Keelpijn
beter een CANON in de hand
Canon
1
1
V
1
'UITGAAN IN HAARLEM—
I
Prof. Cranpré Moliere en dr. Rietveld
ereleden van de B.N.A.
Nederlandse
Muziekdagen
Programma over en
rond Huygens
1
Vannacht t.v.-opname in Carré
van Sammy Davis' one-manshow
neem
VRIJDAG 20 MAART 1964
13
Sjoukje Dijkstra kiest
muziek van Guus Jansen
Stereo-uitzendingen
via Hilversum II
voor perfekte films
CINE CANONET 8
W nabeschouwingen
Een engel komt
naar Babyion
MUZIEK
JAZZ
TONEEL
AMATEURTONEEL
CABARET
VOLKSUNIVERSITEIT
TENTOONSTELLINGEN
DIVERSEN
Damshuizer
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
DE 80-JARIGE prof. ir. M. J. Granpré Molière en de 75-jarige architect dr.
G. Th. Rietveld zijn in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam ge-
inslalleerd als ereleden van de Koninklijke Maatschappij tot Bevordering der
Bouwkunst Bond van Nederlandsche Architecten (B.N.A.). De voorzitter van de
B.N.A.ir. H. Lammers, verrichtte de officiële installatie door het overhandigen
van de oorkonden.
VOOR DE PLECHTIGHEID hield ir. W.
van Tijen een inleiding over het werk en
de verdiensten van de ere-leden. In zijn
rede betrok hij tevens de overleden archi
tect Benjamin Merkeibach, „omdat pas
de drieledigheid Rietveld, Molière, Merkei
bach in staat is om helder te tonen wat
een architect behoort na te streven en
wat hij kan bereiken". Tegen dr. Rietveld
zei hij onder meer: „Niemand is zo vast
als u zijn eigen weg gegaan. U heeft nooit
een vinger uitgestoken om u zelf op de
voorgrond te plaatsen. U is een van de
zeer weinigen die dit nooit nodig heeft ge
had. Kort voor de oorlog heeft men uw
werken als vakverrotting durven betitelen.
Het heeft u niet gedeerd. Nu wordt uw
betekenis terecht algemeen erkend, maar
u blijft dezelfde."
TEGEN PROF. GRANPRé zei hij on
der meer: „Ik geloof dat er sinds 30 jaar
nauwelijks een architectuurdiscussie in Ne
derland wordt gehouden, waarin uw naam
niet wordt genoemd. U heeft de discipline
en de bescheidenheid verlangd om van be
staande waarden grondig kennis te nemen
vóór men architect tracht te zijn vanuit
ongecontroleerde gevoelens en vage eigen
theorieën. De spreker bracht vervolgens
hulde aan Benjamin Merkeibach „die het
aandurfde alle esthetiek los te laten en al
leen te denken aan zon en licht en kin
deren en groen en spelen en huisvrouwen
en aan de was en alleen daaraan vorm
geven." De spreker vatte hun individuele
betekenis samen in de woorden „Rietveld
de pure artiest, Molière de hartstochtelij
ke denker, Merkeibach de sociaal gerich
te mens."
PROF. GRANPRé sprak een rede uit on
der de titel „Het nieuwe Voorjaar en de
nieuwe jeugd." Hij zei: „Wij leven in een
tijd waarin het accent minder ligt op het
zijn dan op de wording en noodzakelijk
ook op de verwording." Hij wees op de
zelfgenoegzaamheid der naties en de zelf'
voldaanheid der standen in de maatschap
pij, de zelfverheffing van het westen, de
zelfverheerlijking van de kunstenaar en in
het algemeen de zelfgenoegzaamheid van
de eigen tijd. „Wel is er als reactie de
roep om verbroedering der volkeren, maar
ook in deze jonge beweging steken luste
loosheid en onverschilligheid af en toe de
kop op. In deze verwarde situatie heeft de
jeugd in het algemeen gekozen voor wat
ik zou willen noemen het instinctivisme.
