1
Verkoudheid
JAN LEMAIRE 80 JAAR
wees mooi in de lente met
De Indonesische schilder Salim
exposeert in Amsterdam
Alphenaar
NEGEN MUZEN
Weihnachtsoratorium
in Hillegom
Als ik ga niksen is het met me gedaan
Man vrijgesproken
van doodslag
Verzending van zeepost
VOORDRACHT, TONEEL EN DANS
IN DE INTERSCHOLAIRE
DONDERDAG 12 MAART 1964
19
Tekening van Raphael
bracht 320.000 op
Voorkom
Rillerig? Onprettig?
Vlug:
Bob Buys
KRUISWÉG 47-49 HAARLEM
Vragen van Kamerlid
over Vaticaan-en EEG
A W nabeschouwingen
„Als u het mij vraagt"
op dreef
De radio geeft vrijdag
televisieprogramma
J. Damshuizer
Een kleine, rode pasteltekening van
Raphael bracht woensdag op de kunstvei
ling van Sotheby's in Londen ruim 320.000
gulden op.
Het is een studie voor een doek, voor
stellende Maria met het kindje Jezus, dat
zich nu in het Kunsthistorisch Museum te
Wenen bevindt. De tekening meet twintig
bij vijftien centimer.
Te zware balleteisen. Volgens twee
vooraanstaande Russische balletdanseres
sen, Galina Oelanova en Maja Plissets-
kaja, wordt de gezondheid van de Rus
sische ballerina's ernstig bedreigd. Sta
tistieken wijzen nl. uit dat het aantal
verwondingen bij ballerina's onrustbarend
toeneemt. De twee danseressen zeggen dat
de oorzaak hiervan .ligt in het feit, dat
er te dikwijls een beroep op de veelal
overwerkte ballet-artiesten wordt gedaan
zonder rekening te houden met hun ver
moeidheid of met de omstandigheden dat
zij soms ziek zijn.
BIJ DE KUNSTHANDEL M. L. de
Boer te Amsterdam is tot 28 maart een
tenotonstelling van werken van de In
donesische schilder Salim te zien. Salim
heeft voor, tijdens en nog korte tijd na
de laatste wereldoorlog te Amsterdam
gewoond en gewerkt. Hij had daar vele
vrienden. En daaraan danken wij een
belangrijke expositie. Al weten we te
weinig van hetgeen in Indonesië op het
terrein van, de beeldende kunst gepres
teerd wordt, ik geloof dat Salim een van
de belangrijkste Indonesische kunste^
naars is. Kort na de oorlog hebben we
nog enig werk van andere Indonesiërs in
Amsterdam mogen zien. Het was verre
van groots, hetgeen ook eigenlijk te ver
wachten was. Opnieuw zal Indonesië
zich een cultuur moeten scheppen.
SALIM NU HEEFT zich kunnen ontwik
kelen in een bijzondere situatie. Hij is
enigszins te vergelijken met grote Neder
landse figuren als Jongkind, Van Gogh en
Van Dongen, die buiten de grenzen van
het moederland tot het beste van zichzelf
kwamen. Salim is nu 15 jaar achtereen in
Frankrijk gevestigd. In zijn Nederlandse
tijd was hij bovendien steeds op Frankrijk
en de Franse schilderkunst van de grote
Parijse school georiënteerd. Aldus werd
hij in zijn ontwikkeling zo weinig mogelijk
geremd door controversen in de kolonia
le periode, werd hij in zijn werk niet te
zeer afgeleid door wat men in Indonesië
een revolutie wil noemen. Ik leerde Salim
al voor de oorlog kennen en kende hem
van die tijd af als een nationalist. Ver
schillende malen is hij na de oorlog weer
in het moederland geweest. Hij is Indone
siër. Hij werd een goed schilder. En van
af het begin van onze kennismaking weet
ik hoezeer hij zich het eigene bewust
trachtte te maken, ook het Indonesisch
eigene. Hij heeft bewust een bijdrage wil
len leveren aan een nieuwe Indonesische
cultuur.
