Brendan Behan, de razende Roeland
van het toneel, in Dublin gestorven
Sammy Davis jr. bracht Carré
tot laaiend enthousiasme
Sch ilderach tige
figuur met een
bewogen verleden
Passiespelers uit
het Zwarte Woud
Uniek nachtconcert in Amsterdam
Uitzending van opera's
uit Holland Festival
Prehistorische vondsten
in Tanganjika
De moeilijkheden
bij de Opera
Vanavond de laatste Stiefbeen-
aflevering van dit seizoen
NEGEN MUZEN
SKODA -TRABANT
(ATERDAG 21 MAART 1964
23
Schilder Piet Groen
overleden
ill +l;|i
Berry Zand-Scholten
nabeschouwingen
Prille jeugd maakte
Voor de vuist weg"
Damshuizer
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
GARAGE BAKKER
V
(Van onze correspondent)
LONDEN. De befaamde Ierse toneelschrijver Brendan Behan is vrijdag
op 41-jarige leeftijd in een ziekenhuis te Dublin overleden. Hij leed aan geelzucht
en suikerziekte en was reeds dagenlang bewusteloos. Iedereen kende Behan
omdat hij zowel als schrijver als persoon een nogal wild figuur was. Hij was
een kolossale drinker en kwam daardoor herhaaldelijk met de politie in aan
raking. Hij dronk echter alleen bij vlagen. In de schouwburg tussen het publiek
gezeten kon hij soms als een gek razen en tieren. Ook sprong hij wel eens op het
toneel om luide uiting te geven aan zijn verontwaardiging of voldoening. In zijn
jeugd was hij lid van het illegale „Ierse Republikeinse Leger" en is hij wegens
zijn nationalistische activiteiten drie jaar in een Iers tuchthuis opgesloten ge
weest. Later zat hij vier jaar in een Ierse gevangenis wegens een poging tot
moord op een Ierse politieagent. Ook in Engeland kwam hij in de gevangenis
terecht. Zijn grootste succes oogstte hij met zijn toneelstuk „De Gijzelaar". Hij
schreef een autobiografie over zijn tuchthuistijd met de titel „The Borsal Boys",
dat in Ierland en sommige andere landen is verboden. Behan bracht door zijn
bizarre optreden zijn vrienden vaak in verlegenheid. Maar vijanden had hij niet,
omdat iedereen hem mocht.
ZIJN EERSTE toneelwerk was „The
Square Fellow", dat in 1955 werd gepubli
ceerd en in Londen, New York, Berlijn en
Parijs werd opgevoerd. In 1958 schreef hij
„The Hostage", dat in Londen en Parijs
ten tonele werd gebracht, en in 1963 wer
den in Londen voorstellingen gegeven van
zijn laatste werk: „The Big House".
Voordat hij toneelschrijver werd, was hij
als journalist en criticus werkzaam.
IN 1958 kreeg Behan de Greenwich Vil-
lage-prijs, die jaarlijks door de Newyork-
se critici voor het beste toneelstuk van het
seizoen wordt toegekend.
In 1955 trouwde hij met Beatrice Sal-
keld. In november vorig jaar kreeg het
echtpaar een dochtertje. Bij de geboorte
van het kind verklaarde Behan, die veel
dronk en bekend stond om zijn grote mond,
zijn levenswijze te zullen veranderen.
Een maand later werd hij echter met
■uikerziekte in een ziekenhuis opgenomen.
In Rotterdam is de schilder Hendrik
Pieter Groen overleden. Piet Groen, die
78 jaar was, werd geboren in Kralingen,
als zoon van een molenmaker en is zijn
hele leven Kralingen trouw gebleven.
Hij kreeg zijn opleiding op de Rotter
damse akademie voor beeldende kunsten.
Groen heeft veel met andere Rotterdamse
schilders gewerkt in het atelier van Gin-
ding.
Bij zijn 70ste verjaardag in 1956 werd in
het museum Boymans- Van Beuningen
een tentoonstelling te zijner ere gehouden.
Boymans bezit ook een grote collectie te
keningen van Piet Groen. Hij heeft veel
havengezichten geschilderd, alsmede stille
vens en bloemen.
