I Neo-Silvikrln Théatre des Nations door de Russen dansend ingeluid Geen angst meer, Première van Nederlandse Comedie in Holland Festival Haarlem stelt prijzen beschikbaar voor de Academie '63 NEGEN MUZEN N.Ph.O. in het Minerva Theater Tweede Symfonie van Mahler door het R.Ph.O. Wellicht nieuwe gezagsverhoudingen in de wat frivool wordende BBC Het Theater Bellini in Palermo afgebrand WOENSDAG 18 MAART 1964 11 want er is Neo-Silvikrin! Voor dagelijkse haarverzorging is er Silvikrin Lotion (met of zonder vet). de biologische haarvoeding Philharmonia Orkest blijft bestaan Nederlandse sopraan in Parijs bekroond Pieter Odé en Edward Witsenburg solisten Sas Bunge nabeschouwingen Rens van Dorth MISS BRIL Noord-Holland Ons advies leidde tot de 1e prijs. Opticien KUIPERS, Zijlstr. 97, Haarlem ADVISEUR IN BRILLENMODE De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Damshuizer Oude meesters bij Paul Brandt in veiling PARIJS. Het zijn dit jaar de Russen geweest, die het nieuwe en twaalfde internationale festival van het Theater der Naties in Parijs hebben ingeluid. Een provisorische opening overigens, want het eigenlijke festival zal pas begin april in al zijn massale overdaad losbarsten. Een overdaad die nu rwg niet eens valt te overzien, aangezien de staf van de heer A. M. Julien in het Sarah Bernhardt- theater momenteel nog in correspondentie .is met alle hoeken van de wereld waaruit straks de acteurs, instrumentalisten, vocalisten, dansers weer op zullen stormen naar dit Babel van de kunst. De opmaat der Rus sen bestaat uit een dansprogramma in de vorm van een spec tacle coupé waarvoor de beroemdste thea ters der Sovjet-Unie (Bolsjoi, Kirov, Sta- nislavski, Kiev, Riga) hun grootste sterren hadden uitgeleend. Men kreeg zo een soort staalkaart van talenten gepresen teerd, waaruit wel ontegenzeggelijk op nieuw gebleken is, dat Rusland in de internationale dans- wereld nog altijd de top onbestreden be heerst. Voor het me rendeel nieuwe en onbekende namen en verschijningen voor Parijs dat de verruk te ogen uit heeft ge keken op de vol maakte gratie van een Eleonora Vlas- gova of de viriele schoonheid van een Vladimir Vassiliev, en alle uitzonderlijke prestaties der ove rige sterren. Het lijkt nauwelijks overdre ven te zeggen dat de Russen het geheim van de danskunst nog steeds in pacht heb ben. De mannen zijn echt mannen en de trouwen, hoewel vaak veel robuuster dan we van Westerse danseressen gewend zijn, lijn immateriële wezens, vlinders, die geen pas of geste kunnen doen, zonder de abso lute schoonheid uit te drukken. Een schoonheid die volmaakt moeiteloos lijkt te worden volbracht en na de ongelooflijk ste fysieke verrichtingen ziet men bij hen nog geen pareltje zweet op enig voor hoofd verschijnen en wordt nog geen borstkas door het minste hijgende zuchtje beroerd. EEN WONDER. Een wonder echter waarover helaas niettemin de schaduw lag van een programmakeuze die de grenzeloze bewondering voor de individuele prestaties krachtig ondermijnde, en soms zelfs te niet deed. Men heeft er zich al wel eerder over mogen verbazen dat in het land waar de socialistische revolutie eens zegevierde, in het domein van de kunst daarentegen nog altijd het mufste conservatisme hoogtij Advertentie of laagtij kan blijven vieren. Een conservatisme dat zich in dit programma openbaarde in muzieken die in een Westers café-chantant nauwelijks meer zouden worden getolereerd, in kostuums die spot ten met de elementairste eisen van goede smaak en in choregrafieën die ook nergens maar één teen buiten de geconsacreerde paden van entre-chats, fouettes, en andere pirouettes dorsten te gaan, en die dan bovendien nog uiteen werden gescheurd, om juist dié enkele passages te tonen, waarin een ster of paar het dankbaarst kon schitteren. GESCHITTERD is er onbestreden. Maar men meende dat de schittering óm de schittering en de techniek óm de techniek zo langzamerhand toch wel een overwon nen standpunt was geworden. In de Sovjet- Unie blijkbaar nog altijd niet. In