En hoewel het instinct het vuur en het
licht van ons leven is, de persoon schept
zij niet," aldus de hoogleraar, die vervolg
de met: „De weg naar de natuur gaat,
voor ons mensen, door de kunst. En er
is geen kunst zonder een intellectuele uit
spraak van het verstand." Prof. Granpré
sprak de hoop uit „dat de onbevangen
heid van de jeugd haar een oordeel des
harten zal leren kennen, waar ons ratio
nele en rationalistische beleid te kort schiet
en dat het de jeugd gegeven zal zijn uit
te stijgen boven de dubbelhartigheid waar
in de wereld is gevangen." Hij spoorde
de ouderen aan de jeugd te helpen in
het verzet tegen „De verslaving aan het
modernisme en de verschijnselen van de
dag." Hij besloot zijn rede met een uit
spraak over kunst: „Zij is eenvoudig maar
vraagt twee uiteenliggende eigenschappen
namelijk de verwondering van de jeugd
en de ervaring van de volwassenheid.
Haar programma is eveneens eenvoudig:
geef inwoning aan de mens."
DR. RIETVELD sprak zijn waardering
uit „voor de moed van de B.N.A. om de
keus op hem te laten vallen." Hij wees
op het belang van de invloed van vrije
kunsten op de architectuur. „Voor een een
heid tussen die twee is het nog te vroeg,
maar beide werken aan hetzelfde doel: de
beleving van de eigen tijd," aldus de ar
chitect. Hij eindigde zijn korte rede met
de hoop uit te spreken dat de toekomsti
ge architecten het soms moeilijk te onder
scheiden verschil zullen kunnen aantonen
tussen gezonde eigentijdse bouwkunst en
geperfectioneerde bouwkunde.
Uit de vier in opdracht van de gemeente
Amsterdam voor haar gecomponeerde mu
ziekstukken voor een kür heeft Sjoukje
Dijkstra de muziek van Guus Jansen ge
kozen.
De blonde Amstelveense is zeer in haar
schik met deze nieuwe muziek, die naar
haar oordeel bijzonder geschikt is voor
een demonstratiekür. Sjoukje is dan ook
zeker van plan de muziek hiervoor te gaan
gebruiken.
De Stichting Nederlandse Muziekbelan-
gen organiseert van 5 tot 11 mei enige
concerten te Amsterdam onder de titel
„Nederlandse Muziekdagen".
Hieraan werken o.a. mee het Concert
gebouworkest onder leiding van Bernard
Haitink, het Kunstmaandorkest onder lei
ding van Anton Kersjes, het Collegium
Musicum Amstelodamense onder leiding
van Toon Vranken en veel vooraanstaan
de uitvoerende kunstenaars. Ook de Ne
derlandse Radio Unie, de omroepvereni
gingen, de televisie en de Stichting Done-
mus zullen eigen bijdragen leveren.
De opzet van de „Nederlandse Muziek
dagen" is allereerst een overzicht te geven
van wat de Nederlandse componisten in de
afgelopen vijf jaren gecomponeerd heb
ben. Drie jaar geleden werden de „Neder
landse Muziekdagen" voor het eerst in
Maastricht gegeven.
Helios, de Vereniging der Studenten in
de Nederlandse letteren aan de univer
siteit van Amsterdam, gaat dit jaar, even
als in 1962 en 1963, een grote zeventiende
eeuwse schrijver in een passende omge
ving tot leven wekken.
Bij het samenstellen van het programma
met werk van en over de betreffende
schrijver en met muziek en dans streeft
de vereniging ernaar een klimaat te schep
pen waarbinnen het ontstaan van grote
17de eeuwse werken voorstelbaar wordt,
Als centrale figuur voor diit jaar in Con-
stantijn Huygens gekozen, zoals in 1962
P. C. Hooft en in 1963 Breero.
De studentenvereniging gaat twee op
voeringen geven, één besloten voorstelling
voor de neerlandici in het Frans Hals
museum in Haarlem en één open
bare voorstelling in de kleine zaal van het
Concertgebouw in Amsterdam, in het ka>
der van de Kunstmaand Amsterdam.
Van 12.00 tot 16.15 uur verzorgt de
AVRO op zondag 22 maart een stereofo-
nische uitzending van de dan in het Con
certgebouw te Amsterdam onder leiding
van Eugen Jochum te geven uitvoering
van Bachs „Matth us Passion". Weliswaar
beschikt de AVRO tot 1 mei over de voor
stereofonische uitzendingen geschikt ge
maakte zender Hilversum I, doch de ste
reofonische apparatuur van deze zender
kan worden overgeschakeld op de zender
Hilversum 11. Dit zal, mogelijk gemaakt
door de welwillende medewerking van de
K.R.O. en de N.C.R.V., op 22 maart voor
de eerdergenoemde uitzending voor het
eerst gebeuren.
