7 Charlie Parker, de vernieuwer Verdovende middeleni beheersten 20 jaar zijn arties tenleven Ja DE IN DE KOMENDE WEEK De jazz dankt haar voortbestaan aan hem ZATERDAG 4 APRIL 1964 Erbij PAGINA ZA Berry Zand Scholten Hoogtepunt van deze TV-week is on getwijfeld het optreden van de Ameri kaanse zanger, acteur en entertainer Sammy Davis Jr., terwijl daarnaast ook de Beverly Hillbillies weer terug zijn. Zij zullen nu regelmatiger op ons scherm verschijnen, ongeveer drie maal per maand. De rest van het weekpro- gramma vertoont de normale inzinking na de goed verzorgde Paasweek. Vocalisten brengen verjazzte Bach ZONDAG. De uitzendingen op deze zondag beginnen pas om 19.30 met de gebruikelijke serie: Weekjournaal, Jour naal en Sport in Beeld. In het AVRO- programma zal de bekende jazz-zange- res Francis van Rooy haar kunnen to nen. Zij zal worden begeleid door Jan Blok, gitaar; Ton Dissevelt, bas; Chris Dekker, drums; Hans Bekkers en Joop Hellemans, trombone. Vader en zoon Preston komen dan onze aandacht vra gen voor een nieuwe aflevering van ,.De Verdedigers": de Poltergeist. Tij dens een feestje in een villa, gelegen op een eilandje, sterft plotseling een van de gasten. Vader en zoon moeten nu onderzoeken of er sprake is van moord. Na deze spannende detective film laat het Frans vocaal ensemble „Les Swingle Singers" ons slechts tien minuten genieten van hun zang en voordracht. Deze groep, bestaande uit vijf zangers en vijf zangeressen, is plotseling populair geworden door het zingen van verjazzte stukken van Jo- hann Sebastian Bach. „De Diplomaat" van Anton B. Tsjechov zal worden voor gedragen door Ko van Dijk. Na het echec van de uitzending „met 24 PK de wereld door" laat men nu Ko van Dijk stukken voordragen van Tsjechov. De eerste aflevering was een flop. Dit lag niet aan Ko van Dijk, ook niet aan de verhalen van Tsjechov, doch aan en kele kleine oorzaken, die het geheel tot een verstarde opvoering degradeerden. We hopen in ieder geval, dat het veel te zware boek is vervangen door een iets handelbaarder formaat, zodat Ko van Dijk de gelegenheid kan krijgen iets meer dynamiek te leggen in zijn voordracht. Onder regie van Leen Timp brengt Pierre Jansen hierna zijn Kunst grepen, een uitzending die door de ster ke persoonlijkheid van Pierre Jansen altijd tot een hoogtepunt gerekend kan worden. Hierna alleen nog het tweede journaal. Giulietta Masina als filmprinses MAANDAG. Deze filmavond van de N.T.S. begint met een comedy-caper, getiteld „Onder arrest". Drs. J. de Kleyn, medewerker van het Openlucht museum te Arnhem behandelt in Open baar Kunstbezit kannen en kruiken on der het motto: Wat de pot aan schoon heid schaft. Na het Journaal en de uit zending voor de politieke partijen (C.H.U.) een overname van B.R.T. en wel van de quiz „Het is maar een woord". Quizleider is Paul van de Vel de en de strijd zal gestreden worden door een Nederlandse en een Belgische ploeg. Na dit woordenspel de hoofd film: Fortunella, met in de hoofdrollen Giulietta Masina en Paul Douglas. Nan- da, die vermoedt dat zij prinses For tunella moet zijn, verlaat de voddenra per, waarmee zij reeds lang samenleef de en trekt in bij een verlopen profes sor. In het huis van deze professor maakt zij kennis met een rondreizend toneelgezelschap. Tevens verneemt zij, dat zij prinses Fortunella niet is en be sluit dan maar bij het rondreizend to neelgezelschap te blijven, alwaar zij tenminste voor prinses Fortunella kan blijven spelen. In verband met het of ficiële bezoek van Koningin Juliana en Prins Bemhard aan Mexico volgt er een documentaire over Mexico-City, waarna het tweede journaal. Wèl of niet verloofd op vakantie? DINSDAG. De NTS begint het avond programma met het internationaal agrarisch nieuws, waarna het journaal. De VARA neemt dan de uitzending over met Achter het nieuws, hetgeen direct gevolgd wordt door „Jazz in aanbouw" met