IN DE VISHAL EN OP ZEE Sportfondsenbad Beverwijk komt goed boven de grond P. R. Bentz van den Berg jubileert 15 april bij Hoogovens Kat beklemd geraakt Opening verwacht in zomer 1965 11 FILM EN FILMWERELD VRIJDAG 10 APRIL 1964 I Sportavond voor missie in Afrika Kort nieuws Diefstal van textiel Overpeinzingen van Jan Vrijman, Pim de la Parra en Charles Huguenot van der Linden Bromfietsdiefstal opgehelderd EEN DERGELIJK initiatief gaat dan meestal gepaard met een instructief pro grammaboekje, zoals ook nu weer bij de ze Internationale Filmmaand is uitgege ven. Ditmaal heeft de directie een drietal filmmensen uitgenodigd te mediteren over het belang van en de gangbare critiek op Internationale filmfestivals in het alge meen en deze overpeinzingen, respectie velijk van Jan Vrijman, Pim de la Parra en Charles Huguenot van der Linden, vor men interessante lectuur. Zo pleit Jan Vrijman voor het festival dat er nog niet is en wel het festival „waar jonge filmers met weinig middelen en uit de hele we reld een royale mogelijkheid krijgen zich te presenteren". In het algemeen ziet de schrijver wel enig nut in festivals, al was het alleen maar doordat zij mogelijkheden in het leven roepen voor onbekende filmers om voor een internationaal forum te ver schijnen en een zekere bekendheid te krij gen die voor het realiseren van volgende projecten onontbeerlijk is. Maar, merkt hij terecht op, een belangrijk stuk film vernieuwing voltrekt zich op het ogenblik op het 16 mm-formaat en dat krijgt op de officiële festivals geen kans. Vandaar zijn wens: „Een goed georganiseerd en krachtig in de publiciteit gezet festival met perfecte projectie van 16 m.m. beeld en geluidsmateriaal. Zo'n festival is ner gens ter wereld; Cinestud is te beperkt van opzet, Oberhausen, weliswaar een „avant-garde" festival, drukt de 16 mm. in het verdomhoekje en is van plan dit ook in de komende jaren te blijven doen. Een festival als voorgesteld zou een cen trum van progressieve film kunnen wor den. Ik bedoel maar: een mooie kans voor een stad als Amsterdam. ALS HET WARE aansluitend op dit be toog houdt Pim de la Parra, student aan de Filmacademie en redacteur van het jon ge filmblad Skoop, een pleidooi voor Cine stud, het tweejaarlijkse internationale stu dentenfilmfestival te Amsterdam dat, vol gens hem, alleen veel beter georganiseerd moet worden. Als wensen voor Cinestud '65 suggereert hij een voorbereidingstijd van minstens een jaar, een artistieke lei ding die zou moeten bestaan uit filmstu denten en „filmgekken", een voorselectie en een competente jury, bestaande uit jon ge en oude filmmakers, filmcritici en „ge wone" cinefielen. Als prijzen verwerpt De la Parra (terecht) legpenningen, prenten en oorkondes 'en pleit hij voor geldbonnen die slechts in filmzaken besteed kunnen worden. DE FILMER Huguenot van der Linden heeft zijn bijdrage aan het programma boekje van Cinétol gestoken in de vorm van een vraaggesprek met een ongenoem de, door hem gecreëerde tegenstander van festivals, een soort dialoog dus met zich zelf. Als zijn opponent opmerkt dat de waardering voor de film op festivals ge remd wordt door een teveel aan onbeteke nende bij-verschijnselen, „heisa", noemt deze het, antwoordt Van der Linden: „Champagnefuiven, sterren-exhibities, au- togrammen-hysterie, persschandalen bete kenen niet dat de films slecht zijn. Over slappe, middelmatige films windt niemand