Schrijversdebuten bij „Studio"
BOVENKAMP
FURNITURE
Italiaans gezelschap te gast bij
de Nederlandse Opera
Puur toneelplezier in
„Het spel der vergissingen"
i
„Grote Markt,
hart van Haarlem''
POTTER'SrgPgSg
„LINIA^Se»
De Beatles naar Blokker
ZATERDAG 18 APRIL 1964
19
Nederlandse eenakters die beloften inhouden
DE BELANGSTELLING voor experimenteel toneel blijkt onder de geregelde
bezoekers van de Haarlemse Stadsschouwburg nog altijd heel gering te zijn.
Dit heeft de Toneelgroep „Studio" gisteravond weer moeten ervaren, want voor
haar vertoning van drie Nederlandse één-akters waren slechts een vijftigtal per
sonen, voornamelijk jongeren, naar de schouwburg gekomen. Men kan stellen
dat de vertoonde één-akters eerstelingen van E. Brent Besemer en Henk
Sparreboom nog geen rijpe dramatische produkten zijn en daarom wellicht
beter in een klein zaaltje voor avantgardistische proefnemingen op hun plaats
waren geweest dan in een echte schouwburg. Maar het vertoonde was toch
bepaald wel belangwekkend genoeg om meer aandacht te rechtvaardigen dan
het nu heeft gekregen.
Huldiging Johnny Jordaan
Ignace Lilien
Simon Koster
Jos de Klerk
Laatste Marimba
A W nabeschouwingen
Afscheid van twee
programma s
De radio geeft zondag De radio geeft maandag
T elevisiepr ogramma
DE TWEE EENAKTERS van Brent Be
semer, die men vóór de pauze te zien
kreeg, hadden duidelijk het karakter van
„oefeningen in de toneelschrijfkunst",
werkstukken waarin de schrijver zijn be
kwaamheid in het schrijven van een oor
spronkelijke dialoog en in de constructie
van een dramatische handeling heeft wil
len ontwikkelen. Daarbij bleek het laatste
hem het slechtst af te gaan. De dialoog,
hoewel niet vrij van boekentaal, is in zo
verre geslaagd dat er psychologische span
ningen in worden overgebracht en de spe
lers ermee kunnen werken. Dat is zeker
het geval in „De schaft", een gesprek tus
sen twee arbeiders van een scheepswerf,
waarin de zwijgzame, lichtgeraakte en
door innerlijke conflicten gepijnigde jong
ste door de kalme evenwichtigheid van
zijn maat gedreven wordt, zijn levenspro
bleem op te biechten. Een onvoldragen
werkstuk waarin vooral de climax onvol
doende dramatisch verantwoord is en als
't ware in de lucht blijft hangen, maar
toch wel boeiend als uiting aarzelend
maar eerlijk van een stellig aanwezig
talent.
„De Zwanen", van dezelfde schrijver, is
blijven steken in de bedoeling, een moder
nistische dramatische vormgeving toe te
passen. Het verhaal van de jongeman
wiens romantische liefde voor zwanen om
slaat in haat wanneer hij de wreedheid
van het leven leert kennen, om tenslotte
in tederheid over te gaan een afspie
geling van zijn gevoelens voor zijn eerste
meisje is aardig opgezet, maar gebrek
aan technische vaardigheid maakte dat de
auteur het beoogde effect toch niet hele
maal kon bereiken, al bevat het stukje
wel een aantal aardige en gevoelige mo
menten.
