Schepen, rederijen en werven
Toneelgroep Centrum met JUDITH" in Beverwijk
Burgerlijke stand van Velsen
I
„Mamma Roma", tweede film van Pasolini
CONTACTLENZEN
Geldermans zorgt
voor eerste trap
Van den Enden naar
top bij Santpoort
Medische verzorging tijdens het weekeinde
8
voor RIJLES
.1.$. Bruidspaar!
3EATRIX Bloemsierkunst
ZATERDAG 21 MAART 1964
Charles Boost
is „SUCCES"
Groeneweg 45 - Telefoon 4333
Telstar-Zwarte Schapen
Twee volmaakte mogelijkheden voor goed
zien. Zowel voor BRIL als CONTACT
LENZEN zijn üw ogen bij ons in zeer
veilige handen.
Samenwerking met uw oogarts wordt
door ons op prijs gesteld.
MR.0PT(C1EN -
UMUIDEN
"GOUDA
ZWIJNDRECHT
In IJmuiden gevestigd;
KENNEMERLAAN 92
TEL. 5072
Wij tonen u een grote kollektie
kleurendia's van bruidsboeketten
P
V»
SSH biedt z'n leden weer
onderlinge strijd aan
WEEKABONNEMENTEN
BOEIENDER NOG dan een debuut
is voor de film-geïnteresseerde het twee
de werk van een beginnend filmer dat
een bevestiging kan zijn van aangekon
digde beloftes, maar ook een helder in
zicht kan geven in tekortkomingen die
bij een eerste ontmoeting over het hoofd
waren gezien. Vooral geldt dit voor de
filmer die een min of meer overrompe
lend debuut maakt en een nieuwe stijl
of school aankondigt. Pas een tweede of
derde film zal dan kunnen uitmaken of
het talent zich heeft weten te handhaven
dan wel destijds het resultaat van toe
vallig gunstig werkende factoren is
geweest.
In die zin is „Mamma Roma", de twee
de film van Pier Paolo Pasolini een in
teressanter ervaring dan zijn eersteling,
„Accattone" die het vorige jaar in augus
tus bij ons geïntroduceerd werd, twee
Jaar nadat de film geweigerd was voor
iet Festival van Venetië. Want Paso-
lini's films zijn evenmin geliefd in be
paalde Italiaanse kringen als destijds het
werk van De Sica of Fellini dat zich
eveneens, zij het in veel mildere geest
aan de zelfkant van het maatschappe
lijke leven afspeelde en in zijn realis
tische onthullingen niet bevorderlijk ge
acht werd voor het aanzien van Italië
met zijn belangstelling voor het toe
risme, in het buitenland.
EN PASOLINI occupeert zich met een
nog onaantrekkelijker kant van de Ita
liaanse samenleving en is minder genegen
dan zijn voorgangers om zijn beeld van
het leven door enig vertoon van optimis
me of door een hoopvolle blik op de toe
komst aantrekkelijker te maken. Pasolini
is een overtuigd Marxist die niet gelooft
in de verbetering langs geleidelijke weg
van het maatschappelijk bestel en die juist
nu alle illusies omtrent algemene welvaart
wil verstoren door zijn onluisterende visie
op bepaalde aspecten van het eigentijdse
leven. Hij heeft dat eerst gedaan in ro
manvorm („Ragazzi di vita" uit '55 en
„Una vita violenta" uit '59), waarna hij
de film ontdekte als een medium om meer
mensen en op een doeltreffender manier
te bereiken. Op betrekkelijk late leeftijd
hij begon aan „Accattone" toen hij 38
jaar oud was is hij gaan filmen, hoewel
hij toen al hier en daar bij fïlmproduc
ties geassisteerd had, o.a. bij Fellini's
„Nachten van Cabiria", en een aantal
filmscenario's naast zijn omvangrijk lite
rair werk op zijn naam had staan. Bij
zijn nieuwe activiteit is Pasolini niet uit
gegaan van de behoefte een nieuwe film
stijl te creëren, maar wel om zijn ideeën
zo doeltreffend mogelijk in beeld te bren
gen en deze opzet heeft geresulteerd in
de ogenschijnlijk koele en objectieve ob
servatie van het milieu dat ook in zijn
romans beschreven wordt en dat bevolkt
wordt door de maatschappelijk onaange
pasten, de uitgestotenen, de nutteloze in
dividuen die ondanks onze goed georga
niseerde en gereglementeerde samenle
ving geen kansen hebben gekregen en ge
doemd zijn tot een leven van wetsover
tredingen en conflicten met het gezag.