NU ACHT IK het een hachelijke onder
neming voor ons het typisch Indonesische
in zijn werk aan te wijzen. Wij hebben
daar te weinig afstand voor. Voor Salim
stonden bepaalde dingen ook niet zo zeker.
Ooit heeft hij met lichte ironie wel eens
gesproken van een mogelijk aanwijsbare
angst voor lege vlakteen. „Tachisten" leer
den ons inmiddels, dat dit nu niet bepaald
een bijzonderheid van Salims volk alleen
is. Met lichte spot kon hij bij sommige
zijner werkstukken wel spreken van „In
donesische bidprentjes". Dan doelde hij
•werk, dat er bij ons publiek nogal aardig
in ginig en dat min of meer kon steunen
op Indonesische motieven en vaak van
sterk ornamentale aard was. Zijn succes
hiermee maakte hem wantrouwend, be
ducht als hij wellicht was voor een folk
lore, die juist wijst op een verleden tijd,
waarmee hij bepaald niet veel te maken
wilde hebben.
THANS STAAT ZIJN werk zeer positief
voor ons. Het heeft een duidelijk en sterk
eigen gezicht. En daarmee kan Salim ons
nu juist leren wat een Indonesische kunst
kan zijn. Ik acht hem bovendien voorbeel
dig voor zijn landgenoten. Het grootste
deel van zijn schilderijen en gouaches
steunt op herinneringen aan Indonesië en
landschappen aan de Middellandse Zee bij
de Pyreneeën, waar hij graag verkeert.
Men kan als men wil in zijn werk een
verbinding zien tussen Oosterse en Wes
terse schilderkunst. Toch valt 't te beden
ken dat wanneer van invloeden uit 't Wes
ten sprake is, deze konden komen van toch
weer door Oosterse cultuur beïnvloede fi-
Op een vergadering, die in Weltevreden
in Hillegom gehouden is namen de leden
van de Hillegomse Orkestvereniging het
besluit in december een uitvoering te ge
ven van het Weihnachts-Oratorium. Voor
deze beslissing viel, had de dirigent de
heer Sander Visser een duidelijke uiteen
zetting van dit stuk gegeven. Na de suc
cesvolle uitvoering van „Die Schöpfung"
op 11 oktober is het ledenaantal van de
vereniging sterk toegenomen. Gezien deze
toename is een uitvoering van boven
genoemd oratorium verantwoord.
guren. Enkele kleine aquarellen vertonen
zeker geen angst voor lege vlakken. Wel
zijn de meeste schilderijen vol van motie
ven, vormen, die sterk naar het ornamen
tale neigen. Maar ze zijn beslist niet vol
ler te noemen als die van de Franse schil
der en vriend van Salim, Desnoyer. De zin
tot het decoratieve en het ornament vin
den we ook sterk terug in het werk van die
zo puur Franse schilder Dufy, duidelijk
ooit door Salim bewonderd. Het duidelijke
verschil tussen Salims werk en dat van ge
noemde Fransen ligt, dacht ik, toch sterk
in de achtergronden van deze schilders;
die van de Fransen is voor ons duidelijk
en van die van Salim kunnen we alleen
zeggen dat die een andere is.
OP UITZONDERLIJKE WIJZE weet Sa
lim fantasie en realiteit in een schilderij
te verbinden. Op herinnering geschilderde
motieven, vereenvoudigd en verwerkt bij
na tot symbolen, plaatst hij tegen atmosfe
rische achtergronden van luchten en door
bergen of heuvels begrensde vlakten. Het
is niet onmogelijk dat sommige surrealisten
hem hierbij de weg hebben gewezen, maar
ik geloof niet, dat men voor zijn schilde
rijen staande daaraan direct zal denken.
Men vindt in Salims werk een synthese
van waarden, die in verscheidene richtin
gen in de moderne schilderkunst stuk voor
stuk benadrukt werden, maar die voor een
deel ook gezocht werden in het land van
herkomst. En met dit laatste levert Salim
in ieder geval een unieke bijdrage aan
het beeld van de moderne kunst, dat wij
ons kunnen verschaffen.
piano's
„Bloemen" van Salim
Het Tweede Kamerlid ir. Van Dis (st.
