Dusseldorp ontdekt een onbekende Verdi-opera
u
Mm
~mat
UITGAAN IN HAARLEM
omgedoopt in „Der Doge von Venedig
I due Foscari
A. DE HOOP HAARLEM N.V.
Raak Zwolsman-interview
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1964
13
ff
Willy Caron een der
Verdi-concourswinnaars
E.M.S.-cultuurprijs
M. van Doorninck
Zijlstraat 56
Telefoon. 11828
GA?FORNU!ZEN
Bijenkorfprijs voor
Jaap ter Haar
Veroverend fris...
after
shave
,r
lotion
nabeschouwingen
J. Damshuizer
De radio geeft zaterdag
MUZIEK
TONEEL
AMATEUR- EN
KINDERTONEEL
CABARET
VOLKSUNIVERSITEIT
BALLET
TENTOONSTELLINGEN
DIVERSEN
T elevisieprogramma
DE „DEUTSCHE OVER AM RHEIN" waaraan het mu
ziekleven in het Rijnland al vele waardevolle initiatieven
dankt, heeft voor de Verdi-herdenking in dit seizoen het
overbekende, al dan niet in sterbezetting, ter zijde stellende
geopteerd voor een onbekende opera uit Verdi's jeugd.
„7 due Foscari", dat in de tekstbewerking van de Stuttgartse
dramaturg Honolka als „Der Doge von Venedig" te Dussel
dorp werd herboren. Het is het werk van een 31-jarige en
Verdi's zesde opera, gecomponeerd voor 't Romeinse Teatro
DE TWEE FOSCARI's zijn vader Fran
cesco en zoon Jacopo, van wie de oudste
in de eerste helft van de 15e eeuw een van
de meest belangrijke doges is geweest.
Een heerser, naderhand in zijn macht be
dreigd door een lid van het, aan de Fos-
cari's vijandige geslacht Loredano, dat
enige malen probeert de vader te treffen
in de zoon. Wat deze Loredano na een
paar vergeefse pogingen ook inderdaad
gelukt, wanneer Jacopo een idealist, die
uit vrijheidsdrang gaat rebelleren tegen
de, in despotisme ontaardende, almacht
van de Staat bij een hernieuwde aan
slag in zijn handen valt. Verraad loopt in
dit „gunstigste" geval uit op verbanning,
maar, uitgeput door folteringen, overvalt
de dood Jacopo nog eer hij het schip, dat
hem weg zal voeren, heeft bereikt. Met
het onmiddellijke gevolg dat ook vader
Francesco ten prooi aan een innerlijke
tweestrijd tussen vaderliefde en staatsbe
lang, welke laatste overweging hem er toe
brengt het vonnis tegen zijn zoon mede te
ondertekenen sterft op Jacopo's lijk.
Nadat hij eerst nog de mantel, symbool
van zijn hoge waardigheid, over zijn ont
zielde zoon heeft uitgespreid.
UITSLUITEND zwarte bladzijden, be
vattende in vier taferelen de trieste neer
gang van gevangenzetting, kerker, veroor
deling en verbanning en daarbij nog on
derstreept door de weeklachten en ver
geefse smeekbeden van Jacopo's vrouw
Lucresia. Een neergang zonder één enkele
tegenstem en met de merkwaardigheid,
dat de dramatische grondslag van de han
deling de strijd tussen de families Lore
dano en Foscari en het direct vooraf
gaande conflict tusser. Jacopo en zijn te
genspeler als voorgeschiedenis zijn be
schouwd en bij gevolg in de opera werden
weggelaten.
De arbeid van Honolka nu komt er op
neer, dat hij poogde de al te eentonige
handeling enigszins uit te diepen en een
grotere intensiteit te geven; b-v. door het
scherper stellen van duidelijk aanspreken
de tegenstellingen als vrijheid en tyran-
nie, recht van enkeling contra staatsbelang
e.d. Tegelijk heeft hij deze handeling
zonder toevoeging van nieuwe elementen
en uiteraard ook met volledige eerbiedi
ging van de muziek verwerkt in een
goed zingbare Duitse tekst. Honolka ver
volgt daarmede de reeds bij andere wer
ken door Franz Werfel in de jaren twintig
ingeslagen weg, die tot de toenmalige Ver-
di-renaissance zovee' heeft bijgedragen
Storende fouten in de zinsbouw en het
zondigen tegen voorschriften van decla
matie met als gevolg een volslagen ver
tekening van de voordracht brachten
Werfel in die tijd tot zijn zuivering van
de Verdi-teksten. En hij lette gelijk ook
Honolka nu bij zijn vertalingen er te
vens op het Duits zoveel mogelijk te voe
gen naar het Italiaanse melos. wat vroe
gere bewerkingen totaal hadden veron
achtzaamd. Een en ander mede ten dienste
van Verdi's operafiguren, die met al hun.