Behalve het beroemde Oberammergau
kent ook het Zwarte Woud reeds eeuwen
lang de traditie van een passiespel, dat
jaarlijks door amateurs uit de omgeving
van Baden-Baden, Freiburg en Karsruhe
wordt opgevoerd. De laatste jaren gaat
het gezelschap er ook mee op tourn,ee,
waarbij er onder auspiciën van de Katho
lieke Culturele Samenwerking Heemskerk
vrijdag ook twee opvoeringen werden ge
geven in de Regina Coeli-kerk aan het
Hilbersplein in Beverwijk. Des middags
was er een voorstelling voor de school
jeugd.
Het passiespel bestaat uit veertien ta
ferelen, waarin het gehele lijdensverhaal
wordt uitgebeeld. Onder regie van Man
fred Sexhauer heeft het ensemble er een
bijzonder devote opvoering van gegeven,
waar ontroerende scènes in waren onderge
bracht. Wij denken hierbij aan het fraai
gegroepeerde laatste Avondmaal, het ta
fereel waarin Christus de blinde vrouw ge
neest en het verraad van Judas in de Hof
van Olijven. De foto hierbij is een opname
van laatstgenoemde scène.
Het passiespel werd telkens met grote
aandacht gevolgd, zodat het paasfeest in
Beverwijk een wijdingsvolle inleiding
heeft gehad.
Van den beginne af aan hadden zijn art
sen reeds voor zijn leven gevreesd. Dank
zij zijn buitengewone vitaliteit kwam Be
han de crisis eenmaal te boven, doch op
10 maart volgde een tweede crisis, met
de nu fatale afloop.
Behan werd in 1923 geboren in de ach
terbuurten van Noord-Dublin, als oudste
zoon uit een merkwaardige familie. Zijn
vader Stephen was huisschilder. Een jon
gere broer, Dominic, heeft veel van het
talent van Brendan en zijn hele drinkcapa-
citeit. Een andere broer, Brian, is beroeps
revolutionair en is uit de katholieke kerk,
de Britse Labour Party, de Britse commu
nistische partij en ten slotte uit een Trotz-
kystische groepering in Londen gezet.
In Dublin leefde hij eenvoudig in een
stille straat nabij de terreinen van de
paarderennen en het leek of hij daar min
der dronk dan in het buitenland. Door de
intellectuelen in Dublin werd hij nooit ge
heel aanvaard. Zij zeiden, dat hij teveel
dronk. Hij zei, dat zij jaloers waren op
zijn succes.
Ontelbaar zijn de anekdoten en inciden
ten waarvan Behans leven als het ware
een aaneenschakeling was. Eens bracht hij
een rechtbank in verwarring door, vast
houdend aan zijn grondwettelijk recht, in
het Iers een overtreding te bekennen. De
rechter moest een tolk laten komen.
Behan kreeg zijn schoolopleiding van de
Franse zusters van de Caritas-missie en
bleef tot het einde „katholiek, maar een
slechte."
AW - m
Hifc w.
ar
„You have been a wonderful audience"
„u bent een geweldig publiek geweest".
Met deze woorden dankte vanmorgen om
twee uur de Amerikaanse zanger, acteur
en entertainer Sammy Davis jr. de twee
duizend toeschouwers die van het optreden
van deze veelzijdige kunstenaar getuige
waren geweest. Terwijl de camera's van
de AVRO-televisie de laatste shots van het
laaiend enthousiaste publiek namen begaf
zich achter het gordijn een vermoeide ten
gere man naar de kleedkamer. Sammy
Davis had weer een succesvol buitenlands
optreden achter de rug.
De Amerikaan had zich nogal zorgen ge
maakt over de taalbarrière, maar toen
hem was verteld dat de helft van de Ne
derlandse bevolking Engels verstaat en
dat de andere helft doet alsof, voelde hij
zich op het toneel van het Amsterdamse
Carré al spoedig thuis. De onemanshow
van Sammy Davis, waarvoor ons nationale
driemanschap Toon Hermans, Wim Kan en
Wim Sonneveld zich had weten vrij te
maken, werd subliem begeleid door het
Belgische orkest van Francis Bay.