NA DE PAUZE kwam de schilder Henk
Sparreboom aan het woord met zijn eerste
proeve van toneelschrijfkunst: „De stenen
Salomo". Sparrebooms eveneens onmis
kenbaar talent gaat in een heel andere
richting dan dat van Brent Besemer. Zijn
eenakter is een soort van absurde thriller,
waarbij ernst en spot op een bedrieglijke
manier met elkaar verstrengeld zijn. Maar
de spot bereikt niet het blijkbaar toch wel
bedoelde niveau van de „ironie des le
vens" en laat juist verstek gaan op het
punt waar dat hogere niveau onontbeer
lijk wordt om de eenakter boven de ge-
In zijn cabaret aan de Rotterdamse
Diergaardesingel is de Amsterdamse zan
ger Johnny Jordaan gehuldigd in verband
met zijn 25-j. artiestenloopbaan. Onder
de gasten bevonden zich o.m. Willy Al-
berti, The Mounties en Tante Leen. John
ny Jordaan, de eerste Nederlandse „pla-
tenmiljonair" kreeg ter gelegenheid van
zijn jubileum een speciale gouden gram
mofoonplaat aangeboden. Alex de Haas
zal een nachtfeest organiseren om de zil
veren jubilea van Johnny Jordaan en
André Carrell te vieren.
NOG EEN MAAND „THE SOUND
OF MUSIC"
René Sleeswijk en Karei Wunnink, de
producers van de musical „The Sound of
Music" hebben besloten tot en met 18 mei
a.s. de voorstellingen in het Amsterdamse
Theater Carré voort te zeten. De directie
heeft niet het voornemen deze musical in
andere steden in Nederland op te voeren.
De NCRV zendt woensdag 22 april om
18.05 u. de radiopremière uit van de Koor
fantasie van de Nederlandse Pool Ignace
Lilien. De componist schreef dit werk voor
mannenkoor, sopraan en piano, op tekst
van de dichter Adama van Scheltema. De
moeilijke sopraanpartij wordt gezongen
door Karin Ostar. De componist zelf be
geleidt het Vlaardings mannenkoor „Or
pheus" op de piano. De Koorfantasie wordt
gedirigeerd door Jos Vranken jr.
FM-ZENDERS ROERMOND IN BEDRIJF
Met ingang van dinsdag 21 april zullen
de FM-zenders in Roermond in bedrijf
worden gesteld. Tegelijkertijd zullen de
FM-zenders te Mierlo worden uitgescha
keld. Het programma Hilversum I wordt
dan uitgezonden op 88,2 mhz (kanaal 4),
het programma Hilversum II op 90,9 mhz
(kanaal 13).
makkelijke grappigheid van het begin uit
te tillen. Waarom de dialoog enige onsma
kelijke passages moest bevatten die met
de handeling weinig of niets te maken heb
ben, kan alleen worden verklaard uit een
wens om „mee te doen" met de mode van
het willen choqueren. Overigens is ook dit
werkje van Sparreboom een debuut dat
ons benieuwd maakt naar de volgende dra
maturgische prestaties van de schrijver.
DE OPVOERING van de drie eenakters
stond op zeer behoorlijk peil, vooral door
het begrip en de toewijding waarmee Pe
ter Oosthoek en Jurg Molenaar hun regie-
taken hadden verricht. Frans Vorstman
liet in drie verschillende rollen zien dat
hij zich de laatste jaren op verrassende
wijze heeft ontwikkeld; bij zijn typeringen
vermeed hij alle overbodige uiterlijkheid
en trof hij telkens weer door een zeer na
tuurlijke toon. Jules Hamel was vooral
goed als de verbeten jongeman in „De
schaft"; als de verliefde Kenyot in „De
zwanen" had hij mooie momenten van te
derheid, maar voor de ballet-achtige
spring-in-'t-veld was hij wel wat boven'de
jaren. Liesbeth Struppert gaf hem in dat
stukje aardig tegenspel. Van de man die
een moordkuil graaft voor zijn mede-hen
gelaar gaf Peter Oosthoek in „De stenen
Salomo" een boeiende maar niet altijd
overtuigende vertolking.
Advertentie
Fauteuil: EDITH
official
DANSK STIL M0BEL
dealers
in uw omaeving
Haarlem
oosten compl. woninginrichting
barteljorisstraat 13-17
woninginrichting van basterr
gr. houtstraat 155
lisse
woninginrichting e. tissing
hereweg 148
In etalages en showruimten van bovenvermelde official dealers vindt
U het door Madsen en Schubell ontwikkelde original dansk stil móbel.
