„Volgende keer zing ik 't wel" bij Centrum 1 n 1 L V 1 P.S.V. F. C. Zürich HET WEEKEINDE Vijf Russen naar het concours Reine Elizabeth Schilder Filarski te Zeist overleden Mr. dr. Slotemaker AVRO-voorzitter m Wmm Eerste uitvoering te Haarlem van Badings' sonate voor twee violen Leuke volksdansen in Zandvoort W nabeschouwingen MAANDAG 2 MAART 1964 '4 Geen toneel, maar een discussie over de zin van het leven Hans van den Bergh Veiling van werken van H. F. Boot en leerlingen J. Damshuizer Journalist ziet geen brood in erfenis europa-cup voetbal rechtstreekse reportage uit Eindhoven van woensdag 4 maart 20.00 ><st Vrouwenkoor ZIGEA De radio geeft dinsdag T elevisie programma VERLEDEN JAAR augustus heeft de 'componist Henk. Badings zijn. tweede Sonate voor twee violen voltooid. Het werk, dat in opdracht van de stichting Nauwluisterendheid werd gecompo neerd, werd door de componist gedacht voor uitvoering in de eenendertigtoons- stemming, de stemming, waarin, zo men weet het orgel van Tei/lers Museum is gestemd. bo.iwe P. Zwaanswifk Albert de Klerk gaf orgelconcert in Santpoort S. O. T oneelvoorstelling voor de jeugd Maxim Hamel en Wim van den Heuvel in „Volgende keer zing ik 't wel" van Saunders. HET STUK van de achtendertig- Jarige Engelse scheikundeleraar James Saunders „Next time I'll sing to you" is door de Londense toneelcritici be kroond als het beste stuk van 1963. De reden daarvan is, na de Nederlandse première die de toneelgroep Centrum er gisteravond van gegeven heeft in de Kleine Komedie te Amsterdam, niet ge heel duidelijk geworden. Het stuk bleek een bij vlagen amusant maar toch voor namelijk langgerekt geredekavel over de zin van het bestaan door een viertal acteurs en een actrice die gezamenlijk het leven van een Engelse kluizenaar willen uitbeelden en verklaren. TERECHT WORDT het stuk in het programma vergeleken met „Zes persona ges op zoek naar een auteur" van Luigi Pirandello; immers ook daar wordt de toneelvorm gebruikt om iets te laten zien van de problemen die zich voordoen als men de waarde en de betekenis van het menselijk leven probeert vast te stellen. Maar het grote verschil met het stuk ven Saunders is dan toch wel dat Piran dello die problematiek demonstreert aan een duidelijk verhaal, dat samenhang j brengt in het toneelgebeuren en er de be- langstelling voor gaande houdt. EN DAT WAS JUIST wat men als een duidelijk gebrek in deze nieuwe Centrum première bleef gevoelen. Ook al ligt er dan het leven van Jimmy Mason, een kluizenaar die van 1857 tot 1942 werkelijk in Essex geleefd heeft, aan ten grondslag de vage theorieën die daaraan worden vastgeknoopt blijven toch de hoofdschotel. I vijf jonge Sovjet-pianisten zullen in mei D" kluizenaar die zich geheel uit de we- deelnemen aan het jaarlijkse internatio- reld heeft teruggetrokken, blijkt bij dit nale concours Reine Elizabeth, dat in alles als symbool te dienen voor het in- Brussei wordt gehouden. Het zijn: Nikolai dividueje bestaan, waarbij ook geen en- petrov, Dimitri Sakharov, Alexander Slo- kele mogelijkheid tot reële communicatie bodjaniki jevgeni Rzjanov en Jevgeni Mo rnet de medemens bestaat „De ziel zit in giievsky Alleen de eerste twee hebben de schedel opgesloten volkomen onbenader- Qok buiten Rusland naam gemaakt. Pe br-r en ondefinieerbaar voor de anderen trQV WQn destijds de tweede prijs in het Het mag duidelijk zijn dat een dergelijke Van ciiburn-concours te For Worth in boodschap nauwelijks voldoende voedings- Texas, Sakharov was een van de prijs- bodem is voor een gehele avond boeiend winnaars in het internationale Chopin-con- toneel. In dit filosofisch en wel existen- cours Warschau. De twee anderen, wier tialistisch getinte spel bleek dan ook namen nog nauwelijks bekend zijn, moe- voor dramatische spanningen en psycho- ten naar verluidt aan hoge beroeps- logische uitbeelding volstrekt geen plaats eisen voldoen. De laatste van het vijftal, *e ziin- Slobodjanik, zou nogal ongelijk