Geref. Partij) heeft vragen gesteld over
de plannen die bij het Vaticaan bestaan
om bij de Europese Gemeenschappen een
diplomatieke vertegenwoordiger aan te
stellen. Hij vraagt de ministers van Bui
tenlandse Zaken, van Economische Zaken,
van Landbouw en Visserij en van Verkeer
en Waterstaat of zij willen meedelen welke
economische, politieke, militaire of andere
belangen gediend zijn bij het verlenen van
toestemming tot de benoeming van een di
plomatiek vertegenwoordiger van het Va
ticaan bij de Europese Gemeenschappen,
„zulks mede gelet op het feit dat althans
het economisch potentieel van de stad Va
ticaan van notoir geringe betekenis is."
Het Kamerlid vraagt ook of de ministers
de verklaring onderschrijven van een
woordvoerder van het ministerie van Bui
tenlandse Zaken dat indien door het Vati
caan een dergelijk verzoek zal worden ge
daan, Nederland daar niet tegen gekant
zou zijn.
Wereldmuziekconcours. Dr. ir. P.
Wintgens. directeur van de steenkolen
mijnen Willem-Sophia te Kerkrade, is
op de algemene vergadering van de stich
ting Wereldmuziekconcours Kerkrade met
algemene stemmen benoemd tot voorzitter
van de stichting Wereldmuziekconcours.
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
VANAVOND ZIET U op uw televisie
scherm de bijna twee meter lange reus
Jan Lemaire als de trieste oud-militair
Arthur de Vries Huydecooper in „De Zwa
nen van de Theems". Jan Lemaire is gis
teren 80 jaar geworden eii als zijn hon
derden vrienden en bewonderaars daar
even met ontzag bij stilstaan, vindt hij
dat wel leuk zo lang ze hem niet te lang
aan de praat houden. Want hij heeft het
druk. Druk met de onafgebroken reeks
voorstellingen van „Schakels" waarin hij
een belangrijke rol speelt: maandag in
Nijmegen, dinsdag in Emmen, woensdag
in Den Haag, donderdag in Tilburg en
ga zo maar door.
WIJ GENOTEN het voorrecht aan de
vooravond van zijn 80ste verjaardag een
reis van enkele uren dwars door Neder
land met hem te maken. „Je moet wel
duidelijk tegen me praten, want ik ben
links een beetje doof. Dat doe je wel, he?
Ik leuter maar een beetje aan en je ziet
zelf maar wat je ervan wilt onthouden.
Nee, nee, roken doe ik niet meer, maar
ga gerust je gang. Met roken ben ik ge
stopt in Egypte. Man, man, wat een ver
rukkelijk land is dat. Ik zal je vertellen
hoe ik er gekomen ben. Vier jaar gele
den word ik op een morgen opgebeld door
een vent van de K.L.M. en die zegt:
Meneer Lemaire, we gaan een reclame
filmpje maken en nu zoeken we iemand,
die de rol van een oude archeoloog kan
spelen. En nu vraagt de- regisseur of u
even wilt langskomen. Ik erop af en die
regisseur ene De Wit was het zei
tegen me: „Oh nee, meneer Lemaire, we
zoeken een schriel mannetje voor die rol
en u bent een forse kerel. Maar ik wil
toch wel even een proef shot je van u ma
ken. daar niet van". En wat denk je? Een
dag of wat later gaat mijn telefoon en
diezelfde De Wit zei: We nemen u er
toch maar voor.