Boy's Big band, die onder leiding staat van de Amsterdamse arts Boy Ed gar. Enige Nederlandse combo's o.a. The New Progressief Jazz Society en het Piet Kuiters Trio zullen aan het publiek worden voorgesteld. Hierna komt Dick Powell onze aandacht vragen voor de aflevering: 330 Independence S.W. Het onderwerp is ontleend aan het rapport van het Amerikaanse ministe rie van volksgezondheid, dat handelt over „doping", volksvijand nummer 1 van Amerika. Jaap Buys zal dit keer in zijn programma „Ouderavond" de moeilijkheden rond de vakantieplannen van verloofden bespreken met deskun digen. In vele gezinnen is dit probleem ieder jaar weer aanleiding tot conflic ten. De oorzaak ligt dikwijls op een ander vlak en wel op dat van de opvoe ding, het gegeven vertrouwen, waarin men de kinderen heeft grootgebracht. Of Jaap Buys met zijn deskundigen, ons uit de perikelen zal kunnen helpen, valt te bezien. Beverly Hillbillies weer terug WOENSDAG. In het jeugdprogram ma gaan we eerst kijken naar De Ver rekijker waarna weer twee scholen elkaar kunnen bekampen in de jeugd- quiz, onder de vele aanmoedigingen van hun supporters. Tot slot nog een afleve ring van de uitzending Oude ambach ten, waarin men ditmaal het biezen- snijden zal laten zien en de vervaardi ging van de Genemuider matten uit de ze biezen. Het avondprogramma begint eerst met Barend de Beer voor onze kleuters, waarna Pi Scheffer zijn pro gramma Pas geperst presenteert. Na het journaal en Memo dan eindelijk weer eens een aflevering van de Be verly Hillbillies. Nico van Vliet en Noortje de Vries presenteren hierna het programma: Als u het mij vraagt. Door de goed gestelde vragen, de wel doordachte onderwerpen en de juiste grondslag door middel van enquêtes, is dit programma uitgegroeid tot een van de meest bekeken uitzendingen. Vooral de ingelaste reportages werken sugges tief op het kijkend publiek. Filmkader wordt gepresenteerd door Peter van Campen, waarna de dagsluiting door ds. Van den Bosch. Problemen van een Heldentenor DONDERDAG. In het vrouwenpro gramma van de VARA waagt de VARA zich aan 'n gevaarlijk experiment. Men zal de dames nl. alle Nederlandse da mesbladen tonen en een gesprek hebben met de onderhavige hoofdredacties. Een uitzending, waarbij het omzeilen van enige reclame tot de onmogelijkhe den zal behoren. Na de zinloze pauze kunnen de kleuters dan nog genieten van „Vogeltje kijken" Na het journaal en de uitzending Achter het nieuws, ko- De Italiaanse filmactrice Giulietta Ma sina is dinsdagavond te zien als prinses Fortunella in de gelijknamige film. Ko van Dijk zal de hoofdrol spelen in het TV-spel „De Heldentenor" (donder dag 9 april). men Ellen Blazer en Berend Boudewijn met hun- programma „Uit". Alhoewel in de „Keukenhof" nog niets te zien is en Het badseizoen nog gesloten, zul len zij ons beslist wel ergens naar toe loodsen, waar het de moeite waard is. Het T.V.-spel van vanavond is getiteld: De heldentenor, een oorspronkelijk Duits stuk van Frank Wedekind met in de hoofdrollen Ko van Dijk en Ina van Faassen. De beroemde tenor Gerardo is onmiddellijk na zijn triomfale optre den in een klein provincie-stadje de speelbal geworden van een opdringerige bakvis en een dame uit het gezelschap, die behept is met een liefdes-complex. Beide vrouwen belagen het slachtoffer met hun wensen en dromen. Zo onder gaat onze heldentenor de kwellingen van het „idool" zijn en is hij het slachtoffer van zijn zo zeer begeerde roem. Op harteloze wijze heeft hij aan zijn car rière gebouwd, doch als het noodlot hem treft en hij moet kiezen tussen iemand, die hij lief heeft en zijn be roep, blijkt pas dat hijzelf de grootste slaaf is van zijn beroep. Jongste vernieuwing in Misliturgie VRIJDAG. In het jongerenprogram ma „De Drempel" van de KRO wor den de problemen behandeld, die de jongeren moeten overwinnen bij de overgang van de middelbare school