..ACCATTONE" BESCHREEF het type
zo'n onaangepaste, werkschuwe en lichte
lijk gedegenereerde proletariër door op
«obere, documentaire wijze via moment
opnamen uit het leven van de hoofdper
soon tot een soort karakterschets te ko
men. In „Mamma Roma" gebeurt iets
dergelijks, maar is de aandacht minder
geconcentreerd op één enkele figuur,
waardoor meer ruimte is ontstaan voor de
beantwoording van het „hoe" en „waar
om" van de situatie. „Mamma Roma" zou
met enige simplificering de wordingsge
schiedenis van de Accattone-figuur ge
noemd kunnen worden, Ettore, de zoon
van Mamma Roma zou dan bij deze opvat
ting als een jeugdige Accattone beschouwd
moeten worden.
Mamma Roma is de schilderachtige
naam voor een populaire prostituee in
Rome die na het huwelijk van haar soute
neur met 'n rijke boerendochter zich terug
wil trekken uit het rosse leven en als eer
bare marktkoopvrouw wat meer zorg wil
besteden aan haar zestienjarige zoon. Haar
grootste zorg is de jongen uit het milieu
te halen, waarin zijzelf is opgegroeid en
om dat te bereiken is zij zelfs bereid als
bijverdienste van tijd tot tijd haar vroe
ger beroep weer op te vatten. Daartoe
wordt zij ook min of meer gedwongen
door de terugkeer in haar leven van haar
vroegere vriend en souteneur die genoeg
heeft gekregen van het stille landleven,
tn financiële moeilijkheden zit en nu geld
van haar eist in ruil voor zijn stilzwijgend
heid omtrent haar verleden. Alle bemoeie
nissen van Mamma Roma om haar zoon
een betere toekomst te garanderen, lopen
echter op niets uit. Ettore is een zwakke
ling die met slechte vrienden omgaat, niet
van de meisjes kan afblijven, schulden
maakt en dan op diefstal uitgaat en ten
slotte een naargeestig einde vindt in de
eenzame afzondering van een gevangenis
cel, waartoe hij door zijn opstandig ge
drag veroordeeld is.
IN DEZE SLOTSCèNES, met Ettore
vastgebonden aan zijn brits als het ge
kruisigd slachtoffer van de maatschappij,
valt de realistische Pasolini een beetje
door de mand. Na al zijn harde onthul
lingen breekt op dat ogenblik een valse
pathetiek door die, zo realiseert men zich
ineens, voortdurend dreigt, zowel in deze
film als in „Accattone". Daar was im
mers ook sprake van romantiserende ele
menten die in strijd waren met de bijna
droge reportagestijl van de film. Bijde
tekening van de hoofdfiguur ging Pasolini
zich nu en dan te buiten aan een vorm
van heldenverering die moeilijk te rijmen
viel met de z.g. objectieve instelling van
de filmer en Accattone's einde bij een mo
torongeluk betekende tegelijk de roman
tische „mooie" dood uit zoveel Franse
„films noirs" als een goedkope oplossing
voor de filmer om van zijn creatie af te
komen. Dat geldt ook voor het slot van
„Mamma Romk". In het gewone leven
blijven de Accattone's en de Ettore's ver
der bestaan en als zij zo hartverscheu
rend sterven als Pasolini ons toont, dan
is sprake van een opzettelijkheid (het wil
len eindigen met een aanklacht, maar ook
de behoefte aan een afronding van de
film) die in beide gevallen zwakte bete
kent.
ZWAK BLIJKT PASOLINI ook in het
vertellen van een verhaal, waartoe hij in
„Mamma Roma" meer gedwongen is dan
in zijn eerste film die hoofdzakelijk uit
losse notities bestond. Zijn exposé der ge-
Ettore wordt met geweld weggevoerd
naar de cel voor eenzame opsluiting.
(Uit: „Mamma Roma")
beurtenissen is vaak onduidelijk en de
handelende figuren die bij een intrigue
meer betekenis krijgen dan bij een repor
tage, missen reliëf en nuancering. Voor
Mamma Roma die ondanks de titel niet
de hoofdfiguur in dp film wordt, had Pa
solini de beschikking over Anna Magnani,
een moeilijk te temmen actrice, waardoor
zij te opvallend blijft in het milieu van
aan het werkelijke leven ontleende types.
