Concert door Zang en Vriendschap jtmtoua iVALDA) Expositie van beelden van Oswald Wenckebach Onder leiding van Jan Laarveld Matthaus Passion in Haarlem Aquarellen van Frieda Holleman J. Rengelink over net II VLUG Voetbal DONDERDAG 5 MAART 1964 HET CONCERT, dat de koninklijke liedertafel „Zang en Vriendschap" woens dagavond in het gemeentelijk Concertgebouw heeft gegeven, was een belangrijk evenement in de geschiedenis van het befaamde Haarlemse mannenkoor. Voor het eerst rustte de verantwoordelijkheid voor een eigen concert van de lieder tafel op de verleden jaar benoemde nieuwe dirigent Jan Laarveld. Op de zangers dag van het gewest Noord-Holland van het koninklijk Nederlands zangersver bond in februari gelwuden, heeft Jan Laarveld reeds met enkele uitvoeringen van zijn koor indrukken kunnen geven van de muzikale principeswaarop zijn leiding van een mannenkoor berust. Deze indrukken werden op het concert van [RKOUDEI de fijne Franse keelpastille ontsmet-verzacht verfrist „Rooms" lachen met Fons Jansen van een programma, dat als een kon worden. Bob Buijs Werk van Dirk Harting nabeschouwingen J. Damshuizer Hans Keiler naar KRO Noordhollandse ULO- jeugd gaat festivallen Expositie in Barteljoris NU 'N ARIST0NA KOPEN EN PENIETEN VAN TWEEDE TV-NET KANAAL 27 rechtstreekse reportage van het INTERNATIONALE ZWEMT0ERN00I TE BREMEN zaterdag 7 maart van 20.00-22.00 s t' De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma Vondelprijs wordt in mei aan Van Dalsum uitgereikt Plan tot oprichting van Jeugd en Muziekkoor DE KEUZE VAN koor-liederen van Mo- lart, Schubert, bewerkingen van negro spirituals, Engelse volksliederen, van volksliederen uit Zuid-Europa en vooral ook van de „Petites prières de St. Fran cois d'Assise" van Francis Poulenc be wees, dat Jan Laarveld er niet naar streeft met pompeuze monumentaliteit of uiterlijke effecten te imponeren, maar dat hij in de eerste plaats zoekt naar eenvoud en zuiverheid van muzikale uitdrukkings kracht. Dat hij daaraan de structuur, de melodische en harmonische geaardheid en de voorgeschreven dynamiek van de mu ziek in samenhang met zijn tekstinterpre tatie dienstbaar wil maken, werd met ve le vertolkingen op deze avond overtuigend aangetoond. „ZANG EN VRIENDSCHAP" zong rustig en bezonken Mozarts „Se lontan ben mio", levendiger weer zijn „Piu non sitrovano", waarbij een sonore klank wees op een doelbewust streven de zangers een technisch verantwoorde stemcultuur bij te brengen. De frisse, ritmisch kernachtige uitvoering van het functionele drinklied „Wein und Liebe" van Schubert, het licht gezongen, serenade-achtige lied „Der Gon- delfahrer" en het lenig en fijn vertolkte „La Pastorella" van dezelfde componist, toonden aan dat dit streven reeds gunsti ge gevolgen heeft gehad. Enkele negro-spirituals, dankbaar object voor allerlei bewerkingen, stonden even eens op het programma. Het waren be werkingen door Felix de Nobel, die als een stylering van de authentieke neger- zangen beschouwd konden worden en waarvan de werking nu in plaats van een religieuze ervaring in hoofdzaak een exqui- «e klankgenieting werd, waarop applaus •Is noodzakelijke reactie moest volgen, ook al betrof de uitvoering aangrijpende liederen als „Were you there" en „No- body knows the trouble" De bas-bariton David Hollestelle, die aan het concert me- De Christelijke Oratoriumvereeniging geeft 23 en 24 maar* haar jaarlijkse uit voering van de Matthaus Passion in het Haarlemse Concertgebouw. De vocale so listen zijn: Heieen Verkley, sopraan; Roos Boelsma, ahArjan Blanken, tenor (Evan gelist); Arie de Rijk, bas (Christus-partij); Frans Müller, tenor; Herman Schey, bas en Otto Ottens. bas. Verder werken mee: Piet Lentz, viool da gamba; Piet Kee, orgel en