de dans- wereld heeft het IJzeren Gordijn nog niets van zijn massieve ondoordringbaar ver loren. Jammer. Frank Onnen Eerst komt roosdan volgt haaruit val daarna verhoornt de hoofdhuid ...en kaalheid is het eind. Dit kunt u verwachten, als u niet bijtijds zorgt voor „bijvoeding" van de hoofdhuid. NEEM NEO-SILVIKRIN! Silvikrin bevat in de juiste verhouding alle 18 natuurlijke opbouwstoffen, die ook fiw haar nodig heeft. Vandaar dat niets zo helpt tegen roos en haaruitval «Is Neo-Silvikrini Het Philharmonia Orkest van Engeland heeft de dreiging, ontbonden te worden afgewend. De vijfenzestig vaste orkestle den hebben meegedeeld, dat zij van plan zijn door te gaan en een eigen onderne ming te stichten en voor een groot deel zelf voor de gelden te zorgen. In een aan kondiging is meegedeeld dat Otto Klempe- rer, eerste dirigent van Philharmonia, be sloten heeft met de musici door te werken. Het orkest heet nu The Philharmonia Symphony Orchestra Ltd. De Nederlandse sopraan Marie Louise Jacometti heeft de tweede prijs behaald op het concours international Noëmie Pe rugia in Parijs. In een mondelinge toelichting prees de jury vooral haar interpretatief vermogen. De eerste prijs werd toegekend aan de Amerikaanse sopraan Karen Meshvage. Vladimir Vassiliev Maximova van het en Ekaterina Bolsjoi-theater. Nu het de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen onmogelijk is haar medewerking aan de jaarlijkse Neder landse Toneelmanifestatie in het Holland Festival te continueren, zal de opvoering van Nederlandse toneelstukken door de diverse gezelschappen in het Holland Fes tival bevorderd worden. In het Prinsenhof te Delft zullen weder om de traditionele opvoeringen van Elcker- lyc plaats hebben. De toneelgroep Studio geeft haar laatste opvoeringen van Heijer- mans' „Wijze Kater" tijdens het Holland Festival, zich daarbij niet beperkend tot Amsterdam. Zij geeft bovendien nog enkele opvoeringen van „Spinoza" van Dimitri Frenkel Frank. De Nieuwe Komedie zal het wagenspel „De Clute van Nu Nogh" in Den Haag. Amsterdam, Utrecht en eventueel ook in Haarlem opvoeren. De Nederlandse Come die heeft het initiatief genomen tot het uitbrengen van een festival-première: Christian Dietrich Grabbe's litteraire ko medie „Scherz, Satire, Ironie und tiefere Bedeutung", daterend uit 1822, zal in een Nederlandse bewerking van Hugo Claus ten tonele worden gebracht. De regie zal worden gevoerd door Ton Lutz. De gemeente Haarlem heeft 3.000. te verdelen in zes prjjzen van 500, be schikbaar gesteld voor leerlingen van de Academie 1963 te Haarlem. Het is de be doeling dat de prijzen worden toegekend aan de beste leerlingen van de zes ateliers, die geleid worden door de beeldhouwers Andriessen, Couzijn en Jonk, en de schil ders Kater, Ten Holt en Lataster. De beoordeling van de atelierresultaten zal geschieden door de betrokken docent en twee door de gemeente aan te wijzen juryleden. Gaudeamus-kwartet. Het Gaudeamus kwartet giaat een tournee maken door het Midden-Oosten. Er zullen tien concerten in Israel en vier in Turkije worden ge geven. Het openingsconcert heeft op 21 maart in Tel Aviv plaats. Behalve het klassieke repertoire speelt het kwartet werken van de Nederlandse componisten Sweelinok, Pijper, De Leeuw, Brons en Schat. Het is de tweede keer, dat het Gau deamus-kwartet een trip naar het Midden- Oosten maakt. Deze tournee wordt ge maakt in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Kennedy Monument. Aan de Amster damse beeldhouwer Renze Hettema is op dracht gegeven tot het vervaardigen van een borstbeeld van president Kennedy. Het zal in brons worden uitgevoerd en op een sokkel worden geplaatst. Enkele maanden geleden nam de Amsterdammer W. Booker het initiatief tot het stichten van een Kennedy-gedenkteken. Thans is bij het comité, dat daartoe werd opge richt, het benodigde bedrag van 6500 gul den, op enkele honderden guldens na, binnengekomen. Uit alle lagen van de be volking en uit alle delen van het land is het geld afkomstig. Aan