—„Muziek van
de twintigste eeuw"
1
Bartók's „Hertog Blauwbaard
onder leiding van Arends
1
1
V
1
Toneel voor oud-verpleegsters
m
II
Toneelruil tussen
Centrum" en de
KVS uit Brussel
Laatste N.Ph.O.-concert in D-serie
De rechtstreekse Telstar
uitzending uit Japan
Orgelweek in
Brugge
WOENSDAG 15 APRIL 1964
13
Knap samengesteld
notenoverzicht door
Ton de Leeuw
i Sas Bunge
Op 1 mei Hamletdoor
KVS in Haarlem
W nabeschouwingen
Goed samengestelde
KRO-avond
J. Damshuizer
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
OVER DE MUZIEK van deze tijd bestond tot nog toe
in onze taal geen samenvattende studie, tenzij men de „In
leiding tot de Hedendaagse Muziek" van Henk Stam (uitg.
De Erven F. Bohn, Haarlem) als zodanig beschouwde, die
echter door zijn encyclopedische opzet meer de bomen dan
het bos liet zien en overigens al weer tien jaar oud is, een
decennium waarin het componeren voortgeschreden is langs
paden die zelfs voor de meeste vaklieden (waaronder schrij
ver dezes) niet of nauwelijks meer te volgen zijn. Partituren
die meer op grafieken en structuurformules lijken, een uit
voeringspraktijk die met het aloude begrip interpretatie niets
meer van doen heeft voor zover ze niet geheel geëlimi
neerd is door tape-recorders en sinusgeneratoren een
esthetiek die zich toespitst op speculaties over toeval en voor
zienbaarheid (een notelijke machtswellust die zelfs mannen
als Wagner en Mahler niet kenden): de muziek lijkt van haar
Wortels losgescheurd, aan een soort mutatie onderhevi
waarbij de „ouderwetse" muzikant geen andere rol overblijft
dan die van de suppoost die een schuttersmaaltijd mag be
waken welke driehonderd jaar geleden geconsumeerd werd.
IN DE BESTAANDE lacune zie de eerste zin is n-u voorzien door een voor
treffelijk, uitvoerig gedocumenteerd boek van Ton de Leeuw, „Muziek van de Twin
tigste Eeuw" dat blijkens de ondertitel „een onderzoek naar haar elementen en struc
tuur" wil geven. De schrijver is een bij uitstek deskundige, door zijn eigen werkzaam
heden als componist, als docent in de analyse der hedendaagse muziek aan twee
conservatoria, en als radiospreker. Bovendien bezit hij een grote kennis van de exo
tische muziek, speciaal die van India, wat hem in staat stelt op verrassende parallellen
te wijzen tussen bepaalde Oosterse tradities en de voorkeur voor ritmische en melo
dische „modi" zoals men die onder andere bij Messiaen vindt. Het boek is systematisch
opgezet, waardoor bij alle detaillering het overzicht steeds behouden blijft.
NA EEN INLEIDwd, die de doorbraak
in de klassieke wetmatigheden aan de orde
stelt, volgt een cultuurhistorisch panorama,
en vervolgens neemt de schrijver de
elementen ritme, melodie, samenklank en
klankkleur afzonderlijk onder de loep, be
spreekt de inwerking van exotiek en
folklore, en behandelt de opheffing van
de tonaliteit en de opkomst en ontwikke
ling van het seriële componeren, dit
alles met het gezag van de scheppende
musicus die tevens een scherp denkend
theoreticus en ervaren docent is. Meer dan
honderd muziekvoorbeelden vormen de
weloverwogen illustratie van het betoog
dat door zijn grondigheid en veelzijdig
heid bewondering wekt.