naar de universiteit. Na het journaal en de uitzending Brandpunt gaan we wandelen door Berlijn op muziek van Irving Berlin. Voor de liefhebbers van cowboyfilms volgt dan het vijfde deel van Bonanza. Om de vernieuwin gen in de misliturgie aan te geven, die tot stand zijn gekomen door de beslui ten van het concilie, heeft de KRO een documentaire over de mis la ten samenstellen door Hans Wortel- boer met medewerking van dr. L. Brinkhoff ofm. en dr. A. G. Weiier. Het tweede journaal sluit de avond af. Televisieshow van Sammy Davis ZATERDAG. Het middagprogramma is door de AVRO weer volgens het oude vertrouwde schema opgebouwd. We be ginnen met Jazz scene USA met Mark Murphey; Uit de voeten met Anneke en Bob, waarna de uitzending: In het TV-lab, een uitzending die het bij onze kinderen goed doet. De avonturen van Okky Trooy worden dan slechts ge volgd door Uit de kleine camera. Het avondprogramma begint met: Luipaard op schoot. We beginnen te geloven, dat ywe met deze laatste afleveringen in de opruiming van restanten of de doublu res terecht zijn gekomen. In ieder ge val wat ons betreft gaat die luipaard iets te zwaar wegen op onze schoot. Na het journaal een aflevering van de Dick van Dyke-show, getiteld: Gezondheid, darling. Kwart voor negen begint het quiz-uur onder leiding van Nan Baert. Eerst met: Wie van de drie, waarna Wachtwoord. Inplaats van Kijk die Rijk komt nu Sammy Davis Jr. onze aandacht vragen. Uit het optreden van ongeveer twee uur heeft de AVRO een showprogramma samengesteld van een uur, dat zelfs de meest verwende theaterganger zal laten watertanden. Het programma is reeds doorverkocht aan Frankrijk en België, die begrijpe lijkerwijze bijzonder jaloers waren op dit voorrecht van de AVRO. Sammy Davis, die begeleid wordt door het or kest van Francis Bay, zal men kunnen horen in vele songs o.a. Bye bye Black bird, Free and Easy, As long as she needs me en The lady is a tramp. Een nummer tapdansen, zal iedereen in ex tase brengen, terwijl de drum-, vibra foon- en pianosoli de meest fervente tegenstanders van de showbusiness op de knieën zullen doen belanden. We spreken dan nog maar niet eens van de parodie op de figuren uit de cow boyfilms en zijn imitaties van ver schillende topzangers. Reserveer deze avond om het optreden te kunnen zien van deze buitengewone showman. Het is het beste, dat u ooit te zien zult krijgen. Slechts Televizier en het tweede journaal komen dan nog om uw aandacht vragen. NOG EENMAAL keek bassist Charlie Mingus achterom voor hij naar de microfoon liep. Toen richtte hij zich tot de volle zaal in het New Yorkse Birdland en hij zei: Dames en heren, denk niet dat ik hiermee iets te maken heb. Deze mensen zijn erg ziekP Het publiek, dat er aan vankelijk niets van begreep keek ver stomd op naar het toneel, waar twee musici, twee jazz-musici van grote faam, hangend over een stoel zaten te kibbelen over de te spelen stukken. Zij smeten elkaar lallend verwijten en verwensingen naar de oren. Een van hen, de blazer, stapte plotseling ook op de microfoon toe en hij blies een paar onsamenhangende noten. Daarna wankelde hij terug naar zijn sfoél die hij nauwelijks kon vinden. Charlie Mingus beet hem toe: „Als je zo doorgaat, wordt het je dood nog eens!" Dit gebeurde op 4 maart 1955. Op 12 maart, om negen uur 's avonds werd deze voorspelling waarheid: alt saxofonist Charlie Parker, de baan breker van de moderne jazzmuziek, de man die allerwegen wordt erkend als de grootste van de naoorlogse jazz, stierf thuis bij zijn vriendin, de baro nes De Koenigswarter-Rothschild. Al cohol en heroine in eendrachtige samenwerking hadden de strijd ge wonnen. Charlie „The Bird" Parker was niet meer. In de wereld van de jazz bracht het bericht van zijn dood grote verslagenheid. Het grote pu bliek meesmuilde omdat deze neger muzikant ten huize van een Roth schild overleden was, doch een