zich op. De opwinding op festi vals geldt altijd de betere, de bijzondere, de heel goede films. De schandaal-flauwe- kul a la Taylor-Burton is niet van een festival afkomstig. Op festivals gaan de schandalen over „Hiroshima" en „Moe der Johanna", over wat de lui van de nieuwste „vague" te beweren hebben, op het doek en in de krant, en waarom re gisseurs elkaar oorvijgen geven op nacht feesten. Dat soort schandalen wijzen op leven, op (verhitte) belangstelling, op een stellingname, op hartstochtVoor de kalme, „nette" mensen is een schandaal een schandaal. Het most niet magge. La- te-me de hele zaak verbieje. Maar een schandaal over Bunuel is een nobel schan daal; de nep-sexiviteiten van de boezem- bezittende klasse worden in margriete pap en libellesoep aan verontwaardigde, hunkerende huisvrouwtjes opgedrongen, maar hebben met filmfestivals zo goed als niets te maken." OVER HET CHAPITER „jonge" en „oude" filmers zegt Van der Linden nog o.m. dit: „De resultaten op de laatste in ternationale festivals wijzen er niet op dat Nederlandse jongeren een of andere door braak hebben geforceerd. Het zijn nog steeds de lui van de ouwe je-weet-welclub die de Gouden Dingessen moeten aandra gen. Jonggebleven grijsaards die iets hebben te beweren, hebben meer succes, uiteraard, dan oudgeboren babies die zit ten te zeuren. Joris Ivens, op zijn 65e, is voor mij een jongeling, vergeleken bij de vermoeide, levensmoede knapen-van- het-laatste-uur die van het pure rondhan gen al gearriveerd raken en van het to tale nietsdoen al blasé". DAT DAN WAT de tekst van het pro gramma-boekje betreft dat verder een overzicht geeft van wat de bezoekers van Cinétol in de komende weken aan belang- De gymnastiekverenigingen TVY (IJmui- Öen), SSS (Beverwijk) en USV (Uitgeest) hebben pater Jan Metselaar aan 750 geholpen. Missionaris Metselaar werkt in Portugees Afrika; zijn gebied is zo groot als Noord-Brabant en hij heeft hard een nieuwe auto nodig, want zijn wagentje is op. Daarom hebben de drie verenigingen een gezamenlijke uitvoering gegeven in Beverwijk, waarbij zelfs de uitvoerenden entree betaalden! De opbrengst van de geslaagde sportavond is, als eerste klap zeker een daalder waard, aldus pastoor Vollebrecht. rijke reprises te zien zullen krijgen. Een uiterst heterogene, maar daarom niet min der belangrijke verzameling films, waar in men zowel „Berliner Balade" (be kroond te Berlijn, 1951) als „Accattone" (bekroond te Cannes, 1962), „Shadows" (prijs van de critiek, Venetië 1960), maar ook „Het naakte eiland" (bekroond te Moskou, 1961) kan aantreffen. Ook de Ne derlandse bekroningen komen op het veel zijdige programma voor. Zo zien we in één adem genoemd „Ciske de Rat" (hoe wel gemaakt door de Duitse regisseur Wolfgang Staudte) die in '56 op de Biën nale van Venetië onderscheiden werd en „Faja Lobbi" van Herman van der Horst die in 1960 te Berlijn een Gouden Beer kreeg. Een programma dus vol verrassingen, maar in alle opzichten de moeite lonend er langdurig op te studeren om tot een moeilijke keus uit de veelheid van interes sante films te komen. Charles Boost (City). Jean Brace was een Frans auteur, die uit tijdverdrijf verscheidene sensatieromannetjes schreef en na enige mislukkingen de figuur van de geheime agent O.S.S. 117 creëerde, waarmee hij internationale roem en een groot inkomen verwierf. Voor hij vroegtijdig een einde vond bij een auto-ongeluk