vitamol
rw——~
HMHSH tIt flBÜ
Grafisch verslag van Kokoschka's reis door Apulië en Griekenland
Matthaus Passion in het
Haarlemse Concertgebouw
Kunstwerken
op reis
Het Nationale Ballet wil
Mascha ter Weeme met
pensioen sturen
Esperanto nu ook
bij het VGLO
Dèt is 'n Amstelman!
B loemen-A nton
overleden
NEGEN MUZEN
Muntmeester zegt:
„geen centenprijzen"
BOEKENHOEK
WOENSDAG 25 MAART 1964
17
Belgische profs krijgen 30
tot 35 pet meer salaris
P. Zwaan-swijk
Vitaminen zijn een weldaad voor de huid
nabeschouwingen
Geschiedenis en
aardrijkskunde
AMSTEL
J. Damshuizer
„Alleman" niet naar Cannes
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
A
Vanavond op de televisie
NAPOLEON BONAPARTE, door Louis
Madelin, Elsevierpockets, Amsterdam.
DE CHRISTELIJKE Oratoriumvereni
ging heeft met de uitvoeringen van de
„Matthdus-Passion"op maandag- en
dinsdagavond naar gewoonte weer gege
ven in de gemeentelijke concertzaal, een
jarenlange traditie kunnen voortzetten.
De belangstelling voor sommige kunstzin
nige activiteiten mag dan opvallend gerin
ger zijn geworden, voor Bachs muzikale
Lijdensdrama bleef de aandacht gehand
haafd en zij lijkt nog steeds toe te nemen.
Voor de uitvoering van dinsdagavond was
althans het concertgebouw vrijwel geheel
uitverkocht. Het lijkt er veel op, dat de
„Matthaus Passion" in gunstige zin popu
lair geworden is.
Dit appreciatie-verschijnsel betreft ze
ker niet alleen het woord. Ook Bachs mu
ziek is men in de loop der jaren gaan
doorgronden als het medium waardoor de
essentie van de tekstgedachte in volle om
vang onthuld wordt, niet zelden met frap
pante realismen.
De wereldberoemde Piëta van Michel
Angelo uit de Sint Pieterskerk in
Rome wordt verscheept naar de Ver
enigde Staten om te worden tentoon
gesteld op de komende wereldten
toonstelling. De foto toont hoe het
beeldhouwwerk voor het transport
wordt gereedgemaakt. Aan de reis
van de Piëta zijn talrijke onderhan
delingen, protesten en zelfs betogin
gen voorafgegaan. Wijlen paus Joan
nes XXIII stond welwillend tegen
over deze „culturele exportpolitiek",
die eveneens hoogtij viert in het
Frankrijk van generaal De Gaulle,
dat onder veler protest wereld
reizen ondernam met de Mona Lisa
en de Venus van Milo.
(Van onze kunstredactie)
Het stichtingsbestuur van het Nationale
Ballet wil mevrouw Mascha ter Weeme
met pensioen sturen. Het heeft haar een
brief gestuurd, waarin wordt voorgesteld
het dienstverband te verbreken en waar-
In een financiële regeling wordt aangebo
den. Mevrouw Ter Weeme beraadt zich nog
over haar antwoord.
Na de fusie van Sonia Gaskells Neder
lands Ballet met Mascha ter Weene's Am
sterdamse Ballet tot het Nationale Ballet
in september 1961, is mevrouw Ter Weeme
in feite uitgerangeerd als balletleidster.
Volgens de statuten kreeg zij de leiding
van de opera-afdeling van het nieuwe bal
let, maar daar is nooit iets van terecht
gekomen en in feite is zij reeds enkele
jaren op non-actief gesteld.
Het voorstel van het stichtingsbestuur
beoogt deze feitelijke toestand nu te for
maliseren; het is mede gedaan op aandrang
van de subdidiënten van het Nationale Bal
let, dat zijn het Rijk en de gemeente Am
sterdam.
