„SCHAKELS" in Rotterdam de preludeert I Perzische miniaturen in Frans Halsmuseum HET WEEKEINDE mm MAANDAG 24 FEBRUARI 1964 7 Derde Heyermanspremière in herdenkingsjaar Cultureel verdrag VS.- Rusland vernieuwd Composities van Piet Kee Zomerbijeenkomst van de NATU in Haarlem nabeschouwingen tnÊma v De radio geeft dinsdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma J. Damshuizer „Voorstelling" gewijd aan Shakespeare De GAO-omroeppersoneel Meer nog dan bij de Amsterdamse première van „Op Hoop van Zegen" en bij de Studio-opvoering van „De Wijze Kater" is zaterdagavond in de Rotter damse Schouwburg gebleken dat Heijer- mans nog springlevend is. Het Nieuw Rotterdams Toneel had „Schakels" op het programma genomen, mijns inziens Heijermans' gaafste en menselijkste stuk. Hoezeer ook, met zijn potjes en pan netjes, eten en drinken, en nauwkeurig geobserveerde volkstypen behorend tot het realisme uit de eerste decennia van deze eeuw, is toch de hoofdpersoon Pan- cras Duif, zó volledig herkenbaar, zó veelkantig en door en door sympathiek, en is ook de conflictstof zó algemeen- menselijk dat men de opvoering bijna steeds als volledig eigentijds ervaart. Piet Kee geeft hierbij een inleiding op zijn orgelconcert van morgenavond, dinsdag 25 februari om acht uur in de gemeentelijke Concertzaal. HET MOET IN het jaar 1099 geweest rijn, dat de organist van de Sankt Sebald- kirche te Neurenberg, Johann Pachelbel, hesloot zijn 13-jarige zoon Wilhelm Hiero- nymus in de leer te doen bij enkele vak genoten. Hiervoor liet hij het oog vallen op de vermaarde Dietrich Buxtehude, orga nist van de Marienkirche te Lübeck en Ferdinand Tobias Richter, hoforganist te Wenen. Wel een bewijs hoeveel waarde men toen reeds hechtte aan een degelijke internationale muzikale vorming. Dit is ons bekend door een werk dat Johann Pachelbel in 1699 in druk liet ver schijnen onder de titel „Hexachordum Apollinis" (een reeks variatiewerken in zes toonsoorten). Vermakelijk is het te le zen hoe de componist zich in zijn voor woord tot zijn wereldberoemde en eminen te collega's richt en in de meest bloemrij ke bewoordingen hun lof bezingt Pa chelbel zelf was overigens ook niet de eer ste de beste Na een lange inleiding, die ik u zal besparen, komt hij „to the point" en verzocht beide meesters zijn 13-jarige zoon als leerling te willen accep teren en (ik citeer nu de oud-Duitse tekst) „nur einige wenige Tröpfflein von Dero reichlichst hervor springende Kunst-Quelle auf ihn flieszen zu lassen wofür Ihnen er sein dankbares Gemüth lebenlsang zu erweisen sieh höcfhst-ver- bindlich erkennen wird." Enzovoorts. Of Wilhelm Hieronymus inderdaad bij bovengenoemde grootheden gestudeerd heeft is intussen niet met zekerheid te zeg gen. Het is echter bekend, dat vooral Bux tehude en Pachelbel een grote bewonde ring en vriendschap voor elkaar koester den. Welnu, het doet mij genoegen u deze bei de meesters te kunnen presenteren op het concert van morgenavond. Zij zijn verte genwoordigd in hun meest karakteristieke verschijningsvormen. Van Pachelbel koos ik uit het „Hexachordum Apollinis" de fraaie „Aria Sebaldina", een achttal va riaties over een eenvoudig thema. Hier in leren wij hem kennen als de Zuid-duit- se kunstenaar, sterk beïnvloed door de zangerige Italiaanse stijl en een genie in de afwerking van het detail. Hiertegenover verschijnt Buxtehude op het programma als vertegenwoordiger van de rijke cultuur uit de Noord-duitse Hanze-stad Lübeck met zijn machtige Preludium en fuga in g kleine terts. DIT CONCERT VALT IN de passietijd; het is reeds de derde lijdensweek. Ook hierop heb ik in mijn programma al thans in het eerste deel het accent ge legd. Tot de meest klassieke