie van het Amerikaanse Broadway- succes terecht een glanzende carrière op de lange baan in het vooruitzicht gesteld. Frank Onnen Stichting Nauwluisterendheid VOLGENDE WEEK ZONDAG, 1 maart, heeft in Teylers Museum een bijzondere muziekmiddag plaats. De Stichting Nauw luisterendheid, die regelmatig bespelin gen organiseert van het 31-toonsorgel van prof. A. D. Fokker, heeft die middag twee nieuwe composities op het program ma kunnen plaatsen, namelijk de Sonata no. 2 voor twee violen van Henk Ba- dings; voorts „Ten studies in 31-tone tem perament" van Joel Mandelbaum. Deze componist woont in New York en heeft in dertijd Haarlem bezocht voor bestudering van het 31-toonsorgel. Zijn enthousiasme over het instrument heeft geleid tot een compositie, die door Anton de Beer zal worden uitgevoerd. DE SONATE no. 2 voor twee violen van Henk Badings wordt gespeeld door Bouw Lemkes en Jeanne Vos, die met de recent gegeven eerste uitvoering van het stuk een groot succes oogstten. De bespelingen van de beide speeltafels van het Fokkerorgel krijgen steeds meer belangstelling. Regelmatig komen buiten landse deskundigen kennis nemen van het instrument. Niet alleen leidt dit tot com posities, maar ook raakt het publiek steeds nauwer betrokken bij dit unieke Haar lemse bezit. Dat ook andere instrumenta listen regelmatig concerteren tijdens de zondagse Teylers-uitvoeringen is een aan trekkelijkheid temeer, vooral omdat de functie die het orgel voor de eigentijdse muziek heeft, aldus ook voor andere in strumenten zinvol wordt. Het geheel krijgt steeds meer het karakter van een muzikaal centrum, waar ook door inleidingen en muzikaal geïllustreerde voordrachten de theoretische achtergronden alle aandacht krijgen. ZO ZAL ER ook zondag 1 maart weer voor het publiek gelegenheid zijn vragen te stellen. De nieuw-harmonische muziek voor twee violen van Badings zal aan het slot van het concert worden herhaald. Het programma vermeldt, behalve de twee ge noemde nieuwe composities, Variations on a textural thema van prof. Fokker; het programma wordt geopend met enkele nieuw-harmonische optelakkoorden van de schepper van het 31-toonsorgel. „De Ramblers" verdwijnen RAMBLERS-LEIDER Theo Uden Masman heeft na ons interview met hem, waarin hij verklaarde de dirigeerstaf definitief neer te zullen leggen omdat de Ramblers tegenwoordig nog slechts succes hebben bij de gratie van de tiener musici met wie zij samen optreden terwijl hij de tegenwoordige tienermuziek juist niet kan uitstaan een stroom van brieven ontvangen van mensen die met hem sympathiseren en hem hulde brengen voor zijn besluit er mee op te houden. THEO UDEN MASMAN vertelde ons dat de sympathiebetuigingen hem uit alle delen van het land worden toegestuurd en dat ook zijn telefoon niet heeft stilgestaan tinds het interview, waarin hij zijn afkeu ring over het soms hysterische tienerge- doe heeft uitgesproken. Er waren echter ook enkele reacties bij van mensen die xijn standpunt zijns inziens verkeerd heb ben begrepen en die menen dat hij alle tienerartiesten over één kam scheert. De heer Masman stelde er prijs op dat wij dienaangaande een nadere verklaring van hem publiceren. Hetgeen wij hierbij gaar ne doen. „IN MIJN INTERVIEW van 14 dezer heb lk mijn antipathie tegen de tienermuziek wel wat te generaliserend uitgesproken. Ik heb uitsluitend bedoeld de uitwassen daarvan, als bijvoorbeeld Vince Taylor, Johnny Halliday en Bill Fury met sca breuze vermaakstechnieken, en zeker niet onze voortreffelijke Rob de Nijs, Lords, Johnny Lion en Jumping Jewels, die deze methoden niet nodig hebben om toch suc ces te oogsten. Het enige verschil tussen gomkauwende tieners en herkauwende koeien ligt in de intelligentie op de koppen der koeien vind ik en daar bedoel ik niet alle tieners mee, maar wel diegenen, die bijvoorbeeld in de uitzendingen van „Top of Flop" blijkbaar doelbewust door de cameramannen op het scherm worden ge bracht, iets dat het overigens goede pro gramma m.i. degradeert." „IK BEN DE VARA dankbaar geweest dat wij na een duidelijke periode van in zinking de kans hebben gekregen een reu ze-omzwaai te maken naar de tienermu ziek en dat wij daar, dank zij het uit