Wat
weet de
vf"]-
er
voor
tafelzilver
Belgen op het t.v.-scherm
een modeverschijnsel
Vaticaans Paviljoen met „dramatische'' effecten
als achtergrond van de Piëta
v£ir]
Vragen over aanbod van
operagebouw door het
Philips Pensioenfonds
Historicus Arnold
J. Toynbee
75 jaar
Oscars voor Patricia
Neal en Sidney Poitier
NEGEN MUZEN
DINSDAG 14 APRIL 1964
9
iiiiili
Hij
weet,
dat een
Nederlands
bestek een
prijs won in
Milaan. Hij weet
qua prijs en ont
werp mogelijkheden
te scheppen die
variëren van zeer
exclusief tot gang
baar en goed. Hij
weet dat men tafel
zilver in alle rust
moet bespreken
en bekijken.
Hij weet wat
de etiquette eist,
wat men het best
als cadeau geeft
en hoe men over
langere tijd een
cassette kan
opbouwen.
De juwelier
weet er
alles
van
persoonlijk, adviseur
„Piëta' gisteren in
New York gearriveerd
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
Het vertrek bij de KRO
van Han Mulder
Wellicht Journaal
op het tweede net
Grammofoonplaat
voor Europa 1, 2, 3
Wereldtentoonstelling New York
(Van onze correspondent)
ROME. We zijn in het Michelangelojaar en herdenken
dat de grote meester 400 jaar geleden te Rome is gestorven.
Hij is ook, maar voor zeer korte tijd, te Rome begraven ge
weest; daarna lieten zijn bloedverwanten het stoffelijk over
schot naar Florence overbrengen, waar hij werd bijgezet in
de kerk van Santa Croce. Dat is niet meer dan rechtvaardig,
want al telt Rome zeker niet minder werken van de grote
meester van de Arnostad, hij is tenslotte Florentijn en liet
op het enige werk van zijn hand, dat getekend is, de
irde „Piëta", die juist tijdens dit eeuwfeest ons heeft
niet na
vermaan
verlaten, „Florentinus" ^an zijn naam toe te voegen. Over de
nutteloze dwaasheid de „Piëta" bloot te stellen aan zoveel
gevaren, terwijl een goed „marmist" in Rome er een uit
stekende kopie van had kunnen maken, die men eventueel
zelfs aan de Amerikanen cadeau had kunnen doen, zal men
wel niet gauw uitgepraat raken.
>- v X
l
jüïLia
Het Amsterdamse V.V.D.-raadslid R. Th.
J. Ie Cavalier heeft schriftelijk aan B. en
W. gevraagd of mededelingen van de heer
C. van Heesch (ex-perschef van Publieke
Werken Amsterdam) over een aanbod in
1959 van het Philips-Pensioenfonds tót de
bouw van een operagebouw op het terrein
van de oude RAI in de hoofdstad, juist
rijn.
Indien dit zo is, vraagt het raadslid, op
welke gronden hebben B. en W. dit aanbod
dan afgewezen? Voorts vraagt hij of de
commissie van bijstand in het beheer der
kunstzaken is geraadpleegd; zo niet waar
om niet. Verder of andere instanties, die
de Opera subsidiëren in het aanbod en
de weigering daarvan zijn gekend. Het
raadslid vraagt of de inmiddels gewijzig
de omstandigheden B. en W. geen aan
leiding geven na te gaan of een derge
lijk aanbod opnieuw verkregen kan wor
den. En indien zulks het geval is of B.
en W. bereid zijn op basis daarvan nieu
we onderhandelingen te openen en ge
noemde commissie van bijstand van het
verloop daarvan op de hoogte te houden?