kleine groep jazzmusici en de toen al vrij grote groep aanhangers van de mo derne jazz, de toenmalige avantgar- disten van deze muziek waren on troostbaar, omdat hun grote voor ganger, die de bijnaam „Bird" vogel gekregen had overleden was. HIJ HAD de laatste tijd vreemd ge daan, deze Charlie Parker. Oorzaak: verdovende middelen. Hij schold zijn medemusici uit, vroeg enkele seconden later excuus, liep weg van het toneel midden in een solo, drong anderen tij dens een opname van de microfoon weg om zelf een solo te blazen, maakte ruzie of barstte in tranen uit. Er was niet meer met hem te werken. Deson danks werd dit alles van Charlie Par ker geaccepteerd. Zijn vrienden en me demusici voelden dat de tweede instor ting het eind zou betekenen voor deze gekwelde man. De inrichting Camarillo, waarin Charlie Parker na een kuur ge nezen verklaard was, zou zijn poorten niet voor de tweede maal voor hem hoeven openen. Parker voelde dat zelf ook. Hij was te ziek en te zwak om nog in eigen genezing te geloven. Daar om had Charlie Mingus enkele secon den later al spijt van zijn woorden, en van zijn daad, waardoor hij zich in het openbaar gedistancieerd had van de man die hij zo bewonderd had Charlie „The Bird" Parker. Zijn naam is een legende geworden in de woelige wereld van de jazz. Deze legen devorming is echter niet te danken aan overdreven sentiment of persoons verheerlijking. Het leven van Charlie Parker is een grote strijd geweest, een strijd om erkenning van de muziek die hij in zich voelde en tegen de ver dovende middelen die hem zijn moei lijkheden tijdelijk deden vergeten. De reden dat Charlie Parker dit ge vecht nog zo lang heeft weten vol te houden lig in het wapen waarmee hij zijn vijanden te lijf ging: zijn altsax; de expressiviteit, de toon, de vinding rijkheid en de improvisatietalenten van Parker stempelen hem tot een van de grootsten van de jazzmuziek. CHARLIE PARKER werd op 28 sep tember 1920 in Kansas City geboren. Hoewel hij dus opgroeide in de stad die de tweede bakermat van de jazz ge noemd wordt werd Charlie niet op heel jonge leeftijd met de jazz geconfron teerd. Sterker nog, hij toonde hoege naamd geen belangstelling en tot zijn vijftiende jaar ging zijn voorkeur uit naar het sentimentele gecroon van Rudi Vallee. Pas toen de jonge Charlie wist wat zijn instument zou worden de alt saxofoon begon hij zich voor de jazz muziek te interesseren. Nadat hij twaalf maanden had gestudeerd en zeker nog niet bedreven genoemd kon worden nam hij een baan aan bij de pianist en zanger „Lawrence „88" Keyes." De band van deze pianist was jong, maar Parker was.beslist het slechtste lid van de blazers. Hij mocht zelfs heel zelden meedoen aan de „jamsessions" die in de stad gegeven werden. Later mocht hij wel, maar toen was het re sultaat vernederend. Parker was dus beslist geen man bij wie het talent er duimdik op lag. Hij bezat een ge brekkige harmonische kennis en een overvloed aan wilde experimenteer drift. In een se'ssion met de „jongens van Basie" kreeg Parker een solo in het stuk „Lazy River". Hij probeerde al spelend zijn tempo te verdubbelen, ter wijl de ritmegroep de maat vasthield. Dat maakte slagwerker Jo Jones zo woedend dat hij l?ij elke solo van Charlie Parker zijn nighhead losschroef de en de bekkens op de grond smeet. Parker pakte daarna zijn sax en liep zonder een woord te zeggen weg. Hij speelde later bij de band van George E. Lee en in zijn vrije tijd stu deerde hij hard. Hierbij werd hij ge holpen door gitarist Efferge Ware, die hem vooral in het labyrint van de har monieleer wegwijs maakte. Enkele ja ren later kwam hij terug in Kansas Ci ty. Hij bezat toen een grote technische vaardigheid en mede door zijn theore tische kennis was ook zijn zelfvertrou wen groter geworden. Toen Charlie Parker twaalf jaar was gaf hij zich al over aan uitspattingen en door „vrienden" misleid leerde