Schrikkelboekenweek geopend met neerdwarrelende kolderteksten I Gevarieerde avond Eindelijk volwaardige Goldoni-voorstelling Justitie Iaat zich niet in met „Op Hoop van Zegen" ZATERDAG 29 FEBRUARI 1964 23 Van haremdames mag je vooral het gezicht niet zien Goede grapdansvan Hans van Manen GRACE METALIOUS' NALATENSCHAP. BOEKENWEEK 1964 Max Tailleur Nog geen opvolgster van Mies Bouwman nabeschouwingen J. Damshuizer Ko van Dijk bij Haagse Comedie De radio geeft zondag Roddels en Fijne Vijgen Hans van den Bergh Kerkelijk nieuws De radio geeft maandag T elevisie programma BOEKENHOEKJE De werksters zijn vanmorgen hoofdschuddend aan het werk gegaan in het Concertgebouw te Amsterdam, dat duidelijke sporen droeg van een uitgelaten feest. Want gisteravond is de Boekenweek geopend en dat is voor de 29ste maal gebeurd op de traditionele wijze: een plechtig begin dat leidde naar een vrolijk boekenbal. Het is weer een goed feest geworden waaraan ruim duizend uitgevers en schrijvers met als hun gasten een groot aantal autoriteiten en andere ge nodigden zich hebben overgegeven. HET CONCERTGEBOUW was weer op originele wijze versierd door Metten Koornstra, die dit keer voor 'n grote hoe veelheid haremdames van papier-maché had gezorgd (gezicht gesluierd, voor het overige duidelijk als dames herkenbaar) die vanaf pilaren en muren op 't feestge woel neerkeken tot zij aan het eind van het bal letterlijk in bezit werden genomen door enthousiaste mannelijke bezoekers. In de gangen waren komische versierse len aangebracht, waaronder voorstellingen van de maagden- en van een mannenroof. DE VgOUW SPEELDE vannacht een voorname rol, want het was inmmers in middels schrikkeldag. Op dit Schrikkel- boekenbal waren zij het die de mannen ten dans vroegen. En dat betekende voor enige populaire schrijvers dat zij niet van de dansvloer afkwamen. Er waren deze maal geen leden van het koninklijk huis bij de opening van de Boekenweek; van de autoriteiten volstdan wij met de ver melding van de ministers Bot, Biesheu vel, Scholten en Toxopeus, de Surinaam se minister van Onderwijs en Volksontwik keling A.A.R. Cameron, de ambassadeur van Luxemburg, de eerste secretaris van de Belgische ambassade, de commissaris der Koningin in de provincie Noord-Hol land en burgemeestei Van Hall. DE BOEKENWEEK werd officieel ge- open met een kort toespraakje van minis ter Bot, die bekende wat betreft het le zen van boeken vanwege z'n drukke werk zaamheden ook nogal eens te „schrikke- len". Hij sprak zijn verbazing uit over het resultaat van een onderzoek van het C.B.S., volgens hetwelk eenderde van de Nederlanders nooit een boek leest en een derde „al een boek heeft". In de huidige maatschappij zijn er mensen die lezen en mensen die televisie kijken. Tegen deze laatste cultuur-analfabeten moet jaarlijks een kruistocht worden gehouden, aldus de minister. Het eerste deel van de avond kwam voor rekening van het Kunstmaandorkest onder leiding van Anton Kersjes, die de ouverture van Rossini „Wilhelm Teil" ten gehore bracht. Vervolgens voerde het Ne derlands Danstheater enige balletten op, waarover onze balletmedewerker David Koning het vplgende schrijft. HET WAS EEN MAGER programma, dat vrijdagavond in het Amsterdamse Concertgebouw diende ter opening van de zogeheten Schrikkelboekenweek, maar men kon er toch wel blij mee zijn en daar gaat het tenslotte om bij zo'n feestelijke gelegenheid. Voor de tweede keer heeft de C.P.N.B. een opdracht gegeven aan de lichtvoetige dienaren van 'n concurrerende muze. Tien jaar geleden vertoonde Het Nederlandse (nu Nationale) Ballet als ge volg daarvan „Het ballet van de lezer" door Sonia Gaskell naar gegevens van dr. J. Hulsker gemaakt, waarvoor Jurriaan An- driessen de muziek had gecomponeerd. On danks enkele intelligente en spectaculaire typeringen van meer of minder litteraire genres is dit geen repertoirestuk gewor