IJ.C. NEL
DE WIJZE, waarop het werk in het Va-
tikaans Paviljoen op de Wereldtentoonstel
ling zal worden geëxposeerd, is al even
Amerikaans" als alles wat met deze reis
te maken heeft. Een filmscenograaf, Jo
Mielziner („De Koning en Ik", Carrousel"
en „Cancan" zijn de meest bekende films,
waaraan hij heeft gewerkt) heeft „drama
tische" effecten geschapen rondom de
groep: de achtergrond wordt felblauw;
een enorme kruis, waarop een doodslaken
is gedrapeerd siert die wand. Boven het
beeld komt een grote ring van elektrische
lampjes; de zijwanden zijn getooid met
votiefkaarsen.naturlijk elektrisch) die
aan en uitflikkeren en ter verhoging van
het effect afgeschemerd zijn met blauw
glas. Dat alles is, naar Amerikaanse op
vatting, oneindig dramatischer en meer
passend bij het werk van Michelangelo
dan de grote marmeren kapel in Sint Pie-
ter. De bezoekers zullen het beeld kunnen
zien vanaf een „tapis roulant", dat zeer
snel beweegt, zodat men rekent dat ieder
vijf seconden krijgt om te kijken. Zwaar,
tegen schoten bestand, kristal zal de toe
schouwers van het beeld scheiden; boven
dien zijn er nacht en dag vijftig gewapen
de agenten van politie tegenwoordig. Men
rekent in het totaal op 50 miljoen bezoe
kers.
WAT ONS BETREFT, we prijzen ons ge
lukkig, dat we vele, vele malen dat beeld
hebben kunnen aanschouwen, niet in een
opdringende volksmassa, maar geheel al
leen en net zo lang als we maar wilden,
in de St. Pieterskerk. Voor wij het zullen
weerzien, moet het eind 1965 worden.
Ondertussen hebben we nu tweemaal de
grote tentoonstelling gezien, die Roma aan
Michelangelo heeft gewijd. Men denke
daar niet min over. Opdat de lezer zich
niet vergisse, dient ter toelichting, dat hij
niet min moet denken over onze doorzet
tingskracht om tweemaal die monsterexpo
sitie të gaan zien. Dat is namelijk geen
geringe taak.
Men loopt kilometers lang tussen witte
wanden van een onaangename, korrelige
stof (tja, het is alweer het vermaarde
of beruchte „polistyrol" een derivaat van
petroleum) en voelt zich daar even vrolijk
als in de eindeloze corridors van een heel
groot hospitaal. De inrichters van de ten
toonstelling hebben dit nodig gevondeno
omdat de inderdaad weinig aantrekkelijke
pseudobarok-architectuur van het ten
toonstellingspaleis heet te „vloeken" tegen
de geest, die ademt uit de werken van
Michelangelol Dat is mogelijk, zelfs waar
schijnlijk, maar of nu deze zielloze, rechte
wanden en plafonds van kunststof er zo
goed mee harmoniëren, betwijfelen wij.
Enkele jaren geleden zou men in Italië
zijn toevlucht hebben genomen, tot drape
ringen uit fluweel in verschillende tinten.
Thans is dat niet meer „modern" genoeg,
waarbij we de vraag in het midden laten
of Michelangelo „modern", dat wil dus
zeggen van onze, huidige, tijd is.
DE TENTOONSTELLING, waar men
niets vindt dan gipsafgietsels, foto's,
enorm grote foto's, vooral van architecto
nische onderdelen, heeft beslist geen goe
de pers. De persoon, die voor de inrichting
verantwoordelijk is, prof. Portoghesi, heeft
zich eerst in de pers, later in een openbaar
debat, moeten verdedigen tegen uiterst fel
le aanvallen. Een van zijn collega's, me
vrouw Delia Pergolo, directrice van een
der grootste musea van Rome, ging zover,
dat zij schreef hoe het bezoek haar een
ontzettende hoofdpijn en beklemming had
bezorgd en dat zij het nodig had gevonden
daarna vergiffenis te gaan vragen op het
(door Michelangelo ontworpen) plein van
het Capitool voor de smaad de meester
aangedaan. Prof. Portoghesi antwoordde,
dat het inrichten van een museum, waar
men met originelen te doen heeft, iets heel
anders is dan het opstellen van een didac
tische tentoonstelling van afgietsels en fo
tomateriaal. Die afgietsels moet men naar
zijn mening niét zien op de juiste ooghoog
te, waarvoor Michelangelo de originelen
heeft geschapen, maar men moet er boven
op kijken. Vandaar dat ze zonder voetstuk
op de naakte grond staan.