vaak wat primitief aandoend, conflict
materiaal, uit deze behandelingen helder
der en daardoor menselijk aanvaardbaar
der, te voorschijn kwemen.
MUZIKAAL BLIJKT DEZE „Doge von
Venedig" een waardevolle schakel in
Verdi's operaketen. Voor welke kennis
making wij Dusseldorp dankbaar mogen
zijn. „Harmonisch minder belangrijk nog,
staan hier evenwel melodisch wonderen te
gebeuren. En stelt men zich voor dat deze
opera, die valt in Verdi's jaren van
„dwangarbeid" aan meerdere opdrachten
tegelijk, waarschijnlijk in slechts enkele
weken is ontstaan, dan is het in dit op
zicht getoond creatief vermogen kortweg
verbazingwekkend. Muziekdramatisch kan
men bij deze „Doge" van een tussenvorm
spreken: de uitsluitend „nummeropera"
maakt plaats voor een stijl, die ook de
overgangen kent. Van recitatief en
arioso naar aria en ensemble, bij welk
laatste duet, terzet en quartet aaneen
gesloten leiden naar het dramatisch
hoogtepunt. Herinneringsmotieven, o.a.
van Lucrezia, Jacopo en de Senatoren
de zogenaamde Raad van Tien keren
regelmatig terug en bevorderen de samen
hang. Op twee plaatsen staat een effect
volle passage genoteerd: een barcarolle
moment (en eventuele balletepisode)
uit het Venetiaanse Carnaval schijnt
reeds een voorloper van Violetta's herin
neringsbeeld uit Traviata, 4e akte, waar
het intermezzo echter sterker is geplaatst.
OOK INSTRUMENTAAL brengt de
componist hier troeven in het spel, die
men uit vroeger werk nog niet zo van hem
kent. En zelfs het strikt begeleidende or-
kest-a-la Bellini heeft, naast conventio
nele passages, bij momenten al duidelijk
een persoonlijker accent. Overziet men het
gehele werk, dan zou deze „I due Foscari"
alleen al om de tweede akte regelmatig op
onze programma's moeten staan. Ingeleid
door een orkestvoorspel van lage strijkers
een waarlijk Mozartesk stuk kamermu
ziek en als opmaat tot de nu volgende ker
kerscène bepaald beklemmend suggestief
rijst in een schitterende climax een
akte op, die tot en met de bekronende fi
nale volkomen gelijkwaardig is aan het
werk uit Verdi's rijpe midden-tijd. Een
hecht bouwwerk met een onafgebroken
rijkdom aan melodieën: vanaf de aria van
de geketende Jacopo, via het duet der ech
telieden en het terzet met vader Francesco
naar het slot-quartet, waarin de vijandige
Loredano zich in het ensemble voegt en
de gevangene ter verantwoording komt
roepen.
FRANCESCO FOSCARI en zijn schoon
dochter Lucresia, aap wie Verdi belang
rijke duetten toebedeelt voor sopraan en
bariton, vonden in de Nederlandse Gerry
de Groot en de door Dusseldorp onlangs
geëngageerde Abe Poiakoff waardige ver
tolkers. Met uitzondering van een soms
geforceerde hoogte, is Gerry de Groot's
jonge lyrische sopraan van een bijzonder
goed gehalte en zij is in dit werk volko
men op haar plaats, waardoor zij de goede
Argentina en ontstaan even na „Ernani". Hoewel aanvankelijk
in Rome met gejuich begroet, raakte het werk al spoedig in
vergetelheid. Wat gelijk de Dusseldorpers onlangs konden
horen de op zijn latere opera's (Rigoletto, Traviata, Aïda
o.a.) aansluitende muziek toch allerminst verdient. Het li
bretto evenwel, van de hand van de toen op dit gebied aan
de lopende band werkende Piave, verloopt in een constant
dalende curve dermate zonder spanning, dat het de muziek
lange tijd heeft meegesleept in zijn val.