„IK HEB GÈDANST door de kamer en
ik riep maar tegen mijn vrouw: Ik ga
naar Egypte, ik ga naar de Sfinx. Een
week later zat ik prinsheerlijk eersteklas
in het vliegtuig. Dat is een reisje, waar
voor je toen in de toeristenklas zo'n ƒ750,-
neertelde, maar alles werd voor me be-
De technische voorzieningen, die de
N.C.R.V. getroffen had om miljoenen thuis-
kijkers de reacties te laten zien van een
tegenover een bioscoop-t.v.-scherm geze
ten schare van duizend PSV-supporters,
en om beide groepen een praatje met een
tweetal spelers in Zürich door te geven,
waren beslist een overwinning van de
Eindhovense Cup-club waard. En waar
schijnlijk waren ze daar ook wel op ge
richt, want anders had Dick van Bommel
wel dichterbij huis aan bekende spelers
kunnen vragen, of ze al dan niet vóór za
terdagvoetbal waren. Het geheel werd in
ieder geval een imposante inleiding tot
de vijfde aflevering van „Als U het mij
vraagt", die om te beginnen het merk
waardige feit opleverde, dat 46 percent
van de Nederlandse bevolking met de
PSV-ers Wiersma en Brusselers vóór
zaterdagvoetbal is.
Op het uit de toon vallende slot-onder-
werp (Helpt de Nederlandse man meer
dan één keer per week met de afwas?)
bevestigde deze uitzending ons vermoe
den, dat de NCRV uit dit van oorsprong
Franse programma de factor amusement
geschrapt heeft. Mede dankzij de pretti
ge wijze, waarop Nico van Vliet deze
reeks leidt, werd het niettemin een vaak
interessant stuk t.v.
Nu de Tellem-expeditie aan de slag ge-
taald. Ik naar de Sfinx. Jawel, daar staat
me dat ding recht tegenover mijn hotel.
Als ik naar buiten keek door mijn raam,
zag ik hem zo staan, met grote flaporen,
Machtig mooi. Maar ik werkte door voor
die film met mijn blote kop in de bran
dende zon en dat heeft me een even
wichtsstoornis gekost, waar ik een paar
weken mee zoet ben geweest. Toch was
het een mooie tijd en ik heb daar in dat
Egypte fijn gewerkt. Een leuk rolletje.
Zo'n oude gekke archeoloog. Je kent het
type wel. Ik zie het nog: die camera van
bovenaf op mijn kop en dan moest ik
zeggenals ik me er even op con-
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture.radio voor vroege men
sen. 7.55 Overweging. 8.Ö0 Nieuws. 815
Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo-
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Lich
te grammofoonmuziek. 10.20 In de platen-
roos: programma voor oudere luisteraars.
11.00 Voor de zieken. 11.40 Gitaarduo. 11.50
Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Ange
lus. 12.04 Sterren van vroeger: muzikaal
klankbeeld. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Pianospel met ritmi
sche begeleiding en zangsoliste. 12.50 Pla-
tennieuws. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00
Nieuws. 13.15 Wissewassen. licht pro
gramma. 13.35 Lichte orkestmuziek (gr.)
14.00 Voor de vrouw. 14.15 Electronisch
orgelspel. 14.30 Metropole-orkest en zang
soliste. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de
zieken. 16.30 Klassieke kamermuziek.
17.00 Boekbespreking voor de jeugd. 17.20
Meisjeskoor en instrumentaal ensemble.
17.40 Licht ensemble en zangsoliste. 18.05
Hulp en Continuïteit," lezing. 18.15 Lichte
orkestmuziek en zangsolisten. 18.50 Re
geringsuitzending: De aanmelding van
eerstejaarsstudenten in de tandheelkun
de voor het studiejaar 1964-1965, door
prof. dr. H. M. J. Scheffer, Hoogleraar-
Direkteur van het tandheelkundig insti
tuut van de Rijksuniversiteit te Utrecht.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25
Boekbespreking voor de jeugd. 19.30 Vlie
gende schijven: verzoekprogramma voor
de militairen. 20.20 Wie het weet, mag
het zeggen: wedstrijd in muzieklitera
tuurkennis. 20.50 Treffers.van overal:
maandelijks overzicht van de wereld-hit-
parade. 21.15 Halt! Westerschelde,
klankbeeld over de laatste barrière tus
sen Europoort en Calais. 21.35 Strijk
orkest. 21.55 Lichte grammofoonmuziek.
Nieuws. 22.40 Grammofoonmuziek. Ver
volgens: Voor het sneeuwgebergte, hoor
spel. Daarna: Grammofoonmuziek. 23-55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7-10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en
socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.10 Klassieke en moderne kamer
muziek (gr.). VPRO: 9.40 Morgenwijding.