Meubelen, die U een weergaloos zitkomfort bieden en zich laten kombineren
tot een bij uitstek individuele woonwijze, waarbij uw eigen smaak en inzicht
volledig tot uiting komt. Vanzelfsprekend zijn de official dansk stil möbel
dealers U bij het maken van uw plannen gaarne deskundig van dienst.
fauteuils
banken
i s
VOOR DE DERDE keer is de Nederlandse Opera gastvrouwe voor een Ita
liaans gezelschap dat met financiële steun van de Italiaanse regering voorstellin
gen komt geven te Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag. Naar aanleiding
van de in dit jaar vallende eeuwherdenking van Mascagni, is voor deze tournee
de keuze gevallen op diens opera „l'Amico Fritz", gecomponeerd op een libretto
naar het bekende onschuldige dorpsverhaal uit de Elzas van Erchman Chatriau.
AMSTERDAM KREEG vrijdagavond de
première van deze gastmanifestatie. Voor
vrijwel alle bezoekers zal „l'Amico Fritz"
wel een noviteit betekend hebben, al is
dit werk reeds in 1891 geschreven. Het is
trouwens bekend, dat na het overweldi
gend succes dat Mascagni met zijn „Caval-
leria Rusticana" verwierf, geen enkel van
zijn vrij talrijke opera's die hij erop liet
volgen, blijvertjes zijn geweest. Het schijnt
dat de rake tekening en de eenheid tussen
gegeven en muzikale uitdrukkingskracht,
wat dit jeugdwerk als bij verrassing de
veristische operastijl deed inluiden, op de
rest van zijn oeuvre is blijven drukken en
dat men nooit meer die natuurlijke sa-
menvalling van elementen in zijn later
werk heeft ervaren.
Buiten de „Cavalleria Rusticana" leerde
ik alleen de „Iris" van Mascagni kennen,
maar deze opera gaf mij ook bovenge
noemde ervaringen. En nu was er dus de
kennismaking met „l'Amico Fritz", een
gegeven zo simpel als er geen tweede in de
operalitteratuur is te vinden, een spel zon
der intrige, zonder conflictstof. Men vindt
in de verklanking niets terug wat men
van het onderwerp verwacht. Het een
voudige boerenkind Suzel gaat tekeer als
een bedrjgen Santuzza en de bedeesde
Fritz Kobus stelt zich aan als een Turido
Ja, David de rabbijn komt beter uit de
verf, al moet hij soms ook delen in het
pathos vsn het geheel.
WAT IS ER VERDER te zeggen van die
dode scène in I met die vioolspelende zi
geuner, die er met de haren bijgesleept is
om het stuk wat uit te breiden. Men kan
zich ironisch afvragen of men zich niet
vergist heeft met die prachtige decors
die zo stemmig de sfeer van de Elzas sug
gereren, en of het niet beter zou zijn
gezien de dik aangezette muziek het
geheel op Sicilië te laten spelen. Maar ja,
met zo'n onschuldig gegeven, zonder moord
en doodslag, zou dat ook niet te aanvaar
den zijn.
En toch, wat kon die Mascagni een
operamuziek schrijven die met succes de
triomf van de vocaliteit dient! Wie geheel
het idyllische gegeven vermag weg te
denken, de theater-logica vergeet en alleen
Rosanna Carteri en Luciano Saldari in
„l'Amico Fritz" van Mascagni.
zijn aandacht schenkt aan vocale presta
ties, kan er zijn hart aan ophalen. En dan
lijkt de muziek soms beter dan die van
„Cavalleria Rusticana".
