iermans „Uitkomst"
W
4
Veit Harlan overleden
Opera-concert trok
veel belangstelling
Eton-scholieren speelden
„Much ado about nothing"
HAGAM HEEMSTEDE
MH
HET WEEKEINDE
nu bij de Haagse Comedie
MAANDAG 13 APRIL 1964
-*«ami
1
-
p
MP
*mmmwgg.
SWL
rJLJI
Het Franse liefdeslied
PETER SELLERS HERSTELLEND
Bachkoor uit Osnabrück
zong in de Grote Kerk
te Haarlem
Rob du Bois
nabeschouwingen
In Coornhertlyceum
Tentoonstelling van
de stichting „Jong
Haarlem vooruit"
Contourgeopend
Hans van den Bergh
7. Damshuizer
Zaterdagavond concert van
Haerlemsche
Musyckcamer
ZEPHYR 4 - 6 ZODIAC
De radio geeft dinsdag
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
T elevisieprogramma
WEEKABONNEMENTEN
L- I
„rn
■mf»W ijè
wMMMHsli
De verplaatsing van de tempels van
Aboe Simbel is begonnen. Deze
monumenten zouden verloren gaan
als door de Asoewandam het Nijl-
water een hoger niveau krijgt. De
foto toont de werkzaamheden. Een
der beelden is reeds uit de
rotswand gezaagd.
««P1
Dinsdagavond zal het echtpaar Nico en
Janine Knapper (zang met begeleiding van
gitaar) in een van de zalen van café-res
taurant Brinkmann optreden tijdens een
bijeenkomst van de afdeling Haarlem en
omstreken van de Alliance Frangaise. Als
onderwerp van hun optreden kozen zj,
„Het liefdeslied door de eeuwen heen".
De Britse acteur Peter Sellers is volgens
zijn vrouw voornemens een jaar vakantie
te nemen om te herstellen van zijn hart
aanval. De Zweedse actrice Britt Eklund
deelde gisteren mede, dat het echtpaar,
zodra Sellers in staat is te reizen, naar zijn
woning in Surrey, Engeland en vervolgens
naar Zwitserland zal gaan. Sellers is gis
teren van de lijst der gevaarlijk zieken
afgevoerd.
INCASSO WEEKABONNEMENTEN
De incasso van het abonnementsgeld
iedere week kost veel tijd en moeite
aan u en aan onze bezorgers.
Er zijn twee mogelijkheden om het
ongemak in dit opzicht te vermijden
a. Overgang op een kwartaalabonne
ment.
b. Betaling aan de bezorger voor een
periode van 4—5 weken. U krijgt
dan een door de bezorger onder
tekend ontvangstbewijs. Misver
stand over de betaling is daardoor
uitgesloten.
Het resultaat voor u Minder geloop
naar en gebel aan de deur; in uw wijk
daardoor een vlottere bezorging. Voor
de bezorger minder last. Probeert u
het eens.
DE ADMINISTRATIE
In het kader van de tussen Haarlem
en de westduitse stad Osnabrück bestaan
de vriendschapsovereenkomst vindt sinds
enige tijd op allerlei gebied culturele uit
wisseling plaats. Ook de muziekschool van
de Maatschappij tot bevordering der toon
kunst doet hieraan mee: een ensemble
van de muziekschool is naar Osnabrück
geweest; zaterdagavond hoorden wij in
de Grote Kerk een door de muziekschool
georganiseerde uitvoering door het Bach-
Chor Osnabrück onder leiding van Gün
ther de Witt.
Er stonden werken op het programma
van Sweelinck, Buxtehude en Bach van
alle drie zowel koor- als orgelwerken
Günther de Witt bleek een voortreffelijk
koordirigent: de discipline waarmee het
koor onder zijn leiding zingt leidt ten
minste wat betreft intonatie en klankaf
weging tot haast vlekkeloze uitvoeringen.