De Nederlandse tenor Willy Caron is
een van de acht winnaars van een interna
tionaal concours voor operazangers in Ve
netië geworden.
Hij krijgt van de Italiaanse radio en te
levisie een beurs om drie maanden in Ve
netië te studeren. Het concours was geor
ganiseerd door de Europese Radio-Unie
ter gelegenheid van het feit dat Verdi 150
jaar geleden werd geboren. Er namen 17
zangers uit negen Europese landen aan
deel.
De E.M.S. heeft een jaarlijkse cultuur
prijs ingesteld voor jonge Nederlandse
kunstenaars tot dertig jaar. Het ene jaar
zal deze prijs, die f 10.000,- bedraagt, wor
den bestemd in de sector van de schil
der- en beeldhouwkunst, het andere jaar
voor de groep muziek en architectuur. Het
geld is bedoeld voor een studieverblijf van
een jaar in Frankrijk.
De heer Zwolsman, die deze mededeling
voor de televisie deed, is tot dit idee ge
komen om de culturele banden met Frank
rijk aan te halen. Het is de bedoeling de
ze prijzen uit te reiken op een gala-avond
in het Kurhaus te Scheveningen, die een
geheel Frans karakter zal dragen en waar
aan Franse kunstenaars van grote naam
zullen meewerken.
indrukken, in het vorige seizoen bij deze
instelling gevestigd met haar Desdemona,
nog eens kon bekrachtigen. In Polakoff's
buigzame stemorgaan, gesecondeerd door
een voortreffelijke mimiek, spiegelde zich
de ganse tragiek van de aan zijn plicht ge
bonden vader. De tenor William Olvis,
eveneens nieuw voor de „Deutsche Oper
am Rhein". werd in latere uitvoeringen
vervangen door Eugen Talley-Schmidt,
betrouwbaar zanger voor het Italiaanse
vak en van een kwaliteit, als men aan
iedere operainstelling toe mag wensen.
Dat de baspartij van Loredano aan de ver
tolker van de rol nauwelijks kansen biedt
mag deze dan librettist Piave in de schoe
nen schuiven, die de grote tegenspeler der
Foscari's jammerlijk misdeelde. Wij zeiden
het reeds met andere woorden, dat voor
een dirigent met dit Verdi-orkest van de
„Foscari" wel degelijk eer is te behalen.
En voor Alberto Erede, later opgevolgd
Abe Poiakoff als Francesco Foscari
en Gerry de Groot als Lucrezia in
Verdi's „Der Doge von Venedig".
door Carlos Kleiber, blijkt dit dan ook een
kolfje naar hun hand. Decorator Max
Fritzsche werkte mei het contrast zwart-
rood, verlucht met toespelingen uit de Ve
netiaanse bouwkunst, zonder dat hij helaas
daarbij profijt kon trekken van een, aan
een ander toevertrouwde, costumering.
Minder vergeeflijk dunkt het ons echter,
dat aan de regie geen enkel idee was inge
vallen met betrekking tot de hier op twee
plaatsen ingelaste Venetiaanse maskerade.
Kleine smetjes overigens op een gebeur
tenis, die terecht als een muzikale ontdek
king is gevierd.
Aan de 42-jarige schrijver Jaap ter Haar
uit Hilversum is op grond van zijn bij
zondere verdiensten voor de Nederlandse
jeugdlitteratuur in de afgelopen vier jaar
de Bijenkorfboekenmarktprijs 1964 toege
kend. De jury, gekozen door het bestuur
der vereniging van letterkundigen be
stond uit: Marie Schmitz, Marijke van
Raephorst en Jean Dulieu.
De jury roemt Ter Haars vakmanschap,
grote activiteit, kennis van en warme lief
de voor de jeugd en de natuur, werke
lijkheidszin en zijn vermogen bekende
stof (bijv. uit de geschiedenis) zo te be
werken dat de atmosfeer uit vroeger tij
den bewaard bleef, maar de jonge lezer
tegelijkertijd contact krijgt met de mens
van alle tijden. Aldus het juryrapport.
Exclusief verkrijgbaar bij de kapper!