schreef Brace bijna honderd avonturen voor zijn onoverwinnelijke held en het lag voor de hand, zoals dit ook met zijn Engelse collega James Bond (Dr. No) gebeurde, dat de filmindustrie zich spoedig van zijn geesteskinderen zou meester maken. André Hunebelle heeft nu „Het mysterie van de verdwenen duiker" (O.S.S. se dechaine) verfilmd en daarin kan men kennismaken met het tegenwoordig zo populaire genre van de harde politiefilm met veel sadisme en sex, waarbij hel soms wat meedogenloze gedrag van de hoofdfiguur wordt geëxcuseerd door het feit, dat hij de westelijke belangen verdedigt tegen een niet-genoemde vijand. Oftk O.S.S. 117 behoedt het westen voor een „Grote Ramp" en dus zij hem zijn hardhandig optreden tegen verleidelijke spionnen en de handlangers van de vijand van harte vergeven. In City dus, van vrijdag tot en met zondag, met voor zondagmiddag Steeve Reeves in „De held van Troje", waarvan de titel reeds onthult dat het hier een spektakelstuk over de Trojaanse oorlog betreft. VOOR DE EERSTE KEER wordt dank zij de medewerking van Interpol „de volle waarheid onthuld" is de aanbeveling, wel ke door het verhuurkantoor wordt meege geven aan de film „De prostitutie", welke vervolgens van maandag tot en met woens dag wordt vertoond. Ook wordt vermeld dat de authentieke opnamen hiervoor zijn geschied in Rotterdam, Antwerpen, Ham burg, Parijs en Mexico. Het klinkt dus allemaal nog al veelbelovend voor hen die over de handel'" in blanke slavinnen wen sen te worden ingelicht, ofschoon zij die het alleen om de sensatie is te doen mis schien wel zullen worden teleurgesteld. De film is immers zelfs door de K.F.C. nog goedgekeurd voor boven de veertien jaar. EEN MOOIE TITEL heeft men ook be dacht voor de donderdagavond te draaien film, namelijk „Een moeder klaagt aan", waar het probleem in wordt gesteld of een moeder wier kind werd vermoord het recht in eigen hand mag nemen. Een on derwérp, waar het publiek zich nog altijd graag in laat verdiepen. Lee Reemick en Laurence Hardy in de boeiende speelfilm „Voortvluch tig" Stadsschouwburg (Stadsschouwburg). Van vrij dag tot en met zondag wordt in dit theater een film vertoond uit de beroemde „Man nen-serie" van Carol Reed. Deze reeks bestaat onder meer uit de bekende „Our man in Havana" en „The third man", aan welke serie onlangs „The running man" werd toegevoegd, die hier onder de Neder landse titel „Voortvluchtig" in roulatie wordt gebracht. Deze film kan onder de moderne avonturiersverhalen worden ge rangschikt, omdat hij is gebaseerd op de tragische omstandigheden van twee jonge mensen, die een luxe leven beginnen met verzekeringsgeld dat hun niet toekomt. De film is opgenomen in Ierland en Portugal, zodat de zonnige beelden konden worden afgewisseld met een donkere sfeer, waar achter een onzichtbare dreiging groeit. Want langzaam maar zeker bezwijken de beide hoofdpersonen onder de spanning. Het is een bijzonder boeiende speelfilm, met in de hoofdrollen Laurence Hardy en Lee Remick, de pikante schoonheid uit „Analyse van een moord" en „De stem in het duister". DOORDAT HIER VERDER van maan dag tot en met donderdag geen bioscoop voorstellingen meer worden gegeven, maakt de film „Kluchtig en luchtig" zon dagmiddag het programma voor deze week rond. Vooral voor de oudere genera tie zal deze rolprent aantrekkelijk zijn, omdat hierin nog eens diverse sterren op het witte doek verschijnen, waar