Mevrouw Ter Weeme toonde zich van
morgen tegenover ons ten zeerste be
droefd over de hele gang van zaken «van
de laatste jaren, die dan nu is geculmi
neerd in deze brief.
Het betekent voor haar een trieste afloop
van haar carrière als balletleidster. Het
Is voor niemand een geheim, dat de oor
zaak van deze gang van zaken voor een
belangrijk deel moet worden gezocht in de
tirannieke persoonlijkheid van mevrouw
Sonia Gaskell, die een vruchtbare samen
werking met Mascha ter Weeme van het
begin af onmogelijk heeft gemaakt.
Mevrouw ter Weeme is 62 jaar. Mevrouw
Gaskell is achter in de vijftig.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL De Belgische hoogleraren
krijgen een salarisverhoging van tussen
de 30 en 35 percent, zo heeft de minister
van Nationaal Onderwijs en Cultuur be
kendgemaakt. Een en ander is het resul
taat van de onderhandelingen tussen de re
gering en de socialistische en de rooms-
katholieke vakbond van overheidsperso
neel. De Belgische hoogleraren waren
reeds lang ontevreden. Zij hebben enige
weken geleden zelfs met een staking ge
dreigd. Hoewel de vakbonden nog niet
hebben beslist staat het vast dat de pro
fessoren tevreden zijn met de in het voor-
Uitzicht gestelde opslag.
Voor wat de uitvoering van het mees
terwerk betreft, heeft men lange tijd ge
zocht naar een historisch, religieus en mu
zikaal verantwoorde interpretatie.
DE UITVOERING DOOR de Christelijke
Oratoriumvereniging is door haar dirigent
George Robert in deze zin geconsolideerd.
De dirigent ging voor de vertolking van
dinsdagavond, die in dit verslag besproken
wordt, een vaste koers, welke het machti
ge inleidingskoor in zuiver muzikaal op
zicht een geprononceerd eigen, objectief
karakter gaf. Daarna werd voor koralen,
volkskoren en ook het slotkoor ruimte ge
laten voor een subjectief bewogen uitdruk
king. Zij sprak uit de fraaie, genuanceer
de koorklank, maar evenzeer uit de van
juist begrip getuigende zegging van het
woord.
Zo kon het Lijdensdrama met al zijn
tragiek van losgebroken emoties zich tot
een treffende, logisch opgebouwd eenheid
ontwikkelen.
DE SOLISTEN pasten zich voortreffelijk
bij het uitvoeringsprincipe aan. De so
praan Heieen Verkley gaf nagenoeg on
gerepte vertolkingen van aria's en kleine
fragmenten. De alt Roos Boelsma, of
schoon af en toe wat zwak van toon, wist
van de aria „Erbarme dich" een expres
sief hoogtepunt te maken.
Onvoorwaardelijk respect heb ik gekre
gen voor de tenor Arjan Blanken, die met
onbegrijpelijk uithoudingsvermogen de
partij van de evangelist bij deze vrijwel
volledige vertolking van de passie zong.
De bas Arie de Rijk heeft als de vertol
ker van de Christus-partij weer een bij
zonder diepe indruk kunnen maken. Frans
Müller, die de voordracht van tenor-aria's
was toevertrouwd, kon voldoening geven,
behoudens dan de hoge tonen, die nog
niet vrij klonken.
Herman Schey heeft op deze avond be
wezen, dat hij ook aan de bas-aria's uit de
passie veel inhoud kan geven. Gaarna ver
meld ik nog de zang van de bariton Otto
Ottens, die een voortreffelijke stem van
grote draagkracht in kon schakelen voor
de vertolking der kleine partijen.
Piet Lenz was bij deze uitvoering weer
de uitnemende solist op de viola da gamba
en de organist Piet Kee was met 't Noord
hollands Philharmonisch Orkest en zijn in
strumentale solisten een voortreffelijke
steun voor koor en de vocale solisten.