Na het succes van de film „Toi, Toi,
Toi", die de voorbereiding van de toneel
opvoering van „De Perzen" liet zien,
bracht de AVRO gisteravond de documen
taire „Pas voor Pas" op het scherm, een
filmische samenvatting van het vele werk,
dat verbonden is aan de voorbereiding van
een ballet-opvoering. Een uiteraard aan
trekkelijk onderwerp, dat aan vakkundige
mensen alle mogelijkheden voor een goed
werkstuk biedt. En die mensen waren er
gelukkig: regisseur Will Simon en ca
meraman William Vogler, die ten volle de
kans benutten, hun geboden door de uit
slag van de landelijke jeugdprijsvraag
van het Nationaal Ballet. Zowel de prijs
winnares, Mirjam Koen, dochter van het
bekende N.C.R.V.-paar, als haar inzending,
het libretto „Da Capo" maakten het na
melijk mogelijk, aan het nogal bekende
gegeven, het zware en alle inzet vergende
balletwerk, de elementen toe te voegen,
nodig voor een boeiende reportage. Het
commentaar, hier en daar onbescheiden
lyrisch, was kennelijk geschreven door
iemand, die niet gewend was voor film te
schrijven, of die ten onrechte bevreesd
was, dat het verhaal er „door het beeld
niet uit zou komen".
Monotoon en somber als gewoonlijk,
maar in dit geval zeer toepasselijk, was
het stemgeluid van Peter Fock bij een
„Televizier"-onderwerp over de primitieve
burgeroorlog in Yemen, dat een gruwelijk
einde had. Gelet op het betrekkelijk vroe
ge uur, waarin deze film uitgezonden
werd, vroegen wij ons af, of men dat
dodelijke einde niet beter had kunnen cou
peren. De reportage was zonder die scènes
reeds een protest tegen „de krankzinnig
heid van de oorlog". Aan verleiding, lek
ker „hard" te zijn, had de redactie van
deze rubriek meer weerstand moeten
bieden.
Amusant en charmant is de strijd van
de klassieke held Hercules en zijn helper
Theseus tegen de Amazonen, zoals door de
Amerikaanse schrijver Benn W. Levy
weergegeven in zijn blijspel „De Roof van
de Gordel". Maar het stuk nam wel wat
teveel tijd in beslag, nadat duidelijk ge
worden was dat die vermaarde vrouwen
geen vechtersbazen waren, maar zeer
bevallige en daardoor uiterst gevaarlijk»
schepsels. Dat dit spel niettemin een klei
ne anderhalf uur goede ontspanning bood,
moet zeker ook toegeschreven worden aan
regisseur Jan Retèl, aan de actrices Ina
Van Faassen en Femke Boersma, en aan
hun mannelijke collega's Hans Croiset en
Wim van Rooy. Zij allen hadden zich dui
delijk met geestdrift aan de taak gezet,
van dit luchtige schrijfwerk een t.v.-opvoe
ring te maken.
De moeite en de kosten, die de AVRO
zich getroostte om het Nederlandse pu
bliek een zo duidelijk mogelijk beeld t»
geven van de heer R. Zwolsman, werd be
loond met een voortreffelijke reportage,
die tal van interessante nieuwtjes en fei
len opleverde.
Het is ongetwijfeld mede aan de journa
list Erik Peereboom te danken en aan
regisseur Roelof Kiers, dat dit zo'n uniek»
en boeiende uitzending werd. Eerstge
noemde nam gemakkelijk de hindernis,
die ontstond door een recent, maar wat
oppervlakkig interview, dat een medewer
ker van de K.R.O.-rubriek „Brandpunt"
met dezelfde financier (of hoe diens be
roep dan ook moge heten) had. Met ge
noemde regisseur buitte hij goed de extra
mogelijkheden uit, geboden door het feit,
dat dit gesprek in het kapitale buitenhuis
van Zwolsman kon plaats vinden. Het was
een beetje jammer, dat de straat-inter
views, die de gastheer zelf te zien kreeg,
zoals deze zelf constateerde, wat te mild
waren. Meningen van felle tegenstanders
van de Zwolsman-groep hadden wellicht
een wat fellere reactie kunnen oproepen.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20
Djinn, gevarieerd programma. 12-0 Ange
lus. 12.04 Liedjes over het verre Westen.