Zonder twijfel hebben wij bezwaar tegen
de al te gescandeerde wijze waarop voor
al in Sweelinck het metrum werd aange
zet en tegen de betrekkelijke eenvormige
en vlakke dynamiek die alle uitvoeringen
kenmerkte, maar dat zijn verschijnselen
die bijna alle Duitse koren met elkaar ge
meen hebben: men accentueert in Duits
land nu eenmaal graag het metrum, ook
in muziek waar dat minder op zijn plaats
is en men besteedt in dat land nu een
maal minder aandacht aan de dynamische
contrastwerking, dan wij dat van onze
koren gewend zijn.
Binnen het kader van de duidelijk, ty
pisch Duitse opvattingen van de dirigent
op het gebied van scandering en dyna
miek kan over de prestaties van het
Bachkoor, vooral in Sweelincks motetten
uit de Cantiones sacrae en in Buxtehudes
vijfstemmige Missa brevis slechts in su
perlatieven worden geschreven. Daar
bij moet speciaal gewezen worden op de
uitzonderlijk fraaie sopraanstemmen.
Merkwaardigerwijs waren het juist de so
pranen, die door enkele zeer hinderlijke
onzuivere intonaties Bachs dubbelkoor
„Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf'
weinig goed deden. Waarschijnlijk heeft
hier de lage temperatuur in de kerk de
zangeressen parten gespeeld.
De Witt wisselde het vocale gedeelte van
het programma af met orgelwerken van
dezelfde componisten. Helaas bleek hij
echter een aanzienlijk beter dirigent dan
organist: zijn spel was slordig en ondui
delijk van klank en daardoor ia pijn
lijk contrast met de kwaliteit van het
Bavo-orgel. En met de kwaliteit van het
Bachkoor dat wij onder leiding van de
voortreffelijke dirigent de Witt hier stellig
nog wel eens zullen horen.
De Duitse filmregisseur Veit Harlan is
heden in een ziekenhuis op Capri over
leden. H(j was 64 jaar. Harlan, die aan
kanker leed, was gehuwd met de filmster
Christine Söderbaum. Harlan maakte
ondermeer de beruchte Nazi-film „Jud
Süss".
Veit Harlan en zijn echtgenote creëerden
in de Nazi-tijd oergermaanse rollen in pro
pagandistische kitschfilms, hij als regis
seur, zij als actrice. In 1962 ontketende
Harlan's regie van Strindberg's „Droom
spel" een storm van protest, ondermeer
Van de Joodse studenten aan de Akense
universiteit en de Joodse gemeente van die
stad. De voorstelling ging niet door. Har
lan won echter het proces tegen de Joodse
gemeente die het stuk had laten verbieden.
De opvoeringen trokken toen volle zalen.
In 1963 wilde het Zimmertheater ermee
naar Maastricht, Heerlen en Kerkrade. Die
voorstellingen werden afgelast omdat de
schouwburgdirectie niet van Harlan's en
Söderbaum's aandeel aan deze opvoering
op de hoogte zou zijn geweest. De directie
van 't Zimmertheater heeft steeds gezegd
„een groot man weer een kans te geven,
anders gaat hij kapot"
AVRO's Zaterdagavond begon zoals ge
woonlijk met een vervolg van de onein
dige, maar toch ook wel onderhoudende
serie, die nog altijd „Luipaard op schoot"
I drongen. Grootheden als deze Amerikaan-
se amusementsman schijnen deze sektie
trouwens altijd op zijn kop te zetten; za
worden met zoveel bombarie aangekondigd
dat de kijker zich een kind-op-de-kermis
gaat wanen, wie een bijzondere attractia
wordt aangepraat.
Eerst echter nog kwamen een afleve-
is getiteld. Dansend temidden van de Pyg- r'ng van de Dick van Dyke-show, die een
i 1,0 I lirot <11 in lnn/fn «1 ..1 I. J .1 i
meeën was Michaela in ieder geval op
haar grootst. Na het journaal kon Ageeth
nog altijd één van de liefste omroep-
sters met duidelijke blijdschap mede
delen. dat haar omroep deze keer eens
niet helemaal op het stramien van zijn
wat al te lange niesbui was en het aloude
quiz uur, waarin dokter Jan de Cler als
Invaller deel uit maakte van de vier
schaar, die uit drietallen telkens de juis
te persoon moet zoeken.
