Een avond met Wim Sonneveld
l
1
WBBBBTWÈBSSÊÊÊSÊË
Concertgebouworkest in het nieuwe seizoen
De stereofonie-apparatuur
der omroepverenigingen
René Sleeswijk en AVRO onderhandelen
over vier televisieshows
Amerikaanse meisjeskleding in
Nederlandse vertaling
AVRO-voorzitter vóór
reclame in de televisie
NEGEN MUZEN
Elegant en sterk f 1,95
VRIJDAG 10 APRIL 1964
Veel-omvattend programma van ongelijk gehalte
Plannen voor nieuwe
Nederlandse speelfilm
Dit is uw leven
Pius XII en niet Pius XI
auteur van de encycliek
„Mit brennender Sorge"?
m, W nabeschouwingen
••••••-
Gesproken portret
N.T.S.-journaal voor
slechthorenden
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
EEN OPGETOGEN publiek heeft
gisteren in de Haarlemse Stadsschouw
burg „Een avond met Wim Sonneveld"
beleefd. De zaal was uitverkocht en ook
voor de herhalingen van vanavond, mor
gen en zondag was al geen enkele plaats
meer te krijgen, hetgeen onomstotelijk
bewijst dat Sonnevelds populariteit nu
wel een indrukwekkend hoogtepunt
heeft bereikt.
ALLEEN GEASSISTEERD door Marij
ke Merckens en een combo van vier man
heeft Sonneveld met deze nieuwe show
dan ook opnieuw aangetoond dat hij een
uiterst begaafd cabaretier is. Uit de ma
nier waarop hij een liedje „brengt", een
praatje maakt, een grapje vertelt, een
type-tje uitbeeldt blijkt telkens weer zijn
zeer veelzijdig talent en zijn indrukwek
kend vakmanschap. Maar uit deze, overi
gens heel smaakvol aangeklede, show
blijkt nu en dan óók, dat Sonneveld niet
altijd even kritisch tegenover zijn eigen
prestaties staat en zijn eigen mogelijk
heden herhaaldelijk onderschat. Dan ver
valt hij in mimische herhalingen en ge
makkelijke effectjes terwille van lach-
grage toeschouwers en dan laat hij zich
verleiden tot goedkope (soms aan ande
ren ontleende) grappen en tot liedjes die
bepaald beneden zijn niveau zijn.
DIT NIEUWE PROGRAMMA is dan
ook zeer ongelijk van gehalte. Het ver
toont zoveel „ups" en „downs" dat het
soms lijkt of Sonneveld om beurten de
liefhebber van voortreffelijk cabaret en
het meest kritiekloze provinciaaltje aan
zijn trekken wil laten komen. Maar dat
is een hachelijke onderneming, die op den
duur onvermijdelijk afbreuk doet aan de
kwaliteit en de persoonlijkheid van een
kunstenaar.
Een topprestatie van Sonneveld in dit
programma is zijn intussen al natio
naal vermaard geworden „Frater Ve
nantius" (tekst van Michel van der Plas,
muziek van Harry Bannink, leider van
de combo). In dat nummer ziet en hoort
men de volbloed cabaretier op zijn best:
als vlijmscherp typeur, als parodiërend
conferencier, als kostelijk hanteerder van
de zuidelijke tongval. Hoe is het mogelijk
dat een kunstenaar, die dit kan, zich laat
verleiden tot het zingen van zulke nare
kitsch als „De zomer van 1910", het bren
gen van een flauwiteit als „Gerrit" en
het uitspelen van een smakeloos geval
als „De Lodewijken-tijd", alle drie op
teksten van ene Hugo Verhage, wiens
medewerking aan het programma alleen
met „Nikkelen Nelis" niet helemaal ne
gatief van betekenis wds.
