iw IN DE KOMENDE WEEK DE Nieuws uit de televisie*'wereld Uitstekende platen van New Orleans- en oude Revival-jazz ZATERDAG 28 MAART 1964 Erbij PAGINA ACHT Berry Zand Scholten Niemand behoeft zich te vervelen tijdens de paasdagen. De mannen uit Bussum en Hilversum hebben zich uitgesloofd om niet alleen een zo lang mogelijk, maar ook een zo ge varieerd mogelijk paasprogramma op de huiskamerschermen te brengen. Er is vrolijkheid en klassieke muziek, er is film en toneel en niet te vergeten sport. Want op tweede paasdag zendt de NTS de complete voetbalwedstrijd uit, die de Nederlandse jeugd speelt tegen de winnaar van de ontmoeting West-Duitsland—Zwec^en. Er is geen concurrentiefactor in het spel, want als de bal in Apeldoorn gaat rollen om half vijf zijn de gewone compe titiewedstrijden achter de rug. Feest dus voor de voetballiefhebbers. Na de wedstrijd zo snel mogelijk naar huis, niet om de uitslagen te horen, maar om rustig in de stoel nog eens tweemaal drie kwartier naar het balletjestrappen te kijken. Praten met Jan de Cler ZONDAG. De eerste paasdag begint voor de televisie 's morgens om half tien in stijl en wel met de uitzending van een paasdienst rechtstreeks uit de Oude Kerk de Orbe in het Zwitserse kanton Vaud. Ds. C. M. de Vries licht deze eurovisiedienst, waaraan een jeugdkoor meewerkt, toe. Nadat om vijf over elf een hoogmis is uitgezon den uit de kerk van O.L. Vrouw Visita tie te Schiedam, volgt om kwart over twaalf de jaarlijkse overname van de eurovisiereportage uit Rome: op het St. Pietersplein geeft paus Paulus zijn ze gen Urbi et Orbi. Om drie uur begint een NTS filmprogramma met een Co medy Caper, getiteld de Jacht (met het duo Oliver Hardy en Stan Laurel). Ver volgens een vrolijk tekenfilmpje met Donald Duck en een natuurfilm Dan sende Orpheus, gewijd aan de liervogel in Australië. Tenslotte een interessante documentaire een verfilmd verslag van de ballonvaart, die een Engelse, een Duitse, en een Zwitserse ballonequipe maakten in augustus jl. De vaart ging van Mürren in Zwitserland over de Al pen naar het dal van Livigno in Italië. Indrukwekkende opnamen uit de bal lons zelf en uit eromheen vliegende he licopters en sportvliegtuigen. Het avond programma begint met het weekjour- naal, waarna Erik Sikkes (Willy Wal den) zijn vierde avontuur beleeft. Erik Sikkes en de Kraan is de titel van deze aflevering, waaraan behalve Mieke Verstraete ook meewerken Fritz Butze- laar. Lex Goudsmit, Wim van Kou- wenhoven, Kees Brusse (die dus achter zijn regielessenaar vandaan komt), Jan Hundling en Babs Wijsman, Omer Cra- wet ontmoet op deze paasavond Jan de Cler, de liedjesschrijver, die dokter werd. Jan de Cler die een ongeloof lijk talent voor het cabaret heeft kwam in 1945 bij de KRO en verzorgde daar honderden programma's. Negen heit de Klok, de Wadders, Krootje Half om, Wegwijs, het zijn maar enkele ti tels van uitzendingen, die de radioluis teraars zich ongetwijfeld zullen herin neren. Behalve tekstschrijver is Jan de Cler ook nog een knap schilder en een verwoed knutselaar, een goed zanger en een uitstekend acteur. Hij heeft zijn ra diowerk met een bewonderenswaardig doorzettingsvermogen weten te combi neren met een medische studie. Acht jaar lang boog hij zich over de weten schappelijke werken om dit onlangs be kroond te zien met zijn bevordering tot arts. Een praatgrage partner deze keer voor Omer Crawet, die zich wellicht kan revancheren voor zijn interview met Carel Godin de Beaufort, die hij im mers niet op de praatstoel kreeg. Het hoogtepunt van de avond wordt onge twijfeld de uitzending van het Tsjechi sche amusementsprogramma „Stilte a.u.b.", dat in Montreux de Zilveren Roos won. Hoofdpersoon is een meneer N, die thuis zit, verdiept in het boek van de diepzeeduiker Cousteau „De zwijgende wereld." Hij heeft maar een wens: rustig te kunnen lezen. Maar zijn vrouw wil muziek horen. Daarom ont vlucht hij z'n huis... om achtervolgd te