HET ANTWOORD daarop kon niet uit
blijven: het enige origineel, een groot hou
ten crucifix, dat zeer onlangs in de sacris
tie van de kerk Santo Sprito te Florence
werd ontdekt, staat precies als de afgiet
sels ook op de grond en men ziet het dus
uit een hoek, waaruit het niet gezien moet
worden. De authenticiteit van het werk
staat nog niet geheel vast. Maar rekening
houdend met het feit dat inderdaad ieder,
die de originelen wil zien, ze vrijwel alleen
in Rome en Florence vinden kan en dat
men hier te doen heeft met een poging
dat deel van het publiek te benaderen,
dat nooit contact heeft gehad met de schep
pingen van de meester, kunnen wij ons
toch niet onttrekken aan de indruk, dat
de inrichters zich meer „neutraal" had'
den moeten gedragen. Zij dringen ons een
mening op. De foto's, daarover kan maar
één oordeel bestaan, zijn prachtig en de
opstelling ervan is niet hinderlijk. Maar
de beelden? In Michelangelo's tijd was het
idee, dat een beeld niet op een voetstuk
zou staan, nog bij niemand opgekomen.
En waarom niet de lichtval nagebootst van
de ruimten, waarvoor de verschillende
werken bestemd waren? Een beeldhou
wer zal reeds rekening houden met het
licht waaronder zijn werk, eenmaal vol
tooid, zal worden gezien.
Aan boord van het Italiaanse lijn
schip „Cristoforo Colombo" is de Piëta
van Michelangelo te New York aange
komen. Tijdens de achtdaagse reis was
het beeld, dat de voornaamste attractie
zal zijn op het Vaticaanse paviljoen op
de New Yorkse wereldtentoonstelling,
welke 22 april opengaat, verzekerd voor
zes miljoen dollar Het is de eerste maial
dat het beeld zich buiten het Vaticaan
bevindt sinds Michelangelo het in 1499
gebeeldhouwd heeft. Drie sleepboten
met grote spandoeken „New York ver
welkomt de Piëta" vergezelden de
Cristoforo Colombo naar zijn aanleg
plaats in de rivier de Hudson. Rond de
houten verpakking was een hoge sta
len omhulsel van 2,70 bij 2,10 meter
aangebracht. Hierop was geschilderd:
„Z.H. paus Paulus VI aan Zijne Emi
nentie Francis kardinaal Spellman. Va
ticaans Paviljoen, Wereldtentoonstelling
New York". Het beeld weegt 3 ton en
met de verpakking ruim 5 ton.
„Wij beleven op het ogenblik een hoofd
stuk van de geschiedenis der mensheid,
waarin wij de keuze hebben tussen een
wereld of geen wereld".
Dat zijn de woorden van de Engelse
historicus, wijsgeer en classicus Arnold J.
Toynbee, die vandaag zijn vijfenzeventig
ste verjaardag viert. De blonde, slanke,
enigszins krom lopende professor, zoon
van een maatschappelijk werker, wordt
wel de grootste geschiedkundige van onze
tijd genoemd. Zijn befaamde „A Study of
History" („Een studie der geschiedenis")
bestaande uit twaalf dikke delen kan in
elk geval geen historische opwelling ge-
Sidney Poitier heeft de Oscar (van de
Motion Picture Academy of Arts and
Sciences) voor de beste acteur gewonnen
met zijn rol in „Lilies of the Field"; hij
is de eerste neger die deze prijs ooit
heeft gekregen. Patricia Neal won de on
derscheiding als beste actrice voor haar
rol als de huishoudster in „Hud".
