AMADEUSKWARTET HET WEEKEINDE „Wie is bang voor Virginia Woolf" van Albee Broadway-interesse voor T oon Hermans 4 AVRO-televisie komt met „Een tegen Allen" MAANDAG 9 MAART 1964 6 Aangrijpende tragedie van het menselijk tekort „Levende Schrijvers" LIZ TAYLOR EN BURTON GAAN TROUWEN ensemble van topklasse Sas Bunge nabeschouwingen De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Ad Interim Wijziging in het N.Ph.O.-programma ETHER-TIPS DE 36-JARIGE Amerikaan Edward Albee, in ons land alleen nog bekenc van de succesvolle éénakter „The Zoo Story" heeft met zijn eerste avondvullen de stuk bewezen dat hij op indrukwek kende wijze vorm weet te geven aan een wezenlijke tragedie van onze tijd. In de Stadsschouwburg te Amsterdam gaf de Nederlandse Comedie zaterdagavond de première van „Who's afraid of Virginia Woolf" dat het talrijke enthousiaste pu bliek aanvankelijk in hoge mate heeft geamuseerd en geboeid en tegen het eind van de avond steeds dieper heeft geraakt. DE TITEL ZELF is een snobistisch grapje op het bekende kinderliedje „Who's afraid of the big bad Wolf' en wordt door Albee gebruikt om de sfeer te karakteri seren van het streberig-stompzinnige we reldje van de intellectuelen in een klein universiteitsstadje in New England, al waar deze verbastering van het liedje de topgrap van een societyfuifje is geweest. Na dit fuifje komen een geschiedenis professor en zijn vrouw, George en Mar tha thuis en in de dan volgende uren zal tussen hen beiden een strijd op leven en dood van man en vrouw worden uitgevoch ten. We zien hierin al de sobere opzet weerspiegeld van de Griekse tragedie com pleet met eenheid van tijd, plaats en han deling en een zeer beperkt aantal spelers De verhouding tussen beide echtelieden is bij de aanvang al vergiftigd. Martha is zes jaar ouder en de dochter van de ree tor-magnificus die zijn schoonzoon aan zijn baantje heeft geholpen. Bovendien heeft zij geld en voert daarom in huis de boven toon, oftewel ze heeft, zoals later ook in letterlijke zin in het stuk zal blijken, „de broek aan". Hun huwelijk is kinderloos ge bleven en George heeft in dit verstikken de milieu noch zijn wetenschappelijke noch zijn litteraire ambities kunnen ontplooien. HUN NOG nét leefbare verhouding be rust op een aantal stilzwijgende afspra ken: Zij mogen elkander voortdurend be^ stoken en onomwonden de waarheid zeg gen, maar zullen elkaar, speciaal in het bijzijn van anderen, op een enkel essen tieel punt sparen. George moet in zijn waarde als wetenschapsman gelaten wor den en Martha mag haar illusie koesteren dat zij een nu langzamerhand 21-jarige zoon heeft. Op de avond dat het stuk speelt, komen dan een pas aangestelde collega met zijn jonge vrouwtje nog even nazitten en onder nivloed van 't zojuist bijgewoonde stomp zinnige feestje maar ook onder invloed van de met gulle hand geschonken drank, gaan Martha en George dan beurtelings in het bijzijn van deze gasten te ver, en overtre den de spelregels die hun huwelijk nog een schijn van functioneren gaven. IN HET EERSTE bedrijf, sarcastisch Fun and Games geheten, en ook nog wel in het onmiddellijk aansluitende tweede, Walpurgis-night, is men geneigd met de schrijver zich aan de kant van de man te scharen, die wel wat te slap en weinig sociabel is, maar toch duidelijk geestelijk de meerdere, de geestigste en de lijdende partij. Als Martha haar man in dit be drijf te diep vernederd heeft, verklaren zij en George elkaar de totale oorlog en Martha voegt meteen de daad bij het v/oord door de jonge gast te verleiden Maar in het laatste bedrijf, the Exorcism of Geestenbezwering, toont George zich