TONEEL IN HAARLEM
Moderne „Othello" van de Haagse Comedie
m
i
HET WEEKEINDE
Bekroonde
voor jong
jeugdlibretto's
talent van Het
kansrijk materiaa
Nationale Ballet
Willem v. Capellen
vijfenzeventig jaar
ff
Ben Hecht
overleden
Opening van Wereld
tentoonstelling op t.v.
„Jan van Dommelen"
speelt Agatha Christie
MAANDAG 20 APRIL 1964
Prachtige opvoering onder regie van Bob de Lange
Simon Koster
nabeschouwingen
„Claudius" vervangen
door stuk van Achard
Opera van Peking in
het Holland Festival
De radio geeft dinsdag
T elevisiepro gramma
Maurice Marechal t
DE HAAGSE COMEDIE heeft gisteravond in de Haarlemse schouwburg haar
tweede Shakespeare-opvoering van dit herdenkingsjaar, „Othello", vertoond. (De
eerste, „Macbeth is nog niet in Haarlem geweest). Het was een opvoering die
steunde op drie van onze grootste toneelkunstenaars: Paul Steenbergen en Ko
van Dijk, die respectievelijk Jago en Othello speelden, en Bob de Lange, die de
regie had gevoerd; met het voortreffelijke ensemble dat het Haagse gezelschap
altijd weer oplevert, was het een vrijwel vlekkeloze voorstelling van een treurspe
dat zich door de eeuwen heen heeft gehandhaafd als Shakespeare's schokkendste
onthulling van primitieve menselijke hartstochten.
BOB DE LANGE, die wij kennen als een
uiterst begaafd en zeer veelzijdig toneel
speler maar wiens regie-werk tot dusver
van bescheiden aard is gebleven, heeft
zich met deze vertoning ontpopt als een
Shakespeare-regisseur van groot formaat
Niet alleen omdat hij het heeft aange
durfd, „Othello" te ontdoen van alle ro
mantische, Venetiaanse opschik en zo de
tijdeloze kern van de tragedie bloot te leg
gen, maar ook en vooral omdat zijn op
vatting nieuwe facetten van de karakters
heeft onthuld en hij die opvatting mees
terlijk op de spelers heeft weten over te
brengen.
IN DE LANGE's visie is „Othello" niet
meer uitsluitend een treurspel van de ja
loezie, maar een drieluik van jaloezie
reinheid en haat, waarin de haat een vol
strekt volwaardige tegenpool van de jaloe
zie vormt. Jago is niet meer in hoofdzaak
het instrument van de dichter waarmee
Othello tot jaloerse razernij wordt ge
bracht; hij is mede-hoofdpersoon gewor
den als belichaming van de haat, die zich
in dit geval van de jaloersheid bedient
maar zijn doel ook met allerlei andere sa
tanische middelen had kunnen bereiken
Voor die opvatting had de regisseur een
grandioze vertolker in Paul Steenbergen
wiens Jago mede dankzij de kostume
ring, in rijbroek, rijlaarzen en sporthemd
zelfs bij alle uiterlijke charme het hui-
veringswekkend-wrede van 'n intellectuele
S.S.-leider uit een nazi-concentratiekamp
uitstraalde. Geen ogenblik verviel Steen
bergen in de stijl van de „marqué", waar
in Jago vroeger gewoonlijk werd gespeeld,
bij hem bleef het steeds aanvaardbaar dat
deze man door Othello, door Desdemona,
door Cassio als een trouwe, toegewijde
vriend wordt beschouwd. Maar achter hun
ruggen was er telkens het geraffineerde,
voortdurend gevarieerde spel met de dolk,
dat hier de ouderwetse mimiek prachtig
verving. Een grote creatie van Steenber
gen, en tevens een indrukwekkend staal
van Bob de Lange's zeer boeiende en oor
spronkelijke interpretatie van deze figuur.
NAAST, NIET MEER boven, Jago staat
in die interpretatie Othello zelf: de niet-
meer-zo-jonge veldheer, wiens schaking
van Desdemona een avontuur is waar
voor hij eigenlijk niet meer de leeftijd
heeft en dat alleen al daarom in hem de
basis legt voor de onzekerheid die Jago
met machiavellistisch raffinement weet
In de Kleine Komedie te Amsterdam
is zaterdagavond de actrice Magda
Janssens door haar collega's en direc
tie van het toneel- en televisieaezel-
schap „Ensemble" en het publiek
gehuldigd voor het feit, dat zij nu
zij 80 jaar is geworden nog steeds
actief aan het toneelleven deelneemt.