Wie het nog niet wist, zou er zonder al
-aO li v Oil /.IJl I I j-
zaterdags vertier zou voortborduren, want I voor "Publiciteit en tam-tam, ook wel
I Qonrovrt<-ilr/M%*«w, J -i rit-. -r
en dat hadden we ook al gezien nie
mand minder dan Sammy Davis Jr. had
zowel Pinky en Perky als Rijk de Gooyer
voor één keer van het programma ver-
achtergekomen zijn, dat Sammy Davis Jr.
een superieure entertainer is, met tal van
talenten begiftigd. De weieens gemaakte
vergelijking met de one man-show van
Toon Hermans gaat echter niet
op, doet zelfs aan elk van deze groothe
den onrecht. Moet Hermans het vooral
hebben van zijn bruisende woordspelletjes,
van zijn luchtige, vaak poëtische liedjes,
Davis is voor alles een eminente zan-
ger, musicus en tap-dancer, hoewel zijn
imitaties van Maurice Chevalieter Nat
King Cole en James Stewart ook koste
lijk waren.
Wij mogen wel aannemen, dat regisseur
Zeer talrijke minnaars van opera-muziek
uit Haarlem en omgeving hebben de ge
legenheid aangegrepen om op het opera-
concert, dat zaterdagavond door Haarlems r'0 Rooyens' in deze gemonteerde repor-
Opera Koor en door Haarlems P.T.T.- tage van een recente nachtvoorstelling alle
mannenkoor in de gemeentelijke concert- r?.c,ht heeft doen wedervaren aan de veel-
zaal werd gegeven, hun hart op te halen zlJdigheid van deze Amerikaanse be-
aan geliefde opera-muziek. Het ontbreken r°emdheid. Juist doordat de voorstelling
van een dramatische samenhang of van I een reportage behandeld was, viel het
'n logisch zich ontplooiende toneel-situatie I ons ephter op, dat er zo weinig over kwam
DE VOORSTELLING van Heijermans' „Uitkomst" die in het laatste Holland
Festival als Nederlandse toneelmanifestatie zoveel opgang gemaakt heeft, is nu
door de Haagse Comedie als het ware „overgenomen", enerzijds ook al weer
omdat het op 3 december van dit jaar honderd jaar geleden zal zijn dat Heijer
mans geboren werd, anderzijds omdat men met deze voorstelling ons land wil
vertegenwoordigen bij het internationale Theatre des Nations in Parijs.
IN MENIG OPZICHT is de fraaie voorstel
ling van het vorig jaar onveranderd ge
bleven: Enscenering en decors van Eric
van Ingen en Wim Vesseur zijn zonder
meer gelijk, terwijl ook de twee voor
naamste rollen, die van de zwaan en van
Jan, destijds al door leden van de Haagse
Comedie werden vertolkt namelijk door
Georgette Hagedoorn en Jules Royaards,
Zij beiden gaven ook nu weer trefzeker
de juiste toon mee aan hun uitbeeldingen
een gestileerd volksaccent met een prach
tig volgehouden ondertoon van straatjon-
gensbravoure. Vooral de zwaan, die men
vroeger ook wel eens in minder realisti
sche opvattingen heeft gebracht, is in de
prachtig natuurgetrouwe vormgeving van
Lisette van Meeteren, een sfeervolle steun
voor de voorstelling. Georgette Hagedoorn
weet telkens razendknappe overgangen te
vinden van de symbolische kant van de
verschijning als drager van hogere aspira
ties naar de kindervisie op de zwaan uit
Jans koortsdromen.