Ten slotte noem ik nog het jongenskoor
van de kathedrale basiliek St. Bavo, dat
aan de koorklank voor het inleidingskoor
en het slotkoor van het eerste gedeelte
van de passie, een fraai „register" van
heldere jeugdige stemmen kon toevoegen.
Blijkens de memorie van antwoord aan
de Tweede Kamer inzake wijziging van de
lager onderwijswet zal, bj aanvaarding
van dat plan, onderwijs in Esperanto niet
alleen facultatief bij het L.O., maar ook
bij het V.G.L.O. kunnen worden gegeven.
Aan het verzoek van een aantal Kamer
leden om bij het stichten van een lagere
school door een groep ouders inplaats van
een waarborgsom een schuldverklaring
met borgstelling te eisen blijkt staatssecre
taris Grosheide van O. K. en W. niet te
kunnen voldoen.
Het wetsontwerp behelst onder meer een
nieuwe regeling voor het oprichten van
openbare lagere scholen en bevoegdheden
van ouders daarbij.
Medici bevestigen, dat gezondheid en aanzien van de huid door
vitaminen behouden en fundamenteel verbeterd worden.
Daar ons lichaam echter geen vitaminen vormt, verschaft Vitamol
van buitenaf deze opbouwende stoffen, voorkomt daardoor
vroegtijdige vermoeidheidsverschijnselen en garandeert een steeds
goed verzorgd uiterlijk.
DE SUCCESVOLLE VITAMINE-HUIDVERZORGING
Voedingscrème (groene tube) voor herstel en verzorging van de huid's nachts
Dagcrème (blauwe tube) ter bescherming van de huid overdag.
Tube vanaf f 4.75
In het programma „Uit de school ge
klapt", dat gisteravond gesitueerd was in
het Willem de Zwijgerlyceum in Bussum,
bemoeilijkte zowel de visualisatie als de
geluidstechniek de kijker het volgen van
een door dr. A. J. Vis geleide gedachten-
wisseling over de waarde en het nut van
het leervak geschiedenis. De ene keer
moest men de oren spitsen om toch maar
iets op te vangen van een antwoord van
een van de leerlingen, de andere keer
kwam het beeld van een nieuwe spreker
of spreekster veel te laat op het scherm.
Aan de vele zinnige dingen, door de klas
over dit onderwerp gezegd, kon de gast
van gisteravond, Willem Duys, weinig
meer toevoegen dan enige propaganda voor
de t.v. en een herhaling van zijn stoute
stukje de heer Vis, eens ook zijn leraar,
uit te tekenen tijdens de les. Eenieder
kon dit grapje dan duidelijk zien aanko
men. Dit programma, om een ons onbe
kende reden „educatief" genoemd, liep
nogal uit, maar daar kon de heer Duys
ditmaal echt niets aan doen.
Het werkelijke leven moge soms onge
loofwaardiger zijn dan het sterkste ver-
WENEN. Telkens wanneer ik op weg naar Linz het nuchtere en prozaïsche spoor
wegknooppunt Poechlarn passeer, vraag ik mij af hoe Kokoschka hier heeft kunnen
gedijen. Hij is hier geboren en heeft er zijn eerste jeugd doorgebracht. Daarna ging
hij naar Wenen, waar hij het gymnasium bezocht en zijn eerste artistieke opleiding
genoot. Vervolgens leidde hij een arm en zwervend leven in Tsjechoslowakije en voor
al in Duitsland. Sinds 1938 leeft hij afwisselend in Zwitserland en Engeland. Maar
Oostenrijk bezoekt hij regelmatig en elk jaar geeft hij tijdens het festival van Salz
burg een cursus voor aankomende en gevorderde schilders. Ondertussen ontwerpt
hij toneeldecoraties en kostuums voor het Burgtheater en de Weense Opera. Op het
ogenblik is hij in Wenen, waar men een zestigtal lithografieën uit de laatste tijd
kan bezichtigen.