De huldiging had plaats nadat de 80-
jarige actrice in het toneelspel „De
Klaploper" van Toergenjev de rol
van de huishoudster Praskovja Iva-
novna had vervuld. Magda Janssens
vierde behalve haar verjaardag nog
twee heuglijke feiten, namelijk dat
Zij 65 jaar actrice is en 50 jaar op de
Nederlandse planken staat. Een der
jongere acteurs van „Ensemble" H.
Rooymans, die namens zijn collega's
sprak, bood haar een gouden Belgi
sche en 'n gouden Nederlandse munt
aan voor haar armband.
uit te buiten. Een man die op het top
punt van zijn roem niet alleen zijn eigen
mogelijkheden enigszins overschat maar
ook teveel vertrouwt op zijn vrienden, zijn
ondergeschikten, zijn omgeving die hij
meent volledig te domineren. In deze on
romantische opvatting heeft Ko van Dijk
hem aangrijpend gespeeld, sober, edel en
zeer menselijk. En bovendien: niet als de
„ster" waar het hele stuk omheen draait
maar als het passieve element van de
handeling tegenover het in Jago beli
chaamde actieve element, waarvan het
een hulpeloos slachtoffer wordt.
Tussen deze twee grote figuren stond,
als Desdemona. een debuterende jonge ac
trice: Anne-Wil Blankers, die verraste door
de ontroerende zuiverheid van toon en de
ongekunstelde allure waarmee zij deze
personificatie van de reinheid treffend
vertolkte. Zij werd voortreffelijk gesecun-
deerd door Anny de Lange, die de rol van
Jago's vrouw Emilia heel knap had opge
bouwd, aansturend op het ogenblik van de
uitbarsting waartoe de ontdekking
de intrige haar brengt.
VAN DE ANDERE spelers 'kan ik al
leen maar met waardering enige
namen noemen: Coen Flink als Cassio,
Eric van Ingen als Rodrigo, Camille de
Vries als Bianca, Jules Royaards als Nar,
Wim de Haas als Doge. Maar er waren
Willem van Capellen wordt vandaag
75 jaar en nog steeds is hij, ook voor
de VARA, actief. Hoewel gepensioneerd
heeft hij ook de laatste tijd weer enke
le grote hoorspelen geregisseerd
(waaronder „De ingebeelde zieke" van
Molière). Ook „De zes Falken," de po
pulaire serie hoorspelen voor de jeugd
in het late zondagmiddagprogramma
van de VARA. komt onder zijn regie
voor de microfoon. Toch ontleent Wil
lem van Capellen zijn grootste bekend
heid aan de creatie van „Ome Keesje"
de eigenwijze en koppige oude heer die
18 jaar lang voor een VARA-radiopro-
gramma met een ongekende luister
dichtheid heeft gezorgd. Talloze luiste
raars zullen hem ook herinneren als de
ongemeen boeiende verteller in de Len
ny Bud-serie van een tiental jaren gele
den, en oudere generaties kennen hem
uit Teun de Klepperman, het critisch-
satirische VARA-programma van voor
de oorlog.
Willem van Capellen viert zijn 75e
verjaardag woensdagavond voor de
VARA-microfoon met „Brand in de
Jonge Jan," een monologenspel in één
bedrijf door Herman Heyermans,
waarin de acht creaties: de officier
van justitie, Jan Arend, zijn broer An-
sing Arend, zijn schoonvader Gijs Blan-
kert, kastelein Putten, brigadier Bie-
sen, kruidenier Nicolaas Post en schil
der Bik, die allen vertolkt worden door
Willem van Capellen. Door zijn vroege
re radio-uitvoeringen van Brand in de
Jonge Jan is „jongejannen" een al
gemeen aanvaarde omschrijving ge
worden van voordrachtsprestaties
waarbij de acteur een aantal verschil
lende rollen speelt.
op het tweede plan nog vele anderen die
het ensemble goed aanvulden.