stekende werk van arrangeur Nederpelt, volkomen in zijn geslaagd weet ieder, maar de basis van dit grote succes ligt toch hoofdzakelijk bij de medewerken de tienerartiesten. Moet ik, als oude Ram bler, daar nu zo blij om zijn? En omdat ik over een en ander logischerwijze nogal eens „pieker", wat men na mijn ziekte van enkele jaren geleden strikt is verbo den, leg ik het bijltje er bij neer, niet omdat ik ziek zou zijn, maar omdat ik het niet wil worden". NADER VERNEMEN wij nog dat de VARA in overleg met Theo Uden Masman besloten heeft het dansorkest de Ramblers aan het eind van dit seizoen inderdaad definitief op te heffen. De naam „Ram blers" zal hierna dus niet meer bestaan. Wel zal met een groot deel van de oude kern van de Ramblers een soortgelijk nieuw dansorkest worden opgericht, dat hoogstwaarschijnlijk onder leiding zal ko men te staan van Charlie Nederpelt. Tot dat moment zullen de Ramblers o.l.v. Theo Uden Masman de lopende program mareeksen als de „Woef-show", afmaken. OP HET OGENBLIK is Julius Hay de meest vooraanstaande toneelschrijver van Hongarije. Hij heeft een bewogen leven achter de rug, maar wanneer men hem zo ziet en met hem spreekt, krijgt men niet de indruk dat hij een echte revolutionair zou kunnen zijn. Toch moet hij reeds vroeg een aanhanger van het communisme zijn geweest, want na de opstand van Bela Kun werd hij door Horthy in 1919 het land uitgezet. Hij leefde toen veertien jaar in Duitsland, werd daar door de nazi's vervolgd en vluchtte naar Oostenrijk. Maar ook daar werd hij door Schusschnigg vervolgd. Hij reisde naar Zwitserland en ging tenslotte weer naar Hongarije. DE RUSSISCHE BEZETTING van Hon garije begroette hij als een bevrijding. Met het Stalinisme leefde hij echter op oorlogsvoet, zodat hij in 1956 deelnam aan de revolutie Voor straf bracht hij drie jaar in de gevangenis door, maar nu is hij weer vrij. Hij heeft zelfs een bezoek aan Wenen gebracht. Nu gaat hij met zijn vrouw naar Zwitserland om wat uit te rus ten Hij kan zich zoiets permitteren, om dat hij in het westen genoeg verdient. Rowohlt heeft namelijk de rechten op de Duitse uitgave van zijn drama's verwor ven Voor een vertaling behoeft de uitge ver niet te zorgen, want Hay schrijft van elk stuk eerst de Hongaarse tekst en dan de Duitse vertaling of bewerking. Hij schrijft een volmaakt litterair Duits, ook al hoort men aan zijn uitspraak dat hij een Hongaar is NU IS HET MERKWAARDIG dat deze revolutionair bijna al zijn drama's rond om een metafysisch beginsel opbouwt; en aangezien zijn meeste toneelstukken in het verleden spelen, neemt die metafysische inslag de vorm van religie aan. In de ge vangenis schreef hij bijvoorbeeld „De Nachten van Attila", een pakkend drama dat gedragen wordt door het hoofdmotief dat deze koning van de Hunnen. „De gesel van God" is. Het eerste bedrijf is mis schien wel het sterkst. Hay laat hier Attila optreden tezamen met zijn tegenstander Aetius, de veldheer van het Westromeinse rijk Ze zijn vroeger vrienden geweest, als pages aan het hof van de keizer in Byzan tium, en nu ontmoeten zij elkaar in de nacht voor de veldslag op de Katalauni- sche velden Ze wikken en wegen de kan sen van de veldslag en zijn er alle twee van overtuigd, dat het een nutteloos ge vecht zal worden ten koste van duizenden mensenlevens. MAAR ATTILA wil niet op het voorstel van Aetius ingaan om beiden hun legers terug te trekken. Hij voelt zich namelijk „de gesel Gods" en moet dus op hoger bevel slag leveren. Hij wordt verslagen en valt dan Italië binnen, komt voor de poor ten van Rome en heeft daar eveneens in de nacht dat merkwaardige gesprek met Paus Leo I die hem de overtuiging bijbrengt dat het beter is om zijn leger terug te trekken en Rome niet te verwoes ten. Historisch is het inderdaad zo ver lopen. Volgens Hay verlaat Attila Rome, omdat het hem duidelijk is geworden dat de god van de christenen meer invloed heeft dan zijn eigen heidense goden. Dit drama wordt in het volgende seizoen door het Weense Burgtheater opgevoerd. VOLGENS HAY is religie een van de sterkste drijfveren in de geschiedenis, maar van het religieuze streven kan ook misbruik worden gemaakt. Dit illustreert hij