worden door het lawaai. Nergens vindt hij rust, overal is muziek. Hij komt thuis, ploft neer op z'n bed, maar kan de slaap niet vatten... Totdat hij ten einde raad naar de knop van de radio grijpt en zachte muziek hem in slaap wiegt. Meneer Kiekeboe is de volgen de paasverrassing, waarna Daniël Wa- yenburg concerteert met het Kunst- maandorkest. Uitgevoerd worden de Bo lero van Maurice Ravel en het Concert voor de Linkerhand, eveneens van Ra- vel, een stuk, waarvoor Wayenburg eenmaal een hoge onderscheiding in Frankrijk verwierf. De nog maar 34-ja- rige pianist is de zoon van een Neder landse journalist en een Russische vio liste. Hij heeft belangrijke successen geboekt. Eenmaal leek zijn carrière ten einde, toen hij zwaar gewond raak te bij een vliegtuigongeluk, maar hij herstelde volledig. De jonge Indische Nederlander MAANDAG. Ook tweede paasdag een filmprogramma van de NTS. Van drie tot half vijf achtereenvolgens een Co medy Caper (een Treinritje), een afle vering van Broadway goes Latin met Edmundo Ross (muziek uit de musical Guys and Dolls) en een vrolijk filmpje met Lucille Ball (als zij een liedje gaat zingen, wint een bokser, waardoor de promotors van diens te genstanders haar ontvoeren. Natuurlijk komt ze precies op tijd terug om op nieuw een zege te bewerkstelligen). Om half vijf dus de voetbalwedstrijd van de UEFA-jeugd. Aad van Leeuwen geeft commentaar in Apeldoorn. Om zeven uur sport in beeld, dat paaszondag kwam te vervallen, omdat er geen sport was en er dus ook geen beeld kon zijn. Succes voor Caroline Caroline Kaart deze week weer te zien in haar liedjesprogramma voor de N.C.R.V. krijgt het steeds drukker. Zij geeft thans met begeleiding van Cor Lemaire een aantal concerten in ver schillende plaatsen van het land. Boven dien zal zij medewerking verlenen aan de door het comité kerkconcerten te or ganiseren serie orgelconcerten op het vermaarde orgel van de Oude Kerk in Amsterdam. Samen met de organist Feike Asma zal zij ook elders in het land concerteren. TT-sterren op de plaat De grammofoonplaat is overal goed voor. Dat blijkt uit het verschijnen van een reeks 45-toerenplaatjes, waarop de stemmen en motoren te horen zijn van een aantal bekende motorrijders, zoals Geoffrey Duke, Bob Maclntyre, Derek Minter, Gary Rocking en John Surtess. Gezien de telkenjare nog stijgende be langstelling voor de TT in Assen, zullen de plaatjes wel in een behoefte voor zien. Swingle singers voor T.V. Een merkwaardige carrière hebben de Swingle Singers gemaakt. De leiding van de groep is Ward Swingle, een Amerikaan, die studeerde aan het con servatorium in Cincinnati. Een van zijn leraren was Walter Gieseking. Hij werk te als pianoleraar in Amerika, maar kwam naar Parijs om op te treden als begeleider van de Roland Petit ballet ten. In 1960 werd hij lid van de door Mimi Perrin opgerichte vocale groep Les double Six en twee jaar later for meerde hij samen met Mimi Perrin de Swingle Singers. Deze uit vijf zangers en vijf zangeressen bestaande zang persoonsverwisselingen met als gevolg malle situaties. Na afloop „Een voet bal als eendenmoeder", een documen taire die een beeld geeft van de kunst moeder voor jonge eendjes. Dat kan zelfs een doodgewone voetbal zijn, want kleine eendjes laten zich gemakkelijk bedotten. Ontmoeting met Adriaan van der Veen WOENSDAG. De echtgenote van dc heer Dick van Dyke heeft haar haren laten verven. Het is geen succes ge worden. Dat kunnen we zien in de Dick van Dyke show, waarmee de AVRO het woensdagprogramma opent. Na het Journaal en Televizier de tweede afle vering van de documentaires over de export. C. Meijer en Fred Hagenaar belichten de betekenis van onze export voor de nationale economie en de pro blemen, die samenhangen met de pro- duktie van artikelen voor het buiten land. Er zit heel wat vast aan het fa cet van onze economie. De inkomsten- post van ons gezamenlijk huishoudboek wordt er goeddeels door bepaald. In