I Steek zelf de handen
leens
uit de
mouwen
FILATELIE
Dammen Schaken Bridge
pirsudic parish
as" riawatt&t
ZATERDAG 4 APRIL 1964
Erbij
PAGINA ZEVEN
B. Dukel
Mr. Ed. Spanjaard
itr in*
»i m miltiifr it h t
Dat zelfs de allerbeste spelers zich wel
eens laten verrassen door onverwachte
wendingen in het spel leert ons de eerste
ronde van het nationaal dam toernooi 1964,
tussen de Haarlemse dammeester Wim de
Jong (wit) en de IJmuidense kampioen
H. Laros.
De stand, na de 38ste zet van wit, 40-34.
H. LAROS
W. DE JONG
Zwart: elf stukken op 6, 7, 9, 11, 12, 13,
14, 19, 24, 25.
Wit: 26, 27, 28, 32, 33, 34, 35, 38, 39. 42, 43.
Als lokzet vervolgde zwart 38)
13-18?
Een blunder, dacht wit, omdat na 28-22
9-13 32-28 23x21 26x8 winst oplevert voor
wit. Op 18x27 volgt 34-29. Op 13x2 later
34-30. Maar na 39) 28-22? 11-17. 40) 22x4
12-18. 41) 4x2 23-29. 42) 34x23 19x48. 43)
2x30 25x34. 44) 39x30 48x36.
Een prachtige combinatie. Het eindspel
werd in de partij als volgt remise. 45) 38-32
14-20. 46) 32-28 30-9. 47) 26-21 6-11. 48) 28-23
9-31. 49) 23-19 31-4. 50) 30-24 20x29. 51)
35-30 29-33. 52) 19-14 33-38. 53) 30-24
38-42. 54) 24-19 42-47. 55) 19-13 4x16. 56)
14-9 en remise gegeven. Na afloop bleek,
bij analyse, dat zwart een waarschijnlijke
winst heeft verzuimd. Het was in de stand
na de 44ste zet van zwart.
Zwart: dam op 36, twee stukken op 6
en 14.
Wit: vier stufeken op 26, 30, 35, 38.
Wit. 1) 38-32. Nu moet de vraag gesteld
worden: is 38-33 beter? Na 38-32 36-22.
Door de enorme uitwijkmogelijkheden is
het moeilijk tempi-eindspel, waarvan wij
gaarne het onderzoek aan de lezers over
laten.
In de tweede ronde de ontmoeting tussen
Gordijn (Zuidhollands) en Laros (Noord-
hollands) kampioen 1964.
Gordijn wit. Laros zwart.
1) 32-28 18-23. 2) 38-32 12-18. 3) 31-27
17-21. 4) 37-31 20-24. 5) 43-38 21-26. 6) 49-43
26x37. 7) 42x31 14-20. 8) 41-37 7-12. 9) 46-41
10-14. 10) 47-42 1-7. Een solide opening,
waarin wit naar terreinwinst streeft. Nu
moet wit zich het eerst verklaren, maar
ondanks de uitval naar de rand houdt wit
het centrum. 11) 27-21 16x27. 12) 31x22
18x27. 13) 32x21 23x32. 14) 37x28 13-18. 15)
21-16 9-13. 16) 42-37 4-9 17) 48-42 5-10.
18) 36-31 18-23. 19) 37-32 23-29. 20) 34x23
24-30. 21) 35x24 20x18.
Opnieuw is het contact verbroken. Beide
stellingen staan gelijk, al heeft wit het
nadeel van randstuk op 16.
Met het volgend spel gaat zwart klas
siek opbouwen. Wij geven de voorkeur aan
de open positiestrijd met 19-23 en 11-17-22
enz. enz.
22) 39-34 19-24. 23) 44-39 13-19. 24) 42-37
8-13. 25) 41-36 18-23. 26) 34-29 23x34. 27)
40x20 15x24. 28) 32-27 14-20. 29) 45-40 20-25.