12.25 Platennieuws. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinb. 12.33 Licht instru
mentaal kwartet en zangsoliste. 12.50 Re
geringsuitzendingArbeidsbemiddeling
voor blinden, door Mr. S. J. H. Breukel,
Consulent voor de bijzondere bemiddeling
van het Ministerie van Sociale Zaken en
Volksgezondheid. 13.00 Nieuws. 13.15
Marktberichten. 13.18 Musicerende dilet
tanten: Mannenkoor. 13.40 Franse les
14.00 Voor de jeugd. 15.00 Karakteristiek:
gevarieerde muziek. 15.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 16.00 Grensland, program
ma voor jonge mensen. 16.15 Jazzmuziek
Vrijdag 28 februari, Concertgebouw, 20.15
uur: Concert door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest o.l.v. Henri
Arends. Programma: Van Hemel, G.
Gershwin; Strawinsky, Janaatsjek (Se^
rie V).
Vrijdag 28 februari, Hervormde kerk „De
Hoeksteen", Santpoort-Z., 8 u.: Orgel
concert door Albert de Klerk. Program
ma: Nikolaus Bruhns, Jimenez, Orlando
Gibbons, Sweelinck, Frescobaldi, Hinde-
mith en J. S. Bach.
Zondag 1 maart, Teylers Museum. 15 uur
Vioolsonate van Henk Badings door
Bouw Lemkes en Jeanne Vos; orgelbe
speling door Anton de Beer: compositie
van Joel Mandelbaum voor 31-toons
Fokkerorgel.
Maandag 2 maart, Concertgebouw, 19.45 u.
Provinciaal Jeugdconcert door 't Noord
hollands Philharmonisch Orkest. Soliste:
Emmy Verhey (viool). Programma
Clarke, Mozart, Saint-Saëns, Mendels
sohn, Ravel.
Dinsdag 3 maart. Concertgebouw, 20 uur:
Concert door het vrouwenkoor „ZIGEA".
Dinsdag 3 maart, aula A.H. Gerhardsohool,
20 u.: Haarlemse discoclub: grammofoon-
platenconcert: Beethoven, Schubert,
Liszt, Mahler.
Woensdag 4 maart, Concertgebouw, 20 u.:
Concert door de Koninklijke Liedertafel
„Zang en Vriendschap" o.l.v. Jan Laar
veld. Solisten: David Hollestelle (bas-
bariton), George van Renesse (piano).
Programma: Mozart, H. Wolf, Schubert,
F. de Nobel, Fr. Poulenc, Chopin, Loorij.
Vrijdag 6 maart, „De Sneeuwbal", Heren
weg 111, Heemstede, 20 u.: Concert door
„Jeugd en Muziek" ten bate van Nieuw
Unicum.
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe KerkspleinDagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21 tot 22 u. Tot en met 1 maart: Anton
Bruckner. Tot en met 8 maart: Jean-
Baptiste Bréval.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1: Dagelijks van 20-23.30 u. klas
siek grammofoonplatenconcert. Vrijdag:
Handel; zaterdag: Beethoven; zondag:
diverse orkestwerken; maandag: opera;
dinsdag: Mozart; woensdag: Vivaldi;
donderdag: liederen.
Vrijdag 28 februari. Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelgroep Studio met „Pas op
dat je geen woord zegt" van Dimitri
Frenkel Frank. Regie: Peter Oosthoek.
M.m.v. Nell Koppen, Marlies van Alc-
maer, Els Bouwman, Jack Horn, Dore
Smit, Lettie Oosthoek, Ingeborg Uyt den
Bogaard.
Zaterdag 29 februari en zondag 1 maart,
Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep
Centrum met „Iphigeneia in Tauris" van
J. W. Goethe. Regie: Robert Freitag.
M.m.v. Elisabeth Andersen, Guus Her
mus, André van den Heuvel, Peter
Aryans, Egbert van Paridon.
Maandag 2 maart, Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep Studio met „De wijze kater'
(Haarlemse Bestuurders Bond).
Donderdag 5 maart. Stadsschouwburg,
20 u.: Nieuw Rotterdams Toneel met
„Kiss me Kate" van S. en B. Spewack.
Muziek van Cole Porter. Bewerking:
Seth Gaikema. Regie: L. Steckel. M.m.v.