Van het unieke optreden werden tele
visieopnamen gemaakt, die de AVRO-
televisie op 11 april zal uitzenden. Het
programma wordt door de Belgische en de
Franse televisie overgenomen.
Sammy Davis jr., vrijdagmorgen op
Schiphol aangekomen had in de namiddag
een korte repetitie met het orkest. Willem
Duys kwam de Amerikaanse showman
daarbij opzoeken voor een interview in
„Voor de vuistweg".
Voor het beschrijven van het optreden
van Sammy Davis jr. schieten woorden
te kort. Hij is een zo veelzijdig, handig en
boeiend artiest dat zijn publiek van de ene
verbazing in de andere valt. Gelijk bij het
begin van zijn optreden, het onstuimige
„Once in a life time" en het soepel-swin-
gende „Bye, bye blackbird" kende de geest
drift van het publiek geen grenzen.
Lekker nonchalant bracht Sammy Davis
zijn songs, waarbij elke hint aan Frank
Sinatra, Nat King Cole en andere Ameri
kaanse topartiesten, zodra die door het pu
bliek herkend werd met een stormachtig
applaus werd begroet.
Heupwiegend en kronkelend zei Sammy
„I learned a lot from Johnny Halliday in
Paris!"
Subliem was zijn imitatie van de cow
boyfilmacteurs: iedereen zag Robert Mit-
chum of John Wayne op de planken. Wat
een showman deze Sammy Davis!
Hij bespeelt zijn publiek tot en met, is
ontwapenend, tegelijk opeisend en lanceert
zijn songs zo snel dat het publiek eigenlijk
niet weet wanneer te applaudisseren om
niet te veel verloren te laten gaan.
De show van Davis was één hoogtepunt.
„My name is Frank Sinatra" zei hij, zijn
hoedje naar voren trekkend, en even later
zong daar Frank en Nat King Cole, Fran
kie Laine, Louis Armstrong. Weer enkele
seconden later liepen een levensechte Boris
Karloff en Gary Grant op het toneel.
Nadat Sammy Davis in een geweldig
swingstuk de plaats achter het slagwerk
ingenomen had om een minutenlange solo
ten beste te geven, daarna vibrafoon speel
de en tenslotte vriendelijk maar resoluut
dankte voor het oorverdovende applaus,
viel het doek.
„The wonderful audience" dook kil-
nachtelijk Amsterdam in, innerlijk ver
warmd door Sammy Davis' optreden, dat
gelukkig op 11 april voor een groter pu
bliek te zien zal zijn.
De programma-commissie van de NTS
heeft besloten t.z.t. van het Holland Festi
val 1964 de volgende manifestaties uit te
zenden:
1. De nieuwe opera van Benjamin Brit
ten „The Monk's Play, crossing the Ri
ver" voor drie solisten, koor van negen
mannen en drie jongens, kamerorkest en
orgel. De uitvoering van de opera door
de Engelse groep, die het werk enige we
ken voor het Holland Festival in Enge
land zal brengen, betekent de première
voor het Europese vasteland en de wereld
première voor televisie.
2. De nieuwe opera van Guillaume Lan-
dré „Jean Levecq", geschreven voor vijf
solisten naar een verhaal van Guy de
Maupassant en op te voeren door de Ne
derlandse Opera.
3. De opera „Le serment" van Alex
andra Tansman, eveneens op te voeren
door de Nederlandse Opera. Beide laatst
genoemde opera's zijn eenacters.
Voorts bestaat de mogelijkheid, dat ook
nog uitgezonden zullen worden een ballet
uitvoering van het Nationaal Ballet, een
kamermuziekconcert en een concert door
de Wiener Philharmoniker. Besprekingen
hierover zijn nog gaande.
DAR-ES-SALAAM (Reuter) In Tan
ganjika heeft men nieuwe prehistorische
vondsten gedaan, die aantonen dat zich
daar bijna twee miljoen jaar geleden, tot
omstreeks het midden van het Pleistoceen
twee verschillende typen mens naast el
kaar ontwikkelden.
De nieuwe vondsten werden gedaan in
hetzelfde gebied waar de beroemde Zin-
janthropusschedel in 1959 werd gevonden.