30) 40-34 10-15. 31) 27-22 9-14. 32) 31-26
13-18. 33) 22x13 19x8. 34) 50-44 14-20. 35)
38-32 8-13. 36) 43-38 12-18. 37) 36-31 7-12.
38) 16x7 12x1. 39) 31-27 1-7. 40) 27-22 18x27.
41) 32x21 13-18. 42) 37-32 3-8. 43) 21-16
8-12. 44) 28-22 18x27. 45) 32x21 12-18. 46)
38-32 24-30. 47) 32-28 18-22. 48) 28x17 7-11.
49) 16x7 2x22, met het volgend voor wit
voordelig eindspel.
HET FENOMEEN FISCHER I
Circa 21 jaar geleden werd ergens in de
Verenigde Staten een kind van het manne
lijk geslacht geboren: Robert Fischer. Hij
groeide, naar men zegt, op als een ver
wend jongetje, hetgeen hem echter niet
belette, een geweldige energie te ont
plooien. Des ochtends, des middags,
des avonds en des nachts, in de bus en aan
de maaltijd, bij ieder jaargetijde en in
welke situatie dan ook, schaakte hij. Theo
rie, praktijk, openingen, middenspeltech
niek, eindspelen, analyses van alles wat
los en vast was, nimmer aflatend. Het
resultaat was verbluffend; vijftien jaar
later was het jongetje kampioen van de
Verenigde Staten, een titel welke hij sinds
dien niet meer afstond. Curacao 1962, het
FIDE-kandidatentoemooi, bracht relatief
een teleurstelling. De ambitieuze jongeman
moest zich tevreden stellen met de vierde
plaats, achter de Russen Petrosjan. Gelier
en Keres. Prompt volgde zijn verklaring,
waarmede hij zich vele vijanden heeft ge
maakt; de Russen zouden samenspannen
en het een niet-Rus onmogelijk maken, in
groepswedstrijden ooit no 1 te worden.
Fischer verkondigde categorisch, niet meer
aan dergelijke toernooien te zullen deel
nemen en slechts bereid te zijn, zijn krach
ten met de U.S.S.R.-spelers te meten in
tweekampen, welke uiteraard conspiratie
uitsluiten. De jeugdige fanaticus onder
streepte zijn strijdkreten op een wijze
welke bepaaldelijk over de schreef ging;
hij wilde bijvoorbeeld Botwinnik gerust
een aantal punten voorgeven. In zijn partij
analyses permitteerde hij zich opmerkingen
als de volgende: „negen van de tien spe
lers, onder wie Botwinnik en Smyslov,
zouden in deze stelling zet A hebben ge
speeld, welke echter foutief is. Ik daaren
tegen speelde zet B".
In de gehele schaakwereld is deze hou
ding van „Bobby" ernstig gegispt, Bobby
heeft onlangs gerepliceerd; wat zeggen wij?
Teruggeslagen! Hij won wéér het kam
pioenschap der Verenigde Staten, boven
schakers van wereldklasse als Reshevsky,
Benkö en anderen. Een klein detail nog;
hij won met elf uit elf, een vermoedelijk
nog nooit vertoonde prestatie in een kam
pioenswedstrijd van dit niveau. Hoe? Zoals
hij wilde: met riskante offercombinaties,
met verrassingen in de opening, met „dood-
zitten" door middel van dóórspelen in ver
eenvoudigde, „pot"-remise schijnende stel
lingen, met tijdnoodcomplicaties en wat
dies meer zij.
Hieronder een voorbeeld van het laatste.
Opening en middenspel geven een onduide
lijk beeld, dat wij niet aan een analyse
wagen te ontwerpen. In tijdnood grijpt
Reshevsky mis en onverbiddelijk vernietigt
Bobby zijn grote tegenstander.
Wit: Reshevsky. Zwart: Fischer.