orgelmuziek voor de lijdenstijd behoren de variaties over het koraal „Da Jesus an dem Kreuze stand" van Samuel Scheidt. Wellicht is het een tikje gewaagd een dergelijk werk te willen vertolken op een 19e eeuws orgel als dat van onze concertzaal, zult u mis schien zeggen? Toch wil ik het u niet ont houden en één van de belangrijkste argu menten die ik daarvoor zou kunnen aan voeren is wel het feit dat muziek van een dergelijk hoog gehalte op zeer verschillen de orgels toch tot zijn recht kan komen. Een andere accentuering van de passie- tijd vindt u in „O Haupt voll Blut und Wunden," door Buxtehude bewerkt onder de titel „Ach Herr, mich armen Sünder." Tot zover enkele grepen uit de eerste helft van mijn programma. Het tweede deel is gericht op de twintigste eeuw en brengt muziek uit Nederland, Frankrijk, Duits land en Tsjeehoslowakije. Nederland is vertegenwoordigd met Hendrik Andries- sens Passacaglia. De Passacaglia is al een zeer oude muziekvorm en bestaat uit het steeds variëren van een constant terugke rend thema (meestal in de bas). Andries- sen heeft dit op een hoogst originele wijze aangepakt. Het korte thema, waarmee het stuk in het pedaal opent, laat hij in aller lei toon- en maatsoorten verschijnen. Daar bij maakt zijn fantasie een rijke vlucht, die contrasterende stemmingen oproept. Dit alles maakt het stuk tot één van An- driessens boeiendste orgelwerken. UIT FRANKRIJK hoort u „Choral" van Arthur Honegger en uit Duitsland enige werkjes van Siegfried Reda. Ik hoop het recital te besluiten met de „Musica Do- minicalis" van de jonge Tsjechische com ponist Petr Eben, die aan de andere zijde van het IJzeren Gordijn een grote bekend heid geniet. Dit stuk heb ik in deze kolom men al eens eerder bij U ingeleid; het is tijdens het concert door een defect aan het orgel niet tot een uitvoering gekomen. Ik hoop van harte, dat het instrument ln de Concertzaal zich ditmaal zal revan cheren! Het is overigens niet oninteres sant te vermelden, dat deze compositie hoewel eenvoudig als Musica Dominicalis betiteld in feite een fantasie op één van de meest geliefde Gregoriaanse Ky- rie-melodieën is. EN DAARBIJ GROEIT de bewondering voor wat Heijermans' constructief talent vermocht. Hij lijkt vanaf de eerste woor den volledig te weten waar hij naar toe wil. Ieder kleinste opmerkinkje heeft zijn zorgvuldige plaats in het geheel en wekt later nauwkeurig berekende echo's. Voor zichtig worden sfeer en dramatis personae geschetst en dan van diepte voorzien. Geen mens is in deze van schurkachtigheid en egoisme geladen atmosfeer alleen maar goed of alleen maar slecht. Iedere daad wordt gemotiveerd, ieder karakter wordt voor oppervlakkigheid gered door het be lichten van achtergronden en jeugd ervaringen. DIRECT AL VANAF de meesterlijke, ironische en halfsymbolisehe titel („het „schakels smeden" heeft Pancras Duif rijk gemaakt; de schakels die hem aan zijn fa milie ketenen betekenen ook zijn ongeluk) tot aan het aangrijpende slot als de sen timentele dochter vader Duif jubelend komt feliciteren met het „verstandige be sluit" dat hij heeft genomen hetgeen Pan cras verwezen incasseert met het gevoel dat zijn leven verwoest is, nu zijn kinde ren hem verhinderen te hertrouwen, voelt men te doen te hebben met een geïnspi reerd en in zijn soort volmaakt meester werk. De opvoering door het N.R.T. droeg ook veel tot die indruk van volmaaktheid bij. Hoewel de herinnering aan Johan Elsen- sohns doorleefde en felle vertolking van de hoofdrol niet gemakkelijk verdrongen wordt, moet vastgesteld worden dat Ri chard Flink aan zijn Pancras Duif nog andere dimensies had toegevoegd. Uiter lijk minder explosief, wist hij de natuur kracht van deze man met al zijn