In een verklaring van de regering van
Tanganjika wordt gezegd dat ze, hoewel
niet zo spectaculair als de Zinjanthropus-
vondst „wetenschappelijk gezien aanmer
kelijk belangrijker zijn, daar zij het be
wijs leveren van de aanwezigheid van een
soort mens in een veel vroegere tijd dan
voorheen aangenomen werd."
Nu heeft men vastgesteld dat er in Tan
ganjika in het jonge Pleistoceen twee ver
schillende typen hominidae voorkwamen.
Het ene werd vertegenwoordigd door Zin-
janthropus en is een lid van de Zuidafri-
kaanse Australopithecines, het andere, een
tot op heden onbekende vorm van het men
selijk geslacht, door overblijfselen van een
vijftal wezens. „Met een zeer kleine her-
senomvang, maar zeer gelijkend op de
mens, zoals wij die nu kennen met alle
belangrijke kenmerken."
De besturen van de Federatie van Be
roeps-verenigingen van Kunstenaars en de
Beroepsvereniging voor Muziekdramatisch
Kunst hebben zich beraden over de thans
bjj de Nederlandse Opera ontstane situatie.
In een daarover verstrekt communiqué
zeggen de besturen te hebben besloten zich
op korte termijn te wenden tot de staats
secretaris van O. K. en W. en het gemeen
tebestuur van Amsterdam, waarbij zij hun
inzicht in de thans ontstane toestand zul
len geven en een reorganisatieplan zullen
indienen.
Zij zullen daarbij uitgaan van het Opera
rapport van de Raad voor de Kunst en
van de stelling uit het memorandum van
de Federatie van juli 1960 dat het binnen
afzienbare tijd nodig zal zijn de Neder
landse Opera om te vormen tot een over
heidsinstelling, hetzij in het kader van de
rijks- hetzij in dat der gemeentelijke dien
sten. De besturen roepen de geëngageerden
op hun werk rustig te blijven verrichten
en alles achterwege te laten waarop de
genen in en buiten de instelling die
uit onrust munt hopen te slaan, wachten.
De federatie herinnert aan het uitvoeri
ge memorandum dat zij over de toekomst
van de Nederlandse Opera in juli 1960
aan het rijk en de gemeenteraad van
Amsterdam heeft gezonden en waarin de
grondslagen voor een doeltreffend beleid
duidelijk werden aangegeven. Aangezien
alle verantwoordelijke instanties deze ver
togen naast zich neer hebben gelegd, al
thans van die zijde geen enkele poging
tot hervorming openbaar is geworden, was
te voorzien, aldus het communiqué, dat de
toestand in de Nederlandse Opera hoe lan
ger hoe moeilijker zou worden.
Bestuur en directie hebben aldus de
federatie blijkens hun persbericht beslo
ten de gevolgen van hun jarenlange falen
in de opbouw van de Nederlandse Opera
af te wentelen op de geëngageerden. De
besturen van Federatie en Beroepsvereni
ging voor Muziekdramatische Kunst zijn
van oordeel dat deze handelwijze verder
geen commentaar behoeft.
Met filmbeelden van cameraman Piet
van Strien heeft mr. G. B. J. Hiltermann
voor AVRO's Televizier een goed overzicht
gegeven van de situatie op Cyprus. Aan
de hand van interviews met intellektuelen
van beide bevolkingsgroepen peilde hij de
stemming op het woelige eiland. Gesprek
ken met president Makanos en met de
Turkse vice-president rondden deze repor
tage, die 20 minuten extra zendtijd verg
de, af
Gekunsteld, over-expressief spel hinder
de ons nogal bij het volgen van de vorige
afleveringen van het Richard Boone-Thea-
ter. Gelukkig was dit maniërisme groten
deels afwezig in het stuk „Stem Nee op
nummer 11", dat als onderdeel van deze
serie gisteravond op de beeldbuis kwam.
Het gegeven, een lichtzinnig meisje dat
zich, afgeschrikt door het voorbeeld van
een oude, drankzuchtige bedelares, met be
hulp van een idealistische architect, nog
net weet te redden uit het milieu van
drank en beatniks, werd met veel gevoel
voor sfeer en voor details uitgewerkt.