Engelse opening
1) c2-c4 c7-c5. 2) Pgl-f3 Pb8-c6. 3) d2-d4
c5xd4. 4) Pf3xd4 Pg8-f6. 5) Pbl-c3 e7-e6.
6) e2-e3 d7-d5. 7) c4xd5 e6xd5. De geïso
leerde pion doet Fischer blijkbaar niets.
Hij heeft kennelijk voldoende vertrouwen
in zijn vrije figurenspel. 8) Rfl-e2 Rf8-d6.
9) 0-0 0-0. 10) Pd4-f3 Rc8-g4. 11) g2-g3
Van deze zet zal Reshevsky stellig later
veel spijt hebben gehad. Overigens dreigt
hij nu Pd5:. 11) Rd6-b4. 12) Rcl-d2
Pf6-e4. 13) a2-a3 Rb4xc3. 14) Rd2xc3 Pe4x
c3. 15) b2xc3Ook wit heeft nu zijn ge-
isoleerde pion. 15) Ta8-c8. 16) Tal-bl
b7-b6. 17) Tbl-b5 Dd8-e7. Slaat wit op d5,
dan neemt zwart a3. 18) a3-a4 Rg4-e6. 19)
Ddl-al De7-f6. 20) Kgl-g2 Pc6-a5. 21) Pf3-
d4 Pa5-b7. 22) Tb5-b4 Pb7-d6. 23) a4-a5
Pd6-e4. 24) a5xb6 a7xb6. 25) Dal-b2 Pe4xc3.
26) Re2-a6 Tc8-c5. 27) Kg2-gl Ver
moedelijk gespeeld om tactische grapjes
met Rh3t uit de stelling te halen. Zie bij
voorbeeld 27) Tb6: Pa4. 27) Db4 Rh3f! 28)
Kh3: Db6:. 29) Da4: Ta5 en zwart komt de
kwaliteit voor. Soortgelijke wendingen zijn
mogelijk na 27) Tal Pe4. 28) Tb6:? Pf2:!
29) Df2: Rh3f. 30) Kgl Db6: enz. 27)
Re6-h3. 28) Tfl-al b6-b5 Listig gespeeld;
wit mag niet met het paard slaan op b5
wegens Df3. Dus moet hij direct of later
Rb5: spelen, waarna zijn loper wordt ge
ruild en de verzwakking g2-g3 (elfde zet)
betekenis krijgt. 29) Ra6xb5 Pc3xb5. 30)
Tb4xb5 Tc5xb5. 31) Db2-b5.
FISCHER (aan zet)
ZWAKKE OF STERKE SANS?
Nag altijd is het in de internationale
bridgewereld geen uitgemaakte zaak, of de
„zwakke Sans" (12-14 p.) als openingsbod
te verkiezen valt boven de „sterke Sans"
(16-18 p.). Een vaak gehoorde opinie is wel,
dat de zwakke Sans grotere voordelen
biedt in parenwedstrijden; de tegenstan
ders missen nogal eens goede deelscores of
falen bij het tegenspel. De kleine punten-
versohillen die dan in het voordeel van de
zwakke-Sansbieders uitvallen, bezorgen
hen goede scores. In viertallen (of robber-)
bridge echter, zijn deze kleine verschillen
niet zo belangrijk en daar de zwakke-
Sansbieders toch altijd het risico lopen
voor 500 a 1400 punten gevloerd te worden,
bestaat er een begrijpelijke huivering om
zóveel punten op het spel te zetten.
In een oefenwedstrijd die ik onlangs
speelde met de spelers die Nederland in
mei a.s. in New York zullen vertegenwoor
digen bij de „Second Bridge Olympiad"
(Boender-Helleman, C. Kaiser-Kokkes en
ir. L. Oudshoorn-Rijke), liet de zwakke
Sans zijn voor- en nadelen nog eens dui
delijk zien. In de eerste helft van de wed
strijd opende oost met 1 SA (12-14) en als
zuid volgde ik op een vrij goed spel met
twee schoppen, die west doubleerde. Het
noordspel was voor dat contract vrijwel
waardeloos en de zwakke Sansbieders
(Oudshoom-Rijke) wonnen 300 punten
waar slechts een kleine deelscore aan de
andere tafel tegenoverstond.