HET VOLLE POND werd in deze gebo
den door de bariton Attilio als de rabbijn,
door de tenor Luciano Saldari als Fritz
Kobus en de sopraan Rosanna Carteri, de
drie hoofdfiguren van het spel. De overi
gen, Lia Cadei als de zigeuner, Aida Ster-
lich als de huishoudster en Castagnoli en
Mandoleri, pasten zich daar behoorlijk bij
aan. Speltechnisch verliep alles vlot onder
regie van Domenico Messina en voor het
decor van Ercole Sormani kon men be
wondering hebben. Het orkest van de Ne
derlandse Opera voegde zich bedreven on
der de directie van Giuseppe Morelli.
Met dat al is het een vreemd geval met
deze opera, omdat men geconfronteerd
wordt met merkwaardige dingen, die er
gezien de synthese van het gegeven niet
Op donderdag 23 april zal de bur
gemeester van Haarlem, mr. O. P. F. M.
Cremers, in de Vishal 's avonds (8 uur)
de expositie openen „Grote Markt hart
van Haarlem".
De tentoonstelling, die door de stads
archivaris mej. dr. G. Kurtz, is samenge
steld uit voor het merendeel het ge
meentelijk archiefbezit, bestaat uit afbeel
dingen en archivalia. Zij geven een beeld
van de centrale plaats die de Grote Markt
('t Sant) steeds geweest is in het stedelijk
leven en van de wijzigingen die de Grote
Markt architectonisch in de loop der
eeuwen heeft ondergaan.
Vara's critische radiomagazine „Marim
ba" beleeft vrijdag 24 april zijn laatste
uitzending. De redacteur-regisseur van dit
populaire programma, Gabri de Wagt, is
zoals wij uitvoerig hebben bericht
overgestapt naar de televisiedienst van de
VARA. De laatste „Marimba" zal wat lan
ger duren dan normaal (van 22.40 tot 23.30
uur), om de luisteraars nog eens de beste
momenten uit deze serie in het geheugen
te roepen.
Avro's televizier, waarvoor gisteravond
bijna een half uur gereserveerd was, ver
toonde op een paar filmfragmentjes na,
weer eens een teveel aan pratende hoof
den, die de betrokken gasten van dit
magazine bieden wij onze verontschuldi
gingen aan noch boeiend waren, noch
een dramatische functie hadden. Gerton
van Wageningens lesje over de mogelij
ke hervorming van de kalender, het half
bakken interview met een geschiedkundi
ge kolonel over 't bombardement van Rot
terdam en een gedachtenwisseling over de
luchtverontreiniging in het gebied van de
Nieuwe Waterweg, had men evengoed
over Hilversum I of II (waar zit de AVRO-
radio nu?) kunnen uitzenden. Een grappi
ge tekening gemaakt door Frits Behrendt
over de verjaardag van premier Kroesjt-
sjev kon deze aflevering niet redden.
Gevoelens van onbehagen, door minder
gunstige kritieken bij samensteller Eli
Asser gewekt, projecteerden zich in de
nieuwe „Kijk die Rijk"-show die, vorige
week verdrongen door Sammy Davis jr.,
deze keer op een vrijdagavond op het
scherm kwam. Het schot, op de t.v.-criti-
ci afgevuurd in het begin van dit program
ma, was niets meer dan een „losse flod
der". Het geniale zinnetje „Nooit geniet ik
's, zei de criticus," verried dat de auteur
en zijn vrienden zich ertoe beperkten
slechts de persreacties op hun eigen aan
genomen werk te wijzen. Wat daarna ver
toond en ten gehore gebracht werd, beves
tigde de onmogelijkheid van de opdracht
in het wilde weg een serie aanvaardbare
amusementsprogramma's te schrijven.
Vandaar wellicht de Jordaanse persiflage
op „My fair Lady", waarin Eliza een wei
nig verrassende omgekeerde metamorfose
onderging, die aan de Nederlandse Pyg
malion herinnerde.
