Robert, Bertram Comp.
n
i
1
en t.v.-
TONEEL IN
Het Eurovisie-Songfestival
K
HET WEEKEINDE
Finale van het Cabaret der
Onbekenden in Eindhoven
van Samuel Falkland, alias Herman Heyermans
Anton van der Vet
overleden
NEGEN MUZEN
Anneke Grönloh werd negende
Carrell-show maakt
kans voor Montreux
MAANDAG 23 MAART 1964
9
Venus van Milo tijdens
zeereis licht beschadigd
Simon Koster
Politiek incident
B.B. liet het afweten
Anneke Grönloh
A W nabeschouwingen
Examens
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Damshuizer
Rotterdamse kunstenaars
werden geïnspireerd door
Der Stellvertreter
De toneelmanifestatie in
het Holland Festival
Jan Lemaire gehuldigd op
receptie in Rotterdam
DE NEDERLANDSE toneelgezel-
tchappen zijn druk in de weer met hun
Heijermans-herdenking Zij hebben al
nieuwe belangstelling weten te wekken
voor „Op hoop van zegen", „De wijze
kater" en „Schakels" (de twee laatstge
noemde stukken komen in april naar
Haarlem) en aan die reeks heeft de To
neelgroep Ensemble nu „Robert, Ber
tram Comp." toegevoegd. Daarmee
herdenkt dat gezelschap eigenlijk niet
Herman Heijermans, maar diens „andere
ik", Samuel Falkland, want de schrijver
zelf heeft in dat opzicht een onderscheid
gemaakt. Al zijn andere toneelstukken
neeft hij onder eigen naam geschreven,
maar de „klucht van schavuiten" vond
hij blijkbaar hoogstens goed genoeg voor
zijn in tweeërlei betekenis populair
pseudoniem. Die klucht is het enige
„Falklandje" onder het dramatische
oeuvre van Heijermans en door de
wederopvoering ervan is dus ook Samuel
Falkland, terecht, in de Heijermans-
herdenking 1964 betrokken al wordt
die schuilnaam jammer genoeg niet in
de programma's en op de affiches ver
meld.
„ROBERT EN BERTRAM waren, even
als Uilenspiegel, legendarische figuren"
heeft de auteur in een voorwoord bij de
eerste gedrukte uitgave gezegd, en hij
heeft die „in moderner gewaad" willen
doen herleven. In de eerste drie weken
van september 1914 heeft hij het stuk op
papier gezet, wellicht niet zo zeer omdat
de oude jeugdherinnering aan kermisver-
toningen van „de oude historie van de
lustige vagebonden" hem zo geweldig in
spireerde, maar omdat de toneeldirecteur
Heyermans in die dagen toen velen
vreesden dat de pas-begonnen eerste we
reldoorlog ook naar ons land zou over
slaan een paardemiddel nodig had om
publiek naar de schouwburg te trekken.
Vandaar dat hij zijn toevlucht nam tot
een zotte intrige rondom de figuren van
Robert en Bertram, wier namen toen nog
een bekende klank hadden bij veel ker
mis- en komediebezoekers, en vandaar
ook dat hij voor geen enkel kras klucht
effect terugdeinsde om de toeschouwers
een dolle lachavond te bezorgen. Voor één
keer lapte hij zijn serieuze opvattingen
omtrent het realistische drama aan zijn
laars. Alleen zijn anti-kapitalistische denk
beelden verloochende hij niet; die komen
zelfs drie-dubbel-opgelegd tot uiting in de
ze klucht, waarbij de hele sympathie van
het publiek uitgaat naar de boeven, ter
wijl de wereld der kapitalisten uitsluitend
uit idioten en oplichters-en-gros schijnt te
bestaan. Maar dit alles wordt met zoveel
pure dwaasheid geserveerd dat zelfs de
felste socialistenbestrijders van vijftig jaar
geleden wel moeite zullen hebben gehad
om er zich kwaad over te maken.
