Amerikaanse samenleving in beweging door negervraagstuk Integratie is verder af dan velen in Europa denken fiets! Iglo heeft zijn spinazieprijs verlaagd! Godsdienstig leven in Rusland op een betrekkelijk hoog peil Klimaat niet alleen gunstig voor de orthodoxe kerk wees mooi in de lente met Constitutionele crisis in India door besluit van parlement Landbouwprodukten en vlees in Frankrijk opnieuw duurder IföüüDampo blijf jong, blijf fit.. Alphenaar Op rijksweg 12 niet sneller dan 100 km 700 gram f 1.27 (oude prijs f 1.49) 500 gram f 0.97 (oude prijs f 1.14) 350 gram f 0.72 (oude prijs f 0.82) Belgen rekenen op grote paasdrukte Hirohito's jongste zoon gaat trouwen I Hebt u dat óók gelezen...? DONDERDAG 26 MAART 1964 21 Heel ver In de lente is het nog vaak guur, daarom is échte tweed favoriet voor een charmante, koesterend warme voorjaarsmode. Lippits brengt ais vanouds een bijzonder rijke kollektie. Nieuwe modieuse èn sportieve modellen in Ierse-, Harris- en Alpacatweed in fraaie dessins. Ook de herenkollektie is reeds kompleet. Arnhemse Courant honderdvijftig jaar Reden tot klagen Sociale gelaagdheid - 1 Hoe Iglo dat kan doen in deze dagen van stijgende prijzen? 't Is duidelijk. Steeds meer mensen genieten van die bovenstebeste, lenteverse spinazie van Iglo. Omdat die zo lekker is en zo ge makkelijk. Daardoor zet Iglo steeds meer spinazie om. En Iglo zou Iglo niet zijn als u daarvan niet profiteerde. Lenteverse Iglo spinazie schoongemaakt, slinkt niet......zo klaar! Rooms-katholieken Hooggerechtshof wenst het recht hoog te houden Protestanten Professor dr. N. Greitemann Pompidou waarschuwt tegen inflatiegevaar KRUISWEG 47-49 HAARLEM Kerkelijk nieuws (Van onze correspondent) WASHINGTON Er gaat geen dag ▼oorbij, of de Amerikaanse kranten bren gen met grote koppen nieuws over ras senrelletjes, demonstraties of parlementai re debatten, die allemaal de sociale ge lijkstelling en de integratie van de acht tien miljoen negers tot thema hebben. Het is een kwestie, die de voor een deel zo welvarende Amerikaanse samenleving tot in haar grondvesten schokt. Economische, sociologische en menselijke problemen worden er door omgewoeld. Een gistings proces, waarvan het eindresultaat moeilijk te voorzien is, bespeurt men alom. De negers en hun leiders zelf zijn van mening, dat de tijd voor de grote aanval op de blanke vooroordelen en discrimina ties gekomen is en dat zij niet meer zul len afzien van de strijd. De wet op de bur gerrechten, die op het ogenblik door de Senaat wordt behandeld en die discrimi natie van negers in openbare gelegenhe den, bij het zoeken van werk, enzovoort verbiedt, beschouwen de negers maar als een eerste stap op weg naar volledige ge lijkstelling. De wet vormt een kader, waar binnen het mogelijk moet zijn integratie af te dwingen, zo denken zij. Die integratie is nog heel wat verder af dan vele Europeanen menen. In de ze ventien zuidelijke staten van Amerika, waar bijna tweederde van alle Amerikaan se negers wonen, is bijvoorbeeld nog maar een derde van de scholen geïntegreerd. En zelfs dat lijkt nog mooier dan het is, want in veel gevallen hebben die scholen slechts voor de vorm twee of drie negerleerlin gen opgenomen om te voldoen aan de uit spraak van het Hooggerechtshof van 1954, waarin rassenscheiding op de scholen on grondwettig werd verklaard. De meeste scholen in het Zuiden zijn ech ter nog helemaal blank, gevolg van aller lei handige manoeuvres in samenwerking met de overheid in de steden en van de deelstaat, waardoor vele scholen plotse ling tot privé-instellingen werden gebom bardeerd, waar men zich dan van het ar rest van het Hooggerechtshof niets meer tan trok,, Het scholenprobleem is natuurlijk extra belangrijk, omdat juist goede opleidingen de negers zouden kunnen opheffen uit hun SPECIAALHUIS REGENKLEDING Voor de komende feestdagen is een maximum-snelheid van 100 kilometer per uur vastgesteld voor Rijksweg 12 (Den Haag-Utrecht-Arnhem-Zevenaar- Duitse grens). Deze zal gelden van 8 tot 21 uur in de periodes 27 tot en met 30 maart, van 30 april tot en met 3 mei, op 7 mei (Hemelvaartsdag) en van 16 tot en met 18 mei (Pinksteren). De Amhemsohe Courant heeft gisteren een receptie gehouden ter gelegenheid van haar *150-jariig bestaan. Vele honderden personen uit alle delen van het land kwa men commissarissen, directeur en hoofd redacteur van het jubilerende dagblad hun gelukwensen aanbieden. Namens het ge meentebestuur van Arnhem deelde burge meester Matser mee dat een plein in het centrum van de stad de naam zal krijgen van de pionier, de drukker-uitgever C. A. Thiema. economische achterstelling. Dat neemt niet weg, dat het voor de negers zelf vaak een even grote doorn in het oog is dat hun de toegang tot hotels en restaurants in het Zuiden nog steeds bijna categorisch wordt ontzegd, terwijl zij in cafetaria's en dergelijke vaak moeten blijven staan. Deze mensonwaardige toestanden vindt men niet in het Noorden en Westen van de Verenigde Staten, maar ook daar heb ben de negers, de recente demonstratie in New York bewijst het, reden tot klagen. Sociaal worden zij namelijk ook in het Noorden vaak niet voor vol aangezien en door hun economisch achterblijven wonen zij vaak in achterbuurten met slechte scholen en weinig mogelijkheden. Vele Amerikanen, die zich met het ne gerprobleem bezighouden, zijn dan ook van mening dat de kwestie, in het Zuiden en het Noorden beide, alleen maar kan worden opgelost als de Amerikaanse eco nomie een ander beeld laat zien. Ihdien er geen werkloosheid was, maar ruime werkgelegenheid, zoals in het groot ste deel van West-Europa, zo redeneren zij, zou er voor alle negers werk zijn en zouden allerlei blanke vakbonden die nu negerleden weren om de schaarse baan tjes voor de blanken te houden, anders gaan optreden. Ongemerkt zou de integratie dan werke lijkheid worden, omdat de negers welge stelder zouden worden en de gelijkstelling neger en achterbuurt weg zou vallen. De rassenintegratie moet daarom in de eerste plaats worden nagestreefd via economische maatregelen, die de werkgelegenheid ver hogen. Ongetwijfeld een ten dele juist standpunt dat echter als probleem heeft dat nie mand weet hoe men de werkloosheid in korte tijd om kan zetten in ruime werk gelegenheid. Bovendien schenkt deze eco nomische benadering geen aandacht aan het sociologische probleem, dat de negers door hun huidskleur als vreemdelingen worden beschouwd door een groot deel van Amerika's bevolking. Terwijl voor het sociale bewustzijn van wellicht de meeste Amerikanen de negers, die als slaven het land zijn binnengekomen, de natuurlijke onderste sport van de maat schappelijke ladder vormen. Boven hen komen de kleurlingen uit Azië daarna de Portoricanen en de vele Zuid- Europeanen, die op een schoen en een slof naar de nieuwe wereld kwamen, terwijl de ladder bekroond wordt door de blanke protestant van Angelsaksische, Scandina vische of Hollandse afkomst. Tussen de sporten van deze ladder bestaat een onver bloemde sociale discriminatie, die zich het openlijkst tegen de negers en joden richt, maar die vaak ook mensen tot object heeft, wier voorouders een eeuw geleden ongelukkigerwijs niet uit het „goede land" kwamen. In deze sociale gelaagdheid ligt een an dere, diepere grond voor het rassenpro bleem. Weliswaar houdt zij van huis uit na tuurlijk verband met de economische structuur der Verenigde Staten, maar zij speelt toch een aparte, in de sociale sa menleving vaak fatale rol. Zelfs ook voor sommige negers, die zich in hun strijd tegen discriminatie in naam van vaak dubieuze rassentheorieën zo aan passen aan de blanke dat zij op hun beurt racistisch gaan denken en in de zwarte huidskleur als zodanig een waarde gaan zien. Dat doen bijvoorbeeld de Black Muslims, een beweging die algemeen bekend is ge worden sinds zwaargewichtkampioen Cas- sius Clay zich er bij heeft aangesloten. De ze lieden willen niets meer van de blan ken weten en ageren voor 'n zwarte eigen natie op Amerikaanse bodem, een richting die het negerlid van het Congres Adam Clayton Powell ook wel eens uit lijkt te gaan. De belangrijkste negerbewegingen NAACP en CORE maken zich daaraan echter niet schuldig. Zij zijn voor perma nente, in principe geweldloze agitatie met als doel niet alleen volledige juridische, eco