humor en eerlijke gevoeligheid, volledig invoel baar te maken. Ook de rol van zijn tegen speelster, de huishoudster Marianne, waar in Heijermans alle sentimentele clichés voor brave weduwvrouwen, op een aan vaardbaar niveau tilt, was in gelukkige handen bij Thera Verheugen. IK ZAG HET stuk voor het eerst in een volwaardige bezetting wat de jongere ge neratie betreft. De zoons van Sacco van der Made (iets te oud), Leo de Hartogh, en Hans Ceuleman (gechargeerd maar wel grappig-modern) vormden een prachtig trio in hun geschakeerde reacties. Ook Piet van der Meulen en Josephine van Gaste ren lieten wel zien wat Heijermans voor ogen heeft gestaan. Maar met enkele van de vrouwen had regisseur Jan Teulings toch kennelijk geen raad geweten en met name Enny Meunier was in een typering van „Komische Alte" verzeild geraakt, die niets te maken had met het realistische serpent dat hier bedoeld is en dat in Heijermans tijd vooral aan rollen voor mevrouw De Boer-van Rijk ten grondslag lag. (de Meid, Eva Bonheur). In de juiste pluchen burgermans decors (heel mooi werk van Herman Gordijn) werd ook door regisseur Teulings nog het fraaie rolletje van broer Hein neergezet die met Pancras voor het mooiste scène tje van de avond zorgt als zij hun jeugd herinneringen ophalen („Kinderen, de zon Richard Flink en Thera Verheugen in „Schakels" van Heijermans. draait zoals Moeder wil"). De Heijermans-herdenking heeft met de ze voorstelling voorlopig wel zijn hoogte punt bereikt. Hans van den Bergh Zaterdagmiddag had in de renaissance- zaal van het Frans Hals Museum de ope ning plaats van een in het prentenkabinet van het museum ingerichte tentoonstelling van Perzische en Indische miniaturen. Nadat de adjunct-directeur van het mu seum de aanwezigen had verwelkomd, de uitleners had bedankt en uitvoerig zijn eigen indrukken van het werk had geschil derd, opende mr. R. H. W. Pitlo de ten toonstelling. Hij deed enkele mededelingen over de totstandkoming van de tentoonstelling, die grotendeels uit particulier bezit is samen gesteld en die dus een zeldzame mogelijk heid biedt om van weinig toegankelijke werken kennis te nemen, waaronder van zeer kostbare. Vervolgens gaf mr. Pitlo een overzicht van geschiedenis en karak ter der miniatuurschilderkunst. Deze is, aldus spreker, een van de belangrijkste MOSKOU (AP) De Sovjet-Unie en de Verenigde Staten hebben hun culturele verdrag vandaag voor 2 jaar vernieuwd. In de jaren 1964 en 1965 zal een uitwisse ling plaatshebben van medici, natuurkun digen, industriëlen en landbouwexperts. De uitwisseling in de sectoren toneel, bal let en muziek zal verruimd worden maar blijkens het verdrag is de toeneming niet indrukwekkend. Uit de V.S. zullen naar Rusland gaan het Berlin College Choir, „Holiday on Ice", het Pro Musica kamerorkest en het Cleve land symfonieorkest. De Sovjet-Unie zendt naar de V.S. het ballet van Leningrad, het Moskous filhar monisch orkest, een variété dansgroep en een produktie van het Moskouse kunst theater. De onderhandelingen over het verdrag zijn sinds 7 januari gevoerd na de gehele winter onderbroken te zijn geweest als ge volg van de arrestatie en uitwijzing van de Amerikaan professor Frederick Barg- hoorn in Rusland. Een van de meest geslaagde uitwisse lingen is die van natuurkundigen, die het industriële gebruik van kernenergie wil len bestuderen. Een Amerikaanse delega tie heeft zojuist een bezoek aan Rusland afgesloten en een Russische delegatie zal binnenkort naar Amerika gaan. Volgens de Amerikanen spreken beide partijen vrij uit. De Haarlemse stadsorganist Piet Kee zal donderdagavond 27 februari drie nieuwe eigen composities ten gehore brengen in een NCRV-radio-uitzending (402 meter, 21.55 uur). Zij zullen binnenkort gepubli ceerd worden in de Peters Editie, Londen. Piet Kee heeft ook, in opdracht van een Amerikaanse uitgeverij, een Fantasia Ri- cercare gecomponeerd naar een oud-Engel se hymne. Deze zal binnenkort gepubliceerd worden in de Methodist Edition. 