Merkwaardig is de
lenigheid van deze
kunstenaar die op
eens is teruggekeerd
naar de lithografie.
De techniek daarvan
heeft hij in zijn jonge
jaren beoefend. Nu
ziet men er de rijpe
resultaten van. Nog
wonderlijker is het
uithoudingsvermogen
van deze 78-jarige die
te voet of op een ezel
een moeizame speur
tocht in Apulië en
Griekenland heeft
ondernomen en van
zijn ervaringen daar
een map vol lithogra
fieën overhield. Wat
hij daar zocht was
niet het opfrissen van
herinneringen aan de
klassicistisehe voor
stelling van de an
tieke wereld, die ons
door onderwijs en
litteratuur zijn bijge
bracht, maar een ge
heel nieuwe en frisse
kijk op de onbedor
ven natuur die daar
nog even onaantast
baar is als in de oud-
«§§1
855:<S
'n Man die streng is voor zichzelf, hoffelijk tegen zijn
vrouw en precies op z'n bier: 't moet vol en rond zijn,
fris en smakelijk. Prachtplls van Amstel!
Op een landweg van Hellas kan men
Dionysos nog ontmoeten.
heid. Hij zegt daarover: „Ik wilde de vij
genboom zien, de ezel, de eenzame boer,
het landschap zonder het volgepropte ver
keer en de wolkenkrabbers, Apulië als land
van mensen dat nog niet door het gepeupel
is verwoest".
ZIJN GRAFISCHE BLADEN roepen het
arkadische landschap op die aan scènes
uit Homerus of Virgilius herinneren, waar
in mensen en dieren nog een echt herder
lijk leven leiden, vooral de dieren zie Ko
koschka fascineren en die hij met enkele
rake lijnen en slagschaduwen vastlegt.
Een blad met twee schapen en twee var
kentjes tekende hij, toen hij na lang zoe
ken eindelijk een echte herder had gevon
den: „De man leefde helemaal alleen in
een hut die hij uit een aantal stenen had
opgebouwd. Ik wilde alleen de dieren te
kenen, maar ten slotte maakte ik ook van
hem een schets. Ik was zijn vriend ge
worden en hij wilde mij niet meer laten
gaan. Alles wat hij bezat bood hij me
aan.
De lithografieën van Kokoschka zijn vrij
van alle litteraire ballast en ontdaan van
elk klassicistisch bijwerk; en dat was de
reden waarom hij juist naar Apulië ging:
dit land had mij altijd aangetrokken. Voor
mij is het de poort naar de oudheid. Ik ben
overal in Italië geweest, alleen Apulië ken
de ik nog niet. Het is werkelijk een merk'
waardig land: eerbiedwaardig, trots, gast
vrij. proper en arm".
OFSCHOON KOKOSCHKA Oostenrijk is
ontgroeid, voelt hij zich toch toch op heel
bijzondere manier met dit land verbonden
omdat hij hier z'n eerste indrukken die
beslissend zijn heeft opgedaan en voor
al omdat hij hier een diepgaande artistie
ke omwenteling meemaakte: „Ik werd
opgeleid in de Wiener Werkstatte die toen
de modernste opleidingsschool was van het
gehele vasteland".
Telkens weer komt hij op zijn jeugd te
rug die ook van invloed is geweest op
zijn letterkundige ontwikkeling. Daarvan
getuigen zeventien grafische bladen met
illustraties voor „Koning Lear": „Mijn
eerste' ontmoeting met het werk van Sha
kespeare had ik op school in Wenen. Ik
was een slechte leerling en zakte herhaal
delijk. Maar mijn leraar Engels was dr.
Leo Kellner en van hem heb ik mijn
sympathie voor de Engelse taal en voor
Shakespeare". Maar ook die teksten van
Shakespeare beziet hij zonder een spoor
van litterair vooroordeel of van schoolse
invloed. Voor hem zijn ze een ongedeerd
landschap zoals Apulië en Hellas, dat men
zonder klassieke bril in ogenschouw
neemt: „Ik wilde geen Griekse mythologie
uitbeelden, maar een poging doen om mij
zelf uit mijn eigen chaos te redden".