JAN RETèL, die de opvoering bij En
semble heeft geregisseerd, heeft in deze
nonsensicale tekst terecht een vrijbrief ge-
tien om een heel gekke voorstelling tot
etand te brengen. Dat begint al bij het
Voordoek, waarop een kostelijke selectie
van advertenties en prentjes uit de eerste
jaren van deze eeuw bijeen is gebracht,
en die stijl wordt voortgezet in de amu
sante decors (van Lou Steenbergen) en
de nu toch al zo bespottelijk aandoende
maar bovendien nog rijkelijk gechargeer
de kostuums uit die periode. Ook de speel
stijl heeft de regisseur daarbij willen aan
passen en dat is hem ten dele inderdaad
gelukt, maar in verschillende gevallen
waren zijn pogingen gestrand op het ge
brek aan ervaring en/of talent van hen
aan wie kleinere maar lang niet altijd on
belangrijke rollen waren toevertrouwd.
Daardoor werd de voorstelling als geheel
toch niet wat Retèl er ongetwijfeld van had
willen en met meer volwaardige bezet
ting van had kunnen maken.
ZIJN TWEE STERKSTE troeven waren
natuurlijk Ton van Duinhoven en Johnny
Kraaykamp, die een prachtig boevenduo
vormden, waarbij de spel verfijning van de
Zaterdag is in Den Haag op 75-jarige
leeftijd de kunstschilder Anton van der
Vet overleden. Van der Vet, een autodi
dact, kan worden gerekend tot de nabloei
van de Haagsche School.
Zijn werk, aanvankelijk onder invloed
van Suze Robertson, kreeg in latere ja
ren een lichtere toets. In olieverf schil
derde hij het liefst bloemstukken en stil
levens, als aquarellist vond hij zijn ster
ke inspiratie in landschappen. Hij werk
te veel in de Hollandse polder, in Fries
land, op de Veluwe, maar ook in Cana
da, Frankrijk en Zwitserland.
Een jubileumtentoonstelling in Du Midi
in Den Haag, ter gelegenheid van zijn
75ste verjaardag, werd op 14 maart ge
sloten.
TOKIO (Reuter) De Venus van Milo,
het beroemde beeld uit de Griekse oudheid,
dat zondag na een zeereis van een maand
in Yokohama aankwam, blijkt zeer licht
beschadigd te zijn. Enkele gipsplekken in
het middengedeelte van het lichaam en in
de vouwen van het kleed beneden de heup
hadden losgelaten. Op deze plaatsen was
het beeld vroeger al gerestaureerd. Franse
en Japanse deskundigen hebben de be
schadigingen inmiddels bijgewerkt.
De Venus zal van 8 april tot 17 mei wor
den tentoongesteld in het Museum voor
westerse kunst in Tokio. De Franse rege
ring heeft het beeld ter beschikking ge
steld als vriendschapsgebaar in verband
met de Olympische Spelen in de Japanse
hoofdstad.
één en de volkshumor van de ander welis
waar niet helemaal op elkaar waren af
gestemd maar het in combinatie toch uit
stekend deden. Vooral Van Duinhoven liet
weer eens zien, hoeveel er voor een con
sciëntieus acteur ook uit een kluchtrol te
halen valt. Een wel burleske maar toch
minder overtuigende vertolking kreeg „der
Dritte im Bunde", de gewetenloze bankier
Rosenheim, van Henk Molenberg. Aardi
ge tweede-plans rollen waren er van Chris
Baay (als Baron van Kralingen) en John
Leddy (als de procuratiehouder in paniek).
Swen Smeele speelde het kunststukje klaar,
zijn taak van eerste violist van het entre-
acte strijkje in de orkestbak, later op het
toneel in een echte speelrol om te zetten.
De Haarlemse Stadsschouwburg was za
terdagavond verre van vol, maar zij die
er waren hebben hartelijk gelachen en aan
het slot langdurig geapplaudiseerd.
Actrice. Ruslands oudste actrice, Alexan
dra Yablotsjkina, is op 96-jarige leeftijd
overleden na een carrière van 75 jaren,
waarvan 70 bij de Maly-schouwburg in
Moskou, tijdens welke zij meer dan vier
honderd hoofdrollen speelde, aldus meldt
„Tass".