Scala presenteert Jo Leemans weer ver schillende artiesten van het populaire vlak. Met liedjes van vroeger, de prijs vraag en wat er allemaal meer aan te pas komt. De avond wordt wat de AVRO betreft besloten met een litte raire ontmoeting van H. A. Gomperts en Hans Keiler. Het „slachtoffer" van deze keer is de dichter Adriaan van der Veen. Tenslotte vijf minuten met Bob Bremer naar het UEFA-jeugdtoumooi. Vlucht van een Oost-Duitse jongen DONDERDAG. Barend de Beer en dr. Van Blankestijn verzorgen het voor avondprogramma van de N.C.R.V. Het televisiespel dat volgt op een documen taire in de rubriek „Special Reports" heet „Nachttrein naar Hannover". Het is een spel van Herbert Reinecke, dat in Hollywood werd bekroond met de Gouden Globe als het beste buitenland se scenario van 1963. Reinecke behan delt de ontsnapping van een Oost- Duitse jongen naar West-Duitsland. De knaap reist per trein. Zijn medereizi gers ontdekken hem, komen achter zijn plannen en komen voor 'n gewetenscon flict te staan: moeten ze hem helpen of hem overleveren aan de Vopo's? Me despelenden aan dit bijzonder sterke TV spel, dat onder regie van Gerard Reekers op de beeldbuis komt, zijn o.m. Elisabeth Andersen, Hetty Beck, Lise- lot Beekmeyer, Wim de Haas, Huub Broos, Alex van Rooien, Henk Rig- ters, Gerard Hartkamp, Maxim Ha mel, Hans Boswinkel, Huub Rooymans en Ton van Otterloo. Caroline Kaart met haar avondlijke liedjes en overpein zingen is ook van de partij op deze donderdag, die door ds. Langestraat wordt afgesloten. „Voorstelling" in Wenen VRIJDAG. Om half acht een half uur tje met het Humanistisch Verbond, dat antwoord probeert te geven op de vraag wat practisch humanisme is en doet. Het werk van de geestelijke raads lieden sedert kort ook in het leger opgenomen wordt aan een beschou wing onderworpen. „Voorstelling" is de ze keer gewijd aan Wenen. Het Wenen van Mozart tot musical wel te ver staan. Denise de Weerd doet er iets in, de sopraan Nel Duval stelt Karin Os- tar voor, Ton van Duinhoven introdu ceert Annabet Tausk en Jack Bow verantwoordelijk voor zoveel TV ballet ten en voor de opleiding van legio doet. 't Werk van de geestelijke raads- nieuw showballet-ensemble. Tenslotte wordt medewerking verleend door de tenor Willy Caron. Hij is 28 jaar, maar heeft reeds een bewogen leven achter de rug. Na zijn schooljaren kreeg hij een baantje bij een eiervei- ling en later bij de marechaussee. De muziek had zijn grote belangstelling en daarom probeerde hij bij verschillen de orkestjes te spelen. Via Johnny Hoes trok hij de aandacht en belandde in de grammofoonplatenwereld. Die ont dekking kwam evenwel ogenschijnlijk te laat, want Willy Caron was ge trouwd en had twee kinderen en het was hem dus onmogelijk aan het con servatorium te gaan studeren, zoals groep kwam plotseling in de publici teit, toen hun plaat Jazz Sebastian Bach in een ruk naar de top van de hitparade doorstoomde. Tegenwoordig hoort men de opname met de gezongen en ver- jazzte versie van tal van Bach-stuk- ken regelmatig voor de radio. Bin nenkort kunnen ook de kijkers met de groep kennis maken, want vorige week zijn voor de Nederlandse televisie ver schillende opnamen gemaakt, die voor latere uitzending op Ampex werden vastgelegd. stelling; de N.T.S. zorgde voor intro ducties. Televisie-regisseuse op wereldreis Maandagavond 30 maart een herhaling van het optreden van Surinaamse gita rist Julian B. Coco. hem werd aangeboden. De marechaus see werkte evenwel mee, plaatste hem over naar Amsterdam en stelde hem zo in de gelegenheid zangles te nemen. Het resultaat bleef niet uit. De jonge zanger won het Verdi concours van de NRU en trok de aandacht tijdens het onlangs gehouden Verdi concours in Ve netië. Behalve de eerste prijs kreeg hij ook een aanbod om daar zijn studie te vervolgen. Zijn Nederlandse lera res acht hem echter nog niet voldoen de theoretisch onderlegd. Waarschijn lijk krijgt Caron nu een jaar de