'bijdragen, welke Perzië aan de beschaving van de mensheid heeft gegeven. Daarbij is de miniatuur ook voor ons begrijpelijk, streed de gangbare opvatting, dat de Is lam het maken van afbeeldingen zou ver bieden. Dit staat wel in de Bijbel, maar niet in de Koran. De miniatuur drukt geen gevoelens uit, maar vertelt een verhaal. Zij is twee dimensionaal, kent geen perspectief en modelé, omdat zij in het beeld van de geschreven tekst moet passen. De Perzi sche miniatuurschilderkunst is, in tegen stelling tot veel andere kunst, niet ont staan uit de religie en zij had ook geen contact met het volk; zij was slechts de verfijnde luxe van weinigen. Zij heeft in de loop der eeuwen verschillende bloei tijdperken gekend en verschillende invloe den ondergaan, ook Europese. Met de Grootmogols zijn de Perzische miniatuur schilders naar India gegaan en daar is de miniatuur geworden tot vrije kunst; zij heeft daar een verdere ontwikkeling door gemaakt en onder meer ook perspectief en modelé toegepast. In de 19de eeuw is het verval van de miniatuurschilderkunst begonnen. De organisatie van de zomerbijeenkomst van de Nederlandse Amateur Toneel Unie, welke zaterdag 6 of zaterdag 13 juni in Haarlem zal worden gehouden, is opgedra gen aan de afdeling Zuid-Kennemerland van deze organisatie. Het ligt in het voornemen bij deze ge legenheid door een centraal gezelschap en onder regie van Gelijn Molier een opvoe ring te geven van het toneelspel „De Gen darmes van Europa." Leden van aange sloten verenigingen, die aan deze opvoe ring hun medewerking willen verlennen, kunnen zich zaterdag 29 februari, des mid dags om twee uur melden in de studio van de toneelvereniging „Postaal Genoe gen" in de Lange Lakenstraat in Haar lem, waar dan een auditie wordt gehou den. VERKIEZING LEDEN GEWESTELIJKE BESTUREN A.V.R.O. Ter voorziening in een aantal vacatures in de gewestelijke besturen van de AVRO worden op het ogenblik weer verkiezingen gehouden. Voor de vervulling van de vaca ture in het gewestelijk bestuur Noord- Holland zijn kandidaat gesteld de heren mr. T. Q. Dekker te Bergen, J. Prins te Amsterdam, J. P. Schulting te Hilver sum en C. E. de Vries te Diemen. Wie aan de verkiezingen wil deelnemen, kan het benodigde stembiljet met de voor de inzending hiervan door het dagelijks bestuur te verstrekken enveloppe ver krijgen door persoonlijke schriftelijke aanvraag bij het hoofdkantoor van de AVRO, Keizersgracht 107 te Amsterdam. De acteur Johan Kaart vergooit zijn groot, komisch talent aan Harry, die te midden van veel herrie noch een clownes ke, noch een anderszins vermakelijke fi guur blijkt te zijn, maar een meelijwek kend man die ten volle rijp is voor een diepgaand, psychiatrisch onderzoek. Over jarige filmkluchtgrapjes versterkten het verbijsterende karakter van dit stuk maak sel. Het vermoeden, dat dit weer een t.v.- serie van Britse herkomst wordt, die ver zadigd van ongein, hier ten onder gaat, lijkt ons gerechtvaardigd. De NCRV achtte het verantwoord dit zaterdagavondprogramma te verlengen met een extra-reportage van de Tellem- expeditie. Het onderwerp, de stoere, ka meraadschappelijke „routiers" van de barre woestijn had commentator Kees van Langeraad verleid tot een stukje onverval ste reis-retoriek. Genoemde omroep moest dit tussentijdse nummer kennelijk kwijt. Het muzikale verkleedpartijtje, dat „Ca priolen" wordt genoemd, blijft een pro gramma-onderdeel, dat behoudens een