zij zich in hun jeugd ongetwijfeld kostelijk om hebben geamuseerd. Namens zoals Ben Turpin, Charlie Chase, Harry Lang don, Billy Bevan en Carole Lombard wij zen zo ongeveer in de richting van zijn be doelingen: een dikwijls enigszins weemoe dige herinnering aan een onherroepelijk afgesloten verleden. Beverwijk (L u x o r). Naar motieven van de legen darische Engelse auteur van detective verhalen, Edgar B. Wallace, heeft Percy Allan het draaiboek samengesteld van een spannende Duitse film „Het geheim van de zwarte koffer", die niettemin in Lon den speelt en aldus de oplossing van een serie myterieuze moorden aan Scotland Yard overlaat. Als men even is gewend aan het moeilijke talenprobleem, waarbij Engelse Bobby's zowaar vloeiend Duits kunnen spreken, kan men zich van harte overgeven aan de problemen waar inspec teur Finch zich voor ziet geplaatst, als een reeks gruwelijke moorden Londen in opwinding brengt en men speciaal in ho telkringen in paniek geraakt. Want het zijn steeds weer vertrekkende hotelgasten die door het mes van de moordenaar worden getroffen, hetgeen tot de veronderstelling aanleiding geeft dat de dader een erva ren messenwerper moet zijn. Meer mag er van deze knappe politie-thriller, die hier tot en met zondag draait niet wor den verklapt, alleen nog dat Chris How- land in deze door Wemer Klinger gemaak te film een amateur-detective speelt, die met zijn draagbare bandrecorder gedeel telijk voor de oplossing van de vele raad sels verantwoordelijk is. HET TWEEDE DEEL van Trygve Gul- branssen's trilogie „Winden waaien om de rotsen" is zoals bekend evenals het eerste deel verfilmd en dit is dan aanleiding ge worden voor een kleurige voortzetting van deze familiehistorie, ditmaal met de jon ge Dag als hoofdfiguur, de nieuwe bezit ter van Björndal. Aldus treden in deze film oude bekenden en nieuwe karakters op waarbij lief en leed van de familie weer omstandig uit de doeken worden gedaan en geboorte en dood zich afwisselen met de regelmaat der seizoenen. Door het re sultaat is gebleken dat regisseur Gustav Ucicky de aangewezen man is geweest om deze lichtelijke verouderde boerenroman weer nieuw leven in te blazen. Van maan dag tot en met woensdag, nadat op de matinee van zondagmiddag eerst nog de beroemde „Ivanhoe" is vertoond. Voorts draait hier als speciale attractie in alle voorstellingen een reportage van de boks match tussen Liston en Clay. (Kennemer theater) Zondagmid dag kan het publiek zich in dit theater verdiepen in de spectaculaire gebeurtenis sen, welke de historie van het eiland Rho- dos ons heeft te bieden, dat een broed plaats moet zijn geweest van fantastische en avontuurlijke aangelegenheden, hetgeen voor de fimlmakers een kolfje naar de hand is geweest. Men is dan ook niet zui nig geweest met het verzamelen van zo veel mogelijk spanning en actie, gelar deerd met de nodige romantiek, om „De kolos van Rhodes" zo aantrekkelijk mo gelijk te maken. De „Marilyn Monroe story" is de film, die zoals bekend werd opgedragen aan de nagedachtenis van een der meest bespro ken sterren van Hollywood, die nog niet lang geleden een tragisch einde vond. Op sobere wijze wordt in deze film door Rock Hudson vertelt, dat ook Marilyn Monroe eenmaal op bescheiden wijze aan haar carrière is begonnen, met kleine rolletjes in het koor. Haar eerste grote kans kwam met „All about Eve" en zij moet het hoogtepunt hebben