gele genheid zich verder te bekwamen in de muziektheorie alvorens hij de beurs in Italië mag gaan gebruiken. Hij is een natuurtalent, dat (met voldoende scholing) tot de allergrootsten van de wereld kan gaan behoren. „Zo is het toevallig ook nog eens een keer" volgt op Voorstelling, waarna we nu met Herman Kuiphof weer naar de voet- baljeugd gaan kijken. ZATERDAG. Het kinderprogramma van de KRO wordt 's middags voor af gegaan door „Huis, thuis en wo nen" en Christobal. Veel belangstelling zal ongetwijfeld de directe reportage uit Hengelo trekken, waar de Neder landse volleyballers zullen moeten trachten hun Europese titel te prolon geren. Pas dan mogen ze naar de Olym pische Spelen in Tokio. De voorwaar de van het NOC geeft een pikant tintje aan deze toch reeds interessante wed strijden. Een directe reportage van de ontmoeting Nederland-Frankrijk van half vier tot kwart over vier. In het avondprogramma I vanhoe, Journaal, Brandpunt, de Midavondserenade met de George Mitchellzangers en dansers en als solisten Aart Brouwer en Syl via de Leur, veelzijdige cabaretmen sen. Aart Brouwer specialiseert zich tegenwoordig in het zingen van moder ne tienerliedjes. Als zodanig zal hij ook te zien zijn in het intermezzo van de uitstekende show van Mitchell, die een van de beste van de Nederlandse amusementsprogramma's is. Na een toeristisch filmpje een amusementspro gramma van de Waalse televisie, ge titeld Suite en seize: orkest, ballet en solisten. Tenslotte dr. Trimbos met zijn discussieprogramma Gehuwd en Onge huwd, dat deze keer als onderwerp heeft „de ongehuwde moeder". De enige vrouw in het programma: „Zo is het toevallig ook nog eens 'n keer", is nu nog Joka Beretty. Het programma wordt uitgezonden vrijdag 3 april. Nan Wamelink sinds enkele jaren regisseuse bij de AVRO (vooral voor kinderprogramma's) is vertrokken voor een wereldreis van een jaar. Ze heeft zolang ontslag genomen bij de AVRO, hetgeen overigens niet bete kent, dat de banden helemaal verbro ken worden, want de 26-jarige Nan zit boordevol plannen om van haar reis filmopnamen te maken, die dan door de AVRO zullen worden uitgezonden. Ook zal zij vele artikelen schrijven. Met gezel van de ondernemende dame die een zware Landrover heeft gekocht voor de lange reis is de bassist van het Radio Filharmonisch Orkest, Wim de Vries. In België voegt de socioloog Jean Schaer zich bij het tweetal. Ze trekken eerst naar het midden Oosten om dan over te steken naar Indonesië en Ceylon. Het is niet de bedoeling van Nan Wamelink die regelmatig van haar ervaringen zal vertellen in het programma Avrodite van Ageeth Scherphuis om reisverhalen te ver tellen. Ze wil proberen zoveel moge lijk de actualiteit te volgen en bijzon dere verhalen op te doen. Ook de bui tenlandse televisie heeft haar belang- Een archiefopname van Caroline Kaart uit de tijd dat zij nog geen eigen tv- programma had. Het avondprogramma is in handen van de VPRO die om half acht een oud pro grammaatje herhaalt, nl. „wie is Ju lian B. Coco?" Antwoord: een Suri naamse gitarist, die met Thom Keiling en met Max Woiski speelde, die een klassieke opleiding kreeg en nu leraar is o.m. van Ton Hazebos, die het pro gramma ook produceerde. Gezellige mu ziek met naast Julian zelf Ko van der Zee (fluit), Evert Overweg (slagwerk), Jaap Schols (bas) en Ohtmar en Lind- ley Fraay (zang en ritmische begelei ding). Na het journaal tekent Simon van Collem een portret van de Engelse ac teur met de vele gezichten, Peter Sel lers. Een rusteloze geest deze Peter. Hij werd geboren toen zijn ouders op tournee waren, hij bezocht zeventien scholen en kocht zeventig auto's. Hij is tegenwoordig een van de groten van de filmwereld, een verrassend veelzijdig man. Johan van der Keuken maakte de film „Een Indische jongen" naar een scenario van Remco Campert, met alleen maar amateurspelers die een beeld geeft van de problemen, waar voor een doorsnee Indonesische knaap komt te