i 1 V i Reeds 1.651.606 t.v.-toestellen en t.v.- Alphénaar NEGEN MUZEN Dr. Norbert Wiener overleden A De Talensprijzen 1963-'64 Eerste uitvoering van een celloconcert van Haydn DONDERDAG 19 MAART 1964 15 Hij schildert wat te zien is en tegelijk bedacht kan worden Electronische orgels Bob Buys Richter zegt tournee af Prof. J. Linschoten overleden Prof. Koningsberger spreekt in Teyler Letter kunde-opdr achten W nabeschouwingen Alweer Feydeau De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma J. Damshuizer u-s de jam voor mannen ZWAARDEMAKER „Doorlopend verraad", Werk van Co Westerik in Haarlem TOT 20 APRIL is in de Vishal te Haarlem een tentoon stelling te zien van werk van de Haagse schilder Co Weste rik, Westerik was een der Nederlanders, die vertegenwoor digd waren in de laatste Biennale van Venetië. Westeriks huidige expositie komt uit Den Haag, waar men in het Gemeentemuseum werk van hem had bijeengebracht na de tentoonstelling van die andere Haagse kunstenaar, Van Heel, wiens werk vaker in onze buurt kwam. Westerik is een moei lijk kunstenaar. Zijn schilderij van „Touwtjesspringende kinderen" is nog in onze krant gereproduceerd bij een be spreking van het werk van meerdere kunstenaars omvattende tentoonstelling, een bespreking, die niet bepaald getuigde yan een grote waardering voor Westeriks werk. Zijn ver- ZIJN EIGEN WIJZE van tekenen is be ïnvloed door tekeningen uit de Renaissan ce. Daarmee kwam hij wat betreft de uiterlijkheid van zijn werk in de buurt van het klassicisme van een Picasso, wiens te keningen hij mogelijk ook genoten heeft. Veel schetsend uit het hoofd kwam Weste rik tot een wel eigen te noemen type van mensfiguren. Ondergeschikt aan het ge heel van zijn getekende composities be hoeven zij niet te hinderen. Maar indivi dueel bekeken komen zijn mensfiguren me toch wel eens als te weinig echt „gezien" voor. Het kan zelfs zijn dat delen van een gelaat levenswaar en andere delen van grote verstarring zijn. Juist die verstar ring kan ons bij de keel grijpen. In Wes teriks schilderijen is meestal' sprake van bewuste vertekening ter wille van de be oogde sterke uitdrukkingskracht van zijn getuigen. Die vertekeningen lijken vaak op de overdrijving van eigenlijk in traditio nele zin niet zo best getekende vormen. Bij even van ons weggedraaide gelaten is het een opgave het afgewend[e deel van een gezicht toch niet naar ons toe te la ten klappen. Vaak komt het wijkend deel dus toch naar voren, zodat het is of een kop volgens de diagonaalrichting scheef werd geperst. En het is me of Westerik die onwlkomenheid nu juist overdrijft. MOEILIJK IS HET OOK een kop te vat ten binnen een enkele contour en daarbij de juiste suggestie van een natuurlijke plastiek op te roepen. En het is weer of Westerik binnen de contour doorgaat op een fout weergegeven plastiek, de vervor ming daarvan overdrijvend. Maar met zijn detaillerende behandeling suggereert hij ons een nieuwe realiteit, waarvan merk waardig genoeg een magische werking uitgaat. Ik heb het vermoeden dat Weste rik bij het zoeken naar het vóór hem niet vertoonde, dat uit zijn persoonlijkheid ge boren moest worden, tot de ontdekking kwam van nieuwe expressiemiddelen, die kunnen ontstaan uit het tekenen, wanneer dat anders loopt dan eigenlijk bedoeld was. Met een P. Zimmermaan kan ik het eens zijn dat de uitdrukkingskracht van Van Goghs tekenen mede is geboren uit juist het niet goed kunnen tekenen in de voor Van Goghs tijd traditionele zin. Als Jong kunstenaar heeft Westerik kunnen le ren dat kunst in ieder geval niet alleen op louter kunde steunt. Het gaat om vol doende beheersing van de voor eigen uiten noodzakelijke uitdrukkingsmiddelen. VOOR ZIJN TENTOONSTELLING in Den Haag had men van Westerik ook een drietal naar de natuur getekende portret ten gekozen. Daaruit bleek dat Westerik soms voldoende goed kan tekenen. Zelf gaf hij voor niet zoveel waarde te hechten aan deze tekeningen. Mogelijk