Fraai uitgedost leidde Willem Duys ons
door de voorlopig laatste aflevering van
zijn programma „Voor de vuist Weg",
dat in de korte tijd van zijn bestaan hoe
langer hoe meer het aantrekkelijke karak
ter van een geïmproviseerde uitzending
verloor. Zowel de „Willeminische" propa
ganda als de daarmee onverbrekelijk ver
bonden reclame voor nieuwe grammofoon
platen, lag er weer dik bovenop. Maar wij
vergeten gaarne de goudvissenlyriek, het
gestoei met de jonge tijger (Willem had
handschoenen en de begeleider niet) en de
Rotterdamse juffrouw, die hunkerend naar
succes, zich „in nog géén tijd" het accent
van de bevolking van de Bondsrepubliek
eigen maakte. De wijze lilliputtertjes uit
Bergmans „Grote Stilte," de wonderlijk
jonge, 80-jarige actrice Magda Janssens en
de goudeerlijke zilveren jubilaris Johnny
Jordaan, maakten namelijk zeer veel
goed.
Damshuizer
HET VALT NIET TE verwonderen dat Erik Vos voor zijn meest persoonlijke
bijdrage aan het Shakespeare-jaar zijn oog heeft laten vallen op „Het spel der
Vergissingen" (The Comedy of Errors).
Deze vroegste romantische komedie van Shakespeare toont namelijk van al
zijn stukken de grootste verwantschap met de traditionele Italiaanse verwikke
lingenkomedie, die zijn eindpunt en grootste bloei heeft gekend in het toneel
werk van Goldoni. Het is inderdaad in dit soort totaal gewichtloze komedies,
die met hun op één vondstje steunende intriges alleen van de vervelingsdood
gered kunnen worden door een rappe, vindingrijke enscènering, dat het regie
systeem van Erik Vos het beste tot zijn recht komt.
IN HET ONDERHAVIGE geval heeft
men, naar men weet, te maken met de
stortvloed van misverstanden, die ont
staan wanneer twee paar tweelingzonen
voortdurend voor elkander worden aan
gezien.
Erik Vos had met een vrijwel gelijke be
zetting als waarmee Johan de Meester
een week geleden „Leer om Leer" uit
bracht, een onvergelijkelijk veel beter re
sultaat bereikt, naar men mag aannemen
omdat de dikwijls weinig ervaren acteurs
van de Nieuwe Komedie geheel in de
school van Erik Vos gevormd zijn en daar
om juist zij n bedoelingen optimaal kun
nen verwezenlijken; en die bedoelingen
zijn er dan voornamelijk op gericht om
naar aanleiding van een vrij gehanteerde
lichtvoetige tekst een vuurwerk van ac-
teervreugde te ontsteken.
HEEFT MEN DEZE toneelopvatting die
de prestaties van de regisseur zo uitermate
centraal stelt, eenmaal aanvaard, dan
moet vastgesteld worden dat we daarvan
gisteravond in Diligentia te Den Haag een
ideaal specimeiï hebben kunnen zien.
In een vele mogelijkheden biedend hou
ten wanden-decor van twee verdiepingen,
waarvoor Wim Vesseur zich kennelijk had
laten inspireren door plaatjes van Shake
speare's eigen „Globe-theatre", kregen
met name de vier tweelingbroers levendige
en mooi „getimede" vertolkingen mee van
Jan van Kasteren en Joop van der Donk
als de dubbele Antipholus en speciaal van
de in dit genre onovertroffen Peter van
der Linden en een bijna gelijkwaardige
Paul van Gorcum als het duo knechten.
Eric Vos had er zich ditmaal in het bij
zonder op toegelegd het spel een semi-
realistische entourage te geven door veel
„bont volksgewoel op den achtergrond",
en bereikte hiermee alleraardigste effec
ten, speciaal door het bedrijvige „stomme"
spel van Henk Votel die veel vrolijkheid
van eigen en Vos' vinding aan het stuk
toevoegde als een kaal schoenlappertje.
Mart Gevers speelde haar Adriana met
alle gewenste felle schakeringen terwijl
de rol van haar zuster Etha Coster voor
het eerst over haar al te grote ingetogen
heid heenhielp.