MAAR DAAR TEGENOVER staat dan
weer die verrukkelijke „Huwelijksreis"
van Jean Senn, door Sonneveld op mees
terlijk ingehouden wijze gebracht, het
grandioze nummertje „Croquetten" van
Simon Carmiggelt, de ook alweer koste
lijke „Tearoom-tango" van Michel van
der Plas waarin Sonneveld zich eveneens
van zijn beste acteurskant laat zien, het
charmante „Margootje" van Annie M. G
Schmidt, en nog meer van prima kwaliteit.
Een vermelding apart verdient het scène
tje aan het loket van een postkantoor,
waarin Sonneveld schittert door zijn kor-
te-maar-krachtige karakteriseringen.
MARIJKE MERCKENS, aangekondigd
als een nieuwe ontdekking van Sonneveld,
vervulde haar assisterende taak met char
me cn bepaald niet zonder talent. Sedert
de première in Amsterdam is zij blijk
baar wat meer losgekomen en zij laat
nu wel degelijk zien dat zij zich tot een
artieste zou kunnen ontwikkelen. De muzi
kale leiding van Harry Bannink liet niets
te wensen over.
Simon Koster
Naar aanleiding van de dezer dagen
aangekondigde technische wijzigingen met
het oog op stereofonische uitzendingen in
het „H-complex" van de K.R.O.-studio
het technische hart van de studio wijst
de N.R.U. er op, dat geleidelijk aan in
de studio's van alle omroepverenigingen
nog wijzigingen en verbeteringen zullen
worden aangebracht. Deze taak is opge
dragen aan de technische dienst van de
N.R.U., en zal enige jaren vorderen.
Begin 1963 ontstond, mede door toe
doen van de N.R.U., de mogelijkheid over
de FM-zender Lopik een stereofonisch
programma uit te zenden. Vanzelfsprekend
toonden de omroepverenigingen hiervoor
direct belangstelling en werden proef-
uitzendingen verzorgd. Stereofonische ap
paratuur, aangebracht door de N.R.U.,
bevond zich reeds in het toen nieuwe deel
van de VARA-studio. Verder beschikten al
spoedig de AVRO en de N.C.R.V. over
stereofaciliteiten. Aangezien in de K.R.O.-
studio de technische mogelijkheden voor
stereo-uitzending minimaal waren, besloot
de N.R.U., mede door andere factoren ge
leid, in deze studio de stereofonering van
het „H-complex" het eerst uit te voeren.
Inmiddels is dit werk gereedgekomen en
is begonnen met de stereofonering van
het Vara-H-complex. Daarna volgt in de
N.C.R.V.-studio en AVRO-studio hetzelf
de werk. Zodra deze werkzaamheden dit
jaar gereed zijn gekomen, zullen de ove
rige stereofoneringswerkzaamheden wor
den uitgevoerd.
ROTTERDAM HAFBO-directeur Paul
Keijzer heeft plannen voor een nieuwe Ne
derlandse speelfilm. Zijn Ceasar-Produc
tiemaatschappij heeft een komedie in het
waarin Paul Cammermans en Bueno de
Mesquita de hoofdrollen zullen spelen.
De nieuwe film van Kees Brusse, „Men
sen van Morgen", zal na Pinksteren, ver
moedelijk eind mei, in première gaan. De
ze produktie van Rdui Meijer is geïnspi
reerd op Bernard Bliers „Hitier.con-
nais pas", een indringende reeks gesprek
ken met jongeren Brusse brengt een aan
tal door psychologen geselecteerde jonge
lui voor de camera's, die hij laat vertel
len over hun ervaringen en opvattingen,
Op maandagmiddag 13 april wordt het
VARA-programma herhaald dat werd op
gebouwd rondom het leven van auteur,
dichter en journalist dr. Jef Last. Gast
vrouw Letty Kosterman ontvangt dr. Jef
Last en de mensen die hij in zijn boeiende
en bewogen leven ontmoette, in het pro
gramma „Dit is Uw leven". Het werd
eerder uitgezonden op 30 maart jl.