VARA: 1000 Schoolradio. 10.20 Lichte
grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw.
11.40 Voor de kleuters. 11.55 Orgelspel.
12.20 Regeringsuitzending: Voor de land
bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Tentoonstellingsagenda.
12.38 Licht instrumentaal ensemble. AVRO
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventu
eel actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmu
ziek. 14.00 Kinderkoor. 14.20 Bij de tijd
en bij de thee: gevarieerd programma.
VPRO: 16.00 Klassieke muziek. 16.30 In
zicht en Uitzicht, een halfuur voor wie
de tijd heeft om te luisteren. 17.00 Voor
de jeugd. 17.30 Ronduit, uitzending voor
jonge mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte
muziek. 18.30 Boekbespreking. 18.35 Klas
sieke grammofoonmuziek. 19.00 Kiosk:
bespreking van artikelen uit zojuist ver
schenen weekbladen. 19.10 Jazzmuziek.
19.30 Kunstkroniek. 20.00 Nieuws. 20.05
Glasverpakking: de toekomst van het sta
tiegeld, documentaire. 20.30 Moderne or
kestmuziek (gr.) 20.50 Bèta, nieuws uit
de wereld van de natuurwetenschappen.
VARA: 21.00 Promenade-orkest en solis
ten: amusementsmuziek. 22.00 Machten in
onze economie, documentaire. 22.30 Nws.
22.40 Marimba: actuele satirische kroniek.
23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 So
cialistisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws. 13.20 Satireliertjes. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15
Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.30 Moderne mu
ziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Accordeonmuziek.
19 45 Voor de natuurvrienden. 20.00 Lied
jes. 20.15 Theater- en filmkroniek. 20.40
Vlaamse volksliederen en -dansen. 21.00
Boekbespreking. 21.15 Gevarieerde koor
muziek. 21.45 Volkskunde. 22.00 Nieuws.
22.15 Nieuwe grammofoonmuziek. 22.55 De
zeven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00
Nieuws 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
VARA: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau
ze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30 Pro
gramma over nieuwe litteratuur. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Uit. 21.10 De zwanen van de
Theems, toneelstuk. NTS: 22.45-22.50 Jour
naal.
VOOR VRIJDAG
NTS: 14.00 Schooltelevisie: Bouwvakkers
der naastenliefde, (herhaling van dinsdag
3 maart jl.). 14.35-14.50 Schooltelevisie:
Mechanisatie (herhaling van dinsdag 10
maart jl.). KRO: 19.30 Concert voor jon
geren: Kunstmaandorkest. NTS: 20.00
Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20
Brandpunt. 20.50 Ja of nee, een muzikaal
kansspel. 21.30 Bonanza, t.v.-film (dl 4).
22.20 Zie de mens, 4e vastenepiloog. NTS:
22.30-22.35 Journaal.
Jan Lemaire kreeg gisteren op zijn
tachtigste verjaardag in de Vitus
Studio, waar hij repeteerde, van de
omroepsecretaris van de VARA een
platenspeler aangeboden.
centreer, zeg ik die hele tekst nog voor
je op. Ik heb nooit moeite gehad met
het leren van teksten, want dat gaat me
gemakkelijk af. Als je me nou in dat te
levisiestuk donderdagavond bezig ziet,
denk je bij jezelf: hoe krijgt die vent dat
in zijn harsens? Maar dat is gelukkig
geen probleem voor me. Een kwestie van
in training blijven. Dat is toneelspelen
trouwens helemaal. Je moet het blijven
doen. Als ik er morgen mee uitschei en
thuis in een stoel ga zitten niksen, is het
met me gedaan. Ik moet blijven spelen
en reizen en leren. Dat is goed voor me".
„Ik heb veel geschreven in mijn leven:
een toneelstuk en twee romans. Ken je
„Gods Glimlach" van me? Niet? Kan ik
gaan is, accepteren wij het gaarne, dat
programma's worden toegevoegd. Het
reportages van deze onderneming aan de
beeldverslag, dat de N.C.R.V. gisteravond
gaf van de eerste onderzoekingen was,
ook al door de meer zakelijke commen
taar van Kees van Langeraad, sterk en
boeiend.