enkel, vreemd liedje en de overzeese na men der ensembles, de uitgewerkte formu le is van het zaterdagavond-amusement, dat de NCRV de kijkers bij het begin van het seizoen beloofde: degelijke, echte Nederlandse familie-ontspanning. Als de dol-drieste cursusleider van „Doe het voor al zelf" kon Joop Doderer, die weer van geen ophouden wist, ons niet bevrijden van het gevoel, dat wij verzeild waren in een gezellige(?) avond anno 1920. George Noordhof kon ons in het ver volg van zijn rubriek „Hoe bestaat het" niet sparen voor vleselijke onthullingen (die voor zover op een hakblok gelegen nog wel smakelijk waren); hij moest ons immers inwijden in de geheimen van spij ker- en glasfoedden. De hardheid van de oude Groningse fa kir Le Hacheck was frappant; de gespeel de onwetendheid van Dick van Ruler even eens. Het vertier werd afgerond met het pro gramma „Wat een wereld", dat mede dankzij Enny Mols-de Leeuwe best waard was, gevolgd te worden, al blijft de nadruk kelijkheid waarmede sommige grappen en vondsten worden gebracht, irriteren. Op merkelijk was voorts, dat men zich hier in NCRV-kring nu ook al mopjes van on schuldige aard op leden van het Oranje huis mocht permitteren. Nog meer artiesten dan aangekondigd hielpen de altoos glimlachende liedjeszan ger Henk Elsink door een voorstelling van zijn televisie-theater „In de Engelenbak" heen. Zo b.v. een zingende mime-speler met een nummer, dat wij vrij lang gele den ook al op de t.v. zagen. Frans van Y& m-m f Vanavond zullen jury's in twaalf Nederlandse plaatsen beslissen met welk van de drie liedjes, die Anneke Grönloh (zie foto) voor de televisie zingt, zal deelnemen aan het Euro visie songfestival op 21 maart in Kopenhagen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture..., radio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo- foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Viool en piano: klassieke muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammo- foonmuziek. 11.50 Volaan... vooruit, praat je. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Voor de landbouwers. 12.45 Platennieuws. 12.55 Aktualiteiten of katho liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!!! lichte grammofoonmuziek met commentaar. 14.00 Voor de plattelands vrouwen. 14.10 Rieleksen, licht program ma (herhaling van zaterdag jl.). 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag van giste ren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang, Godsdienstig program ma. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Regerings uitzending: Het eiland Saba, door Ferd. A. Berger. 18.00 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Tot U spreekt de heer E. J. Harmsen. sekretaris van de Boeren Partij. 18.30 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Op leven en dood, vastenmeditatie. 20.00 Harp en piano: klassieke muziek. 20.20 Promena de-orkest: amusementsmuziek. 21.00 Alt en piano: klassieke liederen. 21.30 Kerk orgelconcert: klassieke muziek. 22.00 De zingende kerk: bespreking over kerkmu ziek uit verschillende stijlperiodes. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd... een keuze uit woord, zang en dans van elders... en an ders. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.15 Programma-overzicht en lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Moderne Engel se kerkmuziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht instrumentaal kwintet. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Licht ensemble met zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Klas sieke pianomuziek. 15.30 Actueel allerlei. 16.00 Interview en zang. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Tus sen 10 en 20- (gr.). 