Singermuseum. In het Singermuseum
in Laren is de tentoonstelling geopend
„De realistische stroming in België van
de negentiende eeuw tot heden". De ten
toonstelling duurt tot 10 mei.
St. Pauls. In Engeland is een golf van pro
testen gerezen tegen de bouw van een
kantoorgebouw, waarachter de weste
lijke gevel van de Sint Paul Kathedraal
zal schuilgaan. Functionarissen van de
kathedraal hebben tevergeefs geprotes
teerd bij het Londense planbureau. Iro
nisch genoeg is de Anglicaanse kerk zelf
de eigenaresse van de grond waarop het
kantoor zal verrijzen. De Daily Tele
graph vraagt in een hoofdartikel om
tussenkomst van het kabinet.
Eerste prijs voor Italiaanse lieftalligheid
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
KOPENHAGEN. Na het succes van
de piepjonge Franse Jacqueline Boyer
in 1960, hebben de Italianen dit jaar het
zelfde procédé gevolgd en de Grand Prix
Eurovision de la Chanson Européenne in
de wacht gesleept met de lieftalligheid
en aandoenlijke ongereptheid van een
16-jarig meisje.
Het liedje dat Gigliola Cinquetti naar
de overwinning zong, was zeker niet van
een kwaliteit die hoog boven de andere
inzendingen uitstak. Wij betwijfelen
zelfs ernstig of men „Non ho l'eta" in de
toekomst nog vaak zal horen. Maar de
lieve presentatie van Gigliola Cinquetti
deed het uit de lange rij van zestien lied
jes springen als een crocus uit een nog
winters grasveld.
Het 1200-koppige publiek in het
Kopenhaagse Tivoli gaf Gigliola na haar
optreden een ovationeel applaus en be-
invloedde daarmee misschien zij het
ongewild de zestien jury's her en der
in Europa.
Het Italiaanse liedje werd een gemak
kelijke winnaar werd met 49 punten. ,Op
de tweede plaats kwam de Engelse in
zending „I love the little things" (dat gro
tere kansen heeft een schlager te wor
den) met 17 punten, en derde werd „Oü
sont elles passées" van Monaco met 15
punten.
Nederland deelde met België de 9e plaats
met twee punten, vier landen kregen niet
één punt.
Voor het eerst in de 9-jarige geschiede
nis van het Eurovisie-Songfestival ver
liep de rechtstreekse uitzending van het
langgerekte liefdesfeest niet helemaal
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
De nieuwste Rudi Carrell-show, die zon
dag in het Scheveningse circus werd op
genomen, maakt grote kans als Neder
landse inzending te worden afgevaardigd
naar het Internationale Televisie-Concours
te Montreux.
Slechts een beperkt aantal Nederlandse
kijkers zij, die het tweede net kunnen
ontvangen zal de show vóór de wed
strijd, die 17 april begint, kunnen zien.
De rest van de kijkers moet wachten tot
1 mei, als de VARA met dit programma
de dag van de Arbeid opluistert.
Rudi Carrell, die voor het eerst sinds
een jaar weer een televisie-show maakte,
heeft in deze uitzending een belangrijke
rol toegekend aan Ester Ofarim. Het Is
raëlische zangeresje trad met veel suc
ces in het laatste Grand Gala du Disque
op. Zij is min of meer in de plaats ge
komen voor Brigitte Bardot, die Carrell
aanvankelijk op het oog had. De Franse
pin-up liet echter door middel van haar
impressario weten, dat ze graag naar Ne
derland had willen komen, ware het niet
dat zij tegen die tijd in Zuid-Amerika ver
bleef en het zonnige klimaat daar verkoos
boven de Hollandse nattigheid.
Carrell heeft toen maar iets minder hoog
gegrepen en de Israëlische gevraagd. Het
tweetal hoopt nu te kunnen proberen in
Montreux de zegepalm weg te halen.
vlekkeloos. Onmiddellijk na het optreden
van de Zwitserse zangeres Anita Traversi
schoot een jongeman in een grauw man-
chester-costuum het podium op om ten
overstaan van de verbaasde toeschouwers
een spandoek te ontvouwen. Door bliksem
snel ingrijpen van toneelknechten werd
verhinderd dat de jongeman zijn doel
het tonen van de spandoektekst „Boycot
Franco en Salazar" aan de tientallen mil
joenen televisiekijkers in Europa kon
bereiken.