den. Meer kansen in dit opzicht lijkt „Om nibus", door Hans van Manen, te bieden, waarvan het Nederlands Danstheater een eerste uitvoering gaf. IN HET BEGIN liet zich dit gisteren nog niet zo aanzien. Van Manen bleek het boek als toevallige aanleiding te hebben gebruikt voor 'n nieuwe bloemlezing uit de stijlgroepen van verjongd expressionis me en sportieve zakelijkheid. Hij is een behendige arrangeur van bewegingsmotie ven, op jazzritmen geordend, doch slaag de er gaandeweg in daarbij te gaan wer ken met een heel persoonlijke aanpak, als men de stoere jongensachtigheid zo noe men mag. In de beide boekdelen aan schouwde men honderd dwaasheden en kleine buitelingen in wat men misschien zou mogen kenmerken als cursieve dans kunst. Daartussen waren drie anekdotische schetsen opgenomen, waarin de humor vooral in termen van gedanste pantomime tot uitdrukking kwam. Het vermakelijkst in de door Marian Sarstadt en Glenn Tetly vertolkte parodie op de zondags- sleur. enigszins in de trant van de stomme lachfilm van vroeger. Hannie van Leeu wen kon haar opmerkelijke talenten uit vieren in een spitse persiflage van de prik- kellektuur, waarin de pikant gestilleerde erotiek - op de manier van Roland Petit - heel toepasselijk meespeelde om gewaagde effecten amusant te bereiken. Grappig in alle opzichten is ook „De onnavolgbare Jeeves" uitgevallen. DE BEZOEKERS brachten het gezel schap, de choreograaf en kostuumontwer per Nicolaas Wijnberg, een langdurige ovatie. Aan het slot warrelde er een kleurige regen van met kolderleuzen be drukte vellen papier naar beneden, waar bij vergeleken de sneeuwval in „Petroesj- ka" maar kinderspel is. Minder gelukkig was de keuze van „Concertino" van Blacher, waarvan waar schijnlijk alleen de eregasten op het frontbalkon zich een behoorlijke indruk hebben kunnen vormen. Het Concertge bouw leent zich nu eenmaal niet goed voor dergelijke manifestaties. Zoveel te meer waardering moet men hebben voor de sierlijke durf waarmee Marian Sar stadt en Job Sanders de grote Pas de Deux uit „Don Quichote" op het hellende podium volbrachten: hun heldenmoed ver leende een extra-allure aan deze parade van bravoure en charme. MUZIKALE OPLUISTERING werd ver leend eerst door het Kunstmaand Orkest De minister van Justitie heeft de heer Ligthart in Vlaardingen doen weten geen aanleiding te vinden een onderzoek in te stellen naar de al dan niet juiste achter gronden van het toneelstuk „Op hoop van zegen", van Herman Heijermans. De heer Ligthart had in een brief aan de koningin de auteur beschuldigd van on oprechte weergave van de werkelijkheid in het toneelstuk en een justitieel onderzoek naar die werkelijkheid verzocht. De woensdag op 39-jarige leeftijd aan een leverziekte overleden schrijfster Grace Metalious heeft haar vermogen, dat op een miljoen dollar wordt geschat, vermaakt aan de thans in Boston wonende Britse schrijver John Rees. Overeenkomstig haar laatste wilsbeschikking, die zij maandag avond op haar sterfbed zou hebben gedic teerd, erft Rees het gehele vermogen, dat is ontstaan uit de opbrengsten van haar meest verkochte boeken „Peyton Place", „Return to Peyton Place", „Tight white Collar" en „No Adam in Eden". Deze wils beschikking wordt echter door de drie kinderen van de schrijfster betwist voor een rechtbank in het Amerikaanse New Hampshire. Rees is in 1962 naar de Ver enigde Staten gekomen. Hij heeft als schrijver gewerkt tot hij vijf maanden geleden Grace Metalious ontmoette. Sedert was hij als haar zaakwaarnemer opge treden en had hij met haar samengewerkt aan een nieuwe novelle die volgend jaar sou worden uitgegeven. Ter gelegenheid van de komt „De Doofpot" voor een avond naar Haarlem. doet een boekje open op maandag 2 maart, 's avonds 8 uur, Rest. Brink- mann, Hildebrandzaal, ingang Smede- straat. Voorverkoop kaarten a 3.50 bij ALPHENAAR, Kruisweg 49 en indien nog