18.00 Nieuws. 18.15 eventueel actueel. 18.20 Brussel-Hilver- sum: BRT-Variété-orkest en solisten: amusementsmuziek. 19.00 Voor de kleu ters. 19.05 Paris vous parle, gesproken brief uit Parijs. 19.10 Pianotrio: moderne muziek. 19.45 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Mu- ziek-revue. 21.00 Radar: radioperiodiek. 21.45 Licht ensemble. 22.00 Kamerkoor, kamerorkest en soliste: Oude en moderne muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Moderne gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lich te muziek. 12.15 Gevarieerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolra dio. (Om 15.00 Nieuws). 1545 Vaarwel, de vrijgezellentijd. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Klassieke muziek. 16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Licht orkestmuziek. 17.45 Kinderkoorzang 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte orkestmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Sind. kroniek. 20.00 populaire symfo nische muziek. 20.45 Chansons. 21.30 Jazz muziek. 22.00 Nieuws. 2215 Israëlische uit zending. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 24.00- 0.10 Voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Huis te huur (Comedy Ca per). 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen ding Geref. Politiek Verbond. 20.30 Natio nale finale Eurovisie Songfestival 1964 te Kopenhagen. 21.15 Berucht beroemd, be mind; speelfilm. 22.35-22.40 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie: Engels spelenderwijs II. AVRO: 19.30 Nieuws van de boekenmarkt. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Uit de school geklapt: een educatief programma. 20.55 In AVRO's Televizier. 21.10 Naked City, TV-film. 22.00 Confrontatie, gesprek over het boek In ternationale Anarchie. NTS: 22.45-22.50 JournaaL Dusschoten, wel aangekondigd, imiteerde weer eens de onvergetelijke Lou Bandy en de aloude Maurice. Verder maakte hij er een voor televisionering ongeschikt onder onsje met gastheer Elsink van. Terecht zorgde de veelzijdige fantaisiste Anny Fra- tellini voor de finale. Zij tooonde opnieuw aan, dat zij niet op de naam van de we reldberoemde clowns- en circusfamilie teert, maar ook als artieste die naam ten volle waardig is. De onfeilbare Perry Mason moest gis teravond zijn krachten wijden aan de ver dediging van zijn vriend, detective Paul Drake, verdacht van moord. En het werd een spannende aflevering, mede door da eminente wijze waarop ook nu weer alla bijrollen gespeeld werden. De opzet van het programma „Signale ment" liet toe, dat de aflevering van gis teravond een uitgebreide, maar ook zeer knappe inleiding werd tot de aanbeveling, een nieuw Amerikaans stuk op het reper toire van de Nederlandse Comedie te gaan bezoeken. Met „Signalement" immers wilde samensteller Henk de By een kunst programma creëren, dat hem ln tegenstel ling tot de vorige rubriek „Spiegel der Kunsten" de kans biedt, dieper op kunst verschijnselen en -gebeurtenissen in te gaan. Met steun van de dramaturg (en regisseur) van genoemd gezelschap, Theun Lammertse, gaf hij een uitstekend overzicht van het moderne Amerikaanse toneel, dat begon bij O'Neill en wel moest eindigen bij Gelber en Albee. Een zeker tekort aan verdieping gevolg o.i. van de wel zeer beperkte zendtijd die de samen stellers voor dit stuk toneelhistorie had den werd goed gemaakt door opnamen van zeer sterk gespeelde fragmenten van Nederlandse voorstellingen van enig» moderne Amerikaanse stukken. Toelichtin gen van Henk Rigters, Kees van Iersel, G. K. van het Reve en van Lammertse zelf maakten er helemaal een uitstekende behandeling van een punt van de theater agenda van. ENKELE WEKEN geleden moest de