Vele spelers hebben het principe aan
vaard, dat indien men de zwakke Sans
speelt, er 'n bepaalde betekenis toegekend
mag worden aan (bijv.) de biedserie: zuid
een klaver - noord een schoppen - zuid
een Sansatout. Zuid's 1 SA-bod geeft nu
een spel aan van ong. 15-17 punten, had
zuid minder gehad, dan had hij al met één
Sans moeten openen.
In de tweede helft diende zich nu het
volgende spel aan:
A 10
9 85 3
O A B 5
AH964
H 8 6 5
9VB4
O V 10 2
873
aooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooccoooo
RESHEVSKY
Ogenschijnlijk staat wit behoorlijk; een
onaantastbaar paard vóór de geïsoleerde
zwarte pion. Maar in de praktijk blijkt de
verzwakking van de witte koningsstelling
fraaie praktische kansen te geven, mede
gezien wits tijdnood.
West gever, niemand kwetsbaar. Aan
tafel 1 speelden OW de sterke Sans en ging
het bieden: west 1 SA - oost 2 SA - west
3 SA. Wests bieden lijkt nogal gewaagd
als men slechts punten telt: west heeft er
zestien. De vijfkaart klaver en de vele
directe controles rechtvaardigen echter
wel de verhoging tot 3 SA vooral in 'n
viertallenwedstrijd. Natuurlijk zou het
contract in sommige gevallen down kun
nen bijv. als de klaveren zeer slecht
zitten, of als noord (die moest uitkomen)
vijf hartens zou hebben plus de ruitenheer.
De kaartverdeling was echter vrij nor
maal de klaveren zaten 3 2, noord had
slechts twee hartens met het aas en hij
speelde schoppen voor, zodat 3 SA met een
overslag werd gemaakt.
Neem nu het biedproces dat gevolgd
moet worden als men de zwakke Sans
speelt:, west een klaver - oost een schop
pen - wat moet west thans bieden? Twee
Sans op 16 punten en niets in harten lijkt
een wild avontuur, zodat de normale her-
biedimg is: één Sansatout. Hoewel dit bod
dus 15-17 punten aangeeft, is het nauwe
lijks denkbaar dat oost nog een stap ver
der zal wagen. De kansrijke manche is dan
gemist niet de fout van de spelers, doch
een tekortkoming van de biedmethode
die zij volgen. Inderdaad werd door de
zwakke-Sansbieders deze manche aan
tafel 2 gemist, zodat nu de sterke Sans
weer eens een overwinning had behaald
op zijn zwakkere collega.
Voor de gemiddelde bridgespeler valt er
veel voor te zeggen, de sterke Sans te ge
bruiken. De kansen op ongelukken zijn
minder groot, maar er is nog een zwaarder
argument dat hier telt. De voordelen die
aan het gebruik van de zwakke Sans kun
nen vastziten, vereisen zo dikwijls een
scherp beoordelingsvermogen van de
situatie (zoals bijv. het geven van een
strafdouiblet het al dan niet verder bie
den na een tussenbod de wijze waarop
de beste manche of een slem onderzocht
moet worden), dat men al een zeer goede
speler moet zijn (en de partner ook) om
dit wapen kundig te kunnen hanteren.
Bridgevraag dezer week: Noord gever,
NZ kwetsbaar, parenwedstrijd. Zuid heeft:
t» 3 96 OHB87542 8753
Noord één harten - oost past - wat moet
zuid doen? Antwoord elders op deze
bladzijde.