Daarvan is Ettore Garofolo die de willoze
zoon speelt, een voortreffelijke keuze, ge
heel passend in de opzet van dit karak
ter. En Franco Citti die Accattone speelde
en nu terugkeert in de rol van Mamma
Roma's souterneur (eigenlijk een oudere
editie van het Accattone-type) doet het ook
als typering uitstekend en is bijzonder
overtuigend. „Mamma Roma" die deze
week in het Amsterdamse Leidseplein
Theater te zien is, vertoont dus alle
zwaktes en tekortkomingen, maar ook de
sterke kanten van Pasolini's talent die
wel voornamelijk op het vlak van de mee
dogenloze observatie en van doeltreffende
milieu-tekening liggen. Daar toont hij zich
een filmer van een grote soberheid en di
rectheid, zij het teveel geobsedeerd door
zijn „boodschap" om tot de zo noodzake
lijke gevarieerdheid van menselijke ver
houdingen en karakters te komen die het
leven voorschrijft.
'T BESTE ADRES
(alle rijbewijzen)
RIJBEWIJS VERNIEUWEN
Op het Beverwijkse gemeentelijke sport
park Adrichem zal zondagmiddag half
drie de bekende Beverwijkse wielrenner
Ab Geldermans de aftrap doen in de wed
strijd Telstar-Zwarte Schapen. Dit vriend
schappelijke treffen is georganiseerd door
het Comité Stichting Wielerbaan Bever
wijk. Naast het gemeentebestuur van Be
verwijk geeft ook de grote tv-kindervriend
Pipo de Clown acte de presence.
Met de kaartverkoop gaat het prima.
Zwarte Schapen hebben de helft van het
aantal zitplaatsen reeds „opgekocht." Ver
wacht wordt dat bij redelijk weer de ma-
ximum-capasiteit van 7500 bezoekers kan
worden bereikt.
Alle Beverwijkse spelers van Telstar
spelen mee: Jager, Pirovano, Brom, An-
dré en Bakker. De opstelling is: Egner;
Van Kampen en Jager; Van Egmond, Pi
rovano en Brom (aanvoerder); Immers,
André, Bakker, Allart en Van Weerlee. In
Café Sport aan de Alkmaarsestraatweg zal
om 17 uur de overhandiging plaatshebben
van bekers en persoonlijke herinneringen
aan de spelers en officials.
Collecte. Twee winkeliers aan de
Hoofdstraat in Santpoort hebben bij de
politie aangifte gedaan van de verdwijning
van collectebusjes die op hun toonbank
stonden.
Na de hektrawler Rijnmond IV KW8.5,
die zaterdag j.l. voor de eerste reis ter
visserij is vertrokken zijn er nog enkele
nieuwe visserijvaartuigen in IJmuiden
aangekomen. Maandag is de nieuwe kotter
Bastiaan WR. 61 voor de eerste reis naar
de visgronden vertrokken. Dit vaartuig
behoort aan de Rederij J. ten Bokkel te
Den Oever op Wieringen en is gebouwd
in Gorinchem door Bijker's Aannemings
bedrijf. De inhoud bedraagt 128 bruto reg.
ton, de lengte over alles 29,90 m, de
breedte 6,50 m en de holte 2,80 m. De
hoofdmotor is een 8 cil 4 takt Kromhout
van 500 pk. De Bastiaan is een zuster
schip van de Johanna Cornelia WR. 57
Ongeveer vier maanden na de Nederlandse première door cje toneelgroep
„Centrum van Charles de Pevret-Chappuis' drama „Judith", is de stichting
„Abonnementsvoorstellingen te Beverwijk in de gelegenheid geweest haar ledejï
donderdag in het Kennemer Theater met dit belangwekkend toneelspel te laten
kennismaken. Het is mede belangwekkend door de merkwaardige opgave, welke
deze Franse toneelschrijver zich in 1940 heeft gesteld. Uitgaande van het verhaal
over Judith en Holofemes uit het apokriefe boek Judith en ongetwijfeld onder
de invloed van een oorlogssituatie, heeft hij een moderne parallel geschreven
over de eeuwige strijd tussen de Man en de Vrouw, waarin gedurende de hele
handeling alleen deze beide prototypen ten tonele verschijnen.