toch gelijkwaardig in het wrede afstraffen als hij in het bijzijn van de gasten, Mar tha haar illusie van haar moederschap ont neemt. Toch geeft in dat bedrijf Martha in een soort klaagzang toe, dat zij in haar on bevredigdheid en eenzaamheid de oorzaak is van al het kwaad, dat George altijd het maximum aan begrip voor haar heeft op gebracht en dat ze het betreurt dat zij nu in een gril te ver is gegaan. Bij het och tendgloren als het jonge paar weg is, zit ten George en Martha verwezen bij elkaar In de ruïne van hun bestaan. In de serie ..Levende Schrijvers" van de Haarlemse Volksuniversiteit spreekt dins dagavond in het Frans Halsmuseum mr. F. Bordewijk. Het programmaboekje vermeldt Ed. Hoornik als spreker, maar wegens ziekte van de heer Bordewijk is destijds een omwisseling tot stand gebracht. Elizabeth Taylor en Richard Burton zul len een dezer dagen in stilte in de Ver enigde Staten in het huwelijk treden. Dit heeft een woordvoerder voor de film sterren vrijdag aan een journalist van het Canadese persbureau meegedeeld. Het huwelijk van Liz Taylor en Eddie Fisher Is donderdag in Mexico ontbonden. Burton was vorig jaar al van zijn vrouw ge scheiden. IN TAL van opzichten vertoont dit stuk overeenkomst met „Dodendans" van Strinberg met dit verschil dat het deer niswekkende van beide partijen hier dui delijker wordt onderstreept. Ook is in Albee's stuk aan de strijden den de vierde persoon van het jonge vrouwtje Honey toegevoegd, maar zij ver vult met haar kinderlijkheid en hysteri sche angst voor het moederschap ook de minst duidelijke functie in het drama. Het is dus een klassieke noodlotstrage die, als men tenminste, zoals Sophokles b.v. ook al deed, maar bereid is het nood lot als een kracht in de mens te zien, die zoals Albee aantoont, niet zonder contact met de ander kan leven, maar tegelijker tijd voor die ander de straf dreigt te zijn, een existentialistische zienswijze die men onlangs nog in Sartre's „Huis Cos" gedra matiseerd zag. DE DIALOGEN waarin Albee dit alles vertelt zijn quasi-amusant, omdat hij met andere absurdisten gemeen heeft dat hij de clean-shaven dialoog van het bur gerlijk drama de rug toekeert, om in een verhevigd-realisme van stuurloos heen en weer praten het gebrek aan wezenlijk con tact beter te kunnen aantonen. Dit onnozele in herhalingen en vergissin gen vervallen heeft een uiterst herkenbaar en daardoor komisch effect, waar zater dagavond aanvankelijk wel eens wat al te vrolijk op gereageerd werd door het pu bliek. De Nederlandse Comedie heeft dit gran dioze stuk in een, in menig opzicht gelijk waardige voorstelling getoond. De beide hoofdrolspelers stonden voor de ingewikkelde opgave om door de verma kelijke intermezzi heen de algemeen men selijke tragiek voelbaar te maken. Ank van der Moer als Martha ën Han Bentz van den Berg als George zijn daarin op bewonderenswaardige manier geslaagd. Met een magistrale beheersing van zijn moeilijke teksten, zij het in het begin soms niet makkelijk te verstaan, heeft Bentz van den Berg speciaal een opmer kelijke humor in zijn gespeelde onderda nigheid weten te leggen en later, halfdron ken een buitengewoon knappe uitbeelding van het mengsel van deernis en wraak zucht laten zien, dat hier vereist werd. ANK VAN DER MOER voor de min stens even zware taak staande om door de uiterlijke vulgariteit heen de kwetsbare vrouw te laten zien, heeft wederom ge toond dat de moderne tragedie haar spe cifieke terrein is. Technisch volmaakt be heerst, magnifiek van houding, zij het min der fraai van stem, heeft zij zich weer eens de imponerende actrice getoond die zij is. Bij hen beiden