B. en W. van Amsterdam is schriftelijk verzocht een plaats voor het beeld aan te wijzen. HET TWEEDE van de drie concerten die het Noordhollands Philharmonisch Orkest in het Minerva Theater te Heem stede geeft, werd in'geluid met een paukenroffel, door paukenist J. de Gel der met opmerkelijke zwier geslagen. Deze roffel op zijn beurt was de inzet van de honderd-en-derde Symfonie van Joseph Haydn, die haar bijnaam er aan ontleent en die onder leiding van Henri Arends met 'verve gespeeld werd. Ik memoreer vooral het tweede deel (lat door Arends in een hoger tempo ge nomen werd dan men meestal hoort, en het onderhoudende karakter van een soort schertsoptocht kreeg, wat mijns in ziens heel wel past bij de man van geest die Hay dn was. HET IS TE hopen dat Arends ons va ker op werk van deze inventieve figuur zal tracteren die boertig, humoristisch en sierlijk in één wist te zijn en die op zijn eigen gebied niet de mindere was van Mo zart die een muziek van meer „psyschi- sche" inslag schreef, zoals men kon vast stellen bij vergelijking met het tweede werk van het programma, het Concert voor fluit, harp en orkest K. 299 (van Mo zart, zogezegd). Als ik het Andantino af zonderlijk noem is dat omdat de compo nist er het kernstuk van maakte, en dan speciaal omdat er één frase in voorkomt vanaf maat 5 van het hoofdthema waarvoor men hem dankbaar moet zijn dat hij haar niet vergat op te schrijven. De solisten Pieter Odé en Edward Witsen burg waren de dienaren van het werk en meesters van hun instrument. In de ca- denzen bleken ze ook als duo voortreffe lijk op elkaar ingespeeld. PIETER ODé, de solo-fluitist van ons or kest, toonde zijn kwaliteiten na de pauze in Pastorale en Burlesque voor fluit en strijkorkest van de Hongaars-Engelse com ponist Matyas Seiber. Een overzichtelijke, vakkundig gemaakte compositie, modem van toon, aanleunend tegen de twaalftoons- muziek maar niet zonder die steunpunten in harmonisch verloop en opbouw van de frase die het de hoorder mogelijk maken zich onmiddellijk in te leven. De briljan te passages in de Burlesque waren aan Pieter Odé wel besteed. Witsenburg kwam ten tweeden male op het podium met het Harpconcert in Bes van Handel. De conventie wil dat wij enigszins vreemd opkijken wanneer een man de harp bespeeld. De oude Egyptena ren en Joden dachten daar anders over. en met recht wanneer men hoort hoe Wit senburg het instrument laat klinken. Na melijk op een koninklijke wijze, met een gloedrijke aanslag en een sterk ritme, waardoor zijn partij als het ware helder geformuleerd wordt. Een eersterangs pres tatie die het bewijs van zijn kunstenaars schap was. DE BLAZERS van het orkest (dat in de begeleidingen goed werk geleverd had) lieten zich nog horen in de Suite Fran qaise van Poulenc, onlangs ook gespeeld in een abonnementsconcert in Haarlem. Het pittige, dankbaar geïnstrumenteerde werkje had weer veel succes. Alles bijeen een geslaagde avond, ook door de verstandige prögramma-keuze die rekening hield met aard en beperkingen van de plaats van uitvoering. HET ACHTSTE CONCERT in de vrij dagserie van het Noordhollands Philhar monisch Orkest, dat plaats heeft op vrijdag 20 maart a.s. in het Concertgebouw te Haarlem, zal worden verzorgd door het Ra dio Filharmonisch Orkest. Met medewer king van het Groot Omroepkoor en de so listen Annette de la Bije (sopraan) en An- ny Delorie (alt) zal onder leiding van Willem van Otterloo de Tweede Sym fonie van Mahler worden uitgevoerd. Tij dens het concert zal geen pauze worden gehouden. ANNETTE DE LA BIJE begon haar zangstudie op aanraden van Jo Vincent. Zij studeerde bij mevrouw J. Dresden Dhont. In 1954 behaalde zij de eerste prijs op het internationale vocalisten-concours te 's-Hertogenbosch; tevens werd haar de Aaltje Noordewier-medaille toegekend. Zij trad op met alle grote orkesten en ora torium-verenigingen in Nederland en con certeerde in België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. Ook maakte zij verschillen de grammofoon-opnamen. ANNY