Het stuk werd gespeeld in een nieuwe
vertaling van Bert Voeten die heel mo
dern van woordkeus en ritme was. Voeten
heeft er zelf van gezegd: „Ik werk voor
het toneel en niet voor de taalgeleerden",
en aan die opzet beantwoordt zijn verta
ling volkomen. Even practisch van opvat
ting was het abstracte decor-bouwsel van
Hep van Delft. De deels tijdloze, deels
moderne kostuums van Has Noordhoek
Hegt voldeden in die omgeving uitstekend.
Het publiek, dat de schouwburg tot de
laatste plaats vulde, heeft aan het slot
met een langdurige ovatie gedankt voor
deze magnifieke voorstelling.
De Amerikaanse schrijver Ben Hecht is
zaterdag in New York aan de gevolgen van
een hartaanval op 70-jarige leeftijd over
leden.
Hecht is als journalist in Chicago zijn
loopbaan begonnen. Hij was een vrucht
baar roman- en toneelschrijver en heeft
ook veel filmscenario's geschreven. Beken
de boeken van hem zijn: „A Child of the
Century" en „Charlie". Voor het toneel
schreef hij onder meer: „The Frontpage",
„Twentieth Century" en „A Flag is Born".
In 1948 ontketende hij een storm van ver
ontwaardiging in Engeland door een ad
vertentie over een hele pagina te plaatsen
in de „New York Post", gericht tot „de
terroristen in Palestina" Hij spoorde deze
terroristen aan tot alle mogelijke verzet
tegen de Britten in Palestina. Elke verzets
daad in Palestina zou de Amerikaanse jo
den veel genoegen schenken, zo beweerde
Hecht. In oktober 1948, na de publikatie
van deze advertentie, besloten de bioscoop
exploitanten in Engeland alle films te
weren, waaraan Hecht op de een of andere
wijze zijn medewerking had verleend. Pas
na 3*/2 jaar mochten zijn films weer ver
toond worden.
Gekuist amusement van de „gay twen- giraffenfiguur als glijbaan gebruikten,
ties" en de genietingen, die een feest- Trouwens, wij hadden ook niet graag het
avond van de jongelingen- en meisjesver- fraaie chanson „Wie is bang voor de boze
enigingen kan bieden; dat waren zoals ge- wolf?" gemist.
bruikelijk de hoofdelementen van het za- De oude dame, die ons hierna telefo-
terdagse avondprogramma, dat de NCRV nisch mededeelde dat zij, „kapot van al
op het scherm bracht. Voor het volks- dat genot" maar naar bed ging, had on
deel, dat nog behoefte heeft aan dit dege- gelijk: want toen begon het pas pikant te
lijke vertier, had deze omroep kosten noch worden: vlooien populair-wetenschappelijk
moeiten gespaard. Elk liedje, elk dansje besproken door George Noordhof. Hoe be-
van het programma, dat om onbegrijpe-1
lijke redenen „Capriolen" heet, had re
gisseur Ruud Keers en zijn staf aanlei
ding gegeven tot nieuwe decors en nieuwe
verkleedpartijen. Zo mochten wij deze
keer niet alleen kijken naar de O.K. Wob-
staat 't? De nek-aan-nek-race tussen Dick
van Ruler, die enige wagons voortsleep
te en de vloo, die een koetsje trok, was
in ieder geval adembenemend.
Dit prikkelende programma-onderdeel
maakte plaats voor de wat grotere on-
blers, naar het zangkwartet der barbiers deugende NCRV-jongens, geleid door Fred
en naar de onbedorven NCRV-girls, maar Benavente. Het half uurtje van deze schal-
ook naar de overjarige kleuters van het
Kwajongenskoor, die tijdens 't zingen van
„Dikkerdje Dap" zowaar een levensgrote
VERLEDEN JAAR HEEFT Het Nationale Ballet een librettoprijsvraag voor de
jeugd uitgeschreven. Er kwamen zoveel verrassende inzendingen, dat er meer prijzen
werden toegekend dan aanvankelijk de bedoeling was. Dit laatste kon men zaterdag
middag vernemen uit de mond van jurylid Guillaume Landré, die de zes bekroonden
bloemen en geschenkbonnen overhandigde. Voordien had de initiatiefneemster, direc
trice Soma Gaskell, meegedeeld dat de volgende wedstrijd internationaal zal zijn.