voorradig, aan de zaal. onder leiding van Anton Kersjes, en ver volgens door Boys Big Band onder leiding van Boy Edgar. Men had "nog, tot voor enkele weken gehoopt op de komst van Wim Kan. Zijn plaats werd gisteren inge nomen door de schrijver Harry Mulisch, die wel een heel ander geluid liet horen. Tijdens de opening van de boeken week gisteravond in het Concertge bouw danste het Nederlands Dans theater een speciaal voor deze avond gemaakt ballet door Hans van Manen, genaamd „Omnibus". De samenstellers van het programma „Zo is het toevallig ook nog eens een Keer" zijn er nog niet in geslaagd een opvolg(st)er te vinden van Mies Bouw man. In de eerstvolgende aflevering op 6 maart zal de presentatie waarschijnlijk door de vaste groep worden verzorgd. Het is echter, zo zei men ons vanmorgen bij de VARA, niet uitgesloten, dat het team nog vóór de eerstkomende uitzending wordt uitgebreid met een mannelijke of vrouwelijke medewerker. Haags Gemeentemuseum. In het ka der van de herdenking 1813—1963 zal in het Haags Gemeentemuseum van 13 maart tot 3 mei aanstaande de tentoonstelling „Wisselwerkingen!' worden gehouden. Doel van deze tentoonstelling is te laten zien hoe in de laatste 150 jaar buitenlandse invloeden op Nederlandse kunstenaars hebben ingewerkt en hoe omgekeerd Ne derlandse kunstenaars hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van de schilderkunst op internationaal niveau. In de rubriek „Toekomstmuziek", be doeld voor de rijpere jeugd, gaf de NCRV gisteravond gedegen voorlichting over het beroep van dameskapper (-kapster). Met deze reeks, die de voor- en nadelen van verschillende vakken laat zien, verricht genoemde omroep nuttig werk. Een twee tal medewerkers van de NCRV ging naar Spanje om voor het magazine „Attentie" met camera en microfoon wat meer te we ten te komen over de carlisten van Don Carlos (of hoe die ook moge heten, zei de commentator). Zij riepen daartoe zelfs de hulp in van de Nederlandse journalist, die enige weken geleden het veelbespro ken en gecritiseerde interview met Prin ses Irene tot stand bracht. Hun aller werk leverde een goed en veelzeggend beeldver- slag op, dat door een uitspraak van een carlistische edelman zeker niet de gemoe deren gesust heeft van hen, die geschokt werden door de geloofsovergang van de prinses. Deze zeer traditionalistische car- list zei namelijk: „In Spanje is men katho liek of niets. Het zal geen protestant luk ken, een katholiek te bekeren". Om de ob7 jectiviteit geen geweld aan te doen, zal de NCRV de mening van deze nobele heer nog toetsen aan die van andere Spanjaar den. Maar daar over handelt een volgende reportage. Het programma „Nou jij weer" was als gewoonlijk gericht op hen, die zich willen amuseren, zonder zich in te spannen en daarbij graag nummers op de koop toe ne men, die nauwelijks of in het geheel niet boven het niveau van de aloude Hollandse bruiloft uitkomen. Een nummertje acro batiek van Rita Corita en Bueno de Mes- quita was daar een „fraai" voorbeeld van; zo ook een smeltend Duits lied van Gerd Timmerman, dat de zaal de kans bood mee te la-lé-en. Van de andere liedjes, die hier en gebrekkig in play-back gezon gen werden, waren „Waardeloos, waarde loos", gewijd aan de Plein-nozems, en „Je overdrijft" (modieus navrant) beslist wel van enig gehalte. Bueno de Mesquita zelf was het sterkst met zijn grote fantasie op allerlei voetenwerk. In de serie over de landen van de E.E.G. hebben wij beslist wel betere af leveringen gezien dan „Vakantie in 6x6", de Nederlandse bijdrage, die gisteravond op het scherm kwam. Toen uit de voor- publikaties (die ook hun negatieve kant kunnen hebben) bleek, dat regisseur Jan van Hillo en zijn team, voor deze doku- mentaire op weg door de zes landen, dui zenden en duizenden meters film belicht ten, rees bij ons al het vermoeden, dat er een goed filmplan (scenario, zo U wilt) ontbrak. Dit vermoeden werd versterkt door het resultaat van hun filmreis. Uiteraard moest deze t.v.