HET IS DUIDELIJK voor welke proble
men een toneelschrijver, zo doende komt
te staan. Het is toch al moeilijk de toe
schouwers te boeien door middel van sym
bolische personages, die immers geen in
dividuele eigenschappen mogen hebben.
Dubbel zo moeilijk is het indien men zich
in het aantal optredenden zo sterk be
perkt en ook de uiterlijke handeling tot
een minimum terugbrengt. Hiervan uit
gaande ontkomt men er niet aan de
grootste bewondering te gevoelen voor de
manier, waarop De Peyret-Chappuis kans
heeft gezien grote spanningsbogen te bou
wen, zodat de aandacht geen ogenblik ver
slapt en dat met het meest eenvoudige
materiaal, terwijl bovendien de verschil
lende interpretatieniveaus als een meer
stemmige melodie heel kunstig door el
kaar zijn heen gewerkt en zich gelijktijdig
doen gelden.
DE MODERNE Judith-versie wordt
strak volgehouden. Ook hier komt een
vrouw uit een belegerde stad naar de veld
heer van de belegeraars en drijft hem in
de dood. Er is een duidelijke symbolische
interpretatie mogelijk van het vrije leven
KENNEMERLAAN 56-58 TEL. 6083
BEVALLEN: A. H. BakkerAardenburg
Burg. Rambonnetlaan 25, IJmuiden
A. van der Bijlvan Iperen, d., Orionweg
22, IJmuiden; J. OldenburgBlok, z., Sa-
turnusstraat 65, IJmuiden; A. Zweersde
Ronde, z., Schulpweg 13, Velsen-N.; E.
BroekVos, z., Watermanstraat 19, IJmui
den; E. S. WijnandsLoonstra, d., Dolfijn-
«traat 254, IJmuiden; M. PetersenVee-
ninga. d., Gen. Cronjéstraat 6, Haarlem;
C. EriksJurg, d., Kievitlaan 9, IJmuiden-
Oost.
ONDERTROUWD; J. Meester, Overtoom
154. Amsterdam en J. C. van den Outenaar
Wijkeroogstraat 54, Velsen-N., t.a. Does
burg, Koedijk 2; L. Menist, Frans Naere-
boutstraat 3, IJmuiden-O. en M. Ansel,
Langestraat 101, Alkmaar; W. Sterk, He
renlaan 3, IJmuiden-O. en L. J. Kraker,
Van Leeuwenstraat 64, IJmuiden; H. G.
Mol, Trompstraat 185. IJmuiden-O. en T.
M. de Heer. Lange Nieuwstraat 261, IJ
muiden; A. W. M. Klaassen, Helmstraat 1,
IJmuiden en J. G. Scheringa, Meidoorn-
«traat 26 rd., IJmuiden-O., t.a. IJmuiden-
OMeidoornstraat 26 rd.; K. van der Duin,
Edisonstraat 37, IJmuiden en P. Vermeulen
Havenkade 5, IJmuiden, t.a. IJmuiden, Ju-
lianakade 82; A. Zwart, Meidoornstraat 24,
Umudien-O. en C. M. M. Koning, Velser-
duinweg 262, IJmuiden-O.; L. I. M. van
der Waart, Joh. H. Doornstraat 8, Amster
dam en G. M. M. Clazing, Mercatorstraat
5, IJmuiden; H. N. Henning, Kanaalstraat
212, IJmuiden en E. van Heems, Floraplein
22, Haarlem, t.a. IJmuiden, Kanaalstraat
212; G. Boi, Bloemstraat 52 rd., IJmuiden
en C. van den Nieuwendijk, Bloemstraat
53 rd., IJmuiden; C. F. Oosterhoorn, Din-
kelstraat 11, IJmuiden-O. en A. van der
Loo. Dinkelstraat 11, IJmuiden-Oost.
GETROUWD: A. B. KistemakerJ. de
Man, IJmuiden, Orionweg 18; J. A. Chapel
I. M. van Eijkern, Monster, Haagweg 41;
H. J. VeldmanL. F. Schrager, IJmuiden,
Lierstraat 19; J. van den BergC. J. M.
van Heusden, IJmuiden, van Ostadestraat
9; C. SiuykM. C. E. Londonck, 's-Gra-
venhage, Van Diepenburchstraat 37; G.
SchreudersD. Bakker, Nieuw-Vennep,
Sportveldweg 21; W. A. de Kan—A. M.