bereikt in „Some thing's got to give", welke film echter nimmer werd voltooid. Daartussen ligt haar loopbaan met rollen in onder meer „Niagara", „Bus stop" „How to marry a millionaire" en „Gentlemen prefer blon des". Uit al deze films zijn fragmenten Bekroonde festivalfilms in Amsterdam Uit „Ciske de Rat" van Wolfgang Staudte (1955) die als bekroonde Nederlandse film voorkomt in Cine- tol's Internationale Filmmaand van bekroonde films. samengevoegd, zodat men op deze wijze een interessante biografie wist samen te stellen, welke in de voorstelling van zater dagnacht zal worden' vertoond. Het weekprogramma van dit theater vermeldt voorts nog twee films van wel bijzonder uiteenlopende aard, namelijk „Er helpt geen lieve vader aan" een vro lijke komedie met James Stewart en San dra Dee, bestemd om van vrijdag tot en met .maandag te w orden gedraaid en „Twéé zijn schuldig", een bijzonder span nende politiefilm met Anthony Perkins en Jean-Claude Brialy, voor dinsdag en woensdag. (W. B.- t h e a t e r). Een ontsnapping uit het krijgsgevangenenkamp is het onder werp van „Moed is het wachtwoord", met welke film het programma hier vrijdag en zaterdag wordt geopend. Vervolgens zon dag en maandag Pat Boone (om hem niet helemaal te vergeten) in „Kinderroof", waarin hij door Barbara Eden wordt ge assisteerd. Onderwijl is dan zondagmid dag „De gevangene van Zenda" nog op het witte doek gebracht, met niemand minder dan Stewart Granger en Deborah Kerr in de hoofdrollen. Donderdagmorgen om tien uur ontdekte men in het luchtrooster van een perceel aan de Hoofdstraat in Santpoort, een kat, die hier muurvast zat vastgeklemd. Het bleek onmogelijk het dier te bevrijden, zo dat de te hulp geroepen beheerder van het Kerbertasiel het beest met een spuitje uit zijn lijden moest verlossen. De dode kat moest daarop zelfs met een koevoet uit het rooster worden verwijderd. Donderdag Donderdag werden in IJmuiden aange voerd: 6600 kisten vis, waarvan: 148 kisten tong en tarbot; 10 kisten heilbot; 10 kisten griet; 21 kisten tongschar en schartong; 105 kisten schol; 30 kisten schar; 3 kisten bot; 1568 kisten haring; 1150 kisten makreel; 710 kisten schelvis; 390 kisten wijting; 555 kisten kabeljauw en gul; 31 kisten leng; 2 kisten ham; 4 kisten poon; 120 kisten koolvis en 34 kisten diversen. Per kilogram werd, in guldens, betaald voor: Heilbot 4.30—3; grote tong 6.10— 6.01; grootmiddel tong 5.705.24; klein- middel tong 5.70—5.20; kleine tong I 6.59— 6.12; kleine tong II 6.02—5.83; tarbot I 6.50 —5.30. Per 50 kilogram: Tarbot II 266; tarbot III 166; tarbot IV 160—126; grote griet 110 —108; kleine griet 74; schartong 26—21; kleinemiddel schol 4034; kleine schol I 30; kleine schol II 37—10; schar 25—10; bot 11; verse haring 20.2011; makreel 39—9. Grote schelvis 25—22; grootmiddel schel vis 3518; kleinmiddel schelvis 3722; kleine schelvis I 45—26; kleine schelvis II 26—8; wijting 25—12; grote gul 54—44; middel gul 43; kleine gul 41—33; kleine leng 27; ham 144; poontjes 40—38; Lom men 30; kleine koolvis zwart 25—16. Per 125 kilogram: Grote kabeljauw 134 73; grote koolvis zwart 6454; grote leng 7265. Donderdag werden in IJmuiden de vol gende besomimngen, in guldens, gemaakt: KW 87 10.750; KW 131 6.750; KW 180 8.750; KW 96 1.700. Aanvoer van vrijdag Vrijdagmorgen hebben 35 vaartuigen in IJmuiden aangevoerd 6360 kisten vis, 2050 stijve kabeljauwen en 12.000 kilogram