bijvoorbeeld in zijn blijspel „Het Paard", waarin hij een karikatuur geeft van Caligula. Deze Romeinse keizer laat zich namelijk niet alleen als god aanbid den, maar hij gaat zover dat hij een paard tot consul van Rome laat uitroe pen. Het gevolg is dat alle meisje paar- destaarten dragen, dat alle mensen met een paardetrens in de mond lopen of een breidel als sieraad dragen; op bevelen reageren zij met paardegehinnik en zij draven als circuspaardjes door de stra ten. Hier laat Hay zien dat het gods dienstige sentiment ook de grootste waan zin tot gevolg kan hebben. TIJDENS HET festival in Salzburg zal een van Hay's drama's worden opgevoerd. Het heet „Mohacs" en beschrijft de voor bereidingen en het einde van de veldslag bij Mohacs in 1526, waar de jonge Hon gaarse koning Lodewijk door de Turken werd verslagen en op het slagveld stierf. Voor Hongarije volgde toen de eeuwen lange onderdrukking door de Turken. In het meest ontroerende bedrijf schildert Hay de nacht voor de slag, waarin de koning zich in gebed tot Christus richt. Voorlopig wordt het drama in het wes ten opgevoerd en niet in Boedapest, maar Hay's werk zal binnenkort ook in Honga rije worden gedrukt en Hay hoopt dat de invloed van het westen nu wel zo groot zal zijn dat een Hongaarse opvoering on vermijdelijk wordt. „Voor de vuist weg", het programma dat bezig is de teen van Willem Duys tot de populairste in den lande te maken, sloot gisteren als een cirkel. Begonnen werd met het uitdelen van harde eieren waarmee de aanwezigen in de zaal op hun hoofd moes ten tikken, en het eindigde met Willem Duys in het beeld die als afsluiting nog even op zijn voorhoofd tikte, dit keer zon der ei. Daarmee werd ook de cyclus van kleine mislukkinkjes voltooid. Bij de eie ren was het de bedoeling dat een van de tikkers een zacht ei zou stukkloppen op zijn voorhoofd en f 100 zou winnen, maar niemand bleek een zacht ei te hebben ge troffen. Die honderd gulden zouden dan nog aan iemand toevallen, maar een „eeuwige aanwezige", die moest navertel len hoe de heer Vis er had uitgezien, faalde, zodat de f 100 wel zullen zijn ge bruikt om de gigantische telefoonkosten uit Helsinki te betalen. Want ook dat liep hele maal uit de hand. Willem Duys had kun nen en moeten weten, dat de loting voor het wereldkampioenschap schaatsen al ge meld was in het journaal dat hem om kwart voor elf onderbrak, en hij had dus in moeten grijpen toen Jean Smits heel om standig vanuit Helsinki en nagenoeg on verstaanbaar, die loting nog eens kwam vertellen. Toen tenslotte trainer Lamberts aan het woord kwam, zei regisseur Oster dat het te duur werd, maar Duys liet het uit beleefdheid toch maar aankabbelen, ook het gesprek met de Haarlemmer John Vis, die zich bijzonder opwond over de kri tiek in de kranten op het K.L.M.-beleid van de laatste jaren. Dat meneer Vis zich met verontwaardiging tegen de „defaitis- ten" keerde, moest hij zelf weten, maar toen hij de critici verweet dat zij „grijns lachend de restjes van de K.L.M. aan het buitenland willen laten", was het de taak van Duys geweest te vragen of het niet diezelfde K.L.M. was geweest (en niet de critici in de kranten) die „het restje Aru ba" door laksheid aan een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, had gelaten? Uiteraard waren er ook een paar aar dige onderdelen. Jazz-zanger Edwin Rut ten bijvoorbeeld hield de teugels in het gesprek met Duys strak in handen, we keken samen met Anneke Grönloh naar een potpourri van Nederlandse Eurovi- siefestivaldeelnemers op telerecording, en Rob de Nijs en Johnny Lion zongen sa men, met begeleiding van de Jumping Je wels, een schoon liedekyn, een stuntje van jewelste natuurlijk, waarmee tevens alle geruchten, dat Johnny en Rob één en dezelfde zouden zijn, uitgebannen werden. Op het laatst gingen Anneke, Willeke, Johnny en Rob zelfs kwartetten: grote verbroedering van alle kleinkunstenaars. Willem Duys kon nog stamelen dat dit toch wel „een zaligheid" was en tikte ver volgens in de richting van naar ik ver moed Fred Oster op zijn voorhoofd in de veronderstelling dat hij al uit het beeld was. Maar nee, dank zij het grote won der dat de techniek is, zagen we het nog net. De