de Koorschool var de Kathedrale Basi liek St. Bavo. Solisten en koor worden be geleid door het Noordhollands Philharmo- nisch Orkest onder leiding van George Robert. dewerkte, had een aandeel in de muzika le annexatie van de negro-spirituals met gevoelige en gave solo-zang. Met devotie vertolkte „Zang en Vriend schap" de vrij veeleisende „Petites priè res" van meditatieve schoonheid en ver der had het koor veel succes met de klankrijke voordracht van de Engelse en de Zuideuropese volksliederen, waarmede dit geslaagd concert besloten werd. EEN GEESTIG intermezzo van uitne mende liedvoordracht werd Hollestelles vertolking van „Le Bestiaire" van Pou lenc, die mede door de voortreffelijke pia nobegeleiding van George van Renesse op hoog niveau kwam te staan. Als solist bracht George van Renesse met virtuoze bravoure, maar ook met innige expressie Schuberts bewogen Wandererfantasie ten gehore en voorts vestigde hij met een ver zorgde voordracht van Chopins Barcarolle de aandacht op de poëzie van dit charman te klavierwerk van de Poolse meester. Met enkele pianobegeleidingen is George van Renesse voor het koor een belangrijke steun geweest. P. Zwaanswijk „IN 'T GOEDE UUR" is deze maand kennis te maken met naar mijn smaak wel buitengewoon plezierige aquarellen van de te Voorburg gevestigde schilderes Frieda Holleman. Zij is een uitstekende vertelster. Zij heejt humor. Zij beschikt over een vlotte techniek, maar weet daar mee ook uitvoerig op de dingen in te gaan. Zij heeft een goed kleurgevoel. Zij kan speels en charmerend zijn, tintelend en ook bezonken. Haar kunst zal niemand moeilijk zijn. Hoewel geen vernieuwster, is zij toch helemaal van vandaag met haar onderwerpen van alledag. BIJ DE KUNSTHANDEL Santee Landweer te Amsterdam is tot 21 maart een tentoonstelling van kleine beelden en enkele tekeningen van Oswald Wenckebach (1895-1962) te zien. Naar alle waarschijnlijkheid komt er nog een ruimere expositie met ook grotere beelden van hem in de Lakenhal te Leiden. Voor alle zekerheid be- zoeke men maar vast de Amsterdamse tentoonstelling, want Wenckebach was een onzer belangrijke figuren, van wie we tot nu toe te weinig leerden kennen. Hij expo seerde weinig. Vermoedelijk is het voor het eerst dat werk van hem op deze wijze aan het publiek wordt voorgesteld. Voorheen kon men het slechts leren kennen in de plaatsen, waar monumenten van hem geplaatst zijn. Hij maakte oorlogsmonu menten voor Gouda, Middelburg, Haarlem (bij de St. Bavo-kathedraal, Leidsevaart), Alphen en Katwijk. Aan het gebouw van de Hoge Raad te 's-Gravenhage staan trapfiguren van hem; gevelfiguren van zijn hand vindt* men aan Veere's raadhuis. En dan is er in Eindhoven dat sterke beeld van dr. A. Philips. Donderdag 12 maart doet het éénmans- tabaret „De Lachende Kerk" van de katholieke kleinkunstenaar Fons Jansen de Tuinzaal van het Haarlemse Concertge bouw aan. In dit kleinkunstprogramma neemt Fons Jansen onder het motto „De godsdienst van een mens is nooit werke lijk, tenzij hij er grapjes over kan maken" roome zaken op de hak. Jansen, die redactie-secretaris is van het katholieke militairenblad G-3, wil geen boodschap brengen; zoals hijzelf zegt: „Geen verkleed apostolaat". Wat dan wel zijn bedoeling is? Wat ontspaninng bren gen voor de katholiek, die zich in een situatie weet, waarin „gedachten over ge loof en kerk aanzienlijk Vooruitlopen op d« feiten". WENCKEBACH werd te Heerlen ge boren. Hij heeft nog les gehad van zijn oom, de schilder L. W. R. Wenckebach. Voorts was hij leerling van de Kunst nijverheidsschool te Haarlem en volgde hij de schilderklas aan de Weense Academie. Zijn vormgeving is heel lang een traditio nele geweest en zo sloot hij aan bij de tijd van vóór Rodin. In zijn „Beeldhouw kunst van deze eeuw" (uit de reeks „De schoonheid van ons land" van de uitgeverij Contact) schrijft A. M. Hammacher: „Bij hem maar niet alleen bij hem valt de vorm terug tot die negentiende-eeuwse van vóór Rodin, zodra de plastische kracht in de natuur-imiterende vorm wegzinkt". Wij moeten dit bij te weinig kennis van het werk van Wenckebach aannemen van Hammacher, die in genoemd en door mij vroeger warm aanbevolen boek zo enthou siast en met kennis van zaken ingaat op dat uitstekende standbeeld van Philips. Hoe indrukwekkend is ook Wenckebachs geheel anders en in meer traditionele zin gemodelleerde portret van Albert Verwey! OP 19 SEPTEMBER van het vorig jaar is Wenckebachs beeld „De Student" aan geboden aan de Technische Hogeschool van Eindhoven. Daarbij zei prof. ir. S. J. van Embden onder meer het volgende: „Wenckebach is zo bevoorrecht geweest een nieuwe fase in zijn kunstenaarsloop baan te hebben kunnen ingaan op een leef tijd dat anderen geneigd zijn te gaan rusten op eenmaal verworven lauweren. En dat niet uit de zo bekende en mense lijk verklaarbare angst „er uit" te ge raken, allerminst ook door het verzaken van vroegere overtuigingen en idealen." En van die fase doet nu deze tentoon stelling verslag. Misschien kan gezegd wor den dat Wenckebach is doorgegaan op het geen hem zijn eigen beeld van dr. Philips heeft geopendbaard: de welsprekendheid van de geladen vorm boven de natuur imitatie. Mogelijk lag die nieuwe fase ook in ander werk aangekondigd. Door de ver spreidheid van hetgeen van hem in het openbaar kwam is het mij moeilijk veel met zekerheid te zeggen. Aan het beeld van Philip is meer te zien dan de man alleen. Op deze tentoonstelling gaat het niet meer om individuen maar om een be paald soort mensen, veelal met humor be keken, duidelijk getypeerd in grote, sterk vereenvoudigde vormen. Hij heeft dit in kleine en grote formaten gedaan. BIJ SANTEE LANDWEER kunnen we dus aileen de kleine beelden ontmoeten. Ik vraag me dan af of grote beelden van eenzelfdfe geest door hun formaat mis schien niet teveel gewicht verkregen voor het door Wenckebach bedoelde, dat men in het kleine met plezier tegen komt Lei den zou hier antwoord op kunnen geven. Zeker is voor mij dus dat bij Santee Landweer het totaal van de expositie te genieten valt. Bob Btit/s ZIJ HEEFT VEEL aan onze kust ge werkt. Daar zag ze badgasten in de wind staan. Het niet altijd even aantrekkelijke Hollandse klimaat schrikt haar niet af en zo zien we dan ook mensen staan kleumen bij een grauw-groene bewogen zee. Prach tig zijn haar ruiters op het strand. Uit stekend van sfeer en toch van betrekke lijk sterke kleurgeving is een aquarel van vissers in de mist. Allerleukst is haar visie op vrouwelijke figuurtjes in park of die rentuin. Natuurlijk boeit haar ook het ijs vermaak. Het moeilijke groen van het Nederlandse rivierlandschap is voor haar niet bezwaarlijk. Dat zag ik aan de aqua rel van de aanlegplaats van een pont,, waar mensen staan en zitten te wachten. HAAR LANDSCHAPPEN zijn altijd be volkt of zelfs bepaald door mensen. Zij weet goed raad met kleurige ruiterijen. Even tipte ze aan het carnaval en bij herhaling zou zij daar ook knappe dingen kunnen maken. Kostelijk is een beeld uit een hanententoonstelling. En goed moet het zijn in de interieurs, zoals zij die zag en prachtig volhoudend in zo bezonken bladen wist vast te brengen. Ter gelegenheid van de tachtigste ver jaardag, op zondag 8 maart aanstaande, van de Heemsteedse etser en graficus Dirk Harting, is in de bovenfoyer en de wan delgangen van de Stadsschouwburg te Haarlem een expositie van zijn werk in gericht die gedurende de maand maart te bezichtigen is. Zoals reeds meegedeeld zal in de komen de maanden het werk