Waar vindt men dat evenwicht en de
geruststellende orde? Misschien toch in
Rome of Athene waar de oude traditie nog
leeft: „Niet in de stad. Athene is precies
zoals elke ander stad. Er zijn te veel
auto's, maaar op het platteland voel ik
mij op mijn plaats, vooral dieper het land
in, waar het leven en de levensvormen
nog onveranderd zijn gebleven" en
waar men dus op wijngod Dionysos nog
kan ontmoeten met een bokaal wijn in de
hand en zittend op de rug van een ezel.
haal, de zeer tragische wereldstadgebeur
tenis waaraan de aflevering van „Naked
City" gewijd was, leek ons toch meer een
synthetisch produkt van een scenario
schrijver, die met weinig succes enige
tijd psychologie gedaan heeft. We waren
dan ook verheugd, dat de steeds verkeerd
reagerende oud-frontsoldaat en mislukke
ling, de man met de misplaatste agressies,
na vele omzwervingen op het politiebu
reau belandde en daar zijn rust hervond.
Want daarmee was ook deze langdradige
geschiedenis afgelopen.
Boeiend was zeker de daaropvolgende
CBS-reportage over het nog zo achterlijke
keizerrijk Ethiopië, waarin ook zijne ma
jesteit Haile Selassi aan het woord kwam.
De keizer, die er tot dusverre goed in is
geslaagd tussen de rotsen van de reactie
en de vooruitgang door te koersen, gaf
blijk van zijn grote gevatheid, toen hij in
dit interview met een Amerikaanse repor
ter premier Kroestsjev prees voor de wij
ze waarop deze de Cuba-crisis tot een op
lossing had gebracht.
Overigens deed deze AVRO-avond sterk
denken aan een verlaat programma van
de school-televisie: eerst een uur geschie
denis en dan nog een klein uur aardrijks
kunde. Het was wel wat teveel.
GEORGE NOORDHOF
Maandag heb ik op deze plaats geschre
ven, dat de heer George Noordhof in zijn
taalgebruik doet denken aan een Engels
man die pas Nederlands heeft geleerd.
Als voorbeeld noemde ik o.m. de „kogel-
leger", waar hij het tot twee maal toe
over had. Van bevoegde zijde is mij in
tussen echter verzekerd, dat „kogelleger"
(voor het Duitse kogellager) de bonafide
Nederlandse technische vakterm is. Waar
mee de heer Noordhof, wat dit betreft,
dan is geworden tot een prijzenswaardige
purist.
Nóg meer opheldering verschafte van
morgen de familie van de heer Noord
hof, die mij meedeelde dat George Noord
hof een Engelse opvoeding genoot, reeds
33 jaar in Engeland woont en zich mag
verheugen in een Britse echtgenote als
mede in de Britse nationaliteit. Waarmee
dan alles is opgehelderd (en verontschul
digd).
J. D.
In Amsterdam is tengevolge van een
hartaanval overleden de heer A. J. Polder
vaart. De overledene was in Amsterdam
overbekend als „Bloemen-Anton".
Zeven-en-veertig jaar lang heeft de
kleine man steeds in smoking met
manden vol corsages de vermaaksetablis-
sementen rond het Leidseplein bezocht.
Hij wordt morgen op de Nieuwe Ooster
begraafplaats ter aarde besteld.
De film „Alleman" van Bert Haanstra
gaat niet naar het filmfestival in Cannes.
Haanstra is er niet in geslaagd de Franse
versie van zijn film die hij samen met
Jacques Tati aan het maken is, tijdig op
bevredigende wijze klaar te krijgen.