Voor de tweede maal zal de stereofoni
sche apparatuur van de zender Hilversum
I op de zender Hilversum II worden over
geschakeld op donderdag 2 april, wanneer
de AVRO van 20.05 tot 22.30 uur de luiste
raars in een stereofonische uitzending de
eerste uitvoering in Nederland van de door
de in 1944 overleden Italiaanse componist
Riccardo Zandonai gecomponeerde opera
„Giulietta e Romeo" presenteert. Dit uit
1921 daterende werk, waarvoor het libretto
naar William Shakespeares drama werd
geschreven door Arturo Rossato, wordt uit
gevoerd onder leiding van Fulvio Vernizzi.
Beide uitzendingen kunnen de luisteraars
via kanaal 33 ontvangen. Ter vermijding
van misverstand zij medegedeeld, dat al
leen de hoofd-f.m.-zender te Lopik voorlo
pig met de stereo-faciliteiten is uitgerust,
zodat op de diverse f.m.-steunzenders het
programma monoraal zal worden gege
ven. Wat de monorale uitzending betreft,
kan worden opgemerkt, dat deze niet on
der de stereofonische uitzending te lijden
heeft, zodat zij, die naar de eenkanalige
uitzending luisteren, toch het volledige
klankspectrum kunnen ontvangen.
Claude Lorrain. Aeneas en Dido in
Carthago, een schilderij van Claude Lor
rain is voor 800.000 D.M. door de „Kunst-
halle" in Hamburg aangekocht. Daarvoor
kon het museum over 500.000 D.M. uit
eigen middelen en van een stichting in
Hamburg beschikken, alsmede over de
300.000 D.M. die het parlement van Ham
burg uit de opbrengst van de lotto heeft
toegekend.
Imp. N.V. BORSUMIJ-WEHRY - DEN HAAG
voor f495,-
biedt Canon U een vol
automatische filmcamera,
meteen ragscherpe zoom
lens van 10 tot 25 mm
f 1.6, diafragma- aanwij
zing in de parallaxvrije
reflexzoeker, CdS belich
tingsmeter, een zeer com
pacte en revolutionaire
bouw. En uw fotohande-
taar vertelt u gaarne nog
veel meer over de
en de andere Canon
camera's met wereldrepu
tatie.
In tegenstelling met hun oud-testamen-
tische gewaden (en was dat een grapje
van de regisseur? gedeeltelijk in over
eenstemming met hun hoofddeksels) wa
ren de figuren van het toneelspel „Een
engel komt naar Babyion," dat gister
avond zo'n anderhalf uur het beeldscherm
vulde, duidelijk figuren van deze tijd. Dit
dan met uitzondering van de door God ge
zonden figuren een engel en een engel
van een meisje wier gelukzaligheid en
zuiverheid trouwens zelden in de geschie
denis van de mens werd geëvenaard. Wie
angst had, dat hij zich bij deze moderne
legende, geschreven rondom de figuur
van de Babylonische dictator Nebukad-
nezar, zou vervelen, moet wel tot een an
der inzicht zijn gekomen tijdens het volgen
van dit spel, geschreven door de bekende
Zwitser Friedrich Diirenmatt. Voorzover
deze er niet in slaagde het verhaal met
originele dan wel wat gezochte vondsten
gaande te houden, bleven in ieder geval
IN EEN OPVALLEND geruit jasje over een wijd-openstaand overhemd is
Sammy Davis op het regenachtige Schiphol aangekomen om zijn eerste bezoek
aan ons land te brengen. Een kleine tweeduizend mensen zullen hem vannacht
in Theater Carré twee uur lang kunnen zien en horen; overig Nederland zal
moeten wachten tot 11 april als de AVRO een filmband van deze show op de
televisieschermen brengt.
,,'T IS FIJN om hier te zijn," waren
de eerste woorden van de 37-jarige show
man, terwijl hij voorzichtig zijn bamboe
wandelstokje met gouden knop goede
vrienden als Frank Sinatra of Yves Mon-
tand mogen dat stokje wel eens éven aan
raken voor zich op tafel legde. Het is
't zinnetje dat hij ongetwijfeld overal zegt
zoals hij ook overal nonchalant met zijn
gouden sigarettenaansteker zal spelen en
gekke grimassen trekt want hij wil best
weten dat hij Amerika's lelijkste artiest is.