•uoStnS
UA\op efgpdc;s uaa pjaajqnopeg uajinj
jCia jo jota do oip uoguojjnouoo-pmz M.n
UBA SOJOOS op Ciq UOÏPIOSJOA 'UftZ TBBJJ JBZ
003 001 snuiui opn^uoAa ami :uoncAooui
n jeejpnsaijots jsq jbz uajjeq uop bu jsed
qoo jsoaa siv 'Sousjb uopoiq e; suajuu op
UIO SUB5J spmz }UIOq UBp UO SJOT gOU JSOM
jpoTq jqoinoM. 'uojjbij uoo do uasssd pmz
a ui jjBBquoAOZ op squspuo 'uaddojs
uoop uoq JOOAA poofA op ftq ooq jstaa ;otu
OTP JBBUI JOJSOOUTJOAOJ Op UBA pjOJSTUJOg
-je qfnouiioq 'pjooAUOAOj joq uba ueqojds
-jm joq Joop uouiojjs uojbj uoq jojbaa joq
JOM. OTP 'guqjoopoAOj op qCqog ftq qopunq
'jpopq uojpna oom; pmz sjy "uojobjjuoo
ogoq OJ JOOA UI SOJOJJSBJBO JOJ gtuippiui op
jogoj sjb 'qoo uop uftz uogurpoiq uojinj
-ooAAj. oqtqogjoa 'jqOBAUOA jqoBjq ououx
-Og(B JOOTU JOOA Oip JOUJJBd uftz OZtlAA Og'TJS
-ujo do Cïq jpptsiui 'jgoz uojitu oom; pinz
S[B JBBH 'JOBJJUOO gBBJ UOO UI UOJOdS UO
uopoiq jitaa gBBjg n oip jnopt op qftpnnj
-bu si uejma :SBBJAaSpiaq do pjooMjuy
DE MODERNE MENS zit muurvast gevangen in de kille greep van de
techniek. Hij is niet meer gewend zelf zijn handen te gebruiken, zelf iets
te maken uit het ruwe materiaal. Hij kent de diepe voldoening en de inner
lijke vreugde niet meer, die het creatief bezig zijn kan geven. Hij durft het
als regel ook niet meer aan zijn vaardigheid en krachten te meten met een
weerbarstig materiaal.
Meestal zou hij dat wel willen. Hij heeft er behoefte aan „iets te schep
pen". Het heeft er zelfs veel van weg, dat juist de moderne mens in zijn
vrije tijd zoekt naar een bezigheid die hem in staat stelt zijn handen te
gebruiken.
NIETS leent zich daarvoor waar
schijnlijk beter dan het maken van
sieraden. Over de verschillende ver
schijningsvormen van het sieraad
zo oud als de mens zelf en de tech
nieken die daarbij te pas komen, is
onlangs bij uitgeverij Ploegsma een
uniek en vooral informatief en instruc
tief boek verschenen, een standaard
werk. Het draagt de veelzeggende
titel „Sieraden zelf maken".
Kunstenaars van naam hebben er
hun medewerking aan gegeven Tal
loze tekeningen en foto's verluchten
een heldere en met enthousiasme ge
schreven tekst.
Ad Pieters, die als samenstel
ler van het kostelijke werk is opge
treden, schrijft in zijn voorwoord dat
Cruys Voorbergh hem eens heeft ge
zegd: „Je moet de mensen over de
drempel helpen. Vóór de drempel is
het: „Ik zou wel graag iets willen
maken, maar weet niet hoe te begin
nen"; en vooral en dit is het be
langrijkste „ik durf niet zo goed"
Speldsier. Een zogenaamde ringspan,
de Hunter stonbroche, van verguld
zilver. Dit sieraad komt uit Ierland en
dateert uit de achtste eeuw van de
christelijke jaartelling.
Eenmaal over de drempel zegt men:
„Wat kan me gebeuren? Laat ik het
eens proberen."