Lia Dorana, Robert de Vries, Annet
Nieuwenhuyzen, Donald Jones, John
Lanting, Pieter Lutz, Adolf Rijkens, Jo
Fischer jr., e.v.a.
Vrijdag 6 maart, Staddschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep Theater met „O hé, de lucht
valt naar benee" van Leonard Spigel-
gass. Regie: Ferd. Sterneberg M.m.v.
Enny Mols de Leeuwe, Bé Schenk, Anita
Menist, Annet Langenaken, Carla de
Raet, Elly Ruimschotel, Eli Blom, Ferd.
Sterneberg, Willem Nij hooft, Eric v. d.
Donk e.v.a.
Dinsdag 3 maart, Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelvereniging „Vriendschap zij ons
doel" met ,,'s Avonds om kwart over elf"
van Falleland L. Cary.
Woensdag 4 maart, Minervatheater, 14.30
uur: Roberti's Jeugdtoneel met „Tom
Poes en Ollie B. Bommel".
Waag-Taveerne: Iedere vrijdag, zaterdag
en zondag van 20-1 u. het programma
„Wiedewagen" van Coby Schreyer en
Ronnie Potsdammer. Zaterdag m.m.v.
„De Hollandse Hootenanny".
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond cabaret van 21-23.15 u.
,,'t Is zonde". Iedere maandag besloten
voorstelling en dinsdag gesloten. Mede
werkenden: Frans en Fiet Koster, Carry
Tefsen, Cees van Oven en Enrico Neck-
heim (piano). Geopend van 20 u. af.
Maandag 2 maart, Hildebrandzaal, 20 uur:
Max Tailleur en zijn cabaret-gezelschap
(Boekenweek).
Vrijdag 28 februari, Frans Halsmuseum,
20 u.: mevrouw dr. H. L. Spanjaard:
laatste voordracht over „Provence: land,
volk en taal".
Maandag 2 maart, Frans Halsmuseum,
20 u.: prof. dr. G. C. van Niftrik: eerste
voordracht in serie van drie over „Is er
nog plaats voor de mens als individuali
teit?"
Dinsdag 3 maart, Frans Halsmuseum, 20 u.:
G. K. C. van Tienhoven: lezing over
„Noord-Italië".
Woensdag 4 maart, Minervatheater, 14 u.:
H. P. Baard: tweede lezing in serie van
vier over „De kunstschatten van het
Frans Halsmuseum".
Woensdag 4 maart, Frans Halsmuseum,
20 u.: mej. dr. K. Akkerman: tweede
lezing in serie van drie over „Le phéno-
mène humain".
Woensdag 4 maart, Stadsschouwburg,
20 u.: Het Nederlands Dans Theater met
een lustrumprogramma. Dansen: Madri-
galesko, Interieur, De hospita, Noten
kraker, Atomische les.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
1017 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur. Prentenkabinet, tentoonstel
ling van Perzische miniaturen. Tot 15
april.
Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine
Houtweg 103: Geopend donderdag van
1012.30 uur en van 13.3017 uur. Zon
en feestdagen van 14-17 u. Van 29
februari tot en met 22 maart.
Museum Het Huis Van Looy, Kleine Hout
weg 103 Interscholair Jeugdtournooi:
tentoonstelling van tekeningen, foto's en
produkten van handwerken en handen
arbeid. Geopend dagelijks van 9-13 u.,
14-17 u.; woensdag en vrijdag ook van
20-22 u. en zondag van 14-17 u.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe KerkspleinTentoon
stelling van tekeningen van Hans
Mulder. Tot en met 29 februari.
Van 1-31 maart: tekeningen van Frieda
Holleman. Dagelijks geopend van 10-18
en van 20-24 u. 's Zaterdags en zondags
van 10-18 u. en van 20-21 u.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: Eerste etage: Expositie „5 tot 500
(gulden)"schilderijen, tekeningen,
aquarellen en gravures. Bootzaal: „100
Ambachten" van Jan Luyken. Dagelijks
van 10-23.30 u.
Teylers Museum, Spaarne 16: Tentoonstel
ling van schilderijen 19de en 20ste eeuw.
Tekeningen Hollandse, Italiaanse en
Franse school 16de tot en met 19de eeuw.