TALRIJKE ANDERE rollen waren uiter
aard door de Hagenaren overgenomen en
er is daarbij in ieder geval bijna nergens
achteruitgang geboekt. Hoe voortreffelijk
ook Mimi Boesnach de moederrol heeft ge
speeld, er is geen twijfel aan dat ook Ida
Wasserman op een meer ingehouden wijze,
ontroerende accenten vond. Opmerkelijk
sober, maar daardoor juist fascinerend
EEN GROEP LEERLINGEN van de
vermaarde Engelse jongensschool Eton
College, zich noemend de „Eton College
Players", heeft zaterdagavond in de aula
van het Haarlemse Coornhertlyceum
een voorstelling gegeven van Shake
speare's blijspel „Much ado about no
thing". De voorstelling was een onder
deel van een kleine tournee door ons
and de eerste waarmee deze groep
zich buiten Engeland waagt die don
derdag in Utrecht is begonnen en op
23 april, de vierhonderdste verjaardag
van Shakespeare's geboorte, in Amstel
veen zal eindigen.
DE SPELERS, wier leeftijden uiteenlo
pen van dertien tot achttien jaar, ver
tolkten hun rollen gedisciplineerd en met
veel enthousiasme. Hoewel de opvoering
geheel in het teken van schools amateur
toneel stond en niet volgens andere maat
staven kan worden beoordeeld, gaven som
mige leden van de groep al wel blijk van
enig speeltalent. Aansluitend bij de tradi
tie van het Shakespeariaanse toneel
voor leerlingen van een jongensschool een
gelukkige omstandigheid moesten ook
de vrouwenrollen door jongens worden ge
speeld en dat leverde verrassende resul
taten op, al waren de lichaamsbewegin
gen in enkele gevallen meer die van cri
cket- of voetbalspelers dan van aristocra
tische jongedames.
DE REGISSEURS van de opvoering, de
heren Prescott Hedley en Raef Payne, wa
ren op het merkwaardige denkbeeld ge
komen, het stuk niet (zoals Shakespeare
voorschrijft) op Sicilië te laten spelen maar
in Schotland, en niet omstreeks 1600 maar
in september 1909.
Dat de hoofdpersonen min of meer Ita
liaanse namen dragen, dat een van hen
gouverneur van Messina" wordt genoemd
en zijn vriend des huizes „prins van Arra-
gon", mocht daarbij hiet hinderen. Met
blijmoedige veronachtzaming van alle lo
gica was gouverneur Leonato van Messina
in de kilt van een Schotse Hooglander ge
stoken, droegen zijn jachtvrienden rokkos-
tuums en sprak de jongere broer van de
prins van Arragon met een Schots accent.
In elk geval had dit arrangement het voor
deel, dat er nu aan het hof van Leonato
echte doedelzakmuziek kon worden ge
speeld en aardige Schotse dansen werden
gedanst
De merendeels jeugdige toeschouwers
hebben zich bij deze voorstelling best ver
maakt, ook al kwam Shakespeares tekst
niet altijd even duidelijk over het voet
licht.
was ditmaal de vader van Frans van der
Lingen. Bob de Lange was uiteraard voor
treffelijk als de komische wasbaas, terwijl
Jules Croiset, Joris Diels en Annie Leen-
ders in hun kleine rollen alleszins volde
den. Minder gelukkig leek mij Sonja Brill
in de rol van Jans oudere, opstandige
zuster Sien. De rauwheid van het volks
meisje die hier vereist is, ligt ver buiten
haar bereik. Voor het overige kan ik naar
aanleiding van deze reprise die het afgelo
pen weekeinde in de Koninklijke Schouw
burg te den Haag plaats had, niet anders
dan herhalen wat ik schreef bij de festi-
De stichting „Jong Haarlem.vooruit"
gaat weer een tentoonstelling houden, die
een beeld geeft van de op de cursussen
bereikte resultaten en vervaardigde voor
werpen.
De tentoonstelling wordt zaterdagmid
dag 18 april om half drie geopend in de
aula van het stedelijk gymnasium aan de
Prinsenhof 3 in Haarlem.