spelen. GEZIEN DEZE OPZET van het stuk mag Ge®n reden echter voor de Russen hem het dan inderdaad nog opmerkelijk heten met af vaalJ gen' want zljn leraren dat de schrijver er toch nog herhaaldelijk verwachten veel van hem in geslaagd is te boeien en nog vaker te amuseren. Dat was hoofdzakelijk te danken aan het feit dat hij het „raadsel dat zich afspeelt tussen conceptie en dood" afwisse lend liet belichten door de vijf totaal ver schillend geaarde spelers, die prototypen zijn van menselijke geaardheden. Het was de grote verdi^enste van de voor- ateUer „Qn H F Boot. stelling van Centrum dat men er onder de indringende regie van de Engelse regis seuse Shirley Butler in geslaagd was deze Vijf personages zo scherp mogelijke con- touren te verlenen. Wim van den Heuvel voorts werken van leerlingen en stukken speelde de, door het probleem geobsedeer- ült de collectie van de schilder, de, filosofisch geïnteresseerde „regisseur" publiek wordt zaterdag 14 maart v£rSSP)ewiï K U .0-.2 en 1. m=art oppervlakkige, in de humor een uitweg (van 104 uur) in de gelegenheid gesteld zoekende acteur, scherp constrasterend de werken te bezichtigen, met de zich in wetenschappelijke formules terugtrekkende rationalist van Maxim Hamel. Bep Dekker maakte een prachtige crea- I tie van het sensuele kindvrouwtje wier on betaalbare tirade over de vrije liefde aan het begin van het tweede deel met een open doekje werd beloond. Gerard Hartkamp maakte van de kunst zinnige mens, die hij moest uitbeelden, en I die in zijn gevoelsmatige benadering wel licht nog het dichtst bij een werkelijke oplossing komt, een van de onvergetelijke mannetjes die niemand hem verbeteren kan. DE VOORSTELLING, in het sobere maar doeltreffende decor van Roger Chailloux werd aldus een mijns inziens nagenoeg onverbeterlijk pleidooi voor een zo nu en dan onderhoudende poging om van een belangwekkend thema op on toneelmatige wijze een „drama" zonder handeling te maken. De Amsterdamse kunstschilder D. H. W. Filarski is gisteravond op 78-jarige leeftijd ten huize van familie in Zeist plot seling overleden. Dirk Herman Willem Filarski werd op 15 oktober 1885 te Amsterdam geboren. Hij was een typisch vertegenwoordiger van de Bergense School. Landschappen (Frankrijk en andere Zuid-Europese lan den) en stillevens vormden voornamelijk zijn onderwerpen. Filarski onderging de invloed van de Franse schilder Cézanne. Zijn schilderijen hangen in tal van mu sea, o.a. in het Stedelijk Museum te Am sterdam en het gemeentemuseum in Den Haag. Hij nam deel aan vele tentoonstel lingen, ook in het buitenland; Parijs, Brus sel, New York etc. Hij nam deel aan de exposities van de destijds bestaande „Hol landse Kunstenaarskring" en was lid van de maatschappij „Arti et Amicitiae" te Amsterdam en van het schilderkundig genootschap „Pulchri Studio" te 's-Gra- venhage. In 1937 verwierf zijn werk de zilveren médaille op de wereldtentoonstelling te Parijs, in 1951 viel hem de „Arti-médail- le" ten deel. De overleden kunstschilder woonde de laatste twintig jaar van zijn leven in Am sterdam; voordien heeft hij lange tijd in Bergen (NH.) gewoond. Op 17 en 18 maart zal in het Notarishuis I te Haarlem een veiling plaats hebben van De veiling omvat schilderijen, tekenin- I gen en aquarellen van de schilder zelf; NA DE VELE UREN van dit seizoen, waarin wij op het scherm kunstschaatsen de dames, heren en paren zagen, werd het ons bijna teveel gistermiddag weer te moeten kijken naar de demonstraties die de strijd om het wereldkampioenschap af sloten. Willy Walden draait de serie „Erik Sikkes"; dat werd gisteravond wel duide lijk in een aflevering waarin wij ook o.m. Tilly Perin-Bouwmeester, Coen Flink en spelregisseur Kees Brusse (als een ban- denoppomper) zagen. Hoe zij en ook weer Mieke Verstraete ook hun best deden, de sketchstijl te spelen, zonder Wal den zou deze reeks in het geheel niet amusant zijn. Het is ook steeds, alsof de auteur van dit oorspronkelijk Engelse t.v.