ROME (AP) Volgens het Italiaanse
weekblad Vita heeft kardinaal Pacelli, de
latere paus Pius XII, de beroemde ency
cliek tegen de nazirassenleer „Mit Bren
nender Sorge" voor zijn voorganger ge
schreven. Het artikel is van de hand van
mgr. Qurino Paganuzzi, die tijdens de
oorlog een belangrijk aandeel had in de
hulpverlening aan mensen in Duitsland en
Polen.
Mgr. Paganuzzi schrijft dat voordat de
encycliek in 1937 verscheen Pius XI sa
men met kardinaal Pacelli, (ie toenmali
ge staatssecretaris, twee Duitse kardina
len („.Faulhaber en, ik kan mij niet pre
cies herinneren of het Schulte van Keu
len of Bertram van Breslau was") in par
ticuliere audiëntie had ontvangen.
„De bejaarde paus was zichtbaar inge
nomen met de goedkeuring van de twee
Duitse kardinalen, maar op een gegeven
ogenblik wees hij naar kardinaal Pacelli
en zei: „Bedankt hemhij heeft alles
gedaan.nu is hij het die alles doet".
In het omstreden toneelstuk van Rolf
Hochhuth „De plaatsbekleder" wordt
Pius XII beschuldigd als paus niet krach
tig genoeg de vervolging van de joden
door de nazi's veroordeeld te hebben.
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
Enkele ogenblikken vóór in het Amster
damse theater Carré gisteravond het doek
opgetrokken zou worden voor „The Sound
of Music" hadden wij een gesprek met
René Sleeswijk. „Maandenlang zei hjj
hen ik nu al aan het onderhandelen met
de directie van de AVRO-televisie over een
eventuele samenwerking voor het komen
de seizoen. YVi.j deden dat in het striktste
geheim cn met de duidelijke afspraak dat
er voorlopig geen ruchtbaarheid aan ge
geven zou worden. Wij hadden daar onze
redenen voor. En nu staat er ineens al
lerlei onwaars en onelegants in een och
tendblad."
De gang van zaken is als volgt. De
onderhandelingen om te jjomen tot een co-
produktie van vier shows met Willy Wal
den en Piet Muyselaar zijn in een verge
vorderd stadium, maar de contracten zijn
nog niet getekend en er kan nog van al
les gebeuren. De AVRO zal met toestem
ming van Sleeswijk, maar zonder diens
directe medewerking, in het komende sei
zoen verder nog vier shows maken met
Corry Brokken als centrale figuur.
ff J met een aflevering die zeer toepasselijk
Pi/a Hp npntpnnr begon in een populair zangconcours, uit-
1 'CIUBIIIBMUI geschreven door een groot Horeca-bedrijf.
Veel nieuwe geluiden hoorden wij niet,
De heer en mevrouw Pronk, die in hun wel min of meer geslaagde imitaties,
pension aan de Hilversumse Boomberg- Een korte reportage uit een Amsterdam
laan een paar Spanjaarden opnamen, die se school voor lucht-akrobaten deed be-
later carlisten bleken te zijn, hadden wei- slist weldadig aan.