De bedoeling van dergelijke prijsvragen is intussen niet erg duidelijk. Er is iets gezegd
in de trant van: het stimuleren van de belangstelling voor het ballet door tegemoet
,S °me" aan wat er Ieeft b« de Jongeren. Met andere woorden: men hoopt op een
directe betrokkenheid van het publiek door de keuze van een interessant of als ac
el herkenbaar onderwerp. Dat is allemaal goed en wel, maar het heeft met het
wezenlijke van de danskunst niet veel te maken. Daarbij gaat het tenslotte om de
vormgeving.
DE CRITICUS wil graag geloven in de
oprechtheid van het idealisme, dat aan de
opzet ten grondslag ligt, maar hij moet te
vens vaststellen dat zulks voortkomt uit
achterhaalde romantiek. In geen geval is
de verhalende aanleiding voor de artistie
ke waarde van een ballet van doorslag
gevende betekenis. En om zulke vaaghe
den als „de geest van de tijd" of „het mo
derne levensgevoel" tot uitdrukking te
brengen kan men zich beter tot zuivere
composities van bewegingsmotieven be
perken.
NIETTEMIN broeide er in Theater Car
ré te Amsterdam (belangeloos ter beschik'
king gesteld voor dit doel, dat door ge>
brek aan schouwburgruimte anders niet
gerealiseerd had kunnen worden) een sfeer
van gespannen verwachting. Maar al
spoedig bleek, dat de resultaten aan de
voorspellingen van deskundigen beant
woordden. Men kon zich afvragen of de
jury voldoende inzicht in de visuele moge
lijkheden heeft gehad. Men zag teveel, dat
in onvolwassenheid was blijven steken,
ook nadat geroutineerde choreografen zich
met het materiaal hadden beziggehouden.
Een aardig opstel biedt nu eenmaal geen
enkele garantie voor een boeiend ballet.
Dat kan alleen groeien uit de persoonlijk
heid van de maker.
DAT „DA CAPO" van de nog zeer jonge
Mirjam Koen als zeer bijzondere inzending
de eerste prijs heeft gekregen, lijkt alles
zins gerechtvaardigd, zelfs ondanks het
met het door haar voorgeschrevene uit
eindelijk bereikte. Niet alleen is haar sce
nario heel oorspronkelijk gedacht en be
rust het op authentieke fantasie, bovendien
mocht het volledig in danstermen vertaal
baar worden geacht. Het tnema is: de op
standigheid van de jongeren, die nog niet
beseffen dat zij spoedig gelijk zullen zijn
aan de ouderen met hun tegen vreemde
invloeden beschermende statussymbolen
De ironie wil, dat choreograaf Karei Shook
kennelijk de gelegenheid heeft aangegre
pen om er allerhande reminiscenties aan
indrukken van theater en litteratuur in on
der te brengen. Men kreeg een paar voor
treffelijke scènes te zien, getuigend vooral
van beheerste gevoeligheid en mooi van
opbouw, doch het geheel toonde herhaal
delijk inzinkingen door gebrek aan span
kracht. Bepaald slecht gediend werd een
goed idee door de nog wel speciaal gecom
poneerde muziek van Kees Bladergroen,
waartegenover dan weer melding moet
worden gemaakt van de verdienstelijke
aankleding door Billy Wilson en Toer van
Schayk, al had het decor van laatstege-
noemde wellicht beter iets naturalistischer
kunnen zijn.
-I
BETREKKELIJK hoogtepunt van de
voorstelling is „De Auditi" naar een ge
geven van Vera Whistler geworden. Een
merkwaardigheid bij deze speelse, soms
verrassend geestige stoeipartij met de bal
lettechniek was het gezamenlijke debuut
van Robert Fisher (uitmuntend deze mid
dag wederom met diverse vertolkingen
van rolfiguren) en Simon André als cho
reografen. Corrie van Gorp en Yvonne
Vendrig hebben veel bijgedragen tot de
hilariteit. Meer kennis van het hedendaag
se expressionisme zou de grappigheid (die
nu indirect, door gedeeltelijke navolging
van door Jack Carter en Jerome Robbins
geleverde voorbeelden, werd bereikt) nog
hebben verhoogd. Het was een prima ge
dachte voor de begeleiding de Symphonie
Classique van Prokofjev te kiezen.