van Harting ge- exposeerd worden in Haarlem (Huis Van Looy), Amersfoort en Amsterdam. Chet Baker. De Amerikaanse trom pettist Chet Baker is uit West-Berlijn naar de Verenigde Staten gedeporteerd, na moeilijkheden met de politie over ver dovende middelen De befaamde 34-jarige trompettist werd op 22 januari in West- Berlijn gearresteerd en in een sanatorium opgenomen. Nadat minister Bot het tweede program ma over beide zenders had ingeleid, bleek op net I de AVRO zijn bescheiden pro gramma van gisteravond goed aangepast te hebben aan de sfeer van Europacup wedstrijd PSV-Zürich, die briljant op het scherm kwam. Zich kennelijk bewust van het feit, dat het overgrote deel der t.v.- kijkers aan deze voetbalontmoeting de voor keur gaf, liet het N.T.S.-journaal in de rust enige beelden van de eerste uitzending van het tweede net zien. Zeer attent. Een uiter aard kolderachtige aflevering van de Dick van Dyke-show vormde een goede inlei ding tot de voetbal-reportage. De heren Preston kwamen in een tragi-komische film van de serie „De Verdedigers" terecht in 't wel zeer vreemde wereldje van Louise Clarendon, dat qua sfeer herinneringen op riep aan beroemde rolprenten als „O.K. Mr. Deeds" en „You can't take it with you". De rol van dat excentrieke oude da metje, dat het genoemde heren uit de routine van hun advocatenpraktijk gehaald zo moeilijk maakte, werd zeer overtui gend gespeeld door Lilian Gish, eens een wereldberoemde ster van de stomme film. De nieuwe AVRO-voorzitter stelde zich tussen de bedrijven door aan de kijkers voor. HERHALING VAN UITZENDING UIT „ADAM EN EVA" Op zondag 8 maart brengt de AVRO van 20.50 tot 21.20 uur een herhaling van de uitzending, die op zondag 9 februari van uit Fiet en Frans Kosters café-chantant „Adam en Eva" te Haarlem werd ver zorgd. De medewerKenden aan dit pro gramma zijn, in toevoeging aan Fiet en Frans Koster, Carry Tefsen, Cees van Ooy- en, de pianist Enrico Neckheim, de bassist Jacques Scholz en de drummer John En gels. De radioregie heeft Frans Muriloff. Hans Keiler, die sinds 1961 als produ cer-regisseur werkzaam is bij het televi siebedrijf van de AVRO, zal op een nog nader te bepalen datum overgaan in dienst van de K.R.O. In ieder geval zal hij de voor het verdere seizoen geprojecteerde programma's in de reeks „Litteraire Ont moetingen" nog regisseren. „HOLLAND BLUMENWOCHE" De AVRO-televisie wijdt zondagavond een programma van tien minuten aan de „Holland Blumenwoche" te München, die daar van 6 tot 16 maart wordt georgani seerd door de Algemene Nederlandse Ver eniging voor Vreemdelingenverkeer in samenwerking met ons ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven van München. In het Glaspaviljoen te Mün chen is over een oppervlakte van 600 vier kante meter een soort miniatuur-Keuken hof ingericht. In het Stadtmuseum wordt een tentoonstelling gehouden met inzen dingen uit verscheidene Nederlandse ge meenten, op de Rathausplatz heeft d» ANVV een kaas- en een erwtensoeppavil joen ingericht, in de hal van het Haupt- bahnhof bevindt zich een informatiekiosk en mej. Pieffers, beiaardier in Hengelo en Doetinchem, bespeelt een rijdende beiaard. Tevens wordt in verband met deze Hol landse week een fotowedstrijd georgani seerd. Moderne „Julius Caesar". Het ver maarde National Youth Theatre van Mi chael Croft de regisseur, die in het ver leden bij de Haagse Comedie „Henry IV" en „Richard III" leidde komt naar Ne derland voor een korte tournee begin april. De jongeren zullen onder auspiciën van het WIKOR voorstellingen geven van Shakespeare's „Juliuc Caesar" in modern kostuum. Een jazz-session, teddy-boys etc. geven aan dit drama een modern allure. In de komende paasvakantie organiseert de Stichting Cultureel Werk Texel bij