Wat de veelzijdige entertainer, zanger,
tapdanser en drummer vannacht zal bren
gen blijft nog een verrassing. „De mensen
in Nederland hebben mij nog nooit gezien
en ik kom mij dus als het ware voorstel
len. Daarom ben ik van plan om het beste
uit mijn repertoire te geven. Officieel duurt
mijn one man-show anderhalf uur, maar
het zal wel twee uur worden. De televisie
uitzending mag maar 60 minuten zijn dus
dan moet er maar wat in de beeldband
worden geknipt."
EEN DAG OF TIEN geleden maakte
Sammy Davis een televisieshow voor de
B.B.C. Van Londen vloog hij naar Parijs
waar hij woensdag een reeks van negen
voorstellingen in Olympia beëindigde.
„Nee, ik pas mijn shows niet aan het land
aan. Als een beroemd Frans artiest ïh
*ii
Amerika optreedt en zich daar gedraagt
als een imitatie-Amerikaan verliest hij zijn
bekoring. Ik zal mij tonen zoals ik wer
kelijk ben."
Sammy Davis die als zoon van een ar
tiest al op zijn vijfde jaar voor de film
camera stond heeft onder meer bekend
heid gekregen door zijn rol in Porgy en
Bess.
WERKT HIJ liever in een filmstudio of
in een theater? „Ik vind alles fijn. Het
is voor een artiest trouwens een nood
zaak om alles te doen: film, theater, nacht
clubs, radio, grammofoonplaten, televisie.
Maar ik doe het allemaal even graag.
Ik heb geen voorkeur."
Vandaag zal Sammy een korte repetitie
houden in Carré met het 26 musici tellende
Belgische orkest van Francis Bay, dat on
der leiding komt van Davis eigen dirigent,
George Rhodes. Tegen de avond moet hij
het toneel vrijmaken voor „Sound of Mu
sic", waarna hij om middernacht weer te
rugkomt. Zondagmorgen vliegt hij terug
naar Amerika.
„IN HET vliegtuig heb ik zoëven Bert
Haanstra ontmoet en ik heb hem beloofd
zijn film „Alleman" te gaan zien. Mis
schien doe ik dat .zaterdag. Maar zondag
morgen moet ik beslist weg want ik ver
lang naar mijn vrouw en beide kinderen.
Vrjjdag 20 maart, Concertgebouw, 20.15 u.:
Achtste Concert serie VHet Radio Phil-
harmonisch Orkest o.l.v. Willem van Ot-
terloo. M.m.v. Annette de la Bije (so
praan), Wilhelmine Matthès (alt), het
Groot Omroepkoor. Programma: Sym
fonie nr. 2 van Mahler.
Zondag 22 maart, Ned. Herv. kerk „De
Hoeksteen", Santpoort-Zuid, 14.30 u.:
De „Johannes Passion" van J. S. Bach
door het Haarlems Kamerkoor en het
Haarlems Kamerorkest o.l.v. Piet Halse-
ma. Solisten: Tineke van Raalte (so
praan). Meta Bourgonjen (alt), Paul Ha-
meleers (tenor, evangelist), Wim van
Gerven (tenor, aria's), Cor Beek (bas,
Christuspartij), Jan Hulsbos (bas, aria's),
Piet van Buren (bas, kleine partijen),
Klaas Bolt (orgel), Jene Meilof (klave
cimbel), Bob van Marken (cello).
Maandag 23 en dinsdag 24 maart, Con
certgebouw, 19.30 u.: De „Matthaus Pas
sion" van J. S. Bach door het Christelijk
Oratorium Vereniging o.l.v. George Ro
bert, het Noordhollands Philharmonisch
Orkest en de koorschool van de Kathe
drale Basiliek, o.l.v. J. Valkestijn. So
listen: Heieen Verkley (sopraan), Roos
Boelsma (alt), Arjan Blanken (tenor,
evangelist), Arie de Rijk (bas, Christus
partij), Frans Müller (tenor, aria's), Her
man Schey (bas, aria's), Otto Ottens (bas,
kleine partijen), Piet Lentz (viola da
gamba), Piet Kee (orgel).
Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout
straatNieuwe Kerksplein: Dagelijks
klassiek grammofoonplatenconcert van
21 tot 22 u. Tot en met 22 maart: Tele-
mann. Tot en met 29 maart: Ravel.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1: Dagelijks van 20-23.30 u. klas
siek grammofoonplatenconcert. Vrijdag:
Bach; zaterdag: Mozart; zondag: Beet
hoven; maandag: Tsjaikowsky; dinsdag:
diversen; woensdag: Handel; donderdag:
opera.
Zondag 22 maart, Sociëteit Ekestos, Sta
tionsplein 2, 20 u.: Het kwintet „The
Stablemates" o.l.v. Martin Verlinden.
Bezetting: Martin Verlinden (piano),
Benny Engels (bas), Rolf zur Mühlen
(bas), Wim van Dam (tenorsax), Wim
Minnaar (trompet en flügelhorn).
Vrjjdag 20 maart, Stadsschouwburg, 20 u.:
Nieuw Rotterdams Toneel met „Kiss me
Kate" van S. en B. Spewack. Muziek van
Cole Porter. Bewerking Seth Gaaikema.
Regie: L. Steckel. M.m.v. Lia Dorana,
Robert de Vries, Annet Nieuwenhuyzen,
Donald Jones, John Lanting, Pieter Lutz,
Adolf Rijkens, Jo Visscher jr. e.v.a.
Zaterdag 21 en zondag 22 maart, Stads
schouwburg, 20 u.: Toneelgroep Ensem
ble met „Robert en Bertram in comp."
van H. Heyermans. Regie: Jan Retèl.
M.m.v. Ton van Duinhoven, Johnny
Kraaykamp, Lou Steenbergen, Chris
Baay, Tom van Beek, Liselotte Beek-
meyer, Carla Dura.
Maandag 23 en dinsdag 24 maart, Stads
schouwburg, 20 u.s De Nieuwe Comedie
met „De heer van Pourceaugnac". (Alge
mene Nederlandse Grafische Bond).
Woensdag 25 mrt.. Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep Theater met „Mag ik met
u meespelen?" van Marcel Achard. Re
gie: Ton Lensink. M.m.v. Shireen Stroo
ker, Jan Gorissen, Piet Kamerman, Joop
Koesmaat en Jan Kieboom.
Donderdag 26 maart, Stadsschouwburg,
20 u.: Toneelvereniging De Proveniers
met „Suja - Suja Zeeman".
Waag-Taveerne: Iedere vrijdag, zaterdag
en zondag van 20-1 u. het programma
„Wiedewagen" van Coby Schreyer en
Ronnie Potsdammer.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond cabaret van 21-23.15 u.:
,,'t Is zonde". Iedere maandag besloten
voorstelling en dinsdag gesloten. Mede
werkenden: Frans en Fiet Koster, Carry
Tefsen, Cees van Oyen en Enrico Neck-
heim (piano). Geopend van 20 uur af.
Dinsdag 24 maart Frans Halsmuseum, 20
u.: prof. dr. G. C. van Niftrik: „Is er nog
plaats voor de mens als individualiteit?"
Laatste in de serie van drie voordrach
ten.
Woensdag 25 maart, Frans Halsmuseum,
20 u.: mevrouw dr. M. RéveszAlexan
der: Italiaanse schilderkunst. Laatste in
de serie van drie voordrachten.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de 16de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
1017 uur, zon- en feestdagen van 13
tot 17 uur. Prentenkabinet, tentoonstel
ling van Perzische miniaturen. Tot 19
april.
Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine
Houtweg 103: Geopend donderdag van
1012.30 uur en van 13.3017 uur. Zon
en feestdagen van 14-17 u.
Museum Het Huis Van Looy, Kleine Hout
weg 103 Interscholair Jeugdtournooi:
tentoonstelling van tekeningen, foto's en
produkten van handwerken en handen
arbeid. Geopend dagelijks van 9-13 u.,
14-17 u.; woensdag en vrijdag ook van
20-22 u. en zondag van 14-17 u. Tot en
met 22 maart.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat/Nieuwe Kerksplein: Tentoonstel
ling van tekeningen van Frieda Holle
man. Dagelijks geopend van 10-18 u. en
van 20-24 u. 's Zaterdags en zondags
van 10-18 u. en van 20-21 u.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: Eerste etage: Expositie „5 tot 500
(gulden)"schilderijen, tekeningen,
aquarellen en gravures. Bootzaal: „100
Ambachten" van Jan Luyken. Dagelijks
van 10-23.30 u.