nig te zeggen óf ze wilden het niet; in in een „woord vooraf" liet de VARA
ieder geval zijn zij ook eens op de t.v. weten, dat de honderd jaar geleden ge-
geweest, zij het dan in een mislukt vraag- boren Duitse toneelschrijver Frank We-
gesprek van „Achter het nieuws". De dekind, een bohemien, in zijn werk bij
confrontatie met (Ik) Jan Cremer voorkeur de tegenstelling tussen de ge-
„ik ben stuntman" leverde eveneens niale enkeling en de verburgerlijkte maat-
weinig nieuws op, al was zij zeker zo schappij behandelde. In het daaropvolgen-
amusant als het door hem geschreven, de spel van deze auteur, getiteld „De
veelbesproken boek. Wij weten nu, dat heldentenor", zou deze tegenstelling zij
hij geen ghost-writer heeft, dat hij „de het niet erg evenwichtig uitgewerkt
Haagse litteraire kliek" tegen zich heeft ook weer het hoofdthema zijn. Van die
en dat de nieuwe druk van zijn boek een tegenstelling nu, van een geniaal mens
gulden duurder gaat worden, omdat de en van typisch burgermansfatsoen heb-
benzine van Cremers sportwagen „eruit ben wij in dit tragikomische werk, een
moet komen". In deze woordenrijke af- van de minst gespeelde uit het de laatst»
levering van de VARA-rubriek waren de tijd weinig opgevoerde oeuvre van Wede-
Opsterlandse verklaringen over de zoge- kind, heel weinig gemerkt. Wel was de
naamde gemeente-classificaties nog wel enkeling van dit stuk, de Kammersanger
het boeiendst. Oskar Gerardo, in fel contrast met hen
Berend Boudewijn en Ellen Blazer ver- die zijn gunsten zochten, de nuchtere en
volgden hun programma „UIT", dat de eerlijke man gebleven, die hij reeds als
kijker duidelijk wil stimuleren uit te gaan, behangersknecht was. De verschijnselen,
die Wedekind terloops hekelde, kunnen
wij in het hedendaagse kunstleven zeker
ook nog aantreffen (troostende gedachte:
er is niets nieuws onder de zon), maar
vervat in de vorm en in de taal van dit
19e eeuwse stuk deden zij nauwelijks dra
matisch aan. Regisseur Theun Lammert-
se wilde het spel waarschijnlijk geen ge
weld aan doen, zodat het zijn ongeschikt-
„Ik was destijds doodsbang voor de te-, -
levisie. Ik dacht dat het theaterbezoek zou beid voor /een tv-uitzending behield, bet
zijn afgelopen als de mensen de revue bestond namelijk goeddeels uit vier ellen-
thuis konden zien. Nu hoef ik daar niet lange dialogen, onderbroken door enige
meer bang voor te zijn. Het publiek is niin of meer komische scenes. En het
langzamerhand zo vertrouwd geraakt met bood, zich afspelend in een ruimte, ook
het bestaan van ampex-opnamen en tele- weinig mogelijkheden voor een wat ui -
recordings, dat men het klappen van de gebreide beeldwisseling, die het zo hard
zweep wel kent. De kijkers weten, dat al- nodig had. Geroemd mogen wel worden
les van tevoren is opgenomen in een tele- de creaties van Ko van Dijk en Max
visie-studio en zij blijven naar het thea- Croiset. De eerste vertolkte zeer beheerst
ter komen. Willy Walden werkt nu al de rol van de gevierde zanger; de twee
maanden in „Erie Sikkes" van de KRO-te- de bood hem zeer sterk- tegenspel als
levisie en de mensen denken nu heus niet: Prof- Duhnng, de „uitgespeelde
we gaan niet naar Carré, want we kun- terde opera-componist,
nen Willy Walden nu ook thuis op het
scherm zien. In tegendeel; ze lopen har
der naar Carré, is onze ervaring."
Om zich helemaal veilig te stellen heeft
René Sleeswijk met de AVRO afgespro
ken dat de televisieprogramma's van Wal
den en Muyselaar in geen enkel opzicht
zullen lijken op het werk dat ze in de
revue doen. Voor de AVRO-uitzendingen
Het schema van de programma's die het
Concertgebouworkest gedurende het sei
zoen 1964/65 zal uitvoeren is reeds nage
noeg geheel vastgesteld, zowel voor de
vijfenveertig, in drie series verdeelde,
abonnementsconcerten, als voor de onge
veer dertig andere in Amsterdam en dertig
elders uit te voeren concerten. In het
bomende seizoen zal het Concertgebouw
orkest bijzondere aandacht schenken aan
Mozart, de jongere tijdgenoot van Haydn,
die in het aflopende seizoen de centrale
figuur was. Van Mozart worden zes karak
teristieke symfoniën uitgevoerd.