Het moet in de krant, dat Willem Duys'
programma voor het eerst op de vastge
stelde tijd geëindigd zou zijn, als de heer
Hiltermann niet voor vertraging had ge
zorgd. Als een soort van geroutineerde len
tebode bespeelde Willem de sentimenten
van het kijkerspubliek, dat behalve de
goudvis, ook nog piepjonge kuikentjes, de
vertederend slaperige broertjes en zusjes
van de Belgisch-Italiaanse tienerster Sal-
vadore Adamo en een dappere jeugdhar-
monie uit Dongen te zien en te horen
kreeg. Met een „live"-uitzending van een
fragment van de musical „Sound of Mu
sic", een Bach-cantate van de Franse
„Swingle Singers" en een goed nummer
van een Nederlandse ballade-zangeres,
hongerend naar publiciteit, had deze afle
vering erg veel weg van een muziek-
magazine in het genre van „Scala".
Als grammofoonplatenman zeer goed
thuis zijnde in de daarmede verwante we
reld, was Duys hier op zijn best. Een
dissonant in het geheel was het vervolg
op het nogal overtrokken en onlogische
pleidooi, dat de Haarlemmer John Vis eni
ge tijd geleden in hetzelfde programma
voor de K.L.M. hield. Natuurlijk reageer
de de reclame-afdeling van „onze natio
nale luchtvaartmaatschappij" gretig op de
vele adhaesiebetuigingen, die na deze uit
zending bi] haar terechtkwamen. Waar
schijnlijk kon de K.L.M. er ook niet on
deruit, nu bij monde van haar directeur-
Nederland blijk te geven van haar erken
telijkheid (deze aktie zou voor de mede
werkers van het bedrijf een stimulans
zijn, ijverig verder te werken aan de sa
nering). Maar het blijft een feit, dat de
zelfde maatschappij niet door overmacht,
zoals een oorlog, maar door eigen fouten
een weliswaar niet steeds fijnzinnige, maar
gezonde kritiek uitlokte. En dan kan men
beter vergeten, zich te laten pousseren als
het ten onrechte verguisde slachtoffer van
een tijdelijke crisis. De brave borst van
een mijnwerker, een der sympathisanten,
deed het natuurlijk ook wel voor de ca
mera's.
VANAVOND NEEMT NEDERLAND af
scheid van een tweetal zeer dierbaar ge
worden vodden-opkopers, vader en zoon
Stiefbeen. Het is geen afscheid voor al
tijd; in september komen Toon en Dirk
Stiefbeen terug met nieuwe avonturen en
in het seizoen 1964-'65 zullen zij in ieder
geval tienmaal in de Nederlandse huiska
mers ruziën. De Engelse schrijvers van
de serie „Stiefbeen en Zoon" zijn voor de
opname van de laatste aflevering overge
komen om kennis te maken met de Ne
derlandse voddenmannen Tóón en Dirk en
om eens te zien hoe er in Hilversum met
hun produkten wordt omgesprongen. Ze
waren enthousiast en ook wel een tikkel
tje verbaasd. Verbaasd over het indruk
wekkende succes van de Stiefbenen, die
toch van huis uit op Groot-Brittannië ge-
ent zijn.
„HET IS EEN DUIDELIJK bewijs, dat
het Nederlandse gevoel voor humor sterk
verwant is aan het Engelse", zei de royaal
besnorde 34-jarige Allan Simpson; J3-
jarige collega en vriend. Ray Galton voeg
de eraan toe: „Maar het Nederlandse sue-,
ces is toch wel heel sterk de verdienste
van bewerker Jaap van de Merwe". Waar
na het tweetal elkaar als in een „schets-
voor-twee-heren" afwisselde met lovende
commentaren. Galton: „Jullie Stiefbeen
sr. is veel beter dan de Engelse". Simp
son: „En Gezonder". Galton: „Ja, Gevul
der. In de bad-aflevering zag je bij ons
een broodmager scharminkel in de tobbe.