- werk van de stijl van het dagelijks cur siefje naar die van de kolderieke revue- sketch laveert. Voorzover het nog leuk is, komt dat door Walden, die in het laatst' genoemde genre een grootmeester is. De Belg Omer Grawet slaagde er gis teravond niet in, de zwaargewichtigheid af te leggen, die aan een vlot, intiem bab beltje met de weinig spraakzame, maar sympathiek bescheiden auto-coureur Ca- rel Godin de Beaufort in de weg stond. Nu werd het een nummertje doorzagen dat uiteraard het pijnlijkst voor het „slachtoffer" was. De V.P.R.O. gaf zaterdagmiddag een herhaling van Wim Ibo's bezoek aan de De 57-jarige mr. dr. L. H. Slotemaker uit Den Haag, die begin vorig jaar uit de directie van de K.L.M. trad, is tijdens een zaterdagmiddag in de AVRO-studio in Hil versum gehouden buitengewone algemene ledenvergadering van de AVRO met 79 van de 83 uitgebrachte stemmen tot voorzitter van deze omroepvereniging gekozen. Num mer twee op de voordracht, de heer H. T. de Vries uit Eindhoven, kreeg drie stem men, terwijl een lid blanco stemde. In een toespraak over radio en televi sie zei de nieuwe voorzitter dat in beide media weinig dynamiek zit. Hij meende dat er meer sprake is van pacificatie dan van rationalisatie en nationalisatie van het tweede televisienet. Ook meende hij dat men in de omroepwereld weinig neiging tot het vinden van een compromis be speurt. Mr. Slotemaker die zulks in het belang van de luisteraars en kijkers acht zei over het plan van de AVRO voor de bestemming van het tweede televisienet (als algemeen programma te verzorgen door de AVRO onder supervisie van de programmaraad), dat de AVRO bereid is dit plan aan te passen aan de realiteit. Tijdens een kennismakingsbijeenkomst met de pers zei mr. Slotemaker hierover later dat hij in de komende maanden wil gaan onderzoeken of het AVO-plan poli tiek wel haalbaar is. „Ik zie logica in het plan, maar ik denk aan verandering," al dus mr. Slotemaker, die niet kon beloven of de AVRO dit jaar met een gedrukt ver volg korpt op de brochure vwaa^rin (jhet plan is bVschfevdn. Mr, dr. Slotemaker heeft 35 jaar bij de KLM gewerkt, eerst als' hoofd van dé ju ridische afdeling, later als algemeen se cretaris en na de oorlog achtereenvolgens als onder-, bedrijfs- en vennootschapsdi recteur. Hij verwierf vooral bekendheid als pleitbezorger voor de landingsrechten sociëteit van oude artiesten, gevestigd in het café van Theo Ruiter in Amsterdam; er hoeft geen twijfel aan te bestaan, dat men daarmee heel veel kijkers een bij zonder groot genoegen heeft verschaft. Hoe knap en vitaal toch brengen mensen als Louis Noiret, Herman Tholen en Paul Collin hun simpele, maar even vaak knap pe liedjes en nummers. Vergeleken bij het werk van deze vol bloed-artiesten deed het programma van. een restant van het Leids Studentencaba ret, dat 's avonds onder aanvoering van Paul van Vliet onder de titel „Binnenpret jes" op de beeldbuis werd gebracht, be paald bleekzuchtig en slapjes aan. En wij voegen eraan toe, dat het niet unfair is een dergelijke vergelijking te maken sinds studentencabaretiers niet alleen meer in eigen kring, maar nog meer daarbuiten op de planken, voor de radio-microfoon en voor de t.v.-camera's optreden. In het middagprogramma tekende sportredac teur Herman Kuiphof met loyale mede werking van Leo Hom een knap en ge nuanceerd „portret" van Leo Hom. Ook voetbalgrootheden uit Engeland hielpen daarbij mede. In een goede reportage uit de Westfalen- hal in Dortmund zagen wij, hoe Sjoukje haar derde grote titel van dit seizoen be haalde. Met enige candid-camera-streken beves tigde super-kwajongen Kiekeboe die de ze keer zijn praktijken gedeeltelijk naar Haarlem verlegd had dat het Neder landse volk zeer suggestibel, zeer goedge lovig en even hulpvaardig is. Die streken waren overigens niet altijd van de leukste soort; hartelijk gelachen hebben wij wel om de truc van de geharnaste ridder en om de Haarlemmers, die fraai over een onzichtbare