TOCH IS ER WAT dit laatste betreft
een blinde vlek te constateren die ty
pisch is voor iemand die met de beste be
doelingen van onpartijdigheid het terrein
verkent zoals zijn creatieve instelling hem
dat voorschrijft. In het 200 bladzijden tel
lende boek wordt de naam van Maurice
Ravel niet meer dan drie maal, en dan
nog zeer terloops, genoemd. Geen enkel
muziekvoorbeeld is van hem opgenomen,
zelfs de titels van twee meesterwerken
van deze eeuw, „Daphnis et Chloë" en
„L'Enfant et les Sortilèges" zal men te
vergeefs zoeken. Daarentegen komt De
bussy blijkens het register niet minder
dan veertig maal voor en is hij met zes
voorbeelden present. De reden? In het
muziekdenken van nu is Debussy „in",
dankzij een herwaardering van het begrip
„klankveld" waardoor hij als een voorlo
per van (onder meer) Pierre Boulez kan
worden gezien. Ravel is „uit", hij behoort
om zo te zeggen bij de negentiende eeuw,
niet bij deze, hij is voor geen enkel sys
teem van vandaag bruikbaar. Hetzelfde
geldt voor Frank Martin, Britten, Pou-
lenc, Gershwin (allen éénmaal vluchtig
vermeld) en voor Roussel en Sjostako-
witsj die geheel afwezig zijn.
WANNEER DE schrijver op blz. 26 dan
ook zegt „het gaat niet om historische
volledigheid, maar om een karakteristiek
beeld van de tijd", dan moet men daar
bij denken „vanuit het perspectief van
de huidige seriële componist". In het boek
is geen aandacht gegeven aan figuren die
voor de problematiek die vele componeren
de tijdgenoten bezighoudt van geen enkel
belang zijn.
Onder dit voorbehoud blijft gelden dat
De Leeuw een knap en verhelderend gids
is in een uiterst ingewikkelde materie.
Dat zijn studie niet eenvoudig leesbaar is,
kan men de schrijver niet aanrekenen
want dat hangt samen met het onderwerp.
„Muziek van de Twintigste Eeuw" werd,
in een verzorgde druk, waarbij met
name de kwaliteit van de notenvoorbeel
den opvalt, uitgegeven bij Oosthoek te
Utrecht.
Ton de Leeuw
„Die schule der Frauen". De dirigent van
de Hamburgse Staatsotoera, Albert Bitt-
ner, leidt de voorstelling van Lieber-
mann's „Die Schule der Frauen" op zon
dagmiddag 19 april in de Stadsschouw
burg te Amsterdam. Deze dirigent leidde
ook de eerste Duitse opvoering van deze
opera door de Hamburgse Staatsopera.
TUSSEN DE Toneelgroep Centrum en
de Koninklijke Vlaamse Schouwburg uit
Brussel zal ook dit jaar een uitwisseling
van toneelvoorstellingen plaats hebben.
Vorig jaar speelde de K.V.S. in ons land
„Het Gezin van Paemel" van Cyriel Buys-
se, en Centrum in België „Nathan de Wij
ze" van Lessing en „De Collectie" en
„Een beetje Pijn" van Harold Pinter. Dit
jaar speelt de K.V.S. op 28 en 30 april
„De Knecht van twee Meesters" van
Goldoni in het De la Mar-theater in Am
sterdam, op 29 april „Oscar" van Claude
Magnier in De la Mar, op 1 mei „Ham
let" van Shakespeare in Haarlem en op
2 mei dezelfde voorstelling in Nijmegen.
„Centrum" speelt op 1, 2 en 10 mei „Twee
in een klap" van Philip Levene bij onze
zuiderburen, op 8 mei „Huis Clos" van
Sartre en „De Luizenbarones" van Ten
nessee Williams en op 9 mei „Iphigeneia
in Tauris" van Goethe.