Teylers Museum, Spaarne 16: Tentoonstel
ling van schilderijen 19de en 20ste eeuw.
Tekeningen Hollandse, Italiaanse en
Franse school 16de tot en jnet 19de eeuw.
Fossielen, hlst. natuurkundige instru
menten, mineralen, 31-toons Fokker
orgel. Geopend (behalve maandag) van
10-17 uur, de eerste zondag van de
maand van 13-17 uur.
Vishal, Grote Markt: Tentoonstelling van
werken van Co Westerik. Dagelijks ge
opend van 10-17 u. en 's zondags van
13-17 u. Tot en met 19 april.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79
Tentoonstelling van oude religieuze
kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld
houwwerken, handschriften en kunst
nijverheid. Dagelijks behalve maandag
geopend van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur, zon- eri feestdagen van 14
17 uur. Tot 10 mei: tentoonstelling „Pas
sie en verrijzenis" (beeldhouwwerken,
houtsneden, paramenten en miniaturen).
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg,
(Overveen): Tentoonstelling van werken
van Dirk Breed. Dagelijks geopend van
10-17 uur en zondag van 14-17 uur. Tot
31 maart.
.Kunstzaal Barteijoris", Barteljorisstraat
no. 32: Tentoonstelling van werken van
Charles J. Kemper. Geopend: maandag
van 13 tot 18 u.; dinsdag tot en met
zaterdag van 9 tot 18 u. Tot en met 28
maart.
Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon
stelling van schilderijen van Hugo Land
heer. Geopend op zaterdag van 14
17 uur of na afspraak, tel. 43644.
Wandelgangen Stadsschouwburg: Ter ge
legenheid van zijn 80ste verjaardag ex
poseert de etser Dirk Harting zijn wer
ken in de wandelgangen en bovenfoyer.
R.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti
ging melden bij de portier.
Grote of St Bavokerk, Oude Groenmarkt
23, te bezichtigen oo werkdagen van 9-17
uur.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen
van 912.30 uur. Daarna melden bij de
portier. Zaterdag gesloten.
De Keukenhof, Lisse: Openluchttentoon
stelling van voorj aars- en zomerbloe
men. Geopend van 8 uur tot zonsonder
gang. Van 26 maart af.
Hildebrandzaal, Smedestraat: zon- en
feestdagen dansen van 20-23 uur. Orkest:
The Sunbeams. Leiding: R. van de Berg.
Haarlemse Kegelbond, Tempeliersstraat
Iedere middag, behalve zon- en feestda
gen, vrij kegelen van 14 tot 18 uur op
geautomatiseerde banen.
Vrijdag 20 maart, Nutsgebouw, Lange
Veerstraat, 20.15 u.: dr. H. Bruch voor
de Nederlandse Genealogische Vereni
ging over „De graven van Holland".
Vrjjdag 20 maart, Brinkmann, Grote Markt
20 u.: dr. P. A. Hoogenkamp voor de
vereniging tot bevordering der homeo
pathie over „Migraine".
Vrijdag 20 maart, Hildebrandzaal, Smede
straat, 20 u.: Feestelijkheden rondom 45-
jarig bestaan der C.P.N.
Vrijdag 20 maart, gebouw Irene, Elswouts-
laan, 20 u.: ds. G. Meynen over „God en
het lijden" voor de N.C.V.B.-Overveen.
Zaterdag 21 maart, De Princehof, Over-
veen, 20 u.: Dansavond van „El Cid"
m.m.v. The Valiants en Bob Zwitser.
Zaterdag 21 maart, Minerva Theater, 14.30
u.: Nederlandse Jeugdgemeenschap met
film „Jungle Cat".
Annette de la Bije (zie fpto) treedt
vanavond met het R.Ph.O. op in de
tweede Symfonie van Mahler. Naast
haar zou optreden Annie Delorie.