voldoende belangstelling op het eiland een Jeugdfestival voor de vierde klassers van de ULO's in Noordholland. Zij doet dat in nauwe samenwerking met het WIKOR, de initiatiefnemers van het eerste Jeugdfestival in Velp. Het doel van het Festival is „de ULO- jeugd te laten kennismaken met kunst en kunstenaars." Zo zullen het Scapino Bal let en de toneelgroep het Masker voorstel lingen geven, na afloop waarvan artiesten en publiek zich aan de gesprekstafel zul len scharen om het gebodene te discus siëren. Zaterdagmiddag 7 maart (om 15.30 uur) zal de heer Dolf Welling, kunstredacteur van het Rotterdamsch Nieuwsblad, in de Kunstzaal Barteljoris te Haarlem, een expositie openen van werken van Charles J. Kemper. De expositie blijft tot 29 maart geopend. VOOR MENSEN DIE HET ty)ED BEKIJKEN (Van onze correspondent TOT 1 OKTOBER zal er voor het tweede net van de televisie geen vaste program mering zijn: men zal bij de Nederlandse Televisie Stichting telkens aan de hand van de mogelijkheden en aanbiedingen (Eurovisie, films en documentaires) bepa len wat er op het tweede net zal worden uitgezonden. Men kan er in elk geval ver zekerd van zijn, zo zei de heer J. Renge link tijdens een persconferentie in Hilver sum, dat het eerste net natuurlijk het aan trekkelijkste blijft. THANS STAAT VAST het is een der voorwaarden van de minister dat twee omroepverenigingen op net 1 en net 2 aan elkaar worden gebonden. Dat wil zeggen als de V.A.R.A. op een avond op 1 uit zendt zal men altijd op net 2 de N.C.R.V. aantreffen. De K.R.O. en A.V.R.O. zijn al dus ook altijd samen op een avond. Over het journaal is nog geen beslissing geno men. In elk geval zal op net II tot okto ber geen journaal komen. Daarna weet men nog niet of men het journaal op beide zenders gelijktijdig of op verschillende tijden, overigens het meest waarschijnlijke, zal geven. De N.TS hoopt dat van het Holland-Festival dit jaar meer kan worden uitgezonden dan vorige jaren. Het lag meestal aan de al vroeg afgesloten contracten met de arties ten en gezelschappen dat de televisie er niet meer aan te pas kwam. Dit jaar zijn al zoveel besprekingen gehouden tussen televisie en Holland-Festival dat er een goede hoop bestaat dat er nog wel wat •uit de bus kan komen. Vorig jaar, om het even te illustreren, had men er bijvoorbeeld 70.000 gulden voor over om de Oresteia mogelijk te ma ken. De heer Rengelink verklaarde nu: „Hoewel we zuinig moeten omspringen met het ons toevertrouwde geld durf ik toch wel te zeggen dat de manifestatie in het Holland-Festival ons wel een ton waard is. Voor het geld laten we het heus niet". TEN AANZIEN van uitzendingen van be- roepsboksen houdt de N.T.S. zich aan het HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammo- foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Berlijns Promenade-orkest: amuse mentsmuziek (gr.) 8.45 Pianospel met rit mische begeleiding (gr.) 9.00 Voor de zie ken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Klassieke or kestmuziek (gr.) 10.30 Morgendienst. 11.00 Liederen. 11.15 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 12.00 Oud worden- Jong blijven: muzikale herinneringen. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Meisjeskoor en instrumentaal sextet stereofonische uitzendingen. 12.53 Gram- mofoonmuziek event, aktualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal kwartet. 13.35 Lichte grammofoonmuziek. 13.55 Grammofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.25 Gevarieerde grammofoonmuziek. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 De muziek der volkeren muzikale lezing (5). 16.30 Zangre cital. 17.00 Voordracht. 17.20 Moderne or kestmuziek (gr.) 17.40 Licht instrumentaal kwintet. 18.00 Amateursorkest. 