Hij werd onmiddellijk overmeesterd en
overgeleverd aan de politiemannen, die in
het Tivoli-theater aanwezig waren. Want
de Kopenhaagse politie was voorbereid op
het incident. Zaterdag rond het middag
uur kwam het eerste alarmerende tele
foontje binnen bij de organisatoren van
het songfestival. Er werd gewaarschuwd
voor te verwachten anti-Franco-betogingen
tijdens de uitzending. Vanaf dat moment
was Denemarkens radiotop in paniekstem
ming.
Het bleef niet bij dat ene telefoontje.
Naarmate de middag vorderde, stroomden
de dreigende waarschuwingen binnen en
een uur voor de uitzending kwam de tij
ding, dat er een tijdbom was verborgen
in Tivoli. Het bleek loos alarm. Het po
litiehoofd nam het zekere voor het onze
kere en mengde een groot aantal van
zijn mensen onder het feestelijk uitgedoste
festival-publiek.
De anti-Franco-betogers hadden zich
echter goed voorbereid op hun drieste
plannen. Terwijl politie en organisatoren
gespannen wachtten op een of andere kwa
lijke gebeurtenis in de zaal, lieten zij hun
spandoek-man in werktenue decors sjou
wen. Tussen het legertje toneelknechten
dat achter de coulissen onafgebroken
zwoegde, viel hij niet op en niemand hield
hem dan ook tegen toen hij op een ge
geven moment het podium opstapte en
doodkalm zijn doek ontrolde.
De feestelijke stemming in de zaal en
de rozige spanning onder de solisten wer
den er nauwelijks door aangetast. Zodra
het incident was afgelopen, concentreer
de iedereen zich op de laatste twee liedjes
en op het binnenkomen der jury-uitspra
ken.
Tijdens de uitslagen-marathon staarden
de zangers en de zangeressen in de klei
ne rust-zaal achter het podium nagelbij
tend naar de monitor. De sigarettenrook
was er te snijden. Al vrij gauw werd dui
delijk, dat Italië op de zege afjoeg. Van
af dat moment gold voor al de anderen
alleen: hoe groot of hoe klein wordt mijn
nederlaag?
Ze droegen het allemaal moedig en wa
ren graag bereid de kleine Gigliola te om
helzen en te kussen, want overal loerden
tenslotte de gretige camera-lenzen. Alleen
de met groot vertoon opgedraafde Duitse
zangeres Nora Nova kon haar fiasco (niet
1 punt) moeilijk verkroppen en trok zich
met rood behuilde ogen terug in haar
kleedkamer.
Anneke Gröploh (die er met de negende
plaats veel beter afkwam) was natuur
lijk wel teleurgesteld, maar hield zich
kranig. „Ik ben blij met die twee pun
ten", zei ze lachend. „Ik zou het ellendig
hebben gevonden als ik helemaal onder
aan geëindigd was". Aan haar heeft het
ook zeker niet gelegen. Algemeen werd
haar vlotte en vakkundige presentatie in
Kopenhagen geprezen. Haar handicap was
de zwakte van het liedje.
Het Italiaanse wixtnaresje, Gigliola
Cinquetti, tijdens de vertolking van
haar liedje.
ZATERDAG
In het bij de race passende hoge tem
po dat dan ook soms een valpartij van
de spreker over diens eigen woorden doet
vrezen lichtte Hans Eysvogel kundig
en geestdriftig de „Grand National" toe,
's werelds zwaarste hippische wedstrijd.
Paardesportliefhebbers, die het vroeger
moesten stellen met kort gesneden jour
naalfilmfragmenten, moeten bij de direc
te reportage van dit evenement wel be
seft hebben van welk een grote waarde
t.v. kan zijn.