DELORIE ontving haar opleiding aan het Amsterdams Conservatorium. On der leiding van Theodora Versteegh en Bet ty van den Bosch voltooide zij haar stu die. Sedert 1950 is Anny Delorie verbon den aan de Nederlandse Opera en tevens sedert 1953 aan de Staatsopera in Frank furt a. Main. Zij trad op in diverse grote steden in Europa en zong o.a. in het Hol land Festival en in het Festival te Pas sau en Augsburg. Ook bij uitvoeringen van oratoria in binnen- en buitenland is Anny Delorie regelmatig te horen. De KRO-rubriek „Brandpunt" besteedde gisteravond met een goed overzicht aan dacht aan de Sint Bernhard-tunnel, de nieuwe verbinding tussen Zwitserland en Italië die binnenkort in gebruik genomen wordt Dit beeldverslag gaf de commen tator aanleiding op te merken, dat dit kunstwerk opnieuw bewijst dat er en dit was bedoeld voor sommige chauvinis ten niet alleen in Nederland knappe weg- (en water-)bouwers zijn. Wij konden die opvoedkundige opmerking begrijpen, maar het werd ons niet duidelijk waarom later ook nog gezegd moest worden, dat de Italianen de béste wegenbouwers zijn. Mocht dit een bewezen feit zijn, dan gun nen wij uiteraard bedoeld volk die eer; het gaat er slechts om, dat de redactie van dit magazine iets teveel van leer trok tegen bedoeld chauvinisme en dat er ge noeg kijkers zijn, die mede door buiten landse reizen daarvan wel verlost' zijn. Vandaar deze critiek op een detail. Rens van Dorth kwam, met o.a. Fred Kaps en Maya Bouma, weer even' langs en het zou overdreven zijn, te zeggen dat dit bezoek van 25 minuten ons erg geamu seerd heeft. Het programma was te duide lijk opgehangen aan de onmiskenbare po pulariteit van Fred Kaps, die overigens weer enige knappe, magische trucjes liet zien. De wereldkampioen moet iets teveel tegenspel aan Van Dorth bieden, om deze de kans te geven, de overbekende, onhan- MEN PLACHT HAAR „Tantetje BBC" te noemen, maar tegenwoordig schijnt de oude dame naar de smaak van sommige lieden wat al te loszinnig te worden. Er is de laatste tijd in het gedrag van de eens zo bezadigde heerseres over de Britse ethergolven, de BBC, onmiskenbaar een trek van immoraliteit en gebrek aan eer bied gekomen. Het geslachtelijke wordt in haar radio- en tv-uitzendingen behandeld met een vrijmoedigheid en frivoliteit, die tien jaar geleden ondenkbaar zouden zijn geweest en enkele van haar uitstapjes op het terrein van de politieke satire hebben staatslieden koude rillingen bezorgd. NU ZIJN ER TEKENEN, dat hoogge plaatste lieden proberen, tantetje weer in haar keurslijf te snoeren. De BBC beheerst de gehele radio in Engeland en de helft van de tv. Bovendien heeft zij een buiten landse dienst, die nieuws en commenta ren in eenenveertig talen uitzendt naar het buitenland. Zij heeft ongeveer 20.000 men sen in dienst. Ofschoon zij wordt gefinan cierd uit door de staat geïnde luister- en kijkgelden tot een bedrag van 360 mil joen gulden per jaar, geniet de BBC een bijzonder soort autonomie, die het politi ci moeilijk maakt, de een of andere rechtstreekse controle uit te oefenen. Haar statuten eisen van haar strikte onpartij digheid in de politiek, de godsdienst en alle andere zaken van maatschappelijke betekenis. Politieke bemoeienis met de in houd van de programma's zou eenvoudig in strijd met de regels zijn. DE LEIDER van de BBC voorzover tenminste één man een zo veelzijdige en uitgebreide organisatie kan beheren is haar directeur-generaal, sir Hugh Carleton Greene. Er is een raad van bestuur met vaag omschreven verantwoordelijkheden met betrekking tot het vaststellen van de gedragslijn, maar bij de directeur-gene raal berust de hoogste leiding. Sir Hugh, broer van de schrijver Graham Greene, is in 1960 directeur-generaal geworden en van die tijd dateren enkele van de stout moediger vernieuwingen. Aan hem wordt bijvoorbeeld toegeschreven, dat hij zijn persoonlijke zegen heeft gegeven aan dat uitdagende satirische tv-programma „That was the week that was". Dit programma overrompelde en verbijsterde