NA DE PAUZE werd het vreemder en
vervelender. Een onvoorstelbaar verzinsel
van Lennaert Nijgh uit Heemstede over
een meisje, dat een jongeman ten gunste
van diens spiegelbeeld versmaadt, inspi
reerde (althans noodzaakte) Sonia Gaskell
tot het bedenken van grillige lichaamsoefe
ningen alsmede tot de introductie van een
ongenoemd werk van de door Henri
Arends in Haarlem geïntroduceerde Pool
se componist Witold Lutoslawski, waar
door de belangstelling gaande werd ge
houden. Bij Roland Petit en Jean Babilée
zou men door iets dergelijks wellicht tot
geestdrift zijn gebracht. Waarom moeten
wij op de openbaringen van de creatieve
ken, getiteld „Wat een wereld" was zelfs
hier en daar nog amusant ook. En al
moest natuurlijk de heer Luns er alweer
aan geloven, ook het „sjoernaal Dubbel
dik" was af en toe niet onaardig. Toch
maakte ook deze grapjasserij het laatste
programma-onderdeel, genaamd „Morgen
is het zondag" in zekere zin overbodig.
Dat wisten wij namelijk al, dank zij deze
onvervalste zaterdagavond van de NCRV.
VOOR DE LAATSTE maal in dit sei
zoen zond de VARA gisteravond het intie
me cabaretprogramma van Henk Elsink
uit en al maakte deze Amsterdamse lied-
begaafdheid van Sonia Gaskell altijd wach- Neszanger aanvankelijk de indruk gekweld
ten tot buitenissige aanleidingen? te zi;'n door minder gunstige critieken, het
werd ook de beste aflevering van deze
ONNOEMELIJK veel zorg en moeite is reeks. Tussen de leuke en soms ook
er besteed door Robert Kaesen en een gro- ra!?e liedjes door, die hij met of zonder
te schare van medewerkenden om „Cu- vrouwelijke partner zong, brachten „Les
muieren" van Jacques Vriens een schijn Doubles Faces" en George-André Martin
van leven te verschaffen. Het is een ballet hun knappe nummers, die bij uitstek ge-
geworden in drie bedrijven, beginnend schikt bleken voor een kleinkunstprogram-
met een circusdivertissement, overgaan- ma als dit. Vooral de laatste een merk-
de in een greep naar de absolute macht waardig man, die zijn werk knap annon-
door opstandige dieren en eindigend met ceerde deed grootse, choreografische
een herhaling van de paradijselijke ge- dingen met zijn gekostumeerde hand. Wij
schiedenis van de zondeval. Orwell en zouden er geen bezwaar tegen hebben, dat
Ionesco hebben kennelijk tot gangma- de „Engelenbak" op dit niveau, in het vol
kers van deze onvolgroeide verbeelding ge- gend seizoen weer op de beeldbuis kwam.
diend. Elektronische muziek van Henk Ba- Nadat Perry Mason „de moord in het
dings, de stem van de acteur Will van circus", een nogal erg ingewikkeld geval.
Seist, decors en kostuums van Jan Beute- had opgelost, werd de uitzending van da
ner en achtergrondprojectie door Ger van I VARA afgesloten met de documentaire
Leeuwen hebben de mislukking niet kun- „De Koepel", samengesteld door Pier Ta
nen verhinderen. Er werden door de dan- nia en de Utrechtse hoogleraar in het
sers (de clown, de slang, de leeuwen en strafgerecht, prof. dr. R Rijksen. Het le-
leeuwmnen) overigens opmerkelijke din- ven van de 61 Nederlanders, die in de
gen gedaan. Dat er aan jong talent bij Bredase gevangenis totaal 559 iaar moe-
Het Nationale Ballet geen gebrek heerst, ten uitzitten, werd door middel van knap-
ïs een plezierige conclusie uit dit alles. pe filmfragmenten in al zijn eentonigheid
David Koning weergegeven. De monologen van genoem
de hoogleraar, van een psychiater en van
enige gevangenen leidden de kijker mede
lijnrecht naar Tania s conclusie, dat reso
cialisatie van deze langgestraften, jaren
lang voortlevend in het gareel van zo'n
strafinrichting, een doel is, dat nauwelijks
of in het geheel niet bereikt kan worden.
De 41 percent, die bij een recente opinie
peiling voor een N.C.R.V.-documentaire
voor de wederinvoering van de doodstraf
beweerde te zijn, werd naar wij hopen
door dit verslag van het geestdodende
gevangenisleven nog dieper geschokt dan
Tania door hun uitspraak. Gezien de zeer
goede kwaliteit van het programma, viel
Woensdag 22 april neemt de N.T.S. van
22.04 tot 22.30 een rechtstreekse uitzending
via de satelliet Relay II over van de of
ficiële opening van de wereldtentoonstel
ling in New York.