DE VERTALING van Werumeus Buning
wist veel van de typisch Elisabethaanse
woordgrappenmakerij te behouden en niet
zelden voor modern gebruik bij te punten,
zodat ook hierdoor een Shakespeare-
voorstelling ontstond die men in tegen
stelling tot het ongelukkige „Leer om leer"
aan alle middelbare scholieren voorge
speeld zou willen zien. Op de valreep heeft
zo gelukkig ook de Nieuwe Komedie een
waardige en fleurige bijdrage aan de Sha-
kespeare-herdenking geleverd.
Hans van den Bergh
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 10.00 KRO
17.00 Convent van Kerken. 18.00 NCRV.
20.15—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzlcht. 8.15 Gees
telijke liederen (gr.). 8.30 Morgenwijding. 9.00 De
Flatenbijbel: De geschiedenis van Naomi en Ruth,
klankbeeld. 9 45 Nieuws en waterstanden. KRO:
10.00 Inleiding Hoogmis. 10.05 Hoogmis 11.15 Klas
sieke pianomuziek (gr.). 11.30 Medaillon: frag
menten uit het internationaal muziekrepertoire,
12.05 Zwart op wit: actuele publikaties over kerk
en wereld 12.15 De Stemvork: Bel Canto-pro
gramma met commentaar. 12.50 Buitenlands com
mentaar. 13.00 Nieuws. 13.10 Jaar in - jaar uit:
liedjes uit 1945. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 Prome
nade-orkest, radiokoor en solisten: operamuziek.
15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Gevari
eerde muziek, sportreportages en -uitslagen. 16.30
Vespers. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gere
formeerde kerkdienst. NCRV: 18.00 Negro spiri
tuals. 18.10 Gewijde muziek. 18.45 Dubbelkwartet
met orgelbegeleiding: geestelijke liederen. 19.15
God en de mens, lezing. 19.30 Samenzang: gees
telijke liederen. 20.00 Nieuws. 20.08 Meditatie.
KRO: 20.15 Koren en instrumentaal ensemble.
20.40 Het genootschap van gezonde slapers, hoor
spel. 21.20 Moderne kamermuziek. 21.40 Klassieke
grammofoonmuziek. 22.00 Wissewassenlicht
programma. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30
Nieuws. 22.30 Avondgebed. 22.50 Lichte grammo
foonmuziek. 23.30 Klassieke pianomuziek. 23.55
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR.
12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 KRO
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen, post-
duivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18
Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45
Geestelijk leven, toespraak. IKOR: 10.00 Kinder-
dienst. 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. 11.30 Vraag
en antwoord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 De
kerk in de spiegel van de pers, bespreking van
actuele artikelen uit dagbladen en periodieken.
12.00 Het geladen schip. AVRO: 12.30 Licht orkest
en zangsoliste. 13.00 Nieuws. 13 07 De toestand in
de wereld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammo
foonmuziek. 13.20 Op de plaat., rust, verzoekpro
gramma voor de strijdkrachten. 14.00 Omroep
orkest en solist: moderne en klassieke muziek.
15.20 Toneelbeschouwing. 15.30 En Passant, caba
retprogramma. 16.05 Ritmisch ensemble met zang
solisten. 16.30 Sportrevue. 17.00 Zingen geblazen:
vrolijk liedjesprogramma. VARA: 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjour
naal. 18.30 Licht instrumentaal sextet. 19.00 Bij
nader inzien, joumalistenforum. 19,40 Vrij entree,
cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Licht orkest
en zangsolisten. 20.50 Chansons. 21.15 Klassieke
grammofoonmuziek. 21.45 Bezoekuur, hoorspel.
22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.10 Klassieke
grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz.
9.30 ds. G. Toornvliet. 11 00 ds. G. Toornvliet -
uitzending dienst voor belangstellenden gehou
den op zondag 12 april. 15.15 Kinderdlenst. 16.00
ds. P. N. Kruyswijk.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Licht satirisch programma.