Fossielen, hist, natuurkundige instru
menten. mineralen, 31-toons Fokker
orgel. Geopend (behalve maandag) van
11-15 uur, de eerste zondag van de
maand van 13-15 uur
Vishal, Grote Markt: Tentoonstelling van
hedendaagse Engelse typografie en boe
ken. Dagelijks van 10-17 u. en 's zondags
van 13-17 u. Tot 8 maart.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79
Tentoonstelling van oude religieuze
kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld
houwwerken, handschriften en kunst
nijverheid. Dagelijks behalve maandag
geopend van 10—12.30 uur en van 13.30—
17 uur, zon- en feestdagen van 14
17 uur.
„Kunstzaal Barteljoris", Barteljorisstraat
straat 32, tekeningen en etsen van Jos
Jansen en Joop van Meel. Tot en met 29
februari. Geopend op maandag van 13-18
en dinsdag tot en met zaterdag van 9-18
uur.
Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon
stelling van schilderijen van Hugo Land
heer. Geopend op zaterdag van 14
17 uur of na afspraak, tel. 43644.
Wandelgangen Stadsschouwburg: februari:
werken van de portretschilder Simon de
Heer. Maart: ter gelegenheid van zijn
80ste verjaardag exposeert de etser Dirk
Harting zijn werken in de wandelgangen
en bovenfoyer.
R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti
ging melden bij de portier.
Grote of St Bavokerk, Oude Groenmarkt
23, te bezichtigen op werkdagen van 9-17
uur.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen
van 912.30 uur. Daarna melden bij de
portier. Zaterdag gesloten.
Zaterdag 29 februari, Kantine Sportveld
Kleverlaan, 20 u.: Jongerensociëteit
„Haerlem": Dansavond door „Les rou
tiers du Jazz".
Zaterdag 29 februari, „De Princehof',
Glipperweg 57, Heemstede, 20 u.: Dans
avond door „El Cid" m.m.v. het dans- en
showorkest „The Valiants".
Zaterdag 29 februari, Muziekzaal restau
rant Brinkmann, 20 u.: Jongerenclub „De
Twintigers"dansavond m.m.v. „The
darktown seven".
Zondag 1 maart, „De Linge", De Linge-
straat, 20 u.: Jongerensociëteit „Kami-
gro": kwartet Jan Feien.
Maandag 2 maart, restaurant Brinkmann,
14 u.: Nederlandse Vereniging van Huis
vrouwen: jaarvergadering.
Maandag 2 maart, restaurant Brinkmann,
20 u.: Nederlandse-Zuidafrikaanse Ver
eniging: Zuidafrika avond.
Maandag 2 maart, gebouw Vrjjzinnig Her
vormden, Jacobstraat/Vestestraat, 20 u.
Vereniging „Weten en Werken": H. P.
Baard over „Het menselijk element in
het levenswerk van Rembrandt".
Maandag 2 maart, restaurant Brinkmann,
20 u.: Archeologische Werkgemeenschap
voor Westelijk Nederland: mej. C. A. W.
H. Hofstede Crull over „Kelten, onze
erflaters".
Dinsdag 3 maart, „Bloemenheuvel", Over-
veen, 20 u.: Buurtvereniging „Overveen":
T Hoogland over toeristische routes in
Frankrijk en Duitsland.
Woensdag 4 maart, A. II. Gerhardschool,
Raaks, 20 u.: NIVON: Simon cfe Waard
over Finland.
Donderdag 5 maart, vroegere HBS, Zjjlvest
no. 25a, 20 u.: Genootschap Nederland
Engeland: Lady Cayley over „Witches,
warnings and warlocks".
Donderdag 5 maart, Frans Halsmuseum,
20.15 u.: Boekenweekforum met drs. H.
W. M. van Run, mevrouw E. Mayer-
Swart, Kees Fens, drs. W. L. Heiwig,
Ton Neelissen.
Haarlemse Voorjaarsbeurs, Krelagehuis,
Leidsevaart: Van 5 tot en met 13 maart.
Geopend: 5 maart van 13-17 en 19-23 u.;
6 en 7 maart van 10-17 en 19-23 u.;
8 maart van 13-17 en 19-23 u.
Hildebrandzaal, zon- en feestdagen dansen
van 20-2 uur. Orkest: „The Sunbeams"
o.l.v. R. van de Berg.
met commentaar. 16.40 De Springplank.