het Britse publiek. Vele van de grappen waren van een soort, als vroeger zelden werd ge> hoord buiten de retirade. Nationale instel lingen, waaronder de BBC zelf, werden meedogenloos bespot. Een van de voor naamste mikpunten van de spot was pre mier MacMillan en, op zijn beurt, sir Alec Douglas Home. Het programma ontketende felle critiek. Er bestond geen twijfel aan, dat vele po litici woedend ^varen. Tegen het einde van het vorig jaar heeft de BBC het program ma laten vervallen met het motief, dat het te polemisch was voor een verkiezings jaar. EEN GELEGENHEID om nieuwe in vloed op de BBC uit te oefenen ontstaat thans uit de noodzakelijkheid, een nieuwe voorzitter van de raad van bestuur te be noemene. Dé vorige voorzitter is in janu ari om gezondheidsredenen afgetreden. Of schoon dit niet officieel wordt toegegeven, komen uit Whitehall sterke aanwijzingen, dat de nieuwe voorzitter grotere bevoegd heden zal krijgen dan zijn voorganger had, bevoegdheden, voldoende om enige contro le op de directeur-generaal uit te oefenen. De verhouding tussen de voorzitter en de- directeur-generaal is wel vergeleken met die van een constitutioneel monarch en 'n premier. Volgens een der uit Whitehall afkomstige berichten zou de regering dat zo willen veranderen, dat de voorzitter meer van een premier heeft en de direc teur meer van een hoofd van de civiele dienst. De berichten zijn ernstig genoeg opgevat om de leider van de Labour Party, Harold Wilson, aanleiding te geven om 'n waarschuwing te doen horen. Met alge mene verkiezingen in het vooruitzicht, die hem voor het jaar ten einde is tot pre mier zouden kunnen maken, zeide Wilson: „We naderen het punt, waarop gezegd moet worden dat wij, als Labour bij de verkiezingen de overwinning behaalt, ons niet noodzakelijkerwijze gebonden zullen achten aan enkele van deze benoemingen op het laatste ogenblik, in het bijzonder, waar deze een politiek karakter dragen" HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Inleiding Hoogmis. 8.25 Plech tige hoogmis. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Stereofonische uitzending: Moderne or kestmuziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. VRO: 11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.15 Leven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week: actualiteiten. 13.00 Nws. 13.15 Kamermuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Filmmelodieën (gr.). 14.30 Geef acht op de jaren, klankschets over de tweede wereldoorlog, (herhaling van 8 maart j.l.j. 15.00 Moderne grammofoon muziek. 15.40 Vocaal ensemble en solist. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Viool en pia no. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Schoolziang. 17.45 Promenade-orkest. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Meisjeskoor en licht instrumentaal sextet (stereof. uitz.). 18.50 Sociaal per spectief, lezing. 19.00 Nieuws en weerpraat- je- 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Geestelijke liederen (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 De jeugd op eigen wieken, hoorspel, (dl. 34). 20.40 Samen uit samen thuis, gevarieerd programma. 22.00 Kerkorgelconcert: oude Italiaanse muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Rondom het kind: pedagogische ether leergang voor school en gezin. 23.30 Klas sieke grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s 7.00 AVRO: 7.50 VRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Programma-overzicht. Aansluitend: Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas tiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters- 11.00 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Parels der muziek in mo- zaiek: gevarieerd muziekprogramma. 11.45 Hollandse dorpen in Italië, lezing. 12.00 Lichte orkestmuziek en zangsolist. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instrumentaal ensemble en zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede lingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmuziek. 