Deze is echter ziek geworden. Haar
plaats wordt ingenomen door Wil
helmine Matthès. Wilhelmine Matthès
werd geboren te Utrecht en begon
haar opleiding aan het Utrechts
Conservatorium onder leiding van
prof. Hendrik Andriessen. Zij vol
tooide haar zangstudie bij mevrouw
Noordewier-Reddingius en bij Jeanne
van Rosière. Reeds als lid van het
enige beroepskoor van de Neder
landse Radio Unie trok zii zo sterk
de aandacht, dat zij in het kader van
concerten van dit koor herhaaldelijk
soli te zingen kreeg. Zo zong zij bij
voorbeeld in het Holland Festival
1955 bij de uitvoering van de Derde
Symfonie van Mahler onder leiding
van Paul van Kempen. In het Hol
land Festival 1957 trad zij eveneens
als soliste op bij een concert door
het Radio Philharmonisch Orkest te
Utrecht. Daarnaast ontwikkelde zij
een steeds grotere activiteit als ora
torium-zangeres. Ook als liederen-
zangeres oogstte zij reeds opvallende
successen, niet alleen in ons land,
doch ook in het buitenland, met name
in Duitsland.
Maandag 23 maart, Teylers Museum, 20 u
prof. dr. V. J. Koningsberger over „De
biochemische grondslagen van 't leven'
Maandag 23 maart, Chr. Militair Tehuis,
Jansstraat, 19.30 u.: J. D. J. Postma over
de Groninger Kustvaart („De Groninger
Eendracht").
Maandag 23 maart, Ged. Oude Gracht, 20
u.: A. Borstlap over „Eerlijkheid in de
reclame" voor de N.C.V.B.-Haarlem-
Centrum.
Woensdag, 25 maart, Concertgebouw, 20 u.
B. Baanen over „Lugano, Dolomieten en
Engadin" voor de Ned. Reisvereniging
afd. Haarlem»
Vrijdag 27 mrt., Brinkmann, Grote Markt,
20 u.: „Zeven eeuwen Spaarnestad" door
Jan Hoeben. Onderwerp: „Op en om
Sant".
zijn dialogen, vervuld van wijsheden en
fijne spot, ons boeien. Daarmede slaagde
hij er zeker in de mens van vandaag, in
velerlei verschijningsvorm, neer te zetten
in al zijn beperktheid en kleinheid, zonder
diezelfde mens, of hij nu een bankier, een
arbeider, een koning, een lichte vrouw, een
theoloog, een agent of een beul is, geheel
te ontluisteren.
Dit satirische karakter zo goed mogelijk
aan de kijker over te dragen, was de be
langrijkste opgave van regisseur Frans 't
Hoen en de vele spelers, die erin' stonden.
Dat zulks niet geheel lukte, moeten wij
toeschrijven aan de bekende moeilijkhe
den, die steeds rijzen, wanneer er voor
een t.v.-spel acteurs geëngageerd moeten
worden; voorts dat sommige akteurs en
ook Paula Petri die het hemelse meisj»
Kurrubi speelde zich duidelijk in een
soort van kerstspel waanden, dat naar al
oude traditie smachtende blikken en een
wat huilerig, onecht toontje vereist. Aan
die misvatting ontkwam b.v. ook niet Erik
Schneider, die de moeilijke taak had, de
rol van de koning te realiseren. In die ten
onrechte gekweekte sfeer van het brave
kerstspel was in ieder geval Johan Wal-
hain als de engel Gods een uitzonderlijke
verschijning, een niet alledaagse engel
zouden wij bijna zeggen. Een engel in
mensengedaante, zijn ingenieus gemaakt
vleugelpaar ten spijt. En gelukkig waren
er enige acteurs, die de lichte spot, de
satire wel goed aanvoelden. Van hen
moeten wij noemen André van den Heu
vel, die bijzonder knap de meester-bede-
laar en filosoof Akki uitbeeldde; voort»
Peter Aryans als een plechtstatige beul,
hunkerend naar vlees en de klassieken, en
Lex Goudsmit, die onder de helm van een
Londense bobby, fijn gestalte gaf aan de
plichtsgetrouwe, maar ook zeer menselij
ke politie-agent. Ook Hetty Verhoogt, Henk
Schaer en Rob Milton vertolkten op be-
verdigende wijze de hun toegewezen rol
len.
