Opperrabbinaat controleert in Enschedese fabriek HOORTOESTELLEN TJITGAAN IN HAARLEM- IN ZES MINUTEN WORDT EEN MATZE, CRACKER OF SJEMOERIEN GEMAAKT GEERVLIET N.V. Ziekenfondsbijdragen DONDERDAG 26 MAART 1964 Belangrijk In twee weken Vijfhonderd graden Al op het veld GUNT U EVEN DE TIJD Tot in Spanje Haarlem, Tel. Haarlem, Tel. (02500) 16171 van alle binnen- en buitenlandse fabrikaten. MUZIEK JAZZ TONEEL AMATEURTONEEL BALLET GABARET TENTOONSTELLINGEN DIVERSEN Braakmachine In de Nieuwstraat te Enschede staat een fabriek, die enig is in haar soort in Nederland en de grootste van Europa. Gedurende het „hoogseizoen" (van be gin oktober tot het joodse paasfeest) werken er veertig tot vijftig personen, daarna een vaste kern van ongeveer twintig. In de zomer staat het bedrijf drie maanden stil voor revisie van de machines en de oven. Ook tijdens het produktieproces worden de machines iedere twee uur stopgezet voor een schoonmaakbeurt van een kwartier. „Niet erg economisch", beaamt de directeur, de heer H. J. Woudstra, „maar we hebben het er voor over. Het is nodig om gisting te voorkomen". En gisting is verboden voor het produkt, dat in de Enschedese fabriek wordt gemaakt, namelijk de matze, het ongezuurde brood, dat de joden over de gehele wereld tijdens Pesach eten. De hele produktie van de matze (in het Hebreeuws matsot) staat onder de scher pe controle van 't opperrabbinaat te Am- Sterdam. Het begint al in oktober met het kasjeren van het hele bedrijf aan de Nieuwstraat. Dit houdt in dat opperrabbijn Schuster met een gasvlam of door middel van stoom- ontwikkeling, die ontstaat wanneer hij ko kend water over een steen giet, alles in de fabriek reinigt. In de Pesach-produktie-periode zijn al tijd twee toezichthouders van 't opperrab binaat in de fabriek aanwezig. Dit zijn streng orthodoxe joden, die volkomen op de hoogte zijn van de joodse spijswetten. Voordat het meel in Enschede is aange voerd worden eveneens alle gangen van de tarwe en het meel gecontroleerd. De con trole op de tarwe, die voor de speciale matze, de sjemoerien, wordt gebruikt, be gint zelfs al op het land. (de sjemoerien wordt op de eerste avond van Pesach, seideravond die in familiekring wordt ge vierd, gebruikt naast onder meer bittere kruiden, een gebraden ei en een gebraden beentje). De gehele produktie van de mat ze is er natuurlijk op gericht gisting te voorkomen, waardoor het eindresultaat re ligieus aanvaardbaar is voor de joden. Daarom mag het vlak voordat de tarwe wordt geoogst niet geregend heben en moet tarwe schotvrij zijn. Na de verwoesting van Jeruzalem is de matze het belangrijkste onderdeel van de Een toezichthoudster van het opper rabbinaat te Amsterdam bezig met het kasjeren van de braakmachine voor het begin van de produktie van de Pesachmatsoth in oktober. Rechts opperrabbijn Schuster. Na 55 seconden komen de matsoth uit de oven en gaan ze via een lopen de koelband naar de inpakafdeling. joodse paasviering 't herdenken van de uittocht uit Egypte en de vrijwording uit de slavernij geworden. De produktie er van is geheel gebaseerd op het Oude Tes tament. Daarom staat het (leiding)water in de 2 tanks ook nu nog een nacht over, om dat vroeger het vuil in het bronwater, dat bij het bereiden van de ongezuurde bro den werd gebruikt, ook tijd moest hebben om te bezinken. De koeken stammen uit de tijd van 1200 voor Christus, toen Mozes het joodse volk plotseling uit Egypte trok en er geen tijd meer was om het deeg van de koeken te laten rijzen. In vroeger jaren werden de matsoth thuis of door joodse bakkers gemaakt, maar langzamerhand heeft de mechani satie het ook op dit gebied gewonnen. De Enschedese fabriek bestaat sinds 1932 en heeft gedurende de eerste jaren een con current gehad in een Amsterdamse fa briek, die echter na de oorlog is opge heven. Het waren toen trouwens gouden jaren voor de paasbroodfabriek, want de matzes waren niet gedistribueerd, zodat