12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20
Voor de soldaten 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en
Belcantoconcert. 15.30 Sportprogramma. 18.30 Ka
tholieke uitzending. 19.00 Nieuws 19.40 Gevari
eerd programma. 21.00 Cabaret. 22.00 Nieuws. 22.20
Lichte muziek. 22.30 Cabaret. 23.00 Nieuws. 23.05
Lichte muziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dag
opening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.35
Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00
Nieuws en NCRV-lied. 8.15 Gewijde muziek (gr.
en opn.). 8.30 Lichte orkestmuziek (gr.). 8.50 Pia
nospel (gr.). 9.00 Muziek naar keuze: verzoek
programma voor de zieken. 9135 Waterstanden:
9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke grammo
foonmuziek. 10.20 Rondom het Woord: theologi
sche etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmu
ziek. 12.20 Zeven keer de boer op, agrarische re
portage. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Licht instrumentaal ensemble. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 12.00
Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal ensemble. 13.45
Pianospel met orkestbegeleiding (gr.). 13.55 Man
nenkoor: volksliederen (gr.). 14.05 Schoolradio.
14.35 Klassieke orkestmuziek (gr.). 15.00 Herhaling
Wedstrijd Opsporing verzocht, van donderdag 9
april j.l. 15.40 Radio-dubbelkwartet met clave-
cimbel: klassieke liederen. 16.00 Bijbeloverden
king. 16.30 Pianorecital: klassieke en moderne
muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de
jeugd. 17 30 Lichte grammofoonmuziek voor de
jeugd. 17.50 Regeringsuitzending: Culturele as
pecten van Suriname, door J. H Hummelen. 18.00
Koninklijke Militaire Kapel. 18.20 Uitzending van
de Katholieke Volkspartij: Kaarten op tafel; een
uitzending over politieke zaken, die de aandacht
verdienen. 18.30 Klassieke orkestwerken. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praat
je. 19.15 Instrumentaal ensemble: onbekende mu
ziek uit oude handschriften. 19.30 Radiokrant.
19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Gitaarspel.
20.20 Lichte grammofoonmuziek. 20.30 Geeft acht
op de jaren, klankschets over de tweede wereld
oorlog 20.50 Vocaal ensemble met pianobegelei
ding; Negro-spirituals (stereofonische uitzen
ding). 21.10 Kamerorkest: klassieke muziek. 22.05
Wereldpanorama. 22.15 Pianorecital: Spaanse mu
ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Boekbespreking. 23.50 Strijkorkest: walsmuziek
(gr.). 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24 00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.15
Programma-overzicht en amusementsmuziek
(gr.). 9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groente
man. 9.15 Klassieke gewijde muziek (gr.). 9.40
Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 12.00
Dansorkest met zangsolisten. 12.30 Land- en tuin-
bouwmededelingen 12.33 Voor het platteland.
12.40 Licht ensemble met vocaal ensemble en
zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen,
eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25
Beursberichten. 13.30 Metropole-orkest. 14.00 So
praan en piano: klassieke en moderne liederen.
14.30 Musetteklanken (gr.). 14.50 Voordracht. 15.00
Poolse klassieke en moderne grammofoonmuziek.
16.20 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Voor de
padvinders. 17.15 Comboklanken. 17.50 Militair
commentaar. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten.
18.20 Amateursprogramma 18.50 Openbaar Kunst
bezit. 19.00 Operafragmenten (gr.). 20.00 Nieuws.