In de lange rij van toneelstukken, die
de t.v. ons in de laatste jaren bracht, bood
dit knap geconstrueerde en nog knapper
geschreven stuk een welkome afwisseling:
een levenswijs lesje, met de glimlach di»
hoort bij de satire.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20
Djinn, gevarieerd programma. 12.00 Ange
lus. 12.04 Katholiek nieuws. 12.10 Country
and Western Express. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht ensem
ble met vocaal ensemble. 13.00 Nieuws.
13.15 Marktberichten. 13.18 Musicerende
dilettanten. 13.40 Franse les. 14.00 Voor
de jeugd. 15.00 Karakteristiek, een pro
gramma van weinig woorden en veel mu
ziek. 15.30 Reisbureau Musica: muziek uit
vele landen. 15.50 Grammofoonmuziek
voor de kinderen. 16.00 Voor de jeugd.
16.15 Jazzmuziek met commentaar. 16.40
Licht instrumentaal trio. 17.00 Leiding ge
ven,'lezing. lTRTUcfite grammbfoónmu-
ziek. 17.30 Boekbespreking. 17.40 Roulette:
lichte muziek en grammofoonplaten. 18.00
Kunstkroniek. 18.30 Licht orkest. 18.50
Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.22 Sportperiscoop. 19.30
Populaire klassieken: radiokamerorkest
en soliste. 20.30 De laatste zaak van Com
missaris Middlebury, detective-hoorspeL
21.40 Bric a brac, cabaret. 22.00 Buur
manskrant. 22.20 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Kruispunt: gods
dienstig gesprek. 23.10 Nieuwe klassiek»
grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.2S
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van d»
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 8.30 Wegwijs, tips voor trip»
en vakanties. 8.40 Lichte grammofoonmu
ziek. 9.00 Loon naar werken, politiek praat
je. 9.10 Voor-r(ot)onde, licht programma.
VPRO: 9.40 Bijbelse miniaturen, lezing
9.55 De school van morgen, praatje.
VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Sportnieuws. 13.00 Nieuw».
13.15 VARA-Varia. 13.20 Tijd voor teen
agers. 14.10 Uitlaat, programma voor twin
tigers. 14.45 Artistieke staalkaart. 15.15
Radio Jazzclub. 15.45 Leer ons nieuw»
woorden spreken, toespraak. 16.00 Matinee
op de vrije zaterdag: Brabants orkest en
solist: moderne en klassieke muziek. (In
de pauze: 17.00-17.20 Boekbespreking).
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Licht»
grammofoonmuziek. 18.30 Muziekkiosk:
nieuwsflitsen uit de wereld van de licht»
muziek. 19.00 Paulus de boskabouter.
19.10 Radioraad: vragenbeantwoording.
20.00 Nieuws. 20.05 VARA's Bekercompe
titie. 20.55 Socialistisch commentaar. 21.10
De Ramblers Bandshow: licht program
ma. 21.50 Nieuws. 22.00 Het Eurosongfes
tival. 23.20 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 11.00-11.25 Schooltelevisie: Engel»
spelenderwijs. AVRO: 19.30 Rooster. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
(AVRO)Televizier. 20.45 Licht orkest
en solist. 21.00 Richard Boone Theater,
T.V.-film. 21.50 Voor de vuist weg. NTS:
23.10-23.15 Journaal.
Experimentele uitzendingen op het tweed»
net (kanaal 27).
VARA: 20.20 Muzikaal programma. 20.35
Documentaire film over de Paardenfokke
rij in Finland. 21.00 Wat kan me gebeu
renlicht programma. 21.50-22.40 Car-
toontje, Amerikaanse T.V.-film.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 15.00 Alles draait om Moeder,
TV-film. 15.25 Filatelistisch allerlei. 15.45
Walt Disney-films. NTS: 16.00 Grand Na
tional (Eurovisie). NCRV: 16.25 Memo.
16.35 Dier in 't vizier. 17.00-17.45 Voor d»
jeugd- 19.30 Barend de beer. 19.35 Lassie,
TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weerover
zicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Stiefbeen
en zoon, TV-spel. 21.15 Hoe bestaat 't: De
Trampoline: populair wetenschappelijk
programma 21.45 Dagsluiting. NTS: 21.55
Journaal. 22.00-23.30 Eurovisie: Internatio
nale Eurovisie Songfestival 1964 te Kopen
hagen.