De voortzetting van de serie „Herrie
om Harrie" werd een kwelling, ook voor
hen die nog terecht geloven in het be
staan van Engelse humor. Het kan na
tuurlijk ook zijn, dat de Nederlandse be
werking (van Willy van Hemert) geen
goed gedaan heeft aan het produkt van
de heren Powell (niet Dick maar Vince)
en Roscoe. Het is in ieder geval een zeer
slechte imitatie van een gooi- en smijt-
film uit de twintiger jaren. Beeldgrapjes,
die daarin met de nodige vaart gebracht
werden, krijgen nu irritante aanloopjes
en worden zeer dilettantisch uitgevoerd.
En de teksthumor, gebaseerd op de alou
de slechthorenheid, is om te huilen.
Het is voor ons en misschien ook
voor Johan Kaart te hopen, dat het
met de herrie om de idioot linkse Harry
Links, spoedig afgelopen is.
Een 52-jarige betonafwerker uit Elsloo
is door het Bossche hof vrijgesproken. De
procureur-generaal had vier jaar gevan
genisstraf tegen hem geëist wegens dood
slag op zijn dertigjarige zoon.
Op 6 augustus 1962 hadden vader en
zoon ruzie gekregen. Daarbij liep de zoon
een steek op in de zij, waaraan hij enkele
dagen later overleed. Volgens de procureur
generaal had de vader gestoken, deze ont
kende echter en beweerde, dat hij met een
pannedeksel een messteek van zijn zoon
had willen afweren. Daardoor zou het mes
in het lichaam van de zoon terecht zijn
gekomen.
De Bossche rechtbank had de man in
eerste instantie ook al vrijgesproken, na
een eis van vier jaar van de officier van
justitie. i
Met de volgende schepen kan zeepost
worden verzonden. De data, waarop de
correspondentie uiterlijk ter post moet zijn
bezorgd, staan achter de naam van het
schip vermeld.
Verenigde Staten: ms „Prinses Margriet"
18 maart; Argentinië: ms „Waterland"
15 maart en ss „Artillero" 18 maart; Au
stralië: ms „Bischofstein" 17 maart en ms
„Trianon" 18 maart; Brazilië: ms „Gaaster-
land" 15 maart, ms „Cap Salinas" 16 maart
en ms „Laënnec" 17 maart; Voorm. Brits-
Oost-Afrika: ms „Yang-Tsé" 15 maart;
Canada: ms „Ferd. de Lesseps" 18 maart en
ms „Prinses Margriet" 18 maart; Chili:
ms „Breitenstein" 15 maart; Indonesië: ms
„Braunschweig" 19 maart; Nederlandse
Antillen: ms „Sarpedon" 17 maart; Suri
name: ms „Kreon" 18 maart; Republiek
Zuid-Afrika en Zuidwest-Afrika: ms
„Capetown Castle" 15 maart en ms „Radja"
18 maart.
me ook best voorstellen. Het is niet zo
gekocht, door de titel. De mensen dach
ten dat het een religieus boek was. Be
grijp je wel? Maar „Gods Glimlach" is
een vijvertje nabij Hilversum en het boek
is gewoon autobiografisch. Ik heb jaren
lang in Hilversum gewoond en ik heb er
nog vaak heimwee naar. Ik woon in Rot
terdam; ook fijn, hoor. Ik heb er mijn
werk en ik word er goed betaald. En
mijn jongste is er opgegroeid. Zodoende.
Ja, ik heb nog een meisje van dertien.
Sta je van te kijken he? Het is jammer,
dat het kind mij zo weinig ziet, want ik
ben natuurlijk ontzettend vaak van huis.
Overal in Nederland sta ik op de plan
ken om mijn rol mee te spelen en ik
vind het nog steeds heerlijk".