staan: eerst de Japanse be zetting, toen de strijd tegen de Neder landers en nu de moeilijkheden om een plaats te bepalen in een blanke gemeenschap. De V.P.R.O. verzorgt ver volgens een tv-spel en wel een bewer king van het bekende verhaal van Guy de Maupassant, Boule de suif. Een licht meisje maakt een reis mee in een rijtuig, waarin ook een adellijk echtpaar zit. De adellijke meneer heeft meer dan gewone belangstelling voor haar, maar de andere reizigers ver achten haar. Toch is Bolletje hun red ding als de diligence wordt vastgehou den door een Pruisische officier, want het is oorlog. De huichelachtige dames willen wel profiteren van het beroep van dat vrolijke meiske.maar ver der. Ria Vroemen is „Bolletje", ver der werken o.m. mee Rie Gilhuys, John Soer, Karin Haage en Johan Bos kamp. Huib de Vries heeft de regie en verzorgt hiermee zijn eerste dra matische produktie voor de V.P.R.O. Prof. Van Holk sluit het paasprogram ma af. Doris Day in komische rol DINSDAG. In verband met Pasen is het N.T.S. filmprogramma verschoven naar de dinsdag. In de middag eerst een rechtstreekse uitzending van de discussie-bijeenkomst van de Neder landse jeugd, die ter gelegenheid van de nationale herdenking honderdvijftig jaar koninkrijk in de Mauritszaal van het Rijnhotel in Rotterdam wordt ge houden. Ter afsluiting van de overi gens allerminst geslaagde nationale herdenking spreekt prinses Beatrix een rede uit. Zij was voorzitster van het nationale comité, dat de herdenking or ganiseerde. Jan de Visser verzorgt de commentaar van deze reportage. In het avondprogramma na Logboek en Kenmerk het Journaal en de uitzen ding van de politieke partijen, als hoofd film Calamity Jane, een vrolijke film met in de hoofdrollen Doris Day als Jane en Howard Keel. Veel muziek en Dinsdagavond 31 maart is Doris Day te zien in de komische film „Calamity Jane". Grandioos zijn de revivalopnamen van Watters als „At a georgia camp meeting", „Irish Black Bottom", „Smoky Mokes", Handy's „Memphis Blues" en Ory's „Muskrat Ramble". De andere kant van de plaat telt op namen van Watters' band met de oude New Orleans trompettist Bunk John son. Niet altijd even gaaf, maar vol komen ongecompliceerd en goudeerlijk zijn de „traditionals" als „Careless love", „Ace in the hole" (gezongen door Watters' vocalist Clancey Hayes, „Ory's Creole trombone", „Nobody's fault but mine" en de spiritual „Down by the riverside". Een revivalplaat die, zoals jazzcriticus Ralph J. Gleason zegt „ons dankbaar moet stemmen voor al het kostelijke materiaal dat erop verzameld werd." Uitgave Phonogram (LAC 12121). Waardering: Goed tot zeer goed! DE TWEEDE PLAAT in de categorie oude stijl is die van vier nog steeds musicerende New Orleans-bands name lijk die van Sharhey Bonano Paul Bar- barin, Bill Matthews en George Girard. Sharkey Bonano and his King of Dixie land, verreweg het bekendste ensemble van dit viertal, speelt stukken als „Look what you missed" met een vocale bij drage van Sharkey en het aloude Pana ma. Pete Fountain is op deze plaat de klarinettist. Paul Barbarin speelt stukken all, „Too Late" en „Dooky's Doing his dance". Enorm zijn de Bugle call rag en „Maryland my Maryland" van Bill Matthews. George Girard tenslotte komt met Olivers' „Dr. Jazz, het bekende „San" en helaas met Franz Liszt's Liebes- traum. Nogmaals, op de gaafheid van musi ceren en aan de afwerking van de col lectieven, breaks en soli mag veel wor den aangemerkt; ondanks dit alles be waren deze onvervalste New Orleans opnamen uit 1956 hun charme. Uitgave: Phonogram (LAG 12083). Waardering: goed. OVER NAAR HET moderne idioom; van slagwerker Shelly Manne verscheen een langspeelplaat onder de titel „My son the jazzdrummer". Dit album telt een groot aantal zeer goede jazzarran- gementen van Israëlische volksliedjes als „Tzena, tzena" en „Zamar Nodad", „Di Grine Kuzine" en tenslotte het be kende „Exodus". Een zeer goede jazzvertolking van deze