vergeleken, moesten Hans Boswinkel en Femke Boersma wel als on toereikend door de mand vallen. De jong ste generatie van haar spelers had de Nederlandse Comedie nog te onervaren en tekortschietend in spankracht moeten ach ten om ze aan deze vuurproef bloot te stel len. Femke Boersma bleef te veel een on betekenend kind-vrouwtje en Hans Boswin kei toonde weinig van de onzekere ambi tieuze intellectueel die in de loop van de avond, mèt zijn goede manieren zijn hele fagade van integer mens moet prijsgeven. Het decor van Edo Spier onderstreepte knap de verziekte, naargeestige atmosfeer, Hans Boswinkel en Ank van der Moer in „Who's afraid of Virginia Woolf" van Albee. terwijl de regie van Henk Rigters voor een fraaie mise en scène had gezorgd, de bei de belangrijke spelers niet veel had hoeven leren, en de andere twee niet tot het ver eiste niveau had weten op te werken. De vertaling van Gerard van het Reve klonk overtuigend-gewoon, maar had toch met sommige grapjes niet goed raad geweten evenmin als met de altijd moeilijke kwes tie of „you", „U" of „jij" betekent. Het is te hopen dat deze tragedie een renais sance in de Amerikaanse toneelschrijf kunst mag inluiden. Hans van den Bergh Een van de grootste Amerikaanse impre sariaten wil Toon Hermans naar Broad way halen. „Of ik op die aanbieding zal ingaan?" Toon haalde gisteravond na zijn optreden in de Groninger Stadsschouw burg zijn schouders op. „Het zijn harde jongens en ik wil myn eigen baas blijven Toon Hermans is onder de uitnodiging om in het Eldorado van de showbusiness binnen te treden doodnuchter gebleven, ook al weet hij, dat vóór hem nog nooit een Nederlands artiest voor het voetlicht van Broadway heeft gestaan. Zijn ma nager, de heer Binnendijk, zei: „Toon wil proberen te bewijzen daar te kunnen staan". In de kleedkamer heeft Toon Her mans gisteravond een gesprek gehad met de impresario Shapiro van het William Morris Agency uit New York. De gebril de Amerikaan, o.a. de manager van Sam my Davis, die thans in Londen optreedt, was overgevlogen uit New York om Toon Hermans aan het werk te zien. Het had ndruk op hem gemaakt. „Personality", was zijn waarderend commentaar, al was vrijwel de gehele tekst voor hem onver staanbaar geweest. Vol lof vergeleek hij Toon Hermans met Chevalier in zijn bes te jaren. Als Toon Hermans uiteindelijk zou toe stemmen om op te treden voor William Morris Agency, de producent van vrijwel alle theaters in Broadway, dan kan de Ne derlandse artiest niet eerder gaan dan in 1965. Tot het volgende jaar februari draait zijn jongste one man show, vervolgens zal hij optreden in Wenen, München en Ber lijn. Pas daarna kan er sprake zijn van Broadway. De naam Toon Hermans heeft wel bekendheid in de wereld gekregen na zijn succes in Carré in Amsterdam. Naar aanleiding van een interview in een Ame rikaans blad kwamen de aanbiedingen los. Lucebert-expositie. In het museum Boymans van Beuningen te Rotterdam wordt 13 maart een tentoonstelling van tekeningen en gouaches van de dichter- schilder Lucebert geopend. De werken zijn afkomstig uit de verzameling van de heer C. A. Groenendijk in Amsterdam. ALS SLOTCLIMAX van een geslaag de reeks kamermuziekavonden had het Comité voor Kamermuziek in het Ge meentelijk Concertgebouw een avond belegd door het Engelse Amadeus- Strijkkwartet: Norhert Brainin, Sieg- mund Nissel, Beter Schillof en Martin Lovett. Zij brachten een veelzijdig pro gramma met werken van Hay dn (opus 64 nr. 4 in G), Bartök (het Zesde Strijk kwartet) en Brahms (opus 51 nr. 1 in c). Voor het publiek, grotendeels critische liefhebbers van deze subtiele kunst, en onder