De televisie-uitzending van de voetbalwedstrijd FC Zürich—PSV ten spijt,
was de Stadsschouwburg woensdagavond bij de tweede demonstratie van voor
dracht, toneel en dans in het negentiende interscholair jeugdtoernooi even goed
bezet, als dit maandag bij de eerste voorstelling het geval is geweest. In zijn
openingswoord constateerde wethouder D. J. A. Geluk hierbij woensdag tot zijn
genoegen, dat er de laatste tijd op de Haarlemse scholen blijkbaar meer en beter
toneel wordt gespeeld dan vroeger; vandaar het verheugend grote aanbod van
deze tak van kunst voor de recente interscholaire.
INDERDAAD WAS het toneel hier dit
jaar ruim vertegenwoordigd. Zo kwam het
Coornhertlyceum maandag met een subtiel
gespeelde episode uit de Ierse vrijheids
strijd, Lady I. Gregory's dramatische
schets „De Poort", waarin op ongemeen
boeiende wijze een aantal navrante aspec
ten van oorlog en vrouwenleed zijn sa
mengevoegd. Mede dank zij de knappe re
gie werd er door de drie optredende jon
gedames Karin Loeb, Mieke Houtzager en
Nieneke van der Laan bijzonder gevoelig
in geacteerd. Artistiek van minder bete
kenis was de woensdag gespeelde Mexi
caanse Klucht „Zondags kost 't vijf pesos",
hoewel de leerlingen van het Karei van
Manderlyceum er een vlotte en dikwijls
guitige vertoning van wisten te geven.
Door de fraaie kostuums werd het boven
dien een fleurig kijkspel. In deze sector
verdient ook het door Pieter Hoenderdos
van het Mendelcollege verrassend goed ge
speelde fragment uit Brederode's „Moor
tje" met veel waardering te worden ver
meld. Hij liet zich hierin kennen als
een opmerkelijk knap typeur met een le
vendige plastiek. Vooral woensdag, toen
hij duidelijker articuleerde dan bij zijn
eerste optreden.
TOT DE BESTE nummers behoorde ook
het Rijkskweekschoolcabaret met zijn ori
ginele schetsjes, die door de opvallend goe
de teksten menig televisieprogramma zou
den versterken. De hoogste amusante en
soms bijna virtuoos gebrachte persiflages
op fotomodellen, radio Veronica en de
televisie-serie „Vader weet 't beter" zou
den dan ook stellig de basis kunnen vor
men voor een behoorlijk studentencabaret.
Veel succes behaalde voorts het Karei van
Manderlyceum met enige fragmenten uit
zijn jubileumrevue, zowaar ook al op eigen
teksten. Een der aardigste nummers hier
van was het kolderieke zwemballet, hoe
wel het tafereeltje „Discriminatie" even
eens knap in elkaar was gezet.
DE BALLETTEN in deze interscholaire
waren goed, met als uitschieters de wals
van een bijna volledig corps de ballet en
pittige Schotse en Israëlische volksdansen.
Een klasse apart was het optreden van de
13-jarige Arda Brokmann van de m.m.s.
,,'t Kopje", die zich in haar soli met een
aangeboren gratie over het toneel bewoog
als een veelbelovende ballerina; waar
schijnlijk is hier sprake van een natuur
lijk talent.
Bij de voordrachten hebben de scholie
ren nu eens afstand willen doen van Kron
kel en Annie M. G. Schmidt op een
hoogst enkele uitzondering na zodat nu
het serieuze genre de overhand kreeg. Zo
mochten wij bijvoorbeeld zelfs driemaal
Rosey E. Pool's „Gebed van een neger"
beluisteren. Uiteraard liepen de individue
le prestaties nog al eens ver uiteen, hoe
wel wij de heilige ernst en de dikwijls
vertederende mislukkingen van de jeugdi
ge executanten voor geen geld hadden wil
len missen. Zij vormen immers 'n niet ge
ringe attractie van deze altijd weer char
mante interscholaires.
Jan van Dam
Zuid-Hollands Orkest. Het onlangs
opgerichte Zuid-Hollands Orkest zal voor
het seizoen 19631964 van de provincie
Zuid-Holland een subsidie ontvangen van
750,per concert, tot een maximum
van twintig concerten.