draad heenstapten. Maar zo er gens gelet moet worden op de grenzen van het leuke en betamelijke, dan is het wel in dit programma, dat nergens anders toe dient dan de mens in de maling te nemen en in het zonnetje te zetten, tot meer dere vreugd van zijn medemens. De 36-jarige Britse journalist John Rees heeft afgezien van zijn aanspraken op d» miljoenen-erfenis van de schrijfster Grace Metalious, die hem vorige week op haar sterfbed tot haar enige erfgenaam had benoemd. Grace Metalious, wier erfenis op 3'/2 miljoen gulden wordt geschat, schreef onder meer de boeken „Peyton Place" en „Return to Pleyton Place'Zij werkte met Rees aan een nieuw boek. \lOUR MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN Mr. dr. L. H. Slotemaker (links) ont vangt de voorzittershamer van mr. W. Hoekstra, waarnemend voorzitter. van de K.L.M. Als lid van de luchtvaart- delegaties van de Nederlandse regering was hij betrokken bij de afsluiting van on geveer vijfendertig tuchtvaartovereen- komsten. Mr. Slotemaker, die thans nog adviseur van de K.L.M. is, is voorts lid van het bestuur van de Nederlandse Or ganisatie van de Internationale Kamer van Koophandel, de Nederlandse Kamer Koophandel voor Amerika, het Institut du Transport Aérien en van de adviescom missie van de universiteit van New York ter bepaling van het luchtvaartprogram- ma bij deze instelling. Ook is mr. dr. Slo temaker voorzitter van het genootschap Nederland-Thailand. Na zijn installatie dankte de nieuwe AVRO-voorzitter in de eerste plaats mr. W. Hoekstra, die gedurende 16 maanden de AVRO geleid heeft. In zijn vrijdag gepubliceerde artikel over het vrouwenkoor ZIGEA schreef onze muziekmedewerker Jos. de Klerk (wiens naam onder het artikel helaas is wegge vallen) dat hij niet wist wat ZIGEA be tekent. Een der eerste leden van het koor schrijft ons nu dat het koor aanvankelijk Zingen Is Gezond, Nuttig en Aangenaam heette. Later is Nuttig uit de naam ver dwenen, wat ZIGEA oplevert. De voordrachtskunstenares Nel Oost hout is zaterdag van Schiphol ver trokken voor een internationale tournee, ditmaal door Zuid-, Midden- en Noord-Amerika. Zij zal vijfen twintig maal optreden, zowel in het Nederlands als het Engels. HILVERSUM I. 204 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture..., radio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo- foonmuziek 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon- I muziek. 11.50 Volaan... vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Draaiorgelklanken (tr.). 12.20 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin- I bouw. 12.33 Wij van het land. 12.45 Pla- tennieuws. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 I Nieuws. 13.15 Draaien maar!!, lichte grammofoonmuziek met commentaar. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.20 I Rieleksen, licht programma (herh. van zaterdag jl.). 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken 16.30 U hebt voorrang, Godsdienstig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50 Re geringsuitzending: Nieuws uit de Neder landse Antillen, door Henk Dennert, 18.00 Tienersclub: lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.30 Radio-Volks-Universiteit: Hedendaagse beeldende kunst: Theo Bitter, door Geor ge Lampe. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei ten. 19.25 Op leven en dood, vastenmedi- I tatie. 20.00 Harp en piano: klassieke mu ziek. 20.20 Reisoogst: zwerftochten door gedroomde werelden. 20.50 Klassieke en moderne kamermuziek. 21.20 Radio-Fil- harmonisch orkest en zangsolist: oude I muziek. 21.45 Moderne kamermuziek. 22.00 De zingende kerk: bespreking over kerk muziek uit verschillende stijlperiodes. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekenweek-cabaret. 23.10 Lichte orkest muziek en zangsolisten. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-2400 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht, aansluitend lichte grammofoonmuziek. 