rubriek „Rooster" is ongetwijfeld een vervelende rubriek. Kort samengevat te weinig Ewald van Vugt en te veel zingende zusjes. In AVRO-televizier leek een reportage van de slavernij en Saoedi Arabië het interressantst te worden maar als ik het wel begrepen heb, zijn er sinds twee jaar geen slaven meer en bovendien vonden de slaven het „slaaf-zijn" veel gemakkelij ker dan het vrij-man-zijn. Max Woisky jr. tenslotte, voerde ons te rug naar ons oerbestaan wat natuurlijk een plezierige belevenis was. HET NEGENDE Eurovisie-Songfestival, dat op 21 maart in Kopenhagen plaats heeft, van huis uit een Nederlands initia tief, is voor miljoenen kijkers in Europa een jaarlijks avondje-van spanning. Dolf van der Linden, 49 jaar, betekent veel voor het Songfestival. Hij begon zijn car rière in een grauwe tijd. De kale aanloop periode zal hij nimmer vergeten, hij praat er liever niet meer over. De betere jaren begonnen in oktober 1939, toen hij dienst trad bij de Nederlandse Radio Unie, waar hij over enkele maanden zijn zilve ren jubileum viert. De beste jaren waren na de oorlog. In 1945 kreeg hij opdracht een orkest samen te stellen en hij om ringde zich met een groep voortreffelijks musici, die samen het inmiddels interna tionaal vermaarde Metropole Orkest vor men. DAT „INTERNATIONAAL vermaard" is bepaald niet zo maar een sierstempeltje. Dolf van der Lindens orkest is inderdaad van noord tot zuid en van oost tot west bekend. Hij heeft in heel wat landen als gast gedirigeerd, maar na zijn vaderland is Israël hem het liefst. In 1960 bracht hij er twee maanden door op uitnodiging van Israëls cultureel departement, dat vroeg een orkest samen te stellen. Hij liet tien tallen Israëlische musici bij hem voorspe len en koos tenslotte 33 man voor het „Kol Israël Light Orchestre", dat inmid dels een voortreffelijke reputatie geniet. ALS DOLF VAN DER LINDEN zich er gens achterstelt, doet hij het volledig; zo als achter het Europvisie-Songfestival. Sinds het prille begin is hij er altijd nauw bij betrokken geweest als muzikaal advi seur van de organisatoren als voorzit ter van de jury, die de Nederlandse in zendingen voor de nationale finale koos en als dirigent van het orkest, dat de so listen begeleidde. De afgelopen veertien da gen heeft hij iedere dag gerepeteerd met Anneke Gronloh en als Anneke, maandag a.s. in Utrecht voor de camera's treedt met haar drie liedjes, heeft Dolf er echt wel het zijne aan gedaan. Twaalf natio nale jury's zullen dan uitmaken met welke van dè drie Tiëdjes Anneke Gron loh aan de Internationale finale zal deel nemen. Dolf van der Linden waagt zich niet aan voorspellingen omtrent de kan sen van de liedjes; wel verklapt hij aar zelend dat de kwaliteit van de inzendin gen dit jaar hoger was dan voorgaande jaren. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 8.00 NCRV. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KER KEN. 18.00 NCRV. 20.14-24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.16 Geestelijke liederen (gr. en opn.) 8.30 Morgen wijding. 9.00 De Platenbijbel: gewijde muziek. 9.45 Nieuws en waterstanden. KRO: 10.00 Inlei ding Hoogmis. 10.05 Plechtige Hoogmis. 11.15 Klassieke grammofoonmuziek. 11.30 Medaillon: fragmenten uit het internationaal muziekreper toire. 12.05 Zwart op wit: actuele publicaties over Kerk er. wereld. 12.50 Buitenlands com mentaar. 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Jaar in jaar uit: Liedjes uit 1938. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 Moderne orkestmuziek en zang soliste. 14.30 Moderne kamermuziek. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Lichte grammo foonmuziek, sportreportages en -uitslagen. 16.30 Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Ge reformeerde kerkdienst. NCRV: 18.00 Negro Spi rituals (gr.) 18.10 Kerk en muziek: gewijde mu ziek. 18.30 De V van Victoria, klankbeeld t.g.v. het 10-jarig bestaan van de Open-Deur-diensten in het Amsterdamse Victoria-theater. 18.50 Kin derkoor met orgelbegeleiding: geestelijke liede ren. 19.15 Zondagavondlezing. 19.30 Samenzang: Geestelijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.08 Medi tatie. KRO: 20.15 Koren en instrumentaal en semble. 