Kalis, Nieuw-Lekkerland, Loggerstraat 2;
D. Lubbers J. C. de Boer, IJmuiden-O.,
Le Mairestraat 16; H. A. A. van As—D.
Kleijwegt. Weert, Herenstraat 190.
OVERLEDEN: C. A. Keuter, 77 j., echt
genote van C. van Leeuwen, Esdoornstraat
15, IJmuiden-O.; A. Zwart, 70 j., weduwe
van M. H. Westerwal, K. Zegelstraat 9, IJ-
muiden-Oost.
den van hun talenten naar voren gebracht.
Met zeldzaam verfijnde nuances van vo
lume, tempo en intonatie zijn de verschil
lende fases van deze „bataille des sexes",
zichtbaar, hoorbaar en voelbaar geworden.
MET HET GEVAAR van een enkele uit
schieter in theatraal overspannen stem
gebruik en plastiek, maar steeds boeiend
en glashelder verstaanbaar bewees Henny
Orri opnieuw de zeldzame klasse vaij
haar acteertalenten. Naast haar was de
Holofernes van André van den Heuvel
soms wat dof en ondoorzichtig, maar op
dat door bruut geweld niet definitief kan
worden geknecht; 'n gevoelsmatige strek
king, welke de Franse Vichy-regering er
destijds toe bewoog de opvoeringen gedu
rende de Duitse bezetting te verbieden. En
ter derde is er de algemeen menselijke
duiding van het door de mannelijke liefde
nooit geheel te onderwerpen mysterie van
het ongrijpbaar vrouwelijke. Holofernes
zal nooit weten of Judith hem liefheeft
zoals hij haar, want haar ja op die
vraag is „onze manier van „dank je"
zeggen" en de onzekerheid of de Man on
danks al zijn inspanningen wel ooit de
hoogste vervulling van de Liefde kan be
reiken, drijft Holofernes in de dood.
DIT IN WEZEN zeer simpele gegeven
is door de schrijver in een vijftal scènes
ondergebracht en hij is dus wel eens ge
dwongen veel woorden te gebruiken, waar
het ook sneller had gekund. Vóór Judith
er in het eerste tafereel bijvoorbeeld toe
komt om de reden van haar bezoek te
onthullen is er heel wat dialoog aan on
begrepen heen en weer praten verspild.
Het behoeft geen betoog dat er aan een
regisseur en spelers hoge eisen worden
gesteld, als men een dergelijke opgave
tot een goed einde wil brengen.
DE IN ENGELAND werkzame Pool
Vladek Sheybal, die in het vorige seizoen
bij dit gezelschap ook „Nathan de Wijze"
regisseerde, is door „Centrum" voor de
ze veeleisende regie opnieuw aangezocht.
In een op verschillende hoogtes bespeel
baar abstract tentdecor van Roger Chail-
loux heeft Sheybal zijn moeilijke taak met
meesterhand vervuld. Dank zij zijn indrin
gende spelleiding, welke geen enkel thea
tereffect van belichting, geluid of bewe
ging schuwt, hebben de beide spelers van
Henny Orri en André van den Heuvel
als Judith en Holofernes.
de beste momenten ook weer ontroerend
en innemend. Bovendien stond hij nu een
maal voor de voorgeschreven noodzaak
om het onderspit te delven tegenover deze
Judith in de strijd die, om met de woor
den van de nu vijftigjarige Franse schrij
ver te spreken „als altijd eindigt met de
overwinning van de vrouw".
van dezelfde rederij. De rederij Ten Bok
kel heeft nu de beschikking over vijf mo
derne kotters. De andere drie zijn de Tiny
WR. 33, Sijtje WR. 58 en de Alie WR. 59.
Dinsdag is in IJmuiden aangekomen de
nieuwe kotter Maarten Cornelis KW. 222,
die gebouwd is in Monnikendam bij het
Scheepsbouw- en Constructiebedrijf K.
Hakvoort voor rekening van de Rederij
Plug Van Duijn te Katwijk aan Zee.
Deze nieuwe aanwinst heeft een bruto in
houd van 163 ton, lengte over alles 31,10
m, breedte 7,00 m en holte 3,18. Het vaar
tuig is uitgerust met een Deutz dieselmO'
tor van 585 pk.