WELNU, die eerste stap is inder
daad het moeilijkst. Men vreest mis
lukkingen. Men wil steun en leiding
hebben. In dit boek zijn beide volop
te vinden. Mislukkingen zullen er ko
men. Dat is onvermijdelijk. Maar
naarmate zij minder worden, stijgt
de vreugde in het werk en krijgt men
de eigenaardigheden van het gebruik
te materiaal beter onder de knie. En
de voldoening is permanent als het
sieraad dat men heeft gemaakt, ge
dragen wordt, of het nu een ketting
is, of een ring, een corsage of een
hoofdtooi.
Terecht schrijft Willem Wage
naar in zijn informatieve verhande
ling over „herkomst en wezen van het
sieraad" in dit boek: „Bij de opluiste
ring of versiering van een mens kun
nen ontelbare zaken te pas komen.
Ik denk aan veren, bloemen, strik
ken, knopen om maar een greep
te doen. Voorwerpen, die vervaardigd
kunnen zijn van edele metalen, maar
evengoed van natuurstoffen of van
iets simpels als papier. Men zegt wer
kelijk niet te veel als men stelt, dat
feitelijk vrijwel alles als versiering
kan worden gebruikt, in welke vreem
de richting men het ook zoekt. De
mensen zijn op dit punt altijd vin
dingrijk geweest. Zij tooien zich met
de vreemdst denkbare zaken".
Wagenaar vertelt over al die siera
den op een boeiende manier. Hij
opent voor belangstellenden een nieu
we, meestal onbekende wereld. Hij
geeft het sieraad in zijn grote ver
scheidenheid een heel aparts plaats
in onze wereld en prikkelt daarmee
onze belangstelling. „Een sieraad kan
Zo kan een „boerensieraad" nu
gedragen worden.
echter pas echt persoonlijk worden,"
zo besluit hij zijn inleidende beschou
wing, „als we het bovendien ook nog
zelf hebben gemaakt. Als we het
sieraad niet alleen uitkiezen, maar
ook zelf vervaardigen en ons er daar
na mee tooien. Eerst dan wordt dit
een hoog persoonlijk esthetisch bele
ven en een fascinerend middel tot
zelfexpressie."
MAAR GA nog niet aan de slag.
Lees eerst nog wat Jan Duyvet-
t e r heeft te vertellen over de rol die
het sieraad steeds heeft gespeeld in
de Nederlandse folklore. Dat opent na
melijk weer heel andere perspectie
ven en bepaalt misschien de keus
van uw aanstaande hobby.
Want, vergist u niet. U zult het
eerst goed met uzelf eens moeten zijn
over de techniek die u zich wilt eigen
maken. Want zo veelzijdig als het sie
raad is, zijn de materialen waarvan
het kan worden gemaakt en de
technieken die erbij te pas komen.
De edelsmid die metaal ciseleert
koper, brons, witmetaal, tombak, zil
ver en goud gaat heel anders te
werk dan de man die aan houten of
ijzeren sieraden zijn grote liefde heeft
gegeven. Het instrumentarium van de
een is niet te vergelijken met dat van
de ander. Keramische sieraden
het scheppen van schoonheid uit aar
de en vuur zijn even oud als de uit
kralen opgebouwde sieraden. Ze ver
schillen echter als regel hemelsbreed
van vorm en berusten veelal op uit
eenlopende technische vaardigheden.
Emailleren kan men in de open
vlam of in de oven. Een geheel nieuw
materiaal is plastic. Het biedt onge
kende mogelijkheden, als men er de
eigenaardigheden van heeft leren over
winnen. Men kan het, evenals ivoor
en been, verzagen. Men kan het ook
vloeibaar verwerken, waardoor men
het kan gebruiken om insecten, rep
tielen enz. in te bedden.
HET MAKEN van klassieke corsa
ges, toneelsieraden en kindertooi is
eveneens uitvoerig en helder in dit
fraaie boek behandeld. Tevens is er
aandacht besteed aan het autogeen
lassen, hoewel dat een techniek is die
nauwelijks door hobbyisten kan wor
den beoefend in verband met het om
vangrijke instrumentarium dat er voor
nodig is.