Pantomimecursus. In de week van 31 maart
tot en met 5 april organiseert de Stich
ting Nederlandse Pantomime in Amster
dam een cursus „Mime en Pantomime",
bestemd voor alle belangstellenden. De
deelnemers zullen worden verdeeld in
beginners en gevorderden. Als dooenten
treden op Jan Bronk, Frits Vogels, Nora
Kretz, Rob Nico en Luc Boyer.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO.
14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebd. 7.15
Ouverture. radio voor vroege mensen. 7.55
Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Moderne gram-
mofoonmuziek. 9.00 Verraden door een vriend,
overweging, rond het mysterie van Witte Don
derdag. 9.35 Waterstanden. 9.40 Moderne orkest
muziek (gr.) 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Klas
sieke grammofoonmuziek. 10.45 Kerkorgelmu-
ziek. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Van alle
markten thuis: plaatjes, die verschijnen, blij
ven en verdwijnen. 12.15 Leven op het land, ge
sprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Deze week, lezingen. 13.00 Nieuws.
13.15 Pianorecital (gr.) klassieke muziek. 13.45
Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Klassieke gram
mofoonmuziek. 14.30 Gesprekken van Nicode-
mus, hoorspel. 15.45 Oude kamermuziek (gr.).
16.00 Jezus steeds eenzamer, overdenking. 16.30
Oude en moderne kamermuziek. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Schoolzang. 17.45 Klassieke ka
mermuziek (gr.) 18.15 Sportrubriek. 18.30 Vocaal
ensemble en solisten: Geestelijke liederen (ste-
reofonische uitzending). 18.50 Sociaal perspek-
tief, lezing. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Op de man, praatje. 19.15 Kerkorgelmuziek (gr)
19.30 Radiokrant. 19.50 Kerkorgelmuziek. 20.00
Die Matthaeuspassion van Bach. (plm. 21.30 Het
gelaat van Christus, overdenking). 23.50 Gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Program-
ma-overzicht; aansluitend: Lichte grammofoon
muziek. 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groen
teman. 9.15 Klassieke kamermuziek (gr.) 9.35
Christus Rex, hoorspel (III). 10.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 10.10 Voor de kleuters. 11.00
Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Orgelrecital:
oude muziek. 11.40 Moderne grammofoonmu
ziek. 12.00 Licht ensemble met zangsoliste. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Uit
het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Licht instrumen
taal kwartet en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, eventueel actueel of grammo-
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dans-
orkest en zangsolisten. 14.00 Sopraan en piano:
moderne muziek. 14.30 Klank-omrankte levens,
radiobiografie. 15.30 Operamuziek (gr.) 16.00
Van vier tot vijf, gevarieerd programma. 17.00
Voor de jeugd. 17.55 De gesproken brief. 18.00
Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending
van de Christelijk Historische Unie: Onderwijs
vraagstukken. Bert Buddingh in gesprek met
dr. H. A. Schuring, lid van de C.H.U.-fractie
in de Tweede Kamer. 1$.30 Licht orkest met
zangsoliste. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Sport-
parade. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws.
20.05 Strijkkwartet: Moderne muziek. 21.05 Ge
hoord, gezien, gelezen: kunstsymposion. 21.35
Sopraan en piano: Spaanse liederen. 21.55 Voor
dracht. 22.05 Variété-orkest en solisten. 22.30
Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten.
23.05 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.50
Beursberichten en programma-overzicht. 13.00
13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Bloemen
aan de Doornenkroon. 14.30 Pianorecital. 15.00
Nieuws. 15.03 Klassieke muziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Ka
mermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kin
deren. 17.50 Symfonische muziek. 18.00 Nieuws.
18.0a Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberich-
ten. 18.30 Godsdienstige uitzending. 19.00 Nws
en radiokroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 19.50
Vrije politieke tribune. 20.00 Johannes-Passion.
22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Israëlische uit
zending. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internationaal
jeugdjournaal. KRO: 17.10-17.50 Voor de kinde
ren. 19.30 Het Kruis, onze enige hoop, documen
taire film. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.45 Piste, va
riétéprogramma. 21.25 Wonder aan de Donau,
t.v.-spel. 22.00 Het land van onze kinderen: dl.