De reportage, eerder op de'dag door de
Amerikaanse televisie-organisatie C.B.S.
opgenomen omvat de vlaggenparade,
flitsen van de officiële opening, een korte het ons wat tegen, dat de namen van de
openingstoespraak door president L. B. medewerkers zoals die van de camera-
Johnson en beelden van de Europese pa- man (wij lazen ergens niet op de beeld-
viljoens.
Stadsschouwburg Haarlem
De voorstelling die de Toneelgroep I
Theater op donderdag 23 april zou geven
van Albert Husson's „Claudius" gaat niet
door.
In plaats van dit stuk wordt nu door
„Theater" opgevoerd „Voulez-vous jouer
avec moi?" van Achard.
In het komende Holland Festival zal de
Opera van Peking optreden. Dit gezelschap
buis: Gerard van
genoemd.
Zalingen) niet werden
Damshuizer
DE NAAM AGATHA CHRISTIE op het
programma voor een toneelvoorstelling ga
randeert meestal een buitengewoon onder
houdende avond. Van haar thriller in drie
bedrijven „De muizenval" heeft de toneel
vereniging Jan van Dommelen" uit Sant
poort in zaal „Zomerlust" drie succesvolle
opvoeringen gegeven.
DE MUIZENVAL uit de titel is het tra
ditionele Engelse landhuis, waar een gezel
schap van acht personen vertoeft dat door
een ongekend hevige sneeuwstorm volko-
van 90 medewerkenden zal voorstellingen men van de buitenwereld is afgesloten. En
geven in Amsterdam en in Den Haag. In een van hen is een zeldzaam sluwe moor
het theater Carré te Amsterdam zal de denaar, die
Opera van Peking optreden van 6 tot en
met 11 juli. In Den Haag worden voorstel
lingen gegeven in het Gebouw voor Kun-
sten en Wetenschappen op 13, 14 en 15 juli.
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture.radio voor vroege men
sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo-
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor
de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25
Lichte klassieke grammofoonmuziek. 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon
muziek. 11.50 Volaan.vooruit, praatje.
12.00 Angelus. 12.04 Lichte ritmische mu
ziek. 12.30 Medelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12 33 Voor de landbouwers. 12.45
Platennieuws. 12.50 Tulpenrallye 1964. 12.55
katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draai
en maar!!: lichte grammofoonmuziek met
commentaar. 14.00 Voor de plattelands
vrouwen. 14.10 Rieleksen: licht program
ma. 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag
van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de
zieken. 16.30 U hebt voorrang: Godsdien
stig programma. 17.00 Voor de jeugd.
17.50 Regeringsuitzending: Landbouw en
veeteelt op de eilanden Curagao, Aruba
en Bonaire, d. Ir. F. F. Leupen. 18.00
Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd.
18.20 Uitzending van de Boeren Partij:
Tot u spreekt de heer E. J. Harmsen, se
cretaris van de Boeren Partij. 18.30 Ra-
dio-Volks-Universiteit: Meteorologie, door
dr. Tj. F. Landmeter. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.25 Dansorkest. 19.50 Lich
te grammofoonmuziek. 20.00 Le eoeur Ré-
vélateur, kameropera. 20.50 William
Shakespeare en het kort begrip van de tijd
(3), lezing. 21.30 Moderne orkestmuziek
(opn) stereofonische uitzending. 22.00 De
zingende kerk: bespreking over kerkmu
ziek uit verschillende stijlperiodes. 22.20
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws.
22.40 Vreemd.een keuze uit woord, zang
en dans van elders enanders. 23.10
lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws.
7.50
HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO.
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Programma-overzicht en lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek.
9.10 De groenteman. 9.15 Tsjechisch-klas-
sieke grammofoonmuziek. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U: Bin-
nenwegtoerisme, door Tom Hoogland. 11.30
Voor de zieken. 12.00 Licht ensemble met
zangsoliste. 12.20 Regeringsuitzending, uit
zending voor de landbouw. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lich
te grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15
Mededelingen, eventueel actueel of gram
mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Licht ensemble. 14.00 Voor de vrouw.