In haar avondprogramma bracht de
N.C.R.V. haar laatste aflevering al
thans voor dit seizoen van de tragi-ko-
mische serie „Stiefbeen en Zoon". Met al
le respekt voor de acteerkunst van Rien
van Nunen en Piet Römer, moeten wij
schrijven, dat wat zich in di^, stukje af
speelde alleen maar tragisch en dus
in het geheel niet komisch was. Met
zijn hysterische pogingen zijn zoon ook
voor de duur van twee weken vakantie
bij zich te houden, was Toon Stiefbeen
even zielig als Dirk, die, mede bewerkt
door een onmogelijke doktersfiguur, op
nieuw onmachtig bleek een eigen leven te
gaan leiden. Knappe clowns, zowel in de
piste als op het witte doek ontlenen
hun grote populariteit aan hun vermogen
de mens diens levens- en reactiepatroon
in een lachspiegel te tonen. Ook het beeld
dat wij van Stiefbeen en Zoon krijgen, is
vertekend, maar niet in komische zin. De
reden van de populariteit van deze serie
kan niet schuilen in het feit, dat al die
mensen hun eigen leven in dit alles her
kennen. Dan zou het met teveel Neder
landers verre van goed gesteld zijn. En
fin, de N.C.R.V. zal al blij genoeg zijn,
dat deze Engelse import althans niet is
mislukt.
De buitelingen van een trampoline-duo
en fraaie vertraagde opnamen van val
lende katten, en een kampioen-schoon-
springer maakten de nieuwe aflevering
van de populair-wetenschappelijke serie
„Hoe bestaat het" zeer onderhoudend. In
zijn uitleg van al deze technieken deed de
voormalige Bloemendaler George Noord
hof ons nu toch wel wat al te sterk den
ken aan een Engelsman die pas Neder
lands heeft geleerd. Zo kende hij niet meer
onze uitspraak van het woord amateur
en had hij het tot twee keer toe over een
kogelleger (waarmede dan een kogella
ger bedoeld was).
De vervormde stem van verslaggeefster
Ageeth Scherphuis deed ons niet ten on-
(Van een onzer redacteuren)
ITALIë heeft zaterdagavond twee song
festivals gewonnen. Het Eurovisie Song
festival in Kopenhagen en de finale van
het Cabaret der Onbekenden in Eindhoven.
Een vierdubbele prestatie, als men weet
dat de Italianen nog nimmer met de eer
ste prijs in zo'n evenement zijn gaan strij
ken.
Voor de Nederlandse vertegenwoordig
ster in de Deense hoofdstad, Anneke Grön
loh, die eens bekendheid en contracten ver
kreeg door als eerste te eindigen in een
finale van het Eindhovense cabaret, werd
het in Kopenhagen een teleurstelling. De
vergelijking valt verder door te trekken
naar de tweede vrouwelijke deelneemster
aan de Nederlandse finale, de vrijmoedige
veertienjarige Sandra Seebregs; zij viel
evenmin in de prijzen. Van het Eurovisie
songfestival hebt u intussen al een beeld-
verslag gehad. Een film over de gebeur
tenissen in Eindhoven staat u op 26 of
28 april op de beeldbuis te wachten.
ONBEVANGENHEID bij de Italiaanse
Cigliola Cinquetti in Kopenhagen, ontroe
ring in Eindhoven waar de winnares, de
achttienjarige blonde Italiaanse mijnwer
kersdochter Filomena Magistro haar tra
nen de vrije loop liet toen zij de eerste
prijs, een grote beker, in ontvangst mocht
nemen. Overigens ontnam de strakke t.v.-
regie veel aan het spontane karakter dat
de huldiging van een prijswinnaar behoort
te hebben. Op de tweede plaats eindigde
een groepje in fraaie showpakken gesto
ken jongelui, dat zijn naam The Spiders
(De spinnen) eer aan deed. Het was bij
de wilde spinnen af, gedachtig het motto:
Het behoeft niet mooi te zijn als het maar
hard gaat.
De derde plaats was voor de zanger
Cesaere Palangi, wiens stem sympathiek
klonk en zijn chanson naar het geluid
i-isr ugh ,t-
te oordelen op alleszins bevredigende
wijze bracht.