3: Werk en welvaart. 22.30 Zie de mens: 6e Vas-
ten-epiloog. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
Experimentele uitzendingen op het tweede net
(Kanaal 27), VPRO: 20.45 Grazige weiden, speel
film. 22.15-22.45 Pianorecital (herhaling).
VOOR DONDERDAG
AVRO. 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pauze.
16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 Voor export,
documentair programma. NTS: 20.00 Journaal.
AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Achter de scher
men, documentaire. 21.00 De dertig seconden,
TV-spel. 22.15 Documentaire reportage van de
militaire vliegbasis Woensdrecht. NTS: 23.00-
23.05 Journaal. 23.05-23.10 Sport in Beeld:
UEFA jeugd toernooi.
Experimentele uitzendingen op het tweede net
(kanaal 27).
NCRV: 20.30 De Marcus Passie, Georg Phl-
lipp Teleman (-22.00).
Vanavond zendt de KRO-televisie
het spel „Wonder aan de Donau" uit,
van de Amerikaan Maxwell Ander
son, onder regie van Luc van Gent.
Op de foto een scène uit dit spel met
v.l.n.r. Kluver (bewaker), A. v. d.
Kwast, Ben Aerden (de majoor), Wim
van den Brink (generaal Merck),
Albert Abspoel (de luitenant), B.
Barends en Tom van Beek
(kapitein Kassei).
Op 1 januari 1963 waren er in ons land
1.539 miljoen munten in omloop, waarvan
797 miljoen centen. In 1963 zijn er nog
eens 150 miljoen munten geslagen, waar
van 70 miljoen centen. Meer kunnen we
er niet maken want de capaciteit van on
ze machines gedoogt dat niet, zo schrijft
's Rijksmuntmeester in een brief aan de
Haagse Kamer van Koophandel.
De Kamer had de rijksmunt meegedeeld
dat er in Den Haag zoals elders in het
land ook het geval is een nijpend te
kort aan centen is.
De rijksmunt meldde verder dat er wel
nieuwe machines besteld zijn, maar dat
de aflevering daarvan op zich laat wach
ten. Inmiddels doet hij de kamer van
koophandel een middel aan de hand om
de vraag naar centen af te remmen. Ad
viseer de door u vertegenwoordigde mid
denstanders, zo schrijft hij de kamer, hun
prijzen af te ronden. Geen prijzen meer
dus van f. 1.99 of 24,68.
Napoleon is vermoedelijk de meest
beschreven figuur uit de geschiedenis.
Het aantal biografieën van hem vult
een bibliotheek. Is het dan nodig, dat
er nog meer litteratuur over hem ver
schijnt? Ja, als het historisch onderzoek
nieuwe feiten aan het licht brengt of als
door het ontstaan van nieuwe stro
mingen in de historiebeschrijving de
feiten andere perspectieven krijgen.
Om een van die redenen is deze
pocket kennelijk niet verschenen. Men
mag het vermelden van drie inlijvings
data van ons land bij Frankrijk beslist
niet als in een beter wetenschappelijk
licht zien en evenmin de zeer tenden
tieuze beschrijving van Napoleons strijd
in Egypte, die heel wat minder eervol
was dan Louis Madelin voorgeeft. De
schrijver blijkt dan ook meer een Na
poleon-vereerder dan een kenner. Deze
pocket is vooral een opsomming van
feiten, aan een beschrijving van de
mens Napoleon komt Madelin bijna niet
toe.
Opmerkelijk is wel, dat deze pocket
uitmuntend is geïllustreerd en in dit
opzicht een aanvulling kan zijn voor een
verzameling Napoleontica.
1NSEKTEN OVERAL door A. J. Pijpers
(De Spaarnestad, Haarlem),
Een uitstekend werkje over insekten,
dat ongetwijfeld in een behoefte zal
voorzien. Duidelijke tekeningen ver
hogen de waarde.