„Tom Jones" de verfilming van de 18de-
eeuwse roman van Henry Fielding, won de
prijs voor de beste film en die voor de
beste regie zijn regisseur Tony Richard
son; de bewerking van de roman tot draai
boek leverde John Osborne een Oscar op.
Melvyn Douglas won de prijs voor de
beste acteur in een kleinere rol voor zijn
vertolking in „Hud" en Margaret Ruther-
ford die voor de beste actrice in een klei
nere rol voor haar vertolking van de
douairière in „The V.I.P.'s".
De film „Cleopatra" kreeg de onder
scheiding voor de beste prestaties op het
gebied van speciale effecten, terwijl die
voor de beste prestaties op geluidsgebied
werd toegekend voor de film „How the
west was won". De Italiaanse filmregis
seur Federico Fellini kreeg een oscar voor
zijn „8V2", als de beste buitenlandse film.
In het genre korte actiefilms werd de
Oscar toegewezen aan de Fransen Paul de
Roubaix en Marcel Ichac voor hun „An
Occurence at Owl Creek Bridge", naar
een verhaal van Ambrose Bierce.
Gene Callahan ontving een Oscar voor
zijn artistieke leiding in de film „America
America"; de Oscar voor zwart-wit foto
grafie ging naar James Wong Howe voor
de film „Hud", de musical „Irma la
Douce" van André Previn werd eveneens
bekroond terwijl de Oscar voor de beste
korte documentaire werd toegekend aan
Simon Schiffrin voor „Chagall". Robert
Hughes ontving de onderscheiding voor
een lange documentaire voor zijn „Robert
Frosta Lover's Quarrel with the
World".
noemd worden. Tweeëndertig jaren lang
(„Ik schrijf elke ochtend, of ik er zin in
heb of niet") werkte Toynbee er aan. Bin
nen de kring der wetenschapsmensen werd
en wordt er heftig over gediscussiëerd.
Toynbee schrijft in een heldere, begrij
pelijke taal. Geschiedenis is, volgens Toyn
bee, meer dan alleen maar de historie van
een bepaalde natie, of die van een bepaal
de periode. De gehele menselijke bescha
ving, alle vormen van menselijke samen
werking zijn de enige werkelijk belangrij
ke uitgangspunten voor de bestudering van
het verleden.
Professor Toynbee was lange tijd direc
teur van het Koninklijk Instituut voor In
ternationale Betrekkingen te Londen. Hij
doceerde moderne Griekse litteratuur en
geschiedenis aan de Universiteit van Lon
den. Maar ook schreef hij reportages voor
een Brits dagblad tijdens de Turks-Griek-
se oorlog van 1921.
Toynbee scheidde van zijn eerste vrouw.
Een zoon uit dit huwelijk is de roman
schrijver Philip Toynbee. Met zijn assis
tente sloot hij een tweede huwelijk.
Hij gelooft: „In de -nadering van een
verenigde wereld" en „dat het menselijk
ras bezig is te kiezen. Voor leven in plaats
van dood, voor het goede in plaats van het
kwade."
Van links naar rechts: Gregory Peck,
Annebelle, Sidney Poitiers en Anne
Bancroft. In het middende prijs—*
winnaar van dit jaar, Annebelle nam
de Oscar in ontvangst voor Patricia
Neal die een baby verwacht.
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
HET ENGAGEREN van Vlaamse t.v.-presentatoren is in Hilversum een modever
schijnsel. Wie de programma's van de verschillende omroepen de revue laat passeren,
heeft al gauw een lijst van Belgen, die van deze mode profiteren: AVRO: Denise Maes
(„Domino"), Jo Léemans („Scala"), Nand Baert („Quiz-uur"), KRO: Henk van Mont-
foort („muzikale shows"), Omer Grawet (interviewer); VARA: Denise de Weerdt
(„Voorstelling"). We hebben een aantal Hilversumse programmamakers op de man
af gevraagd of zij uit armoe uit gebrek aan Nederlands presentatietalent dus
hun toevlucht nemen met het engageren van Belgische dames en heren. Het antwoord
luidde eenparig: „Oh, nee, dat is het niet. We wilden gewoon eens iets anders!"