TIJDENS een door de „Centrum'-direc-
teur, Egbert van Paridon, voorgezeten
persconferentie in De la Mar welke ook
werd bijgewoond door de Belgische cultu
rele attaché in Den Haag en de consul-
generaal in Amsterdam vertelde de di
recteur van de K.V.S., de heer Vic. de
Ruyter, iets over de achtergronden van
deze „toneelruil". Men verwacht meestal
vedettenvoorstellingen, een tournee is im
mers iets bijzonders zei hij maar
wat wij willen is gewoner; wij willen een
gewone uitwisseling met stukken uit het
huidige repertoire. Wij vinden het doodge
woon dat wij bij elkaar spelen en aldus
de culturele integratie bevorderen." De
heer Van Paridon sloot zich hierbij aan
en bracht hulde aan de heer De Ruyter
die hard vecht voor het Vlaamse toneel
tegen een Waalse overmacht op toneel
gebied in Brussel. De toneeluitwisseling,
die in het kader van het Cultureel Ak
koord sinds 1958 door een vaste commis
sie wordt nagestreefd, komt moeizamer op
garig dan werd vermoed. Beide directeu
ren spraken gisteren dan ook de hoop Uit,
dat de uitwisseling, die zij als het ware
particulier hebben bewerkstelligd buiten
impresariaten en nationale commissies
om," de toneelintegratié ten goede zal ko
men. Hierbij sloten zich de beide Belgi
sche overheidsvertegenwoordigers aan.
Aan de uitwisseling, die geschiedt onder
auspiciën van het Cultureel Akkoord, zijn
van die zijde financiële waarborgen toe
gezegd.
VAN DE GOLDONI-voorstelling door de
K.V.S. is het wellicht interessant te ver
melden dat zij gegeven wordt door de jon
ge krachten vap de K.V S. Dit gezelschap
heeft een stagésysteem, waarin jongeren
die acteur willen worden gedurende
enkele jaren de opbouw van een stuk van
begin tot eind meemaken om aldus via
de praktijk hun ideaal te bereiken. De
„Hamlet"-voorstelling zal alleen in Haar
lem en Nijmegen gegeven worden wegens
de betere toneelaccommodatie van deze
steden.
9*
DE ACHTSTE SYMFONIE van Beethoven vormde, op het programma van
het laatste dinsdagconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, min
of meer de inleiding tot de hoofdschotel. De Symfonie werd overigens met veel
pit gespeeld, wat vooral het tweede deel (naar men zegt geïnspireerd op de
door Beethovens tijdgenoot Malzel geconstrueerde metronoom) ten goede kwam,
alsmede de finale, die veel veerkracht van ritme had. Het menuet klonk mis
schien wat hardhandig voor een menuet.
MEN NUTTIGDE de koffie en keerde
terug voor de (langere) tweede helft van
het concert, bestaande uit de opera „Her
tog Blauwbaards Burcht" van Bartók, in
concertvorm uiteraard. Dat betekent, lijkt
me, nauwelijks een beperking want qua
actie is dit dramatisch tafereel voor 2 so
listen en orkest nogal statisch, en ander
zijds is de partituur door de dertigjarige
Bartók met zo veel klankgebeuren geladen
dat de toehoorder het toneelbeeld in feite
kan missen. Het is juist een soort abstracte
fantasie die hier het klimaat bepaalt, alsof
de hele geschiedenis zich in een zuivere
vrieslucht afspeelt waardoor het via de
„Verfremdung" veel onmiddellijker werkt.
Het gaat, let wel, om een eigenschap van
de klank zelf, die een glans van wit me
taal heeft, een kwaliteit die hier natuur
lijk niet kan worden geanalyseerd, omdat
ze als het ware de grondstof is waar de
compositie van leeft.
DE UITVOERING was terdege voorbe
reid, het orkest is in de loop der jaren
vertrouwd geraakt met de stijl van Bartók
en Henri Arends leidde gedecideerd en met
gevoel voor de eigen „toon" van het werk
waarin volslied-achtige patronen ver
hard worden tot torenhoge uitbarstingen,
om even later te vernevelen tot trillingen
van angst. Het orkest, op maximale sterk
te, toonde veel begrip voor de eisen die
hier gesteld worden. De solo-partijen wer
den door Anny Delorie Judith en Guus
Hoekman (Hertog Blauwbaard) op in
dringende wijze vervuld in het Hongaars.