Israëlische liederen. Shelly Manne excelleert als slag werker. Hij wordt bijgestaan door Shorty Rogers (flugelhorn), Teddy Ed wards (tenor sax), Victor Veldman (piano), Al Voala (gitaar) en Monty Budwig (bas). Uitgave Phonogram (LAC 550). Waar dering: Goed. TENSLOTTE EEN langspeler getiteld: „Roots", van altist Cannonball Adder- ley met het orkest van pianist Gil Evans. Deze plaat, al enige tijd uit, telt aan de ene zijde oude stukken als „St. Louis Blues" van Handy, „King Porter Stomp" van Jelly Roll Morton, „Struttin' with" some barbecue" van Armstrong en aan de andere kant nieuwere als „Lester leaps in" van Lester Young, „Round Midnight" van Thelonious Monk en „Bird Feathers" van Charley Parker. Het is een langspeler met opnamen van de talentvolle Cannonball die door het orkest van Evans (waarin sterren als Paul Chambers, Art Blakey, en Joe Bennett) wordt begeleid. „Roots" telt een verzameling van oude stukken in een modem en moderne stukken in een zo mogelijk nog moderner arrangement gebracht door een uitstekend orkest met zo mogelijk nog betere solisten. Uitgave Phonogram (Fontana 688 003 ZL). Waardering: Goed tot zeer goed. Thelonious Monk ER IS GOED NIEUWS voor de lief hebbers van de oude-stijl-jazz: op de platenmarkt zijn enkele weken geleden twee langspeelplaten verschenen die elke „purist" weer verlicht zullen doen ademhalen, namelijk een Good Time Jazz uitgave met vrij recente opnamen van vier New Orleansbands en een plaat met onvervalste New Orleans Revival uit de jaren veertig. Wordt niet de klacht van vele „oude-stijl-mensen", dat er zo weinig „ouds" bij de nieuwe platen verschijnt vaak gehoord? Het is ten dele waar, de moderne jazz heeft een groter verspreidingsgebied gekre gen, een gebied dat slechts uiterst lang zaam op de oude jazz veroverd kon worden. Tot de jaren 1955-1956 bestond er in ons lo.nd, evenals bij voorbeeld in Frankrijk een duidelijke meerderheid van „oude stijl"-liefhebbers. In Enge land is dat thans nóg het geval. Tegen woordig zijn de concertzalen in Neder land vol bij concerten van Thelonious Monk, Max Roach, Ornette Coleman, Miles Davis en andere modernen. Die van Ellington, Basie en Armstrong trekken nog maar nauwelijks publiek. Natuurlijk houden de platenmaatschap pijen rekening met dit gewijzigde afzet gebied. Daarby komt dat de jazzmuziek gelukkigeen nog steeds evoluerende muziekvorm is. Altijd nog komen er nieuwe stijlen en worden tijdperken af gesloten. Dit is het bewijs dat de jazz muziek springlevend is en het moet zowel de aanhanger van de „oude-stijl"- jazz als de modernist deugd doen. GELUKKIG VOOR de oude-stijl-lief- hebbers manifesteert zich 't verschijn sel, dat zich óók in de jazzmuziek evenals in de andere kunstuitingen herhalingen en oplevingen voordoen. Zo ontstond in Amerika en in Europa direct na de tweede wereldoorlog een renaissance-periode, die in ons land ge leid heeft tot de oprichting van ettelijke wat men noemt dixielandorkesten, waarvan thans nog enkele zoals de Dixieland Pipers en de Dutch Swing College zich hebben kunnen hand haven. In ons land is de belangstelling voor jde jazz steeds schommelend geweest. Thans kan men stellen dat de „oude- stijl"-jazz, zich weer in een toenemende belangstelling mag verheugen. Het on verwoestbare enthousiasme van de twee genoemde Nederlandse orkesten is hieraan zeker niet vreemd. IN IEDER GEVAL brengt Phonogram, de grammofoonplatenmaatschappij van Philips, nu twee langspeelplaten op de markt die zeker het hart van de „oude- stijl"-man zullen stelen. De eerste is een samengaan van Lu Watters Revival Band met de trompettist Bunk Johnson. De eerste kant van de plaat is een heer lijke opname van Lu Watters' San Francisco Band uit 1941. Bezetting: Bob Scobey trompet, Turk Murphy trom bone, Ellis Home klarinet, Wally Rose piano, Clancy Hayes en Russ Bennett banjo, Dick Lammi tuba en Billy Dart slagwerk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 24