14.00 Klassieke en moderne kamermuziek. 14.30 Hou je aan je woord: programma vol speelse en literaire spits vondigheden. 15.10 Licht instrumentaal kwintet met zangsolisten. 15.30 Pianore cital: Moderne Franse werkjes. 16.00 Voor dracht. 16.20 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Gesproken brief. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Partijdig. In het kader van de door de regering ten behoeve van de politieke partijen gevorderde zendtijd volgt een uit zending van de Partij van de Arbeid, waarin iedere luisteraar wel ongeveer weet wat hij waagt met presentator Theo Eerd- mans. 18.30 Metropole-orkest en solist. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sportparade. 19.30 Dansorkest en zangsolisten. 20.00 Nws. 20.05 Radio Kamerorkest en solist: klas sieke muziek. 20.45 De Nobelprijs, hoor spel. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Nieuwe grammofoon platen. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.15 Gevarieerde muziek. 12.50 Beursberichten, 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Moderne muziek. 15.00 Nws, 15.03 Klassieke muziek. 15.45 Lichte mu ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. (Tussen 17.00 en 17.25 reportage wielerwedstrijd.) 17.15 Filmmuziek. 17.25 Voor de kinderen 18.000 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Kamermuziek, 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Lich te muziek. 19.50 Vrije politieke tribune, 20-00 Moderne muziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Jazzmuziek. 22.35 De kunsten. 22.50 Grammofoonmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel Canto con cert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen. NTS: 19.25 Voetbal Tweede wedstrijd in de kwartfinale van het tournooi om de Europa Cup tussen Borussia Dortmund-Dukla Praag. (In de pauze 20.15-20.30 Journaal). VARA: 21.15 Boulevard Feydeau; Galgenaas, eenakter, 21.55 Inspecteur Leclerc-Terugkeer, TV- film. 22.20 Filmvenster. NTS: 22.45-22.50 Journaal. VOOR DONDERDAG KRO: 15.00 3/4 in de middag. 15.45 Pauze. 16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Jour naal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.40 Kijk op kunst. 21.10 Een engel komt naar Baby- Ion, toneelstuk. 22.55 Zie de mens: 5e vas- ten-epiloog. NTS: 23.10-23.15 Journaal. dige man te maken. En het nummertj« van de twee kwezels (die oh zo graag...), door Maya en Joekie van der Valk ge bracht in een gepatenteerde stijl, maakt» het geheel ook niet origineler. Aan de honderdduizenden Nederlandse bejaarden, hun leven en hun problemen werd nog niet zo lang geleden door een andere omroep een uitstekend documen tair programma gewijd, waaraan ook een geriatrische specialist medewerkte. Het pleit voor de makers van de documentai re „En zij leefden nog lang en gelukkig," waarvan de eerste aflevering gisteravond uitgezonden werd, dat zij ons opnieuw heb ben kunnen boeien met een programma van een half uur, dat hetzelfde thema be handelde In dit eerste deel signaleerden zij op vaak indringende wijze de vele ma nieren, waarop ouden van dagen hun (vaak plotselinge) teveel aan vrije tijd pogen door te brengen. We zijn benieuwd, of uit het vervolg een even positieve benadering van dit vraagstuk naar voren zal komen als in de documentaire van de andere omroep. Alfred Hitchcock en zijn medewerkers (want die spelen ook een zeer belangrijke rol in deze produkties) boeiden ons ten slotte een uur lang met een navrante chantage-geschiedenis, waarin Brian Keith de rol van de tot het uiterste getergde pleegvader meesterlijk speelde. Het ele ment „suspense," specialiteit van de Hitchcock-produkten, hielp ten zeerste me de, het smerige karakter van de misdaad, die chantage heet, aan de kaak te stellen. Na het tweede journaal werd in een ex tra-uitzending het interview op het scherm gebracht, dat president Johnson van de Verenigde Staten na zijn „honderd da gen" aan een drietal journalisten toestond. (Van onze correspondent) IN