9.00 Ochtend gymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Mo derne gewijde muziek (gr.). 9.40 Morgen wijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven: boekbespreking. 10.00 Lichte gram mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht ensemble met zangsolist. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Promenade-orkest: Nederlands program ma. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest met zangsolisten. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte grammo foonmuziek. 15.30 Tenor en piano: klassie ke liederen. 16.00 Van mens tot mens, le zing. 16.15 Musette-orkest (gr.). 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praat je. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Koperorkest. 18.45 Licht in strumentaal kwintet. 19.00 Voor de kinde ren. 19.05 Paris vous parle, gesproken brief uit Parijs. 19.10 Operafragmenten (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Revue. 21.00 Wat ons bezig houdt, radioforum. 21.30 Licht orkest en solist. 22.0 Altviool en piano: moderne muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Modern toneel. 23.55-24.00 Nieuws, BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 In terludium. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nws) 16.45 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en weer bericht. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volks muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Praatje. 20.00 Concert. 20.45 Chan sons. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Amerikaanse muziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Licht program ma. 23.00 Nieuws. 23.05 Belgische muziek. 23.55 Nieuws. 22.00-0.10 Scheepv. berich ten. VOOR MAANDAG CVK-IKOR-RKK19.30 Logboek, het jeugdprogramma over de bijbel. 19.45 Kenmerk, het veertiendaags magazine van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weer- overzicht. 20.20 Uitzending van de Katho lieke Volkspartij. 20.30 Popeye, tekenfilm 20.40 Bouwen in staal, documentaire film. 21.00 Ditte, een mensenkind, speelfilm. 22.40-22.45 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 11.00-11.25 Schooltelevisie: Bouw vakkers der naastenliefde. 19.30 Interna tionaal agrarisch nieuws. 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo 20.35 Ridder van Maison Rouge, TV-feuil- leton. (dl.12). NTS: 21.00 De bezetting, do cumentaire. (dl. 16). NCRV22.00 Tellem, documentaire. 22.10 'n Liedje met Caroli ne. 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Journaal. DE EERSTE uitvoering te Haarlem werd zondag door het violistenechtpaar Bouw Lemkes en Jeanne Vos gegeven op een muziekmiddag in Teylers Museum, waarop ook prof. dr. A. D. Fokker een verhande ling gaf over enkele nieuw-harmomsche optelaccoorden en de organist Anton de Beer het 31-toonsorgel bespeelde bij de vertolking van 31-toons Etudes van Joel Mandelbaum. De uitvoering van de Sonate van Ba dings stelt voor wat betreft de intonaties op instrumenten zonder gefixeerde toons- hoogten, waartoe de viool, afgezien van haar vier vastgestelde basistonen g, d, a en e toch zeker behoort, bijzonder zware eisen aan haar vertolkers Er is een grote vertolkingsaandacht en technische beheer sing nodig om verfijnde intervals-afstan- den, die bewust bepaald moeten worden, functioneel te doen zijn in de structuur ontwikkeling van de sonate, om klank effecten als glissandi en triller-schakels te verwerkelijken en bovendien de tonen strak te houden die om hun hoogte-relatie tot elkaar geen vertroebelende vibrato kunnen verdragen. De violisten hebben hun veeleisende taak voortreffelijk kunnen vervullen en daarmede een volledige muzi kaal en expressief onthullende indruk van Badings sonate gegeven. TWEE KEER werd het werk door hen gespeeld. Bij de eerste kennismaking kon men al weten, dat hier muziek tot klinken werd gebracht van een uiterst knappe structuur, die ondanks het verstandelijke In hotel Keur in Zandvoort hield