nomische, en sociale gelijkstelling voor de neger, maar ook gelijkstelling op het men selijke vlak. Dat is het laatste en diepste element in de huidige krachtmeting. De negers willen dat de Amerikaanse maatschappij de consequenties trekt uit haar veel geprezen grondwet, waarin de mens niet alleen vrij, maar ook gelijk met alle anderen wordt genoemd. Zij willen behandeld worden als volwaar dige mensen en niet als inferieure voort brengsels van de natuur, waarvoor onge veer een derde van Amerika's blanke be volking de negers nog altijd houdt. James Baldwin, de meest begaafde Amerikaanse negerschrijver, maakte dit punt onlangs duidelijk in een televisiegesprek. Toen ik in Europa kwam, zo vertelde hij, heeft het mij maanden gekost te be grijpen dat de mensen, die ik ontmoette, mij aardig of vervelend vonden onafhan kelijk van mijn huidskleur, dat ik op mijn menselijke kwaliteiten werd beoor deeld. Zonder Europa was ik mij er nooit van bewust geworden wat er in Amerika aan schort. Maar nu ik sinds 1957 weer in de Ver enigde Staten woon, eis ik voor mijzelf en mijn rasgenoten diezelfde eigenlijk norma le menselijkheid. Baldwin zei ook er trots op te zijn een Amerikaanse neger te zijn. Hij zei dat met enig recht. In de vaak alleen naar materiële dingen strevende Amerikaanse maatschappij vormen de ne gers met hun strijd voor menselijke waar den 'n hoogstaande, moreel vaak superieu re groep, die tenslotte in het gistingspro ces dat in de Amerikaanse samenleving aan de gang is een essentiële rol ten goede zou kunnen spelen. Ook u kunt een fiets cadeau krijgenl Lees de advertenties in de damesbladen. (Van onze correspondent) WENEN Aan de tsaren heeft de Rus- sisch-orthodoxe kerk het te danken gehad dat zij zo groot en machtig in Rusland is geworden. Hieraan kwam door de commu nistische revolutie een einde, want de kerk verloor niet alleen al haar bezit, maar zij werd ook vervolgd. De kerken werden vrij wel alle gesloten en de geestelijkheid ver loor haar burgerlijke rechten. Bovendien verbood de communistische partij iedere vorm van godsdienstonderricht, nadat zeer vele bisschoppen en priesters naar de werkkampen waren gedeporteerd of op andere manier waren „verdwenen". Toch gaven bij de volkstellnig van 1937 vijftig miljoen staatsburgers zich op als lidmaat van de orthodoxe kerk. Met het oog op het dreigende gevaar uit Duitsland legde de waarnemende metropo liet van Moskou Sergius een loyaliteitsver klaring jegens de communistische partij af. Daarna hield de vervolging van de or thodoxe kerk op en kon zij in 1943 een patriarch kiezen. Onder en ook nog na Stalin begonnen met represaille-maatregelen opnieuw. Drie van de acht seminaries werden ge sloten, kloosters opgeheven, bisschoppen aangeklaagd en afgezet. De kerkelijke lei ding had echter haar vroegere serviele houding opgegeven en zag niet meer pas sief, toe, toen de nieuwe anti-kerkelijke campagne begon. Zij deed tenminste een moedige stap ter zelfverdediging Op 10 december 1959 publiceerde de heilige syno de een moedig decreet, waarin de alge mene ex-communicatie werd uitgesproken tégen alle afvalligen die anti-religieus en anticlericaal materiaal aan de communis ten hadden geleverd. Onder het coëxistentie-beleid van Kroesjtsjev is het klimaat iets beter ge worden, want er werden nieuwe bisschop pen en priesters gewijd en vooral jongeren treden actief op in het kerkelijke leven. Het is algemeen bekend dat de kerk weer over aanzienlijke geldmiddelen beschikt door de offervaardigheid van de gelovi gen. In elk geval is het aantal trouwe or thodoxe christenen groter dan dat van de overtuigde communisten, maar de kerk weet dat de tegenwoordige houding van de partij slechts een tactische maatregel is. In Rusland heeft de rooms-katholieke kerk eigenlijk nooit veel kansen gehad, omdat de tsaren haar wantrouwden. De sterkste aanhang vond zij in die gedeel ten waar Polen, Duitsers en Litouwers leefden. Na de communistische revolutie werd de hiërarchie tot tweemaal toe uit geroeid, maar door de gebiedsannexaties na de tweede wereldoorlog kwam een groot aantal rooms-katholieken onder de Russische heerschappij: drie miljoen in Li- BRUSSEL (ANP) In België worden voorbereidingen getroffen om het hoofd te bieden aan de paasdrukte, die naar ver wacht wordt opnieuw verkeerrecords zal brengen. Om de verkeersstromen in goede banen te leiden zullen dit jaar achtduizend man schappen van de rijkswacht, uitgerust met drieduizend voertuigen en een helikopter, worden gemobiliseerd. Langs de grote we gen en op verkeersknooppunten zullen am bulances gereed staan. De afgelopen jaren is het aantal ver keersongevallen in België in het paasweek einde gestadig gestegen. Vorig jaar wer den elf personen bij botsingen gedood. De verkeersdichtheid in België blijkt uit een telling, die vorig jaar Pasen is ver richt op de autoweg Brussel-Oostende. Per dag bleken er niet minder dan driedui zend auto's te passeren. V. Molenaar overleden. In zijn woning te Delft is overleden de heer N. Molenaar, voorzitter van het bedrijfschap voor het maatkledingbedrijf. Hij was 69 jaar. De heer Molenaar is ook voorzitter geweest van de Bond van Kleermakerspatroons in Nederland. NEW DELHI (Reuter) Een bevel tot arrestatie van twee rechters van het Indi sche Hooggerechtshof, dat maandag door de raadgevende vergadering van de Noord- Indische staat Oettar Pradesj werd ge geven, heeft een constitutionele crisis in India veroorzaakt en de wetgevende en de rechterlijke macht voor het eerst open lijk met elkaar in conflict gebracht. In het Indische parlement vroegen le den, onder groot tumult, dinsdag om schor sing van het parlement van de staat Oet tar Pradesj en om instelling van het pre sidentiële gezag omdat, aldus deze leden, dit parlement de grondwet een slechte naam had bezorgd. De Indische minister van Binnenlandse Zaken, Nanda, zei dat de minister van Justitie zo poedig mogelijk de Indische president advies zal geven. De crisis is tien dagen geleden ontstaan, toen een socialistische arbeider op last van het regionale parlement werd gear resteerd voor het publiceren van vlug schriften, die vernederend werden geacht voor een parlementslid. De socialist werd. gekleed in zijn witte overhemd waarop in rode letters de „onderdrukking" werd veroordeeld, voor het parlement geleid. Toen de voorzitter hem vroeg zijn veront schuldigingen aan te bieden, gaf hij geen antwoord. Hij werd hierop tot een week gevangenisstraf veroordeeld. Het hooggerechtshof van Allahabad liet de man, nadat hij zes van de zeven straf dagen had uitgezeten, op borgtocht vrij op grond van de wet, die elke gearre steerde verzekert, dat hij in persoon voor de rechter zal worden gevoerd, een wet die een waarborg inhoudt tegen willekeu rige arrestatie en gevangenhouding. Vorige week zaterdag nam het regiona le parlement een resolutie aan waarin de twee rechters van het hooggerechtshof op beschuldiging van ongehoorzaamheid voor de rechtbank werden gedaagd. De 28 rechters van het Hof van Allaha bad besloten maandag de uitvoering van deze resolutie op de schorten, maar de voorzitter van he parlement tekende de bevelen tot arrestatie van de twee rech ters en gaf opdracht hen in hechtenis te nemen. Of dit is geschied is niet bekend. touwen, 'n half miljoen in Letland en 2V2 miljoen in Wit-Rusland. Daar deze groe pen goed georganiseerd waren, konden zij zich handhaven ondanks de deportatie of vermoording van bisschoppen en pries ters. In het Baltische gebied is de situatie op het ogenblik iets beter geworden: er be staan twee seminaries en er worden nog steeds priesters gewijd. De bevolking blijft trouw aan de kerk en levert elke dag het bewijs dat de anti-religieuze propaganda geen vat op haar heeft gehad. Ook de Grieks-katholieke kerk in de West-Oekraïne en in de Transkarpatische Oekraïne met haar vier miljoen leden heeft zeer grote verliezen geleden, vooral door het jarenlange arrest van al haar bis schoppen onder wie ook de metropoliet Slipyi. Mgr. Slipyi werd vrijgelaten en kon in gezelschap van onze landgenoot mgr. Willebrants uit de Sovjet-Unie reizen en aan de tweede zitting van het concilie deelnemen. De voortzetting van de coëxis tentie-politiek met deze kerk hangt onder andere ook daarvan af, of de Oekraïners daar en in het buitenland