Alles bij elkaar een uitvoering die een
Het programma, dat de Japanse televi
sie-organisatie Nippon Hoso Kyokai don
derdag 16 april a.s rechtstreeks via de
satelliet Telstar II naar Europa zendt en
dat van 22.06 tot 22.30 uur onder meer
door de N.T.S. wordt overgenomen, be
vat de volgende onderdelen. v
Een korte toespraak van de Japanse
premier Ha.vato Ikeda, waarin hij de be
tekenis van deze eerste rechtstreekste Tel
star-uitzending van Japan naar Europa
uiteenzet; beelden van het Tweede We
reldcongres voor Schoolradio en -televi
sie, te weten de openingsplechtigheid in
tegenwoordigheid van de Japanse kroon
prins en -prinses, en een gesprekje dat
de heer Courdy van de Franse televisie
heeft met Olof Rydbeck, voorzitter van
de Europese Radio Unie.
hulde betekende aan een van de klassie
ken van onze moderne muziek en een aan
beveling voor ons orkest dat aan het eind
van een druk seizoen een prima prestatie
leverde.
Sas Bunge
GEEN BRITSE KLEURENTELEVISIE
Vóór 1967 komt er in Engeland geen
kleurentelevisie, zo heeft de Britse mi
nister van Posterijen, Bevins, dinsdag in
het Lagerhuis meegedeeld. Met een be
slissing over het te gebruiken systeem
zal Engeland wachten, tot de volgende
Europese conferentie over kleurentelevisie,
in april 1965, is gehouden.
Van 25 juli tot 1 augustus wordt te
Brugge een internationale orgelweek ge
houden, met een internationaal orgelcon
cours, waaraan kandidaten tot 35 jaar
kunnen deelnemen. Leden van de jury
zijn: G. Litaize (Frankrijk), C. Crozier
(U.S.A.), Albert de Klerk (Nederland), K.
d'Hooge (België) en H. Klotz (Duitsland).
Het openingsconcert wordt gegeven door
Flor Peelers. Albert de Klerk geeft een
improvisatieconcert. Er worden lezingen
en meestercursussen gehouden en een
tentoonstelling georganiseerd van positie
ven en portatieven, schilderijen, oude or
gelpijpen, orgelperiodieken en grammo
foonplaten. Koningin Elisabeth van België
is beschermvrouwe van dit orgelfeest, dat
onder auspiciën staat van het festival van
Vlaanderen, de stad Brugge en de Belgi
sche omroep. Organisator is Kamiel
d'Hooge, organist aan de kathedraal van
Brugge.
Zoals verwacht werd, liep de recht
streekse NTS-reportage van het tweede
Irene-debat in de vergadering van de
Tweede Kamer nogal uit; om 1 uur begon
nen, eindigde deze uitzending, die een pau
ze van bijna een half uur had, om circa
kwart voor vijf. Al waren dan niet alle
sprekers even geschikt om ook voor de
t.v.-camera's te verschijnen, het werd, na
tuurlijk vooral dankzij het onderwerp dat
besproken werd, een boeiend kamerver
slag. En zulks niet in het minst, doordat
de volksvertegenwoordigers zich, in tegen
stelling met vorige uitzendingen, gewoon
gedroegen: zij verlieten zo nu en dan hun
plaatsen, hadden onderonsjes, reageerden
vrijer en deden dus of er geen t.v. was.
Met begrip voor het feit, dat de taak van
een verslaggever bij zo'n gebeurtenis zeer
moeilijk is (onpartijdigheid is een eerste
voorwaarde), menen wij toch dat reporter
J. Th. de Visser buiten zijn boekje ging,
toen hij naar aanleiding van de protes
ten der kleine partijen tegen het feit, dat
zij niet opgenomen waren in een beraad
slaging van het seniorenconvent opmerk
te, dat deze toch niet ontevreden mochten
zijn over de hun toegemeten spreektijd.
De KRO-uitzending van gisteravond be
gon met een aflevering van de rubriek
„Kijk op Kunst", die voor een belangrijk
deel meer het karakter van een kunst
agenda had. Troffen ons voorheen de goed
verzorgde reportages van deze rubriek, nu
werd er veel meer gezegd dan getoond.