17.00 Leiding geven, lezing. 17.10 Licht»
grammofoonmuziek. 17.30 Boekbespreking.
17.40 Instrumentaal Octet. 18.00 Kunstkro
niek. 18.30 Lichte orkestmuziek. 18.50
Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Ac
tualiteiten. 19.22 Sportperiscoop. 19.30
Limburgs symfonie orkest en solist: popu
laire klassieke muziek. 20.30 Rieleksen.
amusementsprogramma. 21.30 Buurman'»
krant: berichten van buitenlandse corre
spondenten. 21.50 Bric k Brac, cabaret.
22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.40 Kruispunt: discussie over de
verschijningsvorm van de Kerk in de we
reld van vandaag. 23.10 Boston symfonie
orkest en solist: amusementsmuziek (ste-
reofonische uitzending). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon
muziek. 8.30 Wegwijs: tips voor trips en
vakanties. 8.40 Lichte grammofoonmuziek.
(verv.). 9.00 Loon naar werken, uitzen
ding in samenwerking met het N.V.V. 9.10
Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40
Bijbelse miniaturen, lezing. 9.55 Als het
kind maar een naam heeft, praatje. VA
RA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht. 10.15
Geknipt voor herhaling. 11.00 Licht orkest
met zangsolisten. 11.25 Techniek en leven,
discussie. 12.00 Licht orkest. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Ac
tueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Va-
RA-varia. 13-20 Voor de jeugd. 14.10 Voor
de twintigers. 14.45 Artistieke Staalkaart.
15.15 Radio Jazzclub. 15.45 Een instituut
dat er al is, lezing. 16.00 Matinee op de
vrije zaterdag: Concertgebouworkest en
soliste: moderne eri klassieke muziek.
17.05 Boekenwijsheid. 17.30 Salonorkest
met zangsolist. 18.00 Nieuws en commen
taar op het nieuws. 18.20 Draaiorgelklan
ken (gr.i. 18.30 Weerklank: muziekrevue.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 Radioraad:
beantwoording van telefonische vragen
van luisteraars. 20.00 Nieuws. 20.05 Spe
cialiteitentheater, maandelijkse radio
show. 20.55 Socialistisch commentaar.
21.10 Teenager-show. 21.55 Langs vergeten
wegen, hoorspel (14). 22.25 Wereldkam
pioenschappen kunstrijden op de schaats
in Dortmund. 22.30 Nieuws. 22.40 Ba
lans: hoofd- en bijzaken uit de actualiteit.
22.50 Waarom nietfantasie met
muziek. 23.20 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte orkestmuziek.
12.30 Gevarieerd programma. 12.55 Pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 11.25-11.50 Schoolradio: Engel»
spelenderwijs (II) (herhaling van dins
dag 25 februari 1964). NCRV: 19.30 Ba
rend de Beer. 19.35 Toekomstmuziek, pro
gramma voor de jeugd. NTS; 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 At
tentie. 20.55 Nou jij weer, amusementspro
gramma. NTS: 21.30 Vakantie in 6 x 6,
documentaire. NCRV: 22.15 Ridder van
Maison Rouge, T.V.-feuilleton (dl. 11). 22.40
Dagsluiting. NTS: 22.50 Journaal. 22.55-
23.45 Wereldkampioenschappen Kunstrij
den Dortmund.
VOOR ZATERDAG
VPRO- 15.00 De Russische ruimtevaart,
documentair programma. 15.40 Cabaret
kroniek. 16.25 Portret van een Sportman.
17.00-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Onbe
kende Sporten- handboogschieten. 19.43
Korte film. NTS: 20.00 Journaal en weer
overzicht. VPRO: 20.20 Binnenpretjes, ca
baretprogramma. 20.50 Al Jolson, een por
tret in filmbeelden. NTS: 21.30 Wereld
kampioenschappen kunstrijden op d»
schaats te Dortmund: Vrije figuren da
mes. 23.00-23.05 Journaal.
RAMBLERS KRIJGEN NIEUWE NAAM
Als Theo Uden Masman zijn Ramblers
in april verlaat, zal het radio-dansorkest
van die naam ophouden te bestaan. Een
nieuw orkest met een nieuwe naam
maar in de aloude samenstelling zal de
Ramblers opvolgen ev. de leiding komt in
handen van de 43-jarige pianist-arrangeur
Charly Nederpelt.