Van Nuenen maakte een veel doorvoeder
indruk". Simpson: „Jammer dat we jul
lie taal niet verstaan. Wij hebben een paar
afleveringen gezien, maar we konden er
geen woord van thuisbrengen". Galton:
„Gelukkig kennen we de tekst, dus het
was toch nog wel te volgen".
ZOALS ZE ELKAAR in ieder gesprek
aanvullen, schrijven ze ook (al dertien
jaar lang) samen de teksten. In de grote
zolderkamer van hun kantoor aan het Lon-
dense Orme Court sluiten ze zich enkele
dagen per week op en zwoegen er nieu
we dialogen uit. Galton typt ze uit. Simp
son heeft nooit geleerd met een schrijfma
chine om te springen.
Galton en Simpson zijn tot elkaar ge
komen in het sanatorium waar ze alle
bei kuurden voor t.b.c. Uit verveling gin
gen ze tekstjes maken voor de sanato-
rium-huisomroep en éénmaal genezen be
sloten ze een kansje te wagen bij de
B.B.C. Dat had succes en Simpson nam
de stukadoors-overall niet meer uit de
kast, terwijl Galton niet meer terugging
naar kantoor. Ze werden tekstschrijvers.
Niet onmiddellijk met het daverende suc
ces'van vandaag, msSr tóch al vrij gauw
zo kundig, dat zé ervan konden leven.
In höeSté samenwerking schreven ze tien
tallen radio-programmaatjes bij elkaar en
een ook wel indrukwekkend aantal televi
sie-spelen, waaronder de bekendste wer
den: „Hancock's Half Hour" (volgend sei
zoen ook in Nederland op het scherm) en
„Steptoe and Son". Tussen de bedrijven
door maakten ze ook nog monologen en
sketches voor Richard Burton, Claire
Bloom en Robert Newton en al met al
leven ze van een en ander nu zeer fortuin
lijk.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.S. 8.00 NCRV.
10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KER
KEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15
Geestelijke liederen (gr.) 8.30 Morgenwijding.
9.00 De Platenbijbel. 9.45 Nieuws en waterstan
den. KRO: 10.00 Inleiding Hoogmis. 10.05 Palm-
wijding, Processie en Plechtige Hoogmis. 11.45
Pianospel (gr.). 12.05 Zwart op wit: actuele pu
blicatie over kerk en wereld. 12.15 De Stemvork:
Bel Canto-programma met commentaar. 12.50
Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws en mede
delingen. 13.10 Jaar in Jaar uit: liedjes uit
1942. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 Strijkkwartet:
moderne muziek. 14.30 Gitaarmuziek. 14.45 De
hand aan de ploeg, lezing. 14.50 Reportage le
helft interland voetbalwedstrijd Belgie-Neder-
land. 15.45 Lichte grammofoonmuziek. 15.55 Re
portage 2e helft interland voetbalwedstrijd Bel-
gië-Nederland. 16.40 Lichte grammofoonmuziek.
CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Leger des
Heils-dienst. 18.00 Negro Spirituals. 18.10 Kerk
orgelconcert. 18.30 Gij badt op eenen berg al
leen, voordracht-programma. 18.45 Geestelijke
liederen. 19.15 Zondagavondlezing. 19.30 Samen
zang: Geestelijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.08
Meditatie. KRO: 20.15 Koren en instrumentaal
ensemble. 20.40 Klassieke grammofoonmuziek.
21.00 Maaltijd te Middernacht, hoorspel. 21.30
Klassieke kamermuziek. 21.50 Moderne gram
mofoonmuziek. 22.00 Wissewassenlicht
programma. 22.20? 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Dwars door
de groene hel, reisbeschrijving over Brazilië.
23.05 Retourtjes. 23.30 Pianorecital: klassieke mu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.S. 8.00 VARA.
10.00 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 IKOR. 17.30
17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO.
AVRO: 8.00 Nieuws, sportmededelingen en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer,
gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven,
lezing. IKOR: 10.00 Kinderdienst. 10.30 Evan
gelisch Lutherse kerkdienst. 11.30 Vraag en Ant
woord. 11.40 Grammoofoonmuziek. 11.45 De kerk
in de spiegel van de pers. AVRO: 12.00 Stereo-
fonische uitzending: Passiemuziek naar het
Evangelie van Mattheus, Bach. ±13.30 Nieuws.