Waarschijnlijk had samensteller Joost
Tholens, die zeer goed weet wat televisie
is en bovendien tal van goede filmrepor
tages maakte, gebrek aan stof voor dit
programma van een half uur.
Het tweede en laatste deel van de do
cumentaire „En zij leefden nog lang en
gelukkig?", samengesteld door Ad Zonne
veld, werd goeddeels een registratie van
de goede en slechte, vaak zelfs schrijnen
de omstandigheden, waaronder onze be
jaarden leven.
Welicht door de behoefte van de
samensteller, tegenstellingen te bieden,
werd het beeld, dat wij van het bestaan
van deze 1,2 miljoen Nederlanders kregen,
nogal verward en daardoor ook wat ver
moeiend. Niettemin slaagde men er wel in,
de kijker te overtuigen van de noodzaak
van betere ouderdomsvoorzieningen, die
mede moeten leiden tot een activering van
de bejaarden, die zich ten onrechte „uit
gerangeerd" wanen.
De amusementswaarde van het pro
gramma „Jan en Alleman," een allegaar
tje van kwasi-diepzinnige rijmpjes, sket
ches, praatjes en liedjes, was deze keer
minimaal. Blaaser deed grotendeels te na
tuurlijk. te eenvoudig, om echt te kunnen
zijn. Clownesk als zij is, was Tonny Huur-
deman als vrouwelijke agent van politie
zeker beter dan Blaaser als muzikale
clown. En de Engelse moppentapper over
tuigde ons ook al niet.
Het uurtje met Hitchcock betrok ons in
de spanning en de narigheden van de we
reld der Amerikaanse beroepsgokkers.
Zelfs de „master of suspense", zoals de
grote Alfred wel genoemd wordt, zal moei
lijk kunnen ontkennen, dat dit verhaal nog
al enige onwaarschijnlijkheden bevatte.
Wie deze niet zag of wél kon vergeten,
had in ieder geval een uurtje onspanning.
De samenstelling van het forum, dat na
het tweede journaal gehouden werd over
„Der Stellvertreter," wees er al op, dat
dit veelbesproken stuk meer als getuigenis
dan als toneelspel behandeld zou worden.
Daar het een KRO-uitzending gold, kon
verwacht worden, dat de gespreksleider
erop gespitst was, de figuur van Pius XII
in een licht te krijgen, dat wat minder
valse schaduwen geeft dan de schijnwer
per, die Hochhuth in zijn spel nogal ex
clusief op de figuur van de paus heeft ge
richt. Wij werden echter stil van ontzag,
toen forumlid mr. Abel Herzberg, het ge
sprek optilde boven het niveau van de
toch wel nare verdeeldheid van meningen,
die de Duitse schrijver veroorzaakte. En
Op de werf van N.V. Verolme in
Cork (Ierland) nadert het REA1-
televisieplatform zijn voltooiing. Op
de eerste verdieping bevindt zich de
„generator-room" met vier generato
ren van 63 KVA elk, de mess-room
en vijf hutten (totaal 10 slaapplaat
sen), wasgelegenheid, keuken en
ruimte voor het opslaan van drink
water en van olie. Op de tweede
verdieping bevinden zich de contröle-
kamer, de zenderruimte, de verschil
lende kantoren en nog 6 hutten
(6 slaapplaatsen). De constructie, ge
heel van staal, is voorzien van cen
trale verwarming, en is uitgerust met
de meest moderne brandblusappara
tuur etc. Het dekoppervlak is 25 x 25
meter en zal ongeveer 14 meter boven
de waterspiegel zijn. Het eiland be
zit een helikopterdek.
wij hadden de indruk, dat voorzitter Henk
Neuman niet snel genoeg reageerde op de
ze wending in het gesprek, die de figuur
van de beschuldigde paus deed wijken
voor de noodzaak, dat wij ons zonder uit
zondering bezinnen op onze schijnbescha-
ving, die in de Hitler-tijd zo bestiaal bleek
te zijn.