achtte hij deze wijze van uiten een minder persoon lijke, in fantasie meer geremd door het gedwongen kopiëren van de natuur. Maar voor mij waren deze tekeningen juist zo boeiend omdat Westerik zichzelf ook in dit werk niet kon ontlopen, zodat sprake is van echte portretten van een toch zeer per soonlijke visie. Aquarellen van Westerik kunnen beslist mooi zijn. Hij bedoelt dan ook niet veel meer dan te behagen. Als echt vakman kan hij liefdevol met zijn materiaal omgaan. Dat doet hij trouwens ook in zijn meest griezelige schilderijen. tegenwoordiging in de expositie van 150 jaar Nederlandse beeldende kunst in het Stedelijk Museum te Amsterdam was echter alleszins gerechtvaardigd. Want hoezeer Westerik met zijn werk ook kan prikkelen, ik heb moeten bekennen, dat ik er niet omheen kan gaan. Hij dwingt tot kijken en nadenken. Voorts leerde ik de in kwaliteit groeiende resul taten van zijn onderwijs aan de Haagse Academie kennen en tot op zekere hoogte waarderen, omdat duidelijk is dat achter zijn onderwijs een forse inzet en grote integriteit staat. De beste les, die hij meent te kunnen geven, is de ontwikkeling van het tekenen op voorbeeld van de tekeningen uit de renaissance. Kunstverzameling in Apeldoorn. De gemeente Apeldoorn ontvangt binnenkort waarschijnlijk een grote verzameling wer ken en documenten in bruikleen van een aantal Nederlandse kunstenaars uit het be gin van deze eeuw, onder wie Jan Toorop, Anton Derkinderen, Willem A. van Ko nijnenburg, Johan Thorn Pricker en R. N. Roland Holst. Het ligt in de bedoeling de collectie onder te brengen in het gebouw „Marialust". Naar verluidt zal voor het beheer een stichting in het leven worden geroepen. Jeugdmuseumkaart. De vereniging De Museumdag" heeft een landelijke jeugdmuseumkaart ingesteld, die aan jongens en meisjes van 12 tot en met 18 jaar de volgende faciliteiten biedt: doorlopende gratis toegang tot de vaste verzamelingen van meer dan 130- Neder landse musea; reductie op de entreeprijs (soms tot 50 percent) voor tijdelijke ten toonstellingen in een klein aantal van deze musea. Gratis toegang tot deze ex posities in enkele musea. De prijs van deze persoonlijke jeugdmuseumkaart is vastgesteld op één gulden, terwijl de gel digheidsduur één kalenderjaar bedraagt. Beatles ongewenst in Israël. „De artistieke waarde van „The Beatles" is twijfelachtig en de bijvalsuitingen van hun jonge bewonderaars zijn te luid ruchtig. De Beatles zijn in Israël onge wenst" Dit heeft de Israëlische regerings instantie onder wier verantwoordelijkheid tournees van buitenlandse artiesten vallen meegedeeld. Zij weigerde een Israëlische impresario haar toestemming om het Britse kwartet naar Tel Aviv te laten komen. WAARACHTIGE ONTROERING kan het uitgangspunt zijn voor zijn verbeeldin gen. Maar hij wil realist en onsentimen teel zijn. Het meisje onder de touwtje- springende kinderen is een oud vrouwtje, de jongens zijn hanerige mannetjes, dom hun best doende voor het wijfje. Opge groeid in bepaalde maatschappelijke situa ties kunnen kinderen zo zijn. En Westerik drukt ons met de neus op die maatschap pij, waarin kinderen ook nog zo misvormd moeten opgroeien. Zijn werk wil soms ook een vorm van protest zijn. Hij tracht si tuaties, die niet in woorden uit te drukken zijn, schilderkunstig te verbeelden. Hij schildert wat te zien is en daarbij tegelijk bedacht kon worden. Hij schildert de reali teit, die niet geheel te zien is maar als zichtbaar gedacht kan zijn. Ik denk nu aan zijn zwemmers, gezien tegelijk van onder en net boven de waterspiegel vandaan; voor mij* beslist riiöoie schilderijtjes. Hij is breder gaan schilderen. Vrijer werd zijn ~vorm,Tosser zijn voordracht. Hij zal niet verstarren en ons beslist bezig blijven houden. In Den Haag werd zijn expositie uitzonderlijk druk bezocht en is deze he vig in discussie geweest. Men kan aversie hebben voor werken van hem en tegelijk voor weer andere uitingen van hem grote genegenheid voelen. De Russische pianist Sviatoslav Richter heeft zijn tournee door Noordamerikaanse en Europese landen wegens ziekte moeten annuleren. De organisator van zijn tournee heeft verklaard dat de aard van de ziekte van Richter niet bekend is. Richter zou op 5 maart de tournee in Washington zijn begonnen. Prof. dr. J. Linschoten, sinds 1957 hoog leraar in de experimentele algemene psy chologie aan de rijksuniversiteit te Utrecht is op de leeftijd van 39 jaar overleden. KRUISWEG 47-49 HAARLEM EMINENT 40 vanaf f 1995.