20.45 Diamanten voor het grijpen (I), hoorspel. 21.25 Pianorecital: oude muziek. 21.35 Moderne kamermuziek. 22.00 Wissewassen licht programma. 22.20 22.25 Boekbe spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Dwars door de groene hel, reisbeschrijving over Bazilië. 23.05 Vrije muziektribune. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.S. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so cialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. IKOR: 10.00 Nederlands Hervormde kinderdienst. 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Grammofoonmu ziek. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. 12.00 Het Geladen Schip culturele rubriek. AVRO: 12.30 Licht orkest en zangsoliste, (plm. 12.30 mogelijke afgelastingen van wedstrijden). 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing". 13.17 Mededelingen of grammofoonmu ziek. 13.20 Op de plaat rust, strijdkrachten programma. 13.45 Wereldkampioenschap hard rijden op de schaats 1964 te Helsinki: reportage van de 1500 meter. 14.00 Vervolg strijdkrach tenprogramma 14.20 Omroeporkest en solist: moderne muziek. 15.20 Toneelbeschouwing. 15.30 En passant, cabaret. 16.00 Licht ensemble en zangsolisten. 16.30 Sportrevue, met reportage Europees Biljartkampioenschap Bandstoten. 17.00 Liedjes. VARA: 17.30 Voor de jeugd 17.50 Nieuws en sportuitslagen. Aansluitend: Sport journaal. 18.30 Licht ensemble. 19.00 Bij nader inzien, journalistenforum. 19.40 Vrij entree ca baret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Metropolè or kest en zangsolisten. 20.50 Chansons. 21.15 Klas sieke grammofoonmuziek. 21.50 Van wie is die tekst, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Europees concours 1964 voor ver tolkers van muziek van onze tijd: fragmenten uit het slotconcert. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor belang stellenden, gehouden op zondag 16 februari. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk v. Bl'daal BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws en medede lingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantoconcert. 15.30 Sport programma. (Om 17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws. 18.03 Pianorecital. 18.30 Godsdienstige uitzen ding. 19.00 Nieuws. 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Muzikaal zondagavondprogramma. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 22.30 Cabaretpro gramma. 23.05 Lichte en dansmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM I. "02 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Moderne grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio krant. 8.00 Nieuws en NCRV-lied. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 8.45 Vocaal ensemble: Engelse liedjes (gr.). 9.00 Muziek naar keuze: verzoekprogramma voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Akkordeonorkest. 12.53 Gram mofoonmuziek eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Orgelspel: operettemuziek (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Moderne kamermuziek (gr.). 15.05 Herhaling Wedstrijd: Opsporing verzocht van donderdag 13 februari jl. 15.45 Vocaal en semble: moderne liederen. 16.00 Bijbeloverden king. 16.30 Sopraan en plano: klassieke liede ren. 16.55 Grammofoonmuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte gram mofoonmuziek voor de teenagers. 17.50 Rege ringsuitzending: Suriname journaal. 18.00 De Ko ninklijke Militaire Kapel. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volkspartij: Kaarten op tafel. Een uitzending over politieke zaken die de aan dacht verdienen. 18.30 Kerkorgelconcert (gr.). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje 19.15 Instrumentaal ensemble: on bekende muziek uit oude handschriften. 19.30 Adam wie zijt Gij?, klankbeeld. 21.20 Radio Filharmonisch orkest en solist: klassieke mu ziek. 21.55 Grammofoonmuziek. 22.05 Wereldpa norama, commentaar van de reizende diploma tieke commentator. 22.15 Pianorecital: Spaan se muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Muzikale vraagbaak. 23.40 Walsmuziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht en amusementsmu ziek (gr.). 