20.05 Radioscoop gevarieerd programma (Om
plm. 21.30 Andreas, hoorspel). 22.30 Nieuws en
mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Jazzmu
ziek. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m
12.00 Nieuws 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08
Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50
Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Klassieke mu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte
VOOR ZATERDAG
NCRV: 15.00 Filatelistisch allerlei. 15.20 Alles
draait om moeder, t.v.-film. 15.45 Jeugdforum
16.20 Walt Disneyfilms. 16.35 Dier in 't vizier, t.v.-
film. 17.0017.45 Voor de kinderen. 19.30 Barend
de Beer, kinderfilmpje. 19.35 Lassie, t.v.-film.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV:
Memo. 20.35 Beverley Hillbillies, t.v.-film. 21.00
Capriolen, muzikaal programma. 21.50 Hoe be
staat 't: Vlooientheater, populair-wetenschappe-
lijk programma. 21.50 Wat 'n wereld. 22.40 Mor
gen is het zondag. NTS: 22.4522.50 Journaal.
Experimentele periode tweede net: 22.20 Uit de
voeten: licht programma. 21.15 Licht instrumen
taal kwintet, met zangsolist. 21.3522.25 De gou
den jaren van Hollywood, overzicht van de ge
schiedenis van deze filmstad.
VOOR ZONDAG
NTS: 15.00 Magic Mexico: liedjes en dansen van
Mexico. 16.00—17.30 Reportage van kampioen
schappen van Nederland tafeltennis te Rotter
dam. 19.30 Weeroverzicht en weekjournaal. 19.55
Journaal. 20.00 Sport in beeld. VARA: 20.30 In de
Engelenbak, cabaretprogramma. 21.10 De wereld
van vandaag, politiek overzicht. 21.20 De clown
Heidemann, Perry Masonfilm (voor alle leeftij
den). 22.10 De Koepel, documentaire over de ge
vangenis in Breda. NTS: 22.45—22.50 Journaal.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 De Ijsman, film (Comedy Caper).
19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weer
overzicht. 20.20 Uitzending van het Gereformeerd
Politiek Verbond. 20.30 Ballast der wanhoop (Lie-
boat), Hitchcockfilm (14 jaar en ouder). 22.00 Ver
kenningen per Sateliet (Exploring by Satellite),
wetenschappelijke film. 22.30—22.35 Journaal.
Advertentie
MINTHOLPÏtlETS
Teden hoest en Keelpii
Uitwerking frappanti
muziek. 16 00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Voor de zieken 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kin
deren. 17.40 Lichte muziek. 17.45 franse les. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Nieuws. 19.40
Operamuziek. 20.00 Klassieke en moderne mu
ziek. 22.00 Nieuws. 22 15 Volkszangen en -dansen.
22.35 De zeven kunsten. 22.50 Absurd. 23.00 Nws.
23.30 Showprogramma. 23.55 Nieuws. 24.00—0.45
Voor de zeelieden.
Dick van Ruler, filmredacteur van het
Utrechts Nieuwsblad, presenteert van
avond de Engelse Nederlander George
xNoordhof, die het publiek 150 heuse
vlooien gaat tonen om de talenten van
dit gedierte in „Hoe bestaat 't" te demon
streren. Dick van Ruler (zie foto) kwam
met televisie in aanraking door zijn rela
tie met een N.C.R.V.-functionaris, die op
zoek was naar een extra man voor de pre
sentatie van actualiteiten. George Noord
hof kwam naar Nederland voor een Hil-
versumse versie van zijn B.B.C.-program-
ma en hij wilde een tegenspeler. Dick van
Ruler werd zoals hij het zelf uitdrukte
„gehuurd om George Noordhof vraag
jes aan te geven". Het is met Dick van
Ruler aldus wel anders gegaan dan zijn
vader hoogleraar in de theologie te
Utrecht het graag gezien had. Dick
heeft na zijn kandidaats de theologie
studie eraan gegeven.
Het Britse kwartet de Beatles uit Liver
pool zal op zaterdag 6 juni in de Grote
Veilinghal te Blokker optreden. De vier
teenager-idolen komen vrijdag 5 juni naar
ons land voor de opname van een televi
sieshow voor de VARA. Over een optreden
elders op zaterdagmiddag zijn de onder
handelingen nog gaande, aldus de orga
nisator van het Blokker festival, de heer
Ben Essing.