- In het kader van de winterlezingen wel ke in de aula van Teylers Museum, Spaar- ne 16, worden gehouden door leden van met Teyler verbonden genootschappen zal op maandag 23 maart te acht uur door prof. dr. V. J. Koningsberger (Utrecht) gesproken worden over het onderwerp: „De biochemische grondslagen van het le ven". Een beperkt aantal (gratis) toegangsbe wijzen is nog verkrijgbaar aan 't museum, Spaarne 16, dagelijks (behalve zondag en maandag) van 10-17 uur, of schriftelijk of telefonisch bij Teyler Stichting Damstraat 21, tel. 10595, en eventueel voor de aan vang der lezing aan de zaal. WILLY VERVOORT WEER IN ZIEKENHUIS. Cabarettier Willy Vervoort is weer op genomen in het Haagse Westeinde-zieken- nuis, waaruit hij vrijdag 28 februari, na •en verblijf van dertien weken, was ont slagen. Zijn zeer ernstige ziekte heeft weer «en wending ten kwade genomen. Schoolmeester met kind (1961) van Co Westerik. CAMBRIDGE (Massachusetts) (Reuter) De Amerikaan dr. Norbert Wiener, schrijver van „cybernetics" de leer der informatiemechanismen die bekend staat als de „vader der automatisering", is op 69-jarige leeftijd op een vakantiereis in Zweden overleden. Dr. Wiener is 42 jaar als professor aan het instituut voor technologie van Mas sachusetts verbonden geweest. Dr. Wiener werd reeds op achttienjari ge leeftijd als professor in de filosofie aan de universiteit van Harvard verbonden Na zijn Harvard-periode studeerde hij in Cambridge, in Engeland, en later in Göt tingen, in Duitsland. In 1915 keerde hij naar Amerika terug, waar hij filosofie ging studeren aan de universiteit van Colum bia. Dr. Wiener heeft ook pionierswerk verricht op het gebied van de vervaardi ging van elektromechanische rekenmachi nes. De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, drs. L. J. H. van de Laar, heeft aan Johan van der Woude te Velp (Gld.), opdracht verleend tot het schrijven van een studie over de schrijf ster Maria Dermoüt. Aan Armando te Am sterdam is opdracht gegeven een gedicht of gedichtenbundel te schrijven. Appel-expositie in Amsterdam. Voor het eerst sinds jaren zal de nu 42-jarige in Parijs wonende Amsterdamse kunst schilder Karei Appel in zijn geboortestad exposeren. Van 20 maart tot 20 april wor den van hem in kunsthandel Krikhaar 15 schilderijen, gouaches en tekeningen uit de jaren 1948 tot 1964 tentoongesteld. -■ - Vele tienduizenden voetballiefhebbers moeten wel geboeid de wedstrijd Borussia Dortmund-Dukla Praag gevolgd hebben. Al had de laatste club namelijk nauwelijks kans door te dringen tot de halve finale van de Europa-cup-competitie, toch werd het een spannende én vaak mooie ontmoe ting, die de aanwezigheid van t.v.-came- ra's ten volle waard was. Eén keer Feydeau is een niet onaardig lesje toneelgeschiedenis; een tweede keer Feydeau kan er misschien nog mee door; maar drie en meer grepen uit het boule- vard-oeuvre van deze zeer vruchtbare to neelschrijver wordt toch wel teveel. Ook „Galgenaas", de éénakter die onder de toegewijde regie van Loet Steenbergen, gisteravond op het scherm werd gebracht, bevestigde dat dit genre toneel, met zijn vele „terzijdes" en zijn sterk aangedikt spel, een anachronisme is, zeker voor de t.v.