hen weer velen die een strijk instrument bespelen, men merkte onder meer op burgemeester mr. O. P F. M. Cremers, zelf amateurviolist betekende dit optreden geen verrassing. DE NAAM VAN HET Amadeus-kartet is een begrip: voor technisch volmaakt, stijlzuiver en muzikaal doorwerkt musice ren. Hier valt niet meer te wensen, alleen te genieten. Zou ik een critische kantte kening moeten plaatsen (men is ten slot te criticus of men is het niet) dan zou deze hun vertolking van Bartóks laatste kwar tetopus betreffen. Ik hoorde hen dit be klemmende stuk nu voor de tweede maal spelen, en weer viel mij op dat de toon als geheel iets te „klassiek", de opbouw iets te evenwichtig bijna was om doorlo pend te boeien. Het is een verscheurde muziek die ieder ogenblik uit het sobere kader van de vier strijkinstrumenten dreigt te breken. Maar onder de bekwame handen van deze optimistische muzikan ten was het aller-ergste, het hele bizarre er een beetje aan ontnomen, leek me. Maar goed, over smaak valt niet te twis ten. Het neemt niet weg dat zich tus sen de treffend gespeelde elegie voor alt viool-solo aan het begin en de vleermuis achtige tremolo's aan het slot heel wat afgespeeld heeft dat bewondering wekte voor het genie van Bartók (hetgeen te vens een compliment voor zijn executan ten inhoudt). OPMERKELIJK bij het Amadeus-vier- tal is vooral de frisheid die hun musi ceren bewaard heeft ondanks een ruim vijftienjarige praktijk. Men moet zich voorstellen dat een dergelijk ensemble ze ker een honderd vijf tig concerten per jaar „maakt" en de meeste groeperingen gaan dan aan een erosie lijden, de vruchtbare laag is er afgespoeld en de harde bodem van de routine wordt langzaam uitgehold. Hier niets van dat alles, zo'n Haydn-kwar- tet is daarvoor een toetssteen. Het is met name de primarius Brainin die het leven er in houdt en over een onuitputtelijke speeldrift beschikt. Hij heeft het argeloze enthousiasme van de ware muzikant voor wie één toon zwaarder weegt dan een kei steen en een melodie lichter vliegt dan een libel. Genoeg hierover. Een muziek avond van hoog gehalte. VIER KASSTUKKEN dit weekeind Johnny Kraaykamp, de éénacter „De Brief van Fortunata", „Kunstgrepen" en Club Domino, met Marcel Amont. Geen van vier voltreffers, al hadden ze alle vier te waarderen momenten. Het gaafst van alle programma-onderdelen was misschien Brandpunt, dat een aardig interview had met de scheidende ambassadeur van En> geland, Sir Andrew Noble, (..diplomatie is goed voor de hersens, maar niet voor de voeten"), Aad van den Heuvel op de Zweedse spionage - affaire - Wennerström had afgestuurd en mgr. Bekkers de gele' genheid bood iets over de oecumene te zeggen. Het pittigste onderdeel bracht dit K.R.O.-programma over het, bij wijze van spreken, „eigen" Limburg, waar men in een jaar tijd niet meer dan een half mil joen gulden bijeen had kunnen krijgen voor het stichting van een behoorlijke Mytylschool. Een toestand die volgens Frits Poel „elders niet mogelijk" zou zijn geweest, en die door een plaatselijke jour nalist geweten werd aan het tijdrovende „fleigelen" van de Limburgers, wat vol gens de plotseling opduikende ondertiteling „plagend discussiëren" betekende. Later op de avond werd op verzoek het giro nummer 1033908 van de Amsterdamse Bank in Maastricht ten name van het reac tivering-centrum opgegeven, opdat er een eind kon komen aan alle „gefleigel". JOHNNY KRAAYKAMP kwam voor het eerst dit seizoen met zijn eigen teksten Het werd een vriendelijk showtje, met Johnny als de underdog, en het jongetje dat Oliver had gespeeld als compagnon. Beiden sloegen zich daar aardig