-ploeg voorna melijk zijn aandacht richten op de va- kantiegebieden en -plaatsen, waarop de zomerse volksverhuizingen gericht zijn. Uiteraard leverde dat heel veel filmmate riaal op, dat het best vergeleken kan wor den met „6x6" vakantiekiekjes van de ge middelde toerist. En al dat materiaal le verde natuurlijk genoeg mogelijkheden voor fijn dynamische fragmenten, die vaak op een filmische ratjetoe leken. Maar, zonder een of andere zwaarwichtige mo raal te verwachten, zonder een vals licht te willen zien op Marken .of de Berlijn- se muur, hadden wij toch wel graag wat meer gezien en gehoord over de econo mische betekenis, en over de gunstige in vloed die dit toerisme uitoefent op de samenleving van de volkeren van de „zes". Wij konden nu echt niet aan de indruk ontkomen, dat dit team, de fraaie woor den van het spreekduo ten spijt, er niet helemaal uitgekomen was. Ofschoon be twijfeld moet worden, of liederen zoals „Amsterdam" van Johnny Jordaan en „Wat een geluk" van Rudy Carrell in het buitenland begrepen zullen worden, moet gezegd dat de muzikale illustratie van deze film (en ook het andere geluid), waarvoor o.m. Ate de Vries geëngageerd was beter was dan het beeld, dat kwali tatief nogal eens wat te wensen overliet. Ko van Dijk, hoofdrolvertolker in het toneelspel „De Opvolger" van Reinhard Raffalt, heeft zich bereid verklaard mede te werken aan nog zes opvoeringen door de Toneelgroep Ensemble. Hij is onlangs toegetreden tot de Haagse Comedie, om welke reden „De Opvolger" van het reper toire moest verdwijnen. De bijzonder grote belangstelling voor het stuk is echter blijven bestaan. Overleg tussen Ko van Dijk en Ensemble heeft er toe geleid, dat in augustus van „De Op volger" nog voorstell-ngen zullen worden gegeven in Utrecht, Rotterdam. Nijmegen en Tilburg (3x). HILVERSUM 1. 402 m. 740 kc.s. 8.00 KRO. 10.00 IKOR. 11.15 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.15 IKOR. 19.30 NCRV. 20.00—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws 8.10 Klassieke grammo foonmuziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoog mis. 9.30 Klassieke grammofoonmuziek. 9.45 Nieuws. IKOR: 10.00 Protestantse kerkdienst. 11.00 Vraag en antwoord. 11.10 Oecumenisch nieuws. KRO* 11.15 Medaillon: fragmenten uit het internationaal muziekrepertoire. 12.05 Zwart op wit: actuele publicaties over kerk en we reld. 12.15 De Stemvork: Bel Canto-programma met toelichting. 12.50 Buitenlands commentaar 13.00 Nieuws en mededelingen. 13.10 Jaar in - Jaar uit: liedjes uit 1939. 13.30 Voor de kinde ren. 14.00 Cello en piano: moderne muziek. 14.30 99 STUKKEN van Carlo Goldoni be horen tot de vaste uitrusting van onze gezelschappen, ook al zien we ze zelden in werkelijk amusante uitvoeringen. Het oeuvre van deze achttiende-eeuwse Ita liaanse toneelschrijver omvat namelijk meer dan honderd komedies, waarvan maar enkele van litterair belang zijn. Het merendeel van deze stukken biedt niet dan een luchtig stramien waarop door vindingrijke regisseurs en spelers doorgeborduurd moet worden. DE LAATSTE JAREN hebben Italiaan se gastvoorstellingen in ons land ons meer malen getoond hoe Goldoni werkelijk ver makelijk gespeeld kan en dus ook moet worden. Kennelijk door deze voorbeelden geïnspireerd, heeft Steye van Brandenberg nu bij het Rotterdams Toneel „I Pettego- lezzi delle Donne" geregisseerd in de fijn tjes moderniserende en geestig geactuali seerde vertaling van Dolf Verspoor „Rod dels en Fijne Vijgen" geheten. Dit stuk bevat een van die uiterst lucht hartige intrigetjes waarvan Goldoni het geheim bezit. Er gebeurt eigenlijk niets dan dat een aantal roddelaarsters het aan staand huwelijk van een jeugdig paartje in de war dreigen te sturen, maar intus sen weet GeldonH. door het handig vervlech ten van een neven-intrigetje