Een speld die in de zeventiende eeuw
werd ontworpen voor Amalia van
Solms, de echtgenote van
Frederik Hendrik.
Het is de bedoeling in deze hobby
rubriek aan enkele van de hoofd
stukken van dit boek wat meer aan
dacht te schenken.
De stof die erin wordt behandeld is
zo omvangrijk en zo veelzijdig dat
het een wat gedetailleerder op de on
derdelen gerichte beschouwing ver
dient.
ISRAËL. Ter herinnering aan het
feit, dat een jaar geleden Isaac Ben-Zwi
(18841963), de tweede president van
de staat Israël, ^overleed zal binnenkort
een postzegel van 12 ag. (bruin) in om
loop worden gebracht. De zegel, die zijn
portret vertoont, ia ontworpen door M.
Krup uit Tel Aviv.
BOEROENDI. Het derde deel van de
dierenserie is verschenen: 20 fr. jacht
luipaard, 50 fr. olifant en 100 fr. leeuw.
De zegels zijn uitgevoerd in veelkleu-
rendruk. Elke zegel heeft een oplage
van 30.000 exemplaren.
NATIONALISTISCH CHINA. Een serie
van vier zegels, waarop bloemen van
cactussen voorkomen, is verschenen. De
waarden zijn: 0.80, 1, 3.20 en 5 dollars.
De oplage van de 1 en 5 dollars be
draagt een miljoen en van de 0.80 en
3.20 dollars vier miljoen exemplaren.
FRANKRIJK. Ter gelegenheid van
de internationale tentoonstelling voor
filatelie en techniek „Philatec Paris
1964", die van 5 tot 21 juni in het
jaar geleden overleed, zijn twee post
zegels uitgekomen: 30 lire Nicodemus
en 185 lire Madonna.
PANAMA. De 450ste verjaardag van
de ontdekking van de Stille Zuidzee
door Vasco Nunez Balboa (14751517)
is herdacht met twee luchtpostzegels.
Het zijn een 4 en 10 c., die zijn portret
afbeelden.
NAURU. De koerserende serie fran
keerzegels zal op 16 april met drie
waarden worden aangevuld: 3 d. braak-
nootbloem, 10 d. kapertjesbloem en
2 sh. 3 d. koraalkust.
ZUID-RHODESIË. Op 19 februari
verscheen een nieuwe frankeerserie in
dertien waarden. Vz d. mais, 1 d. buffel,
3 d. koedoe, 4 d. citrsucultuur, 6 d. lelie,
9 d. orchidee, 1/3 aloe, 2/ Kyle meer,
2/6 tijgervis, 5/ veeteelt, 10/ hoen en
1 wapen van Zuid-Rhodesië.
TSJAAD. Een serie van vier zegels
is uitgegeven, die gewijd is aan hand
werk en volkskunst: 10 fr. pottebakker,
30 fr. wever, 50 fr. tapijtweefster en
85 fr. twee edelsmeden.
PERU. Ter viering van het eeuw
feest van het internationale Rode Kruis
zijn twee zegels in circulatie gebracht,
die beide het eeuwfeest-embleem en
het portret van Henri Dungnt vertonen.
De waarden zijn: 1.30 s. 70 s. en 4.30
s. 1.70 s.
PITCAIRN-EILANDEN. Een nieuwe
serie frankeerzegels van dertien waar
den is in omloop gebracht. De Vz, 1 en
2 d. tonen schepen, de 3, 4, 6, 8, 10 d.,
1 sh., 1 sh. 6 d., 2 sh. 6 d. en 4 sh. vogels
en de 8 sh. het portret van koningin
Elizabeth. Behalve de hoogste waarde
laten alle zegels tevens een medaillon
portret van de koningin zien.