In het afgelopen weekeinde heeft men
weer eens de niet te stuiten woorden
stroom van AVRO's zeer Belgische quiz
master Nand Baert kunnen ondergaan. In
Vlaanderen is hij een bekende figuur; in
Nederland kennen we alleen zijn baar
dige conterfeitsel en zijn radde tong. Wij
stellen hem graag nog nader aan u voor.
Hij vindt zelf, dat hij de Nederlandse taal
degelijk beheerst en dat zijn uitspraak
van het Bovenmoerdijks er mag zijn. In
onze oren klinken zijn zeer enthousiaste
aanmoedigingen en uitroepen in AVRO's
quiz-uur, evenals zijn onverdroten tutoy
eren van slachtoffers, onmiskenbaar
Vlaams.
FERDINAND BAERT, 32 jaar oud. is
geboren en getogen in Gent, doch woont
sedert enige tijd in het schilderachtige
kunstenaarsoord Deurle. Hij is omroeper
van de gewestelijke radio Gent, disc-jo
ckey van Radio Luxemburg en televisie
presentator in Hilversum en Brussel.
Zijn. landgenoten beschouwen hem als
een charmeur en als een bonvivant. Hij
feest graag en vaak, drinkt niets liever
dan whisky en is een gretig gebruiker
van exquise schotels. Door deze gewoon
te neemt zijn lichaamsomvang gestaag
toe en hij vindt zelf, dat hij wel wat aan
zijn corpulentie mag doen. Maar zijn ver
mageringspogingen halen steevast weinig
of niemandal uit en hij geeft het daarom
steeds spoedig op. Zijn t.v.-optreden le
vert nooit schriftelijke reacties op. Maar
een klein opinie-peilinkje dat de AVRO
hield, geeft de goedlachse beweeglijke en
voortdurend ratelende man toch wel een
ruggesteuntje. Hij doet het goed bij het
kijkerspubliek.
IN BELGIë GENIET hij een zeer gro
te populariteit; in België zijn er zelfs jon
gelieden, die hun uiterste best doen zijn
specifieke ringbaardje na te kweken.
Maar zijn vaderland ziet en hoort hem
dan ook veelvuldiger. Hij pr.esenteert voor
de televisie een buitengewoon succesvolle
„Pro en Contra" (de Belgische versie van
ons „top of flop") en de veel bekeken
serie „Zoeklicht"; daarnaast is zijn stem
regelmatig te beluisteren via de radio.
Karei Prior heeft hem voor Nederland
ontdekt en Baert is daar bijzonder blij
om. Hij vindt het evenals alle Belgen
heerlijk in Nederland te werken en
hoopt vurig, dat het programma „quiz-
uur" nog geruime tijd zal worden voort-»
gezet. Maar hij zou zijn vaderland toch
niet willen ruilen voor Nederland.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassiek
strijkkwartet (gr.). 7.45 Radiokrant. 8.00
Nieuws. 8.15 Licht orkest (gr.). 8.30 Lich
te grainmofoonmuziek. 8.45 Internationale
volksliederen en -dansen (gr.). 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor
de vrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmu
ziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Oude muziek
(gr.) 11.15 De jeugd op eigen wieken,
hoorspel, (herhaling van donderdag 9 april
jl.) 11.50 Lichte grammofoonmuziek. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Klassieke koormuziek (gr.). 12.37
Middagpauzedienst uitgaande van de Stich
ting Alle-Dag-Kerk. 13.00 Nieuws. 13.15
Musette-ensemble en zangsolisten. 13.40
Balletmuziek (gr.). 14.00 Klassieke kamer
muziek (gr.). 15.00 Jeugdconcert: accor
deonorkest. 15.50 Bijbelvertelling voor de
jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Lichte
muziek. 17.45 Licht orkest. 18.10 Gemengd-
en dameskoor: klassieke en moderne lie
deren. 18.30 Het Spektrum, lezing. 18.45
Nieuwe grammofoonplaten. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praat
je, 19.15 Leger des Heilskwartier. 19.30 Ra
diokrant. 19.50 Moderne kamermuziek (gr.)