doorheen, maar het zou overdreven zijn te zeggen Zoals wij in onze editie van zaterdag nog konden berichten zijn zaterdag in de aula van de universiteit van Amsterdam de erepenningen van de Stichting Kunstenaarsverzet uitge reikt aan Albert van Dalsum, dr. L. de Jong, Jan Kassies en Joh. Wert- heim. De foto toont de uitreiking door de voorzitter, de heer R. F. van Heusden, aan Albert van Dalsum. De motivering der onderscheiding is als volgt: „Het stichtingsbestuur acht het een voorrecht de erepenning aan Albert van Dalsum te verlenen, om dat hij gedurende een lange reeks van jaren als acteur en toneelleider een voorbeeld is geweest van karaktervastheid en moed, waarbij hij nooit geschroomd heeft bran dende vraagstukken op het toneel te brengen, indien daarmede humani taire en culturele waarden konden worden gediend. Bij Van Dalsum spreekt allereerst de persoonlijkheid, de getuigende mens en de wijze waarop hij het publiek heeft gecon fronteerd met de grote menselijke problemen en de problemen van deze tijd, heeft ongetwijfeld belangrijk bij gedragen tot versterking van het verantwoordelijkheidsbesef." i-.ï -.4, ï"- -2«- jpgj wüai Barman Jan Zwart van de artiesten- sociëteit „De Kring" in Amsterdam is zaterdag onderscheiden met de zilveren medaille van de Orde van Oranje Nassau wegens vijfendertig jaar trouwe dienst. Burgemeester Van Hall speldde de veelgeroepen man de onderscheiding op. HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouvertureradio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd 820 Lichte gram- mofoonmuziek 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon muziek. 11.50 Volaan.vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte muziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien maar!!!: lichte grammofoonmu ziek met commentaar. 14.00 Voor de plat telandsvrouwen. 14.10 Rieleksen: amuse mentsprogramma (herh. v. zaterdag jl). 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang: Godsdienstig pro gramma. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Re geringsuitzending: Landbouwmogelijkhe- den op de Benedenwindse Eilanden, door ir F. F. Leupen. 18.00 Lichte grammofoon muziek voor de teenagers. 18.20 Uitzen ding van de Boeren Partij: Tot u spreekt de heer H. Koekoek, voorzitter van de Boeren Partij. 18.30 Radio-Volks-Univer- siteit: Oriëntatie en Communicatie bij Walvissen en Dolfijnen, door prof. dr. E. J. Slijper. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei ten. 19.25 Lijdensmeditatie. 20.00 Radio Philharmonisch orkest en solist: klassie ke muziek. In de pauze: Lof vant Duy- sentjarighe Oostende, klankbeeld. 22.00 De zingende kerk: Bespreking over kerk muziek uit verschillende stijlperiodes. 22.20 7 7 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd, een keuze uit woord, zang en dans, van elders en. anders. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht en lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke ka mermuziek (gr.) 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Radio-Volks-Universiteit: Zelf kennis en Mensenkennis, door Dr. J. H. Plokker. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Lich te orkestmuziek. 12.20 Regeringsuitzen ding: Voor de landbouw. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Metro- pole-orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Medelin- gen, eventueel actueel of grammofoonmu ziek. 13.25 Beursberichten 13.30 Johan Willem Friso Kapel. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, lezing met grammofoon platen. 15.40 Voordracht. 16.00 Jeugd en ritme. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Lichte grammofoonmu ziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade-or kest en zangsoliste: amusementsmuziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Studenten koor. 19.35 Carillonbespeling. 19.45 Inlei ding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Kleurrijke klanken: muziek-revue. 21.00 Radar: AVRO's radio periodiek. 21.45 Licht instrumentaal trio. 22.00 Klassieke kamermuziek 22.30 Nws en mededelingen. 23.00 Licht symfonische muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberich ten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lich te muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Duitse les. 16.24 Klassieke en moderne muziek. 17.00 Nieuws (17.00 17.30 Reportage over de aankomst van de 2e rit in de wielerwedstrijden Parijs-Riz- za). 17.15 Lichte muziek. 17.45 Vlaamse volksliederen. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Dansmuziek. 19.50 Syndikale kroniek. 20.00 Het bronzen hart, oratorium. 20.45 Chan sons. 21.00 Gevarieerde muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amerikaanse muziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Satirisch program ma. 23.00 Nieuws. 23.05 Muzikaal per spectief. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Ligging van de zeeschepen. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Lost and found (Comedy Ca per), TV-film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uit zending van de Anti-Revolutionaire Par tij. 20.30 Diplomatic Courier, speelfilm. 22.05 Safe in a boat, film over de ont wikkeling van de moderne reddingsappa- ratuur. 22.15 A time out of war, film. 22.35-22.40 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 11.00-11.25 Schooltelevisie. Mecha nisatie. VARA: 19.30 Mijnheer de Voor zitter. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Programma uit de serie Amerikaanse componisten. 21.15 Dick Powell Speurtocht, TV-film. 22.05 Ouderavond. NTS: 22.30-22.35 Journaal. dat dit nu het soort show was waarop we zaten te wachten. Het merkwaardige met Kraaykamp is, dat hij zelf wel altijd een eigen gezicht heeft, maar dat de shows waar hij het middelpunt van is dat zel den vertonen (een eigen gezicht, bedoel ik). „De Brief van Fortunata" bracht sap pig spel van Magda Janssens en Paul Meijer, een minutieus uitgewerkt decor, alweer een auto op de Bühne, maar regis seur Luc van Gent had alle attributen, waaronder een klein miljoen kippen goed in de hand, zodat het net niet te overdadig werd. Eén ding slechts was jammer: het was niet duidelijk wat er aan de hand was Zondags beet Pierre Janssen, „de smal le mens", het spits af en zoals te ver wachten was begonnen we bij de Egypte- naren, de Grieken en de Romeinen, om niet later dan bij de 13e eeuwer Giotto te eindigen. Ik begin langzamerhand te gelo ven dat Pierre Janssen meer archeoloog dan kunstkenner is. Tenslotte beleefden we voordat we een heel acceptabele aflevering van „De Verdedigers" hadden gezien met twee opmerkelijke meisjesrollen van Lee Grant en Melinda Dillon, de wedergeboor te van Club Domino, als van ouds gepre senteerd door Denise Maes. Er was helaas weinig sfeer, de zanger Marcel Amont, thuishorend in het genre „fantaisistische" chansonniers waartoe ook Philippe Clay, Georges Ulmer en anderen behoren, kreeg meer bijval voor zijn turnoefeningen dan voor zijn zang, ten onrechte weliswaar want hij heeft een flexibele stem, maar toch ook wel weer verklaarbaar omdat zo wel zijn liedjes als zijn voordracht het magische missen van de ware chanson niers. Het uur duurde bij hem net een kwartier te lang. KAREL PRIOR van de AVRO heeft