18.20 Hal te: programma voor de jeugd. 18.50 Rege ringsuitzending: Bescherming Bevolking. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Van hot ren zeggen en zingen. 19.15 Kerkorgel recital: klassieke muziek. 19.30 Radiokrant 19.50 Klassieke grammofoonmuziek. 20.00 Zingt ten hemel toe: Geestelijke liede ren. 20.30 Prisma: gevarieerd programma. 21.30 Muz. voor miljoenen: klassieke mu ziek. 22.05 Commentaar of discussie. 22.15 Blokfluitrecital: oude muziek. 22.30 Nws. 22.40 Wijd als de wereld: Internationale oriëntatie in kerk, zending en oekumene. 23.00 Kerk en muziek. 23.30 Langs de we gen van het lied: klassieke en moderne liederen. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00. VP RO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lich te grammofoonmuziek. (Om ca. 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon muziek 9.00 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.10 Strijkkwartet: oude muziek (gr.) VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA. 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte grammofoon muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55 Orgelspel. 12.20 Rege ringsuitzending. Uitzending voor de land bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstellingsagenda. 12.38 Licht instrumentaal septet. AVRO: 13.00 Nws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Licht orkest met zangso liste. 14.00 Kabinetorgel: oude en moderne muziek. 14.20 Bij de tijd en bij de thee, gevarieerd programma. VPRO: 16.00 Ver jaardagskalender van de licht(er)e muziek. 16.30 Inzicht en uitzicht, een halfuur voor wie tijd heeft om te luisteren. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Voor opgroeiende mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Kamermuziek. 18.30 Sportspiegel. 18.40 JaJzz rondo. 19.00 Kiosk: bespreking van artikelen uit zojuist ver schenen weekbladen. 19.10 Ter discussie: Adoptie, een kinderbeschermingsmaatre gel, vraaggesprek. 19.30 Klarinet en piano. 19.50 Daarom.praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Dodendans, hoorspel. VARA: 21.00 Metropoleorkest en solisten. 21.30 Alle elf!, radiocompetitie. 22.15 Licht instrumentaal trio. 22.30 Nws. 22.40 Marimba, wekelijks vrijdagavond magazine. 23.10 Lichte gram mofoonmuziek. 23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Interludium. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten en programmaoverzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Satireliertjes. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs berichten. 16.09 Orkestmuziek. 17.00 Nws. en weerbericht. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Orkestmuziek. 19.00 Nws., weerbericht en radiokroniek. 19.40 Zang. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00 Zang. 20.15 Theaterkroniek. 20.40 Vlaamse volks muziek. 21.00 Boekbespreking. 21.15 Koor muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Nieuwe grammofoonplaten. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00 Nws. 23.05 Magische momenten. 23.55-24.00 Nws. VOOR DONDERDAG NCRV: 15.00 In ogenschouw. 15.15 Ge sprekken met schrijfsters en een schrij ver. 15.45 Pauze. 16.00-16.15 Voor de kleu ters. 19.30 Barend de beer. 19.35 In ge sprek: bespreking van vragen en opmer kingen over het leven van alledag. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Deze gistende wereld, reportage. 20.45 Vijanden van het licht, TV-spel. 22.25 Ridder van Maison Rouge, TV-feuilleton. (dl. 13). 22.50 Dagsluiting. NTS: 23.00- 23.05 Journaal. VOOR VRIJDAG VARA: 19.30 Vogeleiland, filmreportage. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voorstelling: spectacle- coupé. 21.40 Reactie op reacties. 