hij op vijftienjarige leeftijd het gebruik van heroïne, het spul dat zijn hele ver dere leven beheerst heeft. In de jaren 1936, 1937, en 1938 speelde Charlie Par ker bij diverse orkesten, waarvan de doodgespeelde thema's en arrangemen ten hem mateloos irriteerden IN DE LAATSTE JAREN voor de oorlog vielen de eerste symptomen, van de vernieuwingsdrift bij Parker waar te nemen. Hij had genoeg van het cli chématige swingmotiefje en de impro visaties daarop en steeds meer musici begrepen niets meer van wat Parker wilde. Parker zelf wellicht aanvanke lijk ook niet. Hij zocht naar nieuwe we gen, naar andere mogelijkheden om zich muzikaal uit te drukken. Het was de strijd van de eenzame, van de kunstenaar die geen erkenning vindt en die door zijn collega's wordt uitgela chen. Muzikaal contact kreeg Parker pas weer in het New Yorkse Minton's Playhouse waar musici als Thelonious Monk, Dizzy Gillespie, Charlie Chris tian en drummer Kenny Clarke dezelf de wegen zochten. Als Lester Young TOEN CHARLIE PARKER in het Upton House van Charles Monroe in de 38ste straat speelde gingen al veel jon ge musici lusteren naar de man „die op zijn alt speelde als Lester Young op tenor." Maar Charlie was anders dan Young. Hij zocht nog steeds. „Soms kon ik het horen", zei hij later, „maar ik kon het nog niet spelen. Op een avond ontdekte ik dat als je de hogere intervallen van een akkoord ge bruikte als melodische lijn en ze onder steunde met de daarbij passende har- moniën, je precies kon spelen, wat ik al die tijd gehoord had!" De andere musici zeiden toen van hem: „Hij speelt steeds dingen die wij ritmisch en harmonisch nog nooit ge hoord hebben!" Dit alles wekte de be langstelling op van trompettist Dizzy Gillespi, met wie hij toen (in 1940) nog geen muzikaal contact had. Parker ging eerst terug naar Kansas City, naar de band van Jay McShann. Pas in 1942 gaf Charlie Parker gevolg aan de roep stem van New York, de stem van Min ton's Playhouse. De financiëm leden hierdoor sterk, hetgeen voor Parker, die een groot deel van zijn gage aan verdovende middelen besteedde veel betekende. Met Gillespie en de andere moderne broeders werkte Charlie Parker, die inmiddels de bijnaam Yardbird, later „Bird" had gekregen de nieuwe ideeën uit. (Zijn bijnaam dankte hij aan het feit dat hij een aangereden hofhoen- „yardbird" meenam en dat hij erop stond dat die tijdens een concert voor hem gebraden werd). ER WERD VOLOP geëxperimenteerd daar in Minton's, echter zonder dat de musici bewust iets nieuws wilden cre- eren Na 1942 pas ontstond de bop. De naam is afkomstig van Lional Hampton, die opmerkte: „Daar in Mintons' spelen ze een soort muziek, waarbij ze „hebabe- rebop" op hun instrument maken". De kreet „Hebaberebop" van Hampton was afkomstig van de zogenaamse „scatvocals", de vocale improvisaties, vooral van Armstong bekend, de Bop Zo kreeg de nieuwe muziekvorm de naam Rebob, bebop en nog later kort weg „bop". Spoedig was het duidelijk dat er een nieuwe fase in de jazzmu ziek was ingeluid. Minton's Playhouse werd het centrum van de vernieuwing en binnen de muren van dit unieke centrum werkten de modernisten aan de nieuwe weg in de jazz, de nieuwe weg die later weer perspectieven voor de cool, de hardbop, de westcoast, de eastcoast en de andere stijlen zou ope nen. PARKER WAS VAN dit alles het be zielende middelpunt. Zijn revolutionaire ideeën vonden gretig aftrek, vooral toen de muziek zich sterk verbreidde. De schare liefhebbers werd groter. Men had in deze nerveuze oorlogstijd en in de woelige jaren na 1945 behoefte aan de flardentrekkende, nerveuze bopmu- ziek en het was geen wonder dat de doodgespeelde swingarrangementen overboord gezet werden. Gelijk daar mee was ook een eind gekomen aan de heerschappij van de grote orkesten zo als die van Miller, Goodman, Basie en vele anderen- De periode van de combojazz was in- POPULAIRE SERIES