Zwart: zes stukken op 6, 15, 20, 22, 25, 30.
Wit: 21, 26, 33, 34, 39, 44.
Met een fraai offer schept wit zich de
kansen, doch winst is er niet.
50) 21-17 22x11. 51) 26-21 20-24. 52) 33-28
15-20. 53) 28-22 30-35. 54) 22-18 24-29.
55) 34x23 25-30. 56) 18-13 20-25. 57) 13-9
30-34 en 25x34 remise.
Een partij die foutloos werd gespeeld
tussen twee sterke dammers.
31) Df6-e5! Dreigt reeds De4 en
houdt Pd4 gepend. Vandaar: 32) Tal-el
Nu wordt De4 eenvoudig met 33) f3
beantwoord. 32)h7-h5. Aanval vrij
maken van een vluchtveld. 33) Pd4-c6!
Hoopt op De4? 34) Dd5:! 35) Pe7t met
voordeel voor wit. 33) De5-c3ü Nu
komt Fischer in volle actie; wit moet ver
schrikkelijk oppassen. 34) Tel-bl?
Beter bijvoorbeeld Pe7t benevens Dbl. 34)
Dc3-c2! 35) Pc6-e7t Kg8-h8. 36) Pe7x
d5?Te proberen was nóg 36) Tal om
De4? te beantwoorden met 37) Dd5:! De7:.
38) Dh5:t benevens 39) Dh3:. 36) Tf8-
c8! Vermoedelijk had Reshevsky slechts
De4 verwacht, waarna eenvoudig 37) Pf4
volgt. De tekstzet legt de zwakte van de
witte stelling onbarmhartig bloot; er dreigt
eenvoudig Delf enz. 37) Pd5-c3 Dit
stukoffer is nog het beste; zie bijvoorbeeld
37) Tel Dd2 enz. of 37) Db2? Db2: enz.
37) Tc8xc3. 38) Db5xh5t Kh8-g8. 39)
Tbl-b8t Tc3-c8. 40) Tb8xc8t Rh3xc8.
Zwart heeft een stuk gewonnen tegen
twee pionnen met behoud van de aanval.
41) Kgl-fl Rc8-a6t. 42) Kfl-el Dc2-c3t.
43) Kel-dl Dc3-d3t. 44) Kdl-cl Vol
gens de Schach-Echo werd de partij hier
afgebroken en door Reshevsky naderhand
opgegeven. „Chess-Life" vermeldt echter
nog de volgende zetten: 44) Dc3f. 45)
Kdl Rc4. 46) Df3 Rb3t- 47) Ke2 Dc4t en wit
gaf het op, daar hij zijn dame verliest. Zie
48) Kd2 Dc2f. 49) Kei Delf. 50) Ke2 Rdlt
enz. Een dramatisch duel.
Volgend maal een miniatuurtje, in het
welk Fischer met enige offers Rob. Byrne
verslaat (met zwart) in zegge 21 zetten!
Grand Palais te Parijs wordt gehou
den, zal op 5 juni een postzegel van
1 fr. worden uitgegeven. Op de zegel
zijn een koerier te paard en een raket
afgebeeld. De verkoopprijs bedraagt
4 fr. Hierin begrepen een bedrag van
3 fr. voor de toegang tot de tentoon
stelling.
INDIA. De twintigste sterfdag van
Ghandi's vrouw Kasturba Ghandi, is
herdacht door de uitgifte van een post
zegel n.p., waarop haar portret is te
zien.
OPPER VOLTA. Ter gelegenheid
van de toelating van deze Afrikaanse
republiek als lid van de UPU. (Wereld
postvereniging) zijn twee zegels ver
krijgbaar gesteld in de waarden 25 en
60 fr. De eerste zegel toont een duif
tussen tweehalfronden en de tweede
zegel een vliegtuig tussen twee half
ronden.
ITALIË. Ter herdenking van Michel
angelo (14751564), die vierhonderd