Na de opening houden enkele cursisten
een modeshow van de door hen gemaakte
kleding (cursus kostuumnaaien).
De expositie is zaterdag open van 19
tot 22 uur en zondag van 14.30 tot 17 uur.
In aanwezigheid van verscheidene ge
nodigden onder wie tal van exposerende
kunstenaars is zaterdag in het stedelijk
museum „Het Prinsenhof" te Delft de
salon „Contour 1964" geopend door de heer
R. W. D. Oxenaar, directeur van het rijks
museum Kröller Müller te Otterlo.
„Contour", die tot 11 mei duurt, is ge
organiseerd door de krinig Vereniging voor
Schone Kunsten te Delft en wordt thans
voor de dertiende maal gehouden. Zij om
vat schilderijen, grafiek, beeldhouwwerk
en keramiek. Dit jaar is de nadruk gelegd
op het non-figuratieve in de beeldende
kunst. Er nemen 48 kunstenaars aan Con
tour deel.
valvoorstelling van vorig jaar, namelijk
dat wij hier met een heel merkwaardige
kant van Heijermans* dramatisch talent
te maken hebben.
TERWIJL HET eerste bedrijf inzet als
het gebruikelijke schrijnende volksrealis-
me dat veel van Heijermans' werk typeert,
krijgt het stuk gaandeweg ook in letterlij
ke zin een hoger vlucht, wanneer de dro
men van de zieke jongen uit dit proleta
riërsmilieu zichtbaar gemaakt worden.
Heeft de inhoud van dit tweede gedeelte
dus een meer poëtische, symbolische
draagwijdte waarbij de door Jan aan de
hemel geplukte sterren de concretisering
voorstellen van het streven naar „uit
komst" uit de grauwe werkelijkheid waar
toe het gezin veroordeeld is, daar mist
men ditmaal de sterkste troef uit het ove
rige dramatische oeuvre van Heijermans:
de hechte constructie. Er ontbreekt na de
expositie eigenlijk iedere lijn aan het ge
beuren en allerhande details zijn eigenlijk
onbegrijpelijk en hebben ook geen enkele
functie in de afwikkeling der gebeurtenis
sen.
Desalniettemin zijn een aantal van de
scènes zo vol van een simpel maar in ho
ge mate eerlijk sentiment dat men toch
ademloos en met een brok in de keel blijft
toekijken.
TOCH BLIJFT het de vraag of men in
het Parijse Théatre des Nations, voor een
publiek dat de tekst niet verstaan kan,
met deze voorstelling nu wel veel eer kan
inleggen, hoe fraai de uiterlijke kant) en
met name de hachelijke vliegepisode met
de zwaan) ook is verzorgd. Blijft immers
niet Heijermans' vermogen om mensen
onmiskenbaar te typeren in hun aard en
milieu door de manier waarop zij zich
uiten, een van de sterkste en blijvend
waardevolle karakteristieken van zijn
kunst en zal men van dat aspect in het
Théatre des Nations niet juist geheel ver
stoken blijven?
was blijkbaar voor hen geen bezwaar om
volop te genieten van bekende melodieën
uit beroemde opera's. Trouwens, de echte
kenners zullen bij het luisteren naar de
uitgevoerde fragmenten ongetwijfeld hun
fantasie ingeschakeld hebben om de ver
van de sfeer en van de binding, die Davis
zo makkelijk met de zaal tot stand mocht
brengen
De NCRV, wier zondagavonduitzendin-
I gen veelal een gedwongen, ernstig karak
ter hadden, verraste ons gisteravond met
tolkte muziek met haar bedoelde drama- e®n aardige, tragi-komische film, getiteld
tische werking intensief te kunnen onder- V?en kwestie van gezag". Boekte Danny
gaan. In 't vastgestelde programma moes- I eens 6 en wereldsucces met de uitbeel-
ten door een indispositie van de sopraan- van een ser'e dagdromen van Walter
soliste Nelly van Gelder wijzigingen wor- I Mitty, nu veroverde Ernie Kovacs ons
den aangebracht. De sopraan Dolores Ra- met een dagdroom van een corrector, die
vich had men bereid gevonden in haar I erachter kwam, dat een stethoscoop hem
plaats op te treden. Ziekte onder de zan- dokter maakte; en het charmante was, dat
gers van het P.T.T.-mannenkoor belette dle droom op de vrije zaterdagen van de
voorts dirt ensemble alles tot uitvoering te werkelijkheid werd, totdat hij ontmas-
brengen wat het zich had voorgesteld. I d en ontdekt werd als een klein, maar
Waarschijnlijk door een misverstand tus- I mena'. 'n ieder geval geschikt voor
sen de dirigent de heer P. J. Potgieser en I huwelijk.