Het Amerikaanse „Research Bureau" heeft een ranglijst opgesteld van de 25 meest geliefde Amerikaanse TV- programma's van 1963. Bovenaan de lijst stond de ook in ons land regel matig vertoonde reeks „Beverley Hill billies", waarnaar naar schatting 20-30 miljoen gezinnen keken. De tweede plaats was voor Bonanza, de derde de Dick van Dijke-show. Andere Amerikaanse serieprogramma's, die door Nederlandse omroepverenigingen gekocht zijn, kregen de volgende plaat sen: 8. Perry Mason; 9. Donna Reed; 11. Lassie; 16. Dr. Kildare; 17. Lucille Ball-show; 23. Jack Benny-show. Kreeg de NCRV-tv enige tijd gele den nog honderden protestbrieven na iedere voorzichtige poging de kijkers vertrouwd te maken met ballet, van daag de dag zijn de reacties op een balletuitzending maximaal tien. Er is dus sprake van terreinwinst en de NCRV is er blij mee. „Wij vinden, dat wij de taak hebben het publiek de ogen te openen voor deze kunstuiting, die in Nederland nog te weinig aanvaard wordt", zei NCRV's hoofd dramatische produkties David Koning deze week na de voorvertoning van het tv-ballet de Chinese nachtegaal, dat 6 mei a.s. in Nederland op het scherm komt, maar gisteravond reeds door de Duitse tv werd uitgezonden. geluid. In de jaren tussen 1945 en 1950 kwam het talent vaij Charlie Parker tot volle wasdom.Zijn grillige impro visaties, zijn abstractie, zijn doorbre king van de jazzver star ring maakte hem tot de constante baanbreker. Niveau Waar de alt van Charlie Parker op klonk, trokken de weinigen die met hem konden en mochten spelen zich op tot een niveau dat zelden geëvenaard wordt. Maar steeds vaker begon Charlie Par ker in te storten. De heroïne sloopte hem. Hij ging naar Camarillo, kwam er genezen verklaard weer uit, maar gaf zich al snel weer over aan de ver dovende middelen. Gedurende deze strijd echter speelde Parker. Met Max Roach, Tommy Por ter en Miles Davis en Duke Jordan, met Gillespie's Quintett, met Erroll Garner, Bud Powell, als begeleider van Sarah Vaughan en als solist bij zijn Metronome All Stars Hij speelde met alle exponenten van die tijd. IN PARKERS' RIJKE en zo inven tieve muziek waren twee elementen aanwezig, die naar de latere hotstijl eastcoast en hardbop) en de coolstijl in de nieuwe jazz zouden voeren. In Parkers muziek kan men getroffen worden door een bijna gekwelde melo die van vreemdbizarre schoonheid met een vage reminiscentie aan het oude shouting van het zuiden de lijn naar de „hot" óf kan men worden geboeid door een volmaakt introverte melancholische lyriek, de andere kant van Parker, de eerste elementen van de latere cool jazz. Charlie zelf heeft bij deze min of meer muzikale schizofrenie nooit stil gestaan. Hij stierf te vroeg. The Bird, de man die steeds aan zichzelf twij felde en wiens vertwijfeling in zijn mu ziek weerklank vond. Nu nog worden miljoenen door zijn muziek geboeid en luisteren ontelbare jonge musici naar de lijnen die Char lie Parker heeft uitgestippeld. Lijnen die hebben bewezen dat de jazzmuziek in de oorlogsjaren niet zoals toen velen dachten over een absoluut en eenmalig hoogtepunt heen was. Voor miljoenen heeft The Bird nieu we perspectieven geopend, hierin wel iswaar bijgestaan door de hele avant- garde, maar als onbetwistbaar pionier daarvan. De jazz is Parker veel dank verschul digd. Hü stierf in maart 1955, in het huis van zijn vriendin. Zijn hart kon de steeds groter wordende hoeveelheid heroïne niet aan. De Bird was vleu gellam geworden, voor altijd. Zijn muzikale erfenis is echter groot. Nog steeds boeit hij met zijn karakte ristieke toon en zijn geniale improvisa ties en nog steeds horen we op zijn platen het leed dat hij probeerde uit te drukken en dat Jack Kerouac inspi reerde tot een gedicht met de veelbe tekenende woorden: „Charlie, forgiv* me for not answering your eyes!" Or* A)j Y 0

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 20