(Van onze modeverslaggeefster)
Bobbie Brooks, een Amerikaans confec
tiebedrijf speciaal afgestemd op de tiener
en twen, is sinds een jaar ook in Neder
land een begrip. Het Nederlandse filiaal
presenteerde donderdag in Amsterdam
zijn hoogzomercollectie: een aantal leuke
separates voor het jonge meisje, dat niet
modieus maar wel sportief en gemakke
lijk gekleed wil gaan. Zo'n compleet stel
separates bestaat uit rok en blouse, lange
broek, short en jack, die onderling verwis
selbaar zijn. Oneindig veel mogelijkheden
dus om te combineren. Maar de separates
zijn ook afzonderlijk te koop.
De modellen mochten dan voor Europa
vertaald zijn, zoals dat heet, ze bleven
echt Amerikaans. Ruitjes en strepen wa
ren geliefkoosde dessins. De rokken waren
wijd of gérend en hadden grote zakken
over de volle breedte van het rokpand.
Daarop werden effen denim blouses gedra
gen. Steeds terugkerend détail was d? ve
tergarnering op de heupen of door het hals
split. Het laatste nieuwtje uit Amerika, de
„cowboy-look" was er ook. Wijde kaki-
kleurige rokken, waarop blouses met
borstzakjes. Een schertspistool en een
cowboyhoed maakten het cowboy-meisje
compleet.
Vooral voor de vrije tijdskleding zijn
de ontwerpen van Bobbie Brooks ideaal.
Zo zagen we leuke heupbroeken met voor
sluiting, lange witte shorts, blauwe jacks
met manchetten aan de mouwen en non
chalante streeptruien. Ook aan het strand
kan het jonge meisje met een Bobbie
Brooks model voor de dag komen. Aar
digste ontwerp uit deze serie was een wit
badstof jurkje boven de knie met rood-wit-
blauw tricot boordje en halssplit.
De modellen zijn van maat 32 tot 44
verkrijgbaar Voor het jonge meisje dé
kans er voor weinig geld bijzonder aan
trekkelijk uit te zien.
AVRO-BESTUUR NOORD-HOLLAND.
Bij de onlangs gehouden verkiezingen
ter voorziening in een aantal vacatures in
de gewestelijke besturen van de AVRO is
tot lid van het gewestelijk bestuur Noord-
Holland gekozen de heer J. P. Sehulting
te Hilversum.
Een tweede belangrijk bestanddeel van
het repertoire wordt gevormd door een
reeks grote werken uit de eerste helft
van de twintigste eeuw, namelijk Bartóks
Hertog Blauwbaards Burcht" (1911) en
„Concert voor Orkest" (1943), Strawinsky's
„Le Sacre du Printemps" (1913), Ravels
„L'Enfant et les Sortilèges" (1925), Hinde-
mith's „Symfonie Mathis der Maler" (1934)
en Sjostakowitsj's vijfde symfonie (1937).
Van de koorwerken noemen wij de
„Auferstehungs Symfonie" van Mahler,
„II Canto Sospeso" van Luigi Nono. „Anti-
fone" van Hans Werner Henze. William
Waltons „Variaties op een thema van
Paul Hindemith" en Honeggers „Concerto
da Camera".
De Nederlandse muziek is vertegen
woordigd met werken van Pijper, Henke-
mans, Schat „Dansen uit het Labyrint",
Heppener, Landré (die in het komende
seizoen 60 jaar) en Flothuis (die dan 50
jaar wordt). Van Marius Flothuis wordt
een nieuw werk voor blaaskwintet en
strijkorkest uitgevoerd, gecomponeerd in
opdracht van het ministerie van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen.
De dirigenten die de concerten in het
komende seizoen zullen leiden zijn: Ber
nard Haitink, Eugen Jochum. Peter Erös,
Pierre Boulez, Istvan Kertesz en George
Szell.
Werken die het Concertgebouworkest in
het komende seizoen voor het eerst zal
uitvoeren zijn „Antifone" van Henze,
„Eclogues" van Heppener, de tweede
symfonie van Escher, de Johannes Pas
sion van Bach en de eveneens reeds ge
noemde werken van Peter Schat, Nono,
Walton en Flothuis.