Aan het einde van deze week zal de
nieuwe kotter Aquarius KW. 173 in IJmui
den arriveren. De proefvaart en over
dracht zal vrijdag vanuit Vlaardingen
plaats hebben. Dit vaartuig, dat door
D. Joh. Boot in Alphen aan de Rijn
is gebouwd voor de N.V. Rederij Schaap
meet 156 bruto reg. ton bij een lengte
over alles van 30,80 m. breedte 6,50 m en
een holte van 3,20 m. De voortstuwing ge
schiedt door een 500 pk Industrie diesel
motor. De rederij Schaap brengt hierme
de haar derde schip in de vaart. De beide
andere zijn de Cornelis Schaap KW. 172
en de Antje KW. 200.
De aan schipper-eigenaar G. van den
Oever toebehorende motorkotter Elly Ger-
da KW. 142 is van een nieuwe motor voor
zien. De 225 pk Industrie motor is ver
vangen door een Kromhout van 235 pk.
De motortrawlloggers Adrianus KW. 10 en
Andries Willempje KW. 199 zijn uit de
vaart genomen. Eerstgenoemde vaartuig,
behorende aan Gebr. Hazenoot, bevindt
zich nog in IJmuiden en de Andries Wil
lempje van H. J. J. van Leeuwen is
naar Katwijk vertrokken.
De Duitse stoomtrawler Franz Schau, in
1949 gebouwd en 393 ton geroot, behorende
aan de Norddeutsche Hochseefischerei
A.G. te Bremershaven, is voor de sloop
qaar Denemarken verkocht. De Sonne van
de Hochseefischerei Nordstern A.G. te
Bremershaven is eveneens van de Duitse
trawlervloot afgevoerd. Dit schip meet 520
ton en is in 1950 gebouwd en is verkocht
naar Italië.
De veelvoudige kampioen Kroone van
de schaakclub Santpoort zal rekening moe
ten houden met een serieuze aanval op
zijn onaantastbaar geachte positie. De
jonge speler R. van den Enden won dit
maal zijn partij tegen Vons sr. en kwam
daarmee op de prachtige score van 5 uit 5,
op dit moment goed voor een eerste plaats,
met een halve punt voorsprong op Kroone.
Pels kwam wat dichter bij de leiders,
nu hij zijn afgebroken partij tegen Kruyff
tot winst bracht. Een goed spelende Sterk
sr. slaagde erin zijn minder rooskleurige
positie bij het afbreken tegen De Jong bij
voortzetting te verbeteren en alsnog een
remise te bewerkstelligen.
In groep 1 biedt de ranglijst het volgen
de beeld:
1. Van den Enden
5
5
2. Kroone
5
4'/i
3. Sterk sr.
4
2V.
1-5. Kruyff
5
2
Vons sr.
5
2
6. Pels (1)
3
1
7. De Jong
4
lVi
8. Blansjaar (2)
•2
1
9. Koolhaas
3
1
10. Sterk jr. (1)
4
11. Kievit
4
(1)onbesliste partij.
GARAGE:
L. v. d. LEDEN
CLAEZENSTR. 1
DAG en NACHT
IJMUIIDEN
Artsen: P. M. van Stekelenburg, Leeu
weriklaan 52, tel. 4290; J. de Vries, Wil-
helminakade 78, tel. 4954; F. van Ve-
netiën, Kennemerlaan 214, tel. 7035.
Apotheek: Apotheek Kuylman, Lange
Nieuwstraat 403.
Wijkverpleging: voor IJmuiden-Oost en
IJmuiden. zuster C. Nap, Rembrandt-
laan 5, IJmuiden, tel. 02550-6195 en
zuster Kuiper, J. P. Coenstraat no. 145,
IJmuiden, tel. 02550-6504; voor Sant
poort-Zuid, Santpoord-Noord en IJmui-
den-Oost, zuster G. Lammerts, Curagao-
straat 18, Santpoort, tel. 02560-8756; voor
Velsen-Noord, Velsen-Zuid en Driehuis,
zuster J. Markerink, Geelvinkstraat 27,
Velsen-Noord, tel. 02510-3936.
Verloskundigen: mevrouw M. Bakker,
Snelliusstraat 53, tel. 5053; mejuffrouw
E. W. Engelhardt, Moerbergplantsoen
154, telef. 7949; mejuffrouw A. C. van
Saase, Rijnstraat 92, tel. 8960.