20.15 Omroeporkest en solist: moderne
muziek. 21.05 Geeft acht op de jaren, klank
schets over de tweede wereldoorlog (deel
III). 21.20 Metropole orkest. 21.55 Vocaal
ensemble: geestelijke liederen. 22.20 Ko
ninklijk bezoek aan Mexico. 22.30 Nieuws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Koorzang
(gr.): volksliederen. 23.10 Licht orkest
(gr.). 23.30 Nobelprijswinnaars in vertaling,
lezing. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Moderne or
kestmuziek (gr.) VPRO: 9.40 Schoolradio.
VARA: 10.00 Lichte- en amusementsmuziek
(gr.) 11.00 Voor de vrouw. 11.35 En nu.
Antwerpen, amusementsprogramma. 12.30
Mededelingen t.o.v. land en tuibbouw.
12.33 Voor het platteland. 12.38 Elektroni
sch orgelspel met zangsoliste. 13.00 Nws.
13.15 Ritmisch strijkorkest. 13.45 Waar
komt het weer vandaan?, lezing. 14.00
Moderne Nederlandse orkestwerken (opn.)
14.50 Morgenavond hoort u van ons, toe
spraak. 15 00 Voor de jeugd. 16.50 Voor
de zieken. 17.20 Tentoonstellingsagenda.
17.25 Tanga-Rumba-orkest en zangsol. 17.50
Regeringsuitzending: geven en nemen:
Tips voor en van weggebruikers. 18.00
Nieuws. 18.15 Gesproken brief uit Vlaan
deren. 18.20 Uitzending van de Volkspar
tij voor Vrijheid en Democratie. 18.30 or
gelspel. 18.50 Lichte grammofoonmuziek.
19.00 Paulus de Boskabouter. 19.10 Artis
tieke staalkaart. 19.40 Instrumentaal trio
en zangsoliste: jazzmuziek. 20.00 Nieuws.
20.05 Operetteklanken (gr.). 20.55 Spijtop
tanten, documentaire. 21.25 Licht ensem
ble en zangsolisten. 21.50 Promenade-or
kest en zangsoliste: Populaire operamu
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten.
22.55 Moderne kamermuziek. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamer
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio.
(Om 15.00 Nieuws). 15.45 Knapenkoor.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Engelse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00
Nieuws en weerbericht. 17.15 Kamermu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18 30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50
Klassieke muziek. 19.00 Nieuws. 19.40
Klankbeeld. 20.00 Pedagogisch praatje.
20.10 Voetbalreportage. 22.05 Nieuws en
berichten. 22.15 Volksmuziek uit Grieken
land. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Lich
te muziek. 23.00 Nieuws.
VOOR DINSDAG
NOT-NTS: 14.00-14.25 Schooltelevisie: De
boog staat gespannen. KRO: 19.30 Kijk op
kunst: actualiteit en wetenswaardigheid op
het gebied van kunst en kuituur (dl. 27).
NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brand
punt. 20.40 Jan en Alleman. 21.05 En zij
leefden nog lang en gelukkig? documentai
re. 21.40 Een uur met Hitchcock, T.V.-
film. NTS: 22.30 Journaal. KRO: 22.35-23.05
Gesprek over het veelomstreden toneel
stuk Der Stellvertreter.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 Jeugdjournaal De Verrekij
ker. VPRO: 17.10-17.45 Voor de kinderen.
19.30 IJsland zonder ijs, documentaire
film. NTS: 20.00 Journaal. VPRO: 20.20
Tussen Elbe en Oder, documentaire im
pressie. 20.50 Cabaretkroniek, (dl. 14).