-camera's. We kunnen het onze heden daagse akteurs doe toch ook nog wel graag gewoon komedie spelen dan ook nauwelijks als een tekortkoming aanreke nen, dat zij deze historische speeltrant niet kunnen opbrengen. In een non-stop-programma (we misten in het geheel de tussentijdse af- en aan- De P.T.T. deelt mee, dat op 1 maart j.l. bq de dienst Luister- en Kijkgelden 1.651.606 televisietoestellen waren aangegeven tegen 1.617.816 per 1 februari (tot en met 17 maart 1.670.285). Er waren op 1 maart 2.646.128 geregistreerde radiotoestellen tegen 2.643.148 op 1 februari j.l. Het aantal aansluitingen op de draadomroep bedroeg op 1 maart 459.359 tegen 459.993 op 1 februari j.l. Overzicht van het aantal aangegeven televisietoestellen per provincie: Het volgende staatje geeft een beeld van het aantal aangegeven televisietoestellen in gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. 1 jan. '61 1 jan. '63 1 jan. '64 1 jan. '64 1 jan. '61 1 jan. '63 Groningen 18.940 45.271 62.563 154.148 Friesland 18.495 36.903 49.796 Amsterdam 93.212 129.132 9.376 24.450 35.021 Apeldoorn 6.014 10.633 13.726 Overijsel 37.826 73.412 95.947 Arnhem 11.135 16.310 20.851 Gelderland 69.153 120.385 153.339 8.317 13.336 J6.004 Utrecht 55.143 83.218 98.038 Eindhoven 16.880 23.461 27.079 N.-Holland 193.958 282.282 339.913 Enschede 9.413 16.630 20.712 Z.-Holland 245.794 357.472 423.501 's-Gravenhage 59.919 86.562 102.208 Zeeland 12.854 23.328 30.554 Groningen 8.675 17.950 23.453 N.-Brabant 85.863 139.541 174.960 Haarlem 17.150 24.369 28.581 Limburg 54.046 88.897 110.763 Hilversum 10.737 14.910 17.176 Nijmegen 11.956 17.112 20.308 Rotterdam 84.836 115.017 132.052 Tilburg 8.989 14.440 17.826 801.448 1.275.159 1.574.395 27.083 37.992 43.303 HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-bericliten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammo- foonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Licht ensemble (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Amusementsmuziek (gr.) 10.30 Morgendienst. 11.00 Strijkkwar tet (gr.): oude muziek. 11.15 In 't zilver programma voor bejaarden. 12.00 Muzika le herinneringen. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht orkest en zangsoliste. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal kwartet. 13.35 Schotse militaire orkesten (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.25 Lichte grammofoonmuziek. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Muziek der volke ren: volksmuziek met commentaar. 16.15 Duizendschoon: wenken voor kamerplan ten. 16.30 Sopraan en piano: Lenteliede ren. 17.00 Voordracht. 17.20 Viool en piano (gr.): klassieke muziek. 17.40 Licht orkest en zangsoliste. 18.00 Klassieke grammo foonmuziek. 18.20 Halte. 18.50 Regerings uitzending: Uitzending voor de Midden stand, door het Ministerie van Economi sche Zaken. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Van horen zeggen en zingen. 19.15 Moderne grammofoonmuziek. 19.30 Radio krant. 19.50 Oude clavecimbelmuziek (gr.). 20.00 Geestelijke liederen. 20.30 Prisma, gevarieerd programma. 21.30 Klassieke grammofoonmuziek. 22.00 Commentaar of discussie. 22.10 Klassieke pianomuziek, (gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de we reld: internationale oriëntatie in kerk, zen ding en oecumene. 23.00 Kerk en muziek - liturgische eisen aan orgelbouw en or gelspel. 23.10 Langs de wegen van het lied. 23.40 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM 11. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo foonmuziek. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Klassieke kamermuziek (gr.). VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte grammofoonmu ziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Voor de kleuters. 11.55 Elektronisch orgelspel en zangsolist. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Tentoonstellings agenda. 12.38 Licht instrumentaal septet. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte orkest muziek. 14.00 Kerkorgelconcert: klassieke muziek. 14.20 Bij de tijd en bij de thee: gevarieerd programma. VPRO: 16.00 Ver jaardagskalender van de licht(er)e mu ziek. 16.30 Inzicht en uitzicht, een halfuur voor wie tijd heeft om te luisteren. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Ronduit, blikopener voor opgroeiende mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30 Sportspiegel. 18.40 Jazz-ronde: slagwerk. 19.00 Kiosk: bespreking van artikelen uit zojuist ver schenen weekbladen. 19.10 Ter discussie. 19.30 Bariton en orgel. 19.50 Daarom, praatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Valt over smaak te twisten?, lezing. 20.20 Moderne grammofoonmuziek. 20.50 Boekbespreking. VARA: 21.00 Metropole-orkest en solisten. 21.30 Alle elf, radiocompetitie. 22.15 Licht instrumentaal trio. 22.30 Nieuws. 22.40 Ma rimba, actuele satirische kroniek. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.45 Socialis tisch nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.15 Gevarieerde muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Satireliertjes. 14.00 Nieuws. 14.05 Oratorium. 15.00 Nieuws. 15.05 Operettemuziek. 15.30 Twee populai re ouvertures. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Ka mermuziek. 16.55 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Orkestconcert. 19.00 Nieuws en ra diokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00 Noord en zuid. 20.15 Theaterkroniek. 20.40 Zang en dans in onze Vlaamse gewesten. 21.00 Boekbe spreking. 21.15 Koorzang. 21.45 Volkenkun de. 22.00 Nieuws. 22.15 Nieuwe grammo foonplaten. 22.35 De 7 kunsten. 22.50 Gram mofoonmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Magi sche momenten. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG KRO: 15.00 3/4 in de middag. 15.45 Pauze. 16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 Van onze sportredacteur. NTS: 20.00 Jour naal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.40 Kijk op kunst. 21.10 Een engel komt naar Baby- Ion, toneelstuk. 22.55 Zie de mens: 5e vas- ten-epiloog. NTS: 23.10-23.15 Journaal. VOOR VRIJDAG NTS: 11.00-11.25 Schooltelevisie: Engels spelenderwijs. AVRO: 19.30 Rooster. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 (AVRO): Televizier. 20.45 Licht orkest en solist. 21.00 Richard Boone Theater, T.V.-film. 21.50 Voor de vuist weg. NTS: 23.10-23.15 Journaal. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). VARA: 20.20 Muzikaal programma. 20.35 Documentaire film over de Paardenfokke rij in Finland. 21.00 Wat kan me gebeu ren.licht programma. 21.50-22.40 Car- toontje, Amerikaanse T.V.-film. Op 12 maart en, gisteren, 18 maart hebben in het Concertgebouw te Haarlem audities plaats gehad voor het te vormen „Jeugdkoor Kenne- merland" van de afdeling Haarlem van de Vereniging „Jeugd en Muziek". Er zijn nu zestig koorleden geselecteerd, vijfenveertig meisjes en vijftien jongens (de leeftijd varieert tussen 15 en 25 jaar). De heer André Kaart (op foto aan vleugel), die het gemengde jeugdkoor wil doen op treden met het ook door hem geleide Haarlems Jeugd Orkest, streeft naar een ledental van honderd; binnen kort zullen nog enkele mannelijke koorleden komen proefzingen. De kwaliteit der geselecteerden is goed. Er wordt naar gestreefd het koor reeds op 20 juni te laten deelnemen aan het tweede concert van het Haarlems Jeugd Orkest. Dan zal onder meer worden uitgevoerd een werk voor jazzcombo en orkest van Jan van Dijk en „Serenade" van Frangois Steenhuis. kondiging niet) hield de VARA ons in Frankrijk, om een wederom spannend avontuur van Inspecteur Leclerc en zijn collega's mee te maken. De grote verdien ste van deze serie is wel het hoge tempo van de gebeurtenissen, die de verrassingen extra verrassend maakt. In de rubriek „Filmvenster" tenslotte hield Jan Blokker een pleidooi voor het werk van de beroemde Spaanse cineast en balling Bunuel, dat hij vergeleek met de films van diens jongere collega Bardem. Het betoog, dat mede ten doel had de filmimproteurs op nieuw werk van de eerstgenoemde te wijzen, was wel interes sant. De ter illustratie hiervan uitgekozen filmfragmenten