Van de Beethoven-cyclus zullen twee
concerten door Bernard Haitink worden
geleid; één staat onder leiding van Anton
Kersjes, voor het eerst voor het Concert
gebouworkest. Voorts bevat het schema
een kerstmatinee (op 26 december) o.l.v.
Joop van Zon.
In het najaar van 1965 loopt de zeven
jarige ambtstermijn van de Franse presi
dent De Gaulle af. Bij de presidentsver
kiezingen die dan gehouden worden is De
Gaulle's voornaamste tegenstander Gaston
Deferre, de 54-jarige socialistische burge
meester van Marseille. In het Gesproken
Portret dat door de VARA op zondagmor
gen 12 april wordt uitgezonden, geeft de
auteur Lucas Kleyn een bondige levens
schets en een karakteristiek van deze pre
sidentskandidaat. Het portret wordt weer
gesproken door Joop Koopman.
Damshuizer
Standpunt „positief geworden"
De AVRO heeft nu een positieve en niet
zal dan ook geput worden uit oud tekst- meer aarzelende houding tegenover recla-
materiaal en speciaal voor de televisie ge
schreven scènes.
Bij de V AR A-televisie was gisteren of- I voorzitter van de AVRO in het jongste
ficieel nog niets bekend van het omroep- nummer van de AVRO-bode.
me in de televisie en radio, ingenomen.
Dit schrijft mr. L. H. Slotemaker, de
overstapje, dat Corry Brokken voor het
komende seizoen van plan is. Tussen de
In dit orgaan herinnert mr. Slotemaker
omroepen bestaat de afspraak dat men ,,r aan, hoe enkele jaren geleden bij d»
geen onderhandelingen aanknoopt met ar- omroeporganisaties, inclusief de AVRO,
tiesten die voor een andere sectie werken oen negatieve houding bestond tegenover
of gaan werken. In het laatste geval heeft ilet vraagstuk van de reclame in de tele-
de eerst-onderhandelende partij een visie. „Een negatieve houding, die even
claim" op de betrokken artiest en deze wei langzaamaan overgegaan is in een aar
claim wordt pas opgeheven wanneer daar
van uitdrukkelijk aan alle omroepen be
zelende benadering." De AVRO heeft nu
een positieve houding ingenomen, zo deelt
elegant."
richt is gezonden. De VARA, die kosten mr slotemaker mee. „Reclame in de te-
poch moeiten hééft' gespaard om de Corry levisie en later ook in de radio is
Brokken-shows met succes te lanceren, noodzakelijk voor het Nederlandse be
was verbaasd en teleurgesteld over de be- r}rijfsleven," aldus de AVRO-voorzitter.
richten dat zij wenst over te stappen naar We'] zaj dm reclame aan bepaalde voor
de AVRO. „Wij hebben het zelf uit de waarden moeten voldoen, in welk verband
krant moeten lezen," zei men ons gisteren in orgaan gewezen wordt op het op
bij de VARA. „Wij vinden dat niet erg aanvaardbare wijze brengen van die re
clame: niet teveel, niet opdringerig en op
redelijke tijdstippen.
Bij invoering van reclame in de televi
sie wordt, aldus de AVRO-bode, een goed
doel bereikt: „namelijk de bevordering
van de Nederlandse bedrijfs- en industrie-
De Nederlandse Televisie Stichting zal belangen, die uiteindelijk en indirect ons
rekening gaan houden met de moeilijkhe- aner belang zijn." In het artikel keert mr.
den die doven en slechthorenden hebben slotemaker zich tegen de zogenoemde com-
om uitzendingen te volgen. Vroeg in 1965, merciële televisie, die hij onderscheidt van
of iets eerder, zo blijkt uit een medede- „reclame in de televisie" waaronder hij
ling uit de kring van de Vereniging van verstaat: onafhankelijk van het program-
Slechthorenden, zal men hiermee een be- ma uitgezonden reclame-spots.
gin maken door het weekjournaal te her- jn pet artikel wordt meegedeeld, dat la-
halen voorzien van compuete ondertiteling ter nader zal worden ingegaan op de uit
ten behoeve van de kijkers met gehoor- werking van het positieve AVRO-stand-
stoornissen. punt, waarbij „natuurlijk ook met de be-
Functionarissen van de Vereniging heb- iangen van de Nederlandse pers rekening
ben verder vernomen dat de problemen moet worden gehouden."
van de dove of slechthorende kijkers
momenteel worden bestudeerd door het
overlegorgaan van de omroepverenigingen.