Tijdens de repetities van „Ik ken je
niet meer", v.l.n.r. dr. F. E. Post
humus Meyes, zuster J. M. Hooger-
vorst, mevrouw D. Posthumus Meyes-
Kweekel, zuster Pauline van der
Leek en de artsen J. ten Brink en
G. L. van der Zwaag.
Fanny Hill. Twee vooraanstaande Deense
uitgevers, die van plan zijn „Fanny Hill",
een 225 jaar oude Britse roman over
een prostituée uit te geven, zijn vrij
gesproken van de hun om dat voor
nemen ten laste gelegde zedeloosheid.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45
11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd.
8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor
de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Stereofonische uitzending: Moderne ballet
muziek (gr.) 11.00 Voor de zieken.
VPRO: 11.45 Van alle markten thuis:
lichte grammofoonmuziek. 12.15 Leven op
het land, gesprek. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze Week
actuele kroniek. 13.00 Nieuws. 13.15 Ap
plaus voor.De vocalist (opn.) 13.45
Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Musette klan
ken (gr.) 14.35 Licht orkest (gr.). 14.45
Geeft acht op de jaren, klankschets over
de tweede wereldoorlog (deel III). 15.00
Noordelijk filharmonisch orkest: klassieke
en moderne muziek. 15.35 Licht orkest en
zangsoliste. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
Kamermuziek uit heden en verleden: mo
derne kamermuziek (opn.) 17.00 De
Bankkoeriers, hoorspel (deel IV). 17.30
Schoolzang. 17.45 Promenade orkest: mo
derne muziek. 18.15 Sportrubriek. 18.30
Licht instrumentaal kwintet, (stereofo
nische uitzending). 18.50 Sociaal perspek-
tief, lezing. 19.00 Nieuws en weerpraat-
je. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant.
19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10
Avontuur met het woord, klankbeeld over
het Bijbelgebruik in Nederland. 20.40 Sa
men uit samen thuis, gevarieerd pro-
gramam. 22.00 Kerkorgelconcertoude
klassieke en moderne muziek. 22.30 Nws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre
king. 23.00 Rondom het kind: pedago-
gogische etherleergang. 23.30 Klassieke
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERgUM II, 298 m. 7.00 AVRO.
7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Programma overzicht. Aansluitend:
Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gymnas
tiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Moderne
gewijde muziek. 10.00 Arbeidsvitaminen
(gr.) 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huishou
delijke zaken, lezing. 11.15 Moderne or
kestwerken (gr.) 11.45 Grote en kleine
apartheid, Zuidafrikaanse impressies.
12.00 Metropole orkest. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Instrumen
taal ensemble en zangsoliste. 13.00 Nws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Zang en pianospel. 14.00 Fluit en
piano: klassieke en moderne muziek. 14.30
Hou je aan je woord: programma vol
speelse en litteraire spitsvondigheden.
15.10 Orgelspel. 15.30 Alt en piano. 16.00
Voordracht. 16.20 Lichte grammofoonmu
ziek. 17.00 Minjon. 17.55 Gesproken brief.
18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20
Uitzending van de Partij van de Arbeid.
Partijdig, een programma van de Partij
van de Arbeid, waarin iedere luisteraar
wel ongeveer weet wat hij waagt met
Theo Eerdmans. 18.30 Lichte orkestmuziek
en zangsoliste. 19.00 Voor de kinderen.
19.05 Sportparade. 19.30 Dansorkest en
zangsolisten. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio
Filharmonisch orkest en solist: Moderne
en klassieke muziek. 21.05 Het eenzame
hart, hoorspel. 22.30 Nieuws en medede
lingen. 22.40 Actualiteiten met reportage
Koninklijk Bezoek aan Mexico. 23.10
Nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek
12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamer
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio.
(Om 15.00 Nieuws.). 15.45 Lichte muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Franse les. 16.24 Zang en pianospel. 16.55
Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws en weer
ber. (Tussen 17.00-18.00 Sportreportage).
17.15 Voor de kinderen. 17.50 Lichte mu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten.
18.28 Paardesportberichten. 18.30 Kamer
muziek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40
Lichte muziek. 19.50 Vrije politieke tribu
ne. 20.00 Moderne orkestmuziek en klas
sieke orkestmuziek. 22.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 Jeugdjournaal De Verrekij
ker. VPRO: 17.10-17.45 Voor de kinderen.