met een eeuwig afgewezen minnaar, de aandacht steeds gespannen te houden en biedt bo vendien ideale mogelijkheden om een wa- tervlugge mise-en scène op te bouwen rond om een handvol kluchtige typetjes, indien de regisseur tenminste over voldoende fan tasie, vakkundige spelers en een zielsver want decorateur beschikt. AAN DEZE VOORWAARDEN was in Rotterdam ditmaal in ruime mate vol daan. In de eerste plaats bood het feestelijke open twee-verdiepingsdecor van Johan Greter en Kees Romer, waarbij telkens wisselende achterdoeken voor bliksem- changementen zorgden, de best denkbare spelkansen, die regisseur Van Brandenberg met een overrompelende vindingrijkheid had aangegrepen. Zelfs de tintelende en magnifiek aangeklede voorstelling die zo was ontstaan kon niet verdoezelen dat het stuk hier en daar inzinkingen vertoonde maar des te groter wordt de bewondering die men kan gevoelen voor wat hier door een doelbewuste samenwerking van regis seur, decor- en costuumontwerpers en een over de gehele linie prachtig op elkaar in gespeelde rolbezetting is bereikt. Het kan niet anders of deze opvoering is enthousiast en bijzonder consciëntieus door de grotendeels jeugdige Rotterdamse spelers voorbereid. ZIJ ZOUDEN alleen genoemd en ge roemd moeten worden, maar dat voorop gesteld, moge hier alleen nog speciale hul de worden gebracht aan Winnifred Bos- m boom voor haar bijzonder doeltreffende en komisch werkende plastiek, aan Pleuni Touw voor haar kittige wasvrouwtje en aan Hans Pauwels die maar liefst zeven rake typeringen voor zijn rekening nam. Maar de betekenis van deze avond ligt toch vooral in het briljante regie-debuut(?) van Van Brandenberg die Goldini einde lijk niet moeizaam reconstruerend maar moedig moderniserend te lijf is ge gaan. Martine Crefcoeur, Henk van Efferen en Pleuni Touw in „Roddels en fijne vijgen". Beroepen te Dordrecht: K. de Gier te Den Haag. Bedankt voor Vlissingen: J. van Haaren te Rijssen. Bariton sopraan en pianobegeleiding: klassieke en moderne liederen. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Lichte grammofoonmuziek met sportreportages en -uitslagen. 16.30 Een God van mensen, avonddienst. CONVENT VAN KER KEN: 17.00 Chr. Gereformeerde kerkdienst,. IKOR: 18.15 Jaarboek voor de Eredienst 1963- 1964. 18.30 Mensen, lezing. 18.45 Grammofoon muziek. 18.50 De kerk aan het werk: actuali teiten van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur, veertiendaagse rubriek. NCRV: 19.30 Vocaal en semble met orgelbegeleiding: Geestelijke liede ren. 20.00 Nieuws. 20.08 Meditatie. KRO: 20.15 Koorzang en Instrumentaal ensemble. 20.45 Dia manten voor het grijpen, hoorspel (2). 21.20 Mo- moderne orkestwerken (gr.) (stereofonische uit zending) 22.00 Wissewassen. licht program ma. 22.20 7 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Dwars door de groene hel, reisverhaal over Brazilië. 23.05 Re tourtjes. 23.30 Pianorecital: klassieke en moder ne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM n. 298 m. 1007 kc.s. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO. VARA Nieuws en sportberichten. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, geva rieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe spraak. 10.00 Kamermuziekensemble: klassieke muziek. 10.30 Gesproken portret, radiobiografie. 10.45 Alleen op zondag, gevarieerd programma. AVRO: 12.00 Samenvatting van de buitengewo ne algemene ledenvergadering van de AVRO. 12.05 Licht orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Me dedelingen of grammofoonmuziek. 13.20 De na tionale inzameling van het Leger des Heils, een woord ter opwekking. 13.25 Knipperlicht, een programma voor alle weggebruikers. 14.00 Boek bespreking. 14.10 Tot uw orders: strijdkrachten- pogramma. 15.20 Kamerorkest en solist: mo derne en Klassieke muziek. 16.10 Licht ensemble en zangsoliste. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Discobal: dansmuziek voor de tieners. 17.30 Voor de .jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. VPRO: 18.30 Vorm en visie: beel dende kunst bij schriftloze volken, lezing. 18.45 Parlando, een veertiendaags programma voor praats en praatjes met plaats voor plaatjes. 19.30 Korte kerkdienst van de Nederlandse Pro testanten Bond. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Klank-omrankte levens, biografie van groot schappen kunstrijden op de schaats te Dortmund: mofoonmuziek. 21.20 Er is maar één man voor die rol, hoorspel. 22.00 Klassieke en moderne pianomuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Mededelingen en sportuitslagen 2e klas voetbal. 23.00 Licht orkest en zangsoliste, 23.25 Tsjechische romantische muziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245.3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds. G. Toornvliet. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor belangstellenden, gehou den op zondag 23 februari. 12.15 ds. A. Vos van Wassenaar - jëugdappèldienst, gehouden in Am sterdam op zondag 12 januari. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws, weerbe richt en mededelingen. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws 14.03 Opera- en Belcantoprogram ma. 15.30 Sport (Om 17.00 Nieuws). 18.00 Nieuws 18.03 Pianospel. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.40 Amusementsmuziek. 20.00 Muzikaal programma. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek op de korrel. 23.00 Nieuws. 23.05 Stem mige muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio krant. 8.00 Nieuws en NCRV-lied. 8.15 Geeste lijke liederen (gr.) 8.30 Lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Muziek naar keuze: verzoekprogram ma voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9 40 Voor de huisvrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.20 Rondom het woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.20 Zeven keer de boer op: reportage over veranderingen ln het agrarisch leven. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Populair orgelspel. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualitei ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal en semble en zangsolisten. 13.40 Amusementsmu ziek (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.30 Klassieke or kestmuziek (gr.) 15.05 Herhaling wedstrijd: Op sporing verzocht (van donderdag 20-2-1964). 15.45 Omroep dubbelkwartet: klassieke liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Viool en piano: moderne muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de Jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor teenagers. 17.50 Regeringsuitzending: So ciale veranderingen in Suriname, door Drs. J. D. Speekman. 18 00 Marinierskapel der Konink lijke Marine. 18.20 Uitzending van het Gere formeerd Poiitiek Verbond: Rond Cultuur Taak en Doel. Tot u spreekt de heer B. Ham ming, lid van de Provinciale Staten 18.30 Klas sieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Licht instrumen taal kwartet, (stereofonische uitzending). 19.30 Radiokrant. 19.50 Amusementsmuziek (opn.). 20.20 De Brug, hoorspel. 21.30 Utrechts Stede lijk orkest: moderne muziek. 22.05 Wereldpa norama. politiek commentaar. 22.15 Pianoreci tal: Spaanse muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Klank Collage Resonans II (1963) 23.30 Klassieke grammofoonmuziek. 23 40 Het Evangelie in Es peranto. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. (Om ca. 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lich te grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke kamermuziek (gr.). VPRO: 9.40 Het leven aan de oppervlak te, lezing. VARA: 10.00 Voor de vrouw. 11.00 Voordracht. 11.20 Nederlandse orkestwerken (gr.). 12.00 Dansorkest met zangsolisten. 12 30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Licht ensemble. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Elek tronisch orgel: amusementsmuziek. 13.45 Wik ken en wegen, uitzending over consumentenbe langen. 14.00 Grepen uit de muziekgeschiede nis, muzikale lezing. 14.25 De ingebeelde zieke, blijspel. 16.00 Zestig minuten voor boven de zes tig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Mensen en menin gen. 17.40 Lichte grammofoonmuziek. 17.50 Mi litair commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht instrumentaal trio. 18.35 Parlementair overzicht. 18.50 Openbaar kunstbezit 19.00 Onder de af was. 19.30 Pianospel: lichte muziek 19.45 Re geringsuitzending" De Radiozilvervloot, gepre senteerd door Elisabeth Mooy en Herman Stok. 20.00 Nieuws. 20.05 Wals-orkest. 20.35 Onbe woond: interview en grammofoonmuziek. 21.15 Licht ensemble met zangsolisten. 21.40 Terug in de tijd. lezing. 21.55 Jazzmagazine. 22.30 Nws. 22.40 Balans' hoofd- en bijzaken uit het dage lijks gebeuren. 22.55 Kamerorkest: moderne en klassieke muziek. 23.30 Oude muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Interludium. 12.08 Land- bouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beurs berichten. 13.00 Nieuws 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nws.). 15.45 Zang. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerbe richt. 17.15 Voor de kinderen. 17.40 Amuse mentsmuziek. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Protestantse uitzending. 18.45 Klas sieke muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Operamu ziek. 20.00 Kamermuziek. 22.00 Nieuws en be richten. 22.15 Volksdansen. 22.35 De zeven kun sten. 22.50 Licht programma. 23.00 Nieuws. VOOR ZATERDAG VPRO: 13.00 De Russische ruimtevaart, docu mentair programma. 15.40 Cabaretkroniek. 16.25 Portret van een Sportman. 17.00-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Onbekende Sporten: handboog- schieten. 19.45 Korte film. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 Binnenpretjes, cabaretprogramma. 20.50 Al Jolson, een portret in filmbeelden. NTS: 21.30 Wereldkampioen schappen kunstrijden op de schaats te Dortmund Vrije figuren dames. 23.00-23.05 Journaal. VOOR ZONDAG NTS: 16.00-18.00 Eurovisie: Kunstrijden: d* nieuwe wereldkampioenen presenteren zich tij dens een show. die als slot van dit toernooi wordt gehouden. 19.30 Weekjournaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in beeld. KRO: 20.30 Erik Sikkes en de E.H.B.O., T.V -spel. 20.55 Interview. 21.25 Kie keboe. 21.50 Amsterdams Kunstmaandorkest en soliste: klassieke muziek. 22.25 zie de mens: derde vasten-epiloog. NTS: 22.35-22.40 Journaal. VOOR MAANDAG CVK -IKOR-RKK19.30 Logboek, het jeugd programma over de bijbel. 19.45 Kenmerk, het veertiendaags magazine van de kerken NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen ding van de Katholieke Volkspartij. 20.30 Po- peye, tekenfilm. 20.40 Bouwen in staal, documen taire film. 21.00 Ditte een mensenkind, speel film. 22.40-22.45 Journaal. HET ZILVEREN SPOOR door Anthony van Kampen (C. de Boer. Hilversum). Een verzameling oude legenden uit Engeland en Schotland, waarbij het romantische verhaal van Deirdre en de zonen van Uisnac 't hoogtepunt vormt. De wijze waarop de schrijver de legen den aan elkaar praat voldoet veel min der dan de legenden zelf. HET OOG VAN DE NAALD door Tho mas Walsh. Prisma-pocket, vertaald door H. S. Lanson. Een zogenoemde thriller met een niet gewoon motief, omdat een kapelaan worstelt met het probleem inlichtingen te moeten verschaffen aan de politie aangaande de moord op zijn zus. Alles wat hij weet is belastend voor de man van de vermoorde, maar in zijn hart is de geestelijke overtuigd van diens on schuld. Na een enigszins dorre -inlei ding volgt een fel geestelijk duel tussen de kapelaan en de vasthoudende politie man.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 23