Bij de N.T.S. bleek men nog niet bereid
om nadere mededelingen te doen over Microtheater in Den Haag. Den Haag krijgt
de plannen met het Weekjournaal. Het is
bekend dat de B.B.C. reeds vele jaren
lang bij haar programma opzet rekening
houdt met de moeilijkheden van de slecht
horenden, daarbij werkend met adviezen
van deskundigen.
402 m. 746 kc.s. 7.00-
HILVERSUM I.
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke kamermuziek (gr.). 7.45
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20
Djinn: gevarieerd programma. 12.00 Ange
lus. 12.04 Katholiek nieuws. 12.10 Liedjes
over het Verre Westen. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht in
strumentaal kwartet en zangsoliste. 12.50
Regeringsuitzending: Geven en nemen.
Tips voor en van weggebruikers. 13.00
Nieuws. 13.15 Marktberichten. 13.18 Musi
cerende dilettanten (mannenkoor). 13.40
Franse les. 14.00 Voor de jeugd. 15.00 Me-
tropole-orkest. 15.40 Licht instrumentaal
kwartet. 16.00 Grensland, uitzending voor
jonge mensen. 16.15 Jazzmuziek met com
mentaar. 16.40 De Springplank. 17.00 Lich
te orkestmuziek. 17.30 Boekbespreking.
17.40 Instrumentaal Octet. 18.00 Kunstkro
niek. 18.30 Instrumentaal ensemble en
zang. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.22 Sportperiscoop.
19.30 Moderne orkestwerken (stereofoni
sche opnamen) 20.30 Rieleksen: amuse
mentsprogramma. 21.30 Buurman's krant:
berichten van buitenlandse corresponden
ten. 21.50 Bric a Brac, cabaret. 22.20
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Kruispunt: discussie over de verschij
ningsvorm van de kerk in de wereld van
vandaag. 23.10 Klavecimbel-recital: klas
sieke muziek. 23.25 Klassieke kamermu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en postduiven-
berichten. 8.18 Lichte grammofoonmuziek.
ca. 8.30 Tips voor trips en vakantie. 9.00
Loon naar werken, lezing. 9.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 9.20 Klassieke gram
mofoonmuziek. VPRO9.40 Bijbelse mi
niaturen, lezing. 9.55 De school van mor
gen, praatje. VARA: 10.00 Buitenlands
weekoverzicht. 10.15 Geknipt voor herha
ling. 11.00 Licht orkest en zangsolisten
met vocale ensemble. 11.25 Techniek en
leven, discussie. 12.00 Dansorkest met vo
caal ensemble en zangsolisten. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw, en
postduivenberichten. 12.33 Sportnieuws.
13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Voor
de jeugd. 14.10 Voor de twintigers. 14.45
Artistieke Staalkaart. 15.15 Radio Jazz
club. 13.45 Waarheen na de zesde klas?,
lezing. 16.00 Operafragmenten (gr.). 20.05
En nu.Antwerpen, gevarieerd pro
gramma. 21.00 Socialistisch commentaar.
21.15 Metropole orkest. 22.00 Langs verge
ten weten, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40
Balans: hoofd- en bijzaken uit de aktua-
liteit. 22.50 Te waar om mooi te zijn, ca
baretprogramma. 23.20 Lichte muziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammofoon
platen. 13.00 Nieuws. 13.20 Schudden voor
gebruik. 14.00 Nieuws. 14.03 Voor de jeugd.
14.20 Muscicarama, programma voor film
liefhebbers. 15.00 Nieuws. 15.03 Hoorspel.