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoon muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Licht orkest. 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten 13.30 Licht orkest en vocaal ensemble. 14.00 Altmezzo en piano klassieke en moderne liederen. 14.30 Lichte grammofoonmuziek. 14.40 Het Joodse volk op weg van ballingschap naar verlossing, klankbeeld. (II). 15.05 Klassieke grammofoon muziek. 16.25 Lichte grammofoonmuziek 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Combo-klanken. 17.50 Militair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel. 18.20 Van, voor en door amateurs. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Operaconcert (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Radloscoop. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteitn. 23.00 AVRO's Ritme Club. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Voor de landbouw. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beurs berichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nws). 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Programma voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 La tijns Amerikaanse muziek. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldaten. 18.28 Paar- desportberichten. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Nieuws en correspondentie uit Nederland. 19.40 In en om de opera. 20.00 Missieklankbeeld. 20.15 Europese pianomuziek. 20.45 Grammofoonmu ziek. 21.00 Concertmuziek. 21.45 Lichte muziek 22.00 Nieuws. 22.15 Volksdansmuziek en -zan- over ons wereldje. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzmu- gen. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 (On)zinnetjes over ons wereldje 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzmu ziek. 23.30 Liederen. 23.55 Nieuws. 24.00-0.05 voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Filatelistisch allerlei. 15.20 Alle» draait om moeder. 15.45 Jeugdforum. 16.30 Dier in 't vizier. 17.00-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Barend, de beer. 19.35 Lassie, T.V.-film. NTS: 20.00 Journaal 20.35 Herrie om Harrie, T.V.-spel (dl. 2). 21.10 Capriolen, muzikaal programma. 22.00 Hoe bestaat 't. 22.30 Wat 'n wereld. 22.55 Morgen is het zondag. 23.05-23.15 NTS-jour- naal. VOOR ZONDAG NTS: 16.00 Biljarten: reportage van de slotpar- tijen in het toernooi om het Europese kampioen schap bandstoten te Den Helder. IKOR: 17.00- 18.10 Evangelisch-Lutherse kerkdienst NTS: 19.30 Weekioumaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in beeld. VARA: 20.30 In de engelenbak, caba ret. 21.10 De wereld van vandaag. 21.20 Perry Mason Paul Drake in moeilijkheden, T.V.- film. 22.10 Signalement: figuren en verschijnse len uit de wereld van muziek, litteratuur, toneel en beeldende kunst: 40 jaar Amerikaans toneel. NTS: 22.45-22.50 Journaal. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Huis te huur (Comedy Caper). 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van het Gere formeerd Politiek Verbond. 20.30 Nationale fi nale Eurovisie Songfestival 1964 te Kopenha gen. 21.15 Berucht, beroemd, bemind, speel film. 22.35-22.40 Journaal. Zaterdag televisie. 20.35 uur de tweede aflevering van Herrie om Harry de uit Engeland ge- importeerde serie, die gedragen wordt door Johan Kaart. Om 22.00 uur: het inte ressante programma „Hoe bestaat 't", ditmaal gewijd aan het fenomeen fakir. Zaterdag radio Weer een half uur „babysitten" met Kees Brusse, een uniek platenprogramma op olijke teksten van Alexander Pola. Voor bewonderaars van Kees Brusse om nim mer over te slaan (22.50 uur). Zondag televisie Perry Mason wordt geconfronteerd met een bijzonder probleem. Zijn trouwe medewerker Paul Drake wordt van moord verdacht en Perry moet hem zien vrij te pleiten (21.20 uur). Zondag radio De K.R.O. begint deze zondagavond om 20.45 uur een nieuwe hoorspel-serie onder de titel „Diamanten voor het Grijpen", een thriller van Philip Levene, met in de hoofdrol Fé Sciarone. Bij de AVRO kun nen de liefhebbers van het cabaretlied zon dagavond om 20.50 uur terecht. Ernst van Altena presenteert dan eigen chansons.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 21