de on langs opgerichte kulturele vereniging „Phoenix" zaterdagavond haar eerste volksdansbal van haar onder-afdelingen de dansgroepen „Terpsichoré-Robinson.' De leiding ervan was in handen van de heren E. de Bruin en J. A. Brakel. Dat de volksdans in Zandvoort steeds meer belangstelling ondervindt, blijkt uit het feit, dat de groepen van elk ongeveer 15 leden bij de aanvang van het seizoen in september thans reeds zijn uitgegroeid programma van internationale dansen tot meer dan vijftig leden. Uit het gebo dene van deze avond bleek overduidelijk, dat met groot enthousiasme en ernst wordt gewerkt. Speciaal de jeugdafdelingen blij ken zeer in trek te zijn. Een uitgebreid werd uitgevoerd, waaronder dansen uit Is raël, Joegoslavië en Schotland. Ook de Hollandse volksdans werd bij dit alles niet vergeten. De belangstelling voor dit eerste propa ganda-bal van de nieuwe vereniging was verheugend groot. Uit het geheel van deze geslaagde uit voering blijkt dat de volksdansverenigin gen in Zandvoort een goede toekomst te gemoet gaan. scheppingsproces, de draagster geworden is van een zeer subjectieve gevoelsexpres sie, die de weerspiegeling werd van tra giek en uitzichtloze melancholie. Een deprimerend stuk zonder een werkelijk be vrijdende gedachte en toch het werk van een meester. DE „TEN STUDIES in 31-tone tempera ment" van de New Yorkse componist Joel Mandelbaum, waarvan Anton de Beer een knappe vertolking gaf op het orgel, konden inderdaad beschouwd worden als oefe ningen in het componeren volgens toon- geslachten van Euler. Het zijn weinig ge- inspireerde variaties op „a textural theme" van prof. dr. A. D. Fokker. De belangwekkende beschouwing van prof. Fokker over nieuw-harmonische op telaccoorden betrof theoretische kunst grepen met drieklanken en hun uitwerking in verband met de structuur van het menselijk oor. Voor een vrij talrijk gehoor heeft de Haarlemse stadsorganist Albert de Klerk vrijdagavond jl. een concert gegeven op het Van Vulpenorgel in de Hoeksteen te Santpoort. Het programma werd geopend met Prae- ludium in E moll van Nikolaus Bruhns. Ook de verschillende onderdelen van het tweede programmapunt bestonden uit zes tiende en zeventiende-eeuwse orgelmuziek. Imponerend hierbij was de bijzonder gave vertolking van Batalla de Sexto Tono van Jeminez. Een zeer rustig thema, gespeeld met de hoipijp, vormde de inleiding tot een artistieke ervaring die culmineerde in een sprankelend slot waarbij de stralende klank van het plenum een extra glans aan dit werk en de vertolking ervan ver leende. Intiem klonk „O Mensch, bewein dein Sünde grosz" van J. P. Sweelinck. Hier in werd de cantus firmus gespeeld met de vox humana, waarover een vorige recen sent reeds opmerkte dat zij in klankrijk heid de dulciaan van het tweede klavier overtreft. Hoezeer het klankidioom van de moderne orgelmuziek afwijkt van de ba rokke orgelmuziek der zeventiende eeuw maar anderzijds hiermee toch bindingen heeft, kon men ervaren bij de vertolking van de Eerste Sonate van de onlangs over leden Paul Hindemith. Het Praeludium en Fuga in a van Joh. Seb. Bach, glashelder vertolkt, vormde een voorlopige afsluiting yan dit concert. Kennelijk geïnspireerd door de fraaie klank van het orgel, verzocht de organist hierop een thema, teneinde met een im provisatie zijn concert te besluiten. De heer Kuiper, voorzitter van het comité Kerkconcerten Santpoort-Zuid verzocht hierna de heer De Klerk te improviseren over de melodie van Gezang 118: „Het leven is een krijgsbanier". Geboeid heb ben de aanwezigen geluisterd naar deze uiteraard programmatische muziek, waar van de fascinerende climax het hoogtepunt van de avond vormde. Onder auspiciën van de Haarlemse Raad voor de Jeugd zal op maandagavond 4 mei om half negen een toneelvoorstelling voor jongeren van 18 tot 30 jaar worden gegeven. De toneelgroep Centrum voert het stuk „Nathan de Wijze" yan Th. Lessing op.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 4