tong. Bij de aanvoer waren: 600 kisten schelvis, 480 radio, 360 gul en kabeljauw, 80 kool vis, 950 haring, 1950 makreel, 750 schol, 70 tarbot én 160 varia. (Van een onzer verslaggevers) Beverwijk is (nog) niet zo'n bar grote gemeente. Het is in ieder geval een ge meente die zich op velerlei gebied best met veel grotere zusters kan meten. Mo derne woonwijken als Meerestein en Oosterwijk mogen gezien worden. Bever wijk is ook de eerste gemeente in Noord- Holland en de derde in den lande die volgend jaar een overdekt 50 meter zwembad rijk zal zijn. Bij de Alkmaarse- weg, tussen de Wijkaan Zeeërweg en de Kuikensweg, komt het nieuwe Sport fondsenbad al aardig boven de grond. Wanneer er geen kink in de kabel komt zal dit modernste overdekte zwem bad van Nederland volgend jaar zomer klaar zijn. De streefdatum van de bou wers is april 1965. Tot dusver heeft men het bouwschema aardig bij kunnen houden, ondanks dat de strenge winter van vorig jaar flink wat roet in het eten heeft gegooid. Op het ogenblik is de onderbouw van het zwem bad voltooid en is een begin gemaakt met de bekisting van de bovenbouw en de bas sins. Het Sportfondsenbad krijgt een lengte van 72 meter en een breedte van 25 meter. Van vloer tot dak meet het gebouw 13,60 meter. Het hoofdbassin is 50 bij 16 meter en telt 6 wedstrijdbanen. Het apart gelegen instructiebad is 17,5 bij 7.80 meter. Onder het zwembad zijn de kleedcabines, douches en de ruimten voor de administratie ont worpen. Buiten het Sportfondsenbad zullen een verhoogd zonneterras, een weide voor zonnebaders en een speelveld voor de jeugd worden aangelegd. Het Beverwijkse Sportfondsenbad, dat bedoeld is als overdekt streekbad voor de gehele IJmond, kan per keer ongeveer 300 gebruikers herbergen. De architecten zijn J. en Jan Baanders uit Amsterdam. De bouw wordt uitgevoerd door het aan nemingsbedrijf Van Hattum en Blanke voort. Prijzen van vrijdag Per kilogram, in guldens: heilbot 4.10-3, tarbot 6-5.40, grote tong 6-5.80, grootmid del tong 5.65-5.50, kleinmiddel tong 5.60- 5.29. tong I 6.80-6.10, tong II 6.50-6.34. Per 125 kilogram: grote kabeljauw 80-70, middel kabeljauw 80-72, grote koolvis 65- 60, middel koolvis 60-54, grote leng 65-62. Per tien stuks: grote kabeljauw 80-51, middel kabeljauw 42-34. Per 50 kilogram: grote schelvis 33-31, middel schelvis 31-27, kleinmiddel schel vis 34-29, schelvis I 32-27, schelvis II 21-16, koolvis I 24-20, koolvis II 22-19, gul I 48-45, gul II 46-44, gul III 42-37, grote schol 46-37, middel schol 42-31, kleinmid del schol 42-30, schol I 44-29, schol II 36-28, schol III 21-14, poon 25-11, gestripte wijting 21-16, dichte wijting 15-10, tarbot 242-128, griet 134-89, haring 18.20-11, ma kreel 29-9, tongschar 112-102, schartong 49-30, lever 12-5, heilbot 146, lom 31-30. Scheveningen De aanvoer te Scheveningen bestond hedenmorgen uit: 75 kisten schelvis, 150 wijting, 40 gul en kabeljauw, 400 koolvis, 500 haring, 600 makreel, 450 schol, 75 varia, 200 stuks kabeljauw, 6000 kilogram tong. Alles over boerderijen. In het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem wordt op 25 april de derde „Boerderijendag" ge houden, uitgaande van de stichting „His torisch Boerderij-onderzoek''. De ver zamelingen van deze stichting omvatten thans een centrale cartotheek van vijf tienhonderd bestaande boerderij-opme tingen, een tekeningenarchief met 610 opmetingen, een centraal foto-archief met 21.800 boerderijfoto's en een biblio theek met achthonderd boeken over het Nederlandse boerenhuis. Bovendien liet de stichting 138 over het gehele land verspreide boerderijen opmeten. Tegen raceboten. Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben een maximumsnel heid voor motorboten in de provinciale wateren ingesteld. De snleheid mag overdag 16 km. per uur en des avonds en des nachts 9 km per uur niet over schrijden. De snelle boten zullen voort aan voorzien moeten zijn van een regi stratieteken. Voor enkele plassen en me ren kan ontheffing worden gegeven. Dit geldt voor enkele Kager Plassen, het Braassemermeer, de Kralingse Plas, de Binnenmaas en een deel van de Reeu- wijkse plassen. Via de achter de zaak gelegen keuken deur heeft men zich in de nacht van woens dag op donderdag toegang verschaft tot de textielwinkel in de Keizer Wilhelmstraat in IJmuiden. Uit de winkel en de etalage werden diverse textielgoederen gestolen, met een totaalwaarde van ongeveer 120. Door de winkeldeur te ontsluiten heeft men het perceel daarop weer langs de normale weg verlaten. Deze „luchtfoto", genomen uit de reusachtige kraan op het bouwwerk, laat zien dat de onderbouw van het Sportfondsenbad in Beverwijk is vol tooid. De betonbekistingen voor de bo venbouw zijn aangebracht. Rechts is een deel van het 50 meter-bassin te zien. Het zwembad zal, „ijs en weder dienende", zomer 1965 in gebruik worden genomen. DE TIJD VAN filmfestivals nadert weer, Cannes, Berlijn, Venetië, Edinburgh staan weer voor de deur en daarmee de vraag betreffende het nut van deze kostbare filmjaarbeurzen met nun tegenstrijdige aspecten van sterren-vertoon en pi kante schandaaltjes van „glamour" en snobisme, en natuurlijk ook van competitie en onderscheidingen, waarmee de film kunst gediend zou kunnen zijn. Vooruitlopend op wat de ge renommeerde festivals dit jaar weer aan prijzen en schouder klopjes zullen opleveren en uitdelen, heeft het Amsterdamse Cinétol een „Internationale filmmaand van bekroonde films" ingezet, zijnde een programma van in de loop der jaren op een der festivals onderscheiden films die ieder telkens twee dagen het doek van Cinétol bezet zullen houden. Wij hebben al verscheidene malen de gelegenheid gehad aandacht te besteden aan initiatieven van dit actieve Amster damse filmtheater die er zo zijn eigen festivals op na houdt en voortdurend een bindende gedachte vindt om uiteen lopende, maar toch om de een of andere reden met elkaar samenhangende films in één programma en onder een aan trekkelijke titel bijeen te brengen. De heer P. R. Bentz van den Berg, directeur van Hoogovens IJmuiden, zal op 15 april veertig jaar in dienst zijn van genoemd bedrijf. Hij zal op die dag in de kantine van de leerlingenwerkplaats worden gehuldigd. In de middag volgt een receptie voor binnen- en buitenlandse relaties, welke zal worden gehouden in het Amstel Hotel te Amsterdam. Tijdens een verhoor dat hem door de Haarlemse politie werd afgenomen, be kende een 17-jarige jongeman uit deze stad dat hij en twee van zijn vrienden het zijn geweest, die tijdens de Velsense ker mis in 1963 hier twee bromfietsen hadden meegenomen, om deze later in Haarlem onbeheerd achter te laten. Deze waren hier destijds aangetroffen en weer aan de eige naars teruggegeven, alleen bleken diverse onderdelen te zijn gesloopt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 11