Tandartsendienst voor Velsen, Bever-
EXAMENS
- Zijn promotor
„Centrum' rijk geschakeerde mogelijkhe- was prof. ir. H. Blok. De titel van het
Amsterdam (G.U.). Gepromoveerd tot
doctor in de wiskunde en natuurweten
schappen mej. J. Dijkstra, op een proef
schrift getiteld „The early events of to
bacco mosaic virus infection in nicotiana
glutinosa L". Gastpromotor was prof. dr.
ir. J. P. H. van der Want uit Wageningen.
Njjmegen. Doctoraal rechten: E. G. A. M.
van Beers (Hoensbroek), H. W. M. Eling
(Nijmegen) en Ch. L. M. Estourgie (Nij
megen). Doctoraal notariaat: F. B. J. van
Overbeek (Eindhoven).
Leiden. Kandidaats geschiedenis: mejuf
frouw H. W. A. M. Weerdenburg (Haarlem).
Rotterdam. Accountant: K. Kleijwegt
(Hoek van Holland).
Delft. Gepromoveerd tot doctor in de
technische wetenschap ir. J. C. van Dam
en ir. E. A. Meijderman. De heer Meijder-
man verdedigde het proefschrift „Proper
ties of thrust bearings with a recurrent pa
tron of spiral groovers'
proefschrift van de heer Van Dam was:
„A simple method for the calculation of
standard-graphs to be used in geo-electri-
cal prospecting". Promotor was prof. O.
Koefoed.
De bij de vereniging Kennemerstaten
aangesloten gymnastiekclub SSH (Sport
Staten Hoogovens) heeft voor haar leden
dinsdag 14, donderdag 16 en vrijdag 17
april de jaarlijkse onderlinge wedstrijden
uitgeschreven, die worden gehouden in het
gymnastieklokaal van de Watervlietschool.
Op de eerste twee avonden treden leden
van 8 tot elf jaar aan; vrijdag zijn er
wedstrijden voor meisjes en jongens van
12 tot 15 jaar en de aspiranten.
De eindstrijd geschiedt zaterdag 18 april
om drie uur in het Beverwijkse Kenne
mer Theater,
wjjk en Heemskerk: A. Hartong van
Ark, Verloren van Themaatlaan no. 2,
Velsen-Zuid, tel. 02550-4455.
SANTPOORT
Arts: J. J. Hekman, Hoofdstraat no. 236,
Santpoort-Dorp, tel 02560-8510.
Apotheek: Apotheek De Wilde, Broek-
bergenlaan 42, Santpoort-Noord, telef.
02560-8284.
Artsen: Van zaterdag 12 uur tot zon
dagmorgen 9 uur: C. Versélewel de Witt
Hamer, Vondellaan 60, Beverwijk, tel.
02510-23969; zondag van 9 tot 24 uur:
K. K. Visser, Zeestraat 96, tel. 02510-
23450. Gedurende de gehele week nacht
dienst: M. ten Harmsen van de Beek,
Lessestraat 1, Beverwijk, telefoon 02510-
25356.
Tandartsendienst voor Velsen, Beverwijk
en Heemskerk: 's nachts alleen voor
spoedeisende gevallen: A. Hartong van
Ark, Verloren van Themaatlaan no. 2,
Velsen-Zuid, tel. 02550-4455.
Apotheken: zaterdagnacht, zondag en
gedurende de gehele week nachtdienst:
Apotheek Duinwijk, Populierenlaan 44,
Beverwijk, tel. 02510-23388.
De doktoren te Beverwijk en in Velsen-
Noord hebben een nieuwe regeling ont
worpen voor de nachtdiensten. De lezer
zal goed doen hiervan aantekening te
doen.
De volgende zes artsen zullen om toer
beurt 's nachts gehoor geven aan een
beroep op hun hulp: M. ten Harmsen van
de Beek, Lessestraat 1, Beverwijk, telef.
02510-25356; J. A. Hommes, Plantage 154,
Beverwijk, tel. 02510-26050; H. J. F. Pee-
ters. Dommelsingel 2, Beverwijk, telefoon
02510-25300; F. J. G. Swaab, Kuenenplein
no. 48, Beverwijk, tel. 02510-24169; G. J.
Vos. Arendsweg no. 124, Beverwijk, telef.
02510-23586; J. Zijlmans, Van der Hoop-
straat 187, Beverwijk, telef. 02510-25666.
dienen uiterlijk op woensdag te worden
betaald, daar de bezorgers op donder
dag moeten afrekenen.
DE ADMINISTRATIE