de zangers van dit koor liep de inzet van e ""dij oenen ogen, die gisteravond het
het Priesterkoor uit Mozarts opera „Die gesprek „Onder vier ogen" volgden, moe-
Zauberflöte" vast. Er zat niets anders op ten ^ve' geboeid gekeken hebben naar de
dan opnieuw te beginnen en deze keer ver- markante kop van dokter J. J. Pilon, de
liep de vertolking naar wens. Verdienste- ®e<Tetaris van het Nes Ammin projekt.
lijk klonk hierna „O ïsis und Osiris" en s zonder de weieens falende uitlichting
het slotkoor uit „Die Zauberflöte", even- zonder de al te grote close-ups, die ons
als later op de avond het Jagerskoor uit J, v°rige uitzendingen weieens hinderden,
„Der Freischütz" van Carl Maria van Setuigde het gelaat van deze arts van een
Weber. Bevorderlijk voor de klank zal het boeiende en uitzonderlijke persoonlijkheid,
ongetwijfeld zijn, wanneer de dirigent I fingesprek met Jan van Hillo beves-
I tigde de oren, wat de ogen zagen.
zaterdagavond-concerten
meer streeft naar een rustiger dynamiek,
scherper dictie en geprononceerde melo
dische vormgeving. Tezamen met de zan
gers van het operakoor vertolkte 't P.T.T.-
mannenkoor onder leiding van de heer
Potgieser met daverend succes het solda
ten-koor uit „Faust" van Gounod. Indruk
maakte het Slavenkoor uit Verdi's „Nabuc-
co" in de uitvoering door de twee volledige
koren. Prijzenswaardig, behoudens enige
De
van de
onrust, was verder de voordracht van Haerlemsche Musijckcamer in de Nieuwe
.Einzug der Gaste" uit de opera „Tann- Kerk verheugen zich in de gunst van het
hauser" van Richard Wagner, eveneens Publiek. De combinatie van het kameror-
onder leiding van de he.-r Potgieser. Na kest met het Aerdenhouts Vrouwenkoor
de pauze nam de dirigente Bep Ogterop de eveneens onder leiding van André Kaart'
directie van de kooruitvoeringen op zich. verbreedt de mogelijkheden voor een inte-
Dit had tot resultaat een mooie, evenwieh- ressante programmakeus en schept een
tige vertolking van koren uit Verdi's „La prettige afwisseling tussen instrumentale
forza del Destino" door de zangers van I ®nvocale onderdelen die men in de „of-
beide koren, een aantrekkelijke uitvoering ficiële" concertzaal (waar het symfonisch
van een gedeelte uit „Andréa Chenier" van concert en het oratorium een gescheiden
Giordano door de zangeressen van het bestaan voeren) helaas moet missen,
operakoor, dat in zijn geheel nog een Ditmaal hoorde men eerst het Concert
effectrijke vertolking gaf van een koor uit voor viool en hobo van J. S. Bach, een
Boitos „Mefistofele" en een gedeelte uit meesterwerk van de klasse der bekende
Rossini's „Mosé". vioolconcerten, de Suites en de Branden-
Bijzonder gewaardeerd werd de klank- burgse Concerten. De kunst van de expres-
rijke uitvoering van het kerkkoor uit de fi.eve arabeske vindt er een hoogtepunt in,
opera „Cavalleria rusticana" van Mascagni er ls T611 getuige yan het huwelijk van
aan het slot van de avond door de gecom- §eometrie en melodie. De solopartijen
off .dealer voor Haarlem en omstreken
ZANDVOORTSELAAN 4-6 - TEL. 38825
bineerde koren. Gaarne vermeld ik de be
wogen heldere solozang van de sopraan
Dolores Ravich en de sonore indrukwek
kende vertolkingen van de bas Guus Hoek-
werden vervuld door twee jonge musici,
beiden leerling van het Amsterdams Mu-
zieklyceum, de hoboïst Werner Herbert,
en de violiste Vera Beths, die voor da
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd.