21.45 Zo is het toevallig ook nog eens een keer. NTS: 22.30-22.35 Journaal. Experimentele uilzendingen op het twee de net (knaal 27). NTS: 20.20-22.20 Die Du- barry, opera (een opname van de Duitse televisie). eenmaal ingenomen standpunt: niets daar van! Ook geen filmverslag, ook niet als la ter is gebleken dat er alleen maar spra ke is geweest van een technische knock out zoals bij de recente wedstrijd Liston- Clay. De heer Rengelink zei verder: d« sfeer van dat boksen is nu eenmaal an ders dan bij amateursport. Op 22 april zal de B.B.C. een opvoering van Shake speare's „Hamlet" uitzenden opgenomen in het Deense kasteel Elsinore. Elk jaar wordt daar traditiegetrouw de Hamlet op gevoerd door buitenlandse artiesten. Dit maal in het Shakespeare-herdenkingsjaar door een uitgezochte bezetting van acteurs en actrices. Men weet bij de K.R.O. nog niet of de opvoering rechtstreeks zal wor den uitgezonden dan wel op band wordt vastgelegd en dan op een latere dag op het scherm komt. De Joost van den Vondelprijs 1963 van de Hamburgse stichting F.V.S. (Freïherr Vom Steindie zoals reeds bericht in oktober is toegekend aan de Neder landse toneelspeler Albert van Dalsum, zal op 29 mei in de universiteit van Munster worden uitgereikt. De prijs bestaat uit tienduizend mark. In de oorkonde wordt gezegd dat Van Dalsum als toneelspeler, regisseur en leider van een eigen toneel gezelschap voor het Nederlandse theater grote prestaties heeft verricht. De voor dracht voor de prijs is van de Nederland se leden van het curatorium, prof. dr. W. Asselbergs en dr. P. J. Meertens. De prijs voor 1964 is toegewezen aan de in Rostock (Oost-Duitsland) wonende eme ritus hoogleraar Hermann Teuchert, die de nestor en onbetwiste meester van het Nederduitse en Nederlandse dialectonder zoek" wordt genoemd. De prijs van de stichting F.V.S. wordt sinds 1960 jaarlijks uitgereikt voor voor beeldige culturele prestaties in Nederland, Vlaanderen en Neder-Duitsland. HET BESTUUR van de afdeling Haar lem van de vereniging „Jeugd en Muziek" heeft, kort nadat het Haarlem Jeugd Or kest onder auspiciën van de afdeling wa* opgericht, het plan opgevat om eveneens te komen tot de vorming van een jeugd koor. Aangemoedigd door het gunstige re sultaat van het eerste concert van Haar lems Jeugd Orkest, dat begin januari ge geven werd, heeft het bestuur contact op genomen met enkele vertegenwoordigsters en vertegenwoordigers van de jeugd uit Haarlem en omgeving en ook uit het deel van Kennemerland benoorden het Noord zeekanaal. Het is er in geslaagd een or ganisatorische grondslag voor het jeugd koor te vormen. VAN DIT KOOR, dat de naam zal krij gen van „Jeugdkoor Kennemerland", kun nen jongeren in de leeftijd van 15 tot 25 jaar lid worden na aanmelding en een ken nismaking ter bepaling van de stemgroep (sopranen, alten of mannenstemmen), waarin het kandidaat-koorlid opgenomen zou kunnen worden. Evenals Haarlems Jeugd Orkest zal het Jeugdkoor Kenne land onder leiding staan van de dirigent André Kaart. Het ligt in de bedoeling, dat het koor zowel zelfstandig als in samen werking met het jeugdorkest zal concerte ren, hetgeen ongetwijfeld de vorming van een aantrekkelijk en artistiek koorreper toire mogelijk zal maken. HET BESTUUR heeft de indruk, gezien de aansporingen die het van vele zijden ont vangen heeft, dat de belangstelling voor een koor waarin muzikale jongeren uit Kennemerland zich verenigd weten, groot is. Belangstellenden, wonend ten zuiden van het Noordzeekanaal, kunnen zich tele fonisch aanmelden onder nummer 02500- 11179, de overigen nummer 02512-2114. Op 12 maart (vanaf 19.00 uur) en 18 maart (vanaf 15.15 uur) zullen in het Gemeen telijke Concertgebouw te Haarlem audities plaats hebben. f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 5