leken ons niet altijd even sterk. Wellicht doet de VARA, een andere omroep of de N.T.S. er beter aan, meer van Bunuel, complete films te laten zien. Want ook t.v. verlangt, dat vóór alles het beeld boeit. Eervolle vermelding voor Aerdenhouter Vrijdag 3 april zal in „De Beyerd" te Breda een expositie van de Talens' Prijzen worden geopend. Bij de amateurs besloot de jury de 1ste prijs toe te kennen aan me> vrouw E. de Haas-Janssen, Den Haag, voor haar inzending „Aquarium voor Tuindeu ren"; de 2e prijs is voor L. A. J. Neervoort, Den Haag, voor zijn inzending „Concilie: Voorts werden de volgende zes eervolle vermeldingen toegekend, namelijk aan: L, van Bommel, Den Haag; A. van den Bosch Den Haag; A. H. C. Dirkse, Den Haag; E. A. van Hasselt, Aerdenhout; S. van der Lelie, Schoorl en G. P. Visser, Den Haag. Bij de beroepskunstenaars verkreeg de schilder Cees Kortlang te Amsterdam voor zijn „Mala Strana" de eerste prijs. De schilder Kees van Bohemen kreeg de twee de prijs voor zijn inzending „Witte Nacht' NEEMT VAKER f 1.12 in beker of pot TV-programma op Goede Vrijdag Trotsky heeft de twintigste eeuw geken schetst als de „eeuw van het verraad". Wis kennis neemt van de geschiedenis, zoals deze zich nu 'n 60-tal jaren voor onze ogen ontrolt, komt tot de conclusie dat deze Russische revolutionair, zelf slachtoffer van intrige en verraad, geen ongelijk heeft. We denken aan Versailles, waar da wil om te komen tot een echte vrede heeft ontbroken, en waar achter iedere zetel van de onderhandelaar de schim oprees van eigen belang. Mussolini heeft met zijn ver raderlijke inval in Abessinië zijn triest epistel gevoegd bij al die andere hoofd stukken, die tezamen het geschiedenisboek van deze eeuw vormen. Van die andere hoofdstukken noemen we: De „Anschluss" van Oostenrijk, de bijeenkomst te München, Tsjecho-Slowa- kije, de inval in Polen en tenslotte 10 mei 1940. Hebben ook de Finnen geen reden om Trotsky's mening te onderschrijven, als zij terugdenken aan 1939? Ook na de Tweede Wereldoorlog heeft „het verraad" zijn somber stempel ge drukt op het lot van vele volken. Om in Europa te blijven, denken we aan Honga rije. In een gedramatiseerde dokumentaire, waarvan het idee is van N.C.R.V.-drama- turg David Koning, wordt de kijker op de avond van Goede Vrijdag een indruk gege ven van het doorlopend verraad in onze eeuw. Goede Vrijdag is gekozen als de dag van het grote verraad, met als achter grond: verraad aan mensen is ook verraad aan de Meester. De journalist H. A. Luns hof heeft het thema voor dit programm» verder ontwikkeld. Vandaag 19 maart wordt tussen 20.05 en 20.45 uur in het radioprogramma van de AVRO het Concert voor violoncello en orkest in C gr. t. van Joseph Haydn ten gehore gebracht Het is de eerste uitvoe ring in Nederland van dit werk, dat twee jaar geleden opnieuw is ontdekt. Het wordt onder leiding van Roelof Krol uitgevoerd door het Radio Kamerorkest en Anner Bijlsma, een van de solocellisten van het Concertgebouworkest. Uit diverse bronnen is komen vast te staan, dat het een origineel Haydn-concert is. De datum van ontstaan kan evenwel niet nauwkeurig worden vastgesteld. Waar schijnlijk heeft de meester het in 1765 ge componeerd. Het eerste deel modera to is in de hoofdvorm geschreven; het tweede adagio is een driedelige lied vorm. Het laatste deel allegro molto is wederom in de hoofdvorm. Dit is voor de tijd van ontstaan van de compositie uitzonderlijk. Na de herontdekking is het concert voor het eerst ten gehore gebracht op 19 mei 1962 tijdens het internationale festival „Prager Frühling". Aan de Nederlandse première van Haydns concert gaat een uitvoering van het Concerto grosso in D gr. t. opus 11 nr. 8 van Francesco Antonio Bonporti vooraf. Bonporti, die in 1672 in Trente werd geboren, ging op negentien jarige leeftijd naar Rome om theologie te studeren. Daarnaast studeerde hij bij Co- relli. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 15