gematigd blij ven in hun streven naar autonomie. Het protestantisme en met name het lutheranisme kon in bepaalde streken van Rusland voet krijgen, omdat de tsaren de ze kerk steunden en daarin een tegenge- wicht zagen tegenover de rooms-katholie ken die zij wantrouwden. Aanvankelijk nam ook het communisme een gematigde houding ten opzichte van deze minderheid aan, maar op de duur werd ook zij ver volgd. De predikanten verloren hun bur gerlijke rechten, godsdienst- en catechisa tie-onderricht werd verboden en de ge meenten moesten hoge belastingen beta len. In 1929 begon men met het deporteren van predikanten. Toch hebben de protes tantse kerken ondanks een drievoudige te rugkeer van de Russische troepen stand gehouden en konden zij zich handhaven totdat er betere tijden waren aangebroken. In 1956 telde Estland weer 137 kerken en 122 predikanten, Letland had toen 322 ge meenten, doch slechts 120 geestelijken. In Litouwen was het aantal protestanten van 153.000 tot 40.000 gedaald, maar toch kon den er weer kerken worden gebouwd. Het godsdienstige leven heeft op het ogenblik een betrekkelijk hoog peil bereikt. (Van onze correspondent) PARIJS In een soort praatje bij de haard die ondanks de lente dan ook nog best branden mag heeft de Franse premier Georges Pompidou in een gesprek met een televisiereporter deze week een nieuwe waarschuwing doen horen tegen de inflatie, die Frankrijk, nog steeds be dreigt. Het anti-inflatieplan dat de Franse rege ring vorig jaar in september lanceerde, heeft volgens de premier, zeker al wel eni ge gewaardeerde vruchten afgeworpen. Maar zijn de prijzen voor een deel be dwongen, de franc, aldus de regeringslei der, is toch nog altijd niet definitief ge nezen. De koorts is gezakt maar de ziekte is nog niet geweken. Het stabilisatieplan zal dus nog voor onbepaalde tijd worden geprolongeerd. Monsieur Pompidou heeft overigens ook laten doorschemeren dat on danks het stabilisatieplan sommige prijzen piano's In de Rivièra-hal te Rotterdam wordt zaterdag 4 april de 52ste bondsdag van de Bond van Gereformeerde Jeugdorganisa ties gehouden. In deze bijeenkomst zal worden beslist over aansluiting bij de Ne derlandse Jeugd Gemeenschap. Ds. K. A. Schippers (Amersfoort), directeur van de Nederlandse gereformeerde jeugdraad, spreekt over „christelijke levensstijl". vooral van vlees en verschillende land bouwprodukten, in de komende maanden toch zeker verhoogd zullen moeten wor den. Die verhogingen vloeien enerzijds voort uit de Europese landbouwpolitiek, terwijl anderzijds de Franse veeteelt zon der herziening van de vleesprijzen eenvou dig niet langer rendabel is. De premier sneed ook de sociale reper cussies van deze economische ontwikke ling aan. Hij toonde zich opnieuw bereid met de vakverenigingen te onderzoeken hoe de achterstanden in de lonen en d# prijzen over 1963 kunnen worden ingelopen Voor 1964 wilde hij echter zeker niet ver der gaan dan 3 percent loonsverhoging over het hele jaar. Aangezien de eisen van de vakcentrales aanzienlijk hoger zijn en ze bovendien betwisten dat er voor 1 januari 1963 wel een redelijk evenwicht tussen salarissen en prijzen bestond, lijkt het twijfelachtig of de woorden van de eerste minister veel zullen hebben bijge dragen tot vermindering van de ontevre denheid onder de arbeiders. (AP) Pompidou zei dat een inflatie in Frankrijk het einde van de E.E.G. zou kunnen betekenen. „Als een inflatie in Frankrijk het economisch evenwicht ver nietigt, zullen wij gedwongen zijn ons in onszelf terug te trekken en dat is het einde van onze welvaart en ook het einde van de E.E.G. of wij zullen door de Westduitse industrie worden overvleugeld" aldus Pompidou in antwoord op een vraag. TOKIO (AP) De 28-jarige prins Yosji, de jongste zoon van keizer Hirohito zal dertig september in het huwelijk treden met de 23-jarige mejuffrouw Hanako Tsoegaroe de dochter van een voor malige graaf. De prins en mejuffrouw Tsoegaroe gaan zich veertien april verlo ven. Mejuffrouw Tsoegaroe zal midden april beginnen met een opleiding voor prin sessen, die twee maanden duurt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 21