8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.35 Nieuws. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Licht
baken, lezing. 10.25 Moderne grammofoon
muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte
grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.voor
uit, lezing. 12.00 Angelus. 12.04 Draaior
gelklanken (gr.). 12.20 Amusementsmu
ziek (gr.). 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45
Platennieuws. 12.55 Katholiek nieuws.
13.15 Lichte grammofoonmuziek. 14.00
Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Rielek-
sen.gevarieerd programma (herha
ling van zaterdag jl.). 15.10 Voordracht.
15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld.
16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voor
rang: godsdienstig programma. 17.00 Voor
de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50
Reg. uitz.: Nieuws uit de Ned. Antillen,
door H. Dennert. 18.00 Voor de tieners.
18.20 Uitzending van de Pacifistisch So
cialistische Partij: Vragen en antwoor
den. 18.30 R.V.U.: Zoeklichten op het to
neel, door drs. G. J. de Voogd. 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Licht en
semble. 19.50 Lichte grammofoonmuziek.
20.00 Kamerkoor en orgel: moderne liede
ren. 20.30 William Shakespeare en het kort
begrip van de tijd(II), lezing. 21.20 Moderne
kamermuziek (opn.). 22.00 De zingende
kerk: bespreking van kerkmuziek uit ver
schillende stijlperiodes. 22.20 Het Konink
lijk bezoek aan Mexico. 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd een
keuze uit woord, zang en dans van el
ders en.anders. 23.10 Licht ensemble
K. met zangsolisten. 23.55-24.00 Nieuws.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Programma overzicht. Aansluitend:
lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas
tiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Gewijde mu
ziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boek
bespreking. 10.0C Arbeidsvitaminen. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken.
12.00 Lichte orkestmuziek. 12.20 Regerings
uitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, eventueel actueel of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Voor de
vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte
grammofoonmuziek. 15.30 Alt en piano:
Klassieke en moderne liederen. 16.00 Mexi
co en Nederland door vriendschap verbon
den, klankbeeld. 16.30 Voor de jeugd. 17.30
New York calling. 17.35 Lichte grammo
foonmuziek voor de teenagers. 18.00 Nws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Johan Wil
lem Friso Kapel. 18.45 Dansmuziek. 18.00
Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle:
gesprokén brief uit Parijs. 19.10 Fragmen
ten uit de opera Alcina (gr.). 20.00 Nws.
20.05 Hou je aan je woord: een program
ma vol speelse invallen en literaire spits
vondigheden. 20.45 Moet u eens luisteren,
cabaretprogramma. 21.15 Viool en piano:
klassieke en moderne muziek. 21.45 Jonge
Politici in Indonesië: interviews. 22.15
Actualiteiten. 23.00 Venster op de heden
daagse muziek: discussie. 23.Ï55-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamer
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio
(Om 15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muziek.
vei iiuiniugcu vau uc uao v_ruus iiuvn.- I t* -i "v* «v
man. En eindelijk wil ik met waardering jmse muzlekliefhebbers al geen on-
gewagen van de handige, muzikale bege- e, meer ls- h™ optreden was een
leiding van de pianisten Johan Kat en Lou e? een onbevangen aanvoelen
Tervoort en de organist Anton van Dalen. t °glca waarme® de Polyfonie „ge
stuurd moet worden. Lofwaardig was ook
P 7wannximilc !iet aandeel van de Musijckcamer die de
I laatste tijd een verjonging heeft onder
gaan.