VARA de reeds aangekondigde aflevering van het serieprogramma „Voorstelling" te elfder ure afgelasten. Een kritisch door draaien van de ampexband die voor uit zending gereed lag, stelde de programma leiding teleur. Het was niet geworden wat men ervan verwacht had en men nam het moedige besluit de hele band in de prul lenmand te gooien. Regisseur Loet Steen bergen kreeg opdracht een nieuwe „Voor stelling" te maken en hij koos een zeer oorspronkelijke Shakespeare-herdenking. VORIGE WEEK WOENSDAG is het pro gramma opgenomen en zaterdag 6 maart krijgt televisie-kijkend Nederland het te zien: een programma van fragmenten. De rij van vertolkers is even indrukwekkend als talrijk. Albert van Dalsum en Johan Schmitz stellen hun jongere collega Ramses Shaffy voor in een fragment uit „King Lear". Loet Steenbergen zei hiervan: „De opzet van het programma blijft gehand haafd: een gevestigd kunstenaar introdu ceert een jongere vakbroeder. Ramses Shaffy mag dan al een bekend acteur zijn, er liggen toch 45 jaar tussen Van Dalsum en hem". De Shakespeareaapse opera wordt ver tegenwoordigd door de Berlijnse sopraan Eva Maria Grossmann, die fragmenten uit „De vrolijke Vrouwtjes van Windsor", en „Romeo en Julia" zingt met de Nederlan der Cornelis van Dijk. En het musical facet (veel musicalschrijvers hebben winst gevende leningen bij Shakespeare's oeuvre gesloten) wordt belicht door Lia Dorana en haar jongere collega's Mieke Bos (van „Sound of Music" maar ditmaal in „The Boys from Syracuse"), Annet Nieu- wenhuyzen en Marijke Merckens (beeld schone tegenspeelster van Wim Sonneveld in zijn nieuwe cabaretprogramma). „NIEUWS VAN DE BOEKENMARKT" Op dinsdag 25 februari geven tussen 19.30 en 20.00 uur in het televisieprogram ma van de A.V.R.O. „Nieuws van de Boekenmarkt" Adriaan Morriën, redacteur van het dagblad „Het Parool", Kees Fens, letterkundig medewerker van „De Tijd/ De Maasbode" en J. H. B. Veenstra, lit terair medewerker van het weekblad „Vrij Nederland", de kijkers hun meningen over boeken, die de afgelopen maanden zijn verschenen. Daarenboven zullen zij met de heer H. A. Gomperts informaties ver strekken over de traditionele Boekenweek. DE VERJAARDAG VAN HILDO KROP Bij een uitgeverij in Amsterdam zal binnenkort een boek verschijnen ter ge legenheid van de 80ste verjaardag van de Amsterdamse stadsbeeldhouwer Hildo Krop op 26 februari. Het boek, „Biografisch Kunstwerk", be vat bijdragen van de heer J. P. Wiersma, prof. Hammacher, prof. Jaffé en mevrouw Lagerweij-Polak en 35 foto's. In de ge boorteplaats van Hildo Krop, Steenwijk (26 februari tot 6 maart) en in Amster dam zal een ere-tentoonstelling van wer ken van de beeldhouwer worden gehouden. VAN HEMERT Jr. BIJ V.P.R.O. Regisseur Willy van Hemert krijgt er binnenkort een collega bij, wiens presta ties hij ongetwijfeld met grote belang stelling zal volgen. Die collega is zijn zoon Rudi, cameraman bij de N.T.S. Rudl van Hemert gaat de N.T.S. verlaten en treedt als regisseur in dienst bij de VPRO- televisie. De Nederlandse Toonkunstenaars Bond heeft de Stichting van de Arbeid laten we ten dat zij geen wijzigingen in de ar beidsvoorwaarden voor het omroepperso- neel aanvaardt, indien daarover met de N.T.B. geen overleg is gepleegd. De N.T.B. is van mening, dat de vorige C.A.O. niet is opgezegd zoals is voorgeschreven. Het N.V.V. heeft de N.T.B vorig jaar geroyeerd als lid, waarna de N.R.U. de toonkunstenaarsbond niet meer als onder handelingspartner erkende. Ook heeft de N.T.B. aan de minister van O. K. en W. laten weten dat zij geen wijzigingen in de secundaire arbeidsvoorwaarden van de in dienst van de N.R.U. zijnde musici aan vaardt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 7