Op ons gehoor vertrouwende, moet er
ook een skiffle groep geweest zijn die een
goede prestatie heeft geleverd, maar dat
hopen wij net als u te zien als de televisie
opnamen worden uitgezonden. Het uitzicht
werd ons nl. vrijwel geheel benomen door
drie televisiecamera's die ijverig in en uit
werden gereden, terwijl mannen aan tros
sen kabels sjorden, floormanager, regis
seur en assistenten aanwijzingen mompel
den, het applaus dirigeerden en het ver
loop van de uitzending op een kleine con
trolemonitor in het oog hielden.
NA AFLOOP van de opnamen en het
afbreken van camera's en verlichting,
waardoor de zaal als een schemerachtig
verlichte spelonk achterbleef, maakte de
voorzitter van de jury bekend, dat de ove
rige vier deelnemers aan de finale ex
aequo als vierde waren geëindigd. Het
waren de teenager Sandra Seebregs, de
jodelaar Toni Spaans, een kleine kwieke
Sammy Davis-achtige zanger, Matheus
Pappilaya geheten, en de Streamline
Skiffle Group.
In de pauze van het programma, ter
wijl de jury zich over de waardering be
raadde, trad de winnares van vorig jaar
Trea van der Schoot op. Zij wist met kla
re, krachtige stem, het dient met ere ver
meld, de bijzonder volumineuze begelei
ding te overheersen.
In september wordt deze jaarlijkse jacht
op jong talent, waaruit al verscheidene
zangers en zangeressen die zich nu be
roeps noemen zijn voortgekomen, hervat.
Leiden. Doctoraal Engels: K. Heyboer
(Apeldoorn). Doctoraal klassieke taal- en
leterkunde: C. A. van de Broeke (Oost-
Souburg). Doctoraal farmacie: R. P. Laba-
die (Leiden) en mej. G. H. A. v. d. Veen
(Leiden).
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15
Ouverture. radio voor vroege mensen. 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo-
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Water
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu
ters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke
grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan. voor
uit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte mu
ziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor de landbouwers. 12.45 Platen-
nieuws. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws.
13.15 Draaien maar! lichte grammofoon
muziek met commentaar. 14.00 Voor de platte
landsvrouwen. 14.10 Zangrectal: moderne en
klassieke liederen. 14.35 Moderne orkestmuziek
(gr.). 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag van
gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30
U hebt voorrang, Godsdienstig programma. 17.00
Voor de jeugd. 17.50 Regeringsuitzending:
Toerisme in de Nederlandse Antillen, door Ph.
J. Evertsz. 18.00 Lichte grammofoonmuziek voor
de jeugd. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij.
Tot U spreekt de heer E. J. Harmsen, Sekreta-
ris van de Boeren Partij. 18.30 Radio Volks-Uni-
versiteit: Volkspoëzie uit Indonesië: Miskende
moderniteit, door W. A. Braasem. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.25 Op leven en dood, vas
tenmeditatie. 20.00 Radio Philharmonisch or
kest en soliste: Moderne muziek. 20.50 Zang
voordracht. 21.15 Klassieke en moderne kamer
muziek. 22.00 De zingende kerk: bespreking
over kerkmuziek uit verschillende stijlperiodes.
22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws.
22.40 Vreemd.een keuze uit woord, zang en
dans, van elders en anders. 23.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Program-
ma-overzicht; aansluitend: Lichte grammofoon
muziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groen
teman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35
Christus Rex, hoorspel (II). 10.00 Lichte gram-
mafoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Voor de zieken. 12.00 Licht orkest. 12.20 Rege
ringsuitzending: Uitzending voor de landbouw.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Zingen geblazen. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelin
gen, eventueel actueel of grammofoonmuziek.
13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zang
solisten. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Voor de
jeugd. 15.00 Instrumentaal ensemble: oude en
klassieke kamermuziek. 15.40 De Plaatsver
vanger, discussie over de Nederlandse verta
ling van het toneelstuk Der Stellvertreter. 16.00
Zang en piano: lichte muziek. 16.30 Voor de
jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Voor de
jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel.