16.08 Lichte muziek. 16.25 Belgische mu
ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Ad Te Levavi:
liturgische gezangen. 17.25 Jeugdkoren.
17.45 Engelse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Kerkorgelrecital. 19.00 Nieuws. 19.40
Lichte muziek. 20.00 Cabaretprogramma.
VOOR VRIJDAG
KRO: 19.30 De Drempel, programma
voor jonge studenten. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt.
20.50 Berlin in Berlin: muzikaal program
ma. 21.15 Bonanza, TV-film. 22.05 De Li
turgie van de H. Mis, documentaire. NTS:
22.35-22.40 Journaal.
Experimentele uitzendingen (tweede net)
VARA: 20.25 Concert, experimenteel Hon
gaars filmpje. 20.40 Kettingreactie, speel
film. 21.30-21.50 Narciso Yepes, bespre
king over de verschillende aspecten van
het gitaarspel.
VOOR ZATERDAG
AVRO: 15.00 Jazz Scene USA. 15.30 Uit
de voeten. 16.30 In het TV-lab. 17.00-17.45
Voor de kinderen. 19.30 Luipaard op
schoot. NTS: 20.00 Journaal en weerover
zicht. AVRO: 20.20 Dick van Dyke Show
(dl. 13). 20.45 AVRO's Quiz Uur. 21.45 Sam
my Davis Jr., muzikale show. 22.50 In
Avro's Televizier. NTS: 23.10-23.15 Jour
naal.
Experimentele uitzendingen op het twee
de net (kanaal 27).
NTS: Eurovisie: 21.00-23.00 Europees
kampioenschap Biljarten 47/1 te Düren.
binnenkort de beschikking over een
„microtheater" met 98 zitplaatsen. Daar
toe wordt een bestaand pand aan het
Westeinde verbouwd. De stichting jeugd
theater „Het Masker" wil theater „In de
Steeg" in de weekeinden zelf bespelen,
maar er zullen ook andere kunstenaar»
en amateurtoneelverenigingen kunnen
optreden. De artistiek directeur van
„Het Masker", de heer Sjef van Leeu
wen, wil er ook instructieve program
ma's voor de schooljeugd brengen.
Nederlands Dans Theater. Het Nederlands
Dans Theater geeft op 13 april in de
Koninklijke Schouwburg te Den Haag
de première van het ballet „Sol'y Som-
bra". Het is een choreografie in drie
delen van Benjamin Harkarvy op het
concert voor gitaar en orkest van de
moderne Spaans-Engelse componist
Mauricio Ohana. Roger Chailloux heeft
decor en kostuums ontworpen. De tech-
techniek welke door de choreograaf
wordt gebruikt is gebaseerd op moderne
en klassieke dansen en vrije improvisa
tie. Er is geen enkele poging gedaan
om een echte Spaanse dans te repro
duceren; wel is getracht om bepaalde
kenmerken van het leven in een klein
Spaans stadje uit te beelden. Aan het
ballet wordt door het gehele ensemble
medegewerkt.
Utrecht koopt Paulus Bor. Het gemeente
bestuur van Utrecht heeft voor de ste
delijke verzameling van het Centraal
Museum kortgeleden voor 75.000 een
hoofdwerk van de Utrechtse schilder
Paulus Bor (pl.m. 1600—1669) aange
kocht. Het schilderij stelt Jezus in de
Tempel voor. De Vereniging Rembrandt
tot Behoud en Vermeerdering van Kunst
schatten in Nederland is bereid voor
deze aanwinst een schenking van 10.000
gulden te doen. B. en W. van Utrecht
stellen de gemeenteraad voor deze schen
king in dank te aanvaarden.
Residentie-Orkest Het Residentie-Orkest
zal onder leiding van Willem van Otter-
loo van 14 tot en met 25 april een tour
nee maken door Duitsland. Het orkest
zal tien concerten geven in Hannover,
Hamburg, Bad Homburg, Frankfurt-
Hochst, Offenburg, Neurenberg, Stutt
gart, München, Hanau en Rheydt.