±13.35 De toestand in, de wereld, lezing. +13.50
Voordracht. 14.10 Vervolg Passiemuziek naar
het Evangelie van Mattheus. 16.15 Licht instru
mentaal kwintet en vocaal kwartet. 16.45 Sport-
revue. IKOR: 17.00 Het Geladen Schip, de rubriek
in het raakvlak van kerk en cultuur. VARA:
17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen
en sportjournaal. 18.30 Licht ensemble en zang
soliste. 19.00 Bij nader inzien, journalistenfo
rum. 19.40 Vrij entree, cabaret AVRO: 20.00
Nws. 20.05 Licht orkest en zangsolisten. 20.50
Chansons. 21.20 Amusementsmuziek (gr.). 21.45
Huize Kamperfoelie, hoorspel. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 23.10 Moderne balletmuziek,
(gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245.3 m. - 1223 kHz.
9.30 ds. G. Toornvliet - voorbereiding Heilig
Avondmaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending
dienst voor belangstellenden, gehouden op zon
dag 15 maart. 12.15 ds. J. C. Schouten van Baam-
brugge - jeugdappèldienst, gehouden in Amster
dam op zondag 2 februari. 15.15 Kinderdienst.
16.00 ds. P. N. Kruyswijk.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Satirisch programma. 13.00
Nieuws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws.
14.03 Opera- en Bel Cantoconcert. 14.55 Sport
met rechtstreekse reportage van de interland
wedstrijd België-Nederland. (Om 17.00 Nieuws
en berichten). 18.00 Nieuws. 18.03 Klassieke pia
nomuziek. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00
Nieuws. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00 De nacht
van Antwerpen. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte mu
ziek. 22.30 Cabaretprogramma. 23.00 Nieuws.
.05 Moderne dansmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10
Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmu
ziek. 7.35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Ra
diokrant. 8.00 Nieuws en NCRV-lied. 8.15 Gewij
de muziek (gram. en opn.). 8.30 Die Wiener San-
gerknaben (gr.). 8.45 Gitaamuziek (gr.). 9.40
Voor de huisvrouw. 19.10 Klass. grammofoonmuz.
foonmuziek. 10.20 Waterstanden. 9.40 Voor de
huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmuziek
10.20 Rondom het Woord: theologische ether
leergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.20
Zeven keer de boer op, agrarische reportage.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Akkordeonorkest. 12.53 Grammofoonmu
ziek, eventueel aktualiteiten. 13.00 Nieuws.
13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45 Lich
te orkestmuziek (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35
Klassiek pianoconcert (gr.;. 15.00 Herhaling
wedstrijd Opsporing verzocht, van donderdag 12
maart jl. 15.40 Vocaal ensemble. 16.00 Jezus
steeds eenzamer, overdenking. 16.30 Sopraan en
piano: klassieke en moderne liederen. 17.00
Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30
Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers
17.50 Regeringsuitzending: Suriname journaal.
18.00 Koninklijke Militaire Kapel: Amerikaanse
marsmuziek. 18.20 Uitzending van de Katholie
ke Volkspartij. Kaarten op tafel, een uitzending
over politieke zaken, die de aandacht verdie
nen. 18.30 Klassieke en moderne grammofoon
muziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op
de man af, praatje. 19.15 Instrumentaal ensem
ble: onbekende muziek uit oude handschriften.
19.30 Radiokrant. 19.50 Klassieke grammofoon
muziek. 20.15 Gesprekken van Nicodemus, hoor
spel. 21.30 Omroeporkest en -koor: moderne
muziek. 21.55 Gitaarmuziek (gr.). 22.05 Wereld-
panorama. 22.15 Pianorecital: Spaanse muziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Boekbespreking. 23.05 Komponeren in Neder
land: muzikale lezing. 23.40 Koorzang: Negro
Spirituals (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m 7.00-24.00 AVRO.
VRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.15 Programma-overzicht, aansluitend: amuse
mentsmuziek (gr.). 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10
De Groenteman. 9.15 Klassieke kamermuziek
(gr.). 9.35 Christus Rex, hoorspel. 10.00 Lichte
grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Voor de huisvrouw. 12.00 Licht ensemble met
zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Licht
ensemble met zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, eventueel actueel of grammo
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht
ensemble met zangsoliste. 14.00 Pianorecital:
klassieke muziek. 14.30 Amusementsmuziek (gr)
14.50 Voordracht. 15.05 Passiemuziek naar het
Evangelie van Markus, Georg Philipp Telemann
(gr.). 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Lichte
grammofoonmuziek. 17.50 Militair commentaar.
18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20
Amateursprogramma. 18.50 Openbaar Kunstbe
zit. 19.00 Operaconcert (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05
Radioscoop. gevarieerd programma. 22.30 Nws
en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazz
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoon
muziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte
muziek. 12.50 Beursberichten en programma-
overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Don Carlos, opera. (1ste be
drijf). 14.30 Koorzang en orkestmuziek. 15.00
Nieuws. 15.03 Lichte muziek. 15.30 Liederen.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor
de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen.
17.40 Grammofoonmuziek. 17.45 Franse les.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Orkestmuziek. 19.00
Nieuws, radiokroniek en correspondentie uit Ne
derland. 19.40 Operamuziek. 20.00 Missieklank
beeld. 20.15 Pianorecital. 20.45 Poolse muziek.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 15.00 Alles draait om Moeder. TV-
film. 15.25 Filatelistische allerlei. 15.45 Walt Dis
ney-films. NTS: 16.00 Grand National (Eurovi
sie). NCRV: 16.25 Memo. 16.25 Dier in 't vi
zier. 17.00-17.45 Voor de jeugd- 19.30 Barend d«
beer. 19.35 Lassie, TV-film. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo.
20.35 Stiefbeen en zoon. TV-spel. 21.15 Hoe be
staat 't: De Trampoline: populair wetenschap
pelijk programma. 21.45 Dagsluiting. NTS: 21.55
Journaal. 22.00-23.30 Eurovisie: Internationale
Eurovisie Songfestival 1964 te Kopenhagen.
VOOR ZONDAG
CVK: 17.00-18.00 Gereformeerde kerkdienst.
NTS: 19.30 Weekjournaal. 19.55 Journaal. 20.00
Sport in beeld. VARA: 20.30 Aanvang.dames
en heren!, showprogramma. 21.10 De wereld van
vandaag, politiek overzicht. 21.20 Jan Vrijman,
ontmoet Eilandbewoners, documentaire. 21.55
K-wartaal, cabaretprogramma. NTS: 22.35-22.40
Journaal.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 De hoogvlieger (Comedy Caper).
19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Partij
van de Arbeid. 20.30 Europa aan de start, do
cumentaire film. 21.15 De stille Amerikaan,
speelfilm. 23.10-23.15 Journaal.
ROZENSTRAAT 49-55
bq station Haarlem - Tel. 21275 - 12979
Leen 't Hart. De stadsbeiaardier van
Delft en directeur van de beiaardschool te
Amersfoort, de heer Leen 't Hart, is naar
Zweden vertrokken. Hij zal het gemeente
bestuur van Landskrona adviseren inzake
het aanschaffen van een beiaard in een
van de torens van die stad. Hij zal binnen
kort een tournee maken van vier of vijf
weken door de Verenigde Staten, Canada
en Mexico.
Björling junior- Rolf Björling, zoon
van de overleden Zweedse tenor Jussl
Björling, heeft vrij gemengde kritieken
gehad na zijn eerste optreden in New
York. De kriticus van de New York Times,
Ross Parmenter, vond dat de jonge Bör-
ling, die 35 jaar oud is, en eveneens een
tenor, „nog niet van de klasse van zijn
vader is". Maar Parmenter vond wel dat
Björling „een goede indruk had gemaakt".
Eric Salzman, van de New York Herald
Tribune zei: „Mijnheer Björling kan op
zijn eigen benen staan als tenor. Hij heeft
de stem van zijn vader misschien iets
minder vol, maar net zo rijk en lyrisch
en even gevoelig als van zijn vader".