za terdagavond tijdens een uitzending van het televisie-programma „Een tegen Allen" van de Vlaamse t.v„ medegedeeld dat ook de AVRO het volgend seizoen in ons land een dergelijk programma zal brengen. Hij noemde de organisatie van de Vlaamse uitzending „fantastisch" en hij heeft er zelf vol animo in meegespeeld. DE QUIZ „Een tegen Allen" bestaat erin wij hebben er uitvoerig over bericht dat een kandidaat aan een stad tien vragen stelt, vijf theoretische en vijf praktische. Deze moeten alle binnen het tijdsverloop van één uur worden opgelost. Zaterdag stond de Antwerpse sportjourna list Jos van Landegem, voor de tweede keer tegenover een Vlaamse stad, deze keer Zelzate aan het kanaal van Gent naar Terneuzen. Ondanks het feit dat zijn vragen zeer eenzijdig op sportgebied wa ren georiënteerd, hebben de inwoners van Zelzate ze alle kunnen oplossen. De ant woorden op twee ervan kwamen pas in de laatste drie minuten binnen, zodat de uitzendingen uiterst spannend was. Een van de praktische opdrachten bestond er in dat Zelzate op zijn marktplein een com pleet grenscafé met tapkast en al moest inrichten en dat er o.a. tien Nederlandse gasten moesten zijn die ieder een Vlaams boek bij zich moesten hebben. De heer Prior bleek een van die gasten. Zijn vrienden en hij, gekomen om te zien hoe dit spel in Vlaanderen wordt georga niseerd, hadden gewoon bij een inwoner van Zelzate aangebeld en hadden hem Vlaamse boeken te leen gevraagd. Daar mee waren zij naar de markt gekomen. Voor de microfoon en de camera geïnter viewd door Willy Lustenhouwer, een bij zonder goede en bekwame „animator" van de Vlaamse t.v„ heeft de heer Prior toen verteld dat Nederland ook deze quiz, dia berust op een idee van de Fransman J. P. Blondeau, vader van vele Franse tele visie-spelen, zal gaan brengen. Helaas is het orkestmateriaal van het Celloconcert van Jolivet zo laat uit het buitenland gekomen dat dit werk van het programma van 10 maart moest worden afgevoerd. In de plaats hiervan zal André Navarra een uitvoering geven van het Celloconcert van Saint-Saëns. Aan het pro gramma is een ander werk van Jolivet toegevoegd namelijk Les Amants Magni- fiques. Maandag Televisie Vanavond van 20.30 uur tot 22.05 uur Henry Hathaways fameuze spionage- film „Diplomatic Courier" met onder an deren Tyrone Power en Hildegard Kneff. Om 22.15 een korte amusante film over een wapenstilstand, die een groep solda ten eigener beweging uitriep op een zon nige middag tijdens de Amerikaanse bur geroorlog. Maandag Radio Om 22.55 uur bespreekt prof. mr. dr. A. Diepenhorst voor de N.C.R.V.-micro- foon het geruchtmakende boek „In Rus land" van onze voormalige gezant in Rus land dr. J. G. de Beus. Van AVRO's sol- datenvriend, Roel Balten, blijven geruch ten gaan dat hij bij radio afzwaait om de televisie-wereld binnen te marcheren. Het gerucht is ongegrond. Om dat te be wijzen presenteert Roel vanavond om 23.00 uur AVRO's Ritme-club. Dinsag Televisie De problemen rond sexuele voorlichting zijn dit seizoen „in" bij de televisie-sec ties. K.R.O.'s sexuoloog dr. Trimbos be handelt ze al enige tijd op de late zater dagavond. De VARA wijdt er steeds drie dagen later forumgesprekken aan onder de titel „Ouderavond". Het laatste kunt nu weer op het scherm verwachten om 22.05 uur. Dinsdag Radio. Om 21.45 een kwartier met het dage lijks populairder wordende Spaanse trio Siboney, dat een jaar geleden op een schoen en een slof Nederland binnen kwam en sindsdien onze kou en neerslag prefereert boven de Spaanse zon. Maar ze zitten hier dan ook al enige tijd op ro zen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 6