iedereen ze kon eten. Na de oorlog, toen onder meer in 1947 de biscuits van de bon kwamen en „iedereen al zo lang en zo veel matzens had gegeten, dat hij ze niet meer zien kon" aldus de heer Woudstra, beperkte het afzetgebied zich weer tot de joodse land genoten, zodat maar één paasbroodfabriek kon bestaan. De laatste jaren worden er steeds meer crackers, die op dezelfde manier als de matzes worden bereid, alleen niet onder 't toezicht van het opperrabbinaat, gegeten maar nu omdat zij een lekkernij zijn. De Enschedese fabriek produceert de afzet voor Nederland in twee weken, want 85 pet, van de produktie is voor export naar on geveer 20 landen voornamelijk in Europa en Noord-Afrika, bestemd. Dit jaar weer mag voor het eerst worden uitgevoerd naar Rusland. Het hele produktieproces is gericht op deze ene belangrijke eis: geen zuring. Het duurt slechts zes minuten en begint met het vermengen van meel en water. In matzedeeg bevindt zich maar 28 pet, terwijl dat bij brooddeeg meestal 52 pet is. Uit demengbak gaat de klonterige mas sa naar de zogenaamde braakmachine, waar 't begin-van-deeg wordt gewalst tot een homogene deegplak van 28 mm dikte, die met de hand op een as wordt gedraaid. Deze as plaatst men dan op de uitsteek, waar het deeg eerst onder drie walsen van verschillende grootte doorgaat, waardoor de dikte tot 1,3 mm wordt teruggebracht. In het deeg worden daarna de gaatjes ge ponst en voordat 't de oven ingaat worden de ronde of vierkante vormen van de mat zes uitgestansd. In de elf meter lange oven, die wordt verwarmd met gasbranders, blijven de matzes slechts 55 seconden. In deze tijd zijn ze blootgesteld aan een temperatuur van 500 graden. Door deze enorme hitte worden de matzes meteen „dichtgeslagen zoals dat in vaktermen heet. Het water, dat zich in het deeg bevindt, verdampt uiteraard direct, waardoor blaasjes op de Dat bij het bereiden van een matze of sjemoerien, de speciale matze, aan tiental len eisen moet worden voldaan wil het Gunt u beslist even de tijd bij SMIT VAN RIJSBERGEN aan te gaan om u te verwonderen over het kostuum van 152.—. Dat prachtige blauw kamgaren kos tuum van f 152.— waarover u zich zult verwonderen en waarin u zich straks laat bewonderen. Gunt u echt even de tijd. Betere konfektie en herenmode ZIJLSTR. 71 (t.o. Twentsche Bank) - H'lem matze ontstaan, die worden dichtge schroeid. Hierdoor ontstaat de aromati sche geur, die aan de matze een bepaalde smaak geeft. Als de matzes uit de oven komen gaan ze via een lopende koelband naar de in- pakafdeling, waar ze met de hand worden ingepakt. Tot slot nog enkele cijfers: de Ensche dese fabriek produceert in de drukke pe riode voor Pesach 3 tot 4.000 kg matzes per dag, d.w.z. 2.640 km per week, wat ongeveer de afstand is van Amsterdam tot Malaga (Spanje). Bezoekt ons of bel ons op voor het vrijblijvend geven van Inlich tingen thuis. Dagelijks geopend van 9-17.30 uur. 's Zaterdags van 9-13 uur. Vrgdag 3 april, Concertgebouw, 20 uur: Concert door het Symfonie-orkest „Haerlem" o.l.v. Marinus Adam. Soliste: Emmy Verheij (viool). Programma: Röntgen, Johan van Kempen, Mendels sohn, -Cherubim, Haydn. Taveerne „In 't Goede Uur", Korte Hout straatNieuwe Kerksplein: Dagelijks klassiek grammofoonplatenconcert van 21 tot 22 uur. Tot en met 4 april: Beet hoven. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 1: Dagelijks van 20—23.30 u. klas siek grammofoonplatenconcert. Vrijdag: diversen; zaterdag: Bach; zondag 15 u.: fragmenten Matthaus Passion; zondag avond: Mozart; maandag: Tsjaikowsky; dinsdag: Liszt en Brahms; woensdag: opera; donderdag: diverse missen. Zondag 29 maart, Sociëteit Ekestos, Sta tionsplein 2, 20 u.: Trio Louis van Dijk. Bezetting: Louis v. Dijk (piano), Jacques Schols (bas), John Engels (drums). Maandag 30 maart, 20 u.: Kwartet Tony Vos. Bezetting: Tony Vos (sax), Boude- wijn Leeuwenberg (piano), Hans van Rossum (bas), Ruud Pronk (drums). Zaterdag 28 maart, Stadsschouwburg. 