21.35 Wedloop om morgen, documentaire
film. 22.00 Ziek zijn beter worden medi
sche rubriek. NTS: 22.35-22.40 Journaal.
Experimentele periode 2e net.
NTS: 20.40 De bergforel, documentaire
film. 21.00-22.35 Afspraak met Marie Octo-
bre, speelfilm.
De 32-jarige Vlaming Nand Baert
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
In een kort perscommuniqué heeft, zo
als wij reeds kort berichtten, de K.R.O.
eind vorige week meegedeeld, dat Brand
punt-redacteur Han Mulder om redenen
van persoonlijke aard ontslag heeft geno
men urt de 'K-.ftrO.' dienst. Han Mulder
heeft zich onmiddellijk na het barsten der
bom enkele dagen schuil gehouden vaor
de butienwacht, maar vandaag achtte hij
de kruitdamp kennelijk voldoende opge
trokken en waagde hi] zich weer in het
openbare leven.
„Er waren al langer spanningen zei
hij ons en de 1 april-entering van de
Veronica was de druppel, die de emmer
deed overlopen". Bij de K.R.O. zei men
over de affaire: „Han Mulder had zijn
chef en het hoofd van de t.v.-dienst ge
polst over de consequenties van een even
tuele deelname aan de Veronica-entering.
Hij kreeg toen in niet mis te verstane
bewoordingen te horen, dat hij zich beter
niet met de bewuste aprilgrap kon inla
ten, omdat het K.R.O.-bestuur zulks niet
zou appreciëren". Derhalve zei Han Mul
der daags vóór 1 april niet mee te wil
len doen aan de entering van Veronica.
Maar tot ieders verbazing klonk zijn stem
1 april toch vanaf het zendschip door de
ether. De voorzitter Van de K.R.O. schijnt
het hem vooral kwalijk genomen te heb
ben, omdat er al eerder moeilijkheden
rond de nogal impulsieve redacteur wa
ren geweest.
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
Het is zeer waarschijnlijk dat het twee
de net binnen afzienbare tijd een eigen
aflevering van het N.T.S.-journaal krijgt.
Hoe de vorm van dit „tweede journaal"
zal zijn en op welke tijd het wordt uitge
zonden, Vormt momenteel nog onderwerp
van studie. In N.T.S.-kringen onderzoekt
men thans alle facetten van de problemen,
die het instellen van een tweede net-jour
naal oproept. Mogelijk wordt het een kopie
van het eerste-net journaal of een aanvul
ling hierop. Zeker is er op dit moment nog
niets, al neemt men wel aan, dat de kij
kers vanaf 1 oktober aanstaande ook via
het tweede net op een of andere manier
nieuws krijgen gepresenteerd.
Maandag is een (45 toeren) grammo
foonplaat verschenen waarvan de op
brengst bestemd is voor de Jeugdactie
Europa 1,2,3. Op Rotterdams hoogste punt,
de top van de Euromast heeft gisteren een
aantal populaire Nederlandse teenagerster
ren waaronder Rob de Nijs, Johnny Lion
en zijn Jumping Jewels, Thea van der
Schoot en Ciska Peters uit handen van ac
tieleider Wim Bloemendaal de eerste
exemplaren in ontvangst genomen.
Op deze grammofoonplaat zingen en spe
len Jan Burgers New Orleans Syncopaters
en Ilonka Biluska twistnummers. De op
brengst van de plaat, die in de winkel
4,50 zal gaan kosten, is bestemd voor de
jeugd in ontwikkelingslanden.
„Amico Fritz". Twee bekende Italiaanse
solisten, Rosanna Carteri en Luciano
Saldari, zullen de hoofdrollen vertolken
in de opera „Amico Fritz" van Pietro
Mascagni, wiens 100-jarige geboortedag
thans wordt herdacht. Deze opera, die
door Italiaanse solisten zal worden uit
gevoerd, is nog nooit in Nederland op
gevoerd. De première zal plaats hebben
op vrijdag 17 april.