18.20 Promenade-orkest en solist. 19.00 Voor de
kleuters. 19.05 Paris vous parle, gesproken
brief uit Parijs. 19.10 Pianorecital: klassieke mu
ziek. 19.45 Inleiding tot muziekbegrip, muzika
le lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Muziekrevue. 21.00
Radar: radioperiodiek. 21.45 Vlaamse cabaret
liedjes. 22.00 Pianorecital: Spaanse muziek. 22.30
22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actuali
teiten. 23.00 Venster op de hedendaagse mu
ziek, muzikale discussie. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15
Lichte muziek. 12.50 Beursberichten en program
ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek.
14.00 Nieuws. 14.03 Don Carlos, opera (2e be
drijf). 15.00 Nieuws. 15.03 Don Carlos, opera (3e
bedrijf). 15.40 Grammofoonmuziek. 15.45 Lichte
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Duitse les. 16.24 Klassieke en moderne muziek.
17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Amuse
mentsmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Amuse
mentsmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek.
19.40 Grammofoonmuziek. 19.50 Syndikale kro
niek. 20.00 Klassieke en moderne muziek. 20.45
Chansons. 21.30 Gevarieerde muziek. 22.00 Nws.
22.15 Amerikaanse muziek. 22.35 De 7 kunsten.
22.50 Absurd: (On)zinnetjes over ons wereldje.
23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55
Nieuws. 24.00-0.10 Berichten voor de scheep
vaart.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 De hoogvlieger (Comedy Caper).
19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Partij
van de Arbeid. 20.30 Europa aan de start, do
cumentaire film 21.15 De stille Amerikaan,
speelfilm. 23.10-23.15 Journaal.
VOOR DINSDAG
AVRO: 19.30 Gevarieerd programma voor de
Jeugd. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Uit
de school geklapt, een educatief programma.
20.55 Televizier. 21.10 Naked city, film. 22.00
Confrontatie: reportage uit Ethiopië. NTS: 22.45-
22.50 Journaal,
rechte vrezen voor een finale van het
Eurovisie-songfestival, die qua geluids
techniek beneden de maat zou blijven. Te
meer daar de stemtechniek van menige
deelnemer de eerste, een Fransman uit
komend voor Luxemburg zorgde wel voor
een dieptepunt ook nogal te wensen
overliet, raakte het geheel wel erg onder
de maat. Met haar liedje sloeg Anneke
Grönloh in dit verre van sterke gezel
schap beslist geen slecht figuur. Men be
hoefde geen expert in de wereld van de
lichte muziek te zijn, om zonder meer
aan te nemen, dat het prille, hartverove-
rende Italiaanse meisje Gigliola Cinquet
ti deze eindstrijd zou gaan winnen. Het
geen ze dan ook, heerljk spontaan reage
rend op de jury-waarderingen, deed- En
het was bepaald prikkelend, dat deze keu
rig verzorgde, maar tamme voorstelling
even verstoord dreigde te worden door een
man, die ten overstaan van misschien
wel 50 miljoen Europeanen van zijn af
keer voor een zeker staatshoofd wilde
blijk geven.
ZONDAG
Met een ontspannen babbeltje leidde
Corrie Brokken op veelbelovende wijze
zelf haar vierde show in. Nadat zij met
een leuk liedje Theo Eerdmans toegezon
gen had, faalde samensteller George Car-
den tenvolle, waar het ging om zijn idee,
de kijker de sfeer te laten proeven van
een mooi rommelige show-repetitie. Wel
benutten hij en regisseur Ben de Jong,
de vertederende en charmerende moge
lijkheden, die kinderen, honden en mooie
meisjes bieden (mogelijkheden die de eer
ste kermisbioscoopexploitanten ook reed»
kenden). Het werd dus een programma,
dat misschien hier en daar wel attrac
tief, de indruk versterkte, dat het ook niet
doenlijk bleek een hele serie amusements
programma's op en rondom La Brokken
te schrijven.