20 u.: De Nederlandse Comedie met „Wie is bang voor Virginia Woolf?" van Ed ward Albee. Regie: Henk Rigters. M.m.v. Han Bentz van den Berg, Ank van der Moer, Femke Boersma en Hans Bos winkel. Zondag 29 maart. Stadsschouwburg, 20 u.: De Nederlandse Comedie met „De dans van de reiger" van Hugo Claus. Regie: Ton Lutz. M.m.v. Ellen Vogel, Mien Duymaer van Twist, Therèse Steinmetz, Ton Lutz, Paul Cammermans e.a. Maandag 30 maart, Stadsschouwburg. 20 u.: De Nederlandse Comedie met „Het sprookje van de wolf" van Molnar. Regie: Ton Lutz. M.m.v. Andrea Dom burg, Mimi Boesnach, Mien Duymaer van Twist, Paul Cammermans, Joan Remmelts, Pierre Myin, Hans Croiset, Lex Schoorel e.v.a. Vrijdag 3 april. Stadsschouwburg, 20 u. Toneelgroep Studio met „De wijze kater van H. Heyermans. Regie: Kees van Iersel. M.m.v. Henk van Ulsen, Wim van den Brink, Alb. Abspoel, Ad. van Gessel, Elsje Scherjon, Bram van de Vlugt. Dinsdag 31 maart, Stadsschouwburg, 20 u.: Haarlemse Toneel Club met „Het hemel bed" van Jan de Hartog. Regie: Jacques van den Boogaard. Woensdag 1 april, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelvereniging Johez met „Oscar" Donderdag 2 april, Stadsschouwburg, 20 u.: Het Nationale Ballet o.l.v. Sonia Gaskell Programma: Dessins pour les six, Les variations dodecaphoniques, La som- nabule, Symphonie in C. Muzikale be geleiding: André Presser en Joop Stok- kermans. Waag-Taveerne: Iedere vrijdag, zaterdag en zondag van 20—1 u. het programma „Wiedewagen" van Cobi Schreyer en Ronnie Potsdammer. Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest: Iedere avond en paasmaandag cabaret van 21—23.15 u.: ,,'t Is zonde". Iedere maandag besloten voorstelling en dins dag gesloten. Medewerkenden: Frans en Fiet Koster, Carry Tefsen, Cees van Oyen en Enrico Neckheim (piano). Ge opend van 20 uur af. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62: Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Geopend dagelijks van 1017 uur, zon- en feestdagen van 1317 uur. Van 27 maart tot efl met 10 mei: ook van 20.30—22.30 u. met oude muziek, floodlight, kaarsen en bloemen. Prentenkabinet, tentoonstel ling van Perzische miniaturen. Tot 19 april. Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine Houtweg 103: Geopend donderdag van 10—12.30 uur en van 13.30—17 uur. Zon en feestdagen van 14-17 u. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout straat/Nieuwe Kerksplein: Tentoonstel ling van tekeningen van Frieda Holle man. Tot en met 31 maart. Van 1 april af: tekeningen van H. Wegener. Dage lijks geopend van 10-18 u. en van 20-24 u. 's Zaterdags en zondags van 1018 u. en van 2021 u. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land: Eerste etage: Expositie „5 tot 500 (gulden)"schilderijen, tekeningen, aquarellen en gravures. Bootzaal: „100 Ambachten" van Jan Luyken. Dagelijks van 10-23.30 u. Teylers Museum, Spaarne 16: Tentoonstel ling van schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse en Franse school 16de tot en met 19de eeuw. Fossielen, hist, natuurkundige instru menten, mineralen, 31-toons Fokker orgel. Geopend (behalve maandag) van 10-17 uur, de eerste zondag van de maand van 13-17 uur. Vishal, Grote Markt: Tentoonstelling van werken van Co Westerik. Dagelijks ge opend van 10-17 u. en 's zondags van 13-17 u. Tot en met 19 april. Bisschoppelijk Museum. Jansstraat 79 Tentoonstelling van oude religieuze kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld houwwerken, handschriften en kunst nijverheid. Dagelijks behalve maandag geopend van 1012.30 uur en van 13.30 17 uur, zon- en feestdagen van 14 17 uur. Tot 10 mei: tentoonstelling „Pas sie en verrijzenis" (beeldhouwwerken, houtsneden, paramenten en miniaturen). Huize Bioemenheuvel, Bloemendaalseweg, (Overveen): Tentoonstelling van werken van Dirk Breed. Dagelijks geopend van 10-17 uur en zondag van 14-17 uur. Tot 31 maart. „Kunstzaal Barteljoris", Barteljorisstraat no. 32: Tentoonstelling van werken van Charles J. Kemper. Geopend: maandag van 13 tot 18 u.; dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 18 u. Tot en met 28 maart. Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon stelling van schilderijen van Hugo Land heer. Geopend op zaterdag van 14 17 uur of na afspraak, tel. 43644. Duinwycklaan 12, Bloemendaal: Tentoon stelling van geborduurde wandkleden van Hanne Meyer-De Heer. Geopend van 10—12 u. (behalve maandag, vrijdag en zondag) en 1417 u. 's Avonds na afspraak, tel. 50473. Van 28 maart tot en met 12 april. Wandelgangen Stadsschouwburg: Tot en met 31 maart: werken van de etser Dirk Harting. Tot en met 30 april: werken (Turkije en Griekenland) van mevrouw Vis uit Beverwijk. r.-K. Kathedrale Basiliek: Voor bezichti ging melden bij de portier. Grote of St Bavokerk, Oude Groenmarkt 23, te bezichtigen oo werkdagen van 9-17 uur. Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen van 912.30 uur. Daarna melden bij de portier. Zaterdag gesloten. De Keukenhof, Lisse: Openluchttentoon stelling van voorjaars- en zomerbloe men, Italiaanse en Nederlandse beeld houwwerken. In het kasteel: schilde rijen, plafondschilderingen en kunstvoor werpen. Geopend van 8 uur tot zons ondergang. Tulipshow, Vogelenzang: Expositie van diverse soorten bolbloemen, lelies en andere zomerbloemen. Dagelijks ge opend van 820 uur. Cruquius Museum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en over zicht overstromingsramp 1953. Geopend van 28 maart af, dagelijks van 912.30 en 13.3017.00 u., zondag van 1017 u. Vrijdag 27 maart, Muziekzaal Brinkmann, 20 u.: Jan Hoeben over „Op en om 't Sant" in de serie „Zeven eeuwen Spaar- nestad". Zondag 29 maart, Restaurant Brinkmann, 20 u.: Humanistisch Verbond en de Vrije Gemeente: Dr. Prins over „Humanisme, religie der menselijkheid". Dinsdag 31 maart, Lorentzlyceum, Sant poorterplein, 19.45 u.: Sterrekundige Kring: prof. dr. M. J. G. Minnaert over „Planetaire nevels". Vrijdag 3 april, Ripperda-kazerne, Scho- terweg, 20 u.: Ontspannings- en film avond van MOVEO (Meer Ontspanning Voor Ernstig Oorlogsinvaliden). M.m.v. het kwartet Han Koek. Hildebrandzaal, Smedestraat: zon- en feestdagen dansen van 2023 u. Orkest: The Sunbeams. Leiding: R. van de Berg. Haarlemse Kegelbond, Tempelierstraat: Iedere middag, behalve zon- en feest dagen, vrij kegelen van 14 tot 18 uur op geautomatiseerde banen. eindresultaat goed zijn, is toch wel heel bijzonder en het is daarom interessant na te gaan, wat er allemaal gebeurt vanaf het moment, dat de tarwe kan worden ge maaid. De controle op de sjemoerien, die aan nog hogere eisen moet voldoen dan de matze, begint namelijk al op het veld; die op de matze „pas" in de meelfabriek. De tarwe voor de sjemoerien wordt verbouwd bij een proefboerderij van een Leeuwar der meelfabriek in Groningen en is genoeg voor minstens twee jaren. Voordat de tarwe wordt gemaaid, komt eerst de opperrabijn de halmen keuren, want de korrels moeten schot vrij zijn. Ook mag het vlak voor het oog sten niet geregend hebben. Als aan deze voorwaarden is voldaan kan de tarwe worden gemaaid en gedorst maar, met een goed schoongemaakte machine. In verzegelde zakken gaat de tarwe naar de meelfabriek in Leeuwarden, waar alle goed gereinigd klaar staat voor het ma len, ook dat gebeurt weer onder toezicht. Het meel wordt daarna (weer in verze gelde zakken) naar Enschede vervoerd, waar het op de meelzolder van de fabriek terechtkomt en in de silo wordt gestort. Ook hier wordt erop gelet, dat er volstrekt geen gisting ontstaat. Daarom is het meel in de silo voortdurend in beweging. Reeds op het veld begint de controle op de tarwe voor de sjemoerien, de speciale matsoth voor seideravond. Opperrabbijn Schuster keurt hier met een chef van een Leeuwarder meelfabriek de tarwe bij een proef boerderij in Groningen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 19