19-3021.15 Voetbalwedstrijd Borussia
DortmundInternazionale Milaan. In de
pauze, 20.1520.30 N.T.S.-journaal. 21.15
IJsland zonder ijs (documentaire). 21.45
Tussen Elbe en Oder (documentaire). 21.55
Ziek zijn, beter worden. 22.40 NTS-jour-
naal.
Experimentele periode 2e net.
NTS: 20.40 De bergforel, documentaire
film. 21.00-22.35 Afspraak met Marie Octo-
bre, speelfilm.
VOOR DONDERDAG
KRO: 15.00 3/4 in de middag. 15.45
Pauze. 16.00-16.15 Voor de kleuters. 19.30
De Flintstones, tekenfilm (dl. 27) NTS:
20.00 Journaal. 20.20 KRO: Edoptie, docu
mentair programma. 20.55 Brieven van
een dichter, TV-spel. 22.06 Brandpunt.
22.30 Epiloog. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
HET HAARLEMSE PUBLIEK staat
dinsdag 21 en woensdag 22 april in da
Stadsschouwburg een echte Nederlandse
toneelpremière te wachten. Deze avon
den zal namelijk door een ensemble,
samengesteld uit een aantal verpleeg
sters en artsen van het Haarlemse Eliza
beth's Gasthuis een opvoering worden
gegeven van „Ik ken je hiet meer", een
klucht in drie bedrijven door Alfredo da
Benadetti. Het stuk, dat nog niet eerder
in Nederland werd opgevoerd, is spe
ciaal voor deze gelegenheid door me
vrouw O. M. Brouwer-van Valkhooven
uit het Italiaans vertaald.
ZOALS BEKEND geeft dit ensemble elk
jaar een serie toneelvoorstellingen, waar
van de baten geheel zullen worden afge
dragen aan het „Erefonds voor Oud-ver
pleegsters", welke instelling zich beijvert
zoveel mogelijk financiële steun te verle
nen aan voormalige verpleegsters, wier
materiële verzorging van de oude dag nog
al het een en ander te wensen overlaat.
Vandaar dat deze voorstellingen niet al
leen in Haarlem, maar ook nog in Arn
hem, Enschede, Amersfoort en Deventer
zullen worden gegeven.
ONDER LEIDING van regisseur Wim
Paauw worden deze voorstellingen nu al
weer geruime tijd intensief door de spe
lers voorbereid en een kort bezoek aan
een der repetities heeft ons ervan over
tuigd, dat de artsen en verpleegsters zich
met animo en enthousiasme in hun rollen
hebben ingeleefd. Dit bleek bijvoorbeeld
uit hun uitstekende rolkennis, zodat de
hulp van de souffleuse nog slechts spora
disch nodig was. En dit wil toch wat zeg
gen voor amateurtoneelspelers, die in an
dere verenigingen dikwijls zelfs een week
vóór de opvoering nog met het tekstboek
je in de handen staan. Vandaar dat wij
de bezoekers een amusante toneelavond in
het vooruitzicht kunnen stellen; niet al
leen door de vrolijke verwikkelingen van
het stuk, maar ook omdat het in zulk een
vlot tempo belooft te worden gespeeld.
VOOR DE EERSTE opvoering hebben
de organisatoren geen zorgen, omdat da
zaal dan geheel met genodigden en perso
neel zal zijn gevuld. De voorstelling van
woensdag moet aldus het beoogde batig
saldo opleveren, zodat men gaarne geen
enkele plaats onbezet zou zien. En de
mooie doelstelling van het erefonds in
aanmerking genomen, wordt de spelers
een „uitverkocht huis" van harte gegund.
Kaarten voor de voorstelling van woens
dag kunnen dagelijks telefonisch worden
besteld bij mejuffrouw C. Vermeulen, de
secretaresse van het ziekenhuis, onder
nummer 13960.