Twee delen uit de „Symphonia Sacra'»
van Heinrich Schütz (1585-1672) werden
door het vrouwenkoor gebracht op
de ingetogen wijze die past bij deze god
vruchtige muziek. Er was een treffende
overeenkomst tussen de sobere dimensies
van het kerkinterieur dat Pieter Saen-
redam, die meester van het picturale con
trapunt, inspireerde en de muziek van
t Schütz die gespeend is van alles behalve
17.15 Lichte muziek. 17.45 Klassieke en mo- de weini§e lijnen die voldoende zijn voor
derne muziek, met zang. 19.00 Nieuws, ee2 innerhjke resonans,
weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte Persoonlijk werd ik minder bekoord
muziek. 19.50 Beroepsbelangen van de Mid- °°f. RQeQ j-lge Mlsere van J- A- ^as-
denstand, lezing. 20.00 Klassieke orkestmu- se (1699-1783), die een enorm vruchtbaar
ziek. 20.45 Chansons. 21.30 Jazz. 22.00 Nws h°°fdzakebik werk
en berichten. 22.15 Zuidamerikaanse volks-
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Duitse les. 16.24 Lichte muziek. 16.50 Klas
sieke muziek. 17.00 Nieuws en weerbericht.
muziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Licht
programma. 23.00 Nieuws. 23.05 Belgische
muziek. 23.55-24.00 Nieuws. Aansluitend
Voor de zeelieden.
VOOR MAANDAG
CVK-IKOR-RKK: 19.30 Jeugdprogram
ma over de Bijbel. 19.45 Kenmerk, veer
tiendaags magazine van de kerken. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uit
zending van de Boerenpartij: 20.30 Varié
té, T.V.-filmpje. 20.40 De jongen met de
trompet, speelfilm. 22.25 Jivaro, documen
taire film. 22.55-23.00 Journaal.
VOOR DINSDAG
NOT-NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie: De
zaam te Dresden en Wenen. De Italia
niserende stijl van Hasse heeft weinig
,body". en maakt veel gebruik van cli
chés, die eens levende denkbeelden waren
bij Bach en Pergolesi. Het zingt allemaal
wel fijn, en de welluidendheid vindt in da
kerkakoestiek een goede voedingsbodem.
Men keerde op aarde terug na de pauze,
met „A sketchbook of Women" van de
Engelsman Thomas Pitfield, een reeks
van twaalf karakterschetsen (in huiselijk-
parodiërende trant). Pitfield schreef zelf de
tekst die de verdienste heeft dat zij ge
makkelijk in de mond ligt en vocaal bruik
bare motieven oplevert. Ritmische grap
jes geven kleur aan dit prentenboek (het
slagwerk en de piano dragen hiertoe bij,
naast het strijkorkest). De uitvoering was
fris en had de lichte toets die vereist werd.
De sympathieke stem van May Oranje
den Uyl gaf reliëf aan de belangrijke so
lo-partij. Deze sopraan had zich ook in het
werk van Hasse onderscheiden, tezamen
met de dames Ans Wiersema en Feyna
boog staat gespannen. KRO: 19.30 Kijk op Duyckinck Sander (alt). De obligaat piano
kunst: actualiteit en wetenswaardigheid op I s wer^ werd gespeeld door Ans
het gebied van kunst en kuituur (dl. 27). gunae
NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brand
punt. 20.40 Jan en Alleman. 21.05 En zij I
leefden nog lang en gelukkig? documentai
re. 21.40 Een uur met Hitchcock, T.V.-
film. NTS: 22.30 Journaal. KRO: 22.35-23.05
Gesprek over het veelomstreden toneel-1
stuk Der Stellvertreter,
dienen uiterlijk op woensdag te worden
betaald, daar de bezorgers op donder
dag moeten afrekenen.
DE ADMINISTRATIE