Tal van filmvakmensen mogen zich te
recht ergeren aan de zeer onorthodoxe,
zo niet chaotische vorm van Jan Vrij man's
televisiefilms, diens documentaire „Eiland
bewoners", gisteravond door de V.A.R.A.
geprojecteerd, had in ieder geval de ver
dienste, dat zij de krachtgevende rust en
andere eigenschappen van de Schiermon-
nikoogse gemeenschap op de kijker over
bracht. Temeer daar Vrijman hiertoe ge
bruik maakte van vele, statische verkla
ringen, blijft de vraag, of de karakte
ristiek van zo'n eilandgemeenschap nog
niet beter tot zijn recht gekomen zou zijn
in een filmisch ronder en vloeiender pro-
dukt.
Rinus Ferdinandusse en zijn „Haagsche
Studenten" gaven in hun tiende kwartaal
overzicht blijk van een lentestemming,
die zich in tal van pikante mopjes mani
festeerde. Erkend moet worden, dat dit
het programma, dat weieens te kramp
achtig toegespitst was op de politiek en
haar verschijnselen, bepaald ten goed#
kwam. In het groepswerk vaak onver
staanbaar blijft dit gezelschap het dui
delijkst waarvoor het zich uitgeeft: een
studentencabaret, dat niet boven het peil
van gevorderde, of vergevorderde dilet
tanten uitkomt.
Als het Nieuw Rotterdams Toneel op 3
april de première voor Nederland van
„Der Stellvertreter" van Rolf Hochhuth
ten tonele brengt, zal de schouwburg in
Rotterdam een tentoonstelling bevatten
van schilderijen en gouaches van de Rot
terdamse schilder Hans Hollenbach, en
van gedichten van de Rotterdammer Jan
Donia, die beiden door het stuk hiertoe
werden geïnspireerd.
De gedichten zullen door de uitgeverij
Nijgh en Van Ditmar worden uitgegeven.
Staatssecretaris antwoordt
De Nederlandse toneelmanifestatie in
het Holland Festival heeft een nieuwe
vorm gekregen. Dit heeft staatssecretaris
Van de Laar van O.K. en W. medegedeeld
in antwoord op schriftelijke vragen van
het Tweede-Kamerlid Willems (P.v.d.A.).
Een gezelschap zal in het komende Hol
land Festival enkele herhalingen van oor
spronkelijke Nederlandse stukken voor
sommige steden zullen dit eerste opvoe
ringen zijn geven, terwijl een der
andere gesubsidieerde gezelschappen een
belangrijke première zal brengen. Dit laat
ste stuk zal in het daaropvolgende seizoen
worden doorgespeeld, hetgeen bij de vroe
gere vorm van de Nederlandse toneel
manifestatie niet mogelijk was.
De staatssecretaris wijt het verdwijnen
van de toneelmanifestatie in zijn oor
spronkelijke vorm vooral aan het feit, dat
het Holland Festival geheel of gedeelte
lijk in de vakantietij d van een aantal
toneelgezelschappen valt, waardoor het
steeds moeilijker werd de benodigde be
zetting bijeen te brengen, temeer daar
televisie en film in deze periode een steeds
groter beroep op het spelersmateriaal gaan
doen.
Ter gelegenheid van zijn tachtigste ver
jaardag hebben zijn vrienden van het
Nieuw Rotterdams Toneel de acteur Jan
Lemaire zaterdagmiddag een allergezel
ligste receptie aangeboden in de foyer
van de Rotterdamse schouwburg. Velen,
onder wie burgemeester en mevrouw Van
Walsum, hebben van de gelegenheid ge
bruik gemaakt hun gelukwensen aan te
bieden.
Jan Lemaire had zijn hele familie hij
heeft nog jonge kinderen meegebracht.
John Lanting bood namens het gezel
schap tweemaal een bedrag aan geld aan.
In een grote enveloppe een bijdrage voor
een reis naar Israël, in een kleine een
bedrag om een paar sandalen te kopen
om in het warme Israël te kunnen dragen.
Rob de Vries, sprekend namens de direc
tie van het gezelschap bood Lemaire da
kaartjes voor de vliegreis aan.