DE NACHT van 16 op 17 maart j.l. is in de stad Palermo brand uitgebroken in de oudste schouwburg van deze stad, het theater Bellini. De brand heeft de gehele nacht geduurd en de schouwburg is met uitzondering van de drie bovenste rijen loge, volkomen vernield. Er zijn geen per soonlijke ongelukken voorgekomen, hoewel de brand uitbrak tijdens een voorstelling 's avonds om tien voor tien, doch zowel de toneelspelende amateurgroep, alsook het niet talrijke publiek kon door de nood uitgangen naar buiten. DEZE SCHOUWBURG is een der oudst® ter wereld en werd gebouwd in het be gin van de 17e eeuw door een adellijk® familie, Valguarnera Santa Lucia. D® schouwburg werd eerst als privé-schouw- burg gebruikt, doch later voor het gratis vertonen van toneelvoorstellingen voor het armere deel van de bevolking. Palermo had daarnaast nog een grotere schouw burg, de Santa Cecilia. Bij een aardbe ving in 1727 werden beide schouwburgen ernstig beschadigd, maar enkele jaren la ter werden zij vernieuwd heropend. De Santa Cecilia bleef de schouwburg voor de rijken en de Santa Lucia voor de ar men. In de 18e eeuw heeft de familie Val guarnera di Santa Lucia de architect Puia uit Napels laten komen, de hofarchitect van de Bourbons, en deze heeft van d® Lucia een prachtige schouwburg gemaakt, die werd ingewijd op 12 januari 1809, on der de naam Theater Carolino, welke naam te danken is aan het feit dat er toen een koning Karei over Napels en de beide Si- ciliën regeerde. Er werden gedurende da gehele 19e eeuw opera's en balletten gege ven, maar ook gewone toneelvoorstellin gen. De grootste kunstenaars ter wereld zijn daar opgetreden. In 1860, toen Sicilië deel uit maakte van het koninkrijk Italië, werd het theater omgedoopt in de naam Bellini. Het was een buitengewoon ge liefd theater in Palermo. Doch na de eer ste wereldoorlog raakte het in verval en was een tijd lang bioscoop. Het vorig® jaar hebben buitengewoon kunstzinnig® handwerklieden van Palermo de schouw burg volkomen gratis inwendig geheel ver nieuwd. Het gebouw is toen de zetel ge worden van de vaste toneelgroep welke in Palermo steeds optreedt. De nalatenschap van wijlen de kunst handelaar Benjamin Katz uit Dieren wordt thans geveild in een driedaagse openbare verkoping bij Paul Brandt in Amsterdam, De 224 gisteren geveilde schilderijen brachten 331.000 op. Veel werd er gis teren verkocht naar Londen, o.a een Stil leven met Papegaai van Cornelis de Heem voor een prijs van 31.000 gulden. Vier tekeningen van Giacomo Guardi „Gezichten te Venetië" kwamen voor 16.000 gulden in Nederlands particulier be zit. Het Amsterdams Historisch Museum werd met een bod van 2000 gulden op een portret van Descartes eigenaar van dit werk uit de Haarlemse School. Voorts werden hoge prijzen betaald voor een landschap van Jan Both: 4600 gulden, een feestpartij van Maerten van Cleef, (4600 gulden) een portret door Pieter Du- bordieu (3200 gulden), een woeste berg beek van A. van Everdingen (5400 gul den), bloemenstilleven door J. D. de Heem (3600 gulden), een hanengevecht van Mel- chior d'Hondecoeter (3000 gulden), een werk van Pieter de Hooch (3200 gulden) en 'n vruchtenstilleven van Johannes Lee mans (3300 gulden). Een portret van Jacob Cats, geschilderd door A. van Ravesteijn, ging voor 3700 gulden naar Londen. Eveneens bestemd voor Londen was een werk van Jan Ga- brielsz. Sonjé „Laantje naar een Buiten plaats". 't Bracht 5500 gulden op, hetgeen een bijzonder hoge prijs wordt genoemd. Een gezicht op Haarlem van Roelof Jansz van Vries (1631-1681) kwam in Ne derlands particulier bezit van ƒ7800. Toneelgroep Centrum. De toneelgroep Centrum zal in april drie voorstellingen geven in het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam: van 1 tot en met 7 april „Nathan de Wijze" van Lessing, met Guus Hermus in de titelrol; van 8 tot en met 14 april „Judith" van Charles de Peyret- Chappuis; Van 15 april af Goethe's „Iphi- geneia in Tauris".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 11