14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte grammo
foonmuziek. 15.30 De man met de hoge
hoed, muzikaal klankbeeld over Oscar
Hammerstein. 16.30 Voor de jeugd. 17.30
New York calling. 17.35 Lichte grammo
foonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade
orkest. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Ge
sproken brief uit Parijs. 19.10 Sopraan,
piano en fluit: Klassieke en moderne mu
ziek. 19.45 Inleiding tot muziekbegrip, mu
zikale lezing. 20.00 Nieuws. 20.05 Kleurrij
ke klanken, muziekrevue. 21.00 Radar:
radioperiodiek. 21.45 Licht ensemble. 22.00
Pianorecital: moderne en klassieke mu
ziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40
Actualiteiten. 23.00 Moderne grammofoon
muziek.
Nieuws.
23.45 Gitaarspel (gr.). 23.55-24.00
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14 00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Duitse les. 16.24 Kamermuziek. 17.00
Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volks
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40
Lichte muziek. 19.50 Syndikale kroniek.
20.00 Klassieke muziek. 20.45 Chansons.
21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Ame- mundt uit- De levendige Mollie Ralston
een voortdurende bedreiging
voor zijn omgeving vormt, omdat niet ge
heel ten onrechte wordt gevreesd dat hij
voornemens is nog meer slachtoffers te ma
ken dan mevr. Boyle, van wier myste
rieuze dood het publiek reeds in 'n grieze
lig donker getuige is geweest. En nadat al
len iedereen wantrouwend hebben beke
ken en van de misdaad verdacht, wordt de
echte schurk in het allerlaatste tafereel de
revolver uit de hand geslagen, juist wan
neer hij op het punt staat zijn aangekon
digde nieuwe wandaad ten uitvoer te
brengen.
„JAN VAN DOMMELEN" is er volledig
in geslaagd van deze thriller succesvolle
opvoeringen te geven. Voor een groot deel
moet dit te danken zijn geweest aan de
uitstekende regie van mevr. M. Staereke-
Lobry de Bruyn. Het best bleek dit uit het
spel van B. Lauer en mevr. C. Huyboom,
van wie wij nimmer zulke verrassende
typeringen hebben gezien als de myste
rieuze vreemdeling en de obstinate oude
dame, die zij in deze voorstelling speelden.
Mevrouw G. Tabernal was een voor
treffelijke mis Caseuell; als gepensio
neerde Engelse majoor blonk F. Dort-
rikaan.se volksmuziek. 22.35 De zeven kun
sten. 22.50 Absurd. 23.00 Nieuws. 23.05
Muzikaal perspectief. 23.55 Nieuws. 24.00-
0.10 Berichten voor de zeevaart.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 De Ijsman, film (Comedy Caper)
19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weer-
overzicht. 20.20 Uitzending van het Gereformeerd
Politiek Verbond. 20.30 Ballast der wanhoop (Lie-
boat), Hitchcockfllm (14 jaar en ouder). 22.00 Ver
kenningen per Sateliet (Exploring by Satellite)
wetenschappelijke film. 22.30—22.35 Journaal.
VOOR DINSDAG
I Maurice Marechal, een bekende Franse
wis. 14.00-14.25 Schooltelevisie: Engel- cellist, is gisteren op 72-jarige leeftijd ge-
se les. AVRO: 19.30 Combo, programma storven.
werd door mevrouw A. Dortmundt ook al
op het eerste plan gebracht, waarbij zij in
J. Dortmundt als Giles Ralston een uit
stekende partner had. R. Tirolff was vol
doende als de jeugdige Christopher en H.
Vening was op zijn best in de slotscène,
waarin hij als de snode dader wordt ont
maskerd. Terecht behaalden deze opvoe
ringen bij het publiek een groot succes en
het was even billijk dat de spelers hun re
gisseuse aan het slot in deze bijval lieten
delen.
JAN VAN DAM
voor jonge mensen. NTS: 20.00 Journaal. I
AVRO: 20.20 Uit de school geklapt, een
educatief programma. 20.55 Televizier.
21.10 Naked city, film. 22.00 Confronta
tie: De verslaafden aan narcotica in de
Verenigde Staten. NTS: 22.45-22.50 Jour
naal.
Marechal, die in Dyon geboren werd,
studeerde aan her Parijse Conservatorium.
Na de eerste wereldoorlog gaf hij concer
ten met de Concerts Lamoureux. Hij trad
ook als solist op met een aantal beroemde
symfonieorkesten. Woensdag zal de be
grafenis in Dyon geschieden.